انواع اختلال اضطرابی که زندگی شما را فلج می کند.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اختلالات اضطرابی از شایع‌ترین انواع اختلالات اعصاب و روان هستند و خیلی از اطرافیان ما یه این مشکل دچار هستند. این اختلال انواع مختلفی دارد و علائم آن نیز بسیار است. برای درمان آن باید به دکتر روانپزشک یا دکتر روانشناس مراجعه کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع اختلال اضطرابی

اضطراب یکی از اختلالاتی است که می‌تواند بر روی زندگی شما تاثیرات جدی بگذارد. خیلی از ما زمانی که دچار اضطراب می‌شویم، نمی‌توانیم به خوبی کارهای روزانه‌ی خود را انجام دهیم. اما انواع اضطراب چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟ علت اختلال اضطرابی چیست؟ چرا به اضطراب دچار می‌شویم؟ برای درمان این مشکل به چه دکتری باید مراجعه کنیم؟ درصورتی‌که به این مسئله دچار شده‌اید، بهتر است این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

در این مطلب توضیح می‌دهیم که این اختلال چیست؟ چه علائمی دارد؟ انواع آن چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ چگونه پزشک آن را تشخیص می‌دهد؟ آیا این عارضه راه درمانی دارد؟

اختلال اضطراب چیست؟ (anxiety)

براساس بسیاری از مطالعاتی که انجام شده‌است، اختلال اضطرابی شایع‌ترین اختلالات روانی و بیماری های اعصاب و روان است که در افراد وجود دارد. بسیاری از افرادی که به این اختلال دچار می‌شوند، علائم فیزیکی و جسمی آن را نیز تجربه می‌کنند. البته که احساس اضطراب موقتی و ناشی از اتفاقاتی که در زندگی افراد می‌افتد، طبیعی است و هر کدام ما ممکن است که به آن دچار شویم. اما افرادی که به اختلال اضطرابی دچار می‌شوند، به مقدار زیاد احساس ترس، نگرانی و اضطراب نسبت به موضوعات مختلف در زندگی دارند.

برخی از افراد به‌طورناگهانی به این حس دچار می‌شوند و این احساس به‌سرعت شدت می‌گیرد و بالا می‌رود. به‌طوری‌که برخی دچار حمله‌های اضطرابی می‌شوند. گاهی ممکن است از رفتن به مکان‌ها و قرارگرفتن در برخی از شرایط امتناع کنید تا به اضطراب دچار نشوید. برخی از این اضطراب‌ها ممکن است در کودکی در شما ایجاد شوند و با بالاتر رفتن سن باقی بمانند. در ادامه به انواع اضطراب پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

اگر احساس می‌کنید فردی مضطرب هستید و دچار این اختلال شده‌اید، بهتر است که به دکتر روانپزشک یا دکتر روانشناس مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید از بهترین دکترهای روانپزشک و روانشناس نوبت حضوری دریافت کنید. همچنین می‌توانید از مشاوره تلفنی با روانشناس بهرمند شوید.

مشاوره روانشناسی

با برترین روانشناسان ایران از دیدگاه کاربران

مشاوره حضوری و آنلاین۵۰۰+ خدمت

بر اساس بسیاری از مطالعاتی که انجام شده‌است، اختلال اضطرابی شایع‌ترین اختلالات روانی و بیماری‌های اعصاب و روان است که در افراد وجود دارد. بسیاری از افرادی که به این اختلال دچار می‌شوند، علائم فیزیکی و جسمی آن را نیز تجربه می‌کنند.

انواع اضطراب کدامند؟

اضطراب انواع مختلفی دارد که آشنایی با آنها به شما کمک می‌کند تا با آنها به خوبی مواجه شوید و برای درمان آنها بهترین روش‌ها را انتخاب کنید.

۱. اختلال اضطراب اجتماعی

آیا تابه‌حال کسی را که به اختلال اضطراب اجتماعی مبتلا باشد، از نزدیک دیده‌اید؟ این اختلال که SAD هم نامیده‌می‌شود، به معنی آن است که فرد در موقعیت‌های اجتماعی به ترس و اضطراب دچار می‌شود. زمانی‌که فرد به این احساس دچار می‌شود، نمی‌تواند به خوبی در اجتماع عمل کند و معمولا از موقعیت‌هایی که در ارتباط با اجتماع است، فرار می‌کند.

در کسانی که به اختلال اضطراب اجتماعی مبتلا هستند، ترس، احساس شرمندگی و خجالت، بسیار حس‌های آشنا و آزاردهنده‌ای هستند. این نوع اختلال دو تیپ خاص و منتشر دارد. میانگین سنی شروع این اختلال در افراد حدود ۳۰ سال است. برای درمان این اختلال می‌توانید به دکتر روانپزشک یا دکتر روانشناس مراجعه کنید.

۲. اختلال اضطراب فراگیر

یکی دیگر از اختلالات روانی که با آنها مواجه می‌شوید، اختلال اضطراب فراگیر یا اختلال اضطرابی منتشر است. این اختلال می‌تواند بسیار ناتوان‌کننده باشد و شما را از انجام کارهای روزانه‌تان منع کند. این مشکل، به اختلال بیش از حد و نگرانی بی‌مورد نسبت به هر مسئله‌ای که پیش می‌آید و نمی‌آید، مربوط است. فرد در مورد هر چیزی که فکر می‌کند، نگران است. معمولا انتظار یک رخداد وحشتناک را دارد و اضطراب به او اجازه‌ی عملکرد مناسب را نمی‌دهد.

کسی که اختلال اضطراب منتشر دارد، در مورد هر چیزی، بی هیچ دلیلی نگران است. این شخص بی‌قرار، تحریک‌پذیر، نگران و دردمند است و عضلات بدن او گاهی درگیر دردها و گرفتگی می‌شوند. در واقع ممکن است، این بیماری به صورت جسمی هم خود را نشان دهد.

۳. اختلال اضطراب جدایی در کودکان

اختلال اضطراب جدایی نوعی اختلال اضطرابی است که بیشتر در کودکان ایجاد می‌شود. این اختلال با ترس از خارج‌شدن از خانه و ترک عزیزان شروع می‌شود و به مراحل شدیدتر آن نیز می‌رسد. معمولا کودکان مبتلا به این اختلال، از مدرسه‌رفتن و جداشدن از والدین خود می‌ترسند و هراس دارند که برای مدتی دور از خانه باشند. این افراد بیش از اندازه پریشان هستند و نگران ازدست‌دادن اعضای خانواده و آسیب‌رسیدن به آنها هستند.

همچنین ممکن است که یک کودک یا بزرگسال مبتلا به اختلال اضطراب جدایی، دائما خواب و کابوس جداشدن از خانواده و عزیزان خود را ببیند. این اختلال می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی در روند عادی زندگی شود.

۴. حمله پانیک یا حمله اضطرابی

کسانی که در معرض اضطراب ناخواسته و ترس ناگهانی قرار می‌گیرند، ممکن است که حمله پانیک یا حمله اضطرابی را تجربه کنند. در این اختلال عصبی، شما با علائم فیزیکی و جسمی مواجه می‌شوید. ممکن است که تنفس شما برای مدتی قطع شود یا به‌سختی نفس بکشید. همچنین در مواردی ضربان قلب به مقدار قابل توجهی بالا می‌رود. در افرادی که در موقعیت ترس ناگهانی قرار می‌گیرند، احتمال ابتلا به حمله پانیک زیاد است.

گفته شده‌است که در هر ۷۵ نفر در آمریکا، حداقل یک نفر این حمله را تجربه می‌کند. اگر ۴ بار یا بیشتر به این حمله مبتلا شده‌باشید، برای بررسی علت آن باید به دکتر مراجعه کنید زیرا به اختلال اضطرابی حمله پانیک مبتلا شده‌اید.

حمله اضطرابی از انواع اختلالات اضطرابی
پانیک اتک یا حمله اضطرابی یکی از انواع اختلالات اضطرابی است.

۵. آگورافوبیا

به نقل از medscape، یکی از انواع اضطراب که بر اساس DSM-5 از باقی فوبیاها جدا شده‌است و به‌عنوان یک اختلال اضطرابی شمرده می‌شود، آگورافوبیا است. این فوبیا زمانی ایجاد می‌شود که فرد در مکان‌های باز قرار بگیرد. کسانی که به آگورافوبیا دچار هستند، با قرارگرفتن در محیط باز، احساس امنیت نمی‌کنند و این برای آنها اضطراب‌آور و هراسناک است. بنابراین نمی‌توانند آن را تحمل کنند و به علائم اضطراب شدید دچار می‌شوند. این افراد در این مکان‌ها احساس گیرافتادن، ترس زیاد و خجالت می‌کنند.

۶. اضطراب ناشی از بیماری جسمی

بسیاری از افراد را دیده‌ایم که به علت ابتلا به بیماری‌های روانی، شروع به نشان‌دادن علائم جسمی هم کرده‌اند. مثلا به اختلال اضطرابی مبتلا هستند و شروع به تندتند نفس‌کشیدن می‌کنند. اما آیا برعکس این هم امکان‌پذیر است؟ جالب است بدانید که یک نوع از اختلالات اضطرابی ناشی از بیماری‌های جسمی است.

کسی که به یک بیماری خاص مبتلا باشد، ممکن است که به اضطراب ناشی از آن هم مبتلا شود و علائم اضطراب از خود نشان دهد.

۷. اختلال لالی انتخابی

حتما کسانی را دیده‌اید که نمی‌توانند صحبت کنند و اصطلاحا لال هستند. اما آیا تا‌به‌حال با کسانی مواجه شده‌اید که خودشان تمایل به حرف نزدن دارند و لالی را انتخاب می‌کنند؟ لالی انتخابی یکی از اختلالات اضطرابی است که بیشتر در کودکان دیده‌می‌شود.

کودکانی که توانایی صحبت‌کردن دارند، اما انتخاب می‌کنند که حرف نزنند، به این اضطراب دچار شده‌اند. معمولا کودکانی که به مدرسه می‌روند، به آن دچار می‌شوند. البته بیشتر این افراد، در خانواده با افراد نزدیک خانواده خود صحبت می‌کنند، اما با غریبه‌ها و اشخاص دورتر، حرف نمی‌زنند.

۸. فوبیای خاص

کسانی که به فوبیا دچار هستند، می‌توانند به هر چیزی و هر جایی فوبیا داشته‌باشند و با دیدن آن و قرارگرفتن در آن موقعیت دچار اضطراب شوند. فوبیاها انواع مختلفی دارند و شامل فوبیا داشتن به حیوانات، اشیاء، مکان‌ها و حتی موقعیت‌ها هستند.

مثلا شخصی می‌تواند نسبت به محیط‌های بسته مانند آسانسور فوبیا داشته‌باشد و یک نفر از تاریکی بترسد. کسی می‌تواند نسبت به حشرات فوبیا داشته‌باشد و کسی دیگر از ارتفاع وحشت کند. فوبیاها معمولا ریشه‌های ژنتیکی یا تجربی دارند.

اگر به هر یک از اختلالات اضطرابی بالا مبتلا هستید، بهتر است که از یک دکتر روانپزشک یا دکتر روانشناس کمک بگیرید و برای بهبود آن تلاش کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو مشاوره تلفنی با روانپزشک یا روانشناس داشته باشید.

تازه می‌خوای مادر شی؟تازه می‌خوای

گلوت درد می‌کنه؟ فکر می‌کنی کرونا گرفتی؟همین الان مشاوره بگیر

علائم اضطراب چیست؟

برخی از شایع‌ترین علائم اضطراب شامل موارد زیر هستند:

  • احساس خستگی و ترس
  • احساس می‌کنید قرار است اتفاق بدی بیفتد و ماجرای ناراحت‌کننده‌ای رخ دهد.
  • ضربان قلب شما بالا می‌رود.
  • دلشوره دارید.
  • به‌سرعت نفس می‌کشید.
  • عرق می‌کنید.
  • نفس‌نفس می‌زنید.
  • می‌لرزید.
  • دچار تحریک پذیری و واکنش شدید به اتفاقات ساده می‌شوید.
  • احساس ضعف و خستگی دارید.
  • به هیچ چیز دیگری به‌جز مسئله‌ای که شما را نگران کرده‌است، نمی‌توانید فکر کنید.
  • نمی‌توانید به خواب بروید.
  • به مشکلات گوارشی دچار می‌شوید.
  • نمی‌توانید نگرانی خود را کنترل کنید.
  • تمایل دارید از مواردی که باعث نگرانی شما می‌شوند، دوری کنید.

علائم فیزیکی اضطراب شدید کدامند و استرس و اضطراب با بدن چه می کند؟ (علائم اضطراب شدید)

برخی از بیماری‌ها و اختلالات روانی می‌توانند علائم فیزیکی و جسمی هم در شما ایجاد کنند. اضطراب هم از این موارد است. ممکن است که در اثر اضطراب به موارد زیر دچار شوید:

  • بالارفتن ضربان قلب
  • عرق‌کردن کف دست‌ها و پاها
  • تندتند نفس کشیدن
  • تپش قلب
  • سرگیجه
  • بالارفتن دمای بدن
  • درد و گرفتگی عضلات
  • سردشدن دست‌ها و پاها
  • خیس‌شدن موها
  • سیخ‌شدن موهای بدن
  • لرزیدن
  • و بسیاری از موارد دیگر که از فردی به فرد دیگر متفاوت است.
علائم اضطراب چیست؟
اضطراب و اختلال اضطرابی علائم متفاوتی دارند که یکی از آنها علامت‌های فیزیکی است.

تفاوت استرس و اضطراب چیست؟

استرس اضطرابی است که در اثر مواجهه با یک عامل استرس‌زا ایجاد می‌شود. شما ممکن است که حس‌های زیادی مانند ترس، نگرانی، پریشانی و حتی علائم جسمی را در هنگام تجربه‌ی استرس، احساس کنید. اما استرس با برطرف‌شدن عامل استرس‌زا از بین می‌رود و کاهش پیدا می‌کند. این احساس می‌تواند به اضطراب تبدیل شود اگر در شما ادامه‌دار شود. درواقع استرس در بدن شما هورمون کورتیزول را ترشح می‌کند و باعث اضطراب می‌شود. اضطراب حالت ماندگار و ادامه‌دار استرس است.

علائم اضطراب و افسردگی مشابه است؟

ممکن است که در برخی موارد شباهت‌هایی داشته‌باشند. اما به‌طورکلی این دو اختلال علائم متفاوتی دارند. اضطراب با احساس نگرانی و ترس خود را نشان می‌دهد و افسردگی با علامت کلی خلق پایین و احساس ناراحتی بروز می‌کند. هرچند امکان دارد که کسانی که اضطراب دارند، در نهایت به افسردگی مبتلا شوند یا کسانی که افسردگی دارند، اضطراب بگیرند.

با دیدن علائم اضطراب به چه دکتری مراجعه کنیم؟ (چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟)

هنگامی که علائم اضطراب را در خود یا اطرافیان مشاهده کردید، به دکتر روانپزشک یا دکتر روانشناس مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید از بهترین دکترهای روانشناس و دکترهای روانپزشک در سراسر کشور نوبت دریافت کرده و برای درمان مشکل خود اقدام کنید.

همچنین برای دریافت مشاوره تلفنی یا مشاوره متنی و آنلاین، می‌توانید از لینک‌های قرار داده‌شده در زیر استفاده کنید:

اختلال اضطراب چگونه تشخیص داده می شود؟

معمولا خود فرد با دیدن علائم اضطراب احساس می‌کند که چیزی درست نیست. علائم اضطراب را در موارد بالاتر به شما توضیح داده‌ایم. اگر این علائم را دیدید، باید به دکتر روانپزشک یا دکتر روانشناس مراجعه کنید.

البته که تست‌هایی هم برای تشخیص این اختلال روانی وجود دارد، اما برای تشخیص نهایی، وجود علائم و شرح‌حال بیمار است که کمک‌کننده است.

برای درمان اضطراب باید به دکتر روانپزشک یا دکتر روانشناس مراجعه کنید.

درمان اضطراب چیست؟

برای درمان اضطراب باید به دکتر روانپزشک یا دکتر روانشناس مراجعه کنید. در مواردی تنها با برخی از تکنیک‌های تن‌آرامی و روان‌آرامی می‌توانید به کنترل علائم اضطراب در خود کمک کنید. اما اگر این اختلال باعث مختل شدن زندگی شما شود، باید برای درمان آن از روش‌های کمی پیچیده‌تر و جدی‌تر کمک بگیرید. یکی از این روش‌ها دارودرمانی است. در مواردی درمان‌های روان‌شناختی می‌تواند به بهبود این اختلال کمک کند. برخی از روش‌های درمانی این اختلال شامل موارد زیر هستند:

  • تکنیک‌های تنفسی
  • ورزش
  • تکنیک‌های ریلکسیشن و مدیتیشن
  • تغذیه مناسب
  • گروه‌درمانی

داروی ضد اضطراب سریع الاثر (قرص ضد اضطراب و دلشوره-درمان سریع استرس و اضطراب)

در افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی، ممکن است که آرام‌بخش‌هایی در طیف گسترده تجویز شوند که برخی از آنها قوی و برخی دیگر ضعیف‌تر هستند. انتخاب بهترین دارو، بستگی به شدت اضطراب مراجعه کننده و تکنیک‌های درمانی روانپزشک دارد.

نورتریپتیلین و اضطراب

یکی از داروهایی که برای درمان بیماری‌ها و اختلالات اعصاب و روان تجویز می‌شود، نورتریپتیلین است. این دارو از داروهایی است که برای مصرف آن حتما نیاز به نسخه و تجویز روانپزشک است. مصرف سرخود آن ممکن است برای شما اعتیادآور باشد و ایجاد وابستگی کند.

عوارض این دارو زیاد است اما اگر دکتر روانپزشک این دارو را برای شما تجویز کرده‌است، بدانید که فواید آن بیش از مضراتش بوده‌است و برای شما ضروری است.

بی پریدن و اضطراب

از دیگر داروهایی که ممکن است برای درمان اضطراب و اختلالات اضطرابی تجویز شود، بی پریدن است. این دارو از انواع داروهای آنتی‌کولی نرژیک است و برای درمان پارکینسون کاربرد دارد. ممکن است این دارو را همراه با داروهای آرامبخش برای بیماران مبتلا به اضطراب‌های شدید تجویز کنند. مصرف بدون نسخه‌ی این دارو غیرمجاز و خطرناک است.

درمان اضطراب شدید بدون دارو

گاهی روش‌های مختلفی برای درمان اضطراب شدید بدون دارو استفاده می‌شود. از مهم‌ترین این روش‌ها می‌توان به درمان روان‌درمانی شناختی رفتاری اشاره کرد. این روش زمان‌بر است اما به مرور زمان می‌تواند برای درمان مشکل شما موثر باشد.

بهترین قرص برای اضطراب اجتماعی

داروهایی که برای درمان اضطراب اجتماعی و کنترل علائم آن تجویز می‌شوند، شامل موارد زیر هستند:

تیم درمان اضطراب از چه دکترهایی تشکیل شده است؟

برای درمان و کنترل علائم اضطراب باید به دکتر روانپزشک یا دکتر روانشناس مراجعه کنید. درمان اختلال اضطرابی به کمک هر دو دکتر روانشناس و دکتر روانپزشک نیاز دارد. در دکترتو می‌توانید از بهترین دکترهای روانشناس و دکترهای روانپزشک در سراسر کشور نوبت دریافت و برای درمان مشکل خود اقدام کنید.

همچنین برای دریافت مشاوره تلفنی یا مشاوره متنی و آنلاین، می‌توانید از لینک‌های قرار داده‌شده در زیر استفاده کنید:

همین الان بهترین دکتر متخصص برای درمان اختلال اصطراب پیدا کن…

عوارض استرس و اضطراب شدید چیست؟

عوارض این اختلال روانی بیشتر از نگرانی معمولی و دلشوره است. شاید فکر کنید که تنها نگرانی و دلشوره برای شما به بار می‌آورد. اما حقیقت این است که این اختلال روانی می‌تواند عوارض زیر را برای شما ایجاد کند:

  • افسردگی
  • تضعیف سیستم ایمنی بدن و سریع بیمارشدن
  • سوء‌مصرف مواد مخدر
  • سیگارکشیدن زیاد
  • قمار
  • سوءمصرف الکل
انواع اختلالات اضطرابیعلائمدرمان‌های توصیه‌شده
۱. اختلال اضطراب اجتماعیاحساس خستگی، تحریک‌پذیری و ترسروان درمانی شناختی رفتاری
۲. اختلال اضطراب فراگیردلشورهدارودرمانی
۳. اختلال اضطراب جدایی در کودکاننفس‌نفسدرمان‌های گیاهی و طب سنتی
۴. حمله پانیک یا حمله اضطرابیاحساس ضعف و خستگیتکنیک‌های ریلکسیشن و مدیتیشن
۵. آگورافوبیامشکلات گوارشیورزش
۶. اضطراب ناشی از بیماری جسمینگرانیتکنیک‌های تنفسی
۷. اختلال لالی انتخابیبالارفتن ضربان قلبتغذیه مناسب
۸. فوبیای خاصعرق‌کردن کف دست‌ها و پاهاگروه‌درمانی
علائم و درمان‌های اختلالات اضطرابی

آیا می توان از اختلال اضطراب پیشگیری کرد؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند به شما کمک کند از اختلالات اضطرابی پیشگیری کنید، مراجعه به روانشناس است. همچنین سعی کنید که شناخت خوبی از خود داشته‌باشید. از طرفی، ورزش‌کردن و تقویت سیستم ایمنی و تنظیم هورمون‌های شادی در بدن می‌تواند از ابتلا به این اختلالات پیشگیری کند.

خود را تحت فشار قرار ندهید و برای روز خود برنامه‌ریزی واقع‌بینانه و منظمی داشته‌باشید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اختلالات اضطرابی می‌توانند باعث بروز مشکلات جدی در زندگی روزمره‌ی شما شوند. نگران‌بودن دائمی و داشتن ترس و دلهره، نمی‌تواند شما را رها کند. بنابراین باید برای درمان این اختلال روانی شایع، اقدام کنید. برای درمان و کنترل علائم اضطراب باید به دکتر روانپزشک یا دکتر روانشناس مراجعه کنید.

در دکترتو می‌توانید از بهترین دکترهای روانشناس و دکترهای روانپزشک در سراسر کشور نوبت دریافت کرده و برای درمان مشکل خود اقدام کنید. همچنین برای دریافت مشاوره تلفنی یا مشاوره متنی و آنلاین، می‌توانید از لینک‌های قرار داده‌شده در زیر استفاده کنید:

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

هر کدام به نوبه‌ی خود می‌توانند در شما ایجاد مشکل کنند. نمی‌توان گفت که کدامیک از دیگری خطرناک‌تر است.

بله. اضطراب و استرس مداوم می‌توانند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کنند و شما را مستعد ابتلا به بیماری‌های مختلف نمایند.

بله. این مشکل می‌تواند باعث ایجاد تپش قلب و بالارفتن سرعت تپیدن قلب شود.

یکی از عوارض اضطراب، افسردگی است.

یکی از علائم اضطراب، ترس است.

اختلال استرس بعد از سانحه یکی از اختلالات روانی است که برای کسانی ایجاد می‌شود که یک رویداد وحشتناک و اضطرابی را پشت سر گذاشته‌اند. مثلا کسانی که تصادف می‌کنند، ممکن است که به اضطراب بعد از این حادثه دچار شوند. همچنین افرادی که در اتفاقاتی مانند آتش‌سوزی، جنگ، غرق‌شدگی و موارد مشابه قرار می‌گیرند هم می‌توانند به این اختلال دچار شوند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره اضطراب

  1. ماه گفت:

    سلام من بعد از یه ساعت از خواب بیدار میشم با داغی و حرارت بدن تا توی دستام وتا صبح نمی تونم بخوابم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      علایم افزایش فشارخون ناشی از اضطراب دارید
      حتمن نیاز به پزشک و معاینه بالینی از نزدیک دارید

  2. .. گفت:

    سلام
    شب ها موقع خوابیدن توی پام میخاره علتش اظطرابع؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      نه لزوما
      باید معاینه دقیق تری صورت گیرد

  3. عطیه گفت:

    سلام چندوقتیه نوک شست پام و دست چپم احساس خواب رفتگی خیلی ضعیف دارم و مواقعی که تو شرایط استرس زا قرار میگیرم این احساس برای دست چپم بیشتر شده و حتی به گرفتگی دست چپم می انجامد علت چی می تونه باشه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      در شرایط استرس و فشار عصبی هورمون کورتیزول ترشح شده که موجب انقباض عضلات می شود. انقباض ایجاد شده سبب تنگی کانال عبوری عصب و فشار به عصب شده که درد ا ایجاد می کند. گرفتگی و درد دست هم می‌تونه به علت مشکلات مهره های گردنی و فشار به عصب ایجاد شود. بهتره برای بررسی گردن با ام ار آی به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.
      ارتوپدی

  4. جواد گفت:

    سلام خدمت شما شهریور ماه ظهر خواب بودم نیم ساعت بعدش یه انفجار زدن از خواب پریدم ترس کردم معده ام دچار عصبی شده گوارشم رخته بهم بی خواب شدم استرس دارم باید چیکار کنیم لطفاً راهنمایی کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در صورت ادامه علایم تا این وقت حتمن نیاز به مراجعه به روانپزشک دارید
      ممکن است عوارض بیشتری ایجاد کنند

  5. آریا گفت:

    سلام آریا هستم ۳۱ سال سنمه دچار اضطراب و دلشوره و افکار منفی شدم دوماهه دکتر رفتم قرص داد یکماه جواب گرفتم ولی بعداز اتمام داروها مجددا شروع شد اضطرابم عملکرد خواب خیلی ضعیفی دارم صبح ساعت ۴ یا ۵ میپرم دلشوره میگیرم دیگه خوابم نمیبره اگر راهنمایی کنید ممنونم.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      جدا از مسایل روانپزشکی از نظر تپش قلب و سلامتی دریچه های قلبی به متخصص مراجعه کنید

  6. علیرضاحسینی گفت:

    سلام از مطالبتون استفاده کردم عالی بود
    فقط یک نکته که نام برنددارویی فلوکستین پروزاک هست
    و زلفت نام برند سرترالین است که فکرمی کنم باید درمتن اصلاح شود

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممنون از تذکر و راهنمایی تان
      حتمن پیگیری و اصلاح می گردد