پولیپ رحم چیست و چگونه درمان می شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

پولیپ رحم به توده‌های عمدتا خوش خیمی گفته می‌شود که در دیواره داخلی یا دهانه رحم رشد می‌کنند. این برآمدگی‌ها معمولا خوش خیم هستند و به ندرت سرطانی می‌شوند. این بیماری در زنان در سن ۴۰ تا ۵۰ سالگی رایج‌تر است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

پولیپ رحم چیست و چگونه درمان می شود؟

یکی از مشکلات نسبتاً رایجی که در میان خانم‌ها دیده می‌شود وجود پولیپ رحم است. این بیماری، معمولاً سن خاصی ندارد و عمدتاً هم خوش‌خیم خواهدبود، اما گاهی برخی پولیپ‌هایی که در دیواره داخلی رحم رشد می‌کنند، سرطانی هستند یا حتی سرطانی خواهندشد.

در این مطلب از مجله سلامت دکترتو با ما همراه شوید تا از این بیماری بیشتر برایتان بگوییم و با عوارض و نحوه درمان آن نیز آشنا شوید. توصیه ما این است که در صورت مشاهده علائم این بیماری سریعاً با مراجعه حضوری و یا دریافت مشاوره آنلاین از دکتر زنان در دکترتو، بهترین روش درمانی را برای خود انتخاب کنید.

پولیپ رحم چیست؟

به طور کلی به توده‌های غیرسرطانی و عمدتاً خوش‌خیمی که در بافت‌های مختلف بدن مانند معده و روده، بینی، رحم و غیره رشد می‌کنند، پولیپ گفته می‌شود. اگر این پولیپ در دیواره درونی و دهانه رحم رشد می‌کنند، به آن پولیپ رحمی می‌گویند. پولیپ‌های رحم که پولیپ آندومتر هم نامیده می‌شوند، از جمله رایج‌ترین بیماری‌های رحم شناخته می‌شوند. این پولیپ‌ها از چند میلی‌متر تا چند سانتی‌متر هستند و گاهی نیز به اندازه توپ گلف و شاید هم بزرگ‌تر می‌رسند.

پولیپ رحمی یا پولیپ آندومتر از علل اصلی خونریزی دستگاه تناسلی خانم‌ها محسوب می‌شود و خوشبختانه در ۹۵ درصد موارد خوش‌خیم و غیرسرطانی و بدون نشانه است.

پولیپ رحم یکی از شایع‌ترین بیماری‌های رحم است و معمولا در زنان یائسه دیده می‌شود. این توده‌های سلولی معمولا خوش‌خیم هستند و می‌توانند از چند میلی‌متر تا چند سانتی‌متر رشد کنند.

 پولیپ‌های رحم انواع مختلفی دارند و می‌توانند پایه‌دار باشند یا بدون پایه، تعداد زیاد یا فقط یک پولیپ، کوچک در اندازه کنجد یا بزرگ و چند سانتی‌متری در حد توپ گلف که به دیواره رحم می‌چسبند. در مواردی پولیپ‌ها از دیواره رحمی جدا شده و به دهانه رحم، قسمت‌های پایینی و واژن هم می‌رسند. بیشترین میزان ابتلا به پولیپ‌های رحمی در زنان یائسه دیده می‌شود، البته گاهی در دختران مجرد جوان هم شاهد رشد پولیپ‌های رحمی هستیم.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

علائم پولیپ رحمی چیست؟

خونریزی بین دو قاعدگی و پریودی نامنظم از مهم‌ترین علائم پولیپ رحم هستند. در زنان یائسه مبتلا به این بیماری هم شاهد خونریزی هستیم. بر اساس آمار و شواهد، بیشتر از ۲۵ درصد زنان مبتلا به این بیماری از خونریزی زیاد قاعدگی رنج می‌برند. ناباروری و نازایی و سقط جنین در خانم‌های باردار را هم می‌توان از جمله علائم پولیپ رحم دانست. به طور کلی علائم و نشانه‌های بیماری‌های رحم را می‌توان به‌ شکل زیر خلاصه نمود:

  • خونریزی زیاد قاعدگی
  • خونریزی بعد از نزدیکی
  • پریودی نامنظم
  • درد پریود
  • لکه‌بینی و خونریزی بین قاعدگی
  • خونریزی پس از یائسگی
  • اختلال در باروری.

برای تشخیص و درمان پولیپ به چه دکتری مراجعه کنیم؟

در صوریتکه لکه‌بینی و یا خونریزی دارید، یا هر یک از علائم پولیپ را در خود مشاهده می‌کنید، می‌توانید به ماما و یا دکتر زنان مراجعه کنید. با این کار می‌توانید مشکلات خود را بررسی کنید. اگر پولیپ برای شما تشخیص داده‌شد، باید به دکتر زنان مراجعه کنید تا برای درمان آن اقدامات لازم انجام گیرد.

پریودهای سنگین داری؟ بعد از نزدیکی دچار خونریزی میشی؟

همین حالا با متخصص زنان مشورت کن.

علت ایجاد پولیپ رحم چیست؟

علت اصلی بروز پولیپ رحم مشخص نیست، اما به ‌طور کلی عواملی مثل ناهنجاری و اختلال در میزان هورمون‌ها می‌توانند علت پولیپ رحم باشند. ضخیم‌شدن دیواره رحم به ‌خاطر استروژن هم می‌تواند باعث ایجاد پولیپ رحمی شود. برخلاف تصور برخی‌ها، ژنتیک را نمی‌توان علت بروز این بیماری دانست. از دیگر عواملی که ریسک ابتلا به این مشکل را افزایش می‌دهند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فشار خون
  • چاقی
  • یائسگی زودرس یا دیرتر از موعد
  • مصرف داروهای هورمونی مثل تاموکسیفن در بیماران مبتلا به سرطان سینه
  • دیر اقدام کردن برای بارداری.

علت اصلی بروز پولیپ رحم مشخص نیست، اما به ‌طور کلی عواملی مثل ناهنجاری و اختلال در میزان هورمون‌ها می‌توانند علت پولیپ رحم باشند. همچنین ضخیم‌شدن دیواره رحم به ‌خاطر استروژن هم می‌تواند باعث ایجاد پولیپ رحمی شود.

عوامل خطر پولیپ رحمی چیست؟

پولیپ رحم بیشتر در دهه سوم تا پنجم میان خانم‌ها رایج است و معمولاً زنان چهل تا پنجاه ساله را درگیر می‌کند، البته در زنان در سنین باروری و دختران مجرد هم گاهی شاهد بروز نشانه‌ها و علل پولیپ رحمی خواهیم بود. اما به طور کلی، سن بروز پولیپ رحمی بیشتر پیش از یائسگی است و پس از آن میزان شیوع کمتری پیدا می‌کند. خانم‌هایی که در سن یائسگی به این مشکل مبتلا می‌شوند باید اقدامات جدی‌تری برای درمان را دنبال کنند، چراکه احتمال بدخیم شدن پولیپ‌ها در این سن بیشتر است.

گاهی خانم‌های زیر ۲۰ سال و دختران مجرد هم خونریزی غیرعادی در دوره پریودی و لکه‌بینی بین دوره را تجربه می‌کنند، اما نمی‌توان این علائم را نشانه وجود پولیپ رحم در دخترها دانست. بیماری‌های دستگاه تناسلی و رحم فقط به پولیپ رحمی محدود نمی‌شود، بلکه برعکس بیماری‌های زیادی هستند که رحم و دستگاه تناسلی زنان را درگیر کرده، اما علائم و نشانه‌های شبیه هم دارند. از این رو در صورت مشاهده علائم و نشانه‌های شبیه پولیپ رحم در دختر مجرد حتماً باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده تا با آزمایش و معاینات دقیق، علت بروز مشکل را پیدا کنید.

پولیپ رحمی چیست؟
پولیپ رحمی توده‌ی خوش‌خیمی است که عموما در اثر عدم تعادل هورمونی ایجاد می‌شود.

تشخیص پولیپ رحم به چه صورت است؟

بیشتر پولیپ‌های رحم، نشانه و علامت ندارند، به ‌همین دلیل است که به خانم‌ها توصیه می‌شود که معاینات واژینال و سونوگرافی را در طول سال دنبال کنند. در صورت مشاهده نشانه‌های این بیماری باید به فوق متخصص زنان و دکتر زنان و زایمان مراجعه کنید. اگر متخصص زنان و زایمان، احتمال وجود پولیپ رحمی بدهد از روش‌های زیر برای تشخیص آن استفاده می‌کند:

۱. سونوگرافی ترنس واژینال

در این روش، شی باریک مخصوص سونوگرافی داخل واژن قرار می‌گیرد و با انتشار امواج صوتی، تصویر فضای داخلی رحم و دهانه رحم را نشان می‌دهد. وجود پولیپ رحمی یا ضخیم شدن دیواره رحم (اندومتریال) در تصویر سونوگرافی ترنس واژینال دیده می‌شود.

تشخیص پولیپ رحمی چگونه انجام می شود؟
برای اینکه وضعیت پولیپ رحمی تشخیص داده‌شود، باید ضایعه‌ی خارج شده به پاتولوژی فرستاده شود.

۲. سونوهیستروگرافی یا هیستروسونوگرافی

از این روش حین سونوگرافی ترنس واژینال استفاده می‌کنند. کاتتری را وارد واژن کرده و فضای داخل رحم را با آب و نمک پر می‌کنند تا تصویر واضحی از محیط رحم، دهانه و بافت‌های مجاور نشان دهد.

۳. هیستروسکوپی

در روش هیستروسکوپی، تلسکوپ منعطف و نازکی از طریق واژن وارد رحم می‌شود تا پزشک بتواند محدوده رحم، دهانه رحم و واژن را معاینه کند.

۴. بیوپسی اندومتریال

نمونه‌برداری بافت سلولی دهانه رحم است که در آن کاتتر وارد واژن شده و بخشی از بافت سلولی پولیپ را به ‌عنوان نمونه برای آزمایش برمی‌دارد.

۵. کورتاژ

عمل کورتاژ برای تشخیص و درمان پولیپ‌های رحمی تجویز می‌شود که در آن با استفاده از کورت (Curette) که یک وسیله فلزی با حلقه کوچکی در قسمت انتهایی است، بافت دیواره رحم را خراشیده و برمی‌دارند.

تشخیص پولیپ رحمی چگونه انجام می شود؟
برای تشخیص پولیپ رحم، روش‌های بسیار متفاوتی وجود دارد که با صلاح دید پزشک متخصص انتخاب می‌شوند.

درمان پولیپ رحم: پولیپ رحم قابل درمان است؟

خوشبختانه پولیپ رحم جزء بیماری‌های رحمی خوش‌خیم و قابل درمان است. هر چند که اندازه پولیپ هم عامل مهمی محسوب می‌شود. برخی پولیپ‌ها کوچک و بدون نشانه ظاهری هستند و معمولاً هم بدون نیاز به درمان خودبه‌خود رفع می‌شوند.

۱. عمل پولیپ رحم

یکی از روش‌های پیشنهادی برای درمان پولیپ‌ رحم خوش‌خیم سایز کوچک، درمان با داروهای هورمونی است که البته معمولاً اثر موقتی دارند و پس از مدتی نیز دوباره عود می‌کنند. جراحی هیستروسکوپی بهترین روش پیشنهادی برای درمان پولیپ رحم است که در آن حفره داخل رحمی را با مایع نرمال‌سالین پر می‌کنند تا پولیپ‌ها در مایع شناور شوند و بعد با قیچی و گرسپر هیستروسکوپی، پولیپ‌ها را از پایه جدا می‌کنند.

درمان این بیماری با استفاده از روش کورتاژ در گذشته بسیار رایج بود که در آن دیواره‌های رحم را می‌تراشیدند، اما خطر آسیب‌دیدگی به دیواره رحم و احتمال ناباروری ایجاد می‌کند به‌ علاوه اینکه برای پولیپ‌های بزرگ احتمال عود و نیاز به جراحی مکرر هم وجود دارد، چراکه ممکن است پولیپ به‌ صورت کامل تخلیه نشود.

تشخیص پولیپ رحمی
هیستروسکوپی تقریبا بهترین روش برای برداشتن پولیپ‌هایی است که خودبه‌خود یا با دارو از بین نمی‌روند.

عمل پولیپ رحم و عوارض آن

عمل پولیپ رحم با روش هیستروسکوپی به ‌خاطر عوارض کم و ریکاوری کوتاه روش محبوب‌تری نسبت به روش کورتاژ است. هیستروسکوپی نیازی به بستری شدن و بیهوشی ندارد و می‌توان آن را در مطب دکتر زنان و زایمان انجام داد. در صورت نیاز از بی‌حسی موضعی دهانه رحم یا بیهوشی عمومی حین عمل استفاده می‌کنند. کل عمل نهایتاً ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

در مجموع، هیستروسکوپی روش درمان بی‌خطری است، اما با این ‌حال نمی‌توان احتمال بروز عوارض را نادیده گرفت از عوارض روش درمان از طریق هیستروسکوپی می‌توان به سوراخ‌ شدن دیواره رحم و آمبولی هوا اشاره کرد که بسیار نادر هستند. عوارض عمل از طریق هیستروسکوپی عبارتند از:

  • خونریزی شدید در طول عمل و پس از عمل که در موارد نادری چاره‌ای به‌ جز هیسترکتومی (برداشتن رحم) نیست.
  • آسیب تصادفی به رحم که با آنتی‌بیوتیک برطرف می‌شود. در موارد نادر اگر شدت آسیب زیاد باشد باید عمل جراحی ترمیمی انجام شود.
  • آسیب تصادفی دهانه رحم
  • عفونت رحم که با ترشحات واژینال، خونریزی شدید و تب همراه است
  • سنکوپ و ایست قلبی که بسیار نادر است و از هر ۲۰۰ خانمی که بدون بیهوشی، هیستروسکوپی انجام می‌دهند یک ‌نفر دچار این عارضه می‌شود.

خوشبختانه پولیپ رحم جزء بیماری‌های رحمی خوش‌خیم و قابل درمان است. هر چند که اندازه پولیپ هم عامل مهمی محسوب می‌شود، برخی پولیپ‌ها کوچک و بدون نشانه ظاهری هستند و معمولاً هم بدون نیاز به درمان خودبه‌خود رفع می‌شوند.

۲. درمان دارویی پولیپ رحم

روش درمان دارویی پولیپ رحم بیشتر روش درمان موقتی است که علائم پولیپ را کم می‌کنند و معمولاً پس از توقف دارو درمانی، نشانه‌ها دوباره برمی‌گردند. پروژستین‌ها و داروهای آگونیست هورمون آزادکننده گنادوتروپین (GNRH) برای تنظیم هورمونی بیماران مبتلا به پولیپ رحم تجویز می‌شوند.

برای جلوگیری از خونریزی بعد نزدیکی درمان پولیپ رحم را شروع کن.

۳. درمان خانگی پولیپ رحم

پولیپ‌‌ها یا فیبروم‌های رحمی توده‌های خوش‌خیم کوچکی هستند که بسیار آرام رشد می‌کنند یا گاهی اصلاً بزرگ نمی‌شوند. در مواردی هم مثلاً پس از یائسگی اندازه‌شان کوچک هم می‌شود. گاهی با چند روش ساده خانگی می‌توان این مشکل را حل کرد؛ مثل کاهش وزن و تغذیه سالم. اضافه وزن و چاقی از علل ایجاد این مشکل بوده که باعث افزایش استروژن تولیدی می‌شود. به ‌همین خاطر کاهش وزن باعث کوچک شدن اندازه پولیپ‌ها می‌شود.

مصرف مواد غذایی سالم و ضروری هم خطر ابتلا به پولیپ را کاهش داده و هم از رشد آن‌ها جلوگیری می‌کند. برای درمان خانگی پاین معضل باید از مصرف مواد غذایی و خوراکی‌های زیر بپرهیزید:

  • زیاده‌روی در مصرف گوشت قرمز
  • زیاده‌روی در نوشیدن الکل ریسک ابتلا به این بیماری را چند برابر می‌کند.
  • مصرف خوراکی‌های حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی و کربوهیدرات‌ها باعث وخیم‌تر شدن وضعیت پولیپ‌ها می‌شود.

مصرف ویتامین و مکمل‌ها، میوه و سبزیجات، حبوبات، عدس و لوبیا، نان سبوس‌دار، کینوا، غلات کانل و سبوس، برنج قهوه‌ای، لبنیات از رشد پولیپ‌ها جلوگیری می‌کنند و مصرف ویتامین‌های B، D و A، منیزیم و امگا ۳ علائم این بیماری را کاهش می‌دهند. بیمارانی که از فشار خون بالا رنج می‌برند بیشتر در معرض ابتلا به این معضل هستند. بنابراین یکی از دیگر روش‌های خانگی درمان پولیپ رحمی، مدیریت فشار خون با کاهش مصرف نمک و خوراکی‌های حاوی سدیم و ورزش روزانه است.

متن انگلیسی:
«You can greatly reduce your risk of colon polyps and colorectal cancer by having regular screenings. Certain lifestyle changes also can help:
Adopt healthy habits. Include plenty of fruits, vegetables and whole grains in your diet and reduce your fat intake.»
ترجمه متن:
«مصرف مواد غذایی سالم و ضروری خطر ابتلا به پولیپ را کاهش داده و از رشد آنها جلوگیری می‌کند.»

به نقل از mayoclinic

۴. عسل درمانی پولیپ رحم

عسل درمانی یکی از روش‌های توصیه‌شده طب سنتی برای درمان گیاهی این معضل است. ۳ واحد عسل را با یک واحد سیاه دانه نیم‌کوب‌شده ترکیب کنید و دو بار در روز صبح و شب یک قاشق مرباخوری میل کنید. دیگر روش عسل درمانی این بیماری، تزریق واژینال هر شب عسل به مدت ۱۴ شب است (که بهتر است حتماً با پزشک مشورت کنید).

درمان های پولیپ رحمی چیست؟
افزایش وزن یکی از علل ایجاد پولیپ رحمی است و ورزش و تغذیه سالم و کاهش وزن می‌تواند راه خوبی برای درمان این بیماری باشد.

۵. درمان طب سنتی و درمان گیاهی پولیپ رحمی

برخی از روش‌های طب سنتی شامل موارد زیر هستند:

  • کاهش و حذف سردی‌ها به‌ خصوص لبنیات از برنامه غذایی و مصرف خرما، انجیر، زیتون، کشمش و بادام درختی
  • مصرف یک لیوان عرق رازیانه با یک قاشق مرباخوری عسل.
  • سنا و روغن کرچک.

در کنار روش خانگی درمان پولیپ رحم می‌توان درمان گیاهی را هم به ‌کار برد. یکی از روش‌های پیشنهادی درمان گیاهی پولیپ رحم در طب سنتی استفاده از روغن سیاه‌دانه و روغن بادام تلخ برای ماساژ شکم و قسمت زیر شکم است. خوراکی‌های پیشنهادی درمان گیاهی این مشکل عبارتند از:

  • مصرف کرفس و کاهو به خاطر فیبری که دارند هورمون‌ها را متعادل می‌کند.
  • جوشانده برگ شیرینک
  • گیاه گلناز وحشی
  • انار شیرین
  • شاتره
  • بومادران
  • گیاه خار مریم.

مصرف دمنوش و گیاهان دارویی هم برای کوچک‌تر کردن اندازه پولیپ‌ها و رفع نشانه‌های بیماری‌های رحم توصیه می‌شود که در ادامه چند نمونه از دمنوش‌های گیاهی تجویزی برای درمان گیاهی و خانگی این بیماری را با هم می‌خوانیم:

۱. چای سبز

وجود بیوفلاوونوئیدها در چای سبز باعث کاهش التهاب و ورم شده و مواد سمی را از بدن دفع می‌کند، به ‌همین خاطر، مصرف چای سبز برای افرادی که از این مشکل رنج می‌برند توصیه می‌شود، چراکه هم تعداد پولیپ‌ها را کم کرده و هم اندازه آن‌ها را کاهش می‌دهد.

زنجبیل برای پولیپ خوب است.
یکی از روش‌های طب سنتی برای درمان پولیپ رحمی، استفاده از زنجبیل است.

۲. زنجبیل برای پولیپ رحم

مصرف زنجبیل باعث کاهش التهاب رحم شده و جریان خون را در رحم افزایش می‌دهد. خاصیت ضدعفونی‌کنندگی زنجبیل، رحم را پاک‌سازی می‌کند و دردهای ناشی از فیبروم و پولیپ رحم را کاهش می‌دهد.

مقداری ریشه زنجبیل را در آب جوش بگذارید و زردچوبه و فلفل سیاه به آن اضافه کنید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه لازم است که دم بکشد. می‌توانید همراه با عسل میل کنید. در کنار این نیز می‌توانید ریشه زنجبیل خردشده را داخل فرنچ پرس یا صافی قوری ریخته و آب جوش بریزید و پس از چند دقیقه که دم کشید میل کنید.

مصرف دمنوش و گیاهان دارویی هم برای کوچک‌تر کردن اندازه پولیپ‌ها و رفع نشانه‌های بیماری‌های رحم توصیه می‌شود.

۳. دمنوش گل همیشه بهار

یک قاشق مرباخوری گل همیشه بهار خشک را با یک لیوان آب جوش ترکیب کرده و اجازه بدهید که ده دقیقه دم بکشد. پس از صاف کردن همراه عسل میل کنید.

۴. دمنوش بابونه

دو قاشق گل بابونه را داخل لیوان دمنوش ریخته و آب جوش بریزید و اجازه دهید که ۵ دقیقه بماند تا دم بکشد. دمنوش را از صافی رد کرده و با عسل میل کنید.

۵. گیاه پنج انگشت

زمانی که هورمون‌های بدن متعادل باشند میزان ریسک ابتلا به فیبروم و پولیپ کاهش پیدا می‌کند. مصرف گیاه پنج انگشت با تعادل بین میزان استروژن و پروژسترون در بدن برای پیشگیری و درمان فیبروم رحم مفید است.

درمان گیاهی پولیپ رحمی چیست؟
گیاه پنج انگشت باعث تعادل هورمون‌های زنان در بدن می‌شود و برای پیشگیری و درمان پولیپ از آن استفاده می‌شود.

۶. برگ گردو

۵ گرم برگ گردو را در آب بریزید و اجازه بدهید ۱۲ ساعت استراحت کند. در کنار این نیز می‌توانید ۵ گرم برگ گردو را با یک لیوان آب در مخلوط‌کن بریزید و سه وعده در شبانه‌روز همراه با قند میل کنید. ممکن است با مصرف این عصاره دچار افت قند خون شوید، به ‌همین دلیل بهتر است همراه با نبات یا عسل میل کنید.

۷. سرکه سیب

مصرف سرکه سیب همراه با سالاد باعث پاک‌سازی رحم، کبد و کلیه می‌شود و دردهای فیبروم و پولیپ را کاهش می‌دهد.

۸. زردچوبه

خاصیت سم‌زدایی زردچوبه به تصفیه کبد و رحم کمک می‌کند و با افزایش تولید صفرا در کبد، فیبروم و پولیپ رحم را کوچک می‌کند.

۹. ریشه قاصدک

یک قاشق چای‌خوری ریشه قاصدک را با یک فنجان چای داغ ترکیب کرده و میل کنید. مصرف این مخلوط باعث افزایش تولید صفرا، پاک‌سازی کبد و تصفیه رحم و کوچک شدن فیبروم و پولیپ رحمی می‌شود.

۱۰. پیاز

مصرف جوشانده پیاز یکی از روش‌های پیشنهادی طب سنتی برای درمان گیاهی پولیپ رحم است. برای تهیه جوشانده پیاز، پوست پیاز را بگیرید و در آب بجوشانید، سپس آن را صاف کرده و میل کنید.

۱۱. گیاه خرگوشک

بخور ناحیه تناسلی با دود گیاه خرگوشک سوزانده شده یکی از روش‌های تجویزی طب سنتی برای درمان پولیپ و فیبروم رحم است. توصیه می‌کنیم که پیش از انجام هر کاری حتماً با دکتر زنان مشورت کنید. به همین دلیل نیز دکترتو امکان مشاوره آنلاین و مراجعه حضوری به پزشکان متخصص را برای شما فراهم کرده است تا به درمان پولیپ و انواع آن بپردازید.

تیم درمان پولیپ رحم متشکل از چه دکترهایی است؟

برای درمان پولیپ رحمی باید به دکتر زنان مراجعه کنید. البته احتمال دارد که در ابتدا و با دیدن علائم به ماما مراجعه کنید. ماما و هر دکتری که به او مراجعه کنید، شما را به متخصص زنان ارجاع می‌دهد تا مشکل پولیپ شما را برطرف کند.

در صورتیکه علائمی را تجربه می‌کنید که ممکن است ناشی از پولیپ باشد و نیازمند مشاوره و اطمینان خاطر هستید، می‌توانید از مشاوره مامایی و یا مشاوره زنان کمک بگیرید. همچنین در صورت لزوم می‌توانید نوبت دکتر دریافت کنید. برای اینکار تنها کافی است که وارد سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو شوید و با وارد کردن تخصص مورد نظر در شهر سکونت، به لیست دکتر زنان و ماما دسترسی داشته‌باشید.

عوارض پولیپ رحمی چیست؟

بیماری پولیپ رحمی در صورتیکه بدخیم نباشد، چندان نمی‌تواند عوارض جدی برای بیمار ایجاد کند. اما مواردی که ممکن است برای بیماران مبتلا به پولیپ رحمی مشکل ایجاد کند، شامل موارد زیر است:

  • در صورتیکه پولیپ شما سرطانی نباشد، نمی‌تواند برای شما مشکلی ایجاد کند، اما اگر سرطانی باشد، باید برای درمان سریع آن اقدامات لازم را انجام دهید.
  • گاهی ممکن است که خونریزی‌هایی را تجربه کنید که برای شما مشکل‌ساز است.
  • ممکن است که افرادی که به پولیپ رحمی مبتلا هستند، خونریزی بعد از نزدیکی را تجربه کنند. این موارد معمولا پولیپ‌هایی دارند که در دهانه‌ی رحم قرار دارد.

در صورتیکه علائمی را تجربه می‌کنید که ممکن است ناشی از پولیپ باشد و نیازمند مشاوره و اطمینان خاطر هستید، می‌توانید از مشاوره مامایی و یا مشاوره زنان کمک بگیرید.

راه پیشگیری از پولیپ رحمی چیست؟

نمی‌توانید از پولیپ‌های رحمی جلوگیری کنید. اما می‌توانید از روشی را پیش بگیرید که از ابتلا به این بیماری سریعا آگاه شوید. مثلا اگر پولیپ رحمی داشته‌باشید، با مراقبت‌های منظم زنان می‌توانید علائم زودرس را تشخیص دهید و برای بررسی وضعیت پولیپ اقدامات لازم را انجام دهید.

فرق پولیپ رحم با فیبروم رحم چیست؟

در جداول زیر به فرق پولیپ و فیبروم و شباهت‌های آن پرداخته‌ایم:

شباهت‌ها
هر دو از بیماری‌های رحمی هستند.
لکه بینی و اختلال قاعدگی ایجاد می‌کنند.
هم فیبروم و هم رحم می‌توانند با علامت خونریزی بروز کنند.
شباهت‌های فیبروم و پولیپ رحمی
ویژگی‌های فیبرومویژگی‌های پولیپ
بافت عضلانی دارد.از بافت اندومتر تشکیل شده‌است.
اندازه‌ی بزرگتری دارد.اندازه‌ی آن کوچک‌تر است.
درمان فیبروم بستگی به سن بروز آن دارد.درمان پولیپ با فیبروم متفاوت است.
فیبروم بعد از یائسگی درمان می‌شود.پولیپ رحمی با دارو کوچک‌تر می‌شود.
احتمال سرطانی شدن ندارد.احتمال سرطانی شدن دارد.
علت آن به ژنتیک ربط دارد.ژنتیک در ایجاد آن چندان تاثیر ندارد.
بیشتر در سنین باروری رخ می‌دهند.بیشتر در یائسگی رخ می‌دهند.
تفاوت‌های فیبروم و پولیپ رحم

درست است که پولیپ رحم و فیبروم رحم هر دو در دسته بیماری‌های رحم قرار می‌‌گیرند، اما از نظر بافت، ساختار و اندازه با هم تفاوت‌های اساسی دارند. اصلی‌ترین تفاوت پولیپ رحم و با فیبروم رحم در این است که فیبروم بافت عضلانی دارد، اما پولیپ از بافت آندومتر تشکیل شده‌است.

فیبروم رحم روی لایه داخلی عضلانی میانی رحم، بیرون و لایه خارجی رحم از بافت عضلانی رحم ایجاد می‌شوند. اختلال در قاعدگی یا طولانی و سنگین شدن دوره قاعدگی که با خونریزی زیاد قاعدگی همراه است، از نشانه‌های پولیپ و فیبروم رحم هستند. اما فیبروم رحم جدا از این نشانه‌های مشترک، علائمی دیگری هم دارد مثل بزرگ شدن شکم، افزایش وزن، فشار به مثانه و تکرر ادرار. دیگر تفاوت پولیپ رحم و فیبروم رحم، علت بروز آن‌هاست.

دیگر تفاوت فیبروم رحم با پولیپ‌های رحمی در سرطانی شدنشان است. پولیپ‌ها معمولاً خوش‌خیم هستند، اما گاهی احتمال بدخیمی دارند و ممکن است به سرطان رحم تبدیل شوند. اما فیبروم‌ها سرطانی نمی‌شوند و احتمال بدخیمی شدنشان صفر درصد است. به ‌عبارت دیگر، احتمال ابتلا به سرطان رحم به ‌خاطر فیبروم رحم تقریباً صفر است.

یکی دیگر از تفاوت‌های فیبروم و پولیپ رحم، سن افراد است. در حالی ‌که پولیپ‌های رحمی بیشتر در دوران یائسگی روی می‌دهند و زیاد در خانم‌های زیر ۳۰ سال یا در سنین باروری دیده نمی‌شوند، فیبروم رحم بیشتر در سنین باروری بین ۳۰ تا ۴۰ سالگی مشاهده می‌شود.

اندازه دیگر علت تفاوت بین این غدد خوش‌خیم است. پولیپ‌های رحمی بین چند میلی‌متر تا چند سانتی‌متر رشد می‌کنند و معمولاً هم به ‌خاطر اینکه در حفره شکمی هستند خیلی رشد نمی‌کنند، اما سایز فیبروم رحم بسته به نوعش فیبروم فرق می‌کند؛ از چند میلی‌متر تا حتی اندازه یک هندوانه بزرگ.

فرق پولیپ و فیبروم رحمی چیست؟
پولیپ و فیبروم رحم شاید مشابه به نظر برسند، اما دو بیماری کاملا متفاوت هستند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

پولیپ رحم و فیبروم رحم عارضه ناشی از تغییرات هورمونی هستند که معمولاً راهکار خاصی برای پیشگیری ندارند. هر چند که با کنترل وزن و سبک زندگی سالم می‌توان احتمال ابتلا به این نوع بیماری‌های رحم را کاهش داد. پولیپ‌های رحمی معمولاً غیرسرطانی و خوش‌خیمی هستند که اگر کوچک باشند عمدتاً نشانه خاصی ندارند و بدون درمان خاصی برطرف می‌شوند، اما برای درمان پولیپ‌های رحمی بزرگ‌تر می‌توان از روش جراحی استفاده نمود.

توصیه ما این است که در صورت مشاهده علائم این بیماری سریعاً با مراجعه حضوری و یا دریافت مشاوره آنلاین و تلفنی از متخصص زنان و زایمان در دکترتو، بهترین روش درمانی را برای خود انتخاب کنید. همچنین می‌توانید به دکتر مامایی مراجعه کنید. برای دریافت مشاوره آنلاین، از لینک‌های زیر کمک بگیرید:

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

این برآمدگی‌های معمولاً خوش‌خیم و غیرسرطانی هستند. به‌ علاوه اینکه بیشتر پولیپ‌های رحمی بدون نیاز به درمان و جراحی برطرف می‌شوند، اما در موارد نادری ممکن است این معضل به سرطان رحم منجر شود که آنگاه باید پولیپ‌ها برداشته شوند.

بیشتر پولیپ‌های رحم بسیار کوچک هستند و تأثیری روی قابلیت باروری نمی‌گذارند. هر چند، پولیپ‌های بزرگ و متعدد روی قابلیت سیستم تناسلی خانم‌ها تأثیر گذاشته و باعث نازایی شده و ریسک سقط جنین را بالا می‌برد.

پولیپ‌های رحمی درون رحم هستند، اما گاهی به سمت دهانه رحم و واژن حرکت می‌کنند. معمولاً زنان در آستانه یائسگی دچار پولیپ رحم می‌شوند، اما این مشکل بعد از یائسگی هم میان خانم‌ها دیده می‌شود.

پولیپ‌های رحمی گاهی بدون نشانه و علامت هستند یا اینکه نشانه‌هایی در بیمار ایجاد می‌کنند مثل قاعدگی‌های شدید یا خونریزی بین قاعدگی و درد پریود. پولیپ‌های رحمی بزرگ باعث ایجاد درد پریود و کرمپ‌های شکمی پریودی می‌شوند، چراکه رحم به ‌صورت طبیعی به شکلی طراحی شده که هر چیز اضافی که در آن هست را به بیرون دفع کند.

رشد بیش از حد سلول‌ها در دیواره داخلی رحم باعث ایجاد پولیپ‌های رحمی یا اندومتریال می‌شود. پولیپ‌های رحم معمولاً خوش‌خیم و غیرسرطانی هستند، اما گاهی هم ممکن است پولیپ‌ها پیش‌سرطانی باشند و به سرطان تبدیل شوند.

یکی از نشانه‌های شایع پولیپ رحم، لکه بینی است. معمولاً خانم‌هایی که از پولیپ رحم رنج می‌برند در فاصله بین دو قاعدگی دچار لکه بینی می‌شوند.

پولیپ‌های رحمی بعد از جراحی و برداشتن ممکن است دوباره عود کنند. در صورتی که این معضل عود کند باید دوباره روش درمان را انجام دهید. برای پولیپ‌های رحمی پیش سرطانی یا سرطانی که احتمال ابتلا به سرطان رحم زیاد است، روش هیسترکتومی (برداشتن رحم) توصیه می‌شود.

گاهی هم پولیپ‌های رحمی باعث اختلال در باروری می‌شوند یا اینکه ریسک سقط جنین را افزایش می‌دهند. برای لقاح و بارداری به حفره رحمی و دیواره اندومتریالی سالمی نیاز است تا سقط جنین اتفاق نیفتد، اما آسیب‌دیدگی دیواره داخلی رحم ناشی از پولیپ یا فیبروم ممکن است در عملکرد این اندام اختلال ایجاد کرده و باعث سقط جنین شود.

مصرف میوه و غذاهای سالم، کاهش وزن، کنترل فشار خون، پرهیز از مصرف شیرینی‌جات، مصرف دمنوش زنجبیل، بابونه، عسل درمانی و گیاهان سبز از روش‌های توصیه‌شده درمان خانگی و گیاهی رفع این بیماری هستند.

پولیپ‌های رحمی کوچک معمولاً خود به خود یا با کمک دارو درمانی درمان می‌شوند، اما سریع‌ترین و شایع‌ترین روش پیشنهادی برای درمان این مشکل هیستروسکوپی است.

این پولیپ‌ها معمولاً کوچک و بدون نشانه هستند که نیازی به درمان خاصی ندارند و خودشان به ‌مرور زمان از بین می‌روند، اما اگر نشانه‌هایی مثل خونریزی زیاد قاعدگی، لکه بینی بین دو قاعدگی، نامنظم شدن پریودی، درد پریود، احساس درد در ناحیه زیر شکم و لگن را مشاهده کردید حتماً باید به دکتر زنان مراجعه کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره پولیپ رحم

  1. نسرین گفت:

    سلام چندروز پیش برای معاینه دکتر زنان رفتم که رحم مشکل نداره چون دختر هستم و۴۳ سال سن دارم سونوگرافی نشان داده در رحم غده هست بااینکه در روی سینه وزیر بغل هم دارم باید چکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      نیاز به یک دوره هورمون تراپی دارید
      که پزشکتان توصیه خواهد کرد
      در صورت عدم درمان احتمالا نیاز به جراحی خواهید داشت
      با ارزوی سلامتی

  2. نسرین گفت:

    سلام من غده در رحم هست گفتن با دارو برطرف میشه اما در داخل سینه وزیر بغل هم دارم باید چکار چندسال پیش یکبار سینه رو عمل کردم یکی دیگه از سینه درآمده لطف کنید راهنمایی کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      نیاز به یک دوره هورمون تراپی دارید
      که پزشکتان توصیه خواهد کرد
      در صورت عدم درمان احتمالا نیاز به جراحی خواهید داشت
      با ارزوی سلامتی

  3. سارا گفت:

    سلام من به علت کمبود وزن به دکتر تغذیه رفتم و از وقتی ویتامین دابل بول و …میخورم پریودم کمتر شد ولی یه هفته بعد از اتمام پریودم دوباره پریود شدم علتش چی میتونه باشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      پیشنهاد می شود ازمایش تیرویید هم انجام دهید
      احتمال دارد اثر دارو ها بر میزان و عملکرد هورمون باشد

  4. شبنم گفت:

    لکه بینی خیلی کم بعد از یایسگی علتش میتونه استفاده قرصی که برای کبد چرب توسط پزشک تجویزشده استفاده کردم باشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      می تواند از عوارض دارو باشد اما خونریزی واژینال که بیش از یک سال پس از آخرین قاعدگی خانم‌ها رخ می‌دهد، طبیعی نیست و نیاز به بررسی دارد. این خونریزی می‌تواند از خفیف تا شدید باشد.لطفا هرچه زودتر به متخصص مراجعه فرمایید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/ob-gyn

  5. مهرو گفت:

    سلام ۳۴ ساله هستم .مجرد پولیپی حدود ۱ سانت دارم ولی خب هیچ گونه علائمی مبنی بر خونریزی بین دو قاعدگی و لکه بینی ندارم . دکتر زنان رفتم دارو ننوشت گفت ممکنه دفع بشه. نگرانم سرطانی نشه چکار کنم؟؟؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      این احتمال وجود دارد که سرطانی و بدخیم باشد.
      توصیه می‌شود به منظور درمان و آگاهی بیشتر به پزشک زنان و زایمان مراجعه فرمایید.
      پزشک متخصص زنان

  6. ترنم گفت:

    توده هترواکو به دیامتر ۸×۱۸میلیمتر حاوی feeding vessel داخل کاویده آندومتر تشخیص دادن.با دارو این پولیپ ازبین میره یا حتما باید عمل انجام بشه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      توده های کمتر از ۵ سانت با داروهای هورمونی غالبا قابل درمان هستند. با متخصص زنان مشورت کنید.
      متخصص زنان و زایمان

  7. ناشناس گفت:

    برای درمان پولیپ ذر قم به کدام دکترزنان مراجعه کنم؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      از این لینک میتونید نوبت بگیرید.
      متخصص زنان در قم

  8. مدینه گفت:

    سوال من اینکه چرا با اینکه دوبار پولیپ جراحی کردم دوباره سونو نشون میده که پولیپ هست آیا همون پولیپ رشد کرده یا پولیپ دیگه ای هست چون سونو قبلی سگمان فوقانی نشون داده جدیدا سگمان میانی و چطور میتونم به طور قطعی بدون برگشت درمان بشم

  9. مریم گفت:

    شب بخیر
    ببخشید میشه یک فوق تخصص زنان در مشهد معرفی کنید ممنون

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      لیست کامل متخصص زنان مشهد را در لینک زیر مشاهده کنید.
      متخصص زنان مشهد

  10. ندا گفت:

    سلام.من۲۱سالمه دچار پولیپ رحم شدم ایا جراحی کنم میتونم باردارشم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      جراحی پولیپ موجب ایجاد ناباروی نمی شود و افرادی که این پولیپ اختلال در باروری و هورمون ایجاد کرده است نیز بهبود می یابند. از این لینک میتونید نوبت بهترین متخصصان زنان را گرفته و تحت درمان باشید.
      متخصص زنان و زایمان

    2. مریم گفت:

      سلام
      من ۴۸سالمه
      دچار ضایعه اکوژن ۲۴*۱۴*۱۰میلیمتر هستم میخواستم بدونم ایا با دارو درمان میشه یا نه
      ممنون میشم اگ جواب بدین.

      1. همیار دکترِتو گفت:

        دوست عزیز
        اگر این پولیپ موجب خونریزی و درد شدید در شما نشده است می توان با داروی هورمونی به مدت چند ماه تحت نظر متخصص زنان از بین برود و یا کوچکتر شود.
        پزشک متخصص زنان