علت ویار بارداری چیست؟ آیا این عارضه خطرناک است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ویار بارداری جز عوارض رایج بارداری است و معمولا از سه ماهه اول بارداری شروع می‌شود. ویار در سه ماهه دوم به اوج می‌رسد و در پایان سه ماه سوم از بین می‌رود. هوس شکلات، فست‌فود و لبنیات جز ویارهای رایج است. اگر ویار منجر به پرخوری یا خوردن مواد غیرمعمول شود، عوارض به همراه دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

ویار

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

بارداری شامل تغییرات زیادی می‌شود که یکی از رایج‌ترین آنها ویار است. ویار بارداری در بسیاری از خانم‌ها دیده می‌شود. اگر باردار هستید و هوس‌های غذایی عجیبی دارید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم ویار چیست؟ چه علائمی دارد؟ چرا برخی خانم‌ها در بارداری دچار این مشکل می‌شوند؟ چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنید؟ چه درمان‌هایی برای این عارضه وجود دارد؟ آیا درمان‌های خانگی کارساز است؟ آیا درمان گیاهی برای آن وجود دارد؟ ویار شدید چه عوارضی می‌تواند ایجاد کند؟ آیا راهی برای جلوگیری از این عارضه وجود دارد؟ در هفته چندم بارداری هوس‌های غذایی شروع می‌شود؟

درصورتی‌که باردار هستید و ویار شما شدید است، باید برای درمان این مشکل به دکتر زنان و زایمان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

‌ویار بارداری چیست؟

ویار یکی از شایع ترین عوارض بارداری است که بسیاری از خانم‌های باردار آن را تجربه می‌کنند. در دوره بارداری بدن دچار تغییرات زیادی می‌شود. هر قسمتی از بدن تغییراتی کرده و برخی از آنها تا زمان زایمان ادامه دارند. یکی از این تغییرات که در بیشتر خانم‌های باردار دیده می‌شود، ویار بارداری است. حتی شاید قبل از اینکه آزمایش بارداری بدهید، متوجه تغییراتی در اشتهای خود شوید.

ممکن است در زمان بارداری هوس غذاهایی را بکنید که قبلا آنها را دوست نداشتید؛ یا بالعکس از غذاهایی متنفر شوید که قبلا به آنها علاقه داشتید. حتی برخی مواقع ممکن است هوس ترکیبات غذایی بکنید که به نظر عجیب می‌رسند. به‌عنوان‌مثال ترکیب بستنی با ترشی خوشایند نیست و هیچ‌کس دوست ندارد آن را امتحان کند، اما می‌تواند جز هوس‌های عجیب بارداری باشد!

رایج‌ترین هوس های بارداری شامل بستنی، شکلات، غذاهای شیرین، محصولات لبنی، ماهی و میوه می‌شود. طبق تحقیقاتی که در آمریکا انجام شده است، بین ۵۰ تا ۹۰٪ خانم‌ها در طول دوره بارداری ویار یا هوس غذایی را تجربه کرده‌اند.

به نقل از flo.health در رابطه با نداشتن ویار بارداری:

اگر در دوران بارداری خود ویار ندارید، وحشت نکنید. این حالت هم طبیعی است و جای نگرانی نیست. بین ۵۰ تا ۹۰٪ از افراد باردار هوس غذایی را تجربه می‌کنند؛ به این معنی است که بین ۱۰ تا ۵۰ درصد از افراد باردار هوس غذایی را تجربه نمی‌کنند. به یاد داشته باشید که هر بارداری متفاوت است و اگر هرگونه نگرانی دارید، با پزشک خود در میان بگذارید.

ویار بارداری در بیشتر خانم‌ها وجود دارد. هوس شیرینی و شکلات از ویارهای رایج است.
ویار بارداری در بیشتر خانم‌ها وجود دارد. هوس شیرینی و شکلات از ویارهای رایج است.

علت ویار بارداری چیست؟

دررابطه‌با علت ویار بارداری نظریه‌های مختلفی وجود دارد. پزشکان بین کمبود مواد مغذی و هوس غذایی ارتباطی پیدا نکرده‌اند. اما چند نظریه وجود دارد که می‌توانند علت ویار حاملگی را توضیح دهند:

  • تغییرات هورمونی: در زمان بارداری تغییرات هورمونی شدید است. در سه‌ماهه اول این تغییرات شروع می‌شود و چندین برابر شدیدتر از دوره PMS پریود است. هورمون‌ها روی حس بویایی، تمایل به غذا و خلق‌وخو تاثیر دارد. این موارد هوس‌های غذایی شما را توجیه می‌کنند.
  • تغییرات حسی: در برخی خانم‌ها حس بویایی زمان بارداری قوی‌تر می‌شود و می‌توانند از فاصله خیلی دور بو را حس کنند. این تغییرات روی تمایل به غذاهای مختلف تاثیر دارد. معمولا در این شرایط خانم باردار از غذاهایی با بوی تند دوری می‌کند. اما به غذاهایی با بوی معطر علاقه‌مند می‌شود.
  • تغییر نیازهای تغذیه‌ای: بدن در دوره بارداری به مواد مغذی مانند کلسیم و آهن بیشتر نیاز دارد. به همین دلیل ممکن است هوس غذاهایی غنی از این مواد را کنید. به‌عنوان‌مثال یک خانم باردار که نیاز به کلسیم دارد، هوس بستنی وانیلی می‌کند. در این شرایط سعی کنید مواد غذایی سالم را هم در برنامه خود قرار دهید. کلسیم علاوه بر بستنی در سبزیجات با برگ تیره، ماهی و بادام وجود دارد.
  • تمایل به بقا: برخی از هوس‌ها و تنفرها از غذاها به دلیل محافظت از مادر و جنین اتفاق می‌افتد. برخی غذاهای ناسالم به لیست تنفرهای غذایی اضافه می‌شوند. به‌عنوان‌مثال ممکن است خانم باردار از قهوه و الکل در طول بارداری متنفر شود. حتی برخی زنان از طعم گوشت نفرت پیدا می‌کنند. زیرا مصرف گوشت احتمال آلودگی باکتریایی را افزایش می‌دهد.
  • احساس آرامش: برخی غذاها مانند شیرینی‌جات و کربوهیدرات‌ها همانند دوران کودکی به ما احساس آرامش و عشق می‌دهند.

می‌خوای بدونی علل ویار بارداری چیه؟

همین الان از متخصص نوبت بگیر.

در چه صورت باید به دکتر مراجعه کنیم؟

معمولا ویار حاملگی مشکلی ایجاد نمی‌کند و نیاز نیست به پزشک مراجعه کنید. اما اگر هوس مواد غیرمعمول می‌کنید و نمی‌توانید تمایل خود را کنترل کنید، لازم است به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. اگر میل به خوردن خاک، صابون یا سایر مواد غیرخوراکی دارید، ممکن است به بیماری پیکا مبتلا شده باشید. این شرایط باید توسط روانپزشک درمان شود. در مواقع نادر ممکن است شخص هوس الکل یا مواد مخدر کند. این شرایط نیز باید سریعا توسط پزشک بررسی شود.

در دوره بارداری حس بویایی قوی شده و باعث تنفر از برخی غذاها با بوی تند می‌شود.
در دوره بارداری حس بویایی قوی شده و باعث تنفر از برخی غذاها با بوی تند می‌شود.

برای بررسی ویار بارداری به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

اگر دچار ویار بارداری هستید و این هوس ممکن است به شما یا جنین آسیب وارد کند، حتما به دکتر زنان و زایمان یا دکتر ماما مراجعه کنید. برای مشاوره با دکتر زنان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

ویارهای رایج بارداری

بسیاری از تمایلات در بارداری به فرهنگ و منطقه جغرافیایی مربوط است. یکی از علل جالب نوع ویار بارداری تمایلات فرهنگی است. خانم‌ها در مناطق جغرافیایی مختلف هوس غذاهای متفاوتی می‌کنند. به‌عنوان‌مثال در آمریکا هوس شکلات بین خانم‌های باردار بیشتر بوده و در ژاپن هوس برنج بیشتر است.

به‌طورکلی رایج‌ترین ویارهای حاملگی در سراسر دنیا عبارتند از:

  • شیرینی و شکلات
  • کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای
  • لبنیات
  • میوه
  • آبمیوه
  • فست‌فود
  • ترشی
  • پیتزا.

به نقل از forbes در رابطه با ویار غذاهای شور:

معمولا خانم‌ها در دوره بارداری تمایل کمتری به غذاهای شور دارند. این نوع ویار معمولا در سه‌ماهه اول بارداری ظاهر می‌شود.

معمولا ویار به شکلات رایج بوده و هوس غذاهای شور کمتر در خانم‌های باردار دیده می‌شود.
معمولا ویار به شکلات رایج بوده و هوس غذاهای شور کمتر در خانم‌های باردار دیده می‌شود.

درمان ویار بارداری

تا زمانی که رژیم غذایی مناسبی در بارداری دارید و مواد مغذی را دریافت می‌کنید، ویار حاملگی نگرانی نداشته و خطری ایجاد نمی‌کند. اگر گاهی هوس غذاهای ناسالم می‌کنید، آن را مصرف کنید. اما اگر ویار باعث پرخوری یا تمرکز روی غذاهای ناسالم شده است، باید به پزشک مراجعه کنید. زیرا ممکن است این عادات غذایی به شما و جنین آسیب وارد کند.

سعی کنید در این شرایط ذهن خود را از غذا دور کنید. عبارت “غذا خوردن برای دو نفر” بیشتر یک تله است و باعث پرخوری و اضافه‌وزن شما می‌شود.

دکتر زنان در این شرایط جایگزین‌های غذایی برای شما تعیین می‌کند تا از خوردن غذاهای ناسالم دوری کنید. در جدول زیر برخی از این جایگزین‌ها ذکر شده است.

مواد غذایی که هوس کردید.جایگزین سالم برای مواد غذایی ناسالم
بستنیماست منجمد بدون چربی
نوشابهآب گازدار یا آبمیوه طبیعی
شیرینی یا دوناتنان سبوس‌دار با مربای تازه
کیککیک موز رژیمی
چیپس سیب‌زمینیسیب‌زمینی تنوری، پاپ‌کورن یا چوب‌شور
کمپوت میوهمیوه تازه، منجمد یا آبمیوه
بیسکویتکراکر با کره بادام‌زمینی

درمان خانگی ویار بارداری

تا زمانی که هوس غذاهای سالم می‌کنید، نیازی به کنترل ویار حاملگی نیست. در غیر این صورت با رعایت برخی نکات تغذیه‌ای می‌توان هوس غذایی را کنترل کرد. از جمله:

  • وعده‌های غذایی را منظم بخورید و از غذاهای سالم استفاده کنید. این کار از گرسنگی ناگهانی جلوگیری می‌کند.
  • اگر تمایل به شیرینی‌جات دارید، از تنقلات سالم استفاده کنید.
  • در زمان گرسنگی خرید مواد غذایی را انجام ندهید.
  • از غذاهای سالمی استفاده کنید که شاخص گلیسمی آنها پایین است. مانند جو دو سر، نان سبوس‌دار و لوبیا پخته.
  • به اندازه کافی بخوابید. تحقیقات نشان می‌دهند، افرادی که دچار کم‌خوابی هستند، بیشتر به غذاهای ناسالم تمایل دارند.
  • هر روز فعالیت بدنی داشته باشید.
  • مقدار زیادی آب در روز بنوشید.
  • دندان‌های خود را به طور مرتب تمیز کنید.

برای کنترل ویار بارداری وعده‌های غذایی را منظم بخورید و از غذاهای سالم استفاده کنید. این کار از گرسنگی ناگهانی جلوگیری می‌کند.

سعی کنید غذاهای سالم را جایگزین غذاهای ناسالم کنید و از این طریق هوس غذا را برطرف کنید.
سعی کنید غذاهای سالم را جایگزین غذاهای ناسالم کنید و از این طریق هوس غذا را برطرف کنید.

برای درمان ویار حاملگی به کدام تیم پزشکی مراجعه کنیم؟

اگر ویار بارداری شما شدید است یا هوس مواد غیرمعمول را کرده و ممکن است به خودتان یا جنین آسیب وارد کنید، حتما باید برای درمان این مشکل به دکتر زنان و زایمان مراجعه کنید. پزشک شرایط شما را بررسی کرده و توصیه‌های تغذیه‌ای را یادآور می‌شود.

اگر مشکل پرخوری داشته باشید، دکتر زنان ممکن است شما را به متخصص تغذیه ارجاع دهد تا برنامه غذایی مناسبی برای شما تهیه شود. در برخی شرایط مانند تمایل به خوردن مواد غیرخوراکی لازم است به روانپزشک مراجعه کنید. این عارضه می‌تواند خطراتی به همراه داشته باشد.

برای ارتباط با دکتر زنان، دکتر تغذیه یا روانپزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر زنان وجود دارد.

آیا ویار بارداری درمان دارد؟ همین الان از متخصص مشاوره بگیر.

عوارض ویار بارداری

ویار بارداری هیچ خطری نداشته و نیازی به کنترل آن نیست. اگر هوس مواد غذایی ناسالم کرده‌اید، آن را در حد اعتدال مصرف کنید. سعی کنید رژیم روزانه شما غنی از مواد مغذی و متنوع باشد.

خوردن برخی غذاها خطر آلودگی باکتریایی را افزایش می‌دهند. این آلودگی ممکن است به جنین آسیب برساند یا باعث زایمان زودرس شود. اگر هوس گوشت‌های فراوری‌شده، سوشی یا گوشت‌های نیم‌پز کرده‌اید، باید مراقب عوارض جانبی آنها باشید.

برخی خانم‌ها در دوره بارداری هوس مواد غیرخوراکی مانند خاک، مواد شوینده، خاکستر یا تراشه رنگ می‌کنند. اگر دچار این مشکل هستید، باید به روانپزشک مراجعه کنید. به این بیماری پیکا گفته می‌شود و می‌تواند برای شما و جنین خطرناک باشد. معمولا کمبود مواد مغذی از جمله کمبود آهن باعث این مشکل می‌شود.

مصرف برخی گوشت‌های فراوری‌شده در دوران بارداری خطر آلودگی باکتریایی را افزایش می‌دهند. این آلودگی ممکن است به جنین آسیب برساند یا باعث زایمان زودرس شود.

اگر ویار حاملگی باعث پرخوری شود، احتمال اضافه وزن و ابتلا به دیابت بارداری بیشتر خواهد شد.
اگر ویار حاملگی باعث پرخوری شود، احتمال اضافه وزن و ابتلا به دیابت بارداری بیشتر خواهد شد.

ویار بارداری و تعیین جنسیت جنین

برخی افراد اعتقاد دارند، هوس غذاهای شیرین مانند توت‌فرنگی، خامه یا کلوچه نشان می‌دهد که جنین دختر است. درحالی‌که اگر به غذاهای شور تمایل دارید، فرزند شما پسر است. اما باید بگوییم این موضوع واقعیت نداشته و تعیین جنسیت با این روش افسانه است. در واقع حدس‌زدن جنسیت جنین در هر موردی بیشتر یک سرگرمی است.

ویار نوشابه و جنسیت جنین

هوس مواد غذایی شیرین جز رایج‌ترین ویارها در بارداری است. بسیاری از زنان هوس شکلات و آب‌نبات می‌کنند. اما گاهی هم ممکن است خانم باردار دچار ویار نوشیدنی شیرین مانند نوشابه شود. این موضوع هیچ ارتباطی به جنسیت جنین ندارد. سعی کنید مقدار مصرف نوشابه را تا حد ممکن کم کنید. اگر تمایل شدیدی به خوردن مواد غذایی شیرین دارید، سعی کنید میوه را جایگزین نوشابه یا شیرینی کنید. مصرف زیاد نوشابه در دوره بارداری خطر دیابت بارداری و اضافه‌وزن را افزایش می‌دهد.

ویار ذرت در بارداری

هوس کربوهیدرات از دیگر ویارهای رایج در بارداری است. مواد غذایی مانند ذرت سالم بوده و سرشار از فیبر و ویتامین است. اما برخی از کربوهیدرات‌های فراوری شده نمک، چربی و قند اضافه داشته و ممکن است عوارضی در بارداری ایجاد کند.

ویار دوغ و جنسیت جنین

هوس خوردن لبنیات مانند شیر، دوغ و پنیر در بارداری رایج است. این ویار ارتباطی با جنسیت جنین ندارد. این مواد غذایی سالم بوده و حاوی کلسیم هستند. مصرف کلسیم به رشد استخوان‌های جنین کمک می‌کنند. البته دقت داشته باشید که لبنیات از شیر پاستوریزه تهیه شده باشد. در غیراین صورت ممکن است دوغ یا سایر لبنیات حاوی باکتری لیستریا باشد. این باکتری خطر عفونت را افزایش می‌دهد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

ویار بارداری جز عوارض شایع در دوره حاملگی است. معمولا از سه‌ماهه اول شروع شده و در سه‌ماهه دوم به اوج می‌رسد. در پایان سه‌ماهه سوم بعد از زایمان این عارضه از بین می‌رود. هوس شکلات، کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای، لبنیات و فست‌فود جز ویارهای رایج هستند. علت آن ممکن است تغییرات هورمونی، تغییرات حسی یا تغییرات نیازهای تغذیه‌ای باشد.

معمولا ویار مشکلی ایجاد نکرده و می‌توان گاهی این مواد غذایی را مصرف کرد. اما اگر مدام هوس غذاهای ناسالم می‌کنید یا دچار پرخوری شده‌اید، باید برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید. دکتر زنان در صورت نیاز شما را به متخصص تغذیه ارجاع می‌دهد. برخی افراد نیز ویار مواد غیرخوراکی می‌کنند. به این بیماری پیکا گفته شده و باید توسط روانپزشک درمان شود.

برای ارتباط با دکتر زنان، دکتر تغذیه یا روانپزشک و درمان ویار شدید حاملگی می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

شروع ویار حاملگی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اما معمولا از سه‌ماهه اول شروع شده و در سه‌ماهه دوم به اوج می‌رسد. در بسیاری از خانم‌ها با اتمام سه‌ماهه سوم بارداری و زایمان ویار از بین می‌رود. اگر بعد از زایمان به نوزاد خود شیر بدهید، ممکن است افزایش اشتها ادامه داشته باشد.

هوس‌های بارداری بسیار متنوع است. ممکن است هوس غذایی برخی خانم‌ها بسیار غیرمعمول باشد. اما بااین‌حال بیشتر هوس‌های غذایی شامل شیرینی، کربوهیدرات‌های پرکالری مانند پیتزا و چیپس، پروتئین‌های حیوانی و میوه‌ها می‌شود. هوس‌های دیگر شامل ترشی، بستنی، آبمیوه، لبنیات و سبزیجات می‌شود.

تنفر غذایی نقطه مقابل هوس های غذایی است. این عارضه معمولا هم‌زمان با هوس غذایی شروع می‌شود. تنفر غذایی می‌تواند با تهوع صبحگاهی ارتباط داشته باشد. برخی خانم‌ها ممکن است نسبت به بوی گوشت خام، بوی پخت‌وپز یا بافت گوشت حس بدی پیدا کنند. این زنان هر چه بیشتر گوشت مصرف کنند، تهوع صبحگاهی آنها بیشتر است.

ویار غذاهای فست‌فودی در حد اعتدال مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما اگر دچار پرخوری شوید یا این هوس غذایی باعث شود از غذاهای سالم دوری کنید، ممکن است باعث بروز مشکلاتی در بدن شما و جنین شود.

خیر جنسیت جنین ارتباطی با نوع ویار ندارد. این موضوع تنها یک افسانه بوده و برای سرگرمی افراد مطرح شده است.

گاهی تغییرات هورمونی و حساسیت به بو باعث ویار به همسر می‌شود. سعی کنید در این شرایط با همسر خود صحبت کنید تا بداند این موضوع کاملا طبیعی بوده و خانم‌های دیگر هم دچار این مشکل می‌شوند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن