تأثیر تغذیه بر زیبایی پوست، چه مواردی را باید رعایت کرد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تغذیه تاثیر بسیار زیادی بر داشتن پوستی سالم و زیبا دارد. غذاهایی مانند آووکادو، غذاها و میوه‌های سرشار ویتامین C, K, E و آمگا سه برای پوست بسیار مفیدند. مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌ها هم در سلامت و زیبایی پوست بسیار مهم هستند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

تاثیر تغذیه بر زیبایی پوست

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

پوست شما آینه درونتان است. همان‌طور که رژیم غذایی نامناسب باعث چاقی، دیابت و بیماری قلبی می‌شود، تغذیه مناسب هم روی سلامت و زیبایی پوست تأثیر می‌گذارد. ارتباط بین تغذیه و سلامت و زیبایی پوست حقیقتی است که متأسفانه اکثر افراد به آن توجهی ندارند. واقعیت این است که رژیم غذایی نامناسب می‌تواند ساختار پوستتان را تغییر داده و توانایی بدن در حفظ زیبایی و سلامت پوست را پایین بیاورد.

هرکسی کرم صورت محبوب خودش را دارد، اما یادمان باشد که نخستین گام برای داشتن پوست زیبا، رعایت رژیم غذایی مناسب و تغذیه سالم است. سلول‌های جوان برای اینکه جایگزین سلول‌های پیر و مرده شوند به مواد مغذی نیاز دارند. داشتن رژیم غذایی متعادل، مواد مغذی موردنیاز و حیاتی بدن برای حفظ نرمی، لطافت و شادابی پوست را تأمین می‌کند. پیری امری اجتناب‌ناپذیر است و چین و چروک‌ها به ‌مرور زمان روی پوست ظاهر می‌شوند. قرار گرفتن در معرض آفتاب، مواد آرایشی و شیمیایی و تغذیه نامناسب هم مشکلات پوستی ناشی از افزایش سن را تشدید می‌کنند. در این مقاله با ما همراه باشید تا با اهمیت تغذیه برای داشتن پوست سالم و تأثیر تغذیه بر زیبایی پوست آشنا شوید. توصیه ما این است که برای پیدا کردن بهترین رژیم غذایی برای سلامت پوستتان با مراجعه حضوری و یا دریافت مشاوره آنلاین از متخصص تغذیه و دکتر پوست دکترتو اقدام کنید.

بهترین غذا برای پوست چیست؟

ورزش، خواب کافی، نوشیدن آب زیاد و رژیم غذایی متعادل از فاکتورهای اصلی حفظ شادابی پوست هستند. منظور از بهترین غذا برای پوست و رژیم غذایی متعادل، غذا و رژیم حاوی میوه و سبزیجات دارای آنتی‌اکسیدان، چربی‌های سالم، ویتامین‌های C و E، مواد معدنی مثل زینک و روی، و سبزیجات حاوی بتاکاروتن است.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

اهمیت تغذیه برای داشتن پوست سالم

پوست، بزرگ‌ترین اندام بدن است که قسمت زیادی از زیبایی ظاهری ما را تشکیل می‌دهد. پوست سالم، شاداب و زیبا علاوه بر اینکه باعث سلامتی و شادابی بدن شده، روی زیبایی ظاهری ما نیز تأثیر گذاشته و اعتمادبه‌نفس را افزایش می‌دهد. در نتیجه، روابط و خصوصیات روحی روانی افراد را بهبود می‌بخشد. در کنار عوامل ژنتیکی و محیطی، تغذیه سالم از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار روی سلامت و زیبایی پوست است، اما متأسفانه بیشتر افراد از اهمیت تغذیه برای داشتن پوست سالم و تأثیر تغذیه بر زیبایی پوست بی‌خبرند. به نقل از bbcgoodfood نکته مهمی که باید بدانید این است که:

اصلا نباید انتظار داشته باشید که با تغییر عادات غذایی، پوست شما یک شبه دچار معجزه شود!

اهمیت تغذیه در داشتن پوستی سالم
اهمیت داشتن رژیم غذایی مناسب برای یک پوست سالم غیرقابل انکار است.

غذاهای مفید برای پوست صورت چیست؟

غذایی که می‌خورید، تاثیر زیادی بر زیبایی و سلامت پوست شما دارند. برای اینکه پوست زیبایی داشته باشید، سعی کنید مواد غذایی زیر را در رژیم غذایی خود بگنجانید. شما می‌توانید از بسیاری از این مواد غذایی و میوه‌های زیر ماسک صورت بسازید. ماسک‌های خانگی آسان و کم‌هزینه‌ای که یکی از روش های جوانسازی پوست با تاثیر خیلی خوب هستند.

۱. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی، حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که از پوست در مقابل آفتاب محافظت می‌کند.

۲. بادام

از معروف‌ترین خوراکی‌های ضدپیری که سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین E است و از پوست در مقابل اشعه مضر آفتاب محافظت می‌کند. علاوه بر جلوگیری از نشانه‌های پیری در پوست، مصرف بادام خوراکی یا ماساژ روغن بادام باعث رفع تورم و التهابات پوستی، اگزما و آکنه می‌شود.

۳. آووکادو

آووکادو سرشار از ویتامین‌های C، K، E، مواد معدنی منیزیم و پتاسیم است که باعث حفظ رطوبت پوست می‌شود و از چین و چروک ناشی از افزایش سن پیشگیری می‌کند. بنابراین توصیه می‌کنیم که از تأثیر ماسک صورت آووکادو روی زیبایی پوست غافل نشوید. 

۴. اسفناج

اسفناج به ‌خاطر بتاکاروتن و ویتامین A به عنوان یک خوراکی ضدپیری شهرت دارد. به‌ علاوه اینکه رطوبت پوست را هم حفظ می‌کند و چین و چروک‌های پیری را هم از بین می‌برد.

۵. گردو

گردو، سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ است که این ویژگی هم رطوبت پوست را حفظ می‌کند.

۶. تخم مرغ

پوست برای تولید کالوژن و کراتین به سولفور نیاز دارد که آن را از تخم‌مرغ تأمین می‌کند. پوست شفاف و روشن حاصل گنجاندن تخم‌مرغ در رژیم غذایی روزانه‌تان است.

۷. سیر

سیر، آنتی‌بیوتیک طبیعی است که شکاف و چروک‌های پوستی را از بین می‌برد. مصرف سیر به شکل خوراکی یا ماسک صورت یکی از روش‌های رفع چین و چروک پوست و روش جوان‌سازی پوست محسوب می‌شود.

غذاهایی مانند تخم مرغ، آووکادو، ماهی چرب، سیر، نارگیل، مرکبات، غذاهایی دارای امگا ۳، ویتامین آ، ای، کا و ویتامین سی برای پوست بسیار مفید هستند.

۸. ماهی چرب

امگا ۳ موجود در ماهی تأثیر بسزایی در حفظ درخشندگی و شفافیت پوست دارد.

۹. نارگیل

پتاسیم، ویتامین E، K و مواد معدنی موجود در نارگیل آن را به ماده مرطوب‌کننده طبیعی پوست تبدیل کرده است.

۱۰. بلوبری

میوه بلوبری حاوی آنتی‌اکسیدان که برای رفع التهابات پوستی مفید است و با تقویت کلاژن‌سازی پوست باعث جوان‌تر و شاداب‌تر شدن پوست می‌شود.

۱۱. مرکبات

پوست برای رشد و التیام پس از زخم به ویتامین C نیاز دارد که از مرکباتی مثل پرتقال تأمین می‌شود. مصرف مرکبات به‌ خاطر ویتامین B و فولات برای افزایش گردش خون زیر پوست و هیدراته نگه داشتن پوست توصیه می‌شود. به ‌علاوه اینکه مرکبات خاصیت لایه‌برداری پوست و پاک‌سازی پوست دارند. مصرف آب مرکباتی مثل پرتقال به ‌شکل ماسک صورت از روش‌های جوان‌سازی پوست بوده که جای جوش و آکنه را هم از بین می‌برد.

۱۲. چای سبز

چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان است و رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و از پیری زودرس جلوگیری می‌کند. حفظ رطوبت، ضخامت و خاصیت الاستیسته پوست با مصرف چای سبز تأمین می‌شود. چای سبز را می‌توان به ‌شکل موضعی به ‌عنوان ماسک صورت هم استفاده کرد.

۱۳. شکلات تلخ

فلاونوئید موجود در شکلات باعث بهبود گردش خون زیر پوست و محافظت از پوست در مقابل اشعه آفتاب می‌شود. حفظ رطوبت، پیشگیری از التهاب پوستی و علائم پیری از جمله مزایای مصرف شکلات تلخ هستند.

۱۴. بروکلی

بروکلی مثل آنتی‌اکسیدان طبیعی پوست را تمیز کرده و ویتامین C و E موجود در بروکلی به کلاژن‌سازی پوست کمک می‌کند. سولفورفان موجود در بروکلی از پوست در مقابل اشعه UV محافظت می‌کند.

۱۵. هویج

بتاکاروتن هویج در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود و از پوست در مقابل نور خورشید محافظت می‌کند و پوست را سالم‌تر نشان می‌دهد.

چگونه از پوست خود مراقبت کنیم؟

همین حالا مشاوره بگیرید!

۱۶. انار

آنتی‌اکسیدان طبیعی قوی که سرشار از ویتامین C است و برای کلاژن‌سازی و الاستیسیته پوست مفید است.

۱۷. دانه تخم کدو

روی خاصیت ضدالتهابی دارد و باعث تسکین و نوسازی پوست می‌شود. دانه کدو تنبل هم سرشار از روی بوده که غذایی برای شادابی پوست است.

۱۸. زردچوبه

خاصیت ضدالتهابی زردچوبه به خاطر کورکومین موجود در آن است که آکنه‌های پوستی را تسکین می‌دهد. خاصیت ضدباکتریایی زردچوبه به از بین بردن لکه‌های پوستی، جوش و آکنه هم کمک می‌کند. مهم‌تر اینکه خاصیت سم‌زدایی و پاک‌سازی پوست هم دارد.

۱۹. سرکه سیب

خاصیت قلیایی سرکه سیب به حفظ pH پوست کمک می‌کند و برای پاک‌سازی پوست توصیه می‌شود.

۲۰. شیر بادام

سرشار از ویتامین E، کلسیم و ویتامین D است که رطوبت پوست را حفظ کرده، از خشکی پوست جلوگیری نموده و از پوست در مقابل اشعه خورشید محافظت می‌کند.

۲۱. نخود

پروتئین، فیبر، مواد معدنی مثل روی، فیتوشیمیایی، فولات موجود در نخود باعث پاک‌سازی پوست و حفظ سلامت پوست می‌شود. به ‌علاوه اینکه چین و چروک‌های پوستی را هم برطرف می‌کند.

۲۲. دانه چیا

اسید چرب امگا ۳ دانه چیا از پوستتان در مقابل نور خورشید محافظت می‌کند و التهابات پوستی را کاهش می‌دهد. به ‌علاوه اینکه به ‌خاطر پروتئینی که دارد مصرف آن برای حفظ قوام پوست توصیه می‌شود.

تغذیه مناسب برای پوست جوش دار
اگر جوش می‌زنید تا حدامکان نباید غذاهای چرب، پرکربوهیدرات و لبنیات بخورید.

تغذیه مناسب برای پوست جوش دار

در ادامه موضوع تأثیر تغذیه بر زیبایی پوست باید بگوییم که جوش‌ و آکنه از معضلات سن بلوغ است که گاهی تا بزرگسالی هم دست از سرمان برنمی‌دارد. تأثیری که آکنه روی ظاهر افراد می‌گذارد، سلامت روان را هم به‌ خطر می‌اندازد. مصرف شیرینی و شکلات باعث تشدید جوش‌های پوستی می‌شود. کربوهیدرات موجود در شیر روی هورمون‌های رشد و انسولین تأثیر می‌گذارد و جوش‌های پوستی را بدتر می‌کند. بنابراین افرادی که پوست جوش‌دار دارند یا مستعد آکنه هستند بهتر است که در مصرف لبنیات بیشتر دقت کنند. مصرف قند و شکر، نان‌های حاوی آرد سفید و بدون سبوس هم باعث بدتر شدن پوست جوش‌دار می‌شوند. غذاهای مفید برای پوست جوش‌دار حذف کربوهیدرات از رژیم غذایی و مصرف آرد و برنج سبوس‌دار است.

تغذیه مناسب پوست چرب

در ادامه موضوع تأثیر تغذیه بر زیبایی پوست باید بگوییم که تغذیه، تأثیر مستقیمی روی چرب شدن پوست صورت و بدن دارد. بهترین راه برای حفظ تعادل غده‌های چربی پوست این است که مصرف خوراکی‌های چرب را کم یا حذف کنید. فیبر، خیار، گریپ فروت، مواد غذایی سبوس‌دار، نوشیدن آب کافی، آجیل‌ها، موز و آووکادو از غذاهای مفید برای پوست چرب هستند که می‌توانید در رژیم غذایی روزانه‌تان بگنجانید.

 اگر به ‌دنبال تغذیه مناسب پوست چرب هستید باید بدانید که مصرف برخی خوراکی‌ها باعث تشدید چربی پوست می‌شود. بنابراین بهتر است مواد غذایی مثل شکرهای مصنوعی، گوشت چرب، آرد غنی‌شده، کافئین، کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده، نوشابه‌های گازدار، الکل، و غذاهای ادویه‌دار و شور را از رژیم غذایی روزانه‌تان کنار بگذارید. توصیه ما این است که برای پیدا کردن بهترین رژیم غذایی برای سلامت پوستتان با مراجعه حضوری و یا دریافت مشاوره آنلاین از متخصصین تغذیه و دکتر پوست دکترتو اقدام کنید.

اگر پوست چربی دارید، بهتر است نوشیدن آب کافی، آجیل‌ها، موز، آووکادو و غذاهای سبوس‌دار و فیبردار را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

تغذیه مناسب برای پوست خشک

شستشوی مکرر پوست با شوینده نامناسب باعث از بین رفتن رطوبت پوست شده و نتیجه‌اش هم پوست خشک خواهد بود. علاوه بر مصرف شوینده‌های ملایم با pH مناسب، تونرهای ملایم، مرطوب‌کننده و آب‌رسان، گزینه دیگری که از خشک شدن پوست پیشگیری و به بهبود پوست‌های خشک کمک می‌کند توجه به رابطه تغذیه و پوست است. با انتخاب تغذیه مناسب برای پوست خشک می‌توانید در هزینه‌های خرید انواع لوازم بهداشتی و آرایشی شیمیایی صرفه‌جویی کنید.

بهترین گزینه برای پوست‌ خشک، شیر است. کمپرس شیر سرد روی پوست و ترکیب لوسیون شیر و عسل می‌تواند رطوبت پوست را حفظ کند و با از بین بردن باکتری‌ها علاوه بر پاکسازی پوست، سلامت و شادابی پوست را هم به‌ دنبال داشته باشد. ماساژ با روغن نارگیل، روغن زیتون و سویا را هم در لیست خوراکی‌های مفید برای پوست خشک قرار دهید. از نوشیدن چای سبز غافل نشوید. به ‌علاوه اینکه مصرف موضعی چای سبز روی پوست، بیماری‌های پوستی مثل اگزما و جوش و آکنه را بهبود می‌دهد.

زیاد جوش می‌زنی؟ به دنبال درمان جوش‌های صورتت هستی؟

تغذیه برای شفافیت پوست

آلودگی و نور آفتاب از فاکتورهای کدر شدن رنگ پوست هستند. در کنار محصولات شیمیایی و ضدآفتاب‌ها، و درمان‌های مراقبت پوستی با مصرف چند ماده غذایی می‌توانید به پوست شفاف، صاف و سالمی برسید. میوه و سبزیجات از غذاهای مفید برای پوست سالم هستند که باعث شفافیت و درخشندگی پوست می‌شوند. هندوانه، لیمو، گوجه فرنگی، پرتقال، خیار، دانه کنجد، چغندر، ماهی ساردین و ماست تنها تعدادی از غذاهای مفید برای پوست شفاف هستند.

رژیم غذایی سالم برای شفافیت پوست
برای آنکه بتوانید شفافیت پوست خود را حفظ کنید باید رژیم غذایی سالمی داشته باشید.

میوه هایی که برای پوست صورت مفید هستند!

میوه‌ها سرشار از مواد مغذی موردنیاز برای سلامت و شفافیت پوست هستند و مهر تأییدی بر تأثیر تغذیه بر زیبایی پوست محسوب‌ می‌شوند. در اینجا برخی از میوه‌هایی را که برای پوست صورت مفید هستند آورده‌ایم که باعث تقویت سلامت و شادابی و درخشان‌تر شدن پوست می‌شوند. توصیه می‌کنیم که دست‌ کم هفته‌ای سه روز این میوه‌ها را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید تا از تأثیر رابطه جادویی تغذیه و پوست بی‌بهره نمانید.  

  • لیمو
  • پایاپا
  • نارنگی و پرتقال
  • آووکادو
  • خیار
  • هندوانه
  • موز
  • انار
  • انبه
  • سیب
  • انگور فرنگی
  • کیوی
  • توت فرنگی
  • زردآلو
  • انگور
  • هلو
  • خربزه
  • گیلاس
  • آناناس
  • آلوی خشک.
میوه های دارای ویتامین سی برای پوست مفید هستند
یکی از بخش‌های مهم در تغذیه برای سلامت پوست استفاده از میوه‌هاست.

بهترین مکمل برای زیبایی پوست

به نقل از eastondermatology

پوست شما به ویتامین‌های بسیاری احتیاج دارد که بخشی از آن‌ها از مواد مغذی روزانه و بخشی دیگر نیز از طریق مکمل‌های مناسب تامین می‌شوند. پوست هم مثل هر اندام دیگری نیازمند مراقبت و توجه است. به‌ علاوه اینکه سلامت پوست از بیماری و عفونت هم جلوگیری می‌کند.

در کنار تغذیه سالم با مصرف مکمل‌ها و مولتی‌ویتامین‌ها می‌توانید از مشکلات پوستی و حتی چین و چروک‌های پیری جلوگیری کنید یا اینکه روند پیر شدن را به تأخیر بیندازید. مکمل‌های پوستی کمک کرده که بدن در کنار غذاهای مفید برای پوست، ویتامین و املاح معدنی موردنیاز برای حفظ سلامت پوست را تأمین کند. در ادامه بهترین مولتی‌ویتامین برای پوست را برایتان آورده‌ایم:

  • ویتامین A: مصرف به شکل خوراکی و موضعی.
  • CoQ 10: مصرف به‌ شکل خوراکی مثل شربت و کپسول و مصرف به‌ صورت موضعی.
  • ویتامین C: خوراکی و کرم موضعی
  • ویتامین E
  • اسید چرب امگا ۳
  • زینک: خوراکی و موضعی
  • کمپلکس ویتامین B: خوراکی و موضعی
  • کلسیم به‌صورت قرص که برای جذب بیشتر همراه غذا مصرف می‌شود.
  • سیلیکا: مصرف به ‌شکل کپسول
  • سلنیوم: به شکل کپسول.

قبل از اینکه بخواهید مکمل ها را امتحان کنید، بهتر است با متخصص پوست مشورت کنید تا بهترین انتخاب را بسته به نوع پوستتان داشته باشید.

در این اینفوگرافی با بهترین مولتی ویتامین‌ها برای پوست آشنا می‌شوید:

اینفوگرافی بهترین مولتی ویتامین برای پوست
اینفوگرافی بهترین مولتی ویتامین‌ها برای پوست

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

این نکته مهم یادتان باشد که هر غذایی که می‌خورید مستقیماً روی سلامت پوستتان تأثیر می‌گذارد. بنابراین تأثیر تغذیه بر زیبایی پوست را نباید نادیده گرفت. هرچقدر رژیم غذایی‌تان مواد مغذی بیشتری داشته باشد، پوست سالم و شاداب‌تری خواهید داشت. آب کافی و تغذیه سالم سرشار از ویتامین و مواد معدنی در کنار حذف غذاهای چرب و قند و شکر مصنوعی بهترین راه برای داشتن پوستی سالم و زیبا هستند.

توصیه ما این است که برای پیدا کردن بهترین رژیم غذایی برای سلامت پوستتان با مراجعه حضوری و یا دریافت مشاوره دکتر پوست آنلاین از دکتر پوست و مو و دکتر تغذیه دکترتو اقدام کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

کمبود ویتامین‌های B و ویتامین D می‌تواند باعث خارش پوست شود.

ویتامین C، ویتامین A، ویتامین E، اسید چرب امگا ۳ و بیوتین از جمله ویتامین‌های روشن‌کننده پوست هستند.

بله. قهوه خاصیت ضدالتهابی دارد و به ‌عنوان اسکراب بدن باعث روشن‌سازی پوست می‌شود. به‌ علاوه اینکه مصرف متعادل قهوه باعث از بین رفتن سلولیت شده، پوست را سفت کرده و از چین و چروک و افتادگی پوست جلوگیری می‌کند.

مصرف غذاهای پرچرب و سرشار از کربوهیدرات، قند و شیرینی مصنوعی، لبنیات، غذاهای فرآوری شده، سیب‌زمینی سرخ‌شده، غذاهای ادویه‌دار، پیتزا و فست‌فودهای حاوی پنیر زیاد، نوشابه‌ و نوشیدنی‌های الکلی، میوه‌هایی مثل موز و انبه و میوه خشک که قند زیاد دارند، میگو و سویا از جمله خوراکی‌هایی هستند که باعث جوش زدن صورت و بدن می‌شوند.

تیرگی پوست می‌تواند به ‌خاطر نوع پوست و تابش خورشید باشد. کمبود ویتامین K می‌تواند تیرگی پوست بدن را تشدید کند.

افرادی که پوست جوش‌دار دارند بهتر است انواع سس‌ها، شکلات، نوشابه‌های گازدار، چای و قهوه، الکل، خیارشور و شیر پرچرب را از رژیم غذایی روزانه‌شان حذف کنند.

رژیم غذایی مناسب برای پوست خشک باید سرشار از آنتی‌اکسیدان باشد. خوراکی‌هایی مثل زغال اخته، تمشک، چای سبز، سبزیجات رنگ تیره، شیر، روغن نارگیل، روغن زیتون و آلوئه‌ورا برای افزایش رطوبت پوست خشک توصیه می‌شوند.

وزن زیاد باعث از بین رفتن خاصیت الاستیسته و کلاژن پوست می‌شود. به ‌همین دلیل لاغری غیرمتعادل به‌ خاطر از دست رفتن ویژگی جمع شدن پوست باعث شل شدن و افتادن پوست می‌شود.

تغذیه یکی از عوامل مهم پیری زودرس و ایجاد چین و چروک صورت به‌ شمار می‌آید. با حذف چربی‌های ناسالم، قند و شکر مصنوعی و گنجاندن میوه و سبزیجات تازه می‌توان از پیری زودرس ناشی از تغذیه و چین و چروک صورت جلوگیری کرد.

مواد غذایی شیرین و دارای شکر، خوراکی‌ها و مواد غذایی مصنوعی و فراوری‌شده، نوشیدنی‌های گازدار و غیرطبیعی، مصرف غذاهای سرخ‌شده و پرچرب، زیاده‌روی در مصرف گوشت قرمز و چرب، و مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های دارای کافئین برای پوست بد هستند.

برای رعایت رژیم غذایی حاوی تغذیه سالم مراجعه به متخصص پوست و متخصص تغذیه هردو لازم است. متخصص پوست کمک می‌کند تا نوع پوست و مشکلات پوستی‌تان را شناسایی کنید. متخصص تغذیه هم رژیم غذایی متناسب با نوع پوستتان تجویز می‌کند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره تأثیر تغذیه بر زیبایی پوست

  1. نیلو گفت:

    واقعن عالی بودین

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      ممنونم از لطف شما
      نیلوی عزیز

  2. گفت:

    عالی بود، تشکر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس دوست عزیز

  3. مارال گفت:

    سیب عالیه