انواع برجستگی واژن از کیست بارتولین تا توده سرطانی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

برجستگی واژن انواع مختلفی دارد، از یک جوش ساده گرفته تا کیست بارتولین یا زگیل تناسلی که همه الزاما خطرناک نیستند اما نیاز به تشخیص پزشک دارند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 12 دقیقه
انواع برجستگی واژنی

آیا تا به‌ حال چیزی در مورد برجستگی واژن شنیده‌اید؟ اصلا منظور از برجستگی واژن دقیقا چیست؟ این برجستگی‌ها، سرطانی و خطرناک‌اند؟ وقتی در مورد برجستگی واژن صحیت می‌کنیم منظورمان هرگونه جوش‌، بیرون‌زدگی‌، توده‌های چرکی و زگیل‌های تناسلی است. وجود ‌‌انواع برجستگی در اطراف واژن می‌تواند بسیار گیج‌کننده و ناراحت‌کننده باشد. شاید شما دقیقا ندانید این برجستگی‌ها چه چیزی هستند، اما مهم است که آنها را نادیده نگیرید.

در حال حاضر در سراسر دنیا با رشد فزاینده‌ی بیماری‌های زنان و مشکلات و بدخیمی‌های واژن، تخمدان و رحم مواجه هستیم. این بیماری‌های نابهنجار که به‌صورت تدریجی پیشرفت می‌کنند و در بسیاری از موارد موجب مرگ بیمار می‌شوند، در سراسر دنیا به یکی از چالش‌های بسیار مهم سلامتی تبدیل شده‌اند.

ازاین‌رو تشخیص و بررسی‌های اولیه اهمیت زیادی دارد. با تشخیص زودهنگام بسیاری از مشکلات می‌توان جلوی وخیم‌شدن یا بدخیم‌شدن آنها را گرفت. حتی ممکن است در بسیاری از موارد مشکل چندان حاد هم نباشد و جای نگرانی وجود نداشته باشد.

در این مطلب از مجله سلامت دکترتو می‌خواهیم در خصوص ‌‌انواع برجستگی واژن صحبت کنیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

برای تشخیص انواع برجستگی‌های واژن و در صورت نیاز درمان آنها باید با متخصص زنان مشورت کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصص زنان در شهر خود آشنا شوید، به آنها به‌صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

آیا برجستگی واژن همیشه سرطانی است؟

متخصصان زنان همیشه با مراجعات زیادی مواجه می‌شوند که در اکثر آنها زنان فکر می‌کنند قطعا با مشاهده یک برجستگی در نواحی واژنشان، از جمله یک زگیل، جوش، کیست یا حتی کورک الزاما با سرطان مواجه شده‌اند.

اما باید گفت که دلایل بسیار متعدد و بالقوه‌ای برای ظهور انواع این برجستگی‌ها در واژن وجود دارد که سرطان تنها بخش بسیار کوچکی از آن است و می‌توان گفت که کمترین احتمال مربوط به سرطان است. تنها نکته مهم دراین‌خصوص این است که انواع این برجستگی‌ها را بشناسید، دلیل بروزشان را بدانید و از همه مهمتر، زمان مراجعه به‌موقع به پزشک زنان در صورت مشاهده‌ی ‌‌انواع برجستگی واژن را بدانید.

برجستگی-های-واژن
همه‌ی زنان بر روی واژن خود برجستگی‌هایی دارند اما نباید از کنار هر توده ای سرسری گذشت

آیا وجود انواع برجستگی واژن طبیعی است؟

یک متخصص زنان در آمریکا بر این باور است که واژه نرمال برای توصیف برجستگی‌های دستگاه تناسلی زنان از جمله واژن، کلمه‌ای پیچیده است. در این زمینه نمی‌توان همه چیز را نرمال توصیف کرد. از یک‌جهت این ضایعات در اکثر افراد مشاهده می‌شوند و ممکن است هیچ مشکلی هم ایجاد نکنند. درست مانند جوش‌های صورت یا برجستگی‌هایی که روی دست‌ها و لب‌ها و غیره ظاهر می‌شوند.

اما در خصوص این ‌‌انواع برجستگی واژن، احتیاط شرط عقل است و باید در صورت ظهور هرگونه توده در دستگاه تناسلی زنان یا برجستگی غیرعادی و به‌خصوص مداوم در اطراف واژن، حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کرد و از آنها کمک گرفت.


‌‌انواع برجستگی واژن معمولا چه شکلی هستند؟

پاسخ به این سؤال کمی ناامیدکننده است، چراکه برجستگی‌ها معمولا اشکال مختلفی دارند. حتی اندازه‌ها، رنگ و بافت آنها هم ممکن است متفاوت باشند. برخی از انواع توده روی واژن سفت و برخی هم نرم و چرکی هستند. این تفاوت‌ها به‌دلیل ماهیت متفاوت برجستگی‌های واژن و دلایل مختلف ایجاد آنهاست.

این ‌‌انواع برجستگی واژن می‌توانند شبیه زخم، تاول، کک‌ومک، زگیل یا حتی مجموعه‌ای از برآمدگی‌های کوچک مانند راش‌های پوستی باشند. رنگ آنها می‌تواند مشابه رنگ طبیعی بدن باشد یا اینکه به رنگ‌های قرمز، صورتی، قهوه‌ای روشن یا تیره باشند.

برای بررسی انواع برجستگی در واٰژن به دکتر نیاز داری؟

همین الان مشاوره بگیر!

انواع برجستگی واژن و دلایل ایجاد آنها

اصولا برای ظهور این برجستگی‌ها دلایل بسیار مختلفی وجود دارد. از مشکلات هورمونی گرفته تا مشکلات پوستی، عدم رعایت بهداشت فردی، رطوبت و قارچ‌ها و مواردی ازاین‌دست می‌تواند دلیل ظهور ‌‌انواع برجستگی واژن در نظر گرفته شوند.

 معمولا عرق‌کردن، آلودگی‌های پوستی مانند گردوخاک، نفوذ باکتری‌ها به درون منافذ باز واژن و غیره می‌توانند موجب التهاب و ظهور این برجستگی‌ها و جوش‌ها شوند. برای درک بهتر دلیل و حتی ارائه راهکار درمانی، بهتر است برجستگی‌های مختلف را به‌صورت جداگانه بررسی کنیم.

vaginal-pimples
کیست‌های بارتولین در واژن همه‌ی خانم‌ها وجود دارد و باعث مرطوب نگه داشتن واژن می‌شوند. اما در صورت مسدود یا عفونی شدن، برجسته و توده‌ای می‎شوند

۱. کیست بارتولین یکی از شایع‌ترین انواع برجستگی کنار واژن

یکی از متداول‌ترین انواع برجستگی‌ واژن مشاهده شده در زنان، کیست بارتولین نام دارد. اکثر مراجعه‌کنندگان به متخصص زنان با این نوع برآمدگی مواجه هستند. اگر دهانه واژن را مانند یک ساعت در نظر بگیریم که کلیتوریس در موقعیت ساعت ۱۲ قرار داشته باشد، این کیست‌های بارتولین در ساعت‌های ۵ و ۷ قرار می‌گیرند. این کیست‌ها معمولا در یک سمت از دهانه واژن وجود دارند.

این غدد به‌صورت نرمال مخاط ترشح می‌کنند که به روان‌سازی واژن کمک می‌کنند. اما در برخی مواقع این غدد مسدود می‌شوند یا اینکه عفونی می‌شود و منجر به ایجاد برجستگی‌هایی در واژن خواهند شد. این ‌‌انواع برجستگی واژن در برخی موارد بسیار بزرگ می‌شوند.

مواد تشکیل‌دهنده درون این کیست‌ها و برآمدگی‌ها معمولا متفاوت است. گاهی اوقات این مواد مایعاتی شفاف و موکوس‌مانند هستند و گاهی هم به‌صورت چرک و عفونت بیرون می‌ریزند. گاهی هم اصلا در آنها مایعی وجود ندارد.

دلایل تشکیل کیست بارتولین

در بسیاری از مواقع برخی از باکتری‌ها می‌توانند ازجمله دلایل بالقوه‌ی ظاهرشدن این ‌‌نوع برجستگی واژن باشند. باکتری‌هایی که راه انتقال آنها مقاربتی است، مانند نیسریا گونورا و کلامیدیا از جمله این موارد هستند. علاوه بر این برخی از باکتری‌های رایج در عفونت‌های زنان مانند اشرشیا کلی و استرپتوکوک هم می‌توانند دلیل بروز انواع کیست‌های عفونی بارتولین در زنان باشند.

همین حالا برای درمان عفونت واژن اقدام کن!

آیا کیست‌های بارتولین خطرناک‌اند؟

اکثر اوقات این کیست‌ها اصلا دردناک نیستند و برخی مواقع هم می‌توانند بسیار دردناک باشند. حتی گاهی این کیست‌ها بسیار کوچک‌اند و عفونی هم نیستند، در نتجه افراد اصلا متوجه وجود آنها هم نمی‌شوند.

اگر کیست‌های بارتولین دردناک شوند، خصوصا در زمان مقاربت جنسی یا اینکه توده‌ی روی واژن بیش‌از‌حد رشد کند و موجب تب و یا درد در زمان راه‌رفتن شود، مراجعه به پزشک زنان ضروری است. در کیست‌های بسیار عفونی و بزرگ، بسته به سن و شرایط مراجعه‌کننده درمان و راهکار مناسب تجویز می‌شود.

درمان کیست‌های بارتولین به چه صورت است؟

برای درمان این دسته از ‌‌انواع برجستگی واژن باید دید میزان بزرگی و عفونی‌بودن کیست به چه صورت است و پزشک زنان چه تشخیصی دارد. درمان معمولا با آنتی‌بیوتیک آغاز می‌شود. در مواردی که کیست بسیار بزرگ است یا توده بسیار عفونی و چرکی باشد، ممکن است راه‌حل تخلیه توده و حتی جراحی کیست ضروری باشد.

BARTHOLIN CYST
کیست بارتولین رایج‌ترین نوع برجستگی واژن است که اگر بزرگ و دردناک باشد باید تخلیه یا جراحی شود.

۲. جوش‌های واژن

دسته دیگر برجستگی‌های واژن، جوش‌هایی هستند که به‌صورت مداوم و به دلایل مختلف در اطراف واژن مشاهده می‌شوند. این جوش‌ها معمولا بعد از مدتی خودبه‌خود از بین می‌روند. زمانی‌که منافذ پوست مسدود می‌شود، این جوش‌ها به وجود می‌آیند. بسیاری از این جوش‌ها هم نتیجه فولیکولت‌اند، یعنی زمانی‌که فولیکول‌های مو با روغن و سلول‌های مرده پوست مسدود می‌شوند، ممکن است این جوش‌ها در واژن ایجاد شوند.

تغییرات هورمونی، بهداشت ضعیف و مواردی ازاین‌دست می‌تواند موجب ظهور این جوش‌ها در اطراف واژن شود. این جوش‌ها، اگر واقعا فقط جوش‌های طبیعی واژن باشند ظاهری مانند سایر جوش‌های نواحی دیگر بدن خواهند داشت. آنها برآمدگی‌های کوچک و قرمز رنگی هستند که معمولا نوک آنها سفید یا سیاه است. گاهی اوقات این جوش‌ها متورم و از چرک پر می‌شوند که ممکن است کمی دردناک باشند.

برخی از این جوش‌ها به دلیل اپیلاسیون‌ موهای دستگاه تناسلی ایجاد می‌شوند. در بسیاری از مواقع بعد از اپیلاسیونِ ناحیه تناسلی در زنان، این جوش‌ها در اطراف واژن ایجاد می‌شود. معمولا خارج‌شدن ناقص مو و پیچیدن فولیکول مو در داخل پوست، ‌‌انواع برجستگی واژن به‌صورت پاپول‌های برجسته و خارش‌دار ظاهر می‌شود.

درمان جوش واژن

معمولا برای درمان این برجستگی‌ها و جوش‌ها نیازی به راهکار به‌خصوصی نیست و بعد از مدتی خودبه‌خود برطرف می‌شوند. بااین‌حال اگر جوش‌ها برای مدت‌زمانی طولانی بمانند یا حالت عفونی و بسیار چرکی پیدا کنند و دردناک شوند، بهتر است به یک متخصص زنان مراجعه کرد. برخی مواقع ممکن است پزشک تشخیص دهد فرد به مصرف آنتی‌بیوتیک یا یک سری پماد ها نیاز داشته باشد.

جوش واژن معمولا شبیه جوش‌های معمولی هستند و خودبه‌خود برطرف می‌شود، اما اگر این اتفاق نیوفتاد یا جوش چرکی شد، بهتر است به پزشک زنان مراجعه کنید.

۳. کیست‌های چربی در اطراف واژن

این دسته از ‌‌انواع برجستگی واژن هم معمولا جز برجستگی‌های بی‌خطر محسوب می‌شوند. اکثر کیست‌های چربی از نوع خوش‌خیم هستند و ضرری برای افراد ندارند. آنها معمولا به‌صورت توده‌های سطحی هستند که می‌توانند در هر ناحیه‌ای از دهانه واژن و نواحی اطراف آن دیده شوند. رنگ این کیست‌ها معمولا سفید است و می‌توانند به‌صورت تکی یا به‌صورت چندگانه باشند.

 برای درمان این دسته از کیست‌ها معمولا نیاز به اقدام به خصوصی نیست و اغلب آنها خودبه‌خود از بین خواهند رفت. در نهایت اگر این ‌‌نوع برجستگی چربی‌شکل واژن برای مدت‌زمان طولانی ماندگار شود و فروکش نکند، بهتر است حتما با یک پزشک زنان در این زمینه مشورت کنید.

عکس-برجستگی-واژن
عکس برجستگی واژن از نوع زگیل تناسلی

۴. زگیل‌های تناسلی

این دسته از ‌‌برجستگی‌های واژن نیاز به توجه بیشتری دارند. زگیل‌های تناسلی از جمله برآمدگی‌هایی هستند که به‌دنبال درگیری زنان با ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شوند این زگیل‌ها معمولا بدون درد هستند، اما در مواردی هم ممکن است با درد، خارش، سوزش و حتی خونریزی همراه باشند. برای بررسی بیشتر این دسته از برآمدگی‌ها در واژن بهتر است قدم‌به‌قدم در خصوص آن توضیحات کاملی را ارائه دهیم.

زگیل تناسلی معمولا شکلی شبیه یک تکه گل کلم دارند و بسیاری از مواقع هم تعدادشان بیش‌تر از یکی است. البته همیشه هم شکل آنها این‌طور نیست و می‌توانند به اشکال متفاوتی دیده شوند. این برجستگی‌ها ممکن است صاف یا حتی برجسته باشند و اندازه‌های متفاوتی هم دارند. رنگ این دسته از برجستگی واژن بین صورتی، سفید تا قهوه‌ای تیره و خاکستری متغیر است. گاهی سایز آنها بسیار ریز است به سختی دیده می‌شوند.

نکته حائز اهمیت در خصوص ویروس‌های پاپیلومای انسانی یا HPV این است که ژنوتیپ‌های متفاوتی از این ویروس وجود دارند که می‌توانند بین شریک‌های جنسی منتقل شوند و تمام آنها در نهایت ممکن است به زگیل ختم شوند. از طرفی هم تمام افراد مبتلا به HPV همیشه علامتی ندارند و شاید اصلا تشخیص داده نشود.

برای تشخیص انواع برجستگی‌های واژن و در صورت نیاز درمان آنها باید با متخصص زنان مشورت کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصص زنان در شهر خود آشنا شوید، به آنها به‌صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

آیا زگیل‌ تناسلی مسری است؟

بله، بیماری HPV مسری است، حتی اگر زگیلی هم وجود نداشته باشد. نحوه انتقال ویروس بین شرکای جنسی می‌تواند هم از طریق پوست، و انواع سکس واژینال، دهانی، مقعدی باشد. میزان سرایت این ویروس بسیار بالاست و بر اساس گزارش‌های موجود سالانه حدود ۳۶۰ هزار نفر به این ویروس و زگیل‌های تناسلی ناشی از آن مبتلا می‌شوند.

البته تمام ویروس‌های HPV ‌‌انواع برجستگی واژن قابل لمس از نوع زگیل تناسلی را ایجاد نمی‌کنند. علاوه‌براین این بیماری ممکن است تا مدت‌ها و حتی در تمام طول عمر، علائم مشهودی ایجاد نکند، ولی فرد مبتلا به ویروس HPV است و می‌تواند آن را منتقل کند.

درمان زگیل‌های تناسلی

این زگیل‌ها در بسیاری از مواقع بدون درد و علامت به‌خصوصی هستند. اکثر این برجستگی‌های واژن به‌صورت خودبه‌خودی بعد از گذشت مدت‌زمانی، بهبود یافته و از بین می‌رود. اما حتما در صورت مشاهده آنها بهتر است با مراجعه به پزشک روند درمان را سریع‌تر کرد و آن را تحت کنترل درآورد.

 در این دوره باید در خصوص روابط جنسی هم محتاط عمل کرد. نکته مهم این است که برای درمان ویروس هنوز هیچ راه و درمان مشخصی وجود ندارد و تنها درمان‌هایی برای زگیل‌ها و مشکلات جانبی این ویروس وجود دارد.

آیا زگیل‌های تناسلی خطرناک‌اند؟

دزگیل تناسلی را باید فراتر از یک برجستگی واژن را در نظر گرفت. خطر اصلی مربوط به زمانی است که فرد به‌صورت خاموش به HPV مبتلاست و از وجود آن بی‌خبر است. اکثر ویروس‌های HPV بی‌خطرند و نهایتا ممکن است به یک زگیل تناسلی ختم شوند.

بااین‌حال برخی از این ویروس‌ها و زگیل‌هایی که ایجاد می‌کنند ممکن است به سرطان دهانه رحم ختم شوند. این موارد در تست‌های غربالگری سرطان رحم و تست‌های پاپ اسمیر مشخص می‌شود. برخی از ژنوتیپ‌های ویروس HPV از انواع خطرناک‌تر محسوب می‌شوند که ریسک بسیار بالاتری برای سرطان دهانه رحم دارند. با تشخیص آنها و مراجعات مداوم و پی‌در‌پی به پزشک و معاینات منظم می‌توان از خطرات احتمالی کاست.

genital herpes
تبخال تناسلی معمولا شبیه به تاول‌های کوچکی است که دردناک هم هستند.

‌‌۵. تبخال تناسلی

برآمدگی‌های متعددی ممکن است در این زمینه تشخیص داده شود، اما مشاهده این دسته از ‌‌انواع برجستگی واژن به معنای خطر صددر‌صدی نیست. تبخال‌ تناسلی می‌توانند از نوع جنسی یا غیر جنسی باشند. این مورد در بسیاری از کشورها جمله ایالات متحده آمریکا بسیار شایع است و بر اساس داده‌های موجود از هر شش فرد ۱۴ تا ۴۹ ساله، حداقل یک نفر یا بیش‌تر به آن مبتلاست.

دو ویروس HSV1 و HSV2 را می‌توان از عوامل ایجاد کننده این برآمدگی‌ها در ناحیه تناسلی، خصوصا واژن دانست. میزان سرایت این ویروس‌ها بسیار بالاست. ظهور این تبخال‌ها با علائم خفیف تا شدید در افراد مشخص می‌شود.

علائم تبخال تناسلی

در بسیاری از موارد افراد حتی از وجود این تبخال‌های تناسلی مطلع نیستند. اما در صورت ظاهرشدن این تبخال‌ها معمولا به‌صورت ‌‌انواع برجستگی واژن تحریک کننده‌ای ظاهر می‌شوند که می‌توانند بسیار شبیه به جوش‌های واژن هم باشند.

تبخال‌ تناسلی می‌توانند شبیه جوش و تاول‌های بسیار کوچک باشند. اما معمولا درد زیاد این برآمدگی‌ها، زنان را روانه مطب پزشک می‌کند. این جوش‌های قرمز رنگ کوچک که در واقع تبخال‌های تناسلی هستند، می‌توانند بسیار آزاردهنده و دردناک باشند.

معمولا علائمی مانند تب و تورم، وجود تاول‌های دردناک و زخم در اطراف واژن، حس سوزش و خارش و حس درد شدید در زمان ادرار می‌تواند حاکی از درگیری فرد با تبخال تناسلی باشد. این موارد قطعا نیاز به درمان این دسته از ‌‌انواع برجستگی واژن را پررنگ‌تر خواهد کرد.

درمان تبخال تناسلی در زنان

به‌صورت کلی درست مانند بیماری‌های زگیل تناسلی، برای این دسته از ‌‌انواع برجستگی واژن هم درمان مشخص و قطعی وجود ندارد. تنها یک سری درمان‌ها و داروهای محدود وجود دارد که از آنها برای فروکش کردن درد و علائم و درمان تبخال تناسلی استفاده می‌شود.

تبخال تناسلی و زگیل تناسلی هر دو برجستگی واژن محسوب می‌شوند که می‌توانند خطرناک باشند و برای تشخیص و درمان آنها باید سریعا به پزشک زنان مراجعه کنید.

۶. برجستگی واژن ناشی از بیماری سیفلیس

هرچند ابتلا و درگیری به سیفلیس در کل جهان کم شده‌است، اما هنوز ‌‌انواع برجستگی واژن ناشی از این بیماری را می‌توان یکی از انواع شایع برجستگی واژن در بین زنان دانست. بر اساس گزارش‌های CDC میزان ابتلا به انواع عفونی این بیماری در سال‌های اخیر حدود ۱۱ درصد افزایش‌ یافته‌است.

گاهی اوقات این بیماری به‌صورت یک شانکر بدون درد ظاهر می‌شود. برخی مواقع هم به‌صورت یک زخم باز و گرد در نواحی تناسلی اطراف واژن مشاهده می‌شود. در دوره شیوع اولیه بیماری، معمولا ضایعه به‌صورت یک زخم در اندازه یک سکه کوچک است. در خصوص این ضایعات باید گفت درمان به‌موقع و مراجعه سریع می‌تواند بسیار مؤثر باشد و از بروز مشکلات بسیار جدی و حادتر بیماری در مراحل بسیار پیشرفته جلوگیری کند.

برجستگی-واژن-ناشی-از-بیماری-سیفلیس
مولوسکوم مسری از طریق رابطه جنسی انتقال پیدا می‌کند.

۷. برجستگی‌های ناشی از مولوسکوم مسری در واژن

این مورد از ‌‌انواع برجستگی واژن هم معمولا از طریق جنسی منتقل می‌شوند و در لیست بیماری‌های مقاربتی دسته‌بندی می‌شود. بسیاری از افراد بدون اینکه حتی خودشان اطلاع داشته باشند، به این بیماری ناشناخته مبتلا می‌شوند.

در نتیجه درگیری با این بیماری، چندین برجستگی قرمز رنگ کوچک با دهانه‌ای در وسط، در اطراف واژن یا روی دهانه واژن مشاهده می‌شود. آنها می‌توانند بسیار ریز باشند. معمولا این ضایعات تناسلی در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مشاهده می‌شوند.

آنها ممکن است سفت باشند و معمولا هم درد خاصی ندارند. البته گاهی اوقات این ‌‌انواع برجستگی واژن خارش و سوزش خواهند داشت. برای درمان آنها اقدام خاصی نیاز نیست و معمولا بعد از یک سال خودبه‌خود ناپدید می‌شوند. بااین‌حال مراجعه به پزشک می‌تواند دوره ظهور برجستگی‌ها را کوتاه‌تر کند.


۸. وجود یک سری خال‌های گوشتی در اطراف واژن

به این دسته از برجستگی‌های واژن، تگ‌های پوستی یا اسکین تگ هم گفته می‌شود. این موارد معمولا به‌صورت یک زائده گوشتی‌مانند، روی پوست اطراف واژن مشاهده می‌شوند. این زوائد هم معمولا بدون درد هستند و آنها را در دسته زائده‌های بدون درد و بی‌خطر می‌شناسند. معمولا این اسکین تگ‌ها به رنگ پوست بدن هستند.

این خال‌ها معمولا به‌صورت یک گلوله کوچک از خود پوست هستند که روی یک ساقه کوچک قرار گرفته‌اند. گاهی هم این برجستگی واژن به‌صورت خال برجسته یا یک زگیل نمایان می‌شوند. معمولا اکثر آنها اندازه‌ای کوچک، بین ۱ تا ۵ میلی‌متر دارند، اما می‌توانند بزرگ‌تر هم شوند.

این خال‌های گوشتی معمولا با افزایش سن بیش‌تر هم دیده می‌شوند. معمولا بی آزارند اما درصورتی‌که وجود آنها مشکل‌زا شد یا اینکه به دلیل ظاهری که ایجاد می‌کنند ناخوشایند باشند، می‌توان با مراجعه به پزشک برای برداشتن آنها اقدام کرد.

برای تشخیص انواع برجستگی‌های واژن و در صورت نیاز درمان آنها باید با متخصص زنان مشورت کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصص زنان در شهر خود آشنا شوید، به آنها به‌صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

‌‌۹. انواع برجستگی واژن ناشی از درماتیت تماسی

دسته دیگر برجستگی‌هایی که در نواحی پوست اطراف واژن مشاهده می‌شوند، در اثر درماتیت تماسی ایجاد می‌شوند. این وضعیتی است که در آن پوست بدن از جمله پوست اطراف واژن در تماس با یک ماده محرک دچار قرمزی، التهاب، درد و سوزش و خارش می‌شود.

صابون‌ها و شوینده‌های مختلف و حتی برخی از دستمال‌های مرطوب بهداشتی می‌توانند دلیل بروز این التهابات و ‌‌انواع برجستگی واژن پوستی شوند. معمولا این التهابات به یک سری تاول‌های مرطوب ختم می‌شوند که خارش و سوزش زیادی نیز دارند.

معمولا این مشکل با دورکردن منبع ماده حساسیت‌زا برطرف می‌شود. اما اگر در تشخیص و رفع تاول مشکلی وجود داشته باشد، قطعا مراجعه به یک پزشک متخصص می‌تواند چاره‌ساز باشد. حتی شاید در صورت مزمن شدن التهابات و ‌‌انواع برجستگی واژن در این شرایط نیاز به انجام یک سری آزمایش‌های تشخیصی نیز باشد.

درمان-توده-واژن
دانه‌های فوردایس در اثر التهاب غدد عرق آپوکرین بوجود می‌آید.

۱۰. دانه‌های فوردایس در واژن

دسته دیگری از ‌‌انواع برجستگی واژن یک سری دانه‌های چربی شکل است که می‌تواند در نواحی واژن مشاهده شده و به آنها دانه‌های فوردیس گفته می‌شود. در این حالت که یک اختلال غیر معمول است، در غدد عرق آپوکرین یک التهاب مزمن ایجاد می‌شود.

در نتیجه این غدد ملتهب بزرگ شده و پاپول هایی با خارش‌های شدید ایجاد می‌کنند. معمولا زنان در صورت مواجه با این اختلال پاپول هایی سفت و متعدد که غالبا قرمز رنگ و گوشتی هستند را در نواحی پوست اطراف واژن مشاهده می‌کنند.

محققان هنوز در خصوص دلیل و عامل بروز این عارضه در زنان مطمئن نیستند. البته مشخصا مشکلات هورمونی و برخی اختلالات ژنتیکی می‌تواند دلیل بروز این برجستگی در واژن باشد. برخی از محققان معتقدند لیزر موهای زائد در برخی از افراد می‌تواند موجب بروز این حالت از ‌‌انواع برجستگی واژن در زنان شود.


۱۱. انواع کیست‌های غیر سرطانی و سرطانی در ناحیه واژن

یک سری از ‌‌انواع برجستگی واژن مربوط به کیست‌های خوش‌خیمی است که در این ناحیه مشاهده می‌شوند. برای مثال می‌توان به کیست‌های میلیا اشاره کرد که یک سری کیست‌های کوچک و بی ضررند و به‌صورت خودبه‌خودی هم ترمیم شده و از بین می‌روند.

دسته دیگر کیست‌های اپیدرموئید هستند که آنها هم به‌عنوان کیست‌های سخت و بدون درد شناخته می‌شوند. لیپوم‌ها هم دسته دیگری از ‌‌انواع برجستگی واژن هستند که معمولا هیچ دردی ندارند و به‌آهستگی رشد می‌کنند. معمولا آنها در لمس بسیار نرم‌اند.

یک سری از کیست‌های واژن هم هستند که به‌صورت مقطعی در زنان ظاهر می‌شوند و در نتیجه آسیب‌هایی است که به دیواره واژن وارد می‌شود. این آسیب‌ها معمولا بعد از زایمان یا جراحی به‌صورت یک توده سفت و مسدود شده در پوشش واژن ایجاد می‌شوند.

کیست مولر دسته دیگری از کیست‌های واژن‌اند که معمولا ناشی از باقی‌ماندن مواد جنینی است و بعد از زایمان ایجاد می‌شوند. این ‌‌انواع برجستگی واژن در مواردی بدون علامت‌اند و برخی مواقع هم ممکن است موجب یک سری خونریزی‌های واژینال و دردها و مشکلات ادراری شوند. این کیست‌ها باید تحت‌نظر پزشک متخصص زنان درمان شوند.

در نهایت دسته بسیار محدودی از کیست‌های واژن را می‌توان به‌عنوان عامل سرطان در نظر گرفت. این نوع سرطان بسیار نادر است و ممکن است در بسیاری از موارد بدون علامت باشد. در کنار این دسته از ‌‌انواع برجستگی واژن باید سایر علائم را هم در نظر گرفت. مانند درد، خونریزی، خارش و سوزش در هنگام ادرار که وجود آنها در کنار توده روی واژن می‌تواند نشانه‌ای مهم در نظر گرفته شود.

برای تشخیص انواع برجستگی‌های واژن و در صورت نیاز درمان آنها باید با دکتر زنان مشورت کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصص زنان در شهر خود آشنا شوید، به آنها به‌صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

راهنمای مراجعه به پزشک

برای معاینه دستگاه تناسلی باید به دکتر زنان و زایمان مراجعه کنید. اگر برجستگی واژن مشکوک به سرطان باشد، پزشک شما را به یک متخصص آنکولوژی ارجاع خواهد داد. چک آپ سالانه واژن می‌تواند از بروز مشکلات زیادی پیشگیری کند. به‌هرحال تشخیص اولیه نکته مهمی است که بخش مهمی از آن بر عهده خود افراد است. اما بررسی دقیق‌تر و بیشتر را باید به بهترین متخصص زنان سپرد. اگر می‌خواهید بهترین دکتر زنان را پیدا کنید سری به متخصصان دکترتو بزنید. شما عزیزان حتی می‌توانید به‌صورت آنلاین و تلفنی، از متخصصان مشاوره بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در کل هیچ درمان ثابت و یکسانی برای درمان برجستگی‌های مختلف در واژن وجود ندارد. درمان و اقدامات لازم باید بسته به نوع توده، دلیل اصلی بروز آن و نشانه‌های همراه این برجستگی صورت بگیرد. در برخی موارد حمام آب گرم می‌تواند به تسکین درد و سوزش ناشی از بعضی توده‌ها کمک کند. خصوصا برای کیست‌ها این کار می‌تواند مفید باشد.

درصورتی‌که هر یک از این ‌‌انواع برجستگی واژن دردناک شوند به‌نحوی‌که در ادرار و راه‌رفتن مشکل ایجاد کنند یا همراه تب و خونریزی باشند، حتما مراجعه به پزشک متخصص زنان ضروری است. گاهی برای درمان به مصرف آنتی‌بیوتیک و گاهی نیز به جراحی نیاز است.

درست است که همیشه نمی‌توان مانع بروز برخی اختلالات در زنان شد، اما روش‌های پیشگیرانه خصوصا در ارتباط با برخی از انواع بیماری‌های زنان و واژن می‌تواند کارساز باشد. مهم‌ترین مسئله رعایت بهداشت فردی و بهداشت ناحیه تناسلی است.
استفاده از لباس‌های تمیز و خشک، جلوگیری از رشد قارچ‌ها، معاینات به‌موقع و پیگیری‌های پزشکی مداوم، انجام بررسی و معاینات شخصی به‌صورت دوره‌ای، رعایت اصول بهداشت در رابطه جنسی و مواردی ازاین‌دست می‌تواند تا حدود بسیار زیادی از بروز انواع مشکلات تناسلی در زنان و ‌‌انواع برجستگی واژن جلوگیری کند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره برجستگی واژن

  1. زهرا°• گفت:

    سلام خسته نباشید من ۲۰سالمه و متاهلم دوسال هست زایمان طبیعی کردم چند ماهی میشه ک حس میکنم دهانه داخلی رحمم یچیزی خیلی ریز و سفت هست دکتر هم رفتم گفت چیزی نیس ولی نگرانم میشه راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      برجستگی ها ممکن است تجمع چربی باشد که طبیعی است

  2. فاطمه گفت:

    سلام یه چند وقت یه چیز کوچک وسفت اندازه عدس کنار واژن در اومده که فکر کردم جوش‌ فشارش دادم دیدم نه جوش نبود وبعدش خیلی دردم کرد محلش نذاشتم حالا بعد از یه ماه یکی دیگه همون شکلی همون سمت دونه قبلی یکی دیگه در اومده میخواستم راهنمایی کنید لطفا آیا سرطان یانه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      اگر روی پوست واژن هست حتمن برای بررسی بیماری های پوستی مثل زگیل تناسلی به متخصص مراجعه فرمایید
      لطفا جدی بگیرید
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/ob-gyn

  3. آیدا گفت:

    سلام وقت بخیر من روی کلیتوریسم بخش داخلیش یچیزایی وقت شستشو حس میکنم خودم نگاه کردم مثل پرز بود که قابل لمس بود نگرانم کرده نمیدونم از چی بوجود اومده ممکنه راهنمایی کنید؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      وجود خشکی پوست ناشی از عفونت های قارپی و درماتیت ها می تواند باعث چنین عوارضی شود. گاهی هم بطور طبیعی این اتفاق می افتد
      بهتر است برای بررسی دقیق تر به متخصص مراجعه فرمایید
      سلامت باشید
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/ob-gyn

  4. نگین گفت:

    سلام من منوجهی برجستگی بالای کولیتوریس شدم ک صافه و دردی نذاره ولی انگار مث جوشه همم مثلش نیس چون نرمع و وقتی فشار دادم چیزی نبود و ی کوچولو زخم شد من خیلی استرس گرفتم ک نکنه زگیله ولی ن درد داره ن چیزی و حتی شکل گلکلمم نی صافه .چیکار کنم

  5. ناشناس گفت:

    سلام

    1. ناشناس گفت:

      سلام من چند وقته سوزش و خارش دارم موقع شستن خودم متوجه برجستگی زبری شدم وعکس که گرفتم دیدم سفیده خیلی نگرانم به نظرتون چیه

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        علایم عفونت قارچی دارید
        حتمن درمان را انجام دهید
        زیر نظر پزشک نیاز به مترونیدازول دارید

  6. ناشناس گفت:

    سلام من از بچگی یه زائده های کوچکی اطراف کلیتوریس دارم و نمیدونم چیه و اصلا درد و ایناهم نداره. تا الانم رابطه جنسی نداشتم و نمیدونم اینا چین میشه لطفا توضیح بدید🍃

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز. شکل اندام جنسی ممکن است متفاوت باشد و یا تنوع آناتومیکی داشته باشد.
      جای نگرانی نیست
      برای بررسی دقیق تر می توانید به متخصص مراجعه نمایید
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/ob-gyn

  7. باقری گفت:

    سلام من در بخش لابیا بزرگ اولش نزدیک کلیتوریس یک دانه ریز بود فکر کردم جوش فشارش دادم بعد چند روز دیدم متورم و بزرگ الان سفت و رمگ پوست اندازه نخود ریز تر وقتی دست میزنم درد میگیره همین الان دیدم خیلی استرس گرفتم .

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      ممکنه دانه های چربی زیر پوستی باشد و بدون دستکاری بهبود می یابد.

  8. ناشناس گفت:

    سلام وقت بخیر
    ببخشید من یک دونه ی سفت زیر پستی رو واژنم به وجود اومده که در حالت عادی درد نمیکنه ولی وقتی دست میزنم درد میگیره
    خودم حس میکنم مو برگشته باید چیکارش کنم!؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      ممکنه برگشت مو به داخل پوست باشد که مدتی بعد متورم شده و قادر به خارج کردن مو و عفونت فولیکول مو می شوید. ممکنه غدد چربی زیر پوستی نیز باشد که نیاز به اقدام خاصی ندارد.

  9. زهرا گفت:

    سلام من یه برجستگی های اطراف واژنم هست خارش سوزش هم همیشه داشتم رفتم دکتر گفت این برجستگی عادیه مال خودشه ولی این خارش سوزش من خوب نشد همیشه همه مراعات کردم ولی الان از وقتی رفتم دکتر تا الان فرقی نکرد خوب‌ نشدم میگم شاید می‌تونه زگیل باشه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      این برجستگی دو طرف واژن غدد بارتولن بوده و ترشحات واژن را ایجاد می کند ولی خارش و سوزش ایجاد نمی کند. خارش و سوزش شما میتونه عفونت واژن یا عفونت ادراری باشد. از این لینک نوبت متخصص زنان گرفته و از دیگر متخصصان زنان مشورت بگیرید.
      متخصص زنان و زایمان

  10. ایدا گفت:

    سلام خسته نباشین من متوجه شدم که یه توده اندازه یک بند انگشت شبیه جوش اما جوش نیست روی کشاله رانم کنار مقعد و واژنم به وجود اومده چرکی نیست خیلی درد میکنه و سفته و وقتی فشارش میدم حتی زیر گوشتمم سفته

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      ممکن است توده باشد.
      توصیه می‌شود جهت معاینه و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه شود.
      دکتر زنان

    2. ناشناس گفت:

      سلام من عادت ماهانه هستم چند روز قبلش از پد استفاده میکردم و یهو عادت ماهانه شدم بعد چند روز احساس خارش و سوزش داشتم فک کردم عفونت هست اما ۳ روزه از قسمت ورودی واژنم تا بالا حالت جوش یا یه چیزی ک ورم کرده و یه مقدار زخم هست سوزش و خارش و مقداری درد دارم موقع ادرار هم میسوزه و در قسمت کشاله ران سمت چپم ۲ تا ازین چیز هست نمیدونم چیه جوشه زگیل تاول یا تبخال

      1. همیار دکترِتو گفت:

        دوست عزیز
        ممکنه آلرژی به پد بهداشتی موجب سوختگی و تاول پوستی شده باشد. با مراجعه به متخصص زنان و یا مامایی و مشاهده واکنش پوستی به شما پماد موضعی تجویز می شود.

        1. ناشناس گفت:

          سلام من توده بغل واژنم در اومده سفته ب اندازه نخود

        2. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          نیاز به معاینه و بررسی بیشتری دارد
          بهتر است زیر نظر متخصص تشخیص و درمان صورت گیرد
          از نظر زگیل و ابسه تفریق شود

          https://doctoreto.com/doctors/speciality/ob-gyn