همه چیز درباره کارسینوم مجاری شیری درجا!

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کارسینوم مجاری شیری درجا نوعی سرطان سینه غیرتهاجمی و شکل اولیه‌ی سرطان سینه است. این سرطان به نواحی مجاور متاستاز نمی کند و می‌توان آن را به خوبی درمان کرد. احساس توده در سینه، ترشحات خونی از نوک پستان و درد از علائم این بیماری است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 4 دقیقه
کارسینوم مجاری شیری درجا چیست

کارسینوم مجاری شیری درجا یا (Ductal carcinoma in situ (DCIS نوعی سرطان سینه غیرتهاجمی است که از مجاری شیری شروع می‌شود و به ‌این دلیل که به بافت سالم اطراف پستان سرایت نمی‌کند به ‌آن سرطان غیرتهاجمی می‌گویند. این بیماری معمولاً خطر مرگ ندارد، اما مبتلایان به آن به ‌نسبت افراد سالم ریسک بالاتری برای ابتلا به سرطان سینه تهاجمی در سال‌های بعد دارند.

بر اساس آمار انجمن سرطان آمریکا، نزدیک به ۲۰ درصد موارد جدید ابتلا به سرطان سینه از نوع کارسینوم مجاری شیری درجا هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا با علائم، تشخیص و درمان کارسینوم مجاری شیری درجا بیشتر آشنا شوید. پیشنهاد می‌کنیم که با دریافت مشاوره آنلاین و تلفنی و یا معاینه حضوری توسط دکتر زنان و متخصص انکولوژی دکترتو در تشخیص و درمان بیماری‌تان، مؤثرتر باشید.

کارسینوم مجاری شیری درجا چیست؟

کارسینوم مجاری شیری درجا که کارسینوم داکتال درجا یا سرطان مجاری در محل (DCIS) هم نامیده می‌شود به رشد سلول‌های غیرطبیعی در مجاری شیر در پستان می‌گویند. این بیماری اولین شکل سرطان پستان از نوع غیرتهاجمی است که صرفاً در همان مجرای شیری باقی می‌ماند و در طول ماموگرافی برای غربالگری سرطان سینه یا معاینه توده پستانی مشاهده می‌شود.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

سرطان درجا چیست؟

سرطان درجا اولین مرحله سرطان است. چون سلول‌های سرطانی در همان محل اصلی خود باقی مانده و به اطراف سرایت پیدا نمی‌کنند، به آن سرطان درجا (in situ) می‌گویند. منشأ بیش از ۹۰ درصد سرطان‌های پستان همین سلول‌های سطحی مجاری شیر هستند. رشد سلول‌های بدخیم در مجرای شیر در صورتی که از مجرا عبور نکرده و وارد بافت پستان نشود سرطان درجا یا کارسینوم درجا نامیده می‌شود، اما وقتی نسوج پستانی درگیر بشوند با بیماری کارسینوم تهاجم سروکار داریم.

سرطان مجاری شیری چیست؟

سرطان مجاری شیری یا همان کارسینوم شیری مهاجم (Invasive ductal carcinoma (IDC)) شایع‌ترین نوع سرطان سینه است که حدود ۸۰ درصد تمام سرطان‌های سینه را به‌ خود اختصاص می‌دهد. سرطان مجاری شیری از مجاری شیری موجود در سینه شروع می‌شود که شیر را از غدد شیری (لوبول‌ها) به نوک پستان می‌رسانند. این نوع سرطان سینه به بافت‌های اطراف پستان هم انتشار پیدا می‌کند.

کارسینوم مجاری شیری درجا چیست
منشأ بیش از ۹۰ درصد سرطان‌های پستان همین سلول‌های سطحی مجاری شیر هستند.

علائم کارسینوم مجاری شیری درجا چیست؟

به نقل از «breastcancer» کارسینوم شیری درجا علائم مشخصی مثل ایجاد توده پستانی یا درد در سینه‌ها ندارد، اما گاهی با علائم زیر همراه است:

  • ترشح خون‌آلود از نوک پستان
  • تشکیل توده در پستان
  • تشکیل خوشه‌های کوچک کلسیفیکاسیون در شکل و اندازه‌های مختلف و نامنظم که در ماموگرافی دیده می‌شوند از علائم کارسینوم مجاری شیری درجا است.

ترشح خونی از پستانت خارج میشه و نگرانی؟

برای بررسی علائم به متخصص مراجعه کن.

درد سرطان سینه چگونه است؟

درد معمولاً واکنش بدن فرد نسبت به بیماری‌های مختلف است. مراحل اولیه سرطان سینه عمدتاً بدون علائم و نشانه خاصی هستند، اما با بزرگ‌تر شدن تومورها علائم بیماری هم مشخص‌تر می‌شوند. توده‌ای که در پستان ایجاد می‌شود حتی اگر سرطانی هم باشد معمولاً درد ندارد، اما درد و حساسیت در پستان‌ها نشانه سرطان سینه هستند. یعنی سرطان سینه با درد ناشی از لمس سینه یا درد ناشی از سنگینی توده در پستان‌ها همراه است. البته هرگونه دردی در ناحیه پستان لزوماً نشانه سرطان سینه نیست، گاهی تغییرات هورمونی هم می‌تواند باعث درد سینه شوند.

علائم کارسینوم مجاری شیری درجا
سرطان سینه با درد ناشی از لمس سینه یا درد ناشی از سنگینی توده در پستان‌ها همراه است.

تشخیص کارسینوم مجاری شیری درجا به چه صورت است؟

کارسینوم مجاری شیری درجا معمولاً در آزمایش غربالگری سرطان سینه کشف می‌شود. پزشک در صورت مشاهده علائم اولیه، برای تشخیص کارسینوم مجاری شیری درجا آزمایش‌های زیر را تجویز می‌کند:

  • معاینه بدنی پستان‌ها
  • ماموگرافی
  • سونوگرافی
  • ام آر آی (MRI)
  • نمونه‌برداری

راه های درمان کارسینوم مجاری شیری درجا

به نقل از «uptodate» در بیشتر موارد مبتلایان به کارسینوم مجاری شیری درجا احتمال بهبودی بالا است و تومور قابل درمان و غیرقابل بازگشت است. برخی از روش‌های درمان سرطان سینه برای درمان این بیماری هم می تواند استفاده شود. روش‌های درمانی پیشنهادی برای مبتلایان به این بیماری شامل این موارد می‌شوند:

  • لامپکتومی (جراحی حفظ پستان) و پرتودرمانی
  • جراحی برداشتن پستان (ماستکتومی)
  • لامپکتومی و هورمون درمانی
  • شرکت در یک کار آزمایی بالینی که نظارت دقیق را با جراحی مقایسه می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم که با دریافت مشاوره آنلاین و یا معاینه حضوری توسط فوق تخصص زنان و زایمان دکترتو در تشخیص و درمان بیماری‌تان، مؤثرتر باشید.

آیا کارسینوم مجاری شیری درمان قطعی دارد؟ هر سوالی داری از پزشک بپرس.

راهی برای پیشگیری از کارسینوم مجاری شیری درجا وجود دارد؟

با رعایت برخی نکات می‌توان از ابتلا به کارسینوم مجاری شیری درجا پیشگیری کرد و ریسک ابتلا به سرطان سینه را کاهش داد:

  • در مورد خطرات و مزایای هورمون درمانی در دوران یائسگی با پزشکتان مشورت کنید، چراکه برخی ترکیبات هورمون درمانی، ریسک ابتلا به سرطان سینه را بالا می‌برند. بهتر است پایین‌ترین دوز هورمون‌ درمانی در کمترین بازه زمانی انتخاب شود.
  • مصرف الکل و دخانیات را از زندگی خود کنار بگذارید.
  • حداقل روزی ۳۰ دقیقه ورزش کنید.
  • چاقی یکی از فاکتورهای خطر است که ریسک ابتلا به سرطان پستان پس از یائسگی را افزایش می‌دهد. سعی کنید وزن ایده‌آل خود را حفظ کنید.
  • در صورتی که سابقه خانوادگی سرطان پستان دارید حتماً باید زیر نظر پزشک آزمایش‌های غربالگری را انجام دهید و داروهای پیشگیرانه مصرف کنید.
پیشگیری از کارسینوم مجاری شیری درجا
انجام تست‌های غربالگری سرطان سینه مانند ماموگرافی به تشخیص زودهنگام و حتی پیشگیری از این بیماری کمک می‌کند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

هرچند که کارسینوم مجاری شیری درجا سرطان سینه غیرتهاجمی است که خطر مرگ ندارد، اما ریسک ابتلا به سرطان پستان را چند برابر می‌کند. از آنجایی ‌که این بیماری علائم خاصی هم ندارد، بهتر است آزمایش‌های غربالگری را جدی بگیرید. برای درمان معمولاً برداشتن سلول‌های غیرطبیعی با روش جراحی، هورمون درمانی و جراحی برداشتن پستان تجویز می‌شوند.

یادتان باشد که سبک زندگی سالم و حفظ وزن مناسب هم می‌توانند در پیشگیری از این بیماری مؤثر باشند. پیشنهاد می‌کنیم که با دریافت مشاوره آنلاین و یا معاینه حضوری توسط متخصص زنان و دکتر انکولوژی دکترتو در تشخیص و درمان بیماری‌تان، مؤثرتر باشید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

این بیماری غیرکشنده است، اما ریسک ابتلا به سرطان سینه تهاجمی و متاستاز را بیشتر می‌کند.

بله، در بیشتر موارد بدون علائم و نشانه است.

این بیماری نخستین شکل سرطان پستان از نوع غیرتهاجمی است که صرفاً در همان مجرای شیر باقی می‌ماند و معمولاً مرگبار نیست.

بله، سرطان درجا زودرس‌ترین مرحله سرطان سینه است که چون سلول‌های سرطانی در همان محل اصلی خود باقی مانده و به اطراف سرایت پیدا نمی‌کنند به آن سرطان درجا می‌گویند.

در صورتی که بیماری بخش زیادی از پستان را درگیر کند، چند قسمت از پستان مبتلا شده باشد یا بیمار شرایط پرتو درمانی را نداشته باشد، جراحی برداشتن پستان (ماستکتومی) انجام می‌شود.

ریسک عود بیماری در مبتلایانی که عمل لومپکتومی همراه با پرتو درمانی داشته‌اند بین ۵ تا ۱۵ درصد است. ریسک عود بیماری در بیمارانی که عمل جراحی ماستکتومی انجام دادند کمتر از ۲ درصد است.

این بیماری نخستین شکل سرطان پستان از نوع غیرتهاجمی است که صرفاً در همان مجرای شیر باقی می‌ماند و در طول ماموگرافی برای غربالگری سرطان سینه یا معاینه توده پستانی مشاهده می‌شود.

خیر از آنجایی که کارسینوم مجاری درجا نوعی سرطان سینه غیرتهاجمی است به سایر اندام‌های بدن متاستاز نمی‌دهد.

سرطان کارسینوم مجاری درجا (DCIS) کاملاً برعکس کارسینوم لوبولار درجا است که در آن، ریسک ابتلا به سرطان سینه تهاجمی در یک یا هردو سینه به ‌مرور زمان بیشتر می‌شود، اما کارسینوم مجاری درجا صرفاً نشانه و علامت پیش آگهی‌دهنده سرطان تهاجمی محسوب می‌گردد.

بله، به کارسینوم مجاری درجا، سرطان سینه استیج صفر هم می‌گویند.

کارسینوم مجاری درجا بسته به بروز تومور چند نوع دارد:
۱. میکروپاپیلاری
۲. پاپیلاری
۳. جامد (solid)
۳. کریبریفورم (cribriform)
۴. کمدو (comedo).

کارسینوم داکتال مهاجم نزدیک به ۸۰ درصد سرطان‌های تهاجمی سینه در خانم‌ها و ۹۰ درصد در مردان را در بر می‌گیرد که از مجاری شیری در پستان شروع می‌شود و به دیواره‌های مجاری و بافت اطراف سینه سرایت می‌کند و احتمال متاستاز به سایر اندام‌های بدن هم دارند.

تقریباً ۲۰ درصد تمام مبتلایان به این بیماری را دختران جوان تشکیل می‌دهند.

از آنجایی که علائم در همه یکسان نیست در وهله نخست باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا معاینه بدنی کامل برای تشخیص توده یا غده سرطانی انجام شود. پزشک فوق تخصص زنان و زایمان می‌تواند ماموگرافی یا سونوگرافی تجویز کند. جراح سینه، رادیولوژیست و آنکولوژیست از دیگر متخصصانی هستند که برای درمان این بیماری باید به آنها مراجعه کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره کارسینوم مجاری شیری درجا

  1. M.y گفت:

    سلام من آذر ۹۹ زایمان کردم و کلا پسرم یک ماه شیر خورد، الان دو هفتس متوجه شدم که هنوز وقتی سینم رو فشار میدم توش شیر هست ، آیا خطرناک ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله
      احتمال اختلالات هورمون پرولاکتین وجود دارد
      به پزشک مراجعه کنید

  2. معصومه تقی نژاد گفت:

    سلام من عمل ماستکتومی شدم وسینه راستم رو عمل کردم تخلیه کامل بعد جراحی معلوم شد استیج صفر ۲۵ درصد هست و نه شیمی درمانی شدم نه پرتو درمانی گفتن نوعش درجا بوده نیازی نیست یک سال قرص لتروزول خوردم و امپولmicrorelin11 25 زدم اما باز عادت ماهانه قطع نشده ۳۷ سالم شده دکتر انکولاژی رو عوض کردم بهم جدیدا قرص تامیکسیفن داده و امپول زودلاکس ۱۰/۸ با اینکه یک سال تهدید کنترول آزمایش بودم هیچ مشکلی از نظر تیتر نداشتم چرا باید من یائسه بشم الان این آمپول رو زدم میخواستم بدونم دیگه نمیتونم بچه دار بشم یا چرا کلا باید اینارو بزنم آیا انکولاژی قبلی اشتباه کرده یا نه لطفا راهنمایم کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله احتمال اشتباه وجود دارد
      ابتدا می توان یک سری آزمایش خون برای بررسی سطح هورمونی به نام FSH (هورمون محرک فولیکول) انجام داد. در این صورت نشان دهد که آیا شما یائسگی را پشت سر گذاشته اید یا خیر. گاهی اوقات آزمایش خون نیز برای بررسی سطح هورمونی به نام AMH (هورمون آنتی مولرین) انجام می شود زیرا ممکن است اطلاعات دقیق تری در مورد نحوه عملکرد تخمدان های شما ارائه دهد.