کارسینوم لوبولار درجا و تفاوت آن با سرطان سینه!

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کارسینوم لوبولار درجا تجمع غیرتهاجمی سلول‌های غیرعادی در غدد تولیدکننده‌ی شیر است. این بیماری سرطان نیست اما شانس ابتلا به سرطان سینه را حداقل ده برابر افزایش می‌دهد. این بیماری علائم خاصی ایجاد نمی‌کند و در تصاویر ماموگرافی دیده نمی‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

کارسینوم لوبولاری درجا

کارسینوم لوبولار درجا (lobular carcinoma in situ) نوعی تغییر پستان است که عمدتاً در بافت‌برداری و بیوپسی پستان‌ها دیده می‌شود. در کارسینوم لوبولار درجا (LCIS) سلول‌ها شبیه سلول‌های سرطانی هستند که در لایه داخلی غدد تولیدکننده شیر یعنی لوبول‌ها (lobule) در پستان رشد می‌کنند، اما از دیواره لوبول‌ها به بافت‌های اطراف پستان سرایت نمی‌کنند. این بیماری سرطان نیست اما شانس ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد.

در ادامه با ما همراه شوید تا با تفاوت کارسینوما و سرطان، کارسینوم لوبولار درجا، علائم، تشخیص، و درمان کارسینوم لوبولار درجا بیشتر آشنا شوید. پیشنهاد می‌کنیم که با دریافت مشاوره آنلاین و تلفنی و یا معاینه حضوری توسط دکتر زنان و متخصص انکولوژی دکترتو در تشخیص و درمان بیماری‌تان، مؤثرتر باشید.

کارسینوم لوبولار درجا چیست؟

کارسینوم لوبولار درجا یا LCIS عبارت است از ایجاد شرایط غیرعادی در سلول‌های غدد پستانی که تولیدکننده شیر هستند. کارسینوم لوبولار درجا سرطان نیست، اما در صورتی که فردی به آن مبتلا شود احتمال و ریسک بروز سرطان پستان در او بیشتر می‌شود، اما در صورت عدم درمان آن هم به خارج از لوبول‌ها متاستاز نمی‌دهد.

معمولاً این سلول‌های غیرطبیعی در ماموگرافی دیده نمی‌شود و بیشتر در نمونه‌برداری از بافت پستان به‌صورت اتفاقی سروکله‌اشان پیدا می‌شود. زنان مبتلا به کارسینوم لوبولار درجا با ریسک بالاتر متاستاز سرطان پستان تهاجمی در هردو سینه روبه‌رو هستند؛ بنابراین باید درمان انجام شود تا ریسک سرطان سینه تهاجمی کاهش یابد.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

لوبولار یعنی چه؟

لوبول‌ها غدد تولیدکننده شیر در سینه هستند. مجاری پستان هم لوله‌های نازکی هستند که شیر را از لوبول‌های پستان به نوک پستان می‌رسانند.

تفاوت کارسینوما و سرطان چیست؟

کارسینوما نوعی سرطان است که سلول‌های مربوط به پوست، بافت پوششی اندام‌ها یا همان بافت اپیتلیال را درگیر می‌کند. در کارسینوما هم مثل سرطان با رشد غیرعادی سلول‌ها طرف هستیم که بدون کنترل تقسیم و تکثیر شده و در همان محل اولیه باقی می‌مانند یا به سایر اندام‌ها می‌رسند.

کارسینوم لوبولار درجا چیست
کارسینوم لوبولار درجا به تولید غیرعادی سلول‌ها درغدد پستانی تولیدکننده شیر است.

کارسینوم لوبولار تهاجمی چیست؟

کارسینوم لوبولار تهاجمی که به آن سرطان لوبولی مهاجم (Invasive lobular carcinoma) هم می‌گویند نوعی سرطان سینه است که لوبول‌های پستانی را درگیر می‌کند. منظور از کارسینوم تهاجمی یعنی سلول‌های سرطانی از همان شروع بیماری از لوبول‌ها خارج می‌شوند و احتمالاً غدد لنفاوی و سایر اندام‌ها را مبتلا می‌کنند. کارسینوم لوبولار تهاجمی برخلاف کارسینوم داکتال مهاجم یا سرطان مجاری که شایع‌ترین نوع سرطان سینه است که مجاری سینه را درگیر می‌کند، چندان شایع نیست.

کارسینوم لوبولار تجمع سلول‌های غیرطبیعی در غدد تولیدکننده‌ی شیر در پستان‌هاست که تهاجمی نیست. این بیماری علائم خاصی ایجاد نمی‌کند و در ماموگرافی دیده نمی‌شود.

کارسینوم لوبولار درجا در ماموگرافی
کارسینوم لوبولار درجا در ماموگرافی مشخص نمی‌شوند بلکه معمولا در بیوپسی مشخص می‌شوند.

علائم کارسینوم لوبولار درجا چیست؟

به نقل از «breastcancer» این بیماری، نشانه و علائم خاصی ندارد و بیشتر به‌صورت تصادفی حین نمونه‌برداری از بافت پستان برای بررسی توده پستانی یا ناحیه غیرعادی در ماموگرافی مشخص می‌شود. در صورت ایجاد هرگونه تغییری در سینه‌ها مثل ایجاد توده، تغییر رنگ پوست یا جمع شدن پوست اطراف پستان، ضخیم شدن زیر پوست یا ترشح نوک پستانی حتماً به دکتر زنان مراجعه کنید. بهتر است غربالگری سرطان سینه را به‌صورت منظم از ۴۰ سالگی شروع کنید.

آیا در نمونه‌برداری بافت سینه مورد مشکوکی بوده و نگرانی؟

با بهترین پزشکان مشورت کن.

تشخیص کارسینوم لوبولار درجا به چه صورت است؟

به نقل از «mayoclinic» این بیماری ممکن است در یک سینه یا هر دو سینه ظاهر شود، اما معمولاً در ماموگرافی دیده نمی‌شود. در بیشتر موارد این بیماری به‌صورت تصادفی حین انجام بیوپسی نواحی اطراف پستان‌ها تشخیص داده می‌شود. روش‌ها و آزمایش‌هایی که توسط دکتر زنان برای تشخیص کارسینوم لوبولار درجا تجویز می‌شوند که شامل این موارد می‌شوند:

  • ماموگرافی
  • سونوگرافی
  • ام آر آی.

دو نوع بیوپسی پستان هم برای تشخیص LCIS داریم که شامل این موارد می‌شوند:

  • روش نمونه‌برداری با سوزن هسته‌ای (Core needle biopsy)
  • بیوپسی با جراحی

بافت نمونه‌برداری‌شده را به آزمایشگاه می‌فرستند تا بافت‌های بدن و خون با دقت بررسی شوند و مشخص شود که آیا سلول‌های کارسینوم لوبولار درجا هستند یا خیر.

درمان کارسینوم لوبولار درجا

عوامل مختلفی از جمله ترجیحات شخصی روی تصمیم‌گیری بیمار درباره درمان این بیماری تأثیر می‌گذارند. هرچند این بیماری سرطان نیست، اما شانس ابتلا به سرطان سینه را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد، از این رو بهتر است برای درمان آن اقدام کنید و کار خود را به شانس نسپارید. برخی از روش‌های درمان سرطان سینه برای درمان این بیماری هم می تواند استفاده شود. در مجموع، سه روش کلی برای درمان کارسینوم لوبولار درجا داریم:

۱. مشاهده دقیق

در صورتی که فرد مبتلا باشد، پزشک آزمایش‌های بیشتری را تجویز می‌کند تا پستان‌ها را از نظر علائم سرطان، بیشتر و دقیق‌تر بررسی کند، مثل خودآزمایی ماهانه پستان‌ها برای مشاهده هرگونه تغییر غیرعادی در سینه‌ها، آزمایش‌های بالینی سالانه، ماموگرافی غربالگری سالانه، ام ‌آر ‌آی (MRI) یا تصویربرداری از پستان‌ها به خصوص اگر فرد سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری را داشته باشد.

۲. دارو درمانی جهت کاهش ریسک ابتلا به سرطان (درمان پیشگیرانه)

درمان پیشگیرانه (پیشگیری شیمیایی) عبارت است از مصرف دارو با هدف کاهش ریسک سرطان سینه. گزینه‌های دارو درمانی شامل داروهایی می‌شوند که مانع از چسبیدن هورمون‌ها به سلول‌های سرطانی می‌شوند و داروهایی که مانع تولید استروژن بعد از یائسگی می‌شوند.

۳. جراحی

جراحی در شرایط خاصی توصیه می‌شود، مثلاً برای نوع خاصی از LCIS که به آن کارسینوم لوبولار درجا پلومورفیک (pleomorphic lobular carcinoma in situ (PLCIS)) می‌گویند. ریسک ابتلا به سرطان پستان در این نوع کارسینوم لوبولار به ‌نسبت نوع کلاسیک چند برابر بیشتر است.

پیشنهاد می‌کنیم که با دریافت مشاوره آنلاین و یا معاینه حضوری توسط فوق تخصص زنان و زایمان دکترتو در تشخیص و درمان بیماری‌تان بهتر عمل کنید.

می‌خوای برای پیشگیری از سرطان سینه دارو مصرف کنی؟ با پزشک مشورت کن.

راهی برای پیشگیری از کارسینوم لوبولار درجا وجود دارد؟

روش‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری و کاهش ریسک ابتلا به سرطان سینه شامل این موارد می‌شوند:

  • در مورد خطرات و مزایای هورمون درمانی در دوران یائسگی با پزشکتان مشورت کنید چراکه برخی ترکیبات هورمون درمانی، ریسک ابتلا به سرطان سینه را بالا می‌برند. بهتر است پایین‌ترین دوز هورمون درمانی در کمترین بازه زمانی انتخاب شود.
  • سبک زندگی سالم و کاهش مصرف الکل
  • دست‌کم روزی ۳۰ دقیقه ورزش کنید.
  • کنترل وزن و حفظ وزن ایده‌آل. چاقی یکی از فاکتورهای خطری است که ریسک ابتلا به سرطان پستان پس از یائسگی را افزایش می‌دهد.
  • در صورتی که سابقه خانوادگی سرطان پستان دارید حتماً باید زیر نظر متخصص زنان آزمایش‌های غربالگری را انجام دهید و داروهای پیشگیرانه مصرف کنید.

کنترل وزن، ورزش، سبک زندگی سالم و مصرف کمتر الکل و انجام آزمایش غربالگری سرطان سینه بهترین کارهایی است می‌تواند بریا پیشگیری از ابتلا به کارسینوم مدولاری درجا انجام دهید.

پیشگیری از کارسینوم لوبولار درجا
با بسیاری از روش‌های پیشگیری می‌توان احتمال ریسک ابتلا به این بیماری را کاهش داد.

تعیین مرحله کارسینوم لوبولار تهاجمی

پس از اینکه کارسینوم لوبولار تهاجمی تشخیص داده شد پزشک باید مرحله پیشروی آن مشخص کند. معمولاً تصویربرداری از پستان، معاینه بالینی، و آزمایش‌ خون برای تعیین مرحله‌ی کفایت می‌کند. مرحله کارسینوم لوبولار تهاجمی را با اعداد رومی I تا IV نشان می‌دهند که در مرحله I سرطان چندان پیشرفته نیست و صرفاً به همان ناحیه‌ای محدود می‌شود که سرطان از آنجا شروع شده است. مرحله چهارم (IV) مرحله پیشرفته است که سرطان به سایر اندام‌های بدن متاستاز داده است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

هرچند که کارسینوم لوبولار درجا در زمره سرطان سینه تهاجمی قرار نمی‌گیرد، اما ریسک ابتلا به این بیماری را چند برابر می‌کند. از آنجایی که علائم خاصی هم ندارد بهتر است آزمایش‌های غربالگری را جدی بگیرید. برای درمان معمولاً برداشتن سلول‌های غیرطبیعی با روش جراحی، دارودرمانی با داروهای کاهنده تولید استروژن، و برداشتن پستان با روش جراحی تجویز می‌شوند.

یادتان باشد که سبک زندگی سالم و حفظ وزن مناسب هم می‌توانند در پیشگیری از این بیماری مؤثر باشند. پیشنهاد می‌کنیم که با دریافت مشاوره آنلاین و یا معاینه حضوری توسط متخصص زنان و دکتر انکولوژی دکترتو در تشخیص و درمان بیماری‌تان، مؤثرتر باشید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

از هر ۱۰۰ زنی که به سرطان پستان مبتلا می‌شود حدود ۹۵ نفر (حدوداً ۹۵%) یک سال پس از تشخیص بیماری زنده می‌مانند. حدود ۸۵ درصد (۸۵ نفر از هر ۱۰۰ زن مبتلا) پنج سال بعد از تشخیص بیماری زنده می‌مانند. ۷۵ درصد مبتلایان هم ۱۰ سال پس از تشخیص بیماری زنده می‌مانند.

در حال حاضر هیچ راه درمانی برای سرطان سینه متاستاز داده نیست، اما روش‌های درمانی جدید در سال‌های اخیر باعث افزایش طول عمر بیماران شده‌اند.

از آنجایی که علائم در همه یکسان نیست در گام نخست به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا معاینه بدنی کامل برای تشخیص توده یا غده در سرطان را انجام دهد. پزشک فوق تخصص زنان و زایمان می‌تواند ماموگرافی یا سونوگرافی تجویز کند. جراح سینه، رادیولوژیست و آنکولوژیست از دیگر متخصصانی هستند که برای درمان این بیماری باید به آنها مراجعه کنید.

ماموگرافی برای تشخیص LCIS توصیه می‌شود، اما معمولاً این بیماری به‌ نسبت سایر سرطان‌های سینه چندان در ماموگرافی مشخص نیست.

LCIS سرطان سینه نیست، بلکه نشان‌دهنده‌ی احتمال بیشتر ابتلا به سرطان سینه در افرادی است که به این بیماری مبتلا هستند. در افراد مبتلا به این نوع کارسینوم، ریسک ابتلا به سرطان سینه ده برابر بیشتر می‌شود.

بله، در بیشتر موارد، این بیماری بدون علائم و نشانه است.

بله، امکان گسترش و متاستاز این بیماری به نواحی غیرعادی مثل صفاقی، دستگاه گوارش و آدنکس رحم وجود دارد.

سرطان کارسینوم مجاری درجا (DCIS) کاملاً برعکس کارسینوم لوبولار درجا است که در آن، ریسک ابتلا به سرطان سینه تهاجمی در یک یا هردو سینه به ‌مرور زمان بیشتر می‌شود، اما کارسینوم مجاری درجا صرفاً نشانه و علامت پیش آگهی‌دهنده سرطان تهاجمی محسوب می‌گردد.

LCIS سرطان غدد ترشح‌کننده پستانی درون غشا اصلی محسوب می‌شود که به ‌نسبت کارسینوم مجاری درجا کمتر مشاهده می‌شود، البته ریسک توسعه و انتشار بیماری و تبدیل شدن به سرطان پستان تهاجمی در مبتلایان به کارسینوم لوبولار بیشتر است.

کارسینوم لوبولار درجا سرطان نیست بلکه شرایط غیرعادی رشد سلول‌های ناسالم در غدد شیری پستان است که تائید تشخیص آن در فرد به منزله احتمال بالاتر ابتلا به سرطان سینه محسوب می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن