اسفنج ضد بارداری چیست؟ مزایا و معایب این روش

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اسفنج ضد بارداری روش غیر هورمونی پیشگیری از بارداری است. در این روش اسفنج را خیس کرده و درون واژن قرار می‌دهید. بعد از سکس تا ۶ ساعت باید داخل واژن باقی بماند. به طور کلی حداکثر ۳۰ ساعت می‌توان آن را نگه داشت.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
اسفنج ضد بارداری

اگر به دنبال روش غیر هورمونی برای پیشگیری از بارداری هستید، احتمالا نام اسفنج ضد بارداری را شنیده‌اید. اسفنج ضد بارداری یکی از روش‌های جلوگیری از بارداری با کمترین عوارض است. برای آشنایی با این روش تا انتهای مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که اسفنج ضدبارداری چیست؟ چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟ نحوه عملکرد آن به چه صورت است؟ آیا خارج‌کردن آن آسان است؟ مزایا و معایب این روش جلوگیری چیست؟ برای چه افرادی مناسب بوده و چه افرادی نباید از این روش استفاده کنند؟ آیا احتمال بروز خطرات جدی وجود دارد؟ این روش تا چه حد موثر بوده و آیا در رابطه جنسی مشکلی ایجاد می‌کند؟

درصورتی‌که به دنبال بهترین روش پیشگیری از بارداری برای خود هستید یا می‌خواهید در مورد اسفنج پیشگیری از بارداری بیشتر بدانید، باید با دکتر زنان و زایمان مشاوره داشته باشید. برای مشاوره با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

اسفنج ضد بارداری (Birth Control Sponge) چیست؟

اسفنج ضد بارداری یا Birth Control Sponge یکی از راه های پیشگیری از بارداری است که به صورت غیر هورمونی جلوی لقاح اسپرم و تخمک را می‌گیرد. این اسفنج کوچک و گرد شبیه به دونات است. جنس آن فوم پلی اورتان بوده و به اسپرم کش آغشته شده است. اسفنج قبل از رابطه جنسی در عمق واژن قرار گرفته و از ورود اسپرم به رحم جلوگیری می‌کند.

اولین‌بار در سال ۱۹۸۳ از این اسفنج برای جلوگیری از بارداری استفاده شد. در آن زمان محبوب‌ترین وسیله ضدبارداری بدون نسخه همین اسفنج‌های ضدبارداری بودند. اما بعد از گذشت مدتی به دلیل عرضه شدن روش‌های موثرتر، طرف‌داران این اسفنج‌ها کاهش پیدا کرد. البته در چند سال اخیر پزشکان و متخصصان این حوزه روی روش‌های غیر هورمونی پیشگیری از بارداری تاکید زیادی داشته و دوباره این روش طرفدارانی پیدا کرده است.

اسفنج ضد بارداری را باید قبل از رابطه جنسی داخل واژن قرار داد تا دهانه رحم را بپوشاند.
اسفنج ضد بارداری را باید قبل از رابطه جنسی داخل واژن قرار داد تا دهانه رحم را بپوشاند.

نحوه عملکرد اسفنج ضد بارداری

اسفنج ضد بارداری یا Birth Control Sponge به سه طریق از لقاح اسپرم و تخمک جلوگیری می‌کند.

  • اسفنج به‌عنوان یک مانع فیزیکی عمل کرده و از رسیدن اسپرم به رحم جلوگیری می‌کند. زمانی که اسپرم نتواند به رحم یا لوله فالوپ برسد، لقاح صورت نمی‌گیرد.
  • اسفنج می‌تواند اسپرم‌ها را به دام انداخته و آنها را جذب می‌کند.
  • مواد اسپرم کش به طور مداوم آزاد شده و اسپرم‌ها قبل از نزدیک‌شدن به دهانه رحم از بین می‌روند.

به خاطر استفاده از محصولات ضدبارداری دچار خونریزی شدی؟

نوبت دکتر بگیر!

چگونه باید از اسفنج ضد بارداری استفاده کرد؟

برخی دستگاه‌های جلوگیری از بارداری مانند آی یو دی و ایمپلنت توسط متخصص زنان قرار گرفته می‌شوند. اما دررابطه‌با اسفنج ضدبارداری (Birth Control Sponge) این وظیفه با شما است. اسفنج ضد بارداری باید قبل از رابطه جنسی درون واژن قرار بگیرد. شما می‌توانید ۲۴ ساعت قبل از سکس نیز آن را در واژن قرار دهید.

دستان خود را با آب و صابون بشویید. ابتدا بسته‌بندی آن را باز کرده و آن را با ۲ قاشق غذاخوری آب مرطوب کنید. سپس به‌آرامی آن را فشار دهید تا مواد اسپرم کش آن فعال شوند.

در موقعیتی قرار بگیرید تا بتوانید راحت اسفنج را وارد واژن کنید. اسفنج باید از جهتی وارد واژن شود که بند آن پایین قرار بگیرد. دو طرف اسفنج را با دو انگشت به سمت بالا تا کرده و تا جایی که می‌توانید درون واژن فشار دهید. می‌توانید با انگشت خود بررسی کنید که اسفنج تمام دهانه رحم را بپوشاند.

لازم است حداقل تا ۶ ساعت بعد از رابطه جنسی اسفنج درون واژن بماند. در غیر این صورت تاثیر آن کاهش پیدا می‌کند. اما به‌طورکلی نباید اسفنج بیشتر از ۳۰ ساعت داخل واژن بماند.

اسفنج باید تا ۶ ساعت بعد از رابطه جنسی داخل واژن بماند تا تاثیر بگذارد. به‌طورکلی اسفنج نباید بیش از ۳۰ ساعت درون واژن بماند.

دو طرف اسفنج را به سمت بالا تا کرده و عضلات خود را شل کنید. در این حالت به آرامی با انگشت اسفنج را به داخل واژن وارد کنید.
دو طرف اسفنج را به سمت بالا تا کرده و عضلات خود را شل کنید. در این حالت به آرامی با انگشت اسفنج را به داخل واژن وارد کنید.

چگونه اسفنج را خارج کنیم؟

دستان خود را با آب و صابون بشویید. انگشت خود را وارد واژن کرده و بند اسفنج را پیدا کنید. برای خارج‌کردن اسفنج از واژن باید بند آن را به‌آرامی بکشید. اگر عضلات خود را کمی شل کنید، اسفنج راحت‌تر خارج می‌شود. درصورتی‌که اسفنج خارج نشد، نگران نباشید. چند دقیقه صبر کرده و دوباره امتحان کنید. قبل از بیرون انداختن اسفنج دقت کنید که کامل خارج شده باشد. ممکن است قطعه‌ای از آن درون واژن مانده باشد.

برای خارج‌کردن اسفنج می‌توانید یک پای خود را روی لبه توالت یا وان حمام قرار دهید. زمانی که با انگشت بند اسفنج را پیدا کردید، آن را به سمت پایین کشیده و درعین‌حال عضلات خود را منقبض کنید (حالتی شبیه به مدفوع کردن).

برای خارج کردن اسفنج ضدبارداری بند آن را پیدا کرده و به سمت بیرون بکشید.
برای خارج کردن اسفنج ضدبارداری بند آن را پیدا کرده و به سمت بیرون بکشید. در این حالت عضلات خود را منقبض کنید تا اسفنج راحت‌تر خارج شود.

مزایا اسفنج ضد بارداری

هرکدام از روش‌های جلوگیری از بارداری مزایایی دارند که باعث می‌شود خانم‌ها از آن استفاده کنند. مهم‌ترین مزایای اسفنج ضد بارداری (Birth Control Sponge) شامل موارد زیر می‌شود.

  • بدون نسخه می‌توان آن را تهیه کرد.
  • مواد هورمونی ندارد.
  • در شیردهی اختلالی ایجاد نمی‌کند.
  • در ۲۴ ساعت بدون تعویض آن می‌توانید بیش از یک‌بار رابطه جنسی داشته باشید.
  • نیازی نیست همسر شما برای پیشگیری از بارداری اقدامی انجام دهد.  

اسفنج ضدبارداری روش غیر هورمونی بوده و می‌توانید در ۲۴ ساعت هر تعداد رابطه جنسی با آن داشته باشید. به همین دلیل بسیاری از افراد از این اسفنج‌ها استفاده می‌کنند.

معایب و عوارض اسفنج ضد بارداری

اسفنج ضد بارداری در کنار مزایا، معایب و عوارضی هم دارد. بهتر است پیش از انتخاب این روش جلوگیری با معایب آن نیز آشنا شوید. از مهم‌ترین معایب آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • برای برخی افراد خارج‌کردن اسفنج از واژن سخت است.
  • از بیماری‌های مقاربتی پیشگیری نمی‌کند.
  • احتمال سوزش یا واکنش آلرژیک وجود دارد.
  • گاهی باعث تحریک دستگاه تناسلی می‌شود.
  • اگر برای مدت طولانی داخل واژن بماند، ممکن است خطر سندروم شوک سمی را افزایش دهد.
  • در دوره پریود باید از روش دیگری برای پیشگیری از بارداری استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اسفنج ضدبارداری و مزایا و عوارض آن باید با متخصص زنان مشاوره داشته باشید. برای مشاوره با دکتر زنان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

اسفنج ضد بارداری برای چه افرادی مناسب است؟

برای خانم‌هایی که تمایل ندارند از روش‌های هورمونی جلوگیری از بارداری استفاده کنند، این روش مناسب است. اما باید دقت داشته باشید که اسفنج مانند کاندوم نبوده و از بیماری‌های مقاربتی پیشگیری نمی‌کند.

بهتر است قبل از خرید اسفنج ضدبارداری در مورد سابقه پزشکی خود به متخصص زنان اطلاعات کامل دهید تا مطمئن شوید اسفنج برای شما مشکلی ایجاد نمی‌کند. برای مشاوره با دکتر زنان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

برای تشخیص بیماری مقاربتی، مراجعه به پزشک رو اولویت قرار بده!

چه کسانی نباید از اسفنج ضد بارداری استفاده کنند؟

استفاده از اسفنج ضد بارداری (Birth Control Sponge) برای برخی افراد مناسب نبوده و باید برای پیشگیری از بارداری روش دیگری را انتخاب کنند. اگر هر یک از موارد زیر در مورد شما صادق است، باید روش دیگری را انتخاب کنید.

  • قبلا زایمان طبیعی داشته‌اید.
  • سابقه سقط جنین در ماه‌های آخر را داشته‌اید.
  • واکنش آلرژیک به اسپرم کش
  • حساسیت به پلی‌اورتان
  • سابقه سندروم شوک سمی (عفونت باکتریایی ناشی از گذاشتن طولانی‌مدت تامپون)
  • اگر با گذاشتن و خارج‌کردن اسفنج از واژن مشکل دارید.
  • قبلا از کاپ قاعدگی استفاده کرده و تجربه خوبی نداشته‌اید.
  • دچار عفونت ادراری هستید.

به نقل از healthline در رابطه با واکنش آلرژیک به اسفنج ضد بارداری:

اگر به مواد پلی‌اورتان اسفنج یا اسپرم کشی که اسفنج به آن آغشته است، حساسیت یا آلرژی دارید، ممکن است دچار سوزش واژن شوید.

اسفنج باید درون واژن قرار بگیرد. اگر با قراردادن و خارج‌کردن آن مشکلی ندارید، این روش جلوگیری می‌تواند برای شما مناسب باشد.
اسفنج باید درون واژن قرار بگیرد. اگر با قراردادن و خارج‌کردن آن مشکلی ندارید، این روش جلوگیری می‌تواند برای شما مناسب باشد.

بعد استفاده از اسفنج ضد بارداری چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

عارضه خطرناک اسفنج ضدبارداری سندروم شوک سمی است. این بیماری به دلیل خارج نکردن اسفنج در مدت‌زمان طولانی ایجاد می‌شود. در صورت بروز علائم زیر حتما به پزشک مراجعه کنید.

  • درجه حرارت بالا
  • علائم شبیه آنفولانزا
  • تهوع و استفراغ
  • اسهال
  • بثورات
  • قرمزی لب، زبان و سفیدی چشم
  • سرگیجه
  • غش کردن
  • تنگی نفس
  • گیجی

قیمت اسفنج ضد بارداری چقدر است؟

اسفنج‌های ضدبارداری در برندهای مختلفی موجود هستند. معمولا اسفنج‌ها در پک‌های سه عددی بسته‌بندی می‌شوند. قیمت یک پک سه عددی تقریبا با بسته ۱۲ عددی کاندوم برابر است. اگر در انتخاب روش پیشگیری از بارداری هزینه برای شما در اولویت است، احتمالا کاندوم هزینه کمتری خواهد داشت.

برای استفاده از روش اسفنج ضد بارداری به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

اسفنج ضد بارداری یکی از روش‌های پیشگیری از بارداری است. این روش غیر هورمونی بوده و به همین دلیل طرف‌دارانی دارد. اسفنج دهانه رحم را پوشانده و از ورود اسپرم به رحم جلوگیری می‌کند. همچنین با جذب اسپرم و حذف آنها توسط مواد اسپرم کش از لقاح اسپرم و تخمک جلوگیری می‌کند. شما باید قبل از رابطه جنسی اسفنج را خیس کرده و داخل واژن قرار دهید. ۶ ساعت بعد از سکس می‌توان آن را خارج کرد. اسفنج حداکثر ۳۰ ساعت می‌تواند در واژن بماند. در غیر این صورت ممکن است باعث عوارضی مانند سندروم شوک سمی شود. همچنین تاثیر آن از بین می‌رود.

اسفنج ضدبارداری برای افرادی که زایمان طبیعی یا سقط جنین داشته‌اند، مناسب نیست. زیرا ممکن است اسفنج تمامی دهانه رحم را نپوشاند. برای اینکه مطمئن شوید این روش برای شما مناسب است یا نه بهتر است با متخصص زنان و زایمان مشاوره داشته باشید.

برای ارتباط با بهترین دکتر زنان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

اگر تابه‌حال زایمان طبیعی نداشته‌اید، اسفنج می‌تواند تا ۹۱٪ از بارداری جلوگیری کند. اما بعد از زایمان طبیعی شکل و اندازه دهانه رحم تغییر کرده و ممکن است اسفنج به‌خوبی دهانه رحم را نپوشاند. در این شرایط میزان تاثیر آن ۷۶٪ می‌شود. برخی پزشکان معتقدند سقط جنین در ماه‌های آخر بارداری نیز تاثیر اسفنج را پایین می‌آورد.

اگر اسفنج را به‌درستی داخل واژن قرار دهید، آن را احساس نمی‌کنید. همسر شما نیز هنگام دخول آن را احساس نخواهد کرد. زیرا اسفنج نزدیک به دهانه رحم قرار می‌گیرد و در سکس لمس آن تفاوتی با بافت کانال واژن ندارد.

خیر برای پیشگیری از بیماری های مقاربتی نمی‌توان از اسفنج ضدبارداری استفاده کرد. اگر می‌خواهید از این بیماری‌ها پیشگیری کنید، باید از کاندوم استفاده کنید.

اگر زایمان شما طبیعی است، به دلیل تغییر شکل و اندازه دهانه رحم بهتر است از روش دیگری برای پیشگیری از بارداری استفاده کنید. زیرا تاثیر اسفنج تا حد زیادی پایین می‌آید. علاوه بر این بعد از زایمان تا زمانی که خونریزی دارید، نمی‌توانید اسفنج را داخل واژن قرار دهید.

بله برخی افراد ممکن است به اسفنج حساسیت داشته باشند. واکنش آلرژیک ممکن است به علت حساسیت به مواد اسپرم کش یا پلی‌اورتان ایجاد شود.

اسفنج ضدبارداری را می‌توان حداکثر ۳۰ ساعت درون واژن نگه داشت. در این مدت می‌توانید چندین بار سکس داشته باشید. اما زمانی که اسفنج را خارج کردید، دیگر نمی‌توان از آن استفاده کرد و باید برای رابطه جنسی اسفنج جدید را جایگزین کنید.

هر دو این روش‌ها غیر هورمونی بوده و یک‌بارمصرف هستند. مزیت اصلی سکس با کاندوم پیشگیری از برخی بیماری‌های مقاربتی است. همچنین کاندوم قیمت پایین‌تری دارد. کاندوم اثربخشی بالاتری داشته و باعث عوارضی مانند سندروم شوک سمی نمی‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره اسفنج ضد بارداری

  1. هیس گفت:

    با سلام چرا چیزی رو که اصلا در ایران وجود ندارد توضیح الکی می‌دهید و مردم را سر کار می‌ذارید. اصلاً اسفنج ضد بارداری و دیافراگم قابل خرید پیدا کردن در هیچ داروخانه‌ای در ایران نیست بهتر بود اول توضیحات این موضوع را ذکر کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله حق با شماست
      رسالت ما اطلاع رسانی است
      حتمن بررسی می شود

  2. هیس گفت:

    چرا چیزی رو که اصلا در ایران وجود ندارد توضیح الکی می‌دهید و مردم را سر کار می‌ذارید. اصلاً اسفنج ضد بارداری و دیافراگم قابل خرید پیدا کردن در هیچ داروخانه‌ای در ایران نیست بهتر بود اول توضیحات این موضوع را ذکر کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله حق با شماست
      رسالت ما اطلاع رسانی است
      حتمن بررسی می شود

  3. حسنا گفت:

    چرا این سفنج مشکلات مانند تب اسهالات حالت تهوع گنگسیت ضعفی و حسرت تنفس ایجاد می‌کند به کدام میکانیزم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ارتباطی بینی اسفنج با عوارض گوارشی مشاهده نشده است
      اما احتمالا حساسیت به مواد ان وجود دارد