کورتاژ چیست و به چه دلیل انجام میشود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کورتاژ نوعی روش درمانی و جراحی برای حذف بقایای جنین و بافت از داخل رحم است. این روش درمانی در رفع بسیاری از مشکلات مربوط به رحم زنان انجام می‌شود. همچنین در تشخیص برخی بیماری‌ها مانند سرطان کاربرد دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
کورتاژ

کورتاژ به نوعی یک روش درمانی برای حفظ سلامت رحم به شمار می‌رود. در مواقعی که پس از زایمان، سقط جنین یا به دلیل ابتلا به برخی بیماری‌ها از جمله سرطان، درون رحم از بافت رحمی پر شود و باید خیلی زود تخلیه گردد، کورتاژ کمک کننده است. در این روش با استفاده از مکش، بافت‌هایی که در فضای رحم اضافه هستند و ممکن است منجر به عفونت شوند خارج می‌شود.

این مقاله به عنوان منبعی برای درک این روش گردآوری شده است. اگر به تازگی دچار سقط جنین شده‌اید و دکتر تشخیص به باقی ماندن جنین در بدن شما داشته است یا بیماری مربوط به رحم دارید، برای خارج کردن بقایا از کورتاژ کمک بگیرید. این روش‌ را زیر نظر یک متخصص با تجربه انجام دهید تا عواقب احتمالی را به حداقل رسانید.

کورتاژ چیست؟

کورتاژ (D&C) روشی برای برداشتن بافت از داخل رحم است. متخصصان برای برخی بیماری‌های رحمی مانند خونریزی شدید یا پاکسازی پوشش رحم پس از سقط جنین یا به منظور انجام سقط، کورتاژ انجام می‌دهند. کورتاژ اگر به قصد سقط جنین عمدی انجام شود، جرم بوده و از دید اسلام هم حرام است. تنها در شرایط خاص قانون ایران اجازه کورتاژ را برای سقط جنین می‌دهد.

در کورتاژ از ابزارهای کوچک یا یک دارو برای باز کردن قسمت باریک و تحتانی رحم (دهانه رحم) استفاده می‌شود. سپس از یک ابزار جراحی به نام کورت که می‌تواند یک ابزار تیز یا دستگاه مکش باشد، برای برداشتن بافت درون رحم استفاده می‌کنند.

این روش ممکن است به عنوان یک روش تشخیصی یا درمانی برای خونریزی غیرطبیعی استفاده شود. همچنین ممکن است برای تعیین علت خونریزی غیرطبیعی یا بیش از حد رحم، تشخیص سرطان یا به عنوان بخشی از روند تحقیقات ناباروری انجام شود.

در روش کورتاژ از ساکشن برای مکش و به منظور حذف محتویات رحم استفاده می‌شود. اگر جنین و سایر بافت‌ها به طور طبیعی دفع نشده باشند، ممکن است پس از سقط جنین از این ساکشن استفاده شود. چرا که اگر این بافت‌ها به طور کامل برداشته نشوند، ممکن است عفونت یا خونریزی شدید رخ دهد.

متن انگلیسی:
If you have a miscarriage in your first trimester, you may choose to wait 7 to 14 days after a miscarriage for the tissue to pass out naturally. This is called expectant management. If the pain and bleeding have lessened or stopped completely during this time, this usually means the miscarriage has finished
ترجمه متن:
اگر در سه ماهه اول سقط جنین داشتید، ممکن است ۷ تا ۱۴ روز پس از سقط جنین صبر کنید تا بافت به طور طبیعی از بین برود. به این شرایط مدیریت انتظار گفته می‌شود. اگر در این مدت درد و خونریزی کاهش یافت یا به طور کامل متوقف شد، معمولاً به این معنی است که سقط جنین به پایان رسیده است.

nhs

انواع کاربرد کورتاژ

به طور کلی کورتاژ به چند جهت، یکی برای تشخیص بیماری و دیگری به منظور درمان بیماری یا به منظور سقط جنین و برخی موارد دیگر کاربرد دارد. در ادامه به بررسی هر یک پرداخته‌ایم.

۱. کورتاژ تشخیصی

قبل از انجام کورتاژ تشخیصی، ممکن است تیم پزشکی روشی به نام بیوپسی آندومتر یا نمونه برداری اندومتر را برای تشخیص بیماری توصیه کنند. نمونه برداری از اندومتر ممکن است در موارد زیر انجام شود:

۲. کورتاژ درمانی

در انجام کورتاژ درمانی پزشک محتویات داخل رحم را خارج می‌کند، نه فقط یک نمونه بافت کوچک درون آن را. کورتاژ به منظور درمان در موارد زیر انجام می‌شود:

  • به منظور جلوگیری از عفونت یا خونریزی شدید ناشی از باقی ماندن بقایای جنین پس از سقط
  • برای برداشتن توموری که به جای بارداری معمولی تشکیل می‌شود. به این حالت حاملگی مولار نیز گفته می‌شود که البته در دسته کورتاژ تخلیه‌ای که در ادامه توضیح داده شده است قرار می‌گیرد.
  • برای حذف جفت باقیمانده در رحم و برطرف کردن خونریزی بیش از حد پس از زایمان
  • برداشتن پولیپ‌های دهانه رحم و رفع علائم پولیپ رحم که معمولا غیرسرطانی یا خوش خیم هستند.
در کورتاژ درمانی پزشک محتویات اضافی درون رحم را تخلیه می کند.
کورتاژ درمانی یکی از انواع کورتاژ است که پزشک در طول آن محتویات اضافی درون رحم را تخلیه می‌کند.

۳. کورتاژ سقط جنین

کورتاژ یکی از انواع سقط جنین است. در این روش با پاکسازی بافت‌هایی که پس از سقط جنین یا در طول سقط جنین در رحم باقی می‌مانند، از عفونت یا خونریزی شدید جلوگیری می‌کنند.

۴. کورتاژ تخلیه ای

در کورتاژ تخلیه‌ای توموری را که به جای بارداری معمولی تشکیل می‌شود، برمی‌دارند. به این حالت حاملگی مولار نیز می‌گویند.

۵. کورتاژ پولیپ رحم (کورتاژ دیواره ضخیم رحم)

در این کورتاژ پولیپ‌های دهانه رحم که معمولا غیر سرطانی یا خوش خیم هستند، توسط تیم پزشکی برداشته می‌شود.

کورتاژ برای چه افرادی انجام میشود؟

کورتاژ در درجه اول یک روش تشخیصی برای نمونه برداری از اندومتر (پوشش رحم) است. اما ممکن است برای درمان شرایطی مانند سقط جنین ناقص نیز برای تمامی خانم‌هایی که در چنین شرایطی هستند استفاده شود.

کورتاژ برای چه افرادی نباید انجام شود؟

حدود نیمی از زنانی که جنین سقط می‌کنند نیازی به روش کورتاژ  ندارند. اگر سقط جنین قبل از هفته ۱۰ بارداری اتفاق بیفتد، به احتمال زیاد خود به خود اتفاق می‌افتد و مشکلی ایجاد نخواهد کرد. بعد از هفته دهم بارداری، خطر سقط جنین ناقص بیشتر است که در این موارد کورتاژ پیشنهاد می‌شود.

به طور کلی انجام این روش محدودیت خاصی برای افراد مختلف ندارد. اما نیاز به انجام آن باید توسط پزشک متخصص تعیین شود.

نحوه انجام کورتاژ (کورتاژ چگونه انجام میشود؟)

ممکن است کورتاژ در مطب پزشک، به صورت سرپایی یا همراه با بستری انجام شود. در برخی موارد ممکن است با بیهوشی کامل انجام شود و در برخی موارد با بی‌حسی نخاعی یا اپیدورال انجام می‌شود. اگر از بی‌حسی نخاعی یا اپیدورال استفاده شود، هیچ احساسی از کمر به پایین نخواهید داشت. متخصص بیهوشی به طور مداوم ضربان قلب، فشار خون، تنفس و سطح اکسیژن خون شما را در طول جراحی کنترل می‌کند.

در ابتدا از شما درخواست می‌شود که لباس خود را درآورده و یک لباس یکسره بیمارستانی به تن کنید. همچنین به شما گفته می‌شود که مثانه خود را خالی کنید. سپس روی یک صندلی عمل یا معاینه قرار می‌گیرید و در حالی که پاهای خود را برای معاینه لگن باز نگه داشته‌اید ممکن است یک کاتتر ادراری وارد شود. پزشک ابزاری به نام اسپکولوم را برای جدا کردن دیواره‌های واژن وارد می‌کند. با این کار دهانه رحم معلوم می‌شود.

پس از ضدعفونی کردن دهانه رحم و بی حس کردن این ناحیه، دهانه رحم با قرار دادن یک سری میله‌های نازک گشاد می‌شود. قطر هر میله بزرگ‌تر از میله قبلی خواهد بود. این فرآیند به تدریج دهانه رحم را بزرگ می‌کند تا کورت (ابزار قاشقی شکل) را بتوان وارد کرد.

کورت از طریق دهانه رحم وارد رحم شده و لبه‌های قاشقی شکل تیز از روی دیواره رحم عبور داده می‌شود تا بافت‌ها را بتراشند. در برخی موارد نیز ممکن است از ساکشن برای برداشتن بافت‌ها استفاده شود.

عمل کورتاژ چقدر طول میکشد؟

کورتاژ معمولا ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. ممکن است زمان ریکاوری چند ساعت طول بکشد و پس از آن اجازه رفتن به خانه را خواهید داشت.

آمادگی های قبل از عمل کورتاژ

پیش از انجام عمل کورتاژ موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • در روز جراحی از خوردن و آشامیدن خودداری کنید.
  • روز قبل از عمل به پزشک خود مراجعه کنید تا بتواند از ژل برای شروع روند باز کردن دهانه رحم استفاده کند.
  • اگر شاغل هستید ترجیحا یک یا دو روز از محل کار مرخصی بگیرید.
  • قبل از عمل حتما دوش بگیرید.
  • از هیچگونه لوسیون، عطر، دئودورانت یا لاک ناخن استفاده نکنید.

مراقبت های بعد از عمل کورتاژ

نکات مراقبتی بعد از عمل کورتاژ عبارتند از:

مراقبت بعد از عمل کورتاژتوضیحات
استراحت چند ساعته پس از عملحدودا دو ساعت در کلینیک، بیمارستان یا مطب استراحت خواهید کرد.
استفاده منظم از نوار بهداشتیبه دلیل وجود خونریزی یا لکه بینی لازم است از نوار بهداشتی استفاده کنید. (استفاده از تامپون در این دوران ممنوع است.)
عدم فعالیت شدید یا بلند کردن اجسام سنگینممکن است در چند روز اول پس از کورتاژ دچار گرفتگی عضلانی شوید. به همین خاطر باید از فعالیت شدید یا بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.
مصرف مسکن برای تسکین درد و عدم استفاده از آسپرینطبق توصیه پزشک برای گرفتگی یا درد مسکن مصرف کنید. آسپرین یا برخی داروهای ضد درد دیگر ممکن است خونریزی را افزایش دهند. به همین دلیل باید تنها داروهای توصیه شده از سمت پزشک را مصرف کنید.
مراقبت های بعد از عمل کورتاژ

راه رفتن بعد از کورتاژ

مهم نیست که چقدر احساس راحتی دارید؛ شما نباید به مدت ۱ هفته بعد از عمل، ورزش‌های سنگین انجام دهید. ورزش سنگین ممکن است خونریزی را شدیدتر کند و باعث گرفتگی بیشتر شود. اگر این علائم را دارید، فعالیت خود را برای چند روز کاهش دهید.

رابطه بعد از کورتاژ تشخیصی

به طور کلی، زنان پس از انجام کورتاژ به سرعت بهبود می‌یابند. این افراد به راحتی می‌توانند بیشتر فعالیت‌های عادی خود را در عرض ۱-۲ روز از سر بگیرند. با این حال، به مدت ۲ هفته پس از کورتاژ نباید چیزی در واژن قرار داده شود. بنابراین، در این مدت نباید رابطه جنسی داشت.

شروع ورزش بعد از کورتاژ

برخی از زنان بلافاصله احساس خوبی دارند و ترجیح می‌دهند به فعالیت عادی خود بازگردند، در حالی که برخی دیگر به زمان بیشتری نیاز دارند. اجازه دهید بدنتان راهنمای شما باشد. مهم نیست که چقدر احساس خوبی دارید، نکته مهم این موضوع است که نباید به مدت ۱ هفته بعد از عمل، ورزش‌های سنگین انجام داد.

رژیم غذایی بعد از کورتاژ

پس از کوتاژ می‌توانید رژیم غذایی معمول خود را ادامه دهید. اگر معده شما ناراحت است، از غذاهای ملایم و کم چرب مانند برنج ساده، مرغ کبابی، نان تست و ماست استفاده کنید. همچنین لازم است مایعات فراوان بنوشید (مگر اینکه پزشک به شما گفته باشد که این کار را انجام ندهید.).

بعد از کورتاژ چه بخوریم؟

بعد از کورتاژ غذاهای حاوی پروتئین مصرف کنید. این غذاها به بهبود سریع بدن شما پس از سقط جنین کمک می‌کند. بعد از سقط جنین، شیر، پنیر، عدس، ماهی و تخم مرغ را در رژیم غذایی خود بگنجانید. این موارد غذاهای غنی از پروتئین هستند که باید بعد از سقط جنین مصرف کنید.

مصرف مولتی ویتامین با آهن و خوردن غذاهای غنی از آهن نیز به جبران ذخایر آهن به دلیل از دست دادن خون کمک می‌کند. گوشت، تخم مرغ و غذاهای دریایی از غذاهایی هستند که آهن بیشتری دارند. گزینه‌های گیاهی شامل لوبیا، سبزی و غلات نیز باید در برنامه غذایی بعد از کورتاژ اضافه شوند.

متن انگلیسی:
D&C is regarded as a relatively minor procedure and can be done as day surgery, but a general anaesthetic is usually given
ترجمه متن:
D&C (کورتاژ) به عنوان یک روش نسبتاً جزئی در نظر گرفته می‌شود و می‌تواند به عنوان جراحی سرپایی انجام شود. اما معمولاً در طول این عمل بیهوشی عمومی اعمال می‌شود.

betterhealth.vic.gov

عوارض عمل کورتاژ

عوارض سقط جنین با کورتاژ نادر است. با این حال خطراتی وجود دارد. از جمله:

  • سوراخ شدن رحم: این مورد زمانی اتفاق می‌افتد که ابزار جراحی، سوراخی در رحم ایجاد کند. همچنین بیشتر در زنانی که اخیراً باردار بوده‌اند و نیز خانم‌های یائسه اتفاق می‌افتد. با این حال بیشتر سوراخ‌ها به خودی خود بهبود می‌یابند. اما اگر یک رگ خونی یا اندام دیگر آسیب دیده باشد، ممکن است برای ترمیم آن به روش دوم نیاز باشد.
  • آسیب به دهانه رحم: اگر دهانه رحم در حین کورتاژ پاره شود، پزشک می‌تواند فشار یا دارو را برای توقف خونریزی اعمال کند یا زخم را با بخیه ببندد. اگر دهانه رحم قبل از کورتاژ با دارو نرم شود، ممکن است تا حدودی از وقوع این اتفاق جلوگیری شود.
  • بافت اسکار روی دیواره رحم: این روش به ندرت منجر به ایجاد بافت اسکار در رحم می‌شود؛ وضعیتی که به عنوان سندرم آشرمن شناخته می‌شود. سندرم آشرمن اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که کورتاژ پس از سقط جنین یا زایمان انجام شود. این موضوع می‌تواند منجر به چرخه‌های قاعدگی غیر معمول یا دردناک، سقط جنین در آینده و ناباروری شود که اغلب با جراحی قابل درمان است.
  • عفونت: عفونت بعد از کورتاژ به ندرت اتفاق می‌افتد.
  • خونریزی: به اندازه‌ای شدید است که باید هر یک ساعت یک بار نوار بهداشتی را عوض کنید.
  • احساس سرگیجه یا سبکی سر مداوم
  • تب
  • گرفتگی عضلات  که بیش از ۴۸ ساعت باقی بماند.
  • احساس تشدید درد به جای کاهش و تسکین آن
  • ترشحات بدبو از واژن
کورتاژ عوارضی مانند خونریزی دارد.
عمل کورتاژ مانند بسیاری از عمل‌های جراحی دیگر دارای عوارض جانبی است.

خونریزی بعد از کورتاژ

وجود لکه بینی یا خونریزی خفیف واژینال تا چند روز پس از عمل طبیعی است. ممکن است به شما توصیه شود که دو تا سه روز پس از کورتاژ یا برای مدتی که پزشک توصیه کرده است از دوش گرفتن، استفاده از تامپون یا مقاربت خودداری کنید. با رعایت این موارد خونریزی در مدتی کوتاه قطع می‌شود.

شکم درد بعد از کورتاژ

تجربه کمی گرفتگی یا ناراحتی خفیف شکمی پس از کورتاژ طبیعی است. برای کمک به کاهش این ناراحتی می‌توانید پاراستامول، پانادئین یا سایر داروها را طبق دستور پزشک خود مصرف کنید.

بعد کورتاژ کی پریود میشم؟

عادت ماهانه بعدی شما معمولاً ۳ تا ۶ هفته پس از عمل شروع می‌شود. ممکن است متوجه شوید که این دوره سنگین‌تر از حالت معمول است. اگر قبل از عمل از قرص‌های ضد بارداری خوراکی استفاده می‌کردید، طبق معمول به استفاده از آن ادامه دهید. پریود بعدی شما با اتمام بسته قرص شروع می‌شود.

هزینه کورتاژ

درباره هزینه نهایی عمل کورتاژ باید با پزشک‌، کلینیک یا بیمارستان مورد نظر خود صحبت کنید. این هزینه بسته به تمامی این عوامل متغیر خواهد بود.

نتیجه گیری

اگر از عوارض کورتاژ رنج می‌برید یا بنابر تشخیص پزشک خود نیاز به انجام این روش درمانی دارید، لازم است با یک متخصص مشورت کنید. عوارض کورتاژ در برخی موارد که دیر درمان شوند یا ادامه یابند می‌تواند خطراتی برای فرد به همراه داشته باشد. به همین خاطر خیلی زود باید تحت نظر یک پزشک برطرف و کنترل شوند. پس اگر هر یک از علائم گفته شده یا موارد مشابه یا مشکوک را در خود می‌بینید سریعا به پزشک با مراکز درمانی مراجعه کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

برای انجام این روش پزشک از یک ابزار منحنی به نام کورت استفاده می‌کند تا به آرامی بافت رحم را بتراشد. به همین خاطر احتمال دارد کمر درد یا گرفتگی‌هایی شبیه به دردهای قاعدگی داشته باشید‌. جای هیچگونه نگرانی نیست.

نوع بیهوشی بسته به روشی که انجام می‌دهید ‌‌همچنین نظر پزشک متفاوت است. در برخی افراد بی هوشی کامل و در برخی دیگر بی حسی نخاعی یا اپیدورال استفاده می‌شود.

پس از بازگشت به خانه باید استراحت کنید. شما می‌توانید پس از 1 تا 2 روز به فعالیت‌های عادی خود بازگردید (اگرچه اثرات داروی بیهوشی ممکن است باعث ایجاد احساس خستگی در شما شود). تجربه کمی گرفتگی یا ناراحتی خفیف شکمی پس از کورتاژ طبیعی بوده که با استراحت برطرف می‌شود.

اگر سقط جنین قبل از هفته 10 بارداری اتفاق بیفتد، به احتمال زیاد خود به خود اتفاق می‌افتد و مشکلی ایجاد نمی‌کند. بعد از هفته دهم بارداری، خطر سقط جنین ناقص بیشتر است. در این صورت، ممکن است برای اطمینان از تمیز بودن رحم به کورتاژ نیاز داشته باشید.

ممکن است کورتاژ با یا بدون هدایت اولتراسوند از طریق شکم انجام شود. هدف ارزیابی ارتباط بین استفاده از راهنمایی اولتراسوند در طول کورتاژ برای سقط از دست رفته سه ماهه اول (MA) و کاهش میزان عوارض مربوط به کورتاژ است.

در طول این روش دهانه رحم بیش از حد معمول گشاد می‌شود. وقتی دهانه رحم بازتر باشد، رحم بیشتر مستعد عفونت است. به همین دلیل  پزشکان توصیه می‌کنند حداقل 2 هفته پس از سقط جنین برای رابطه داشتن صبر کنید.

در بیشتر موارد، نباید بر توانایی خانم‌ها برای باردار شدن در آینده تاثیر بگذارد. اما توصیه می‌شود قبل از اقدام به بارداری یک تا سه دوره طبیعی قاعدگی صبر کنید.

سازمان بهداشت جهانی کورتاژ را برای درمان جراحی سقط جنین در سه ماهه اول توصیه نمی‌کند؛ زیرا ممکن است باعث ایجاد سندرم آشرمن به دلیل آسیب آندومتر شود. بنابراین، ساکشن گزینه درمانی مناسب‌تری است.

حدود 50 درصد از زنانی که سقط جنین می‌کنند، تحت عمل کورتاژ قرار نمی‌گیرند. زنان باردار در صورت سقط جنین قبل از 10 هفته نیازی به کورتاژ ندارند، پس از 10 هفته، سقط جنین ناقص است و نیاز به کورتاژ دارد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره کورتاژ

  1. ناشناس گفت:

    سلام من ۹روز از کورتاژم میگذره و هنوز خونریزی ادامه داره دلیلش چیه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال عفونت قارچی و باکتریایی و ایجاد هماتوم وجود دارد
      بعد نه روز طبیعی نیست
      حتمن سونو را تکرار کنید
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/ob-gyn

  2. ناشناس گفت:

    سلام من ۲۱ بهمن تاریخ اولین روز آخرین پریودیم بوده
    دوبار سونو دادم قلب جنین تشکیل نشده و رشد هم نکرده
    لکه بینی هم داشتم که شیاف پروژسترون استفاده کردم لکه بینیم قطع شد
    منتظر بمونم خودش سقط بشه یا باید کورتاژ کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با توجه به شیاف پروژسترون احتمال اینکه خودش سقط شود زیاد نیست
      بهتر است زیر نظر پزشکتان باشید

  3. راز گفت:

    سلام من ۲۰اسفند کورتاژ کردم چند روز هم لکه بینی داشتم قطع شد..و الان پریود شدم مشکلی نداره!؟خونریزیم زیاد نیست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر طبیعی است
      در صورت ترشحات یا خونریزی غیرطبیعی حتمن سونو انجام دهید

  4. پریسا گفت:

    سلام ، ی سوال داشتم ، آیا بعد از کورتاژ پولیپ رحمی ، دهانه ی رحم ب حالت طبیعی برمیگرده یا ن ؟ اگ برمیگرده احتمالا چند روز طول میکشه ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      یک تا دو هفته زمان می برد

  5. ماریا گفت:

    سلام من ۵ روزه کورتاژ شدم اصلا خونریزی نداشتم بعدش ،امشب خونریزی کمی دارم دلیلش چیه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال دارد کورتاژ بطور کامل انجام نشده است

  6. ناشناس گفت:

    سلام من ۵ روزه کورتاژ شدم اصلا خونریزی نداشتم بعدش ،امشب خونریزی کمی دارم دلیلش چیه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال دارد کورتاژ بطور کامل انجام نشده است

  7. سارینا اسکانی گفت:

    سلام من پنج روزه کورتاژ کردم سرم بدجور درد میکنه اصلا نمیتونم بلند شم از سر درد باید چکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال التهاب و عفونت وجود دارد
      زیر نظر پزشک از مترونیدازول و ناپروکسن استفاده کنید

  8. مرضیه اسکانی گفت:

    سلام من پنج روزه کورتاژ کردم سرم بدجور درد میکنه باید چکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال التهاب و عفونت وجود دارد
      زیر نظر پزشک از مترونیدازول و ناپروکسن استفاده کنید

  9. ناشناس گفت:

    باسلام من یک بهمن کورتاژکردم والان که ۱۶اسفندهست هنوزپریودنشدم ایاطبیعیه؟وایاالان میتونم قرص پرژسترون مصرف کنم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      طبیعی نیست
      احتمال کیست تخمدانی و یا کورتاژ ناقص وجود دارد
      سونو الزامی ست

  10. زهره خدابندهلو گفت:

    سلام من پنج روزه کورتاژ کردم پاهام خیلی از زانو به پایین درد می‌کنه چیکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال التهاب و یا عوارض داروهای بی حسی و بی هوشی وجود دارد