داروی لورازپام چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف لورازپام

آنچه در این مقاله می‌خوانید

داروی لورازپام برای کاهش اضطراب و عوارض ناشی از استرس و اضطراب تجویز می شود. دوز مصرفی لورازپام و عوارض آن را بخوانید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

داروی لورازپام

نام تجاری دارو: آتیوان

نام رایج دارو: لورازپام

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

لورازپام چیست و چه کاربردی دارد؟

از داروی لورازپام برای درمان اضطراب استفاده می‌شود. داروی لورازپام از خانواده‌ی گروهی از داروهاست که با نام بنزودیازپین‌ها شناخته می‌شوند.

در دکترتو می‌توانید با بهترین روانپزشک در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

نحوه‌ عملکرد داروی لورازپام

داروهای بنزودیازپین با تحت تاثیر قرار دادن مغز و سیستم عصبی مرکزی باعث ایجاد آرامش می‌شوند. داروی لورازپام از طریق افزایش یک ماده‌ی شیمیایی طبیعی در بدن به نام گاما آمینوبوتیریک اسید فعالیت می‌کند.

نحوه‌ مصرف داروی لورازپام و دوز مصرفی

پیش از شروع مصرف لورازپام و قبل از هر بار استفاده‌ی مجدد راهنمای نحوه‌ی مصرف دارو را مطالعه کرده یا از پزشک خود یا دکتر داروخانه طریقه‌ی مصرف دارو را سوال کنید.

داروی لورازپام را به صورت خوراکی، همراه غذا یا بدون غذا، طبق تجویز پزشک مصرف کنید. دوز مصرف داروی لورازپام به سن، وضعیت بیماری و پاسخ‌گویی بدن شما به درمان بستگی دارد.

مصرف این دارو به خصوص در دوره‌های طولانی یا در دوزهای بالا (بیش‌تر از چهار هفته) یا به طور دائم ممکن است باعث بروز علائم ترک ناگهانی دارو شود. در صورتی که سابقه‌ی مصرف الکل، مواد مخدر یا سابقه‌ی اختلال شخصیتی دارید امکان بروز این علائم بیش‌تر می‌شود. اگر به طور ناگهانی مصرف داروی لورازپام را متوقف کنید ممکن است با عوارضی از قبیل تشنج، مشکل در خواب، تغییرات روحی و روانی، حالت تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، درد معده، توهم، بی‌حسی یا مورمور شدن بازوها و پاها، درد ماهیچه‌ها، ضربان قلب سریع، از دست دادن حافظه‌ی کوتاه مدت، تب بسیار زیاد و افزایش میزان واکنش‌های لمسی، واکنش به نور و واکنش به صدا ممکن است برای‌تان اتفاق بیفتد. برای جلوگیری از علائم ترک ناگهانی ممکن است پزشک شما برای قطع دارو دوز مصرفی‌تان را به تدریج کاهش دهد. در صورتی که با هر یک از علائم ترک ناگهانی مواجه شدید به پزشک خود اطلاع دهید.

تجویز و تعیین دوز مصرفی این دارو برای درمان اضطراب یا دیگر اختلالات روانی تنها بر عهده روانپزشک است، از این رو از مصرف خودسرانه دارو جدا خودداری کنید.

برای کاهش استرس و اضطراب دنبال دارو می‌گردی؟

همین الان مشاوره دارویی بگیر

موارد مصرف داروی لوزارپام

در صورتیکه پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده برای تاثیرگذاری بیش‌تر دارو آن را به صورت منظم مصرف کنید. به یاد داشته باشید که داروی لورازپام را هر روز در ساعت مقرر مصرف کنید.

اگر چه مصرف داروی لورازپام به بسیاری از افراد کمک می‌کند اما در بعضی از مواقع می‌تواند اعتیادآور باشد. در صورتی که اختلال مصرف مواد (مانند اعتیاد به مواد مخدر یا الکل) داشته باشید این خطر بیش‌تر شما را تهدید می‌کند. داروی لورازپام را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید تا امکان اعتیاد شما به این محصول کم‌تر شود. برای اطلاع از جزئیات بیش‌تر با پزشک خود یا دکتر داروخانه صحبت کنید.

اگر مصرف داروی لورازپام را بدون دستور پزشک قطع کنید ممکن است بعضی از علائم بیماری شما وخیم‌تر شود.

در صورتی که داروی لورازپام برای مدت زمان زیادی استفاده شود ممکن است تاثیرگذاری آن به خوبی گذشته نباشد. در این شرایط به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر علائم بیماری شما مانند قبل ادامه داشت یا حالتان وخیم‌تر شد به پزشک مراجعه کنید.

علائم اوردوز مصرف داروی لورازپام

اگر فردی بیش از اندازه از داروی لورازپام استفاده کرده بود و دچار علائمی مانند بی‌هوش شدن یا مشکل در تنفس شد به سرعت با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

تغییر سبک زندگی، به عنوان مثال شروع یک برنامه‌ی به دور از استرس، ممکن است اثربخشی داروی لورازپام را افزایش دهد. با پزشک خود یا دکتر داروخانه در این مورد صحبت کنید.

داروی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.

تست‌های آزمایشگاهی یا آزمایش‌های پزشکی مانند شمارش کامل خون و آزمایش‌های کبدی باید به صورت منظم انجام شوند تا از بروز یا پیش‌رفت عوارض جانبی مصرف دارو جلوگیری شود. درباره‌ی جزئیات بیش‌تر با پزشک خود صحبت کنید.

عوارض جانبی مصرف داروی لورازپام

خواب‌آلودگی، سرگیجه، از دست دادن هماهنگی اعضای بدن، سردرد، حالت تهوع، تاری دید، تغییر در میل و توانایی جنسی، یبوست، سوزش معده و تغییر در میزان اشتها از جمله عوارض جانبی مصرف داروی لورازپام است. در صورتی که هر کدام از این عوارض ادامه داشت یا وخیم‌تر شد به پزشک خود یا دکتر داروخانه اطلاع دهید.

در صورتی که پزشک داروی لورازپام را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. هم‌چنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی لورازپام را مصرف کرده‌اند عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند.

در صورتی که عوارض جدی اما نادری مانند تغییرات روحی و روانی (توهم، افسردگی، افکار خودکشی)، اختلال در صحبت کردن، تغییرات بینایی، ضعف غیرعادی، مشکل در راه رفتن، مشکلات حافظه و علائم عفونت مثل تب و گلودرد مداوم را تجربه کردید به سرعت به پزشک خود اطلاع دهید.
در صورت بروز علائمی مانند تشنج، زرد شدن رنگ پوست و چشم و تنفس آهسته و سطحی به سرعت از مرکز فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید.

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی لورازپام نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی‌ای مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید به سرعت از مرکز فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به این که لیست عوارض کامل نیست ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض و تداخلات دارویی این دارو بهتر است از سرویس مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید.

فقط یک قدم تا درمان اضطراب اجتماعی فاصله داری!

موارد احتیاط مصرف داروی لورازپام

پیش از مصرف داروی لورازپام در صورتی که به این دارو یا به سایر بنزودیازپین‌ها مانند آلپرازولام، کلونازپام یا دیازپام حساسیت دارید موضوع را با پزشک خود یا دکتر داروخانه در میان بگذارید. داروی لورازپام ممکن است شامل ترکیبات غیرفعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود.

قبل از مصرف داروی لورازپام سوابق پزشکی خود را به اطلاع پزشک برسانید؛ مخصوصاً سابقه‌ی بیماری‌های کلیوی، بیماری‌های کبدی، گلوکوم، مشکلات تنفسی مانند آپنه‌ی خواب یا وقفه‌ی تنفسی در خواب، اختلالات روحی و روانی مانند افسردگی و روان‌پریشی و سابقه‌ی شخصی یا خانوادگی اختلال مواد مانند مصرف بیش از حد و اعتیاد به الکل یا مواد مخدر.

داروی لورازپام ممکن است موجب گیجی، ناهوشیاری و تاری دید شما بشود. الکل و ماری‌جوانا این حالات را تشدید می کنند لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هشیاری دارند تا زمانی که در هشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید. هنگام مصرف لورازپام از خوردن الکل پرهیز کنید و در صورت مصرف ماری‌جوانا با پزشک خود صحبت کنید. ضمنا قبل از هر گونه جراحی همه‌ی داروهایی که مصرف می‌کنید را با پزشک یا دندان‌پزشک خود در میان بگذارید.

ممکن است سالمندان حساسیت بیش‌تری نسبت به عوارض جانبی این دارو نشان دهند. خواب‌آلودگی و از دست دادن هماهنگی اعضای بدن از جمله‌ی این عوارض هستند. ممکن است اثر ضد اضطراب این دارو برای سالمندان متفاوت باشد و مصرف لورازپام چنین تاثیری روی سالمندان نداشته باشد. مصرف داروی لورازپام در سالمندان ممکن است اثرات معکوسی داشته باشد. به عنوان مثال باعث ایجاد نشانه‌هایی از جمله تغییرات روحی و روانی، ایجاد مشکل در خواب، افزایش میل جنسی یا توهم شود. هم‌چنین از دست دادن هماهنگی اعضای بدن و خواب‌آلودگی ممکن است خطر زمین خوردن را افزایش دهد.
کودکان ممکن است با مصرف داروی لورازپام تسکین اضطراب را تجربه نکنند. این دارو بر کودکان نیز، مانند سال‌مندان، ممکن است تاثیر عکس داشته باشد و باعث نشانه‌هایی از جمله هیجان‌زدگی، لرزش یا توهم باشد.

برای مصرف داروی لورازپام در دوران شیردهی با پزشک مشورت کنید. چنان‌چه باردار هستید فقط در صورت نیاز ضروری از داروی لورازپام استفاده کنید و در مورد فواید و مضرات آن از پزشک خود کمک بگیرید.

تداخلات دارویی لورازپام با داروهای دیگر

داروی لورازپام ممکن است با این محصولات تداخل داشته باشد:

  • مشتقات تریاک
  • الکل اتیلیک
  • کلوزاپین
  • والپروات
  • پروبنیسید
  • آنزیم‌های CYP3A4
  • متادون
  • بوپرنورفین

توجه داشته باشید که تغییر در دوز داروهای مصرفی، نوع داروهای مصرفی و رژیم غذایی خود را بلافاصله با پزشک خود در میان بگذارید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر دوز مصرفی داروی لورازپام را فراموش کردید در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید، اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید نیازی به مصرف دو برابر داروی لورازپام نیست؛ فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

برای نگهداری صحیح داروی لورازپام آن را در دمای اتاق و به دور از نور، حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان نگه‌داری کنید. همچنین دارو را در حمام نگه‌داری نفرمایید. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید.

تجویز و تعیین دوز مصرفی این دارو برای درمان اضطراب یا دیگر اختلالات روانی تنها بر عهده روانپزشک است، از این رو از مصرف خودسرانه دارو جدا خودداری کنید.

برای دریافت نوبت از بهترین دکتر روانشناس و بهترین دکتر اعصاب و روان وارد سایت نوبت دهی آنلاین دکترتو شوید. همچنین برای مشاوره آنلاین از لینک‌های زیر کمک بگیرید:

دکترتو مراقب سلامت شماست!

امتیاز شما به مقاله:
(3.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره لورازپام

  1. ترابی گفت:

    سلام من ۵۴ سالمه ۲۰ ساله شبی یه نصفه لورازپام یک میلی جهت خوابیدن میخورم وهیچ مشکلی ندارم جز نگرانی از اینکه دچار لرزش دست بشم البته طبق گفته عوام
    آیا واقعا این اتفاق برام میافته
    ممنون از راهنمایی

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      داروهای آرامبخش نباید بدون دستور پزشک مصرف شوند و گاهی علایم ترک دارو بیشتر از خود علایم بیماری هست. لرزش دست ایجاد شده در افراد از مصرف این قرص ممکنه نباشه. برای مشورت در خصوص مصرف داروی آرامبخش از این لینک با متخصصین روانپزشکی در ارتباط باشید.
      روانپزشک خوب

  2. نریم گفت:

    ممکنه مصرف چتد ساله لورازپام باعث بشه ائوزونوفیل بره بالا

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ائوزینوفیل در واکنش های التهابی افزایش پیدا میکنه و مصرف لورازپام باعث این موضوع نمیشه.

  3. حنا گفت:

    سلام جناب دکتر من الان چند ساله نیترازپام ۵میخورم ولی دیگه تو داروخونه ها پیدا نمیشه میشه با لورازپام جایگزینش کرد ؟وچند میلی باشه؟؟؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      نیترازپام بیشتر برای ویژگی ضد تشنج و خواب آوری استفاده می شود و لورازپام بیشتر برای درمان اضطراب استفاده می شود. بنابراین جایگزینی این دارو باید با نظر متخصص روانپزشکی باشد. از این لینک میتونید با ماتخصص روانپزشکی مشاوره تلفنی داشته باشید.
      فوق تخصص اعصاب و روان

  4. مجیدزنگنه گفت:

    آقای دکتر سلام، خسته نباشید بنده مدت ۶۰ روزه که شیره تریاک روبصورت خوراکی مصرف میکردم حدودا روزی ۳ گرم باتوجه به شغلی که داشتم ومسعول موفقی دریکی از بزرگترین بانک‌های کشوربودم با داشتن ۲۵ کارمندواذدحام مشتری خوردن شیره منو بی‌خواب میکرده که محبورشدم به لورازپام ۲ پناه ببرم که صبح درمحل کارم نیرو صحبت کردن رو داشته باشم باتعدادکم شروع کردم تا به بجایی رسیدم که ۱۰ قرص روباهم می‌خوردندون اینکه درمحل کارم چرت بزم با داشتن خانواده خوب عروس داروساز. وپسرهای سالم و دخترنابغه تصمیم به ترک شیره درمنزل خودم کردم باکمک همسرم ۶۰ روزه پاکم هیچ تمایلی به مصرف ندارم درخصوص قرص لورازپام بنده رو راهنمایی بفرمایی سپاسگذارم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      در مورد این مشکلتون لازمه با متخصص روانپزشک مشورت کنین تا در مورد قطع مصرف لورازپام راهنماییتون کنن:
      لیست متخصصین روانپزشک

    2. ال نود گفت:

      احساس میکنم میخوای دکتر جایزه بهت بدن.
      خدارو شکر کن و دیگه سمتش نرو.مشکل تو الان روان درمانیه.هوس میکنی.لغزش میکنی. دکتر جواب خوب داد بهت دکتر جان

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از شما

      2. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از شما دوست عزیز

  5. زهرا گفت:

    من شبی نصف لورازپام میخورم بخاطر بی خوابی و استرس الان میخام ترکش کنم همین ک یک شب نخورم نصف شب بیدارمیشم حالت تهوع و بدنم بی حس میشه نمیدونم چطوز ترکش کنم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      هفته اول ۱/۴ قرص
      هفته دوم یک روز در میان ۱/۴ قرص
      هفته سوم دو روز درمانی ۱/۴ قرص
      سپس هفته ای ۱/۴ قرص تا دو هفته
      سپس قطع کامل مصرف قرص

  6. //// گفت:

    سلام اگر توی ی روز یک فردی ۳ تا لورازپام ۵ استفاده کنه جیزی میشه؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه عزیز
      حداکثر دوز مجاز مصرفی لورازپام در روز ۱۰ میلی گرم است. در صورت افزایش میزان مصرف خطر عوارض جانبی به علت اوردوز، که در مقاله ذکر شد افزایش می‌یابد.

    2. حشمت،اله،احمد،پور گفت:

      لورازپام،را،ناگهانی،چهل،روزه،ترکردم،خواب،ندارم،افکارم،ریخته،بهم،دوباره،،معصرف،کنم،راهنمای

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        قطع ناگهانی این سری دارو ها خطرناک است
        بهتر است از نصف دوز قبلی مجددا شروع کنید

  7. فاطمه صالحی گفت:

    اگه همزمان ده تا لورازپام فردمصرف کنه چه مشکلی براش پیش میاد؟ بادوز۱

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      حداکثر دوز مصرفی روزانه ۱۰ میلی گرم است و از این میزان نباید بیش‌تر شود زیرا خطر عوارض جانبی افزایش می‌یابد.

  8. رها گفت:

    من مدت ۶ ساله از قرص الزاروپام ۱ مصرف میکنم اما گویا واکسینه شدم دیگه ج نمیده اصلا خواب ندارم معتاد نیستم دیابت دارم خیلی استرس دارم چ پیشنهادی دارید ۵۲ سالمه

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست گرامی
      پس از گذشت مدتی از مصرف آلپرازولام، بدن نسبت به دارو مقاوم می‌شه. می‌تونین از داروهای جایگزین اسفاده کنین.

  9. اذربلوچ گفت:

    من.لرازپام.مدت.طولانی.مصرف.مینکم.وحال.تولید.نمیشه.ودارخانه.ازدانداروسرباز.میزنند.حالا.چکارکنم..ایا.این.دارو.دیگر.تولید.نمیشه

    1. سارا گفت:

      بله نیست منم الان یک ماهه در به در دنبالشم دیروز دز ۲ پیدا کردم

      1. رضا گفت:

        من یه ماه بدون تجویز دکت به علت عصبی شدن زیاد و سرد های عجیب و استرس و اضظراب زیاد از لورازپام استفاده میکنم روز یدونه میخورم بنظرتون عوارض داره برای من بدون تجویز دکتر هس

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          توصیه می‌شه بدون تجویز پزشک از مصرف خودسرانه‌ی داروها خودداری کنین تا عوارض ناخواسته‌ای هم براتون ایجاد نشه
          بهتره برای معاینه و تشخیص دقیق به متخصص روانپزشک مراجعه کنین
          کسب نوبت از متخصص روانپزشک
          لیست متخصصین روانپزشک

  10. علی اصغرنیازی فرد گفت:

    سلام.من مدت ۳ماه است گاباپنتین۱۰۰،نورتریپتیلین۲۵ ،لورازپام ۱وپرانول ۲۰مصرف می کنم.دراین مدت دچارسرگیجه وسیاهی رفتن چشم می شوم بطوریکه بعضی وقتامی افتم به زمین .به نظرشماعوارض ای داروهاست یادلیل دیگری دار.لطفا راهنمایی بفرمایید.متشکرم

    1. سارا گفت:

      احتمالا یکی از دارو ها یا دز بالای داره یا اصلا برای این بیماری شما نیست من تجربه اش رو دارم باعث فشردگی مغز شد تجویز اشتباه این دارو ها