ماسک صورت، طرز تهیه ماسک خانگی آسان برای انواع پوست چرب تا خشک

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ماسک صورت باعث شادابی پوست می‌شود. انواع ماسک خانگی بسیاری از مشکلات پوستی مثل آکنه، لکه پوستی، جوش سرسیاه و تیرگی پوست را رفع می‌کنند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 12 دقیقه
face-mask
کاور پادکست دکترتو

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید

لب

تهیه یک ماسک صورت خانگی پس از گذراندن یک روز پرمشغله می‌تواند گزینه خوبی باشد. ماسک صورت خانگی کاملاً طبیعی بوده و برای ازبین‌بردن لکه‌های پوستی، به‌حداقل‌رساندن منافذ باز و خشکی پوست بسیار مفید است. برای تهیه ماسک صورت باید با توجه با نوع پوست خود و مشکلات پوستی بهترین نوع ماسک را تهیه کنید.

در ادامه چندین نوع ماسک صورت مناسب پوست چرب، خشک و جوش دار معرفی می‌کنیم و طرز تهیه بهترین ماسک‌های خانگی برای ازبین‌بردن منافذ پوست، لیفت صورت و روشن شدن پوست را به شما آموزش می‌دهیم.

البته به این نکته دقت داشته باشید که برای برطرف‌کردن مشکلات پوستی بهتر است ابتدا به متخصص پوست مراجعه کنید. پزشک با بررسی دقیق مشکلات پوستی ماسک‌ها و محصولات مناسب را به شما معرفی خواهد کرد. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص پوست در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

انواع ماسک صورت

اگر قصد دارید، استفاده از ماسک صورت را در روتین روزانه خود قرار دهید، دو راه پیش روی شما است. راه اول خرید ماسک صورت است. در فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی انواع ماسک‌های نقابی و تیوپی مناسب پوست‌های متنوع موجود است. شما می‌توانید باتوجه‌به نیاز خود ماسک‌های مرطوب‌کننده، ضد حساسیت، روشن‌کننده، ضدچروک یا خنک‌کننده را خریداری کنید.

اما اگر به دنبال ماسک طبیعی صورت هستید، ماسک‌های خانگی در عین سادگی و در دسترس بودن تأثیر بسیار زیادی هم دارند. شما می‌توانید به‌راحتی با انواع مواد غذایی و میوه‌های موجود در خانه بهترین ماسک صورت را تهیه کنید. به همین منظور در این مطلب چندین نوع ماسک صورت خانگی با کمترین مواد اولیه آموزش داده‌ایم.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

نکات مهم تهیه ماسک صورت خانگی

برای تهیه ماسک طبیعی حتماً به تاریخ انقضا و سالم بودن مواد غذایی توجه کنید. متأسفانه برخی افراد به این نکته توجه نمی‌کنند و برای تهیه ماسک از موادی که قابل خوردن نیست، استفاده می‌کنند. هدف شما از تهیه ماسک شفافیت، زیبایی و رفع مشکلات پوستی است. پس برای رسیدن به این نتیجه باید از بهترین محصولات استفاده کنید.

قبل از قراردادن ماسک روی کل صورت حتماً تست پچ انجام دهید. برای انجام این تست باید مقدار کمی از ماسک را روی ناحیه کوچکی از بدن مثلاً بازو، آزمایش کنید. ممکن است، به هر یک از مواد طبیعی موجود در ماسک حساسیت داشته باشید و استفاده از آن باعث تحریک و قرمزی پوست شود.

سعی کنید، ماسک را در همان روزی که درست کرده‌اید، مصرف کنید. مواد مغذی موجود در ماسک در معرض هوا و باکتری‌ها خیلی سریع از بین می‌روند. ماسک صورت را با مواد تازه درست کنید و ظرف یک ساعت آن را مصرف کنید.

طرز تهیه انواع ماسک صورت خانگی

آموزش ماسک صورت بسیار راحت‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید. با بسیاری از مواد غذایی داخل یخچال و میوه‌ها می‎توانید بهترین ماسک‌های صورت را درست کنید. تنها لازم است، نوع پوست خود را بشناسید و باتوجه‌به مشکلات پوستی خود ماسک را تهیه کنید.

اینفوگرافی فرمولاسیون ۵ ماسک معجزه‌گر
اینفوگرافی فرمولاسیون ۵ ماسک معجزه‌گر

ماسک صورت برای پوست خشک

افرادی که دارای پوست خشک هستند، گاهی با استفاده از مرطوب‌کننده‌های مختلف هم به نتیجه‌ای نمی‌رسند. این افراد باید از ماسک آبرسان صورت استفاده کنند. یکی از انواع ماسک آبرسان ترکیب ژل آلوئه‌ورا و خیار است. برای تهیه این ماسک ۲ قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا را به همراه نصف خیار مخلوط کنید. خمیر به‌دست‌آمده را به‌آرامی روی صورت ماساژ دهید. بعد از ۳۰ دقیقه می‌توانید صورت خود را بشویید.

عسل هم یک مرطوب‌کننده عالی است و بدون ایجاد احساس چربی، پوست را آبرسانی می‌کند. استفاده از ماسک‌های عسل برای پوست خشک مفید است. اگر عسل را در قسمت‌های آسیب‌دیده صورت مثل جای زخم ماساژ دهید، جای زخم‌ها کم‌رنگ شده و بازسازی بافت‌ها افزایش پیدا می‌کند.

ماسک-صورت-برای-پوست-خشک
ماسک ژل آلوئه ورا و خیار برای پوست خشک مفید است.

ماسک صورت برای پوست چرب

برای رفع چربی پوست به‌صورت طبیعی باید از موادی استفاده شود که تولید چربی را کنترل می‌کنند. یکی از بهترین گزینه‌ها آووکادو است. آووکادو به طور هوشمندانه چربی پوست را کنترل می‌کند. این میوه سرشار از اسید اولئیک است و به کاهش التهاب کمک می‌کند. برای تهیه ماسک خانگی باید نصف آووکادو را با یک‌چهارم خیار مخلوط کنید. سپس این ترکیب را روی پوست قرار دهید. این ماسک فوق خنک‌کننده بوده و احساس طراوت در پوست ایجاد می‌کند.

اگر به دنبال ماسک صورت راحت‌تری برای پوست چرب هستید، دستورالعمل دیگری هم وجود دارد. موز می‌تواند به جذب چربی پوست کمک کند. با استفاده از یک عدد موز، ۱۰ قطره آبلیمو و یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون می‌توانید یک ماسک خوب برای پوست چرب درست کنید. موز را در یک کاسه خرد کنید. آبلیمو و روغن زیتون را به آن اضافه کنید، تا حالت خمیری شود. ماسک صورت را ۱۵ دقیقه روی پوست قرار داده و سپس با آب گرم بشویید.

اگر چربی پوست شما بیش از حد زیاد است و با روش‌های طبیعی نمی‌توان میزان چربی را کنترل کرد، حتماً با یک متخصص پوست  مشورت کنید تا با یک درمان صحیح این مشکل برطرف شود.


ماسک پاکسازی صورت

اگر در معرض محیط آلوده قرار دارید، استفاده از ماسک پاکسازی صورت بسیار اهمیت دارد. یکی از ماسک‌های تأثیرگذار و تمیزکننده پوست ترکیب بادام و روغن زیتون است. برای تهیه این ماسک باید حدود یک مشت بادام را آسیاب کرده و پس از آسیاب ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون به آن اضافه کنید.

اسید چرب موجود در بادام به پوست نفوذ کرده و باعث نرمی پوست می‌شود. ویتامین E موجود در روغن زیتون هم تیرگی، کم‌آبی و خطوط ریز را از بین می‌برد. این ماسک خانگی را به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست قرار داده و قبل از شستشو کمی ماساژ دهید. با ماساژ دادن آلودگی، آرایش، سلول‌های مرده و چربی از بین می‌رود.

ماسک روشن‌کننده صورت

اگر احساس می‌کنید، درخشندگی چهره شما از بین رفته است، استفاده از ماسک خانگی و طبیعی می‌تواند در حل این مشکل مؤثر باشد. ترکیب عسل و زردچوبه یک ترکیب ضدالتهابی بوده و باعث روشن شدن پوست می‌شود. یک قاشق چای‌خوری زردچوبه را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. مخلوط را روی پوست صورت قرار داده و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید. سپس صورت را با آب ولرم شسته و از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

ماسک-صورت-با-عسل
ترکیب عسل و زردچوبه یک ماسک روشن کننده ایجاد می‌کند.

ماسک صورت برای لک‌های قهوه‌ای پوست

یکی از مواد بسیار تأثیرگذار در رفع لک‌های صورت روغن درخت چای است. برای تهیه ماسک صورت مناسب رفع لک‌ها می‌توان از ترکیب روغن درخت چای، کدوحلوایی و عسل استفاده کرد. ابتدا باید کدوحلوایی را در غذاساز به‌صورت پوره درآورد. سپس یک قاشق غذاخوری عسل و ۲ قطره روغن درخت چای را به آن اضافه کرد.

کدوحلوایی باعث افزایش کلاژن سازی شده و عسل به روشن شدن پوست کمک می‌کند. از این ماسک خانگی می‌توانید هفته‌ای یک‌بار استفاده کرده تا پوستی درخشان و یکدست داشته باشید.


ماسک صورت برای جوش صورت

آکنه یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی است. با بسته شدن منافذ پوست توسط چربی، سلول‌های مرده پوست و باکتری‌ها زیر پوست جمع می‌شوند و آکنه ایجاد می‌شود. آکنه می‌تواند شامل جوش سرسیاه، سرسفید، ندول یا کیست باشد. پروتئین موجود در سفیده تخم‌مرغ باکتری‌های موجود روی پوست را تا حدودی از بین برده و از لک‌های پوستی جلوگیری می‌کند.

برای تهیه این ماسک خانگی باید ۲ تا ۳ عدد تخم‌مرغ را برداشته و سفیده را از زرده جدا کرد. سفیده را در یک کاسه بریزید و با استفاده از پنبه روی صورت خود بمالید. ماسک صورت باید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست بماند. سپس پوست صورت را بشویید. در آخر از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

بهتر است، برای پیداکردن دلیل اصلی آکنه و درمان آن علاوه بر استفاده از ماسک به متخصص پوست مراجعه کنید. بهترین راه برای ازبین‌بردن آکنه، درمان آن است.

کدوم ماسک صورت برای پوست تو مناسبه؟

همین حالا با دکتر مشورت کن!


ماسک صورت برای جوش بلوغ

بسیاری از افراد به دنبال رفع جوش‌های دوران بلوغ هستند. اگر به دنبال روش طبیعی برای بهبود وضعیت جوش‌ها هستید، می‌توانید از ترکیب فوق‌العاده عسل، زردچوبه و نمک دریا استفاده کنید. برای تهیه این ماسک خانگی باید یک قاشق غذاخوری عسل، یک قاشق چای‌خوری زردچوبه و نصف قاشق چای‌خوری نمک دریا را با هم مخلوط کنید. این ماسک خواص درمانی دارد.

عسل طبیعی به‌ویژه عسل مانوکا باعث جذب باکتری‌ها می‌شود. زردچوبه علاوه بر درخشانی پوست یک ماده ضدالتهاب و ضد باکتری محسوب می‌شود. نمک دریا هم به تمیز شدن، کاهش التهاب و رفع عفونت کمک می‌کند. به همین دلیل ترکیب این سه ماده تأثیر بسیار خوبی در ازبین‌بردن جوش دارد. برای استفاده از این ماسک صورت از یک براش تمیز استفاده کنید. بعد از ۱۰  تا ۱۵ دقیقه صورت خود را با آب گرم بشویید.


ماسک دور چشم خانگی

یکی از بهترین مواد برای رفع تیرگی و چین‌وچروک دور چشم استفاده از چای سبز است. چای سبز حاوی پلی فنول است. آنتی‌اکسیدان موجود در چای سبز از پوست در برابر آسیب‌ها و علائم پیری محافظت می‌کند. برای تهیه ماسک دور چشم دو عدد پنبه را در چای بسیار غلیظ خیس کنید. پنبه‌ها را در یخچال قرار داده و سپس زیر چشم قرار دهید.

ماسک-صورت-با-زغال
زغال فعال یکی از بهترین مواد برای از بین بردن جوش سرسیاه است.

ماسک برای جوش سرسیاه

مدتی است که ماسک‌های حاوی زغال چوب بسیار طرفدار پیدا کرده‌اند. این نوع ماسک‌ها بهترین و سریع‌ترین راه برای ازبین‌بردن جوش سرسیاه محسوب می‌شوند. زغال فعال باعث سم‌زدایی شده و به باز شدن منافذ پوست کمک می‌کند. علاوه بر ازبین‌بردن جوش سرسیاه چربی پوست را هم کاهش می‌دهد.

برای تهیه ماسک زغالی در خانه باید یک قاشق چای‌خوری ژلاتین بدون طعم و نصف قاشق غذاخوری زغال فعال را با هم ترکیب کنید. سپس مقداری آب گرم اضافه کرده و خمیر غلیظی درست کنید. چند قطره روغن درخت چای را اضافه کرده و سپس ماسک را روی پوست صورت قرار دهید. پس از ۲۵ دقیقه ماسک به طور کامل خشک شده و می‌توانید آن را بردارید.


ماسک صورت خانگی لایه بردار

ماسک اسکراب صورت باید حاوی دانه‌هایی برای لایه برداری ازبین‌بردن سلول‌های مرده پوست باشد. یکی از لایه‌بردارهای طبیعی شکر است. برای تهیه ماسک لایه بردار می‌توان از ترکیب شکر، خیار، شیر و عسل استفاده کرد. نصف یک خیار را به همراه یک‌چهارم پیمانه شیر، یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری شکر مخلوط کنید.

این ماسک خنک‌کننده بوده و به‌آرامی پوست را لایه‌برداری می‌کند. پس از یک بار استفاده از این ماسک می‌توانید به‌خوبی متوجه تغییر پوست و نرم شدن آن شوید.

ماسک برای صاف شدن پوست صورت

برای دستیابی به پوست صاف حتماً نیازی به انجام روش‌های حرفه‌ای لایه‌برداری پوست یا انواع روش لیفت صورت نیست. با استفاده از ماسک‌های خانگی می‌توان به‌مرور برخی مشکلات پوستی را برطرف کرد. برای تهیه این نوع ماسک خانگی باید ماست، عسل و زردچوبه را ترکیب کرد. یک قاشق غذاخوری ماست ساده، یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری پودر زردچوبه را با هم مخلوط کنید.

ماست سرشار از اسیدلاکتیک است و با حذف سلول‌های مرده و ناهموار باعث تشکیل سلول‌های پوستی جدید و بهبود وضعیت پوست می‌شود. عسل هم به ایجاد پوست نرم کمک می‌کند.


ماسک لیفت صورت

درمان منظم می‌تواند در رفع خطوط ریز و چین‌وچروک مؤثر باشد. استفاده از ماسک سفت کننده پوست یکی از روش‌های بسیار خوب برای ازبین‌بردن چین‌وچروک‌ها است. برای تهیه ماسکی که به درد لیفت صورت بخورد، می‌توان از ترکیب آووکادو، عسل و پودر کاکائو استفاده کرد. آووکادو و پودر کاکائو باعث تحریک تولید کلاژن در پوست می‌شوند. عسل برای مرطوب کردن و نرم شدن پوست مناسب است.

۲ عدد آووکادو را با یک قاشق غذاخوری عسل و ۲ قاشق غذاخوری پودر کاکائو مخلوط کنید. برای این کار لازم است، ابتدا آووکادو را در یک ظرف له کرده سپس پودر کاکائو و عسل را به آن اضافه کنید. ماسک را به‌آرامی روی صورت ماساژ دهید. پس از ۲۰ دقیقه صورتتان را با آب گرم بشویید.

face-mask
آووکادو برای لیفت صورت مناسب بوده و به عنوان ماسک لیفت صورت استفاده می‌شود.

ماسک صورت برای منافذ باز

یکی از مشکلات پوستی دیده‌شدن منافذ پوست است. روش‌های مختلفی مثل آر اف فرکشنال برای رفع منافذ باز صورت وجود دارد. اما اگر به دنبال روش‌های طبیعی و بدون عارضه هستید، تهیه ماسک خانگی گزینه خوبی است. ماسک برای رفع منافذ باز از ترکیب سفیده تخم‌مرغ، عسل و آبلیمو به دست می‌آید. برای تهیه ماسک صورت باید یک عدد سفیده تخم‌مرغ، یک قاشق غذاخوری عسل و کمی آبلیمو را ترکیب کنید.

سفیده تخم‌مرغ و آبلیمو خاصیت انقباضی داشته و باعث سفت شدن پوست می‌شوند. افزودن عسل به این ترکیب باعث می‌شود، میزان رطوبت پوست افزایش پیدا کند.

درصورتی‌که منافذ باز صورت با روش‌های طبیعی برطرف نشود، لازم است از روش‌های حرفه‌ای در کلینیک‌ها استفاده شود. متخصص پوست پس از بررسی منافذ و مشکلات پوستی بهترین روش درمان را به شما پیشنهاد می‌دهد.

همین الان بهترین دکتر برای درمان حساسیت پوستی رو پیدا کن

معرفی ۱۱ نوع ماسک صورت خانگی با مواد اولیه ساده

با ساده‌ترین مواد اولیه موجود در خانه می‌توان ماسک صورت طبیعی درست کرد و نیازی به خرید محصولات کمیاب نیست. ماسک‌هایی بر پایه ماست، زردچوبه، عسل، جو دوسر و قهوه برای پوست بسیار مفید بوده و استفاده مداوم از آن‌ها تأثیر خوبی در کیفیت پوست دارد.

۱. ماسک صورت با ماست

از ماست در تهیه ماسک‌های خانگی بسیار استفاده می‌شود. ماست باعث پاکسازی پوست شده و منافذ را می‌بندد. در ساده‌ترین حالت می‌توانید، ماست را به صورت خود بمالید و حدود ۲۰ دقیقه صبر کنید. اگر می‌خواهید از ترکیب مواد دیگر در ماسک استفاده کنید، می‌توانید یک قاشق چای‌خوری ماست ساده را با آب یک‌چهارم یک پرتقال مخلوط کنید. در آخر مقداری از خمیر پرتقال و یک قاشق چای‌خوری آلوئه‌ورا به ترکیب اضافه کنید. این ماسک خانگی را می‌توانید پس از ۵ دقیقه بشویید. این ماسک به پاکسازی منافذ پوست کمک می‌کند. حتماً پیش از استفاده از ماسک مطمئن شوید، پوست شما به پرتقال حساسیت نداشته باشد.

face-mask-yogurt
ماست باعث پاکسازی پوست و درخشندگی آن می‌شود.

۲. ماسک صورت ماست و توت‌فرنگی

برای تهیه این ماسک خانگی باید چند عدد توت‌فرنگی را با ۳ قاشق غذاخوری بادام آسیاب شده کاملاً میکس کنید. ۲ قاشق غذاخوری ماست ساده را به آن اضافه کرده و ترکیب کنید، تا مخلوط خمیری به دست بیاید. این ماسک را روی صورت خود بمالید. درصورتی‌که مقداری از ترکیب اضافه ماند، می‌توانید در یخچال نگه‌داری کنید.


۳. ماسک زردچوبه برای صورت

زردچوبه برای پوست مفید بوده و این موضوع از نظر پزشکی هم اثبات شده است. استفاده از ماسک زردچوبه به مدت ۴ هفته به درمان هایپرپیگمانتاسیون و کاهش چین‌وچروک پوست کمک می‌کند. برای تهیه این ماسک خانگی باید یک قاشق غذاخوری زردچوبه، یک قاشق غذاخوری آب‌لیموی تازه را به همراه آب مخلوط کرده تا خمیر یکدستی درست شود. به این ترکیب می‌توانید یک قاشق غذاخوری عسل یا نصف آووکادو اضافه کنید. حداقل ۳ دقیقه این ماسک را روی صورت قرار داده و دو بار در هفته به مدت ۵ هفته این کار را تکرار کنید.


۴. ماسک عسل برای صورت

عسل در تهیه ماسک‌های زیادی مورداستفاده قرار می‌گیرد و دستورالعمل‌های فراوانی برای تهیه این ماسک خانگی وجود دارد. طرز تهیه یکی از ماسک‌های مفید با عسل به این صورت است. دو سوم فنجان جو دوسر را با یک‌دوم فنجان آب داغ مخلوط کنید و ۵ دقیقه صبر کنید. نصف یک سیب بدون هسته را با ۲ قاشق غذاخوری ماست، ۲ قاشق غذاخوری عسل و یک سفیده تخم‌مرغ در مخلوط‌کن بریزید. پس از ۴۵ ثانیه به‌خوبی ترکیب شده و می‌توان مخلوط جو دوسر را به آن اضافه کرد. ۲۰ ثانیه دیگر ترکیب را مخلوط کرده و سپس روی صورت قرار دهید. پس از ۱۵ دقیقه و تغذیه کامل پوست می‌توانید ماسک را بشویید.


۵. ماسک خردل برای صورت

دانه‌های خردل حاوی گوگرد ضد باکتری هستند. این ماسک صورت برای حساسیت پوست، آکنه و التهاب بسیار مفید است. به‌آرامی خردل را روی صورت خود بمالید و صبر کنید، تا خشک شود. بعد از ۱۵ دقیقه با آب گرم بشویید. ابتدا ماسک را در یک ناحیه کوچک امتحان کنید، تا مطمئن شوید، پوستتان تحریک نمی‌شود.

mustard-face-mask
دانه‌های خردل ضدباکتری بوده و برای رفع آکنه مفید هستند.

۶. ماسک صورت موز

موز سرشار از مواد مغذی و مفید برای پوست است. ویتامین A  موجود در موز برای رفع لکه‌های تیره و صاف شدن پوست مفید است. ویتامین B باعث کاهش خشکی و ویتامین E در کاهش چین‌وچروک‌ها مؤثر است. پتاسیم موجود در موز هم به مرطوب و هیدراته شدن پوست کمک می‌کند. موز به‌تنهایی یک ماسک خانگی و طبیعی محسوب می‌شود و پوست را نرم می‌کند.

یک موز رسیده و متوسط را به صورت خمیر درآورید. سپس آن را به‌آرامی روی صورت و گردن خود بمالید. ۱۰ تا ۲۰ دقیقه روی صورت مانده و سپس با آب سرد بشویید. روش دیگر برای تهیه این ماسک طبیعی به این صورت است که یک‌چهارم فنجان ماست ساده، ۲ قاشق غذاخوری عسل و یک موز متوسط را با هم مخلوط کنید. به دلیل خاصیت عسل در درمان آکنه این ماسک خانگی را می‌توان بهترین ماسک صورت به‌حساب آورد.


۷. ماسک شیر خشک

یکی از ماسک‌های بسیار مفید ماسک شیر خشک است. برای تهیه آن لازم است، ¼ فنجان شیر خشک را با آب مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست بیاید. صورت خود را کاملاً با ماسک پوشانده و اجازه دهید، خشک شود. سپس ماسک را با آب گرم بشویید. این ماسک به چهره شما طراوت و شادابی می‌دهد.


۸. ماسک جو دوسر برای صورت

اگر به دنبال ماسک طبیعی هستید که پوست شما را بهبود ببخشد، ماسک جو دوسر می‌تواند گزینه خوبی باشد. برای تهیه آن باید نصف فنجان آب داغ (نه در حد جوش) و نصف فنجان جو دوسر را با هم ترکیب کنید. بعد از ۲ تا ۳ دقیقه آب و بلغور جاافتاده و می‌توانید مواد بعدی را به آن اضافه کرد.

در این مرحله ۲ قاشق غذاخوری ماست ساده، ۲ قاشق غذاخوری عسل و یک سفیده تخم‌مرغ کوچک را با ترکیب قبلی مخلوط کنید. یک‌لایه نازک از ماسک طبیعی را روی صورت خود قرار دهید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید. سپس صورت خود را با آب گرم بشویید.


۹. ماسک صورت با تخم‌مرغ

ماسک تخم‌مرغ به شادابی پوست کمک می‌کند. اگر پوست خشکی دارید، از زرده تخم‌مرغ برای تهیه ماسک صورت استفاده کنید. برای پوست چرب ماسک صورت با سفیده تخم‌مرغ گزینه بهتری است. می‌توانید سفیده تخم‌مرغ را با کمی لیمو و عسل مخلوط کنید. افراد با پوست معمولی می‌توانند از کل تخم‌مرغ برای تهیه ماسک استفاده کنند. تخم‌مرغ زده شده را به صورت خود بمالید و حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید. سپس می‌توانید ماسک را بشویید.

ماسک-صورت-با-مخمر
مخمر در تهیه ماسک طبیعی استفاده شده و برای پوست‌های چرب مفید است.

۱۰. ماسک صورت با مخمر

این درمان برای افراد جوان با پوست چرب بسیار مناسب است. برای تهیه این ماسک نیاز به یک بسته مخمر خشک دارید. محتویات یک بسته (حدود ۷ گرم) را با ۳ قطره آبلیمو و ۲ قاشق چای‌خوری آب مخلوط کنید، تا به شکل خمیر دربیاید. در صورت نیاز می‌توانید آب بیشتری اضافه کنید، تا به غلظت مناسب برسد. این ماسک طبیعی را ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی صورت قرار دهید و سپس آن را بشویید.


۱۱. ماسک قهوه برای لک صورت

قهوه برای رفع لکه‌های پوستی بسیار مفید است. یکی از ماسک‌هایی که می‌توان برای ازبین‌بردن لک‌ها استفاده کرد، ترکیب قهوه و عسل است. برای تهیه ماسک خانگی باید نصف قاشق غذاخوری قهوه آسیاب شده را با یک قاشق چای‌خوری عسل ترکیب کنید. برای این‌که خمیر خیلی غلیظ نشود، می‌توانید مقدار عسل را بیشتر کنید. ماسک را روی صورت قرار داده و پس از ۱۰ دقیقه آن را بشویید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

مراقبت از پوست و انجام روتین‌های پوستی روزانه و هفتگی و ماهانه تاثیر زیادی در کیفیت پوست و جوان ماندن آن دارد. استفاده از انواع ماسک‌های آبرسان، تغذیه‌کننده، ضد‌چروک و غیره می‌تواند در ساده‌ترین و در دسترس‌ترین حالت به برطرف کردن مشکلات پوستی کمک کند. البته به این نکته دقت داشته باشید که برای شناسایی نوع پوست و مشکلات پوستی ابتدا به متخصص پوست مراجعه کنید و بعد راه‌های دیگر را امتحان کنید.

در وب‌سایت دکترتو می‌توانید با مجموعه‌ای از بهترین متخصصین پوست آشنا شده و با استفاده از سامانه نوبت‌دهی آنلاین نسبت به رزرو وقت ویزیت از پزشک مورد نظرتان اقدام کنید. همچنین در صورت نیاز به راهنمایی‌های بیشتر می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین دکترتو استفاده کنید.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

حتماً قبل از استفاده از ماسک، صورت خود را با آب و شوینده ملایم بشویید. با پاک شدن آلودگی‌ها و چربی‌ها ماسک بهتر به پوست نفوذ می‌کند. معمولاً ماسک‌ها باید ۱۰ تا ۳۰ دقیقه روی پوست بمانند. باید اجازه دهید، تا مواد به پوست نفوذ کند. سعی کنید، این مدت‌زمان طولانی نشود. زیرا قرارگیری ماسک به مدت طولانی روی صورت باعث تحریک پوست می‌شود.

اگر از ماسک‌های موجود در بازار استفاده می‌کنید، روی جعبه ماسک مدت زمان قرارگیری ماسک روی صورت را مطالعه کنید. بعد از شستن ماسک از مرطوب‌کننده استفاده کنید. در صورت تحریک پوست و واکنش آلرژیک از ماسک استفاده نکنید. استفاده از ماسک یک یا دو بار در هفته کافی است. نیازی نیست که هر روز این کار را انجام دهید.

قبل از استفاده از ماسک باید صورت خود را با آب و مواد شوینده شستشو دهید. در این صورت چربی‌ها و آرایش به طور کامل از صورت پاک می‌شود و ماسک بهتر به پوست نفوذ می‌کند. بعد از استفاده از ماسک هم صورت باید با آب سرد یا آب ملایم شسته شود. برخی افراد در حمام از ماسک استفاده می‌کنند. اگر پوست خشکی دارید، بهتر است قبل از حمام صورت خود را بشویید و از ماسک استفاده کنید. حتماً پس از بیرون آمدن از حمام مرطوب‌کننده حاوی نرم‌کننده استفاده کنید.

برای استفاده از ماسک‌های پاک‌کننده عمیق برای پوست‌های چرب و مختلط بهتر است، قبل از استفاده از ماسک حمام کرد. دوش گرفتن باعث می‌شود، منافذ پوست در اثر آب گرم و بخار باز شوند. در این صورت پوست برای یک پاکسازی عمیق آماده می‌شود.

انتخاب بهترین ماسک صورت در بازار به نوع پوست و مشکلات پوستی شما بستگی دارد. در فروشگاه‌های اینترنتی می‌توانید اطلاعات دقیق هر نوع ماسک را پیدا کنید. در این فروشگاه‌ها ماسک برای انواع پوست چرب، خشک و معمولی موجود است. همچنین برای مشکلات پوستی مثل آکنه، جوش سرسیاه، لکه‌های قهوه‌ای پوست یا تیرگی دور چشم ماسک‌های متنوعی وجود دارد.

بهترین برند ماسک صورت که در بازار موجود است، برندهایی مثل هیدرودرم، اوریفلیم و گارنیه است. البته امروزه برندهای متنوعی در بازار وجود دارند که هرکدام طرفداران خود را پیدا کرده‌اند. بهترین مرجع برای بررسی ماسک‌های صورت و محصولات پوستی، متخصص پوست است.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره ماسک صورت

  1. ناشناس گفت:

    رنگ نمیده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در صورت استفاده از زردچوبه به مقدار زیاد احتمال رنگ پس دادن وجود دارد
      نسبت و میزان ان مهم است

  2. ناشناس گفت:

    ببخشید اگه زرد چوبه و عسل انتخاب کنیم رنگ پوست زرد نمیکنه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در صورت استفاده از زردچوبه به مقدار زیاد احتمال رنگ پس دادن وجود دارد
      نسبت و میزان ان مهم است

  3. یاسی هستم دلبرا گفت:

    من چند روز از ماسک خانگی استفاده کردم و بهترین نتیجه را گرفتم توصیه میکنم از ماسک های خانگی استفاده کنید

    تنک یو ❤🌹

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از راهنمایی تان

  4. الناز گفت:

    سلام
    من ماسک صورت زرچوبه و عسل رو استفاده
    کردم
    رنگ داده
    چیکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      معمولا بالای ۳ دقسقه نباید روی پوست باشد
      با دستمال مرطوب پاک کنید

  5. زري سلطاني فر گفت:

    عالی هستند ماسکها و پیشنهادات
    فقط بفرمایید چرا ماسک زرد چوبه وعسل وآبلیمو فقط ۳دقیقه روی پوست بماند ومابقی ماسکها اغلب ۱۵تا۲۰دقیقه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمالا برای تغییر رنگ پوست زمان کمتری صرف خواهد شد

  6. حمید کیا گفت:

    سلام .میتونید با جوهر نمک پاک کنید و بشورید.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این روش برای هر پوستی سازگار نیست و ممکن است خطرناک باشد

  7. ELaHa گفت:

    خیلی خوب بود ممنون از لطف تون 😊

  8. فائزه گفت:

    درمورد برندهیدرودرم توضیح میدید من پوستم چربع

  9. .. گفت:

    این ماسک زردچوبه و عسل رو پوستم جاش بمونه و رنگ زردچوبه پاک نشه با چی پاک کنم؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      شست شوی با شوینده مناسب میتونه آثار این رنگ را از بین ببرد.

      1. سلوا گفت:

        یعنی خیلی خوب بشوییم؟

    2. هستی گفت:

      ببخشید من ماسک صورت میخوام درست کنم عسل و زردچوبه ولی قبل از گذاشتن صورتمون رو بشوریم و بعد گذاشتن صورتمون رو بشوریم؟