تعیین جنسیت با روش IUI چگونه انجام می شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تعیین جنسیت با روش آی یو آی نسبت به دیگر روش‌ها درصد موفقیت پایین‌تری دارد. اما هزینه آن هم کمتر است. این عمل با سرعت بالایی انجام می‌شود و درد آن کم است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 10 دقیقه
تعیین جنسیت با روش آی یو آی

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

تعیین جنسیت با روش IUI از روش‌های کمک باروری است که امکان تعیین جنسیت پیش از لانه‌گزینی جنین را میسر می‌کند. امروزه زوج‌های زیادی تمایل به دانستن جنسیت فرزند پیش از بارداری دارند؛ تمایلی که به‌ لطف روش‌های کمک بارداری مثل تلقیح داخل رحمی اسپرم (آی یو آی) یا آی وی اف محقق شده است.

آی یو آی همانند روش تعیین جنسیت قبل از بارداری با پی جی دی (PGD) برای تعیین جنسیت به‌ کار می‌رود، اما درصد موفقیت آی یو آی نسبت به پی‌ جی دی پایین‌تر است و نتیجه نهایی تعیین جنسیت آن قطعیت کمتری دارد. با روش آی یو آی می‌توان دختر یا پسر بودن جنین را در روزهای ابتدایی لقاح مشخص نمود. در ادامه با ما همراه باشید تا با روش تعیین جنسیت با IUI، مزایا، معایب و درصد موفقیت آی یو آی بیشتر آشنا شوید.

‏تعیین جنسیت با IUI چیست؟

به نقل از «oviahealth» تلقیح داخل رحمی اسپرم یا آی یو آی (IUI) در زمره روش‌های درمان ناباروری دسته‌بندی می‌شود که نمونه اسپرم مرد از طریق تزریق به حفره رحمی زن منتقل می‌شود. در مواردی که زوج‌ها با مشکلاتی مانند تحرک پایین یا نامناسب اسپرم‌ها، ناکافی بودن تعداد اسپرم‌ها در نمونه مایع منی و غیره روبه‌رو هستند، از روش آی یو آی استفاده می‌شود.

iui از روشهای تعیین جنسیت است. احتمال موفقیت بارداری با تعیین جنسیت جنین با روش IUI در افراد زیر ۳۵ سال چیزی بین ۳۰ تا ۳۲٪ است که نسبت به درصد موفقیت بارداری با روش آی وی اف به ‌مراتب پایین‌تر است. اما در مقابل، آی یو آی هزینه کمتری دارد و کم‌تهاجمی‌تر هم محسوب می‌شود به‌ همین دلیل مورد استقبال قرار دارد.

اگر قصد تعیین جنسیت با روش IUI را دارید، باید با دکتر زنان مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دکتر زنان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با متخصص زنان وجود دارد.

این روش، در زمره روش‌های درمان ناباروری دسته‌بندی می‌شود.
این روش، در زمره روش‌های درمان ناباروری دسته‌بندی می‌شود.

‏کاربردهای تعیین جنسیت با روش IUI

تعیین جنسیت جنین با روش IUI که به معنی تلقیح داخل رحمی اسپرم یا تزریق اسپرم به داخل حفره رحم زن است، از روش‌های ساده برای درمان ناباروری به‌ شمار می‌آید. افزایش احتمال تماس تخمک با اسپرم داخل رحم و بیشتر شدن احتمال بارداری باعث شده که مهم‌ترین کاربرد IUI برای درمان نازایی و ناباروری باشد.

از طرفی iui از پیشرفته ترین روش درمان ناباروری زنان مبتلا به اختلالات تخمک‌گذاری، اندومتریوز خفیف یا متوسط، اختلالات دهانه رحم یا ترشحات سرویکس و نازایی‌های نامشخص اشاره کرد، البته تنها خانم‌هایی می‌توانند از آی یو آی برای درمان ناباروری و نازایی استفاده کنند که لوله‌های رحمی‌شان باز باشد.

مردانی که دچار اختلال انتقال اسپرم هستند یا تعداد و تحرک اسپرم‌ها کافی نیست، برای درمان ناباروری سراغ آی یو آی می‌روند. در زوج‌هایی که ریسک انتقال بیماری به‌ خاطر مقاربت جنسی وجود دارد هم می‌توان از روش آی یو آی برای بارداری بی‌خطر استفاده کرد.

از دیگر کاربردهای روش تلقیح داخل رحمی اسپرم، مانند پی جی دی، تعیین جنسیت است. برخی زوج‌ها به‌ خاطر ایجاد توازن در خانواده و یا جلوگیری از انتقال بیماری‌های ژنتیکی از تعیین جنسیت با روش آی یو آی استفاده می‌کنند. مثلا اگر والدین مبتلا به بیماری ارثی دیستورفی عضلانی یا هموفیلی باشند، ریسک انتقال بیماری به فرزند پسر بیشتر از نوزاد دختر است؛ بنابراین، زوج‌ها در چنین شرایطی تصمیم می‌گیرند که جنسیتی را انتخاب کنند که احتمال ابتلایش به بیماری پایین‌تر باشد.

مردانی که دچار اختلال انتقال اسپرم هستند یا تعداد و تحرک اسپرم‌ها کافی نیست هم برای درمان ناباروری سراغ آی یو آی می‌روند.
مردانی که دچار اختلال انتقال اسپرم هستند یا تعداد و تحرک اسپرم‌ها کافی نیست هم برای درمان ناباروری سراغ آی یو آی می‌روند.

‏چه کسانی می توانند از تعیین جنسیت با روش آی یو آی استفاده کنند؟

اگر زوج‌ها سالم و از نظر ظاهری مشکل باروری نداشته باشند، بهتر است قبل از رو‌ش‌های پرهزینه‌تری مثل آی وی اف، سراغ باروری با روش iui بروند. تلقیح داخل رحمی اسپرم نخستین روش درمان ناباروری قبل از لقاح مصنوعی (آی وی اف) است که زوج‌های نابارور با شرایط زیر می‌توانند از این روش استفاده کنند:

  • ناکافی بودن تعداد و تحرک اسپرم‌ها
  • زیاد بودن اسپرم‌های غیرطبیعی
  • اندومتریوز خفیف یا متوسط
  • وجود ترشحات کشنده اسپرم در دهانه رحم، غلیظ بودن موکوس سرویکس یا ناکافی بودن مخاط دهانه رحم
  • در مایع منی، آنتی اسپرم آنتی بادی وجود داشته باشد.
  • ناتوانی جنسی و اختلال نعوظ
  • فلج اندام تحتانی مرد یا انزال پس‌ رونده
  • واژینیسم
  • ناباروری نامشخص

‏چه کسانی نباید به سراغ تعیین جنسیت با روش آی یو آی بروند؟

مسئله تعیین جنسیت و انتخاب جنسیت دلخواه از نظر اخلاقی موضوع بحث‌برانگیز و چالشی است. تعیین جنسیت جنین با روش آی یو آی در واقع تولیدمثل انتخابی است که صرفا فرزندی اجازه تولد پیدا می‌کند که اختلال و بیماری‌های ژنتیکی والدین تاثیر سویی روی وی نگذاشته باشند، اما اگر جنینی صرفا به‌ خاطر جنسیتش ممکن است در آی یو آی از بین برود، مورد اعتراض شدید اخلاق‌گراها قرار دارد.

مزایای تعیین جنسیت با روش IUI

از مزایای این روش تعیین جنسیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تعیین جنسیت جنین با روش IUI سرعت بالایی دارد.
  • هزینه پایینی دارد.
  • سرپایی انجام می‌شود.
  • قابل تکرار است (در صورتی که بارداری صورت نگیرد).

تعیین جنسیت جنین با روش IUI سرعت بالا و هزینه پایینی دارد، سرپایی انجام می‌شود و قابل تکرار است (در صورتی که بارداری صورت نگیرد).

‏معایب تعیین جنسیت با روش IUI

در کنار مزایا، تعیین جنسیت جنین با روش آی یو آی معایب و عوارضی هم دارد. از معایب این روش تعیین جنسیت می‌توان به مشکلات و اختلالات ناشی از مصرف داروها اشاره کرد. احتمال بروز سندروم تحریک بیش از اندازه تخمدان هم از دیگر عوارض تعیین جنسیت جنین با روش آی یو آی است که به‌ خاطر بزرگ‌شدن تخمدان‌ها، درد شدیدی ایجاد شده و شکم هم به ‌خاطر تجمع مایعات نفخ کرده و بزرگ می‌شود.

تعیین جنسیت جنین با روش IUI سرعت بالا و هزینه پایینی دارد، سرپایی انجام می‌شود و قابل تکرار است.
تعیین جنسیت جنین با روش IUI سرعت بالا و هزینه پایینی دارد، سرپایی انجام می‌شود و قابل تکرار است.

‏نحوه انجام آزمایش IUI برای تعیین جنسیت

برای انجام تلقیح داخل رحمی اسپرم جهت تعیین جنسیت قبل از هر کاری باید جراح و متخصص زنان و زایمان و متخصص نازایی مجربی انتخاب کنید. این روش بسیار ساده و معمولا بدون درد و بیهوشی انجام می‌شود.

نحوه انجام آزمایش آی یو آی برای تعیین جنسیت به این شکل است که مایع‌ منی با روش‌های خاصی شسته می‌شود و اسپرم‌های شسته شده را از طریق کاتتر داخل واژن و رحم زن تزریق می‌کنند. خانم باید داروهای تحریک‌کننده تخمدان مصرف کند تا تعداد تخمک‌های آزاد شده در هر سیکل بیشتر شود، البته دوز و زمان مصرف داروهای تحریک‌کننده تخمدان باید با دستور پزشک متخصص باشد.

در این مرحله، تخمدان سونوگرافی می‌شود و در صورت طبیعی بودن فولیکول، داروی کمک باوری برای تحریک تخمک‌گذاری تزریق می‌شود. حدود ۳۶ تا ۴۸ ساعت بعد از تزریق روش آی یو آی باید انجام بگیرد.

گاهی پزشک متخصص برای اینکه شانس موفقیت را بالا ببرد، عمل تعیین جنسیت جنین با روش IUI را به فاصله یک روز پشت هم انجام می‌دهد. وقتی زمان دقیق عمل آی یو آی مشخص شد، از مرد که حداقل ۲ تا ۵ روز از آخرین مقاربت و خروج منی وی گذشته است، نمونه اسپرم می‌گیرند. اسپرم‌ها در ازمایشگاه بعد شستشو از مایع منی جدا شده و اسپرم‌هایی که کیفیت بهتری دارند به رحم زن تزریق می‌شوند.

تعیین جنسیت با روش آی یو آی، عمل سرپایی است که نیازی به بستری شدن ندارد. نهایتا یک ساعت دراز کشیدن روی تخت بدون حرکت کافی است. برای مشخص شدن نتیجه عمل، خانم باید دو هفته بعد از عمل، تست بارداری بدهد.

‏آمادگی‌ های قبل از تعیین جنسیت با روش IUI

تا ۷۲ ساعت پیش از تلقیح داخل رحمی اسپرم (آی یو آی) نباید رابطه جنسی باشد، اما در زوج‌هایی که به ‌خاطر کم بودن تعداد اسپرم‌ها سراغ روش آی یو آی رفته‌اند، باید بین آخرین انزال و گرفتن نمونه اسپرم حداقل ۴۸ ساعت فاصله باشد. در مواردی که ناباروری به‌‌ خاطر اختلال اسپرمی نباشد، رابطه جنسی ۲۴ ساعت پیش از آی یو آی هم موردی ندارد. بعد از آی یو آی هم محدودیتی برای برقراری رابطه جنسی نیست و حتی پزشکان بر انجام آن تاکید دارند.

خانم‌ها شب پیش از برداشتن تخمک باید حمام کنند و رابطه جنسی هم نداشته باشند. به خانم‌ها توصیه می‌شود که بدون آرایش صورت و ناخن مراجعه کنند. وعده غذایی سنگین ممنوع است و نهایت باید سوپ رقیق تا قبل ۱۲ شب میل شود و بعد از ۱۲ شب حتی نوشیدن آب هم ممنوع است.

مردان هم بهتر است ۲ تا ۷ روز قبل نمونه‌دادن، رابطه‌جنسی نداشته باشند و شب قبل از عمل، حمام کرده باشند. استفاده از لوبریکانت، صابون، ژل یا آب دهان برای نمونه‌دادن مجاز نیست.

خانم‌ها شب پیش از برداشتن تخمک باید حمام کنند و رابطه جنسی هم نداشته باشند.
خانم‌ها شب پیش از برداشتن تخمک باید حمام کنند و رابطه جنسی هم نداشته باشند.

‏بهترین زمان انجام آی یو آی چه زمانی است؟

تخمک‌ها معمولا ۳۶ ساعت بعد از تزریق داروهای محرک تخمدان، شروع به آزاد شدن می‌کنند و پزشک ۲۴ تا ۴۸ ساعت فرصت دارد تا بعد از تزریق، عمل آی یو آی را انجام دهد. یعنی همین فاصله ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از تزریق، بهترین زمان انجام آی یو آی است.

می‌دونی مراقبت‌های لازم قبل و بعد تعیین جنسیت با IUI چیه؟

همین حالا از متخصص مشاوره بگیر.

‏مراقبت های بعد از تعیین جنسیت با آی یو آی

درست است که آی یو آی عمل ساده‌ای است، اما با انجام مراقبت‌های بعد از تلقیح داخل رحمی اسپرم می‌توان درصد موفقیت این روش را بالا برد:

  • استراحت چند ساعته در بیمارستان پس از برداشتن تخمک
  • استحمام و خوردن غذای معمولی و سبک بعد از رفتن به منزل
  • در صورتی که در ناحیه لگن یا شکم درد داشتید، مسکن ساده مثل هیوسین یا استامینوفن ساده میل کنید.
  • مصرف اسید فولیک نباید قطع شود.
  • اگر تحریک تخمدان شدید بود، حتما مایعات زیاد میل کنید.
  • مصرف مکمل پروژسترون خوراکی، تزریقی یا شیاف بعد از برداشتن تخمک مطابق با تجویز متخصص

در صورت مشاهده علائم زیر بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

  • تورم و درد شدید شکم
  • دمای بدن ۳۸ درجه
  • خونریزی شدید واژن (خونریزی کم طبیعی است)
  • ضعف و سرگیجه
  • حالت تهوع شدید، استفراغ
  • دفع ادرار دردناک

‏مراقبت های بعد از آی یو آی برای تعیین جنسیت

تا دو هفته بعد از تعیین جنسیت جنین با روش IUI باید روزی یک شیاف سیکلوژسترون ۴۰۰ به صورت واژینال و یک عدد هم به ‌صورت رکتال طبق تجویز پزشک مصرف شود. شب بعد از آی یو آی هم باید رابطه جنسی انجام شود و دو هفته بعد هم آزمایش حاملگی گرفته شود.

عوارض و خطرات تعیین جنسیت با روش آی یو آی

تعیین جنسیت جنین با روش آی یو آی تکنیکی نسبتا ساده و امن است و عوارض شدید و جدی ندارد، البته در موارد نادری ممکن است عفونت اندکی ایجاد شود که معمولا با تجویز پزشک برطرف می‌گردد. روش تلقیح داخل رحمی اسپرم، دردناک نیست و بیشتر زنان هیچ درد و ناراحتی را متوجه نمی‌شوند. کل فرایند این عمل ۱۰ دقیقه‌ای در مراکز ناباروری، کلینیک یا بیمارستان انجام می‌شود و نیازی به بی‌هوشی یا مسکن نیست. البته کمی گرفتگی و کرمپ شکمی یا خونریزی کم حین یا بعد عمل، طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

تعیین جنسیت جنین با روش آی یو آی تکنیکی نسبتا ساده و امن است و عوارض شدید و جدی ندارد.
تعیین جنسیت جنین با روش آی یو آی تکنیکی نسبتا ساده و امن است و عوارض شدید و جدی ندارد.

برای انجام تعیین جنسیت با روش IUI باید به کدام پزشک مراجعه کنیم؟

این عمل در کلینیک‌های ناباروری انجام می‌شود. شما باید برای انجام این عمل به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دکتر زنان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر زنان وجود دارد.

‏آیا IUI باعث آسیب به جنین می‌ شود؟

آی یو آی همانند پی جی دی از روش‌های درمان ناباروری است که امکان تعیین جنسیت را هم به زوج‌ها می‌دهد. در روش آی یو آی، جنین‌ها در مرحله‌ای بررسی و گزینش می‌شوند که احتمال آسیبشان حداقلی است.

هزینه تعیین جنسیت با IUI

مانند بیشتر روش‌های درمانی، هزینه تعیین جنسیت با آی یو آی نیز بسته به کیفیت خدمات دریافتی متفاوت خواهد بود، یعنی اینکه تلقیح داخل رحمی اسپرم را در چه مرکز، کلینیک یا بیمارستانی با چه سطحی از خدمات انجام دهید و چه متخصصی این کار را برایتان انجام دهد، هزینه متفاوت خواهد بود، البته هزینه تعیین جنسیت با روش آی یو آی علاوه بر تمام این موارد، بر اساس تعرفه وزارت بهداشت مشخص می‌شود.

می‌خوای بیشتر در مورد هزینه تعیین جنسیت با IUI بدونی؟ کلیک کن!

‏نحوه تعیین جنسیت با IUI

احتمال تولد نوزاد دختر یا پسر در بارداری طبیعی ۵۰٪ است. سلول‌های جنسی مردان حاوی کروموزوم‌های XY و در زنان هم کروموزوم‌های XX هستند؛ این اسپرم پدر است که جنسیت جنین را تعیین می‌کند. به ‌این ترتیب که اگر تخمک با اسپرم با کروموزوم X بارور شود، جنین دختر خواهد شد؛ و بالعکس، اگر تخمک با اسپرم حاوی کروموزوم Y بارور شود، جنسیت جنین پسر خواهد بود. آی یو آی روش کمک باروری برای تعیین جنسیت جنین است.

‏درصد موفقیت تعیین جنسیت با IUI

به نقل از «ovumhospitals» در صورتی که زوجین مشکل ناباروری نداشته باشند، درصد موفقیت بارداری با IUI حدود ۷ تا ۱۰٪ در هر چرخه قاعدگی خواهد بود. اگر همراه با تعیین جنسیت جنین با روش IUI از داروهای باروری هم استفاده شود، درصد موفقیت این روش ۱۵ تا ۲۵٪ افزایش می‌یابد. به‌ طور متوسط، زنان جوان‌تر از ۳۵ سال در هر بار استفاده از روش آی یو آی، ۱۰ تا ۲۰٪ شانس بارداری دارند، درحالی‌که این رقم در زنان بالای ۴۰ سال به احتمال دو تا پنج درصدی می‌رسد.

زنان جوان‌تر از ۳۵ سال در هر بار استفاده از روش آی یو آی، ۱۰ تا ۲۰٪ شانس بارداری دارند، درحالی‌که این رقم در زنان بالای ۴۰ سال به احتمال دو تا پنج درصدی می‌رسد.

‏انتخاب جنسیت فرزند با آی یو آی ممکن است؟

بله، تعیین جنسیت جنین با روش IUI از روش‌های کمک باروری است که امکان انتخاب جنسیت فرزند را فراهم می‌کند، البته میزان دقت انتخاب جنسیت فرزند با آی یو آی نسبت به تعیین جنسیت با روش پی جی تی و آی وی اف پایین‌تر است.

مقایسه دو روش درمان ناباروری IUI و IVF

تعیین جنسیت با روش آی وی اف و روش آی یو آی تفاوت‌هایی با هم دارند. در جدول زیر می‌توانید این تفاوت‌ها را مشاهده کنید.

IUIIVF
اثرگذاری و کارایی کمتراثرگذاریی و کارایی بیشتر
تعداد سیکل‌های بیشتر قبل از لقاحتعداد سیکل کمتر قبل از لقاح
هزینه کمترهزینه بیشتر
درصد موفقیت کمتردرصد موفقیت بیشتر

انواع روش تعیین جنسیت با IUI

تلقیح داخل رحمی اسپرم یا آی یو آی انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  • آی یو آی بدون دارو (un-medicated IUI)
  • آی یو آی با افزودن کلومید (CC)
  • و آی یو آی که از ترکیب داروهای تزریقی استفاده می‌کند (hMG).
تلقیح داخل رحمی اسپرم یا آی یو آی انواع مختلفی دارد.
تلقیح داخل رحمی اسپرم یا آی یو آی انواع مختلفی دارد.

‏تعیین جنسیت به روش IUI و بارداری دوقلو

احتمال دوقلوزایی و چندقلوزایی در روش IUI بدون توجه به تعیین جنسیت نسبت به روش‌های دیگری مثل IVF پایین‌تر است. در روش آی وی اف تحریک تخمدان به‌ درستی انجام می‌شود، به‌ علاوه اینکه در این روش امکان انتخاب تعداد جنین دلخواه برای انتقال به رحم مادر وجود دارد این یعنی شانس رشد بیشتر از یک جنین.

در حالی‌ که در روش آی یو آی به‌ خاطر اینکه سطح تحریک تخمدان کم است، اسپرم مرد بدون لقاح، مستقیما به رحم زن منتقل می‌شود؛ یعنی جنین در داخل خود رحم مادر شکل می‌گیرد درست مثل بارداری طبیعی. در نتیجه، امکان پیش‌بینی تعداد لقاح‌های انجام شده داخل رحم ممکن نیست. براساس آمار به‌ دست آمده، احتمال بارداری دوقلو در تعیین جنسیت به روش آی یو آی ماکزیمم ۳٪ است.

‏نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

تعیین جنسیت با روش IUI تکنیک ساده و کم تهاجمی با ریسک پایین است که دقت بالا و درصد موفقیت قابل قبولی دارد، به ‌همین دلیل هم مورد استقبال زوج‌های زیادی قرار گرفته است. به‌ لطف این روش، و تعیین جنسیت جنین می‌توان ریسک بیماری‌ها و اختلالات ژنتیکی در جنین را به حداقل رساند. به‌ علاوه اینکه تعیین جنسیت با روش آی یو آی به ایجاد توازن و تعادل در خانواده هم کمک می‌کند.

نکته مهم در افزایش احتمال موفقیت این روش، انتخاب متخصص و پزشکی است که قرار است این عمل را انجام دهد، به ‌علاوه مرکز یا کلینیکی که قرار است این کار در آن صورت بگیرد. حتما در انتخاب جراح و متخصص زنان و زایمان دقت زیادی داشته باشید و سعی کنید تمام جوانب را بررسی کنید. برای آشنایی با متخصصان زنان و زایمان و ناباروری می‌توانید سری به وب سایت دکترتو بزنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تعیین جنسیت با روش آی یو آی باید با متخصص زنان و نازایی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دکتر زنان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با پزشکان وجود دارد. برای مشاوره آنلاین، از لینک زیر استفاده کنید:

مشاوره آنلاین زنان زایمان و نازایی

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

 

پرسش‌های متداول

بله، تعیین جنسیت جنین با روش آی یو آی همانند بارداری با آی یو آی و آی وی اف یک روش قانونی است.

در حال حاضر هیچ شواهدی دال بر خطرناک بودن این روش نیست و اینکه نوزادانی که با این روش متولد می‌شوند نسبت به نوزادانی که با دیگر روش‌های باروری متولد شده بیشتر در معرض خطر هستند یا خیر هم نامشخص است. تعیین جنسیت با روش آی یو آی، عوارض جدی و خطرناکی ندارد.

آی یو آی روشی کم تهاجمی است و بیماران حین عمل حتی نیازی به بی‌هوشی یا مسکن ندارند. دردی شبیه نیش پشه یا شبیه آزمایش پاپ اسمیر تجربه می‌شود.

بهترین زمان برای انجام آی یو آی، یک یا دو روز بعد از تخمک گذاری است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که میزان موفقیت آی یو آی در تعیین جنسیت نسبتا بالا است و درصد موفقیت آن چیزی بین ۶۰ تا ۷۰٪ برآورد شده است.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره تعیین جنسیت با روش IUI

  1. زینب فیض اله گفت:

    تعیین جنسیت به روش آی یوآی ننیجه روبه من میده یانه؟
    من یک بارآی وی اف کردم امانتیجه منفی شد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله
      می‌توان با IUI آی یو آی موفق با دقت ۹۰ درصد جنسیت جنین را پیش از بارداری تعیین نمود

  2. ستاره گفت:

    هزینه ای یو ای چقدره؟
    ای وی اف که ۵۰_۶۰میلیون میشه
    میشه بدون اینهمه امپولهای قبلش با یه تخمک ماهانه ازاد شده زن ای یو ای کرد؟
    اگر دو یاچندقلو بشه و نخوان چی؟

  3. تک گفت:

    سلام
    ما دودختر داریم مهرماه ای وی اف تعیین جنسیت پسر انجام دادیم که پنج جنین تشکیل شد وچهار دختر و یکی نامشخص شد
    آیا ای یو ای فایده ای داره؟
    اگر جنسیت دلخواه نباشه در ای یو ای تکلیف جنین داخل رحم چیه؟

  4. محمد گفت:

    من دیروز ای یو ای کردم امکان باروری چقدره،تخمکا ۲۰و ۱۶بودن دو روز قبل انجام ای یو ای،شوهرمم تحت درمان بود اونم با دارو خوب بود،بنطرتون امیدی هست اولینبار ای یو ای کردم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام محمد عزیز
      بستگی به سن همسرتان دارد
      به‌ طور متوسط، زنان جوان‌تر از ۳۵ سال در هر بار استفاده از روش آی یو آی، ۱۰ تا ۲۰٪ شانس بارداری دارند، درحالی‌که این رقم در زنان بالای ۴۰ سال به احتمال دو تا پنج درصدی می‌رسد.

  5. مهدی گفت:

    سلام ما با آی یو آی دقلو بارداریم. آیا در بارداری بیشتر وقتی دوقلو میشود جنسیت چه میشود؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام مهدی عزیز
      جنسیت در بارداری بستگی به نوع دوقلو زایی دارد

  6. منافی گفت:

    سلام من هم خودم هم شوهرم سالم هستیم دو تا دختر دارم میخوام اگه خدا بخواد یه پسر بیارم هزینه با این روش چقدر میشه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      هزینه IUI نسبت به دیگر روش های لقاح مصنوعی کمتر می باشد.

  7. مینا رضایی گفت:

    سلام به همگی من بیمارستان یاس زنان همون بیمارستان میرزا کوچک خان رو به همه پیشنهاد میکنم چون خیلی ها جواب گرفتن درضمن هم خیلی خیلی هزینه های کم، خودمم IUIمخوام انجام بدم دوستان بی زحمت برام دعا کنید‌ ممنون

  8. زینب گفت:

    سلام، خسته نباشید ببخشید من ۴۳سال سن دارم وذخیره تخمدانم ضعیف به نظر شما ازچه روشی برای بارداری استفاده کنم.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بارداری و تعیین روز تخمک گذاری
      بویژه در این سن
      باید حتمن زیر نظر متخصص باشدhttps://doctoreto.com/doctors/speciality/ob-gyn

  9. فاطی وزری گفت:

    سلام توروخداکمکم کنیدمن۱۳روزه آی یوآی کردم هیچ علائمی ندارم فقط شکمم کمی بزرگ شدهامکان داره باردارنباشمدردپریودهم ندارم برام دعاکنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      با توجه به توضیحات شما امگکان بارداری وجود دارد
      بهتر است ازمایش بتا انجام دهید

  10. سامیه گفت:

    با سلام من یه دختر دارم ۸ سال گذشته می‌خوام دو قلو پسر دار بشم. سر دخترم مشکلی نداشتم الان بهترین روش چه روشیه برای وضعیت من البته تیرویید هاشیمانو هم دارم!؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      بهتره تیروئید شما تحت نظر متخصص غدد کنترل شود و روش بهتر برای شما آی وی آف می باشد .