آیا سکسکه جنین در رحم خطرناک است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

زمانی که جنین شروع به نفس‌کشیدن می‌کند، دیافراگم او حرکات کوچکی می‌کند که باعث سکسکه جنین می‌شود. سکسکه نشانه تکامل دستگاه تنفسی جنین است و خبر خوبی است!

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
آیا سکسکه جنین در رحم خطرناک است؟

آیا سکسکه جنین خطرناک است؟ چگونه آن را متوقف کنیم؟ بارداری دوره‌ای است که در آن تغییرات مداومی هم برای شما و هم برای جنین در حال رشدتان اتفاق می‌افتد. اما علاوه‌بر لگدزدن جنین، ممکن است متوجه شوید که شکمتان احساس متفاوتی دارد و جنین به سکسکه افتاده است. آیا به‌نظرتان این طبیعی است؟

در این موراد بهتر است به متخصص زنان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. همچنین می‌توانید برای نوبت‌دهی اینترنتی ویزیت حضوری یا مشاروه آنلاین با پزشک به سایت دکترتو مراجعه کنید. در ادامه این مطلب توضیح می‌دهیم که آیا جنین سکسکه میکند؟ علت و راه‌ های متوقف کردن سکسکه جنین چیست؟ از چه زمانی ممکن است سکسکه را در شکم احساس کنید؟ در چه شرایطی این اتفاق نیاز به معاینه توسط پزشک دارد و علائم آن چیست؟

سکسکه جنین در بارداری چیست؟

به طور ساده، سکسکه جنین در رحم مادر اغلب ناشی از حرکات کوچکی است که دیافراگم جنین هنگام شروع تمرین نفس‌کشیدن تولید می‌کند. زمانی که جنین نفس می‌کشد، مایع آمنیوتیک وارد ریه‌های او می‌شود و سبب انقباض دیافراگم درحال‌رشد او می‌شود. در نتیجه جنین در رحم مادر به سکسکه می‌افتد.

فرزند شما قبل از به‌دنیاآمدن، مراحل مهمی را طی می‌کند که هر کدام از این مراحل او را برای زنده‌ماندن در دنیای واقعی آماده‌تر می‌کنند. احتمالاً در هفته ۱۸ بارداری تا هفته ۲۰ بارداری متوجه حرکات جنین شوید. این زمانی است که حرکات قابل‌تشخیص جنین درون رحم (که در علم پزشکی به آن‌ها quickening گفته می‌شود) اغلب برای اولین‌بار تجربه می‌شوند.

مادران ممکن است در بارداری‌های بعدی quickening را زودتر احساس کنند. برای برخی دیگر، بسته به عواملی نظیر وزن و موقعیت جفت، ممکن است شروع این حرکات کمی بیشتر طول بکشد.

سکسکه جنین در بارداری چیست؟
سکسکه جنین در رحم مادر اغلب ناشی از حرکات کوچکی است که دیافراگم جنین هنگام شروع تمرین نفس‌کشیدن تولید می‌کند.

علائم سکسکه جنین در رحم مادر چیست؟

سکسکه جنین نشانه چیست؟ زمانی که جنین سکسکه می‌کند شکم مادر حرکت می‌کند. این حرکات همچون انقباضات ریتمیک هستند و ممکن است احساسی همچون اسپاسم عضلانی را برای مادر تداعی کنند.

سکسکه معمولاً یک ریتم منظم دارد و بارها و بارها در یک قسمت مشخص از شکم رخ می‌دهد و چند دقیقه طول می‌کشد. عارضه سکسکه همچون یک ضربه ناگهانی یا تپش‌دار است که ممکن است شکمتان را کمی تکان دهد.

سکسکه جنین در شکم مادر چگونه احساس می‌ شود؟

سکسکه جنین در شکم مادر شامل یک سری حرکات سریع و تکراری است که کاملاً می‌توانید حس کنید که از سمت جنین آمده‌اند. در ابتدا ممکن است فکر کنید که این یک ضربه ملایم است، اما بعدازاین که بارها و بارها پشت‌سرهم تکرار شد می‌فهمید که چیز دیگری است.

اگر دقت کنید، متوجه می‌شوید که ریتم سکسکه جنین شبیه سکسکه‌های بزرگسالان است. در بزرگسالان هم سکسکه در اثر حرکات دیافراگم ایجاد می‌شود. البته در بزرگسالان، علت این سکسکه‌ها به‌جای مایع آمنیوتیک، ورود مقدار زیادی هوا به داخل است.

طبق اظهارات Anne Brown، مدیر بخش پزشکی خدمات سلامت زنان در بیمارستان Inova Loudoun در لیسبورگ، ویرجینیا، زمانی که سه‌ماهه سوم بارداری شروع می‌شود اکثر زنان سکسکه جنین را حس می‌کنند. البته می‌توانید آنها را در سه‌ماهه اول، زمانی که دیافراگم جنین درحال‌رشد است نیز در سونوگرافی مشاهده کنید.

در چه صورت لازم است برای سکسکه جنین به دکتر مراجعه کنیم؟

درصورتی‌که در خصوص سکسکه جنین هر گونه سوالی دارید می‌توانید با دکتر زنان تماس بگیرید یا به‌صورت حضوری مراجعه کنید و نگرانی‌تان را در میان بگذارید. مشاوره با دکتر زنان در دکترتو به شما حس اطمینان می‌دهد که علائمتان طبیعی هستند و خطری شما و فرزندتان را تهدید نمی‌کند. همچنین شما را با مراقبت های بعد از اقدام به بارداری به طور کامل آگاه می‌کنند.

سکسکه جنین یکی از عوارض بارداری کاملاً رایج و طبیعی است و بسیاری از زنان آن را تجربه می‌کنند. اما بهتر است به هرگونه حرکات جدیدی که جنین انجام می‌دهد توجه کنید و درخصوص آن مطالعه کنید تا به حفظ سلامت فرزندتان کمک کنید.

اگر در دوران بارداری به طور مکرر و مداوم سکسکه جنین را حس کردید، به‌طوری‌که در کارهای روزانه‌تان تداخل ایجاد کرد و باعث نگرانی شد، حتماً باید به دکتر مامایی مراجعه کنید.

فکر می‌کنی جنینت خیلی سکسکه می‌کنه؟

برای تشخیص و درمان همین الان نوبت بگیر.

علت سکسکه جنین در شکم مادر چیست؟ (چرا جنین سکسکه میکنه)

برخلاف کودکان و بزرگسالان، غذاخوردن با سرعت بالا باعث به سکسکه افتادن جنین نمی‌شود. بلکه سکسکه یک عارضه‌جانبی است که جنین می‌خواهد تمام کارهای جدیدی که می‌تواند انجام دهد را امتحان کند.

زمانی که جنین در رحم مادر سکسکه می‌کند، یعنی چندین مرحله از پروسه رشد را طی می‌کند ‌و سکسکه نشانه‌ای است مبنی بر این‌که جنین تنها چند ماه با مسیر ورود به جهان بزرگ فاصله دارد. زمانی که جنین در رحم مادر سکسکه می‌کند، یعنی چندین مرحله از پروسه رشد را طی می‌کند. در اینجا به علل سکسکه جنین در بارداری اشاره کرده‌ایم.

متن انگلیسی:
In rare cases, very frequent hiccuping (every day or multiple times a day) could be a sign of an umbilical cord compression or prolapse, a rare complication where the blood or oxygen supply slows down or gets cut off from the fetus
ترجمه فارسی:
در موارد نادر، سکسکه بسیار مکرر (هر روز یا چند بار در روز) می‌تواند نشانه‌ای از فشردگی یا افتادگی بند ناف باشد، یک عارضه نادر که در آن خون‌ یا اکسیژن‌رسانی به جنین کند شده یا از جنین قطع می‌شود.

به نقل از سایت greatist

۱. رشد سیستم تنفسی جنین (دلیل سکسکه جنین)

جنین در این دوره توانایی دم و بازدم مایع آمنیوتیک (و در نتیجه سکسکه‌کردن) را به دست می‌آورد که این علامت خوب نشان می‌دهد که دیافراگم او به‌درستی درحال‌رشد است.

علت سکسکه جنین در شکم مادر چیست؟
سکسکه جنین کاملا طبیعی بوده و هیچ خطری ندارد.

۲. رفلکس های جنین

جنین علاوه‌بر تمرین نفس‌کشیدن، فعالیت‌هایی نظیر مکیدن، مکیدن شست و خمیازه‌کشیدن را نیز تمرین می‌کند، زیرا زمانی که به دنیا بیاید، باید همه آن‌ها را انجام دهد. همه این فعالیت‌ها می‌توانند منجربه سکسکه جنین شوند.

۳. علت حرکات نبض مانند و حرکات ریتمیک جنین 

اگر کاملاً ثابت نشسته‌اید و احساس می‌کنید تکان‌های ضربانی یا ریتمیک از ناحیه‌ای از شکمتان می‌آید، ممکن است این اتفاق نشانه سکسکه‌های کودک شما باشد. پس از مدتی، سکسکه جنین، این انقباض آشنا را خواهید شناخت.

راه‌ های متوقف کردن سکسکه افتادن جنین چیست؟

اگر سکسکه نوزاد در شکم مادر باعث شده که اذیت شوید، می‌توانید این نکات را برای متوقف کردن سکسکه جنین امتحان کنید:

روش توقف سکسکه جنینتوضیحات
دراز کشیدنبه سمت چپ دراز بکشید و در همین حالت کمی استراحت کنید.
استفاده از بالشاز بالش برای کم‌کردن فشار وارده روی ستون فقرات استفاده کنید.
رعایت رژیم غذایی سالمبهتر است یک رژیم غذایی متنوع و مغذی داشته باشید و با نوشیدن آب زیاد هیدراته بمانید.
خواب منظمیک برنامه خواب منظم داشته باشید و در صورت لزوم در طول روز چرت بزنید.
ورزش سبکبه ورزش‌کردن در حد متوسط ادامه دهید، البته تا زمانی که انجام ورزش ایمن باشد و سبب فشارآوردن بیش از حد به بدن نشود.
راه‌‌های متوقف کردن سکسکه افتادن جنین چیست؟

تعداد سکسکه جنین چقدر است؟

ازآنجایی‌که هر بارداری‌ای منحصربه‌فرد است، هیچ قانون واحدی در مورد این‌که سکسکه جنین هر چند وقت بار باید اتفاق بیفتد و تعداد آن چقدر باید باشد وجود ندارد. بر اساس گفته Shar La Porte، یک پرستار مامایی در Midwifery Care NYC در بروکلین، نیویورک، سکسکه‌های جنین یکی از عوارض بارداری است که اغلب به‌صورت رندوم و تصادفی اتفاق می‌افتند و ممکن است مادر باردار چندین بار در روز آن‌ها را حس کند.

بااین‌حال، به نظر می‌رسد که برخی از جنین‌ها زیاد سکسکه نمی‌کنند، و این نیز طبیعی است، البته تا زمانی که حرکات دیگری را در شکمتان حس کنید. به‌خاطر داشته باشید که اگر روزانه شمارش لگد جنین را انجام می‌دهید (تعداد دفعات حرکت جنین در هر روز در یک‌زمان و ساعت مشخص را ثبت می‌کنید)، نباید سکسکه را به‌عنوان بخشی از آمار حرکتی‌تان حساب کنید.

بهترین روش کاهش سکسکه جنین چیست؟ با متخصص مشورت کن.

آیا سکسکه جنین نگران‌ کننده است؟ (چه زمانی باید نگران سکسکه زیاد جنین یا نوزاد باشیم)

در بیشتر موارد، سکسکه جنین یک رفلکس طبیعی است که یک مرحله عادی از بارداری است. به همین خاطر معمولاً دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. اگر سکسکه جنین تا هفته‌های آخر بارداری ادامه دارد، می‌توانید با مشاهده فیلم سکسکه جنین که توسط پزشکان تهیه شده است، به راه‌های کنترل آن پی ببرید. باید با دکتر زنان و زایمان یا دکتر مامایی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو علاوه‌بر تعیین وقت حضوری از مشاوره تلفنی با متخصص زنان نیز استفاده کنید.

نتیجه‌ گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

سکسکه جنین یکی از تجربه‌های بارداری است که خیلی از مادران به علت عدم آشنایی حرکات طفل در شکم مادر با آن دچار واهمه می‌شوند. اما باید گفت که این یک علامت کاملاً طبیعی است. اگر بعد از هفته ۲۸ بارداری تغییر ناگهانی در روند سکسکه کردن جنین تجربه کردید (به‌عنوان‌مثال، اگر سکسکه قوی‌تر شد یا بیشتر از حد معمول طول کشید)، بهتر است با یک دکتر زنان صحبت کنید.

دکتر متخصص زنان یا متخصص مامایی می‌تواند وضعیتتان را بررسی کند و به شما بگوید که آیا مشکلی وجود دارد یا خیر. پزشک همچنین می‌تواند به شما کمک کند که نگرانی‌هایتان را برطرف کنید. در پنل دکترتو می‌توانید اقدام به دریافت نوبت حضوری و تلفنی از دکتر زنان و ماما کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روند رشد جنین باید با متخصص زنان یا دکتر مامایی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو علاوه‌بر تعیین وقت حضوری از مشاوره آنلاین زنان زایمان و نازایی و مشاوره آنلاین دکتر مامایی نیز استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

تمام بدن جنین با هر بار سکسکه با حرکت تند حرکت می‌کند و بسیاری از مادران باردار می‌توانند آن را احساس کنند. درست مانند کودکان و بزرگسالان، سکسکه جنین برای یک دوره کوتاه رخ می‌دهد و بعد از مدتی خود به خود برطرف می‌شود.

اگر چه سکسکه جنین گاهی می‌تواند باعث اذیت‌شدن مادر شود و ریلکس کردن یا حتی به خواب‌رفتن را برای فرد باردار دشوار کند؛ اما اغلب خطرناک نیست. همان‌طورکه گفته شد در صورت طولانی‌شدن یا تغییر در ریتم سکسکه باید به پزشک مراجعه کنید.

سکسکه معمولاً یک ریتم منظم دارد و بارها و بارها در یک قسمت مشخص از شکم رخ می‌دهد و چند دقیقه طول می‌کشد. سکسکه همچون یک ضربه ناگهانی یا تپش‌دار است که ممکن است شکمتان را کمی تکان دهد.
لگدها معمولاً ریتمیک نیستند و در اطراف شکم اتفاق می‌افتند. هنگام لگدزدن ممکن است متوجه شوید که سر، دست، پا یا هر قسمتی از بدن جنین به درون شکمتان برخورد کرده است. گاهی اوقات لگدها به‌جای این که حالت ضربه سریع داشته باشد، شبیه حرکت چرخشی به نظر می‌رسند.

با نزدیک‌شدن به سه‌ماهه سوم بارداری، دیگر احتمالاً با حرکات ریتمیک جنین آشنا شده‌اید. همچنین در این زمان احتمالاً سکسکه‌های مکرر جنین را در رحم احساس می‌کنید که هر چه به موعد زایمان نزدیک‌تر می‌شوید این سکسکه‌ها کاهش می‌یابند.
اگر در سه تا چهار هفته باقیمانده به موعد زایمان سکسکه‌هایتان افزایش یافتند، با پزشکتان تماس بگیرید تا مطمئن شوید که مشکل از بندناف نیست.

الگوی سکسکه‌کردن از هر جنینی به جنین دیگر متفاوت است. در برخی از جنین‌ها این سکسکه‌ها بین ۵ الی ۱۰ دقیقه طول می‌کشند.

خیر سکسکه جنین نشان‌دهنده زایمان نیست و با نزدیک‌شدن به موعد زایمان سکسکه جنین کمتر می‌شود.

اگر چه سکسکه‌های جنین می‌توانند باعث پرت‌شدن حواس و عدم توانایی برای تمرکز شوند، اما دردناک نیستند و اپیزودهای سکسکه نباید بیش از ۱۵ دقیقه طول بکشند. درصورتی‌که سکسکه بیش از این زمان طول کشید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

باتوجه‌به اظهارات Brandi Ring، متخصص زنان و زایمان در Mile High OB-GYN در دنور (Denver)، «سکسکه کردن جنین در واقع نشان‌دهنده فعال‌شدن عصبی است که دیافراگم را کنترل می‌کند. این سکسکه‌ها نشان می‌دهند که مغز و نخاع سالم هستند و کار خود را به‌درستی انجام می‌دهند.»
بر اساس گفته‌های Ring، به‌عبارت‌دیگر سکسکه جنین به این معناست که جنین از نظر عصبی به‌اندازه کافی رشد کرده که بتواند خارج از رحم زنده بماند که این قطعاً خبر خوبی است.

امتیاز شما به مقاله:
(3.6از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره سکسکه جنین

  1. حمیده گفت:

    فقط مطالب تکراری و کپی از سایتهای دیگه تروخدا کمی خلاقیت داشته باشید مطلب جدید تر بزارید همتون کپی همین

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ممنون از نقد شما

  2. الهام قربان پور گفت:

    تقریباً پنج دقیقه سمت چپ شکمم با ریتم حرکت کرد و بعد موند این حرکت خطرناک نیستند ؟چرا یهو دیگه تکون نخوزد

  3. ناشناس گفت:

    سکسویډ