حلقه ضد بارداری واژینال چیست؟ مزایا و معایب این روش

آنچه در این مقاله می‌خوانید

حلقه ضد بارداری واژینال یکی از موثرترین روش‌های جلوگیری از بارداری است. در این روش حلقه درون واژن قرار گرفته و ۲۱ روز بعد خارج می‌شود. ۷ روز بعد چرخه دوباره تکرار می‌شود. این روش تا ۹۳٪ در پیشگیری از بارداری موثر است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
حلقه ضد بارداری واژینال

اگر به دنبال روشی برای پیشگیری از بارداری هستید، احتمالا نام حلقه ضد بارداری واژینال را شنیده‌اید. در این روش حلقه پلاستیکی و منعطف درون واژن قرار می‌گیرد. برای آشنایی با این روش جلوگیری تا انتهای مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که نحوه عملکرد حلقه واژینال چیست؟ چگونه می‌توان آن را داخل واژن قرار داد و خارج کرد؟ مزایا و معایب این روش نسبت به سایر راه‌های پیشگیری چیست؟ حلقه واژن برای چه افرادی مناسب بوده و چه افرادی نباید از آن استفاده کنند؟ نحوه استفاده از آن چگونه بوده و آیا ممکن است خودبه‌خود از واژن خارج شود؟

درصورتی‌که به دنبال بهترین روش پیشگیری از بارداری هستید و می‌خواهید بدانید حلقه ضدبارداری برای شما مناسب است یا نه باید با دکتر زنان و زایمان مشاوره داشته باشید. برای ارتباط با بهترین متخصصان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

حلقه ضد بارداری واژینال (Vaginal Ring) چیست؟

حلقه ضد بارداری واژینال یا Vaginal Ring یکی از راه های پیشگیری از بارداری است. این روش مشابه قرص‌های جلوگیری از بارداری عمل کرده و با ترشح هورمون از لقاح اسپرم و تخمک جلوگیری می‌کند. این حلقه یک پلاستیک انعطاف‌پذیر است و درون واژن قرار می‌گیرد. از حلقه واژن هورمون‌های استروژن و پروژسترون خارج شده و توسط واژن جذب می‌شود. این هورمون‌ها در قرص‌های جلوگیری از بارداری هم وجود دارند؛ اما در حلقه ضدبارداری دوز هورمون‌ها کمتر است.

حلقه‌های واژینال با نام‌های تجاری مختلفی در بازار موجود هستند. دو برند شناخته شده زیر بیشتر از برندهای دیگر مورداستفاده قرار می‌گیرند.

  • NuvaRing: یکی از انواع حلقه واژن است که ماهی یک‌بار باید آن را تعویض کرد.
  • Annovera: هر ماه آن را از واژن خارج کرده، شستشو داده و دوباره استفاده می‌کنید. این نوع حلقه یک سال دوام دارد.

حلقه واژینال برندهای مختلفی داشته که برخی از آنها ماهی یک‌بار تعویض شده و برخی دیگر یک سال دوام دارند.

حلقه ضدبارداری درون واژن قرار گرفته و با آزاد کردن هورمون از بارداری پیشگیری می‌کند.
حلقه ضدبارداری درون واژن قرار گرفته و با آزاد کردن هورمون از بارداری پیشگیری می‌کند.

نحوه عملکرد حلقه ضد بارداری واژینال

حلقه ضد بارداری واژینال هورمون مصنوعی استروژن و پروژسترون آزاد می‌کند. این هورمون‌ها از بارداری جلوگیری می‌کنند. آنها در واژن توسط خون جذب شده و روی رحم تاثیر می‌گذارند. هورمون‌های استروژن و پروژسترون از خروج تخمک از تخمدان‌ها جلوگیری کرده و از این طریق جلوی لقاح را می‌گیرند.

همچنین این هورمون‌ها مخاط دهانه رحم را غلیظ کرده و نمی‌گذارند اسپرم به سمت تخمک حرکت کند. به همین دلیل میزان موفقیت در این روش بالا بوده و بسیاری از خانم‌ها برای پیشگیری از بارداری آن را انتخاب می‌کنند.

با وجود کیست تخمدان نمی‌دونی چجوری از بارداری پیشگیری کنی؟

از پزشک متخصص کمک بگیر!

روش استفاده از حلقه ضد بارداری واژینال

قبل از قراردادن حلقه واژن (Vaginal Ring) باید مطمئن باشید که باردار نیستید. در هر زمان از چرخه پریود می‌توانید از این حلقه استفاده کنید. حلقه را باید ۲۱ روز در واژن خود نگه دارید. سپس آن را خارج کرده و ۷ روز به خود استراحت می‌دهید. در این ۷ روز محافظت از بارداری هنوز وجود دارد. بعد از ۷ روز یک حلقه جدید یا حلقه قبلی (باتوجه‌به نوع حلقه) را دوباره داخل واژن قرار دهید.

شما می‌توانید در طول این دوره به خود استراحت ندهید یا کمتر از ۷ روز استراحت داشته باشید. در این مورد بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.

اگر در ۵ روز اول پریود از حلقه ضد برداری واژینال استفاده کنید، از همان لحظه اول در برابر بارداری محافظت می‌شوید. اما اگر در زمان دیگری آن را در واژن قرار دهید، باید ۷ روز از روش پیشگیری ثانویه (کاندوم) استفاده کنید.

درصورتی‌که قبلا روش پیشگیری دیگری داشته‌اید یا به‌تازگی از روش‌های اورژانسی استفاده کرده‌اید، به پزشک خود اطلاع دهید تا در مورد زمان قراردادن حلقه ضدبارداری شما را راهنمایی کند. برای مشاوره با دکتر زنان به‌صورت آنلاین، تلفنی یا حضوری می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید.

به نقل از betterhealth در رابطه با نحوه استفاده از حلقه واژینال بعد از زایمان:

اگر در دوران شیردهی هستید، تا ۶ هفتگی کودک از حلقه واژینال استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است شیر ​​مادر را کاهش داده و خطر ترومبوز را افزایش دهد. بعد از ۶ هفته می‌توانید از حلقه واژینال استفاده کنید؛ اما باید برای ۷ روز روش پیشگیری ثانویه هم داشته باشید.

حلقه واژینال را درون واژن قرار داده و 21 روز بعد آن را خارج کنید.
حلقه واژینال را درون واژن قرار داده و ۲۱ روز بعد آن را خارج کنید.

چگونه حلقه ضد بارداری واژینال را در واژن قرار دهیم؟

دستان خود را بادقت بشویید. سپس حلقه یا Vaginal Ring را با انگشت شست و اشاره فشار داده و نوک آن را وارد واژن کنید. هنگام واردکردن حلقه، عضلات خود را شل کنید و به‌آرامی آن را به داخل فشار دهید. حلقه را تا جایی فشار دهید که احساس راحتی کنید. اگر بعد از قراردادن حلقه واژن آن را احساس نکردید، می‌توانید به پزشک خود مراجعه کنید. در این شرایط هیچ نگرانی نداشته باشید؛ زیرا امکان گم‌شدن حلقه در واژن وجود ندارد. بعد از ۲۱ روز (۳ هفته) باید حلقه ضد بارداری را از واژن خارج کنید. دقت داشته باشید که در همان روز هفته که آن را وارد کرده‌اید، باید آن را خارج کنید. به‌عنوان‌مثال اگر حلقه را روز دوشنبه در واژن خود قرار داده‌اید، سه هفته بعد روز دوشنبه باید آن را خارج کنید.

چگونه حلقه ضد بارداری واژینال را خارج کنیم؟

دستان خود را بشویید و به‌آرامی انگشت را وارد واژن کنید. حلقه را پیدا کرده و انگشت را لبه حلقه قلاب کنید. به‌آرامی آن را بیرون کشیده و داخل سطل زباله بیندازید. خارج‌کردن حلقه واژینال نباید هیچ درد و خونریزی داشته باشد. اگر هنگام خروج آن چنین علائمی داشتید، حتما به پزشک اطلاع دهید.

بعد از خروج حلقه ۷ روز به خود استراحت می‌دهید. در این مدت ممکن است خونریزی پریود شما شروع شود. بعد از گذشت ۷ روز حتی اگر خونریزی داشتید، حلقه جدید را در واژن قرار دهید. حلقه به مدت ۲۱ روز درون واژن مانده و این چرخه دوباره تکرار می‌شود.

مطابق تصویر انگشت خود را در لبه حلقه قلاب کرده و به‌آرامی آن را خارج کنید.
مطابق تصویر انگشت خود را در لبه حلقه قلاب کرده و به‌آرامی آن را خارج کنید.

مزایا حلقه ضد بارداری واژینال

این روش جلوگیری مزایای زیادی داشته و به همین دلیل بسیاری از خانم‌ها از Vaginal Ring استفاده می‌کنند. از جمله:

  • در رابطه جنسی مشکلی ایجاد نمی‌کند.
  • جای‌گذاری و خارج‌کردن آن از واژن آسان است.
  • نیازی به اقدام روزانه ندارد.
  • اگر بیمار باشید، حلقه تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد.
  • به کاهش علائم قبل از پریود کمک می‌کند.
  • معمولا باعث کاهش خونریزی و درد پریود شده و دوره‌های قاعدگی منظم می‌شود.

حلقه ضد بارداری واژینال به کاهش خونریزی و درد پریود کمک کرده و جای‌گذاری آن آسان است.

معایب و عوارض حلقه ضد بارداری واژینال

قبل از انتخاب این روش جلوگیری باید با معایب و عوارض آن نیز آشنایی داشته باشید. از مهم‌ترین معایب حلقه ضد بارداری واژینال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ممکن است با جای‌گذاری و خارج‌کردن آن احساس راحتی نکنید.
  • گاهی در چند ماه اول لکه بینی و خونریزی دارید.
  • حلقه واژینال در برابر بیماری‌های مقاربتی از شما محافظت نمی‌کند.
  • ممکن است به‌خاطر سپردن زمان خارج‌کردن آن مشکل باشد.
  • برخی داروها ممکن است اثر آن را کم کنند.
  • گاهی چند ماه طول می‌کشد تا باروری برگردد.

برخی از عوارض حلقه ضدبارداری شایع بوده و بعد از مدت کوتاهی برطرف می‌شوند. این عوارض عبارت‌اند از:

  • افزایش ترشحات واژن
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • حساسیت سینه‌ها
  • تغییرات خلقی.

هنگام استفاده از روش‌های هورمونی باید از خطرات آنها اطلاع داشته باشید. احتمال بروز خطرات ذکرشده در زیر بسیار نادر بوده، اما احتمال وقوع آنها وجود دارد.

  • لخته شدن خون
  • افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه در زمان استفاده از حلقه
  • افزایش خطر سرطان دهانه رحم.

حلقه ضد بارداری واژینال برای چه افرادی مناسب است؟

بسیاری از خانم‌ها می‌توانند بدون مشکل از این روش جلوگیری استفاده کنند. اگر با جای‌گذاری و خارج‌کردن حلقه از واژن مشکل ندارید، می‌توانید از این روش استفاده کنید. دقت داشته باشید که بعد از قطع این روش پیشگیری ممکن است تا چند ماه نتوانید باردار شوید. اگر تا سال آینده قصد بارداری ندارید، می‌توانید از حلقه واژینال استفاده کنید.

برای اطلاع از مناسب بودن روش حلقه ضد بارداری واژینال با دکتر زنان مشاوره داشته باشید.
برای اطلاع از مناسب بودن روش حلقه ضد بارداری واژینال با دکتر زنان مشاوره داشته باشید.

چه افرادی نباید از حلقه ضد بارداری واژینال استفاده کنند؟

حلقه ضد بارداری واژینال برای برخی خانم‌ها مناسب نبوده و نباید از این روش استفاده کنند. اگر هر یک از شرایط زیر در مورد شما صدق می‌کند، روش دیگری را برای جلوگیری از بارداری انتخاب کنید.

  • در ورید یا شریان لخته خون داشته‌اید.
  • مشکلات قلبی یا فشارخون بالا دارید.
  • سیگار می‌کشید و بالای ۳۵ سال هستید.
  • میگرن یا علائم هشداردهنده آن را دارید.
  • در ۵ سال گذشته سابقه سرطان سینه داشته‌اید.
  • مبتلا به دیابت هستید.
  • اضافه‌وزن دارید.
  • داروهایی مصرف می‌کنید که با حلقه ضدبارداری تداخل دارد.
  • به هر دلیلی نمی‌توانید حلقه را در واژن خود نگه دارید.

برای انتخاب بهترین روش پیشگیری باید سوابق پزشکی و داروهای مصرفی خود را به پزشک اطلاع دهید. برای مشاوره با دکتر زنان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

برای تشخیص هرگونه بیماری مقاربتی قبل از بارداری، با متخصص مشورت کن!

اگر حلقه ضد بارداری واژینال خارج شد چه کنیم؟

گاهی ممکن است حلقه ضد بارداری واژینال یا Vaginal Ring در جین رابطه جنسی، بعد از آن یا به دلیل درست قرار ندادن از واژن خارج شود. اقدامات بعدی به مدت‌زمان خارج ماندن حلقه و تاریخ آن بستگی دارد.

اگر کمتر از ۳ هفته است که از حلقه واژینال استفاده می‌کنید و کمتر از ۴۸ ساعت از زمان خارج‌شدن آن می‌گذرد، آن را با آب ولرم یا خنک بشویید و دوباره درون واژن قرار دهید. در این شرایط نیازی به پیشگیری ثانویه نیست.

اگر حلقه در هفته اول خارج شده و بیشتر از ۴۸ ساعت از خروج آن می‌گذرد، باید حلقه جدیدی قرار دهید. تا زمانی که برنامه‌ریزی کرده بودید، حلقه باید در واژن بماند. در این شرایط باید ۷ روز از کاندوم استفاده کنید.

اگر حلقه در هفته دوم یا سوم از واژن خارج شد و بیش از ۴۸ ساعت از زمان خروج آن می‌گذرد، باز هم نیاز به حلقه جدید دارید. ۷ روز باید از کاندوم استفاده کنید. درصورتی‌که حلقه در هفته سوم بیرون آمده باشد، دیگر نباید استراحت داشته باشید.

قیمت حلقه ضد بارداری واژینال چقدر است؟

قیمت حلقه ضدبارداری (Vaginal Ring) باتوجه‌به برند آن متفاوت است. این حلقه‌ها توسط کشورهای مختلف عرضه می‌شوند. قیمت مدل‌هایی که تا یک سال دوام دارند، بیشتر از هزینه حلقه‌هایی است که باید بعد از یک ماه تعویض شوند. برای اطلاع از قیمت حلقه ضد بارداری و انتخاب بهترین نوع آن باید با دکتر زنان مشاوره داشته باشید.

برای کارگذاری حلقه ضد بارداری واژینال به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

حلقه ضد بارداری واژینال یکی از بهترین و موثرترین روش‌های پیشگیری از بارداری است. حلقه را باید در واژن خود قرار دهید. این حلقه استروژن و پروژسترون مصنوعی را وارد واژن کرده که توسط جریان خون جذب می‌شوند. این دو هورمون از لقاح اسپرم و تخمک جلوگیری می‌کنند.

قرار دادن حلقه واژینال در واژن راحت بوده و باید ۲۱ روز بعد آن را خارج کنید. ۷ روز استراحت کرده و مجدد حلقه جدیدی را در واژن قرار می‌دهید. ممکن است در چند هفته اول علائمی مانند تهوع، سردرد و افزایش ترشح واژن داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد حلقه ضدبارداری و انتخاب بهترین روش پیشگیری از بارداری باید با متخصص زنان و زایمان مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصصان ارتباط برقرار کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

حلقه واژینال جز بهترین و موثرترین روش‌های پیشگیری از بارداری است. طبق تحقیقات انجام شده تنها ۷% از افراد ممکن است با این روش باردار شوند. البته برخی داروها مانند آنتی‌بیوتیک ریفامپین، داروهای ایدز و داروهای ضدتشنج ممکن است اثر آن را کاهش دهند.

بله استفاده از حلقه ضد بارداری در دوره پریود مشکلی ندارد. احتمالا شما در زمان ۷ روز استراحت پریود می‌شوید. اما اگر بعد از گذشت ۷ روز هنوز خونریزی داشتید، استفاده از حلقه ضدبارداری مشکلی ندارد.

علل مختلفی باعث خروج حلقه می‌شوند. گاهی ممکن است آن را به‌درستی جای‌گذاری نکرده باشید. گاهی هم در حین رابطه جنسی یا بعد از آن به دلیل جابه‌جا شدن، حلقه خارج می‌شود.

در زمان سکس نیازی به خارج کردن حلقه از واژن نیست. ممکن است هنگام دخول، شما یا همسرتان حلقه را احساس کنید. این مورد ضرری ندارد.

اگر در ۵ روز اول پریود از آن استفاده کنید، بلافاصله تاثیرات آن در رحم ایجاد می‌شود. اما اگر در زمان دیگری حلقه را درون واژن قرار دهید، لازم است تا ۷ روز از روش پیشگیری ثانویه (کاندوم) استفاده کنید.

اگر در مجموع ۴ هفته حلقه درون واژن ماند، می‌توانید آن را خارج کرده و حلقه جدید را همان لحظه جای‌گذاری کنید. همچنین می‌توانید مدتی استراحت داشته باشید. در این شرایط نیازی به استفاده از روش پیشگیری مجدد نیست. اما اگر حلقه شما از نوعی بود که یک ماه دوام داشت و بیشتر از ۴ هفته درون واژن ماند، وضعیت تغییر می‌کند. در این شرایط باید فورا حلقه جدید را قرار دهید و تا ۷ روز از روش پیشگیری ثانویه استفاده کنید. اگر قبل از تعویض حلقه سکس داشته‌اید، استفاده از روش‌های اورژانسی ضروری است.

این دو روش مشابه هم عمل کرده و در هر دو هورمون‌های استروژن و پروژسترون جلوی لقاح اسپرم و تخمک را می‌گیرند. اگر با جای‌گذاری حلقه در واژن مشکل دارید، بهتر است از قرص جلوگیری از بارداری استفاده کنید. البته قرص نیاز به اقدام روزانه داشته در صورتی که حلقه نیاز به اقدام ماهانه دارد.

یکی از عوارض شایع حلقه ضدبارداری افزایش ترشح واژن است. معمولا در چند هفته اول این عارضه دیده شده و پس از مدتی برطرف می‌شود.

اگر به فرزند خود شیر می‌دهید، می‌توانید ۴۲ روز بعد از زایمان از حلقه واژینال استفاده کنید. در ۷ روز اول لازم است پیشگیری ثانویه داشته باشید. اما اگر به فرزند خود شیر نمی‌دهید، می‌توانید از روز ۲۱ بعد از زایمان پیشگیری را شروع کرده و نیازی به روش پیشگیری ثانویه نیست.

بلافاصله بعد از سقط جنین می‌توان از حلقه استفاده کرد. اگر بیشتر از ۵ روز از زمان سقط جنین گذشته باشد، لازم است ۷ روز از کاندوم استفاده کنید.

حلقه واژن خطری برای بارداری ندارد. اگر در زمان استفاده از آن باردار شدید، سریعا حلقه را خارج کنید. دوره بارداری شما بدون مشکل ادامه پیدا می‌کند.

هر زمان که قصد بارداری داشتید می‌توانید حلقه را خارج کرده و باردار شوید. البته ممکن است چند ماه طول بکشد تا توانایی باروری شما همانند سابق شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره حلقه ضد بارداری واژینال

  1. زهره گفت:

    سلام من افتادگی رحم دارم ایا حلقه گذاشتن درد هم داره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اگر رحم کاملا پرولاپس داده شود ابتدا باید درمان شود و سپس به فکر حلقه ضد بارداری باشید

  2. کوثر گفت:

    سلام من با همسرم رابطه محافظت نشده داشتیم بعد یه ساعت از رابطه قرص اورژانسی ال دی ۴ عدد و بعد ۱۲ ساعت ۴ قرص دیگر استفاده کرده میخواستم ببینم بعد از اون قرص ها بازم ال دی مصرف کنه یا نه و اینک میتونه از قرص اورژانسی ۱.۵ استفاده کنه چون من خیلی میترسم باردار بشه ممنون میشم پاسخ بدید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله قرص ۱/۵ بهتر است
      البته بستگی به تایم تخمک گذاری دارد
      ولی با وجود این دارو ها نگران نباشید

  3. رضا گفت:

    رضا هستم خانمم چندین سال قبل حلقه گذاشتهحلقه بود وهنگام مقاربت میگفت از کاندم استفاده کنم الان دیگه نه از کاندم استفاده میکنم وحتی عادت ماهیانه خود را از دست داده علت چیست ایا رحم خود را بیرون اورده یا در سن چهل سالگی قاعده نمیشوند

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این حلقه ها بخاطر تغییرات هورمونی ممکن است چنین عوارضی ایجاد کند. برخی افراد با استفاده از این روش پیشگیری بارداری دچار عوارض جانبی خفیفی می‌شوند که اغلب پس از چند ماه از بین می‌رود.
      اما عدم قاعدگی دلایل دیگری همچون کیست های تخمدانی و… دارد که حتمن باید تحت نظارت متخصص زنان ویزیت شود

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/ob-gyn