تامپون، بهترین محصول برای دوران پریود!

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تامپون یکی از راحت‌ترین و بهترین محصولات بهداشتی برای دورن پریود است، البته خانم‌های باکره نمی‌توانند از آن استفاده کنند. تامپون نمی‌تواند در واژن گم شود، پس نگران این موضوع نباشید. هر 4 تا 8 ساعت باید تامپون عوض شود و در هنگام خواب نباید از تامپون استفاده کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 10 دقیقه
Tampon

تامپو‌ن یکی از راحت‌ترین محصولات بهداشتی پریود موجود در بازار است. اگر تازه به پریود عادت کرده‌اید، فکر قرار دادن تامپو‌ن در واژن ممکن است ترسناک باشد. اما تامپون یک روش بسیار محبوب برای مدیریت جریان قاعدگی است. شما فقط باید نحوه کار آنها را درک کنید و ایده استفاده آن‌ها را بهتر بشناسید.

تامپون‌ها خون قاعدگی را قبل از اینکه از واژن شما خارج شود، در طول پریود به صورت داخلی جذب می‌کنند. راحتی تامپو‌ن قرن هاست که شناخته شده است. در واقع تصور می‌شود که مصریان باستان اولین کسانی بودند که از تامپو‌ن برای مدیریت جریان قاعدگی خود استفاده کردند. سوابق تاریخی نشان می‌دهد که این تامپون‌های اصلی از گیاه پاپیروس نرم شده ساخته شده‌اند.

البته باید در نظر داشته باشید که تامپون به صورت داخلی استفاده می‌شود و ممکن است به پرده بکارت آسیب برساند. از این رو دختران مجرد و باکره نمی‌توانند از تامپون در کشور ایران استفاده کنند. ناگفته نماند نوع پرده بکارت نیز در این مسئله بی‌تاثیر نیست و برخی دختران باکره نیز می‌توانند به راحتی از این محصول استفاده کنند. تشخیص اینکه آیا شما می‌توانید از تامپو‌ن استفاده کنید یا خیر به عهده متخصص زنان است. شما می‌توانید از طریق دکترتو با نزدیک‌ترین متخصص زنان و زایمان ارتباط برقرار کنید و سوالات خود را در رابطه با تامپون از آن‌ها بپرسید.

تامپون از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

تامپون یکی از انواع محصولات بهداشتی مناسب پریود است که استفاده از ان برای بسیاری از خانم‌ها راحت‌تر است. این راحتی هم به خاطر نوع طراحی این وسیله بهداستی است. تامپو‌ن‌ها به طور کلی دارای چندین قسمت هستند:

  • اپلیکاتور با پیستون
  • بخشی که خون را جذب می‌کند
  • رشته‌ای برای در آوردن تامپو‌ن

همه تامپون‌ها با اپلیکاتور عرضه نمی‌شوند، اما اگر شما تازه کار تامپو‌ن را شروع کرده‌اید، یک اپلیکاتور می‌تواند کار گذاشتن آن را در واژن شما آسان‌تر کند.

چند بار اول که تامپو‌ن را قرار می‌دهید ممکن است ناخوشایند باشد، اما زمانی که تامپون به درستی قرار داده شود، می‌تواند راحتی و امنیت را در کنترل جریان پریودی ایجاد کند. برخی از افراد برای محافظت بیشتر در برابر نشتی، از نوار بهداشتی، جوراب شلواری یا  لباس زیر دوره جاذب همراه با تامپون استفاده می‌کنند.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

جنس تامپون از چیست؟

تامپون‌ها معمولاً از پنبه فشرده، ابریشم مصنوعی یا ترکیبی از این دو ساخته می‌شوند. الیاف جاذب مورد استفاده در تولید تامپو‌ن از طریق فرآیند سفید کردن بدون کلر به وجود می‌آیند. آنها باید محصولات یکبار مصرف باشند، به این معنی که پس از آغشته شدن به خون قاعدگی دور ریخته می شوند. اپلیکاتورهای تامپو‌ن ممکن است از مقوا یا پلاستیک ساخته شوند. همیشه مطمئن شوید که پس از گذاشتن تامپون، اپلیکاتور این محصول را از واژن خود خارج کنید.

انواع و اندازه تامپون

تامپون‌ها بر اساس میزان جذب نام‌گذاری و رتبه‌بندی می‌شوند، به عنوان مثال، جذب جونیور، معمولی، سوپر، سوپر پلاس و پروفشنال. اگر کمی در مورد اشکال و انواع مختلف تامپو‌ن گیج شده‌اید، اصلا نگران نباشید در ادامه این مبحث را برای شما بازتر خواهیم کرد. انواع تامپون شامل موارد زیر است:

  • اپلیکاتور مقوایی: این محصول ساده‌ترین و ارزان‌ترین تامپو‌ن با اپلیکاتور است.
  • اپلیکاتور پلاستیکی: تامپون با اپلیکاتور پلاستیکی کمی گران‌تر است. با این حال، بسیاری از زنان متوجه می‌شوند که اپلیکاتورهای پلاستیکی راحت‌تر به داخل واژن می‌لغزند و قرار دادن آن راحت‌تر است.
  • اپلیکاتور قابل گسترش: این محصول در بسته بندی بسیار کوچکتر از تامپو‌ن و اپلیکاتور معمولی عرضه می‌شود. برای استفاده از اپلیکاتور، باید لوله کوچکتر را با بیرون کشیدن آن گسترش دهید.
  • تامپون‌های دیجیتال: این تامپون‌ها اپلیکاتور ندارند. برای قرار دادن، آن را باز کرده و سپس تامپو‌ن را با انگشت خود (دیجیتال) به داخل واژن فشار دهید.
size of tampon
اندازه تامپون بر اساس قدرت جذب آن متفاوت است.

چگونه سایز تامپون مناسبمان را انتخاب کنیم؟

تامپون‌ها دارای قدرت جذب‌های مختلفی هستند و از سبک تا سنگین در مدیریت جریان قاعدگی متغیر هستند. هنگام انتخاب اندازه تامپون برای استفاده، همیشه کمترین میزان جذب لازم برای حجم خون پریودی خود را انتخاب کنید. تامپون ها باید هر چهار تا هشت ساعت یکبار تعویض شوند، بنابراین اگر بتوانید تامپون را تا هشت ساعت یا بیشتر بپوشید، احتمالاً جذب آن خیلی زیاد است.

هنگامی که برای اولین بار استفاده از تامپون را شروع می‌کنید، ممکن است با یک تامپو‌ن سبک یا معمولی که باریک‌تر است، راحت تر شروع کنید. اکثر زنان برای روزهای مختلف پریود خود به سایزهای متفاوتی نیاز دارند، مانند معمولی در شروع و پایان دوره خود و پروفشنال در روزهای جریان سنگین‌تر.

برای انتخاب اندازه مناسب تامپون باید حجم خونریزی خودتان را در نظر بگیرید، بهتر است در روزهای مختلف از تامپون‌هایی با اندازه‌های مختلف استفاده کنید.

نمی‌دونی کدوم لوازم بهداشتی (تامپون یا نوار بهداشتی) برای تو بهتره؟

همین حالا مشاوره بگیر!

نحوه قرار دادن تامپون در واژن و عکس تامپون

قبل از قرار دادن تامپون، دست‌های خود را بشویید تا از ورود هر گونه باکتری مضری که ممکن است روی دستان شما وجود داشته باشد، به واژن خود جلوگیری کنید. قرار دادن تامپو‌ن به دو شکل صورت می‌گیرد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم. همچنین در یوتیوب و آپارات فیلم نحوه قرار داده تامپون وجود دارد، بعد از خواندن مقاله حتما از آن‌ها برای گذاشتن تامپو‌ن کمک بگیرید.

۱. نحوه قرار دادن تامپون با اپلیکاتور

برای قرار دادن تامپون مراحل زیر را باید انجام بدهید:

  1. تامپون را باز کنید و پوشش بسته بندی آن را در سطل زباله بیندازید. با کشیدن آرام رشته تامپو‌ن از محکم بودن آن اطمینان حاصل کنید.
  2. قبل از قرار دادن تامپون، با فشار دادن آرام لوله داخلی اپلیکاتور، بررسی کنید که تامپون به نوک اپلیکاتور برسد تا جایی که تقریبا تامپو‌ن شروع به خارج شدن از اپلیکاتور کند.
  3. تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید در حین قرار دادن تامپون بنشیند یا بایستید. اگر نشستن را انتخاب می‌کنید، توالت جای خوبی است. اگر ترجیح می‌دهید در حین قرار دادن تامپون بایستید، یک پا را روی چیزی مانند صندلی نگه دارید تا یک پا بالاتر از پای دیگر باشد.
  4. تامپون را در مرکز، در انتهای قسمت بیرونی اپلیکاتور نگه دارید. نوک اپلیکاتور تامپو‌ن را با زاویه‌ای به سمت پایین کمر در دهانه واژن قرار دهید. تامپون و اپلیکاتور را به عقب فشار دهید تا جایی که بتوانید انتهای لوله بیرونی اپلیکاتور را درست در دهانه کانال واژن احساس کنید.
  5. در مرحله بعد، در حالی که لوله اپلیکاتور خارجی را نگه داشته‌اید، لوله اپلیکاتور داخلی را به داخل واژن فشار دهید تا تامپون کاملاً وارد شود و انتهای لوله‌های داخلی و خارجی اپلیکاتور به هم برسند. برای قرار دادن صحیح تامپو‌ن، مطمئن شوید که دو انتهای اپلیکاتور درست در دهانه واژن شما به هم می‌رسند.
  6. به آرامی اپلیکاتور را از واژن بیرون بکشید، در حالی که مطمئن باشید می‌توانید نخ آویزان را از پایین تامپو‌ن احساس کنید.
  7. هنگامی که آماده برداشتن یا تعویض تامپون هستید، خود را آرام کنید و به آرامی نخ متصل به انتهای تامپون را بکشید تا تامپو‌ن خارج شود. تامپون‌های استفاده شده باید در سطل زباله ریخته شود، نه اینکه در توالت ریخته شود.
  8. پس از گذاشتن یا برداشتن تامپو‌ن دست‌های خود را بشویید.
how to put tampon
بعد از گذاشتن تامپون مطمئن شوید که می‌توانید نخ آویزان را از پایین تامپو‌ن احساس کنید.

۲. نحوه قرار دادن تامپون بدون اپلیکاتور

  1. برخی از افراد ممکن است ترجیح دهند از تامپون بدون اپلیکاتور استفاده کنند، زیرا از پلاستیک کمتری استفاده می‌کنند و کوچکتر و قابل حمل‌تر هستند. با شستن دست‌ها شروع کنید و بررسی کنید که تامپو‌ن کاملا مهر و موم شده باشد.
  2. بسته بندی را طبق دستورالعمل بسته بردارید و دور بیندازید و رشته را باز کنید.
  3. انگشت اشاره خود را در پایین تامپو‌ن قرار دهید و کناره‌ها را با انگشت شست و انگشت میانی خود نگه دارید.
  4. با یک پا بایستید (پای خود را روی توالت یا وان قرار دهید) یا روی توالت بنشینید، نفس عمیق بکشید و آرام باشید.
  5. با دست آزاد خود، به آرامی پوست اطراف دهانه واژن را باز نگه دارید.
  6. تامپون را بردارید و با تمام طول انگشت اشاره خود، آن را در واژن خود قرار دهید و به سمت پایین کمر خود نشانه بگیرید.
  7. وقتی تامپون در جای مناسب باشد، آن را احساس نخواهید کرد. اگر این کار را کردید، آن را کمی جلوتر فشار دهید. ریسمان را بیرون از بدنتان آویزان کنید.
  8. پس از گذاشتن یا برداشتن تامپو‌ن دست‌های خود را بشویید.

اگر گذاشتن تامپون مشکل باشد باید چه کار کنیم؟

قرار دادن تامپون نباید مشکل باشد و پس از قرار دادن صحیح نباید باعث ناراحتی شود. حتماً دستورالعمل‌های درج تامپو‌ن را که در هر بسته وجود دارد دنبال کنید.  برای افزایش راحتی خود، نکات زیر را دنبال کنید:

  • سعی کنید در بار اول نگران قرار دادن درست تامپو‌ن نباشید. اگر تنش دارید، احتمالا قرار دادن تامپو‌ن را سخت‌تر می‌کند.
  • بهترین زمان برای تمرین گذاشتن تامپون در دوره سنگین پریود است. تامپون باید به راحتی و بدون هیچ گونه ناراحتی در داخل واژن شما بلغزد.
  • اگر تامپون احساس ناراحتی ایجاد می‌کند، احتمالاً به اندازه کافی در واژن شما قرار نمی‌گیرد. آن را بردارید و دوباره با یک تامپو‌ن جدید امتحان کنید.
  • وقتی پریود نیستید تمرین نکنید. برداشتن یک تامپون خشک می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد.
  • اگر احساس می‌کنید که نیاز به روغن کاری دارید، از مقدار کمی روان کننده مبتنی بر آب استفاده کنید. از محصولات نفتی در واژن خود استفاده نکنید چرا که می‌توانند محیطی را ایجاد کنند که باکتری‌ها در آن رشد کنند.
  • تعداد کمی از افراد همچنان با قرار دادن تامپون مبارزه خواهند کرد. اگر به دلیل قرار دادن دردناک قادر به استفاده از تامپو‌ن نیستید، یا اگر این روند همچنان بسیار دشوار است، باید این موضوع را با یک متخصص زنان در میان بگذارید. این امکان وجود دارد که شما یک ناهنجاری ساختاری جزئی در واژن خود به نام سپتوم واژن داشته باشید.
  •  یا ممکن است یک سندرم درد واژن به نام ولوودینیا داشته باشید که می‌تواند توانایی شما را برای استفاده از تامپو‌ن یا داشتن رابطه جنسی خنثی کند.
how to use tampon
اگر بار اولی است که می‌خواهید گذاشتن تامپون را امتحان کنید بهتر است روزهایی با خونریزی سنگین را انتخاب کنید.

چطور تامپون را برداریم؟

وقتی می‌خواهید تامپون را بردارید، به یاد داشته باشید که باید عضلات کف لگن خود را شل کنید. نشستن روی توالت یا ایستادن و قرار دادن یک پا روی لبه وان ترفندهایی هستند که می‌توانند برداشتن تامپو‌ن را آسان‌تر کنند.

تمام تامپون‌ها دارای یک نخ در انتهای آن هستند که برای جدا کردن تامپو‌ن استفاده شده خود آن را می‌کشید. برخی از افراد نگران هستند که تامپون ممکن است در واژن گم شود، یا ممکن است به داخل رحم بلغزد ، اما این اتفاق نمی‌افتد.

نگران نباشید، تامپون ها نمی‌توانند در واژن گم شوند یا از طریق دهانه رحم به داخل رحم بلغزند. دهانه رحم کوچک بین رحم و واژن شما اجازه می‌دهد تا خون قاعدگی از داخل واژن عبور کند اما به اندازه کافی بزرگ نیست که اجازه دهد تامپون وارد رحم شود.

مزایا و معایب استفاده از تامپون

این پدهای استوانه‌ای پنبه‌ای کوچک که در داخل واژن شما قرار می‌گیرند در حال حاضر محبوب‌ترین محصول کنترل قاعدگی هستند. آنها در جذب‌های مختلف برای سازگاری با دوره‌های سبک تا سنگین پریودی تولید شده‌اند.  

مزایای تامپون

برای دیدن مزایای آشکار تامپون نیازی نیست که کاربر تامپو‌ن باشید. اندازه آنها به اندازه کافی کوچک است به طوری که در یک جیب کوچک یا در کف دست شما قرار می‌گیرند، بنابراین راحت و محتاطانه هستند. سایر مزایای تامپو‌ن:

  • شما می‌توانید با آن‌ها به استخر بروید و وارد آب شوید.
  • شما لازم نیست نگران دیده شدن آنها باشید (منهای موضوع رشته‌های تامپو‌ن در لباس شنا).
  • وقتی به درستی وارد واژن می‌شوند، نمی‌توانید آنها را احساس کنید.

معایب تامپون

بزرگترین نقطه ضعف پوشیدن تامپون خطر ابتلا به سندرم شوک سمی (TTS) است. این بیماری یک عارضه نادر اما تهدید کننده زندگی از انواع خاصی از عفونت‌های باکتریایی است.

این بیماری در ابتدا با استفاده از تامپو‌ن‌های فوق جاذب همراه بود. تولیدکنندگان در دهه ۱۹۸۰ تغییراتی در این محصولات ایجاد کردند و برخی مارک‌های تامپون فوق جاذب از بازار خارج شد. برای کاهش خطر ابتلا به سندروم شوک سمی شما می‌توانید:

  • از تامپو‌ن کم جذب استفاده کنید.
  • تامپون خود را مرتباً عوض کنید.
  • هنگامی که جریان پریودی شما سبک است، نوار بهداشتی را جایگزین کنید.
  • از پوشیدن یک تامپون در تمام طول شب خودداری کنید.

دیگر معایب:

  • قرار دادن آنها می‌تواند ناراحت کننده باشد، به خصوص هنگام امتحان یک مارک یا سایز جدید.
  • یافتن اندازه و نوع مناسب برای جریان شما نیاز به آزمون و خطا دارد (یعنی تصادفاتی رخ خواهد داد).
  • آنها تاثیرات زیست محیطی زیادی دارند، به طوری که هر ساله میلیون‌ها تامپون و بسته بندی آنها به محل‌های دفن زباله ختم می‌شود.
  • آنها گاهی اوقات می‌توانند واژن شما را تحریک و خشک کنند و باعث خارش و ناراحتی شوند.
tampon vs pad
اگر با قرار داردن چیزی داخل بدنتان راحت نیستید، احتمالا نوار بهداستی گزینه بهتری برای شماست.

تامپون بهتر است یا نوار بهداشتی؟

نوارهای بهداشتی، پدهای مستطیلی شکل هستند که از مواد جاذب ساخته شده‌اند و مانند تامپون برای کنترل جریان قاعدگی درون لباس زیر قرار داده می‌شوند. برای انتخاب بین این دو گزینه، شما باید مزایا و معایب هر یک را بشناسید. مزایا و معایب تامپون را در بخشی قبل بررسی کردیم در اینجا مزایا و معایب نوار بهداشتی را بررسی می‌کنیم.

مزایا: نوارهای بهداشتی گزینه‌ای عالی برای خانم‌هایی هستند که از قرار دادن چیزی در بدن خود خوششان نمی‌آید. از آنجایی که می‌توانید آن را ببینید، به‌خوبی به یاد می‌آورید که چه زمانی باید آن را تغییر دهید. همچنین می‌توانید پدهای فوق العاده جاذب را پیدا کنید که بسیار نازک هستند تا همیشه احساس ناراحتی بین پاهای خود نداشته باشید.

معایب: حتی نوارهای بهداشتی نیز می‌توانند باعث سندرم شوک سمی شوند، البته این خطر در مقایسه با تامپون بسیار کمتر است. در هر حال شما باید محصول کنترل کننده قاعدگی خود را به مداوم تا پایان دوره قاعدگی عوض کنید. یکی دیگر از معایب این است که نمی‌توان از نوار بهداشتی در زمان رفتن به استخر استفاده کرد. اگر زنی هستید که از این فعالیت لذت می‌برید، تامپون می‌تواند گزینه بهتری باشد. همچنین، مهم نیست که نوار بهداشتی شما چقدر نازک باشد، ممکن است زیر لباس‌های تنگ قابل مشاهده باشد.

در مورد محصولات مراقبت از قاعدگی هیچ راه حل یکسانی وجود ندارد. مزایا و معایب نوارهای بهداشتی و تامپون‌ها را بررسی کنید و بر اساس سبک زندگی و انتخاب شخصی خود تصمیم بگیرید که کدام یک برای شما بهتر عمل می‌کند.

دوران پریود دردناکی رو می‌گذرونی و نمی‌دونی چیکار کنی؟

تامپون بهتر است یا کاپ قاعدگی؟

کاپ‌های قاعدگی، فنجان‌های انعطاف پذیر ساخته شده از سیلیکون یا لاستیک هستند که برای گرفتن خون قاعدگی در داخل واژن قرار می‌گیرند. توجه به این نکته ضروری است که همه کاپ‌ها قابل استفاده مجدد نیستند، بنابراین اگر کاپ قاعدگی قابل استفاده مجدد را ترجیح می‌دهید، حتما برچسب آن را بخوانید. برخی از مزایای کاپ قاعدگی به شرح زیر است:

  • بیشتر کاپ‌های قاعدگی قابل استفاده مجدد هستند، از این رو صرفه اقتصادی بیشتری دارند.
  • آنها را می‌توان تا ۱۲ ساعت در یک زمان پوشید.
  • می‌توانید آن‌ها را در رنگ‌ها، اندازه‌ها و سبک‌های مختلف خریداری کنید.
  • می‌توانید آنها را در حین رابطه جنسی بپوشید.
  • شما می توانید با آن‌ها به استخر بروید.
  • آنها PH واژن شما را مختل نمی‌کنند.
  • وقتی به درستی وارد واژن می‌شوند، نمی‌توانید آنها را احساس کنید.
  • آنها به طور کلی منجر به بوی کمتر پریود می‌شوند.
tampon or cup
یکی از مزایای کاپ قاعدگی استفاده چندباره از آن است و به همین علت به‌صرفه‌تر است.

معایب استفاده از کاپ قاعدگی

  • ممکن است در زمان خارج کردن کاپ قاعدگی، خون پریودی شما به بیرون بریزد.
  • اگر قاعدگی شما سنگین باشد، ممکن است فنجان قبل از ۱۲ ساعت پر شود.
  • اگر فیبروم دارید، ممکن است با قرار دادن فنجان مشکل داشته باشید .
  • قرار دادن آن ممکن است برای برخی دشوار باشد.
  • اگر از دستگاه داخل رحمی استفاده می‌کنید، کاپ می‌تواند نخ را بکشد و از جای خود خارج کند.
  • اگرچه در بلندمدت ارزان‌تر است، اما هزینه اولیه آن‌ها نسبتا گران است.
  • برخی از کاپ‌ها حاوی لاتکس هستند، بنابراین اگر به لاتکس حساسیت دارید، حتما برچسب آن را بخوانید .
  • TTS از کاپ‌های قاعدگی زمانی امکان پذیر است که طبق دستورالعمل استفاده نشود.

همانطور که گفتیم انتخاب محصولات کنترل کننده قاعدگی کاملا سلیقه‌ای است و شما باید از بین گزینه‌ها موردی که بیشتری تناسب را با شما دارد انتخاب کنید. ناگفته نماند در رابطه با این موضوع یک متخصص زنان حرفه‌ای نیز می‌تواند به شما کمک شایانی کند. پس وقت را تلف نکنید و از بخش مشاوره تلفنی دکترتو اولین تماس خود را برقرار کنید.

بهترین برند تامپون کدام است و آن‌ها را از کجا بخریم؟

بهترین برندهای تامپون به شرح زیر هستند:

  • تامپون‌های ارگانیک Lola
  • Tampex
  • Walmart
  • رائل
  • کورا
  • تامپون‌های Ob

تمامی این محصولات در فروشگاه‌های اینترنتی موجود هستند.

best brand of tampon
لولا یکی از برندهای خوب تامپون است که محصولات ارگانیک تولید می‌کند.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

افسانه‌ها و اطلاعات غلط زیادی در مورد استفاده از تامپون در دوران قاعدگی وجود دارد. اما نکته اصلی این است که، در صورت استفاده مناسب، تامپون یک راه موثر و بسیار راحت برای مدیریت جریان قاعدگی شما است.

علاوه بر این محصول شما گزینه‌های دیگری مانند کاپ قاعدگی و نوار بهداشتی را برای کنترل جریان پریودی خود دارید. هر کدام از این موارد مزیت‌ها و معایب خود را دارند و انتخاب شما باید بر اساس راحتی‌تان باشد. برای مثال برخی افراد احساس راحتی بیشتری با تامپون در هنگام ورزش، شنا یا پوشیدن لباس‌های تنگ دارند.

تشخیص اینکه آیا شما می‌توانید از تامپو‌ن استفاده کنید یا خیر به عهده متخصص زنان است. شما می‌توانید از طریق دکترتو با نزدیک‌ترین متخصص زنان و زایمان ارتباط برقرار کنید و سوالات خود را در رابطه با تامپون از آن‌ها بپرسید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله. با این حال، مهم است که بلافاصله پس از شنا تامپون خود را عوض کنید، حتی اگر مدت زیادی در استخر نبوده باشید. معمولاً تامپون‌ها مقداری آب را جذب می‌کنند و این باعث می‌شود که در جذب جریان قاعدگی شما موثر نباشد و حتی می‌توانند باکتری را وارد واژن کنند.

پرده بکارت یکی از بخش‌های دستگاه تناسلی زنان است که در صورت پارگی قابل ترمیم نیست. همانطور که می‌دانید پرده بکارت یک شاخصه مهم در ازدواج اسلامی در ایران است. تامپون‌ها نمی‌توانند پرده بکارت را به طور کامل پاره کنند، اما می‌توانند به آن آسیب وارد کنند. بنابراین توصیه می‌شود دختران مجرد از آن استفاده نکنند.

گذاشتن تامپون برای مدت طولانی می‌تواند منجر به عفونت شود و به ندرت باعث سندرم شوک سمی می‌شود. البته علل جدی‌تری از قرار دادن تامپون وجود دارد که می‌تواند باعث عفونت واژن شما شود.

خیر. هنگامی که عفونت‌های قارچی رخ می‌دهد، معمولا درست قبل از شروع قاعدگی است، بنابراین ممکن است به اشتباه فکر کنید که تامپون‌شما عامل عفونت قارچی است. اما اینطور نیست. عفونت قارچی واژن توسط نوعی از مخمر ایجاد می‌شوند که معمولاً در واژن به نام کاندیدا یافت می‌شوند. استفاده از آنتی بیوتیک‌ها، می‌تواند عاملی در ایجاد  عفونت قارچی باشد.

همانطور که اشاره کردیم هر تامپون باید قبل از رسیدن به هشت ساعت باید تعویض شود، اما شما سعی کنید آن را بعد از ۶ ساعت تعویض کنید.

ادرار روی نخ کاملا طبیعی است و مطمئنا عفونت را گسترش نمی‌دهد. مگر اینکه عفونت ادراری (UTI) داشته باشید. ادرار شما کاملاً عاری از باکتری است، بنابراین جای نگرانی نیست.

بهتر است از قبل برقراری رابطه جنسی تامپون خود را بردارید. اگر در حین رابطه جنسی این محصول را برندارید، ممکن است بیشتر به داخل کانال واژن فرو برود و باعث ناراحتی احتمالی شود. اگر علاقه‌ای به رابطه جنسی با دخول ندارید اما می‌خواهید شریک جنسی خود را راضی نگه دارید، فعالیت‌های جنسی غیر دخول، مانند تحریک دهانی و دستی مشکلی ندارد.

اندومتریوز وضعیتی است که در آن بافتی شبیه به لایه داخلی رحم در مکان‌های دیگر مانند تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ شروع به رشد می‌کند. استفاده از تامپون به طور گسترده توسط پزشکان به عنوان یک شکل ایمن محافظت از قاعدگی پذیرفته شده است و مطلقاً هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد این محصول منجر به ایجاد اندومتریوز یا سرطان می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
آیلین قشلاقی رحیمی هستم کارشناس سئو و تولید محتوا. دکترتو جاییه که بهم فرصت میده درباره علمی که عاشقشم تحقیق کنم و نتایج تحقیقمو با مردم به اشتراک بذارم تا سطح آگاهی اجتماعی درمورد دنیای پزشکی ارتقا پیدا کنه.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن