هفته ۲۹ بارداری، علائم و باید و نبایدهای این هفته

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در هفته ۲۹ بارداری جنین حدود ۲۶.۵ سانتی‌متر است. چربی و عضلات بیشتر رشد می‌کنند و استخوان‌های جنین سفت می‌شوند. ممکن است شما دچار تنگی نفس، کمردرد، گرفتگی بینی و خستگی شوید. معمولا در این هفته آزمایش و معاینه‌ای انجام نمی‌گیرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
هفته 29 بارداری

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

در هفته ۲۹ بارداری احتمالا رشد شکم بیشتر از قبل شما را اذیت می‌کند و ممکن است کمی دچار تنگی نفس شوید. چربی و عضلات جنین به رشد ادامه می‌دهند و حرکات جنین بیشتر می‌شود. اگر در هفته بیست و نهم بارداری هستید یا چند روز دیگر به این مرحله از بارداری می‌رسید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که این هفته از بارداری چگونه است؟ کدام علائم بیشتر می‌شوند و کدام علائم از بین می‌رود؟ چه تغییراتی در بدن شما به وجود می‌آیند و بزرگ‌ شدن شکم چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟ جنین در چه وضعیتی قرار دارد و چقدر رشد کرده است؟ کدام آزمایش‌ها باید در این هفته انجام شود؟ چه تغذیه‌ای باید در این هفته داشت و چگونه باید از خودتان و جنین مراقبت کنید؟

در صورتی‌که به‌تازگی باردار شده‌اید یا علائم مشکوکی در دوران بارداری دارید، باید به دکتر زنان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

هفته ۲۹ بارداری چگونه است؟

در هفته ۲۹ بارداری جنین به‌سرعت در حال‌ رشد است و چربی و عضلات بیشتری ساخته می‌شود. استخوان‌های جنین نیز در حال سفت‌ شدن هستند. بر اساس تقویم بارداری جنین در این هفته در حال تمرین تنفس است. به همین دلیل ممکن است سکسکه جنین را مدام احساس کنید. سکسکه در بلوغ ریه نقش دارد.

بدن شما هم در این هفته دچار تغییراتی می‌شود. با بزرگ‌ شدن شکم به ریه‌ها فشار وارد شده و تنفس برای شما دشوارتر می‌شود. در این هفته هم افزایش وزن خواهید داشت. باید به ورزش و تغذیه سالم خود اهمیت دهید. احتمالا احساس خستگی شما بیشتر از قبل خواهد شد. پزشک به شما توصیه می‌کند که مصرف کلسیم و آهن را افزایش دهید.

علائم هفته ۲۹ بارداری

در هفته ۲۹ بارداری برخی علائم ادامه دارند و برخی علائم دوباره بعد از چند هفته ظاهر می‌شوند. از مهم‌ترین علائم هفته بیست و نهم حاملگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انقباضات براکستون هیکس
  • گرفتگی عضلات پا
  • سوزش سر دل
  • گرفتگی بینی
  • یبوست
  • هموروئید
  • کم‌خونی
  • خارش شکم
  • تکرر ادرار
  • مشکل خواب
  • خستگی: این علامت در سه‌ماهه اول بارداری ظاهر می‌شود و در سه‌ماهه دوم بارداری فروکش می‌کند. به همین دلیل در سه‌ماهه دوم بارداری انرژی شما بیشتر می‌شود. اما در سه‌ماهه سوم دوباره احساس خستگی می‌کنید.
  • تغییرات پا: مقدار کمی تورم پا به‌ویژه در ناحیه مچ پا طبیعی است و بعد از زایمان برطرف می‌شود. اما گاهی ممکن است کف پا پهن‌تر و بلندتر شود. این عارضه بعد زایمان از بین نمی‌رود و سایز پا افزایش پیدا می‌کند.

گاهی ممکن است در اواخر بارداری کف پا پهن‌تر و بلندتر شود. این عارضه بعد زایمان از بین نرفته و سایز پا افزایش پیدا می‌کند.

شما ممکن است در سه ماهه سوم بارداری دوباره احساس خستگی کنید.
شما ممکن است در سه ماهه سوم بارداری دوباره احساس خستگی کنید.

علائم سقط جنین در هفته ۲۹ بارداری

به سقط جنین در هفته ۲۹ بارداری مرده‌زایی می‌گویند. ماه‌های آخر بارداری ممکن است شرایطی مانند فشار خون بالا یا مشکلات ژنتیکی باعث سقط جنین شود. در صورت بروز هر یک از علائم زیر سریعا به پزشک خود اطلاع دهید:

  • خونریزی واژینال خفیف تا شدید
  • خروج مایع یا بافت از واژن
  • توقف حرکت جنین یا کندشدن حرکت
  • درد و گرفتگی در لگن و شکم

تو هم علائم سقط جنین توی هفته ۲۹ بارداری داری؟

تا دیر نشده از متخصص نوبت بگیر.

در چه صورت به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم بارداری شدید است و شما را اذیت می‌کند یا چندین ساعت ادامه دارد، باید به پزشک مراجعه کنید. به‌عنوان‌ مثال اگر تنگی نفس شما شدید شده یا کمردرد با استراحت برطرف نمی‌شود، به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین باید مراقب علائم خطرناکی مانند خونریزی یا توقف حرکت جنین باشید؛ در این شرایط سریعا به پزشک مراجعه کنید.

برای بررسی علائم در هفته بیست و نهم بارداری باید به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

برای بررسی علائم بارداری یا علائم خطرناک باید به متخصص زنان و زایمان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

وضعیت جنین در هفته ۲۹ بارداری

در هفته بیست و نهم بارداری جنین تقریبا ۲۶٫۵ سانتی‌متر می‌شود. اگر قد جنین را از سر تا پا اندازه بگیریم، به ۳۷٫۵ سانتی‌متر می‌رسد. وزن جنین نیز در این هفته حدودا ۱۳۰۰ گرم است. از مهم‌ترین تغییرات در این هفته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رشد چربی و عضلات جنین ادامه دارد.
  • پوست جنین به تکامل ادامه می‌دهد و در حال ضخیم‌ شدن است.
  • میزان لانوگو (موهای ظریف سطح بدن جنین) در این هفته به اوج خود رسیده است و به‌مرور شروع به ریزش می‌کند.
  • در سه‌ماهه دوم بارداری استخوان‌ها رشد می‌کنند. اما در سه‌ماهه سوم سفت و قوی‌تر می‌شوند. به همین دلیل جنین به کلسیم بیشتری نیاز دارد.
  • در این هفته ممکن است جنین بتواند لبخند بزند.
  • سکسکه جنین در این هفته بیشتر می‌شود.
  • پوشش محافظ میلین در اطراف اعصاب تشکیل می‌شود. رشد این پوشش بعد از تولد هم ادامه دارد.
در هفته بیست و نهم بارداری جنین به رشد خود ادامه داده و سر جنین رو به پایین قرار می‌گیرد.
در هفته بیست و نهم بارداری جنین به رشد خود ادامه می‌دهد و سر جنین رو به پایین قرار می‌گیرد.

در هفته ۲۹ بارداری جنین چه شکلی است؟

جنین در هفته بیست و نهم بارداری تقریبا به اندازه یک کدو حلوایی است. اندام‌های جنین به‌طور کامل شکل گرفته و در این چند هفته به چربی و عضلات اضافه می‌شود. بدن جنین با پوشش محافظی به نام ورنیکس پوشیده شده است. این پوشش جنین را گرم نگه می‌دارد. در هفته ۲۹ حاملگی به‌مرور لایه ورنیکس ناپدید می‌شود.

با رشد چربی در بدن جنین، پوست از حالت چروکیده خارج می‌شود. این چربی سفید است و با چربی قهوه‌ای تفاوت دارد. چربی قهوه‌ای به تنظیم دمای بدن کمک می‌کند و چربی سفید برای تامین انرژی استفاده می‌شود.

آزمایش های هفته ۲۹ بارداری

در طول سه‌ماهه سوم بارداری باید هر دو هفته یک‌بار ویزیت شوید. در این جلسات معاینه، پزشک علائم مربوط به پره اکلامپسی، دیابت بارداری و عفونت را بررسی می‌کند. اگر در هفته ۲۸ بارداری ویزیت شده‌اید، در این هفته نیازی نیست به پزشک مراجعه کنید.

سونوگرافی در هفته بیست و نهم بارداری

معمولا در هفته بیست و نهم بارداری نیازی به سونوگرافی نیست. اما اگر بارداری شما پرخطر باشد یا ضربان قلب جنین طبیعی نباشد، ممکن است پزشک در این هفته سونوگرافی تجویز کند.

تغییرات بدن در هفته ۲۹ بارداری

شکم شما هر هفته بزرگ‌تر شده و مشکلات مربوط به رشد رحم بیشتر دیده می‌شود. شما در سه‌ماهه سوم بارداری ممکن است احساس خستگی کنید. رحم به ریه‌ها فشار وارد می‌کند و گاهی دچار تنگی نفس می‌شوید. شب‌ها ممکن است دچار گرفتگی عضلات پا شوید و به دلیل فشار رحم به مثانه، تکرر ادرار را تجربه کنید.

ممکن است الگوی خواب جنین با شما تفاوت داشته باشد و زمانی‌که می‌خواهید بخوابید، متوجه حرکات جنین شوید. اگر الگوی خواب شما با جنین هماهنگ باشد، خوش‌شانس هستید. با بزرگ‌ شدن جنین، ضربه‌ها بیشتر شبیه به لگد زدن می‌شوند.

یکی‌دیگر از تغییرات بدن در ماه‌های آخر بارداری، ظاهر شدن رگ‌های واریسی است. با افزایش گردش خون و شل‌ شدن ماهیچه‌ها واریس ایجاد می‌شود. وریدهای واریسی در راست‌روده ممکن است بواسیر ایجاد کنند.  

شما در سه‌ماهه سوم بارداری ممکن است احساس خستگی کنید. رحم به ریه‌ها فشار وارد می‌کند و گاهی دچار تنگی نفس می‌شوید.

شکم شما در هفته 29 بارداری به قدری بزرگ می‌شود که احتمالا پاهای خود را نمی‌توانید ببینید.
شکم شما در هفته ۲۹ بارداری به قدری بزرگ می‌شود که احتمالا پاهای خود را نمی‌توانید ببینید.

خود مراقبتی در هفته بیستم و نهم بارداری

برخی نکات مراقبتی را باید در این هفته مانند هفته‌های قبل رعایت کنید. اما با ظاهر شدن علائمی مانند خستگی و نیاز بیشتر جنین به کلسیم، رعایت نکات جدیدی در هفته ۲۹ حاملگی ضروری می‌شود.

  • در طول روز به اندازه کافی استراحت کنید و کمی چرت بزنید.
  • سعی کنید در یک زمان مشخص بخوابید و از خواب بیدار شوید.
  • مواد غذایی سرشار از آهن را در برنامه خود قرار دهید.
  • روزانه کمی ورزش کنید.
  • کافئین مصرف نکنید.
  • تمرینات کگل را روزانه انجام دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نکات مراقبتی در بارداری باید با دکتر زنان یا دکتر مامایی مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصصان ارتباط برقرار کنید. در دکترتو علاوه بر تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر زنان وجود دارد.

می‌دونی در هفته ۲۹ بارداری چه داروهایی باید مصرف کنی؟ برای جلوگیری از عوارض حتما مشاوره دارویی بگیر.

تغذیه در هفته بیست و نهم بارداری

در سه‌ماهه سوم بارداری جنین برای قوی‌تر شدن استخوان‌ها، کلسیم بیشتری نیاز دارد. اگر کلسیم مورد نیاز جنین را تامین نکنید، کلسیم را از استخوان‌های شما می‌گیرد. کلسیم ناکافی باعث بروز مشکلاتی مانند فشار خون بالا در بارداری و زایمان زودرس می‌شود. سعی کنید حداقل در سه وعده غذای اصلی از مواد غذایی زیر استفاده کنید:

  • ماست کم‌چرب
  • آب‌پرتقال غنی شده
  • ماهی ساردین
  • شیر کم‌چرب
  • شیر سویا
  • انجیر خشک
  • کلم بروکلی

باید و نبایدهای هفته ۲۹ بارداری

در سه‌ماهه سوم بارداری ممکن است دوباره احساس خستگی بازگردد. اگر با وجود استراحت و رژیم غذایی متعادل خستگی شما شدید باشد، ممکن است پزشک آزمایش کم‌خونی و فقر آهن را تجویز کند.

از هفته ۲۸ بارداری باید روزانه ضربه‌های جنین را بشمارید. برای این کار به پهلو دراز بکشید و در طول دو ساعت ضربات را بشمارید. اگر تعداد ضربه جنین در دو ساعت کمتر از ۱۰ ضربه شود، باید به پزشک اطلاع دهید.

حرکت جنین در هفته بیست و نهم بارداری

در هفته ۲۹ بارداری چربی سفید زیر پوست جنین رشد می‌کند و عضلات قوی‌تر می‌شوند. به همین دلیل حرکات جنین شدیدتر می‌شود و احتمالا لگد زدن جنین را بیشتر احساس می‌کنید. حرکات جنین در شب ممکن است باعث مشکلات در خواب شما شود.

زایمان در هفته بیست و نهم بارداری

در هفته بیست و نهم بارداری جنین هنوز به تکامل نرسیده است. نوزاد متولد شده در این هفته نوزاد نارس است. اما اگر مراقبت‌های پزشکی پیشرفته وجود داشته باشد، نوزاد خارج از رحم زنده می‌ماند. احتمال زنده‌ ماندن نوزاد در هفته ۲۹ بارداری حدود ۹۴٪ است.

به نقل از tommys در رابطه‌ با علائم زایمان زودرس در هفته ۲۹ بارداری:

از علائم زایمان زودرس می‌توان به انقباضات رحم، درد شبیه پریود در واژن، خروج مایع از واژن (به دلیل پاره شدن کیسه آب) و کمردرد غیرعادی اشاره کرد. در صورت بروز این علائم باید برای تشخیص زایمان زودرس به متخصص زنان مراجعه کنید.

نوزاد نارس در هفته بیست و نهم حاملگی می‌تواند خارج از رحم زنده بماند.
نوزاد نارس در هفته بیست و نهم حاملگی می‌تواند خارج از رحم زنده بماند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در هفته ۲۹ بارداری رشد چربی و عضله در بدن جنین بیشتر شده و به همین دلیل حرکات جنین شدیدتر می‌شود. استخوان‌ها قوی‌تر شده و جنین کلسیم بیشتری مصرف می‌کند. از این هفته جنین می‌تواند لبخند بزند و چروک‌های روی پوست از بین می‌روند. لایه محافظ ورنیکس و موهای روی سطح بدن به‌مرور کم می‌شوند.

شکم شما بزرگ‌تر از هفته‌های قبل است و احتمال بروز علائمی مانند کمردرد، تنگی نفس، گرفتگی عضلات پا، درد سیاتیک و بواسیر بیشتر می‌شود. به دلیل افزایش مصرف کلسیم توسط جنین ممکن است دچار کمبود کلسیم شوید. باید در رژیم غذایی خود بیشتر از کلسیم استفاده کنید. احتمالا در این هفته نیازی به آزمایش و سونوگرافی نخواهید داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روند بارداری، علائم و نکات مراقبتی این دوران باید با متخصص زنان یا پزشک متخصص مامایی مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دکتر متخصص زنان ارتباط برقرار کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

شما اکنون در ماه هفتم بارداری هستید. حدود ۶۰ تا ۷۰ روز تا زمان زایمان باقی مانده است.

اندازه جنین در هفته بیست و نهم بارداری به ۲۶٫۵ سانتی‌متر می‌رسد. این اندازه مربوط به حالت خمیده است. اگر جنین صاف باشد، قد او حدود ۳۷٫۵ سانتی‌متر می‌شود.

بسیاری از زنان باردار در طول بارداری دچار کمر درد می‌شوند. رشد رحم و افزایش وزن به کمر فشار وارد می‌کند. معمولا با کمی استراحت، درد کمر تسکین پیدا می‌کند.

با بزرگ‌ شدن رحم ممکن است به اعصاب ستون فقرات فشار وارد شود. در نتیجه شخص دچار درد، احساس گزگز یا بی‌حسی در کمر، باسن و پاها می‌شود. حدود ۱٪ زنان باردار دچار درد سیاتیک بارداری می‌شوند.

در هفته بیست و نهم بارداری شکم به‌اندازه‌ای رشد می‌کند که احتمالا دیدن پاهایتان سخت می‌شود. ارتفاع رحم در این هفته باید ۲۶ تا ۳۵ سانتی‌متر باشد. البته اگر دوقلو باردار هستید، نمی‌توان ارتفاع رحم را اندازه گرفت.

با بزرگ‌ شدن رحم، فشار به ریه‌ها افزایش پیدا می‌کند و ممکن است دچار تنگی نفس شوید. معمولا تنگی نفس خفیف است. اگر این عارضه شدید شد، حتما به پزشک اطلاع دهید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره هفته ۲۹ بارداری

  1. دلارام گفت:

    با سلام ممنونم از این که این اطلاعات رو در اختیار ما قرار میدهید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      تندرست باشید

  2. مریم گفت:

    عالی بود

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از توجه شما مریم عزیز

  3. مامان ملودی گفت:

    عالیه .من از وقتی که متوجه شدم که باردارم ،مطالب شما رد هرروز وهفته میخونم ..عالیییی

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از شما
      با ارزوی سلامتی برای شما و فرزندتان

  4. فاطمه علیزاده گفت:

    عالیه دستتون دردنکنه
    🥰🥰🥰🥰

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از شما

  5. فاطمه علیزاده گفت:

    خیلی سپاسگذارم از اطلاعاتی که دراختیار مادران باردار میگذارید من خیلی راضیم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام فاطمه عزیز
      تندرست باشید

  6. یاسمن گفت:

    😍فوق العاده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از همراهی شما یاسمن عزیز

  7. پریسا گفت:

    عالیه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از همراهی تان

  8. سعیده گفت:

    عالیه من الان هفته ۲۸ام هستم واز اولین ماه هرروز مطالب اینجا رو میخونم خیلی عالیه به بقیه هم پیشنهاد میکنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام سعیده عزیز
      سپاس از حسن توجه شما
      با ارزوی سلامتی برای شما و قرزندتان

  9. فاطمه خرمی گفت:

    ❤️💜