هفته ۲۳ بارداری، علائم و باید و نبایدهای این هفته

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در هفته بیست و سوم بارداری جنین حدود 20 سانتی‌متر می‌شود. حرکات جنین بیشتر شده و به نور و صدا عکس‌العمل نشان می‌دهد. ممکن است شما دچار تورم پا و تغییرات در بینایی شوید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
هفته بیست و سوم بارداری

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

در هفته ۲۳ بارداری حرکات جنین بیشتر می‌شود و لگدهای جنین را بهتر احساس می‌کنید. ممکن است دچار گرگرفتگی شوید و علائم جدیدی در بدن شما ظاهر شود. اگر در هفته بیست و سوم بارداری هستید یا چند روز دیگر وارد این مرحله از بارداری می‌شوید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که این هفته از بارداری چگونه است؟ کدام علائم ادامه دارند و کدام علائم جدید ظاهر می‌شوند؟ جنین در چه وضعیتی است و چقدر رشد می‌کند؟ بدن شما چه تغییراتی می‌کند و شکم چقدر بزرگ می‌شود؟ کدام آزمایش‌ها باید در این هفته انجام شود؟ چگونه باید از خودتان و جنین مراقبت کنید و تغذیه در این هفته باید چگونه باشد؟

در صورتی‌که به تازگی باردار شده‌اید یا در دوران بارداری علائم مشکوکی دارید، باید برای انجام معاینات و آزمایش‌های این دوره به متخصص زنان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

هفته ۲۳ بارداری چگونه است؟

در هفته بیست و سوم بارداری احتمالا متوجه تغییراتی خواهید شد. فعالیت جنین بیشتر می‌شود و با سرعت بالاتری رشد می‌کند. بر اساس تقویم بارداری از این هفته تا یک ماه دیگر اندازه جنین حدودا دوبرابر می‌شود. هورمون‌های بارداری بیشتر ترشح شده و علائم جدیدی در بدن شما ظاهر می‌شود.

شما اکنون در ماه ششم بارداری هستید و تنها ۳ ماه تا زایمان باقی مانده است. به دلیل فعالیت بیشتر جنین می‌توانید لگد زدن او را احساس کنید. در هفته‌های قبل احساس حرکت جنین بیشتر شبیه به ایجاد حباب در شکم بود، اما از این هفته لگد و مشت‌ زدن جنین راحت‌تر تشخیص داده می‌شود.

علائم هفته ۲۳ بارداری

در این هفته برخی علائم بارداری ادامه پیدا می‌کنند و به دلیل افزایش هورمون‌های بارداری ممکن است علائم جدیدی ظاهر شود. از مهم‌ترین علائم در هفته بیست و سوم حاملگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ویار: در طول بارداری ممکن است هوس غذاهای خاصی کنید و گاهی دچار تنفر غذایی شوید.
  • گرفتگی عضلات پا: تغییرات هورمونی و افزایش وزن رحم ممکن است به وریدهای پا فشار وارد کند و باعث گرفتگی عضلات شود.
  • فراموشی: برخی زنان باردار در سه‌ماهه دوم و سوم بارداری دچار فراموشی یا گیجی می‌شوند.
  • انقباضات رحم: این انقباضات در بارداری شایع بوده و ممکن است با انقباضات زایمان اشتباه گرفته شود.
  • درد رباط گرد: تغییرات هورمونی باعث شل‌ شدن ماهیچه‌ها و رباط‌ها می‌شود و رشد رحم به رباط‌های اطراف رحم فشار وارد می‌کند. این عارضه باعث درد در یک یا دو طرف شکم می‌شود.
  • گرگرفتگی: تغییرات هورمونی و افزایش وزن باعث می‌شود که بیشتر از قبل احساس گرما کنید. از هر سه زن باردار، حداقل یک نفر دچار این عارضه می‌شود.
  • تغییرات بینایی: افزایش مایعات در بدن و تغییرات هورمونی ممکن است باعث مشکلات بینایی در بارداری شود. تاری دید، خشکی چشم و حساسیت به لنز از علائم آن است.

افزایش مایعات در بدن و تغییرات هورمونی ممکن است باعث مشکلات بینایی در بارداری شود.

با رشد رحم در هفته بیست و سوم بارداری ممکن است دچار گرگرفتگی شوید.
با رشد رحم در هفته بیست و سوم بارداری ممکن است دچار گرگرفتگی شوید.

علائم سقط جنین در هفته بیست و سوم بارداری

مشکلات ژنتیکی، وزن بالای مادر، برخی بیماری‌ها و علل دیگر ممکن است باعث سقط جنین در هفته ۲۳ حاملگی شوند. احتمال سقط جنین در این هفته بسیار پایین است. اما باید با علائم آن آشنایی داشت. از مهم‌ترین علائم سقط جنین در هفته بیست و سوم بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خونریزی واژینال خفیف تا شدید
  • گرفتگی شکم و لگن
  • حس‌ نکردن حرکات جنین
  • خروج مایع یا بافت از واژن

تو هم علائم سقط جنین توی هفته ۲۳ بارداری داری؟

تا دیر نشده از متخصص نوبت بگیر.

در چه صورت به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم دوران بارداری برای شما شدید است و نمی‌توانید فعالیت‌های روزمره را انجام دهید، باید برای مدیریت آنها به پزشک مراجعه کنید. به‌عنوان‌ مثال اگر گرفتگی عضلات پا یا تغییرات بینایی شدید است، حتما به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات درمانی انجام شود. همچنین در صورتی‌که علائم مشکوک و خطرناکی مانند خونریزی یا خروج بافت از واژن دارید، باید سریعا پزشک را مطلع کنید.

برای بررسی علائم در هفته بیست و سوم بارداری باید به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

اگر علائم بارداری شدید شده است یا علائم خطرناکی دارید، حتما به دکتر زنان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین دکتر زنان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

وضعیت جنین در هفته ۲۳ بارداری

جنین در ۲۳ هفتگی حدود ۲۰ سانتی‌متر شده است. اگر بخواهیم قد جنین را از سر تا نوک پا اندازه بگیریم، حدود ۲۸ سانتی‌متر می‌شود. وزن جنین در این هفته به ۵۶۰ گرم می‌رسد. از جمله تغییرات در این هفته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عضلات بیشتری در بدن جنین شکل می‌گیرد و قوی‌تر می‌شود. به همین دلیل فعالیت جنین بیشتر شده و حرکات را بهتر احساس می‌کنید.
  • مغز جنین در این مرحله بسیار سریع رشد می‌کند.
  • چشم‌ها در این هفته تکامل پیدا می‌کند و جنین می‌تواند به نور پاسخ دهد. شاید برایتان جالب باشد که با قرار دادن یک چراغ‌قوه روی شکم می‌توانید حرکت و واکنش جنین را احساس کنید.
  • ناخن‌ها در این هفته هم به رشد ادامه می‌دهد و به نوک انگشت می‌رسند.
جنین در هفته 23 بارداری فعالیت بیشتری نسبت به قبل دارد.
جنین در هفته ۲۳ بارداری فعالیت بیشتری نسبت به قبل دارد.

در هفته بیست و سوم بارداری جنین چه شکلی است؟

جنین در هفته بیست و سوم بارداری به اندازه یک کدوحلوایی می‌شود. اندام‌های جنین به‌ تناسب رسیده‌اند. به دلیل فعالیت زیاد می‌توانید حرکات جنین را احساس کنید. پوست جنین در این هفته کمی آویزان است. زیرا پوست سریع‌تر از چربی در حال‌ رشد است. به همین دلیل اندام‌ها و استخوان‌ها از طریق پوست مشخص هستند. با رشد بافت چربی، شفافیت پوست کمتر می‌شود.

تغییرات بدن در هفته ۲۳ بارداری

با رشد سریع جنین شکم شما هر هفته بزرگ‌تر از قبل می‌شود. سینه‌ها برای شیردهی آماده می‌شوند، به همین دلیل شروع به نشت آغوز می‌کنند. قفسه سینه برای سازگاری با برآمدگی شکم کمی تغییر کرده و ممکن است دچار درد شوید. در این شرایط بیشتر از قبل احساس نفس تنگی می‌کنید.

در طول بارداری ممکن است تغییراتی در پوست خود مشاهده کنید. برخی زنان باردار از این هفته لکه‌های قهوه‌ای روی پوست خود می‌بینند. ممکن است خط تیره‌ای از ناف تا ناحیه شرمگاهی مشاهده کنید. تغییرات هورمونی در بارداری باعث بروز این خط تیره می‌شود.

به نقل از whattoexpect، با پیشرفت بارداری مثانه توسط رحم فشرده می‌شود. مثانه محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها است. این وضعیت می‌تواند منجر به عفونت دستگاه ادراری (UTI) شود. خوشبختانه، راه‌هایی برای کاهش احتمال ابتلا به عفونت ادراری در دوران بارداری وجود دارد. مقدار زیادی آب بنوشید. رنگ ادرار را بررسی کنید. اگر تیره است، مایعات کافی دریافت نمی‌کنید و ممکن است دچار عفونت ادراری شوید.

رنگ ادرار خود را بررسی کنید. اگر تیره است، مایعات کافی دریافت نمی‌کنید و ممکن است دچار عفونت ادراری شوید.

در هفته بیست و سوم حاملگی شکم شما کاملا برجسته شده و ممکن است دچار انقباضات رحم شوید.
در هفته بیست و سوم حاملگی شکم شما کاملا برجسته شده و ممکن است دچار انقباضات رحم شوید.

آزمایش های هفته ۲۳ بارداری

در هفته بیست و سوم بارداری شما آزمایشی نخواهید داشت. ویزیت بعدی شما احتمالا در هفته ۲۴ بارداری است. اگر هفته قبل سونوگرافی انجام داده‌اید، احتمالا ماهی یک‌بار نیاز به سونوگرافی مجدد خواهید داشت. زمان آزمایش‌های ژنتیکی به پایان رسیده و ممکن است در هفته‌های بعدی برای آزمایش دیابت بارداری و معاینات کلی آماده شوید.

خود مراقبتی در هفته بیست و سوم بارداری

در هفته ۲۳ بارداری همانند هفته‌های قبل باید نکاتی را برای مراقبت از خود و جنین رعایت کنید. سعی کنید در این هفته موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • رژیم غذایی متعادلی داشته باشید.
  • کمی ورزش کنید. پیاده‌روی و یوگا می‌تواند برای شما مفید باشد.
  • ویتامین‌های دوران بارداری را مصرف کنید.
  • کمی از وقت خود را خارج از منزل بگذرانید. این اقدام روی خلق‌وخوی شما تاثیر مثبت دارد.
  • مدت کوتاهی در روز زیر نور آفتاب باشید. نور آفتاب به رشد و تکامل چشم جنین کمک می‌کند. همچنین آفتاب منبع عالی ویتامین D است.
  • برای کاهش گرگرفتگی دوش آب سرد بگیرید.
  • آب زیاد بنوشید تا هیدراته بمانید.
  • برای خنک‌ کردن اتاق از تهویه یا پنکه استفاده کنید.
  • لباس‌های راحت و گشاد بپوشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نکات مراقبتی در بارداری بهتر است با متخصص زنان یا دکتر مامایی مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان ارتباط برقرار کنید. در دکترتو علاوه بر تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر زنان وجود دارد.

توی هفته ۲۳ بارداری چه دارویی باید مصرف کنی؟ همین الان مشاوره دارویی بگیر.

تغذیه در هفته ۲۳ بارداری

در دوران بارداری باید ویتامین D مورد نیاز بدن را از آفتاب دریافت کنید. پزشک برای کمک به تقویت استخوان‌ها و سیستم ایمنی بدن جنین مکمل ویتامین D را نیز تجویز می‌کند. اما در کنار اینها بهتر است منابع ویتامین D در مواد غذایی را شناخته / آنها را نیز مصرف کنید:

  • ماهی‌های چرب مانند سالمون و تن
  • روغن کبد ماهی
  • شیر
  • آب‌پرتقال
ورزش در هفته بیست و سوم بارداری
سعی کنید در دوران بارداری ورزش‌هایی مانند یوگا را انجام دهید.

باید و نبایدهای هفته ۲۳ بارداری

یکی از علائم دوران بارداری تغییرات بینایی است. معمولا تغییرات خفیف جای نگرانی ندارد و پس از زایمان برطرف می‌شوند. اما گاهی ممکن است این علامت، نشانه بیماری جدی مانند دیابت بارداری یا فشار خون بالا باشد. به همین دلیل انجام برخی آزمایش‌ها ضروری است.

در دوران بارداری نباید لیزیک یا سایر روش‌های اصلاح بینایی را انجام دهید. بهتر است برای معاینات منظم تحت‌ نظر دکتر چشم پزشک برنامه‌ریزی کنید. شما می‌توانید برای مشاوره حضوری، تلفنی و آنلاین با چشم‌پزشک از طریق سایت دکترتو اقدام کنید.

حدود سه ماه تا زمان زایمان باقی مانده است. در این فرصت بهتر است برای مرخصی زایمان اقدام کنید تا مطمئن شوید، در نزدیکی زمان زایمان نیاز به اقدامات اداری ندارید.

زایمان زودرس در هفته ۲۳ بارداری

نوزادانی که قبل از هفته ۲۳ بارداری به دنیا بیایند، متاسفانه زنده نمی‌مانند. اما نوزاد نارسی که در هفته بیست و سوم بارداری متولد شود، شانس زنده‌ ماندن دارد. در کشورهای پیشرفته حدود ۲۳ تا ۲۷٪ نوزادان متولد شده در هفته ۲۳ بارداری زنده می‌مانند. نوزاد در این مرحله هنوز برای زندگی خارج از رحم آماده نیست و باید پس از زایمان زودرس مراقبت‌های پزشکی در سطح بالایی وجود داشته باشد.

نوزاد نارسی که در هفته بیست و سوم بارداری متولد شود، شانس زنده‌ ماندن دارد.

زایمان در هفته 23 حاملگی زایمان زودرس بوده و به احتمال 23% ممکن است جنین زنده بماند.
زایمان در هفته ۲۳ حاملگی زایمان زودرس است و به احتمال ۲۳% ممکن است جنین زنده بماند.

حرکات جنین در هفته بیست و سوم بارداری

در هفته بیست و سوم بارداری حرکات جنین بیشتر می‌شود. با قوی‌ شدن عضلات و استخوان‌ها جنین فعال‌تر می‌شود و بیشتر می‌توانید حرکات را احساس کنید. تا هفته‌های قبل حرکت جنین بیشتر شبیه به ایجاد حباب در شکم بود. اما از این هفته احتمالا لگد و مشت‌ زدن جنین را بهتر حس خواهید کرد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در هفته ۲۳ بارداری جنین فعالیت بیشتری دارد. زیرا عضلات و استخوان‌ها قوی‌تر می‌شوند. شما می‌توانید حرکات جنین را راحت‌تر از هفته‌های قبل احساس کنید. ضربان قلب جنین شدیدتر می‌شود و می‌توان با گوشی پزشکی صدای قلب را شنید. چشم‌های جنین تکامل پیدا کرده و به نور عکس‌العمل نشان می‌دهد.

در هفته بیست و سوم بارداری شکم شما بزرگ‌تر شده و ممکن است به دلیل فشار رحم دچار کمردرد، گرفتگی عضلات پا و درد ناف شوید. تغییرات هورمونی در این هفته بیشتر می‌شود و ممکن است باعث تغییرات بینایی و تغییرات پوستی شود. احتمال دارد خطی تیره از ناف تا ناحیه شرمگاهی ایجاد شود. علت آن تغییر در هورمون‌های بارداری است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روند بارداری و علائم در این دوران باید با دکتر زنان و زایمان یا متخصص مامایی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصصان ارتباط برقرار کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

شما اکنون در ماه ششم بارداری هستید. تا ۳ ماه دیگر می‌توانید زایمان کنید. متخصص زنان برای انجام آزمایش‌ها و بررسی علائم به هفته‌های بارداری توجه می‌کند.

شما در سه‌ماهه دوم بارداری تقریبا باید در هر هفته ۰٫۵ کیلوگرم وزن اضافه کنید. اگر میزان افزایش وزن بیشتر یا کمتر از این عدد باشد، ممکن است به سلامت شما یا جنین آسیب وارد شود.

در اواخر سه‌ماهه دوم بارداری و سه‌ماهه سوم بارداری ورم پا طبیعی است. افزایش وزن و فشار رحم به وریدهای اصلی پا باعث تورم در این ناحیه می‌شود. از طرفی احتباس مایعات در بدن افزایش پیدا می‌کند و باعث تورم مچ پا می‌شود.

با پیشرفت بارداری و بزرگ‌ شدن رحم به اندام‌های شکمی فشار وارد می‌شود. فشار به مثانه باعث نیاز به تخلیه مکرر شده و شخص دچار تکرر ادرار می‌شود. این عارضه بعد از زایمان از بین می‌رود.

در دوران بارداری اپیلاسیون بی‌خطر است و به مادر و جنین آسیبی وارد نمی‌کند.

ممکن است در طول بارداری به دلیل رابطه جنسی یا معاینه واژینال دچار خونریزی خفیف یا لکه‌بینی شوید. معمولا لکه‌بینی در سه‌ماهه دوم و سوم بارداری جای نگرانی ندارد. اما اگر خونریزی شدید شد یا لکه‌بینی بیشتر از ۲ روز ادامه داشت، به پزشک مراجعه کنید.

با رشد جنین و افزایش فشار رحم و مایع آمنیوتیک به شکم، ناف دچار فشار می‌شود. این فشار علاوه بر بیرون‌ زدن ناف منجر به درد خواهد شد. درد ناف در بارداری معمولا در سه‌ماهه سوم بیشتر است.

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره هفته ۲۳ بارداری

  1. ناشناس گفت:

    سلام من هفته ۲۳ هستم زیر شکمم درد میکنه باید به دکترم بگم یا نه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله در این هفته چندان طبیعی نیست

  2. آرزو گفت:

    سلام من ۲۳هفته باردارم .تو این هفته لکه بینی قهوه آیی رنگ صورتی دیدم خطرناکه یا نه
    باعث سقط جنین میشه.تحت نظر دکترم هستم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله حتمن به پزشک مراجعه کنید
      شاید نیاز به شیاف پروژسترون داشته باشید

  3. محمد رسایی گفت:

    سلام همسرمن. فرزند ۵ باردار است ۲۱ هفته ولی چسبندگی شدید و پرخطر داره آیا چسبندگی.درمان ۰۹۱۵۰۸۷۱۲۷۶ تماس بگیرید
    به ما کمک کنید میشود

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      چسبندگی علایم خطرناکی است
      با مشاوره تلفنی درمانی وجود ندارد
      نیازز به معاینه مستقیم دارید

  4. فرناز گفت:

    سلام ،ترشح آبکی شیری رنگ و سفید رنگ بدون بو درهفته بیست و سوم خطر داره ؟لطفا پاسخ بدین

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ترشحات رنگی خطرناک است
      حتمن به پزشک مراجعه کنید

  5. ناشناس گفت:

    آیا بچه در هفته ۲۳باشه و پایین باشه چ‌خطری داره چون ماما بهم گفت بچه یکم پایینه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      بچه شما در طی رشد جنینی و چرخش قرار دارد و اصطلاح بچه پایین بودن صحیح نیست و جای نگرانی ندارد.

  6. نرگس گفت:

    خیلی عالی بود اطلاعاتتون.متشکرم

    1. ناشناس گفت:

      بسیارعالی ممنون از زحماتتنون

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از همراهی تان