تعیین جنسیت قبل از بارداری با روش pgd

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تعیین جنسیت با روش pgd دقت بسیار بالایی دارد. برای این روش باید عمل آی‌وی‌اف انجام شود. بیماری‌هایی مانند تالاسمی، فیبروز سیستیک و سندروم داون با این روش تشخیص داده می‌شود. کل دوره آزمایش و تعیین جنسیت تقریبا دو و نیم هفته طول می‌کشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 10 دقیقه
تعیین جنسیت با روش pgd

آیا در مورد تعیین جنسیت با روش pgd چیزی شنیده‌اید؟ تعیین جنسیت جنین موضوع تازه‌ای نیست و از گذشته تا به امروز همیشه برای همه جذاب بوده و هست. تعیین جنسیت روشی است برای انتخاب جنسیت فرزند که باید پیش از لقاح انجام شود. پدر و مادرهایی که جنسیت خاصی دوست دارند یا چند فرزند پشت سرهم دختر یا پسر دارند و در انتظار فرزندی با جنسیت مخالف هستند، از طرفداران روش‌های تعیین جنسیت قبل از بارداری هستند. همچنین زوج‌هایی که ژن‌های ناقل بیماری‌های خاص دارند، می‌توانند با روش تعیین جنسیت قبل از بارداری از به‌دنیا آمدن فرزندی با اختلال ژنتیکی جلوگیری کنند.

روش تعیین جنسیت قبل از بارداری با روش PGD (روش پی جی دی) تشخیص ژنتیکی پیش از لانه‌گزینی است و تنها روش تعیین جنسیت با دقت تقریبا ۱۰۰٪ است، چرا که روش پی جی دی قبل از کاشت جنین در رحم انجام می‌شود. البته روش پی جی دی از پیچیده‌ترین روش‌های تعیین جنسیت قبل از بارداری هم به‌ شمار می‌آید.

برای PGD ابتدا باید عمل IVF (آی‌وی‌اف) انجام شود. یعنی بعد از تحریک تخمدان‌، چند تخمک از بدن مادر برداشته شده و از طریق لقاح مصنوعی در آزمایشگاه با اسپرم پدر بارور می‌شود. بعد متخصص ژنتیک طی فرایندی، جنین‌های واجد جنسیت مدنظر را در رحم مادر قرار می‌دهد. در ادامه با ما باشید تا با روش تعیین جنسیت قبل از بارداری با روش پی جی دی، درصد موفقیت پی جی دی و کاربردهای آن بیشتر آشنا شوید.

‏تعیین جنسیت با روش pgd چیست؟

به نقل از «pfcla» روش پی جی دی یا تشخیص ژنتیکی پیش از لانه‌گزینی جنین (PGD: Preimplantation Genetic Diagnosis)، از روش‌های جدید تشخیص اختلالات کروموزومی و نواقص ژنتیکی در جنین و تعیین جنسیت قبل از بارداری است که در مراکز ناباروری به کار می‌رود. در واقع، تعیین جنسیت با روش پی جی دی تکنیکی جهت ارزیابی سلول‌های جنینی است تا بهترین جنین برای لانه‌گزینی و ادامه‌دادن روند بارداری مشخص شود. اگر پدر یا مادر یا هردونفرشان ناقل یک اختلال ژنتیکی باشند، پزشک آزمایش تشخیص ژنتیکی پیش از لانه‌گزینی جنین را تجویز می‌کند. به‌ این ترتیب جنین‌های ناقل نقص ژنتیکی شناسایی شده و ژن‌های معیوب به نوزاد منتقل نمی‌شوند.

درصورتی‌که قصد تعیین جنسیت با روش pgd را دارید، باید با متخصص زنان و نازایی مشاوره داشته باشید. مشاور ژنتیک نیز احتمال اختلالات ژنتیکی را بررسی می‌کند. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

اگر پدر یا مادر یا هردونفرشان ناقل یک اختلال ژنتیکی باشند، پزشک آزمایش پی جی دی را تجویز می‌کند.

تعیین جنسیت با روش پی جی دی تکنیکی جهت ارزیابی سلول‌های جنینی است.
تعیین جنسی با روش پی جی دی تکنیکی جهت ارزیابی سلول‌های جنینی است تا بهترین جنین برای لانه‌گزینی و ادامه دادن روند بارداری مشخص شود.

‏کاربردهای تعیین جنسیت با روش PGD چیست؟

پی جی دی از روش های تعیین جنسیت است که افراد زیادی آن را انجام می‌دهند. روش پی جی دی برای تشخیص مشکلات ژنتیکی و کروموزومی تجویز می‌شود. این اختلالات اگر بروز پیدا کنند، احتمال نقص حین تولد یا حتی سقط جنین وجود دارد. از کاربردهای روش پی جی دی می‌توان به تشخیص موارد زیر اشاره کرد:

  • اختلالات مربوط به جنس غالب مثل سندروم Rett و نرمی استخوان به ‌خاطر مقاومت نسبت به جذب ویتامین دی در بدن
  • اختلالات مربوط به جنس مغلوب مثل سندروم x شکننده، مشکلات عصبی _ عضلانی و هموفیلی
  • اختلالات ژنتیکی منفرد مثل کم‌خونی به‌ خاطر سلول‌های داسی شکل
  • بازآرایی کروموزومی و تشخیص
  • سندروم ترنر (XO) و سندروم کلاین فلتر (XXY)

دنبال روش قطعی تعیین جنسیتی؟

می‌خوای صددرصد مطمئن شی که جنسیت جنین چیه؟ کلیک کن!

‏چه بیماری‌ هایی با PGD تشخیص داده می‌شود؟

روش پی جی دی علاوه بر اینکه برای تعیین جنسیت قبل از بارداری به ‌کار می‌رود، بیماری‌های زیر را هم تشخیص می‌دهد:

  • تالاسمی
  • فیبروز سیستیک
  • آتروفی عضلانی-تخاعی
  • هموفیلی و دیستروفی عضلانی
  • سندروم داون
  • سندروم ادوارد
  • سندروم ترنر
  • بیماری تی‌ساکس
  • سندروم کلاین فلتر

‏چه افرادی می‌ توانند از pgd برای تعیین جنسیت استفاده کنند؟

بیمارانی که درمان باروری انجام می‌دهند و به فکر ایجاد تعادل جنسیت اعضای خانواده هستند، می‌توانند از روش pgd برای تعیین جنسیت استفاده کنند. علت انتخاب زوج‌های تحت درمان باروری هم این است که روش تعیین جنسیت قبل از بارداری با روش پی جی دی فقط در لقاح مصنوعی و در آزمایشگاه امکان‌پذیر است.

بیمارانی که درمان باروری انجام می‌دهند از روش pgd برای تعیین جنسیت استفاده می‌کنند.
بیمارانی که درمان باروری انجام می‌دهند و به فکر ایجاد تعادل جنسیت اعضای خانواده هستند می‌توانند از روش pgd برای تعیین جنسیت استفاده کنند.

‏چه کسانی نباید به سراغ تعیین جنسیت با روش pgd بروند؟

دست کشیدن از جنین برای افرادی که با هدف تعیین جنسیت سراغ این روش رفته‌اند، آن‌ هم صرفا به ‌خاطر ملاحظات جنسیتی باعث ایجاد حساسیت‌های اخلاقی می‌شود. مانند سقط انتخابی جنین بعد از تشخیص قبل از تولد، تعیین جنسیت قبل از بارداری با روش پی جی دی نیز نوعی تولید مثل انتخابی و گزینشی است که در آن صرفا نوزادانی حق تولد دارند که تحت تاثیر اختلالات ژنتیکی والدینشان قرار نگرفته باشند. به ‌علاوه این مسئله که جنینی صرفا به‌ خاطر جنسیت ممکن است از بین برود، از لحاظ اخلاقی به‌ شدت حساسیت برانگیز است.

‏درصد موفقیت پی جی دی

هرچند تا به ‌امروز روش قطعی برای تعیین جنسیت ارائه نشده است، اما باید بگوییم که درصد موفقیت روش پی جی دی بالا است و تنها ۲ تا ۳٪ احتمال خطا دارد. نکته مهم در استفاده از روش تعیین جنسیت قبل از بارداری با روش pgd این است که زوجین حتما باید از روش لقاح مصنوعی برای بارداری استفاده کنند. روشی که خود به ‌تنهایی تا ۴۰٪ احتمال باروری را کاهش می‌دهد.

استفاده از روش پی جی دی برای غربالگری آنئوپلوئیدی، ریسک سقط جنین در زنان ۳۵ تا ۳۷ ساله را ۳۸٪ کاهش می‌دهد و این ریسک در زنان کمتر از ۳۵ سال هم تا ۴۵٪ کاهش می‌یابد. درصد موفقیت روش پی جی دی تقریبا بالا است و روش تعیین جنسیت قبل از بارداری با دقت بالایی است. شانس بارداری بالینی با این روش ۹۵٪، شانس زایمان زنده ۹۵٪ و موفقیت چندقلوزایی در زنان بالای ۳۷ سال با روش پی جی دی ۹۵٪ است.

شانس بارداری بالینی با این روش ۹۵٪، شانس زایمان زنده ۹۵٪ و موفقیت چندقلوزایی در زنان بالای ۳۷ سال با روش پی جی دی ۹۵٪ است.

درصد موفقیت روش پی جی دی بالا است و تنها ۲ تا ۳٪ احتمال خطا دارد.
درصد موفقیت روش پی جی دی بالا است و تنها ۲ تا ۳٪ احتمال خطا دارد.

‏مزایای روش تعیین جنسیت قبل از بارداری با روش pgd

روش پی جی دی از بهترین روش‌های درمان ناباروری است که قابلیت تشخیص ناهنجاری‌ها و اختلالات ژنتیکی پیش از لانه‌گزینی را دارد به ‌علاوه اینکه روشی است که می‌توان جنسیت فرزند را قبل از بارداری تعیین کرد.

در واقع مهم‌ترین مزیت تعیین جنسیت با روش پی جی دی این است که پزشک متخصص می‌تواند جنین‌هایی را انتخاب کند که هیچ اختلال ژنتیکی یا ناهنجاری کروموزومی ندارند و آن‌ها را به رحم مادر انتقال دهد. دیگر مزیت این روش کاهش احتمال ابتلا به بیماری ژنتیکی در فرزندان آینده زوج‌ها پیش از بارداری است. مزایای روش تعیین جنسیت قبل از بارداری با روش pgd:

  • بررسی بیش از ۱۰۰ بیماری ژنتیکی مختلف
  • افزایش درصد شانس بارداری موفق در گروه‌های سنی
  • کاهش ریسک سقط جنین
  • اختیار عمل به زوجین جهت ادامه یا عدم ادامه بارداری
  • کاهش زمان بین چرخه‌های لقاح مصنوعی
  • جلوگیری از عوارض احتمالی چندقلوزایی با امکان انتقال یک رویان
مزیت روش پی جی دی این است که جنین‌هایی را انتخاب می‌کند که هیچ اختلال ژنتیکی ندارند.
مهم‌ترین مزیت روش پی جی دی این است که پزشک متخصص می‌تواند جنین‌هایی را انتخاب کند که هیچ اختلال ژنتیکی یا ناهنجاری کروموزومی ندارند و آن‌ها را به رحم مادر انتقال دهد.

‏معایب تعیین جنسیت با روش pgd

از معایب تعیین جنسیت با روش پی جی دی می‌توان به احتمال از بین رفتن جنین اشاره کرد. حدود ۲۰٪ مواقع ممکن است جنین به ‌خاطر فرایند بیوپسی که برای روش پی جی دی لازم است، آسیب دیده و از بین برود. جنینی که به‌ خاطر نمونه‌برداری آسیب ببیند دیگر رشد نمی‌کند و وارد مرحله رشد بعدی نمی‌شود.

‏نحوه تعیین جنسیت با روش PGD

روش پی جی دی پیش از لانه‌گزینی فقط برای لقاح مصنوعی و درمان ناباروری با آی وی اف به ‌کار می‌رفت. تخمک و اسپرم را با روش لقاح مصنوعی در آزمایشگاه ترکیب می‌کنند. جنین به‌دست‌آمده از این لقاح مصنوعی بعد ۳ روز به هشت سلول تقسیم می‌شود. نحوه انجام آزمایش تشخیص ژنتیکی پیش از لانه‌گزینی به روش پی جی دی به ‌شرح زیر است:

  • در مرحله اول، یک یا دو سلول جنین به ‌عنوان نمونه گرفته می‌شوند.
  • آزمایش و بررسی‌های لازم برای تشخیص وجود ژن‌های مشکل‌ساز روی جنین انجام می‌شوند.
  • بعد از اتمام روش پی جی دی و در صورتی که اختلال ژنتیکی در جنین‌ها نباشد، جنین را داخل رحم مادر قرار می‌دهند و لانه‌گزینی شروع می‌شود.
  • جنین‌های اضافی فاقد اختلال و ناهنجاری‌های ژنتیکی را می‌توان فریز و برای آینده نگهداری کرد. جنین‌های حاوی اختلال ژنتیکی هم از بین می‌روند.

روش تعیین جنسیت قبل از بارداری با روش پی جی دی تقریبا ۱۸ روز طول می‌کشد. مراحل انجام تعیین جنسیت با PGD به شرح زیر است:

  • تحریک تخمدان
  • جمع‌آوری تخمک
  • لقاح تخمک خارج از بدن
  • کاشت جنین در انکوباتور
  • انجام پی جی دی به روش FISH با هدف تعیین جنسیت
  • انتقال جنین با جنسیت انتخابی به رحم مادر
  • درمان بعد انتقال جنین

برای تعیین جنسیت با روش pgd باید به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

اگر قصد تعیین جنسیت با روش پی جی دی را دارید، باید به متخصص زنان و نازایی مراجعه کنید. همچنین برای بررسی ناهنجاری‌های ژنتیکی لازم است با مشاور ژنتیک صحبت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دکتر زنان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با متخصص زنان وجود دارد.

می‌خوای از جنسیت نوزادت باخبر بشی؟ همین الان مشاوره بگیر

‏آمادگی‌ های قبل از تعیین جنسیت با روش پی جی دی

زوج‌هایی که خواهان تعیین جنسیت قبل از بارداری با روش پی‌ جی ‌دی هستند، می‌توانند برای انجام این کار به کلینیک‌ها و مراکز درمان ناباروری مراجعه کنند؛ البته برای انجام این کار زوج‌ها باید یکسری آمادگی‌هایی داشته باشند:

  • از احتمال عدم موفقیت این روش مطلع باشند.
  • تایید کنند که در صورت عدم موفقیت این روش در تعیین جنسیت، فرزند با جنسیت دیگر را بپذیرند.
  • فرصت حضور در آزمایش‌ها برای بررسی ایمنی، اثرگذاری و دموگرافی انتخاب قبل لقاح را داشته باشند.
  • جلسات مشاوره داشته باشند.
برای انجام تعیین جنسیت با روش pgd باید به مراکز درمان ناباروری مراجعه کرد.
زوج‌هایی که خواهان تعیین جنسیت قبل از بارداری با روش پی‌ جی ‌دی هستند می‌توانند برای انجام این کار به کلینیک‌ها و مراکز درمان ناباروری مراجعه کنند

‏مراقبت بعد از تعیین جنسیت با روش پی جی دی

اقدامات مراقبت بعد از تعیین جنسیت با روش پی جی دی مانند اقدامات مراقبتی بعد از انتقال جنین هستند که رعایت آن‌ها نقش اساسی در حفظ و سلامت جنین دارد:

  • وزن طبیعی و رژیم غذایی مناسب
  • توجه به تغذیه و مصرف حبوبات، پروتئین، غلات، میوه و چربی‌های سالم و پرهیز از گوشت خام، شکر و غذاهای حاوی نگهدارنده
  • ورزش
  • مصرف دارو و مکمل‌های دارویی مطابق با تجویز پزشک
  • رعایت دستورات پزشک درباره کار و مسافرت
  • پرهیز از مصرف سیگار و الکل

‏آیا تعیین جنسیت با روش pgd خطرناک است؟

در حال حاضر هیچ شواهدی دال بر خطرناک‌بودن این روش نیست و نوزادانی که با این روش متولد می‌شوند، نسبت به نوزادانی که با دیگر روش‌های باروری متولد شده‌اند، بیشتر در معرض خطر نیستند. روش تعیین جنسیت قبل از بارداری با روش پی جی دی، عوارض جدی و خطرناکی ندارد.

‏آیا تعیین جنسیت با روش PGD باعث آسیب به جنین می‌ شود؟

روش تشخیص ژنتیکی پیش از لانه‌گزینی در مرحله بلاستوسیت انجام می‌شود؛ مرحله‌ای که میزان آسیب به جنین بسیار پایین است. هر چند که معمولا یک یا دو سلول بلاستوسیت با روش پی جی دی برداشته می‌شود، جنین همچنان مقاوم است و می‌توان آن را برای آینده فریز کرد.

‏هزینه تعیین جنسیت با روش pgd

هزینه تعیین جنسیت با روش pgd بسته به کیفیت، سابقه و خوشنامی مرکز یا کلینیکی که این آزمایش در آنجا انجام می‌شود، متغیر خواهد بود. برای محاسبه هزینه روش pgd باید هزینه داروهای محرک باروری و هزینه نوع آزمایش و تعداد دفعات انجام هر آزمایش را محاسبه کنیم. برخی شرکت‌های بیمه هزینه‌های روش پی‌ جی دی را متقبل می‌شوند.

هزینه روش pgd به سابقه کلینیک و تجربه پزشک بستگی دارد.
هزینه روش pgd بسته به کیفیت، سابقه و خوشنامی مرکز یا کلینیکی که این آزمایش در آنجا انجام می‌شود، متغیر خواهد بود.

انتخاب جنسیت فرزند با پی جی دی ممکن است؟

روش پی جی دی برای تعیین جنسیت با هدف پیشگیری از بیماری‌های ژنتیکی ناشی از جنسیت فرزند در والدین ناقل آن اختلال ژنتیکی انجام می‌شود. از دیگر کاربردهای این روش، تعیین جنسیت جهت ایجاد برقراری تعادل بین تعداد فرزندان دختر و پسر در خانواده‌ها است.

برخلاف تخمک‌ها که فقط کروموزوم زنانه (X) دارند، اسپرم‌ها که عامل تعیین‌کننده جنسیت فرزند به‌شمار می‌روند، برخی حامل کروموزوم زنانه و برخی حامل کروموزوم مردانه (Y) هستند. بسته به اینکه چه اسپرمی، تخمک را بارور می‌کند، جنسیت فرزند زنانه یا مردانه می‌شود. روش پی جی دی برای تعیین جنسیت، کروموزوم‌های نر و ماده جنین را بررسی می‌کند. از آنجایی که برای تعیین جنسیت فرزند باید جنین قبل از انتقال به رحم بررسی شود، باروری صرفا باید به روش آی‌وی‌اف انجام بگیرد. تمام فرایند آی‌وی‌اف و تعیین جنسیت فرزند با روش پی جی دی چیزی حدود دو و نیم هفته طول می‌کشد.

تمام فرایند آی‌وی‌اف و تعیین جنسیت فرزند با روش پی جی دی چیزی حدود دو و نیم هفته طول می‌کشد.

انواع روش تعیین جنسیت با تکنیک پی جی دی

تست ژنتیکی پیش از لانه‌گزینی یا همان روش پی جی دی انواع مختلفی دارد که برای تشخیص اختلالات ژنتیکی، بیماری‌ها و تعیین جنسیت به‌ کار می‌روند. انواع این تکنیک به شرح زیر است.

۱. بیماری‌ های تک ژنی (PGT-M)

در والدینی که ریسک انتقال بیماری ژنتیکی تک ژنی مثل فیبروز سیستیک، دیستروفی عضلانی، بیماری هانتیگتون یا سندروم سرطان‌های ارثی بالا است، روش پی جی دی برای حذف ریسک تولد کودک مبتلا تجویز می‌شود.

۲. بازآرایی‌ های ساختاری (PGT-SR)

بازیابی‌های ساختاری دیگر نوع تشخیص ژنتیکی پیش از لانه‌گزینی است که برای تشخیص کروموزوم‌های معیوب جنین ناشی از ناهنجاری‌های ساختاری والدین تجویز می‌شود.

۳. آنیوپلوئیدی (PGT-A)

هدف از این نوع تست ژنتیکی پیش از لانه‌گزینی، غربالگری جنین از نظر وجود ناهنجاری‌های یک کروموزوم کامل است.

‏بهترین دکتر تعیین جنسیت با روش پی جی دی

انتخاب بهترین دکتر تعیین جنسیت به معیارها، استانداردهای شخصی و البته تجربه افراد بستگی دارد، اما با این حال، برای انتخاب بهترین دکتر تعیین جنسیت باید فاکتورهای زیر را مدنظر قرار دهید:

  • تحصیلات
  • تجربه
  • تخصص
روش پی جی دی برای تعیین جنسیت انجام می‌شود.
روش پی جی دی برای تعیین جنسیت با هدف پیشگیری از بیماری‌های ژنتیکی ناشی از جنسیت فرزند در والدین ناقل آن اختلال ژنتیکی انجام می‌شود.

تفاوت تعیین جنسیت با روش PGD و PGS

به نقل از «scielo» روش PGD نوعی تکنیک جدید تشخیص ژنتیکی قبل از لانه‌گزینی جنین است که برای شناسایی اختلالات کروموزومی و نقایص ژنتیکی جنین یا تعیین جنسیت قبل از بارداری به‌کار می‌رود.

پزشک متخصص برای بررسی موارد آنوپلوئیدی در جنین‌هایی که با روش آی‌وی‌اف به‌ وجود آمده‌اند، سراغ روش PGS (Preimplantation Genetic Screening) می‌رود. ریسک بارداری ناموفق با استفاده از این روش‌های ژنتیکی قبل لانه‌گزینی جنین به حداقل می‌رسد. دو روش پی جی دی و پی‌جی‌اس هردو آزمایش‌های ژنتیکی تشخیص جنین حاصل لقاح مصنوعی برای کاشت در رحم و ایجاد حاملگی مناسب هستند. تفاوت پی جی دی و پی‌جی‌اس شامل این موارد می‌شوند:

روش PGDروش PGS
تشخیص جهش ژنتیکی منفرد جنین و پیشگیری از اختلال ژنتیکیتشخیص عادی بودن تعداد کروموزوم‌های یک سلول
مناسب زوج‌هایی که سابقه بیماری وابسته به X در خانواده دارند.برای زوج‌هایی با حداقل ۳ بار یا بیشتر تجربه آی‌وی‌اف ناموفق
برای زوج‌های ناقل ترانسلوکاسیون کروموزوم تجویز شده که علت اختلالات لانه‌گزینی، سقط‌های مکرر و اختلالات فیزیکی و ذهنی در نوزاد محسوب می‌شود.در مواردی که اختلال ناباروری با فاکتور مردانه شدید باشد.
برای زوج‌های ناقل بیماری اتوزوم غالب و مغلوب به کار می‌رود.برای تشخیص در زنان بالای ۳۵ سال

‏PGT چیست؟

آزمایش ژنتیکی قبل لانه‌گزینی (PGT) (Preimplantation genetic testing) روش پیشرفته‌ای برای شناسایی اختلالات ژنتیکی در جنین‌های تولید شده به روش لقاح مصنوعی (آی‌وی‌اف/ivf) است که هدف آن این است که به پزشک متخصص کمک کند جنین‌هایی را برای انتقال به رحم مادر انتخاب کند که سالم، بدون نقص و بدون اختلال ژنتیکی هستند یا اختلال کروموزومی ندارند.

‏نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

روش تعیین جنسیت با روش pgd بهترین و در حال حاضر قطعی‌ترین روش تعیین جنسیت است که در مراکز ناباروری و با لقاح مصنوعی انجام می‌شود. زوج‌هایی که خواهان تعیین جنسیت فرزند خود هستند، می‌توانند از روش پی جی دی استفاده کنند. البته به این شرط که حتما باروری با لقاح مصنوعی باشد. درصورتی‌که بارداری در این روش اتفاق بیفتد، جنسیت تقریبا ۱۰۰٪ دلخواه خواهد بود. درصورتی‌که بارداری اتفاق نیفتد، می‌توان جنین‌های فریز شده را با هزینه کمتری مجدد مورد لقاح و کاشت قرار داد.

تعیین جنسیت با روش پی جی دی برای تشخیص ناهنجاری‌ها و اختلالات ژنتیکی نیز به ‌کار می‌رود و متخصص ژنتیک پس از بررسی، جنین‌های سالم را به رحم مادر منتقل می‌کند.

چنانچه قصد انجام روش پی جی دی برای تعیین جنسیت یا تشخیص ژنتیکی دارید، بهتر است درباره مزایا و عوارض روش آی‌وی‌اف و پی جی دی حتما با فوق تخصص زنان و ناباروری مشورت کنید. می‌توانید سری به وب‌سایت دکترتو بزنید و از متخصصان زنان و زایمان، ناباروری، ژنتیک و متخصص ivf و pgd مشاوره آنلاین بگیرید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با متخصص زنان وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

تعیین جنسیت با PGD در بیشتر کشورها از جمله ایران روش قانونی است که از طریق دسته‌بندی اسپرم و نمونه‌برداری مجاز انجام می‌شود.

از آنجایی که این روش صرفا در زوج‌هایی که با روش آی وی اف بارور می‌شوند قابل استفاده خواهد بود، درد آن همان درد روش آی‌وی‌اف است. درمان با آی‌وی‌اف درد نسبتا شدیدی دارد که البته بسته به بیمار، معمولا از بیهوشی موضعی یا عمومی استفاده می‌کنند.

درصد اطمینان و موفقیت این روش تعیین جنسیت تقریبا ۱۰۰٪ است.

متخصص زنان و زایمان، فوق تخصص نازایی، آی‌وی‌اف و PGD، فوق تخصص باروری و ناباروری و متخصص ژنتیک از پزشکانی هستند که می‌توانند این روش را انجام دهند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن