هفته ۳۰ بارداری، علائم و باید و نبایدهای این هفته

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در هفته ۳۰ بارداری رشد مغز جنین بیشتر شده و شیارها و برآمدگی‌های مغز ایجاد می‌شود. شما ممکن است دچار کمردرد، تورم پا، تنگی نفس یا درد مچ دست شوبد. در این هفته نیازی به سونوگرافی نیست.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
هفته 30 بارداری

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

در هفته ۳۰ بارداری جنین به‌سرعت درحال‌رشد بوده و به وزن جنین اضافه می‌شود. ممکن است شما با رشد رحم علائمی را تجربه کنید. اگر در هفته سی ام بارداری هستید یا چند روز دیگر وارد این مرحله می‌شوید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که این هفته از بارداری چگونه است؟ کدام علائم شدیدتر می‌شوند و ممکن است کدام علائم جدید ظاهر شود؟ جنین در چه وضعیتی بوده و چقدر رشد می‌کند؟ بدن شما چه تغییری کرده و شکم چقدر بزرگ می‌شود؟ کدام آزمایش‌ها باید در این هفته انجام شود؟ چگونه باید از خودتان و جنین مراقبت کنید؟ آیا با روش‌های خانگی می‌توان برخی علائم را کاهش داد و تغذیه در این هفته باید چگونه باشد؟

درصورتی‌که به‌تازگی باردار شده‌اید یا علائم مشکوکی در بارداری دارید، حتما به متخصص زنان و زایمان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

هفته ۳۰ بارداری چگونه است؟

در هفته ۳۰ بارداری شما در ماه هفتم حاملگی بوده و کمتر از دو ماه تا زایمان فاصله دارید. شکم شما هر هفته بزرگ‌تر شده و این وضعیت علائمی را در بدن شما ایجاد می‌کند. ممکن است برخی از علائم که در ماه‌های اول بارداری داشتید، دوباره ظاهر شود. در ماه‌های آخر بارداری شما دوباره دچار تکرر ادرار می‌شوید و ممکن است مشکلاتی در خواب داشته باشید.

بر اساس تقویم بارداری در هفته سی ام بارداری بخش بزرگ رشد جنین مربوط به مغز است. سلول‌های مغز بیشتر شده و عملکرد‌های مختلف مغز در حال شکل‌گیری است. شما می‌توانید به‌راحتی هر روز حرکات جنین را احساس کنید. شمارش ضربه جنین را نباید فراموش کرد!

پیشنهاد میکنیم مقاله زیر را مطالعه کنید

اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید باید این مقاله را بخوانید

علائم هفته ۳۰ بارداری

در سه‌ماهه سوم بارداری برخی علائم ادامه داشته و برخی علائم دوباره بازمی‌گردند. از مهم‌ترین نشانه‌ها در هفته سی ام حاملگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • انقباضات براکستون هیکس
  • خستگی
  • تورم پا
  • برجستگی ناف
  • تنگی نفس
  • کمردرد
  • سوزش سر دل
  • مشکلات خواب
  • سندروم تونل کارپال: این عارضه باعث درد مچ دست می‌شود. حدود ۶۲٪ از زنان باردار در سه‌ماهه سوم بارداری این مشکل را گزارش کرده‌اند.
  • نوسانات خلقی: این علامت در سه‌ماهه اول بارداری شدید بوده و در سه‌ماهه سوم دوباره بازمی‌گردد. مشکلات خواب، ناراحتی جسمی و نگرانی بابت زایمان و مادر شدن می‌تواند باعث تغییرات خلق‌وخو شود.

به نقل از babycenter دررابطه‌با تورم پا در سه‌ماهه سوم بارداری:

تورم پا در دوران بارداری طبیعی است. اگرچه در برخی موارد می‌تواند نشانه یک مشکل جدی‌تر مانند پره اکلامپسی یا لخته‌شدن خون (ترومبوز ورید عمقی (DVT)) باشد. اگر متوجه تورم بیش از حد یا ناگهانی در پاها یا مچ پا، تورم متوسط دست یا صورت یا تورم قابل‌توجهی در یک پا نسبت به پای دیگر شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.

در ماه‌های آخر بارداری ممکن است دچار تورم پا شوید.
در ماه‌های آخر بارداری ممکن است دچار تورم پا شوید.

علائم سقط جنین در هفته ۳۰ بارداری

به سقط جنین در هفته سی ام بارداری مرده‌زایی گفته می‌شود. احتمال سقط در سه‌ماهه دوم و سوم بارداری بسیار پایین است. اما باید به علائم خطرناک دقت داشته باشید. در صورت بروز علائم زیر حتما به پزشک اطلاع دهید.

  • خونریزی واژینال خفیف تا شدید
  • توقف حرکت جنین یا کندشدن حرکات
  • گرفتگی و درد شدید شکم و کمر
  • خروج مایع یا بافت از واژن

تو هم علائم سقط جنین توی هفته ۳۰ بارداری داری؟

تا دیر نشده از متخصص نوبت بگیر.

در چه صورت به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم بارداری شدید شده است و شما را اذیت می‌کند، باید برای درمان یا کنترل این علائم به پزشک مراجعه کنید. به‌عنوان‌مثال اگر تنگی نفس شما شدید است یا کمردرد با استراحت برطرف نمی‌شود، می‌توانید به پزشک مراجعه کنید. همچنین باید به علائم خطرناک و جدی مانند خونریزی توجه داشته باشید. در صورت بروز هر نوع علائم مشکوک سریعا به پزشک اطلاع دهید.

برای بررسی علائم در هفته سی ام بارداری باید به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

برای بررسی علائم متداول یا خطرناک دوران بارداری باید به دکتر زنان و زایمان یا متخصص مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان ارتباط برقرار کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.

وضعیت جنین در هفته ۳۰ بارداری

در هفته ۳۰ بارداری جنین حدود ۲۷٫۵ سانتی‌متر می‌شود. قد جنین از سر تا پا تقریبا ۴۰ سانتی‌متر است. جنین در هفته سی ام بارداری ۱۵۰۰ گرم وزن دارد. از جمله تغییرات در این هفته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سرعت رشد جنین از این هفته بیشتر شده تا برای زندگی خارج از رحم آماده شود. سیستم‌های اصلی بدن تشکیل شده و همگی در حال رسیدن به بلوغ هستند.
  • افزایش سکسکه جنین در سه‌ماهه سوم بارداری طبیعی است. ممکن است انقباض ماهیچه‌های تنفسی را به شکل حرکات موزون احساس کنید. پزشکان معتقدند سکسکه از ۱۰ هفته قبل زایمان مغز را تحریک کرده و در رشد آن تاثیر دارد.
  • مغز جنین با سرعت بیشتری درحال‌رشد است. روی سطح مغز شیارها و فرورفتگی‌های مشخصی ایجاد می‌شود. علت ایجاد این چین‌وچروک‌ها افزایش مقدار بافت مغز است.
  • لانوگو (موهای ظریف سطح بدن جنین) از بین می‌روند. از این هفته وظیفه تنظیم دمای بدن جنین با مغز و چربی بدن است.
  • مغز استخوان جنین به طور کامل وظیفه ساخت گلبول‌های قرمز خون را بر عهده می‌گیرد و جنین برای زندگی خارج از رحم آماده می‌شود.
  • سلول‌های پوست جنین شروع به ساخت ملانین کرده و به آن رنگ می‌دهند. البته بیشتر تولید ملانین بعد از تولد تا ۶ ماهگی اتفاق میفتد. هر چه ملانین بیشتر باشد، پوست تیره‌تر است.

افزایش سکسکه جنین در سه‌ماهه سوم بارداری طبیعی است. پزشکان معتقدند سکسکه از ۱۰ هفته قبل زایمان مغز را تحریک کرده و در رشد آن تاثیر دارد.

در هفته 30 بارداری جنین بیشتر از قبل حرکت کرده و تمرینات تنفسی او زیاد می‌شود.
در هفته ۳۰ بارداری جنین بیشتر از قبل حرکت کرده و تمرینات تنفسی او زیاد می‌شود.

در هفته ۳۰ بارداری جنین چه شکلی است؟

اندازه جنین در این هفته به ۲۷٫۵ سانتی‌متر می‌رسد. با رشد چربی زیر پوست، چین‌وچروک پوست از بین رفته و پوست صاف و ضخیم می‌شود. بافت مغز جنین از حالت صاف خارج شده و شیار و برآمدگی به وجود می‌آید. عضلات و چربی بدن جنین به‌قدری رشد کرده است که راحت بتواند دست‌های خود را بگیرد. این حالت را احتمالا در نوزادان زیاد مشاهده کرده‌اید.

تغییرات بدن در هفته ۳۰ بارداری

در هفته ۳۰ بارداری شکم شما به‌قدری بزرگ شده است که نمی‌توانید پاهای خود را ببینید. علاوه‌برآن ممکن است شاهد بزرگ‌شدن پاهای خود باشید. استخوان پا هیچ تغییری نکرده و افزایش وزن و تورم باعث گسترش رباط‌های پا می‌شود. در نتیجه پای شما به اندازه نیم سایز یا یک سایز بزرگ‌تر می‌شود. تورم پا بعد از زایمان از بین می‌رود. اما ممکن است طول کف پا ۲ تا ۱۰ میلی‌متر افزایش پیدا کند.

انقباضات رحمی در ماه‌های آخر بارداری طبیعی است. این انقباضات شما را برای زایمان آماده می‌کنند. اگر در طول روز دچار انقباضات براکستون هیکس شدید، استراحت کنید و به پهلو دراز بکشید.

شکم شما در هفته سی ام بارداری کاملا بزرگ شده و ممکن است خوابیدن برای شما دشوار شود.
شکم شما در هفته سی ام بارداری کاملا بزرگ شده و ممکن است خوابیدن برای شما دشوار شود.

آزمایش های هفته ۳۰ بارداری

شما در سه‌ماهه سوم بارداری باید هر دو هفته یک بار ویزیت شوید. احتمالا ویزیت قبلی شما در هفته ۲۸ بارداری انجام شده و باید در این هفته دوباره به متخصص زنان مراجعه کنید. معاینات و آزمایش‌های این هفته شامل موارد زیر می‌شود.

  • وزن و فشارخون شما اندازه گرفته می‌شود.
  • باید آزمایش ادرار بدهید. در نمونه ادرار قند و پروتئین بررسی می‌شود. این فاکتورها به تشخیص دیابت بارداری، پره اکلامپسی و عفونت کمک می‌کنند.
  • میزان تورم بدن بررسی می‌شود.
  • ارتفاع پایه یا ارتفاع رحم باید اندازه گرفته شود. (در این هفته ارتفاع رحم حدود ۳۰ سانتی‌متر است.)

احتمالا ویزیت بعدی شما در هفته ۳۲ بارداری انجام می‌شود.

سونوگرافی در هفته سی ام بارداری

در هفته ۳۰ بارداری معمولا سونوگرافی تجویز نمی‌شود. اگر بارداری شما پرخطر باشد، دوقلو باردار باشید یا علائم مشکوکی وجود داشته باشد، ممکن است پزشک در این هفته سونوگرافی تجویز کند.

آزمایش هفته ۳۰ بارداری برای بارداری دو قلو

اگر شما دوقلو یا چندقلو باردار هستید، بیشتر در معرض زایمان زودرس بوده و احتمالا کمی زودتر از ۴۰ هفتگی زایمان می‌کنید. به همین دلیل در بارداری دو قلو پزشک رشد جنین را با دقت بیشتری بررسی کرده و ممکن است سونوگرافی مکرر یا آزمایش‌های اضافی تجویز کند.

برای دوقلوها یا چندقلوها ممکن است پزشک در هفته سی ام بارداری پروفایل بیوفیزیکی تجویز کند. در این آزمایش سونوگرافی معمولی انجام شده و تست بدون استرس (NST) تجویز می‌شود. پزشک برای این تست حسگرهایی روی شکم قرار داده و انقباضات رحم و ضربان قلب نوزاد را بررسی می‌کند.

اگر شما دوقلو یا چندقلو باردار هستید، بیشتر در معرض زایمان زودرس بوده و احتمالا کمی زودتر از ۴۰ هفتگی زایمان می‌کنید.

اگر دوقلو باردار هستید، ممکن است به آزمایش‌های بیشتری نیاز داشته باشید.
اگر دوقلو باردار هستید، ممکن است به آزمایش‌های بیشتری نیاز داشته باشید.

خود مراقبتی در هفته سی ام بارداری

در طول بارداری رعایت نکات مراقبتی اهمیت زیادی دارد. اما در سه‌ماهه سوم بارداری با بزرگ‌شدن رحم این نکات اهمیت بیشتری پیدا کرده و شما بیشتر به حمایت اطرافیان نیاز دارید. از مهم‌ترین نکات مراقبتی در هفته ۳۰ بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • برای خوابیدن یک موقعیت راحت را انتخاب کنید. می‌توانید از بالش مخصوص بارداری هم استفاده کنید.
  • در طول روز وعده‌های غذایی سالم بخورید.
  • فعالیت بدنی داشته باشید. پیاده‌روی و یوگا گزینه خوبی در بارداری هستند.
  • برای سلامت روان خود سعی کنید با همسرتان، دوستان و خانواده وقت بگذرانید.
  • برای تسکین سندروم تونل کارپال سعی کنید فعالیت‌های تکراری با دست را کمتر کنید. به‌عنوان‌مثال کمتر از کامپیوتر استفاده کنید.
  • تمرینات کششی و تقویت دست به کاهش درد مچ دست کمک می‌کنند.
  • برای زایمان راحت‌تر تمرینات کگل را انجام دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نکات مراقبتی در بارداری بهتر است با دکتر زنان یا دکتر مامایی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر زنان وجود دارد.

می‌دونی در هفته ۳۰ بارداری چه داروهایی باید مصرف کنی؟ برای جلوگیری از عوارض حتما مشاوره دارویی بگیر.

باید و نبایدهای هفته ۳۰ بارداری

یکی از مشکلات رایج در هفته سی ام بارداری سندروم تونل کارپال است. این عارضه باعث درد مچ دست می‌شود و بیشتر در سه‌ماهه سوم بارداری اتفاق میفتد. شما می‌توانید در خانه با رعایت برخی نکات ساده این درد را تسکین دهید. اما اگر این روش‌ها کارساز نبود، حتما به پزشک مراجعه کنید. ممکن است در این شرایط نیاز به داروی مسکن، فیزیوتراپی یا درمان دیگری باشد.

برای کارهای بعد از زایمان برنامه‌ریزی کنید. اگر قرار است شخصی در کارها به شما کمک کند، از همین هفته باید به دنبال آن باشید. برای فرزند خود باید یک متخصص اطفال خوب پیدا کنید.

حرکات جنین در هفته ۳۰ بارداری

جنین در هفته ۳۰ بارداری حرکات بیشتری انجام می‌دهد. چربی و عضلات بدن رشد کرده و استخوان‌ها قوی‌تر شده‌اند. با تکامل مغز جنین می‌تواند حرکات بیشتری انجام دهد. همچنین در حال تمرین حرکات تنفسی بوده و مدام سکسکه می‌کند. شما می‌توانید در هفته سی ام حاملگی این حرکات و ضربات را احساس کنید.

زایمان در هفته سی ام بارداری

جنین در ۳۰ هفتگی هنوز نارس است و برای زندگی خارج از رحم آماده نیست. اما اگر نوزاد نارس در هفته ۳۰ بارداری به دنیا بیاید، با استفاده از مراقبت‌های پزشکی پیشرفته زنده می‌ماند. احتمال زنده‌ماندن نوزاد در این هفته ۹۸٪ است.

در هفته سی ام بارداری نوزاد می‌تواند خارج از رحم زنده بماند.
در هفته سی ام بارداری نوزاد می‌تواند خارج از رحم زنده بماند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در هفته ۳۰ بارداری جنین حدود ۲۷٫۵ سانتی‌متر می‌شود. چربی زیر پوست بیشتر رشد کرده و پوست صاف می‌شود. فعالیت مغز در این هفته بیشتر شده و بافت مغز با سرعت بیشتری رشد می‌کند. جنین می‌تواند دست‌های خود را بگیرد و خود را جمع کند. تمرینات تنفسی بیشتر شده و ممکن است مدام سکسکه جنین را احساس کنید.

در هفته سی ام بارداری شکم شما به‌قدری بزرگ شده است که نمی‌توانید پاهای خود را ببینید. ممکن است دچار تنگی نفس، کمردرد، تورم پا و خستگی شوید. برای ویزیت باید به پزشک مراجعه کنید. وزن و فشارخون اندازه گرفته شده و نمونه ادرار از شما گرفته می‌شود. در این هفته نیازی به سونوگرافی نیست.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روند بارداری، علائم و نکات مراقبتی در این دوران باید با دکتر زنان و زایمان یا متخصص مامایی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دکتر زنان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در حال حاضر شما در ماه هفتم بارداری هستید. کمتر از دو ماه دیگر تا زایمان باقی مانده است.

این حالت کاملا طبیعی است. با رشد عضلات و چربی، جنین بیشتر حرکت می‌کند و گاهی ممکن است دست‌ها و پاها را به هم نزدیک کرده و خود را جمع کند.

هر هفته جنین بزرگ‌تر شده و به اندام‌های شکمی فشار وارد می‌کند. فشار رحم به مثانه باعث نیاز به تخلیه ادرار و در نتیجه تکرر ادرار می‌شود.

تغییرات هورمونی، شل‌شدن ماهیچه‌ها و از همه مهم‌تر فشار رحم به دستگاه گوارش باعث یبوست در بارداری می‌شود. اگر یبوست کنترل نشود، نفخ شکم نیز افزایش پیدا می‌کند.

اگر بارداری شما پرخطر نیست و هیچ علامت مشکوکی در این هفته وجود ندارد، می‌توانید بدون نگرانی رابطه جنسی داشته باشید. سکس در بارداری خطری برای مادر و جنین ندارد.

با رشد جنین ممکن است رحم به ریه‌ها فشار وارد کند. این وضعیت باعث تنگی نفس می‌شود. معمولا این حالت خفیف بوده و جای نگرانی ندارد. اما اگر تنگی نفس شدید است، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

علت درد مچ دست در این هفته مشکلی به نام سندورم تونل کارپال است. معمولا افرادی که کارهای تکراری با کامپیوتر انجام می‌دهند، دچار این مشکل می‌شوند. در دوران بارداری نیز به دلیل افزایش وزن و احتباس مایعات ممکن است به عصب میانی مچ دست فشار وارد شده و باعث درد یا بی‌حسی شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره هفته ۳۰ بارداری

  1. مریم گودرزی گفت:

    ممنون از اطلاعات خوب و مفید شما فقط اینکه اگه بفرمایید که در هر هفته دقیقا چند ماه و چند روزه هستیم بسیار عالی میشود.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ممنونم عز توجه تان
      حتمن

      عذرخواهی بابت تاخیر در پاسخگویی