چسبندگی رحم چیست و چگونه درمان می‌ شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

چسبندگی رحم شرایطی است که در آن بر اثر آسیب یا عفونت، پوشش و دیواره داخلی رحم به هم می‌چسبد. این عارضه می‌تواند باعث سقط جنین شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

چسبندگی رحم چیست و چگونه درمان می‌ شود؟

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

ادامه این پادکست را می‌توانید در این بخش گوش دهید:

چسبندگی رحم یک عارضه خطرناک برای زنان است که می‌تواند در زمان بارداری باعث آسیب به جنین شود. چسبندگی رحم که به آن چسبندگی داخل رحمی نیز گفته می‌شود می‌تواند از نظر شدت و نیاز به درمان متفاوت و مشکل ساز باشد.

زیرا باعث می‌شود قسمت‌هایی از بدن که به طور معمول متصل نیستند به یکدیگر بچسبند. به عنوان مثال، روده ممکن است با چسبندگی به رحم متصل شود یا لوله فالوپ ممکن است به تخمدان بچسبد. این عارضه حرکت طبیعی اندام‌های لگنی را مختل می‌کند و می‌تواند باعث درد شود.

اگر بعد از یک عمل جراحی بزرگ در قسمت رحم یا یک بیماری خاص احساس می‌کنید دچار چسبندگی رحم شده‌اید، می‌توانید از طریق دکترتو با برترین پزشکان متخصص زنان و زایمان در سایت دکترتو به صورت تلفنی ارتباط برقرار کنید تا از وجود این بیماری اطمینان حاصل نمایید. در ادامه همراه ما باشید که به بررسی بیشتر این بیماری خواهیم پرداخت.

چسبندگی رحم یا سندرم آشرمن چیست؟

چسبندگی رحم به انگلیسی Uterine adhesions یکی از بیماری‌های شایع در زنان است. داخل رحم شبیه بادکنکی است که دیواره‌های جلویی و پشتی آن به صورت صاف روی هم قرار دارند. داخل آن با بافتی به نام آندومتر پوشیده شده است و در طی قاعدگی، لایه سطحی (بالایی) آندومتر ریخته می‌شود. هنگامی که باردار می‌شوید، جنین در آندومتر لانه گزینی می‌کند. آسیب و یا عفونت ممکن است به پوشش داخلی رحم آسیب برساند و باعث ایجاد چسبندگی (بافت اسکار) بین دیواره‌های داخلی رحم شود، به این حالت چسبندگی رحم یا سندرم آشرمن گفته می‌شود.

چسبندگی داخل رحمی در موارد خفیف می‌تواند نوار‌های کششی و نازک بافت اسکار (بافت اسکار به مجموعه‌ای از سلول‌ها و کلاژن‌ها گفته می‌شود که جای زخم را می‌پوشانند) را درست کند. در موارد شدید می‌تواند با تشکیل نوارهای ضخیم همراه باشد. در شدیدترین موارد، انسداد یا تخریب جزئی یا کامل داخل حفره رحم ممکن است رخ دهد.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

چسبندگی رحم چگونه بر باروری تأثیر می‌ گذارد؟

سندروم آشرمن (چسبندگی رحم و جفت) به شکل‌های زیر می‌تواند بر بارداری تاثیر بگذارد:

  • جفت آکرتا: در این وضعیت، چسبندگی رحم جفت خود را بیش از حد عمیق به دیواره رحم می‌چسباند. این اتفاق منجر به بارداری پرخطر می‌شود. حتی ممکن است پس از تولد نوزاد، تمام یا بخشی از بافت اسکار چسبیده باقی بماند و باعث خونریزی بیش از حد شود.
  • جفت سر راهی: در این وضعیت جفت دهانه رحم را مسدود می‌شود که ممکن است باعث خونریزی شدید در دوران بارداری و زایمان شود. همچنین خطر زایمان زودرس را افزایش می‌دهد.
  • خونریزی بیش از حد: این وضعیت می‌تواند منجر به از دست دادن بارداری، عفونت یا حاملگی خارج رحمی شود. حاملگی خارج رحمی حاملگی است که در لوله فالوپ شما اتفاق می‌افتد.

سندرم آشرمن یک وضعیت تهدید کننده زندگی نیست، اما ممکن است شما را در معرض سقط‌های مکرر و نازایی قرار دهد. اگر شما نازا شوید، دیگر نمی‌توانید فرزندی به دنیا بیاورید. مطمئن شوید که به طور منظم به پزشک مراجعه می‌کنید تا در صورت داشتن چسبندگی داخل رحمی، بارداری شما را تحت نظر داشته باشند.

چسبندگی رحم چگونه بر باروری تأثیر می‌ گذارد؟
سندرم آشرمن یک وضعیت تهدید کننده زندگی نیست، اما ممکن است شما را در معرض سقط‌های مکرر و نازایی قرار دهد.

بارداری بعد از چسبندگی رحم امکان پذیر است؟

درمان سندرم آشرمن با جراحی امکان پذیر است. این جراحی معمولا شانس شما را برای باردار شدن و داشتن یک بارداری موفق افزایش می‌دهد. از این رو پزشکان توصیه می‌کنند قبل از شروع تلاش برای باردار شدن، یک سال کامل پس از عمل جراحی صبر کنید.

چسبندگی رحم در بارداری سوم (کیا چسبندگی رحم داشتن و باردار شدن)

بدون درمان چسبندگی رحم بعد از سزارین یا زایمان طبیعی، چسبندگی تخمدان به رحم یا بیشتر چسبندگی‌ها بدون علامت باقی می‌مانند و بر باروری یا شرایط بارداری تأثیر نمی‌گذارند. اما ممکن است در برخی از زنان منجر به ناباروری و عوارض بارداری شود.

علائم چسبندگی رحم چیست؟

از کجا بفهمیم چسبندگی رحم داریم؟ شایع ترین علامت سندرم آشرمن پریودهای کم یا بدون قاعدگی است. همچنین ممکن است در زمان پریود شدن شما احساس درد کنید اما خونریزی نداشته باشید. درد در تاریخ پریودی می‌تواند نشانه این باشد که شما در پریود هستید اما به دلیل انسداد، خون نمی‌تواند از رحم شما خارج شود. با این حال، عوامل دیگری می‌توانند باعث شوند که شما پریود نشوید، از جمله:

  • یائسگی
  • ورزش بیش از حد
  • فشار
  • کاهش وزن ناگهانی
  • مصرف قرص‌های ضد بارداری
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک.

درد در هنگام مقاربت جنسی نیز می‌تواند یکی دیگر از علائم چسبندگی رحم باشد. البته همانطور که گفتیم علل دیگری همچون بیماری التهابی لگن و افتادگی رحم نیز می‌توانند باعث درد در هنگام سکس شوند.

سقط جنین به از بین رفتن جنین قبل از هفته ۲۰ بارداری گفته می‌شود. یکی دیگر از علائم سندرم آشرمن سقط مکرر جنین است. اگر دچار این عارضه شده‌اید ممکن است به چسبندگی رحم مبتلا باشید. در هر حال تشخیص نهایی مشکل شما به عهده پزشک است.

۱. علائم چسبندگی روده به رحم (علائم سندروم آشرمن)

همانطور که گفتیم چسبندگی رحم و بافت اسکار می‌توانند باعث اتصال روده به رحم شوند. اگر علائم زیر را در خود مشاهده کردید ممکن است این اتفاق برای شما افتاده باشد. در این صورت به مراقبت‌ها ویژه پزشکی نیاز خواهید داشت:

  • درد و گرفتگی شکم
  • نفخ
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • درد مزمن
  • اختلال در عملکرد مثانه.

۲. علائم چسبندگی رحم بعد از سزارین و زایمان طبیعی (چسبندگی بخیه سزارین)

اگر بعد از عمل سزارین علائم زیر را داشته باشید، ممکن است به سندرم آشرمن مبتلا شده باشید:

  • در ایستادن یا صاف ایستادن مشکل داشته باشید.
  • سال‌ها پس از انجام سزارین، درد غیر قابل توضیحی در شکم خود داشته باشید.
  • دچار نفخ مکرر یا برآمدگی شکم شوید.
  • در هنگام رابطه جنسی دچار درد شوید.
  • حساسیت یا درد را در جای زخم خود تجربه کنید.
  • درد شدید قاعدگی را تجربه کنید، به خصوص پس از انجام سزارین.
  • درد لگنی شدید داشته باشید.
  • با ناباروری ثانویه مواجه شوید.
علائم چسبندگی رحم چیست؟
درد در هنگام مقاربت جنسی نیز می‌تواند یکی دیگر از علائم چسبندگی رحم باشد.

۳. علائم چسبندگی رحم بعد از کورتاژ یا سقط جنین

بیشتر زنان ممکن است قاعدگی بسیار کم، قاعدگی‌های سبک یا دردناک یا حتی درد لگن را تجربه کنند. سقط های مکرر مهم‌ترین علت قطع شدن قاعدگی است که می‌تواند نشانه چسبندگی رحم در برخی از زنان نیز باشد.

۴. علائم چسبندگی رحم به مثانه

نشانه های چسبندگی رحم به مثانه شامل موارد زیر است:

  • درد مزمن لگن
  • ناباروری
  • انسداد روده و ناتوانی در دفع گاز روده
  • اختلال عملکرد مثانه
  • درد و مشکل در اجابت مزاج
  • درد حرکتی مانند راه رفتن، نشستن یا دراز کشیدن

۵. چسبندگی رحم و پریودی

چسبندگی رحم سندرمی است که در آن غشای پایه آندومتر در اثر جراحی، عفونت و علل دیگر آسیب می‌بیند. این اتفاق می‌تواندمنجر به قاعدگی نامنظم، آمنوره و حتی پریود دردناک شود.

۶. چسبندگی رحم بعد از عمل فیبروم

بعد از عمل، چسبندگی می‌تواند با عوارض شدیدی مانند انسداد روده کوچک، درد مزمن لگن، عوارض دردناک برای عمل‌های بعدی یا اختلال در باروری همراه باشد. ترومای بافتی و میزان تجربه جراح در عمل فیبروم از عوامل موثر در ایجاد چسبندگی است.

آیا شما هم علائم سندرم آشرمن را دارید؟

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیرید.

علت‌ چسبندگی رحم چیست؟

چرا چسبندگی رحم می گیریم؟ سندروم آشرمن می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود، اما اغلب اوقات به دلیل جراحی رحم یا دهانه رحم به وجود می‌آید. احتمالا بعد از شنیدن این جمله اولین سوالی که می‌پرسید این باشد که چه جراحی‌هایی باعث چسبندگی رحم می‌شوند؟ در ادامه جراحی‌ها و شرایطی که باعث بروز این بیماری می‌شوند را بررسی خواهیم کرد.

۱. جراحی هیستروسکوپی چسبندگی رحم

جراحی که در آن پزشک یک دوربین را در رحم شما قرار می‌دهد و سپس فیبروم‌ها را با استفاده از یک ابزار الکتریکی قطع و خارج می‌کند. از عوارض برداشتن رحم، ایجاد درد شدید در زیر شکم و لگن است.

۲. اتساع و کورتاژ

اتساع و کورتاژ نوعی عمل جراحی است که از آن برای باز کردن دهانه رحم (اتساع) و سپس برداشتن بافت از رحم استفاده می‌شود. این بافت می‌تواند پوشش داخلی رحم شما (آندومتر) یا بافت ناشی از سقط جنین باشد. در طول عمل، از ابزاری برای خراش دادن بافت اضافی استفاده می‌شود. این عمل معمولا باعث ایجاد اسکار نمی‌شود مگر اینکه شما یک عفونت زمینه‌ای داشته باشید. طبق تحقیقات، علت ناباروری زنان کورتاژ متعدد است.

۳. سزارین

از این جراحی برای زایمان نوزاد استفاده می‌شود. در برخی موارد، سزارین می‌تواند باعث ایجاد بافت اسکار و چسبندگی داخل رحمی شود. این اتفاق زمانی می‌افتد که از بخیه‌ها برای توقف خونریزی در طول سزارین استفاده شده باشد و یا اینکه در زمان انجام عمل عفونت داشته باشید. در غیر این صورت، بسیار نادر است که سزارین باعث سندرم آشرمن شود.

۴. عفونت‌ ها

عفونت‌ها به تنهایی معمولا باعث چسبندگی رحم نمی‌شوند. اما، هنگامی که در حین انجام جراحی رحم، مانند D&C یا سزارین، دچار عفونت می‌شوید، می‌توانید به چسبندگی داخل رحمی مبتلا شوید.

۵. پرتو درمانی (علت چسبندگی رحم و تخمدان چیست)

گاهی اوقات، یک گزینه درمانی می‌تواند باعث ایجاد بافت اسکار در رحم شما شود. پرتودرمانی برای درمان شرایطی مانند سرطان دهانه رحم استفاده می‌شود، اما این درمان می‌تواند باعث چسبندگی رحم شود.

علت‌ چسبندگی رحم چیست؟
برای تشخیص علت چسبندگی، سونوگرافی را می‌توان به صورت خارجی، از روی پوست شما یا به صورت داخلی با سونوگرافی ترانس واژینال انجام داد.

تشخیص چسبندگی رحم چگونه است؟

تست‌های تصویربرداری به متخصصان زنان و زایمان اجازه می‌دهد تا اندام‌های داخلی شما را ببینند. تست‌های مختلف جزئیات مختلفی را ارائه می‌دهند، از این رو ممکن است برای تشخیص بیماری شما چند آزمایش صورت گیرد. برخی از این آزمایش‌ها را می‌توان بر روی پوست انجام داد و نیاز به آمادگی کمی دارند، اما در مواردی دیگر ممکن است از روش‌های پیچیده‌تری استفاده شود. تست‌های تصویربرداری زیر می‌توانند برای تشخیص چسبندگی داخل رحمی استفاده شوند.

متن انگلیسی:
IUA can be visualized by hysterosalpingography (HSG), ultrasonography including contrast sonohysterography (SHG) and 3D ultrasonography, hysteroscopy and magnetic resonance imaging (MRI).
ترجمه فارسی:
سندروم اشرمن را می‌توان با هیستروسالپنگوگرافی (HSG)، سونوگرافی (شامل سونو هیستروگرافی کنتراست (SHG) و سونوگرافی سه بعدی)، هیستروسکوپی و تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) مشاهده کرد.

به نقل از سایت ncbi

۱. سونوگرافی اولتراسوند برای تشخیص چسبندگی رحم

روش تشخیصی سونوگرافی چسبندگی رحم در بارداری چگونه انجام میشود؟ این نوع آزمایش تصویربرداری از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از اندام‌های داخلی شما استفاده می‌کند. سونوگرافی را می‌توان به صورت خارجی، از روی پوست شما یا به صورت داخلی با سونوگرافی ترانس واژینال انجام داد. در این نسخه از آزمایش، یک گرز نازک به داخل واژن وارد می‌شود.

۲. هیستروسکوپی

در طی این روش، ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی از یک لوله باریک و نازک که یک دوربین در انتهای آن قرار دارد استفاده می‌کند تا داخل رحم شما را مشاهده کند. لوله هیستروسکوپی در واژن شما وارد می‌شود و از طریق دهانه رحم به سمت بالا و داخل رحم حرکت می‌کند.

هیستروسکوپی به متخصص این امکان را می‌دهد که نگاهی بسیار دقیق به داخل رحم شما داشته باشد. همچنین می توان از این روش برای درمان چسبندگی رحم نیز استفاده کرد.

۳. سونوگرافی انفوزیونی سالین

چسبندگی رحم تو سونوگرافی مشخص میشه؟ این تست تصویربرداری از اولتراسوند به همراه محلول سالین (مخلوطی از نمک و آب) برای ایجاد تصویر واضحی از داخل رحم استفاده می‌کند. این مایع رحم شما را منبسط می‌کند تا پزشک بتواند جزئیات، شکل و نقایص حفره رحم شما را ببیند. این آزمایش دقیق٬تر از سونوگرافی ساده است و می‌تواند به خوبی سندرم آشرمن شما را نشان دهد.

اینفوگرافی چسبندگی رحم
چسبندگی رحم یا سندرم آشرمن را بهتر بشناسید.

راه درمان چسبندگی رحم چیست؟

راه‌های مختلفی برای درمان چسبندگی داخل رحمی وجود دارد. در طول مکالمه با دکتر خود، خوب است در مورد اینکه این وضعیت چه احساسی در شما ایجاد می‌کند صحبت کنید. همچنین اهداف خود برای باروری آینده را مورد بحث قرار دهید. در برخی موارد که یک زن علائمی را تجربه نمی‌کند، یک گزینه درمانی در واقع می‌تواند عدم درمان باشد.

با این حال، اگر برنامه شما شامل حاملگی‌های آینده باشد، گزینه های درمانی زیادی وجود دارد که می‌تواند بافت اسکار را از بین ببرد. همچنین اگر دچار گرفتگی یا درد لگن باشید نیز باید تحت درمان قرار بگیرید. هدف اصلی درمان برداشتن بافت اسکار و بازگرداندن رحم به اندازه و شکل اولیه است. درمان چسبندگی رحم معمولا به سه شکل صورت انجام می‌گیرد.

راه درمان چسبندگی رحم چیست؟
در طول مکالمه با دکتر خود، خوب است در مورد اینکه این وضعیت چه احساسی در شما ایجاد می‌کند صحبت کنید.

۱. درمان چسبندگی رحم با هیستروسکوپی (درمان چسبندگی تخمدان)

عمل چسبندگی رحم چگونه انجام میشود؟ رایج‌ترین درمان برای سندرم آشرمن، جراحی هیستروسکوپی (هیستروسکوپ به علاوه قیچی یا سایر ابزارهای برش) برای برش چسبندگی دیواره رحم است. هیستروسکوپ به پزشک اجازه می‌دهد تا با دید مستقیم قسمت‌های بزرگ شده رحم را برای برش دقیق چسبندگی‌های رحم مشاهده کند.

اکثر جراحی‌های هیستروسکوپی را می‌توان در یک محیط سرپایی انجام داد. درمان موارد شدید سندرم آشرمن می‌تواند چالش‌برانگیزتر باشد، زیرا ممکن است حفره کاملاً مسدود شده یا آنقدر باریک باشد که امکان قرار دادن هیستروسکوپ در داخل دهانه رحم وجود نداشته باشد. خطر احتمالی این روش آسیب رساندن به بافت سالم داخل رحم در حین برداشتن بافت اسکار است.

اغلب پس از جراحی هیستروسکوپی آنتی بیوتیک‌ها نیز تجویز می‌شوند. در حالی که آنتی بیوتیک‌ها مستقیما از چسبندگی مجدد جلوگیری نمی‌کنند، اما به جلوگیری از عفونت‌ها و التهاب‌هایی که ممکن است به رحم آسیب برسانند و باعث چسبندگی مجدد دیواره‌های رحم شوند، کمک می‌کنند.

مراقبتهای بعد از عمل چسبندگی رحم چیست؟

از آنجایی که بیشتر عمل‌های هیستروسکوپی سرپایی هستند، شما می‌توانید در مدت زمان کوتاهی به روال عادی زندگی خود برگردید. نکات زیر را برای پیمایش هر چه بهتره مسیر بهبودی در نظر داشته باشید:

  • تا ۲۴ ساعت پس از عمل، از خوردن مشروبات الکلی و رانندگی اجتناب کنید.
  • اگر دچار درد در لگن و رحم خود هستید می‌توانید از مسکن‌های معمولی مانند پاراستامول یا ایبوپروفن استفاده کنید.
  • اگر دچار لکه بینی یا خونریزی واژینال هستید، بهتر است به جای استفاده از تامپون، از نوار بهداشتی استفاده کنید.
  • به اندازه کافی پس از عمل استراحت کنید.
  • سعی کنید بعد از عمل وعده‌های غذایی کوچک و سبک بخورید.
  • اگر در طول عمل بیهوش بوده‌اید، بهتر است تا ۲۴ ساعت بعد حمام نکنید.
  • شما باید به مدت یک هفته یا تا زمانی که خونریزی متوقف شود از رابطه جنسی خودداری کنید.

۲. هورمون درمانی (درمان سریع چسبندگی شدید رحم)

هورمون درمانی و مکمل‌های استروژن برای کمک به ترمیم بافت و بازیابی پوشش داخلی رحم پیشنهاد می‌شود. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که استروژن درمانی ممکن است ترمیم و رشد سلول‌ها در دیواره رحم را افزایش دهد، با این حال مطالعات بالینی بیشتری برای تایید ارزش استروژن درمانی در درمان چسبندگی رحم مورد نیاز است.

هورمون درمانی ممکن است با یک کاتتر کوچک داخل رحمی که چند روز پس از هیستروسکوپی در داخل رحم باقی می‌ماند، همراه شود. این امر خطر تشکیل بافت اسکار مکرر پس از عمل را کاهش می‌دهد. در واقع، استروژن باعث بهبود آندومتر می‌شود و کاتتر یک مانع فیزیکی بین دیواره‌های قدامی و خلفی رحم شما ایجاد می‌کند، به طوری که در چند روز پس از عمل اسکار به یکدیگر نمی‌چسبند.

۳. آنزیم درمانی سیستمیک

آنزیم درمانی با استفاده از آنزیم‌های سیستمیک به بدن کمک می‌کند تا بافت اسکار را تجزیه کند و سندرم آشرمن را درمان کند. اگر می‌دانید که قصد انجام کورتاژ دارید، یک ترکیب آنزیمی سیستمیک برای بهبودی پس از عمل در دسترس داشته باشید.

مصرف آنزیم‌های سیستمیک پس از قطع خونریزی کورتاژ، ممکن است به جلوگیری از تشکیل بافت اسکار کمک کند. در نتیجه چسبندگی رحم ایجاد نخواهد شد. این درمان به صورت زیر سندرم آشرمن را درمان و از بروز دوباره آن جلوگیری می‌کند:

  • ترکیب آنزیم سیستمیک به عنوان یک تعدیل کننده پاسخ بیولوژیکی عمل می‌کند و با سیستم دفاعی ایمنی بدن برای تعدیل پاسخ التهابی کار می‌کند.
  • این آنزیم‌ها از پاکسازی بافت‌ها حمایت می‌کنند و همچنین گردش خون را بهتر می‌کنند.
  • این داروها “فیبرین” را که ترکیب التهاب طولانی مدت و تشکیل بافت اسکار است را می‌شکنند و از بین می‌برند.
  • آنزیم‌ها پروتئین‌هایی که باعث التهاب در خون می‌شوند را تجزیه می‌کنند. این امر حذف آنها را از طریق سیستم لنفاوی و گردش خون تسهیل می‌کند.

برای درمان چسبندگی رحم به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

بیماری‌های زنان، اختلالاتی هستند که فقط زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهند. چسبندگی رحم، سرطان پستان، سرطان تخمدان و دهانه رحم نمونه‌ای از این بیماری‌ها هستند. متخصصان زنان و زایمان انواع بیماری‌های زنان را تشخیص داده و درمان می‌کند.

اگر هر یک از علائم سندروم آشرمن را در خود مشاهده کردید، اصلا نگران نباشید! شما می‌توانید از طریق دکترتو با یک متخصص زنان ارتباط برقرار کنید و از وجود بیماری اطمینان حاصل کنید. و همچنین اگر نیاز به معاینه فیزیکی داشته باشید می‌توانید از بخش نوبت مطلب، وقت مراجعه تنظیم کنید.

بعد از جراحی چسبندگی رحم به چه مراقبت‌هایی نیاز داریم؟ از پزشک متخصص بپرس.

درمان‌ های خانگی و طب سنتی برای چسبندگی رحم

اگر مشخص شود که برای برداشتن چسبندگی رحم به یک روش جراحی نیاز است، درمان‌های طبیعی یا درمان چسبندگی رحم با طب سنتی و طب اسلامی و گیاهان دارویی ممکن است یک رویکرد مکمل برای بهبودی باشند. در زیر برخی از روش‌های درمانی سندروم آشرمن و طب سنتی را بررسی کرده‌ایم.  

۱. ماساژ خود باروری

ماساژ خود باروری یکی از ساده‌ترین و مقرون‌ بصرفه‌ترین راه‌ها برای بهبود سلامت رحم و جلوگیری از ایجاد چسبندگی رحم است. به علاوه، این کار را در خانه و محیط‌های راحت انجام داد. شما انجام تمرینات ماساژ خود باروری را می‌توانید با چند سرچ، به سادگی بیاموزید. از امزیت‌های این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت ماهیچه رحم
  • حمل خون با اکسیژن تازه به رحم
  • شکستن بافت اسکار و رفع سندرم آشرمن
  • کاهش التهاب
  • شل کردن بافت‌های سفت و پیچ خورده

توجه داشته باشید، نباید حداقل ۲ تا ۳ هفته بعد از عمل کورتاژ یا سایر عمل‌های شکمی ماساژ خودباروری انجام دهید. همچنین این ماساژ را در هنگام خونریزی پس از سقط جنین یا قاعدگی انجام ندهید. درمان چسبندگی رحم با فیزیوتراپی هم بسیار کمک کننده خواهد بود.

۲. مارچوبه راسموزوس

برای درمان چسبندگی رحم یا درمان سندروم آشرمن چه بخوریم؟ واسه چسبندگی رحم چی خوبه؟ گیاه مارچوبه فعالیت فاگوسیتیتیک ماکروفاژها را افزایش می‌دهد و به نوبه خود چسبندگی داخل رحمی را کاهش می‌دهد. مطالعات نشان داده است که ماکروفاژها در توسعه چسبندگی رحم نقش دارند.

۳. روغن کرچک

روغن کرچک به افزایش گردش خون روی پوست کمک می‌کند و می‌تواند باعث بهبود بافت‌ها و اندام‌های زیر پوست شود. برای بهبود چسبندگی رحم باید یک پارچه را به روغن کرچک آغشته کنید و آن را روی پوست واژن قرار دهید. این داروی گیاهی معمولا به صورت ترکیبی با ماساژ خودباروری استفاده می‌شود. در طب سنتی، درمان چسبندگی رحم با سیاهدانه و درمان چسبندگی رحم با شنبلیله نیز توصیه شده است.

انواع چسبندگی رحم چیست؟

چسبندگی داخل رحمی با توجه به شدت بیماری به دسته‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شود، اما هیچ طبقه بندی دقیقی از این بیماری در دسترس نیست. بیشتر متخصصان سندروم آشرمن را به ۵ نوع زیر تقسیم بندی می‌کنند:

انواع سندروم اشرمنعلائم
سندروم آشرمن نوع ۱ناهنجاری‎‌های مورفولوژیکی در سطح کانال دهانه رحم بدون چسبندگی فیزیولوژیکی.
چسبندگی دهانه رحم نوع ۲باریک شدن در سطح کانال دهانه رحم همراه با انسداد کامل بدون چسبندگی فیزیولوژیکی.
سندرم اشرمن نوع ۳چسبندگی‌های ظریف متعدد در سطح کانال دهانه رحم (ناحیه ایستمی)
چسبندگی رحم نوع ۴دیافراگم فوق ایستمی که یک بخش کامل از حفره فوقانی رحم را از حفره تحتانی رحم ایجاد می‌کند.
سندرم آشرمن نوع ۵ناهنجاری‌های مورفولوژیکی در سطح کانال دهانه رحم همراه با چسبندگی فیزیولوژیکی
انواع چسبندگی رحم چیست؟

عوارض چسبندگی رحم چیست؟

برخی از زنان مبتلا به سندرم آشرمن قادر به بارداری نیستند یا سقط‌های مکرر دارند. در صورت ابتلا به این بیماری ممکن است باردار شوید، اما چسبندگی در رحم می‌تواند برای جنین در حال رشد خطر ایجاد کند. احتمال سقط جنین و مرده زایی نیز بیشتر از زنان بدون این شرایط خواهد بود. درد شکم و عدم پریودی از دیگر عوارض احتمالی این بیماری هستند که معمولا به دلیل انسداد لوله فالوپ بروز می‌کنند.

متن انگلیسی:
Asherman’s syndrome causes there to be less space inside your uterus.
ترجمه فارسی:
سندرم آشرمن باعث می‌شود فضای کمتری در داخل رحم شما وجود داشته باشد.

به نقل از سایت my.clevelandclinic

عوارض بارداری با چسبندگی رحم چیست؟

حاملگی‌هایی که بلافاصله بعد از درمان یا همراه با این بیماری اتفاق می‌افتند بیشتر با سقط جنین، زایمان زودرس، خونریزی در سه ماهه سوم بارداری و یا چسبیدن غیر طبیعی جفت به دیواره رحم همراه هستند. شانس بارداری موفق پس از درمان با نوع و میزان چسبندگی‌ها ارتباط دارد.

عوارض چسبندگی رحم برای زایمان سزارین ممکن است چسبندگی رحم به مثانه و شکم یا خطر چسبندگی رحم در بارداری بعدی باشد.

عوارض بارداری با چسبندگی رحم چیست؟
شانس بارداری موفق پس از درمان با نوع و میزان چسبندگی‌ها ارتباط دارد.

پیشگیری از چسبندگی رحم امکان پذیر است؟

چگونه از چسبندگی رحم جلوگیری کنیم؟ آیا جلوگیری از چسبندگی رحم بعد سزارین ممکن است؟ بهترین راه برای پیشگیری از چسبندگی داخل رحمی پرهیز از کورتاژ است. در بیشتر موارد، می‌توان به دنبال سقط ناقص یا فراموش‌شده، جفت باقی‌مانده یا خونریزی پس از زایمان، روش تخلیه پزشکی را انتخاب کرد. اگر کورتاژ مورد نیاز باشد، جراح می‌تواند از سونوگرافی برای هدایت آنها استفاده کند و خطر آسیب به رحم را کاهش دهد.

نتیجه‌ گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

آسیب و یا عفونت ممکن است به پوشش داخلی رحم آسیب برساند و باعث ایجاد چسبندگی (بافت اسکار) بین دیواره‌های داخلی رحم شود، به این حالت چسبندگی رحم یا سندرم آشرمن گفته می‌شود.

چسبندگی داخل رحمی در موارد خفیف می‌تواند نوار‌های کششی و نازک بافت اسکار درست کند. در موارد شدید می‌تواند با تشکیل نوارهای ضخیم همراه باشد. در شدیدترین موارد، انسداد یا تخریب جزئی یا کامل داخل حفره رحم ممکن است رخ دهد.

این بیماری می‌تواند از نظر شدت و نیاز به درمان متفاوت باشد. اگر متوجه شدید که گرفتگی دردناک، درد لگن یا مشکلات ناباروری را تجربه می‌کنید، همیشه ایده خوبی است که با دکتر زنان یا فوق تخصص مامایی خود صحبت کنید. چسبندگی رحم یک بیماری قابل درمان است و علائم معمولا پس از درمان بهبود می‌یابند. می‌توانید برای ارتباط سریع‌تر از سیستم مشاوره آنلاین زنان زایمان و نازایی و مشاوره آنلاین دکتر مامایی سایت دکترتو استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در بیمارانی که چسبندگی داخل رحمی آنقدر شدید است که آمنوره یا قطع پریود ایجاد کند، آندومتر فعال بیولوژیکی ممکن است دچار تغییرات بدخیم و سرطانی شود.

آیا چسبندگی رحم باعث نازایی میشود؟ با چسبندگی رحم میشه باردار شد. بیشتر چسبندگی‌ها بدون علامت باقی می‌مانند و بر باروری یا شرایط بارداری تأثیر نمی‌گذارند.

استیوم در اینفاندیبولوم لوله فالوپ وجود دارد.

گزینه درمانی فعلی شامل جراحی هیستروسکوپی، درمان‌های پیشگیرانه (کاتتر فولی) و درمان‌های ترمیمی (درمان هورمونی) است. روش جدیدتر مانند درمان با سلول‌های بنیادی نیز در حال حاضر برای درمان موارد شدید سندرم آشرمن در حال بررسی هستند.

چسبندگی می‌تواند اندام‌های تناسلی زنانه (تخمدان و لوله فالوپ)، رودهو حتی مثانه را تحت تاثیر قرار دهد. در موارد شدید، به جراحی نیاز است.

به معنی چسبندگی بافت اسکار بوده که دو بخش کاملا جدا را در کنار هم قرار داده است.

بهترین روش درمانی، هیستروسکوپی است.

ممکن است منجر به ناباروری و عوارض بارداری در برخی از زنان شود.

بیماری‌ها و شرایط زیر شایع‌ترین علت‌های تشدید و بروز چسبندگی رحم هستند:
۱. کورتاژ و اتساع
۲. عفونت شدید لگن
۳. عفونت با سل
۴. تب حلزون (شیستوزومیازیس)
۵. بیماری آندومتریوز (این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که بافت آندومتر روی تخمدان، روده و بافت‌های لگن شروع به رشد می‌کنند).

هر کسی می‌تواند سندرم آشرمن را از راه‌های مختلفی از جمله جراحی، عفونت‌ها و درمان‌های سرطان دریافت کند. اما خطر ابتلا به سندروم آشرمن با شرایط زیر افزایش می‌یابد:

  • در گذشته رحم خود را جراحی کرده باشید، از جمله هیستروسکوپی، اتساع پیچیده و کورتاژ و سزارین
  • داشتن سابقه عفونت لگنی
  • تحت شیمی درمانی یا دیگر شیوه‌های درمان سرطان قرار گرفته باشید.

داروها نمی‌توانند به تنهایی این بیماری را درمان کنند، اما می‌توانند شدت علائم را کاهش دهند.

چسبندگی داخل رحمی یک بیماری نادر در نظر گرفته می‌شود. تشخیص دقیق افراد مبتلا به این بیماری سخت است چرا که ممکن است تشخیص داده نشود. برخی از افراد ممکن است هیچ علامتی از این عارضه نداشته باشند.

دستگاه داخل رحمی (IUD) نوعی کنترل بارداری است که در داخل رحم شما برای مدت طولانی قرار می‌گیرد. وقتی این دستگاه در بدن شما قرار می‌گیرد، همیشه خطر عفونت و ایجاد بافت اسکار وجود دارد. با این حال، این یک دلیل ثابت شده برای سندرم آشرمن نیست.

چسبندگی داخل رحمی به طور کلی یک بیماری ژنتیکی نیست. این بدان معنی است که شما به طور اتفاقی به این وضعیت مبتلا می‌شوید و از طریق خانواده به شما منتقل نمی‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
آیلین قشلاقی رحیمی هستم کارشناس سئو و تولید محتوا. دکترتو جاییه که بهم فرصت میده درباره علمی که عاشقشم تحقیق کنم و نتایج تحقیقمو با مردم به اشتراک بذارم تا سطح آگاهی اجتماعی درمورد دنیای پزشکی ارتقا پیدا کنه.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره چسبندگی رحم

  1. شیما گفت:

    سلام اگر مشکل چسبندگی رحم بطور طولانی مدت درمان نشه چه اتفاقی میوفته ؟🥲

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از مهمترین اثرات چسبندگی رحم می توان به عدم توانایی در بارداری یا سقط مکرر اشاره کرد
      خونریزی شدید
      و در صورت بارداری خطرات جانی برای مادر و جنین

  2. خدیر گفت:

    داروی چسپندگی رحم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بستکی به شدت چسبندگی دارد
      در بسیاری از موارد دارو ممکن است جواب مدهد
      و
      نیتز به جراحی دارید

  3. ناشناس گفت:

    سلام وقت بخیر
    من سه سال میشه نامنظم شده عادت ماهنه مه و یک سال میشه هیچ نشدم داکتر رفتم دوا داد گفت خوب میشی کیست داری تا حالی هیچ دوا بخورم میشم نخورم نمیشم مشکل چیست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      درمان تنبلی تخمدان یا کیست تخمدانی زمان بر است
      نیاز به مصرف دارو های هورمونی و اصلاح تغذیه دارید

  4. ناشناس گفت:

    سلام وقت بخیر من ستا سزارین انجام دادم والان قصد بارداری چهارمو دارم ولی دکتر سر بارداری سوم بهم گفت چسبندگی داری الان میهام بدونم چیکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ابتدا باید چسبندگی رحم درمان گردد

  5. مریم غلامی گفت:

    بسیار مفید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از توجه شما

  6. مریم گفت:

    سلام ببخشید من رفتم سنوگرافی گفته رحمم بخواطر کیست تخمدان چسپندگی پیدا کرده و الان دوتا تخمدانم چسپیدن به رحمم باید چکار کنم
    متاهل هستم و بچه ندارم (اقدام کردم ولی متأسفانه باردار نشدم)

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ابتدا مشکلات کیست و چسبندگی باید درمان شود
      سپس اقدام به بارداری کنید
      احتمالا نیاز به هورمون درمانی دارید

  7. مریم گفت:

    سلام من عمل هیسترسکوپی کردم هم چسبندگی دارم هم کیست اندومتیوز بعد یک ماه پریود شدم زیر دلم سمت چپ خیلی درد میکنهدخونریزی هم زیاد دارم ممنون میشم کمک کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمالا پزشکتان داروهای هورمونی و یا ترانهگزامیک اسید داده اند
      و اگر تجویز نکرده اند با مشورت ایشان مصرف کنید

  8. ناشناس گفت:

    سلام من ۳۷ سالمه و‌ ۹ سال iudداشتم و الآن سه ماهه که iudرو خارج کردم وقتی دوباره برای گذاشتنش اقدام کردم بهم گفتن که چسبندگی داری و این دستگاه باعثش شده درصورتی که من همیشه چک‌میکردم و دکتر میرفتم ولی الآن هم درد دارم هم پریودیم کم شده
    موندم،متخصص هم رفتم و معاینه شدم ولی گفتن مشکل نداری
    ولی دستگاه نمیتونن بزارن
    میشه راهنماییم کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اگر چسبندگی رحم تشخیص داده شده است باید ابتدا درمان شوید

      اگر نرمال بودید مانعی برای دستگاه ندارید

      میتوانید از متخصص دیگری استفاده کنید

  9. ستاره گفت:

    سلام روز خوش
    من۳۶ سالم هست. چسبندگی در ناحیه لگن و روده دارم که عمل لاپاراسکوپی کردم اما بعد از یک سال دوباره چسبندگی دارم .الان دکتر عکس و سونو رنگی نوشتن برام که انجام بدم الان با این سونو امکان بارداری رو دارم یا خیر‌؟؟

  10. ملیحه امجدیان گفت:

    سلام خسته نباشی من امروز سونو دادم هفته بیست و چهارم هستم بهم گفتن چسبندگی رحم دارم خیلی نگرانم تورو خدا بگید چیکار کنم برای بچم خودم خطری داره زایمان سوم هستش

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام ملیجه عزیز
      چسبندگی رحم شرایطی است که بر اثر آسیب یا عفونت، پوشش داخلی رحم به هم می‌ چسبد و بدون درمان، این عارضه می‌ تواند باعث سقط جنین شود.
      بطور مداوم تحت نظارت متخصص باشید

      1. مهلا گفت:

        سلام آیا عفونت مکرر باعث چسبندگی رحم میشه البته من دخترم ولی خون پریودم خیلی کمه

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام مهلا عزیز
          بله
          آسیب و یا عفونت ممکن است به پوشش داخلی رحم آسیب برساند و باعث ایجاد چسبندگی (بافت اسکار) بین دیواره‌های داخلی رحم شود، به این حالت چسبندگی رحم یا سندرم آشرمن گفته می‌شود