انحراف چشم چیست و چگونه درمان می شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

انحراف چشم یا لوچی نوعی بیماری چشم شایع به خصوص در کودکان است که باعث می‌شود یکی از چشم‌ها یا هر دو کمی بچرخند. عدم درمان این بیماری می‌تواند عواقبی مانند تنبلی چشم داشته باشد. جراحی تا ۹۹٪ این بیماری را درمان می‌کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 12 دقیقه
انحراف چشم چیست و چگونه درمان می شود؟

انحراف چشم یا استرابیسم، وضعیتی است که در آن هر دو چشم به طور همزمان به یک نقطه نگاه نمی‌کنند. این عارضه معمولاً در افرادی که عضله چشم ضعیفی دارند یا بسیار دوربین هستند رخ می‌دهد.

چشم‌های ضربدری معمولا در کودکی فرد ایجاد می‌شوند و اغلب اوقات با تنبلی چشم همراه هستند. در صورتی‌که این اختلال در بزرگسالی رخ دهد، به احتمال زیاد منجر به دوبینی خواهدشد. در هر صورت این بیماری با روش‌های مختلف و جراحی قابل درمان است، اما اقدام به موقع یک شاه کلید اصلی در روند درمان آن است.

اگر به تازگی احساس کرده‌اید که چشمان‌تان دچار این عارضه شده‌اند یا اینکه کودکتان در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارد، باید به یک متخصص چشم در دکترتو مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق دکترتو با برترین متخصصان دکتر چشم کشور ارتباط برقرار کنید و راهنمایی‌های لازم را از آنها دریافت نمایید.

انحراف چشم یا استرابیسم چیست؟

حتما از خود می‌پرسید که استرابیسموس چیست؟ انحراف چشم یا چیزی که در عام به عنوان لوچی یا چپ چشمی می‌شناسیم در واقع یکی از مشکلات و بیماری های شایع چشم است که زمانی ایجاد می‌شود که دو چشم با هم هماهنگ نباشند. هر چشم دارای ۶ ماهیچه است که به آن متصل می‌شوند و نحوه حرکت آن را کنترل می‌کنند. ماهیچه‌ها سیگنال‌هایی را از مغز دریافت می‌کنند که حرکات آنها را هدایت می‌کند. به طور معمول، چشم‌ها با هم کار می‌کنند، بنابراین هر دو به یک مکان اشاره می‌کنند.

انحراف چشم یا همان لوچی می‌تواند به دلیل اختلال در عملکرد عضلانی، دوربینی‌، مشکلات در مغز، ضربه یا عفونت رخ دهد. عوامل خطری که احتمال بروز این مشکل را افزایش می‌دهند، عبارتند از:

  • زایمان زودرس
  • فلج مغزی
  • سابقه خانوادگی این بیماری.

هنگامی‌که مشکلاتی در کنترل حرکت چشم ایجاد می‌شود، یک چشم ممکن است به داخل، خارج، بالا یا پایین بچرخد. چرخش چشم ممکن است همیشه اتفاق بیفتد یا ممکن است فقط زمانی ظاهر شود که فرد خسته یا مریض است یا زیاد مطالعه کرده‌است. در برخی موارد ممکن است هر بار همان چشم بچرخد. در موارد دیگر، چشم‌ها ممکن است به طور متناوب چرخش کنند.

تراز مناسب چشم برای جلوگیری از دوبینی، درک عمق خوب و جلوگیری از ایجاد دید ضعیف در چشم چرخان مهم است. هنگامی که تراز چشم‌ها نادرست است، مغز دو تصویر متفاوت دریافت می‌کند. در ابتدا، این ممکن است باعث ایجاد دوبینی و سردرگمی شود. اما با گذشت زمان مغز یاد خواهد‌گرفت که تصویر دریافتی از چشم منحرف‌شده را نادیده بگیرد. بدون درمان، چپ چشمی یا انحراف چشم می‌تواند منجر به کاهش دائمی بینایی در یک چشم شود. به این حالت آمبلیوپی یا تنبلی چشم می‌گویند.

انحراف چشم چیست؟
انحراف چشم یا لوچی حالتی است یکی از چشم‌ها یا هر دو دچار چرخش می‌شوند.

علائم انحراف چشم چیست؟

هنگام مشاهده یک فرد مبتلا به انحراف چشم، ناهماهنگی چشم‌ها ممکن است کاملاً آشکار باشد. فردی که یک استرابیسم ثابت و شدید دارد، به راحتی قابل تشخیص است. با‌این‌حال، در برخی موارد ممکن است فرد دچار لوچی متناوب باشد. در این نوع استرابیسم، انحراف چشم به راحتی قابل تشخیص نیست. در هر صورت، دکتر چشم می‌تواند آزمایش‌های مختلفی مانند تست پوشش را برای تعیین میزان کامل استرابیسم انجام دهد و وجود این عارضه را تشخیص دهد.

علائم استرابیسم شامل دوبینی و فشار چشم است. برای جلوگیری از دوبینی، مغز ممکن است با نادیده گرفتن یک چشم سازگار شود. در این مورد، اغلب هیچ علامت قابل توجهی به جز از‌دست‌دادن جزئی درک عمق مشاهده نمی‌شود. این کمبود ممکن است در افرادی که از بدو تولد یا اوایل کودکی مبتلا به لوچی بوده‌اند، قابل توجه نباشد. زیرا آنها احتمالاً یاد‌گرفته‌اند که عمق و فواصل را با استفاده از نشانه‌های تک چشمی قضاوت کنند.

با‌این‌حال، استرابیسم یک طرفه ثابت که باعث سرکوب مداوم می‌شود، خطر آمبلیوپی (تنبلی چشم) را افزایش می‌دهد. استرابیسم با زاویه کوچک و تناوب بیشتر باعث ایجاد علائم بینایی مخرب می‌شود. در این نوع، علاوه بر سردرد و خستگی چشم، علائم ممکن است شامل ناتوانی در خواندن راحت، خستگی در هنگام مطالعه و بینایی ناپایدار یا “پریشان” باشد. به‌طور‌کلی علائم انحراف چشم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • چشم‌هایی که ناهماهنگ به نظر می‌رسند.
  • چشم‌هایی که با هم حرکت نمی‌کنند.
  • پلک زدن یا چشمک زدن مکرر، به‌ویژه در نور شدید خورشید
  • کج‌کردن سر برای نگاه‌کردن به چیزها
  • درک عمق معیوب
  • دوبینی.
علائم انحراف چشم در ۳ سالگی
چپ چشمی در ۳ سالگی به طور کامل آشکار می‌شود.

علائم استرابیسم چه زمانی ظاهر می شوند؟

در سن ۳ تا ۴ ماهگی، چشمان نوزاد باید بر روی اجسام کوچک متمرکز شود و چشم‌ها باید صاف و در یک راستا باشند. یک نوزاد ۶ ماهه باید بتواند روی اشیاء نزدیک و دور تمرکز کند.

چپ چشمی معمولا در نوزادان و کودکان خردسال ظاهر می‌شود و اغلب در سن ۳ سالگی کودک ظاهر می‌شود. با‌این‌حال، کودکان بزرگتر و حتی بزرگسالان ممکن است به استرابیسم مبتلا شوند. ظهور ناگهانی استرابیسم، به‌ویژه با دید دوگانه، در یک کودک بزرگتر یا بزرگسال می‌تواند نشان‌دهنده یک اختلال عصبی جدی‌تر باشد. اگر این اتفاق افتاد، فورا با چشم پزشک خود تماس بگیرید.

متن انگلیسی:
«Strabismus usually appears in infants and young children, and most often by the time your child is 3 years old.»
ترجمه متن:
«استرابیسم معمولا در نوزادان و کودکان خردسال ظاهر می‌شود (بیشتر در کودکان ۳ ساله بروز می‌کند).»

به نقل از my.clevelandclinic

با دیدن علائم استرابیسموس به چه دکتری مراجعه کنیم؟

معاینه منظم چشم بهترین راه برای تشخیص استرابیسم است. تشخیص و درمان زودهنگام، شانس کودک را بیشتر می‌کند تا چشم‌هایی صاف داشته‌باشد، به خوبی ببیند و درک عمیق بهتری داشته‌باشد. اما کودکان و نوجوانان بزرگتر و حتی بسیاری از بزرگسالان مبتلا به انحراف چشم هم می‌توانند از درمان این بیماری بهره‌مند شوند. در هر صورت این بیماری قابل درمان است و نباید در رفع آن تعللی واقع شود. همچنین جنبه اجتماعی لوچی را در نظر داشته‌باشید. هم‌تراز بودن چشم‌ها برای داشتن تصویر سالم از خود در بزرگسالان و کودکان بسیار مهم است. اگر کودک شما علائم این بیماری را دارد، بهتر است بدون فوت وقت، همین الان از دکتر چشم یا دکتر بینایی سنجی در دکترتو نوبت بگیرید. همچنین می‌تواند در مورد علائم و یا راه‌های درمان به صورت آنلاین، متنی یا تلفنی با بهترین چشم‌پزشکان کشور مشورت کنید.

آیا خودت یا فرزندت علائم انحراف چشم دارید؟

همین حالا با متخصص چشم مشورت کن.

چه عواملی باعث چپ چشمی می شوند؟ (علت انحراف چشم)

لوچی می‌تواند در اثر مشکلات ماهیچه‌های چشم، اعصابی که اطلاعات را به ماهیچه‌ها منتقل می‌کنند، یا مرکز کنترل در مغز که حرکات چشم را هدایت می‌کند، ایجاد شود. این عارضه همچنین می‌تواند به دلیل سایر شرایط سلامت عمومی یا آسیب‌های چشمی ایجاد شود. عوامل خطر برای ایجاد استرابیسم عبارتند از:

  • سابقه خانوادگی. افرادی که والدین یا خواهر و برادری دارند که به استرابیسم مبتلا هستند، بیشتر در معرض ابتلا به آن هستند.
  • عیوب انکساری چشم. افرادی که دارای مقدار قابل توجهی دوربینی اصلاح‌نشده هستند ممکن است به دلیل تمرکز اضافی برای شفاف نگه‌داشتن اشیا، به انحراف چشم مبتلا شوند.
  • ابتلا به دیگر بیماری‌ها. افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند سندرم داون و فلج مغزی یا افرادی که دچار سکته مغزی یا آسیب به سر شده‌اند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به چشم‌های ضربدری هستند.

استرابیسم چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک اپتومتری می‌تواند انحراف چشم را از طریق یک معاینه جامع چشم تشخیص دهد. آزمایش استرابیسم، با تأکید ویژه بر نحوه تمرکز و حرکت چشم، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

۱. بررسی سابقه بیمار

یک پزشک بینایی سنجی از بیمار یا والدین در مورد علائم فعلی سؤال می‌کند. علاوه‌بر این، پزشک هرگونه مشکل سلامت عمومی، داروها یا عوامل محیطی را که ممکن است در بروز علائم مؤثر باشد را یادداشت می‌کند.

برای تشخیص انحراف چشم به اپتومتریست مراجعه کنید.
یکی از راه‌های تشخیص بیماری انحراف چشم، کمک گرفتن از بینایی سنج است.

۲. بررسی حدت بینایی

پزشک بینایی سنجی حدت بینایی را اندازه‌گیری می‌کند تا میزان بینایی تحت تاثیر‌ قرار‌گرفته را ارزیابی کند. برای آزمون، از شما خواسته می‌شود که حروفی را در نمودارهای خواندن نزدیک و دور بخوانید. به احتمال زیاد حداقل یک بار این آزمایش را در طول زندگی‌تان انجام داده‌اید و کاملا به آن آشنا هستید.

۳. بررسی عیوب انکساری چشم

دکتر بینایی‌سنجی می‌تواند برای تعیین قدرت چشم، لنز مناسبی که برای جبران هر گونه عیب انکساری (نزدیک‌بینی، دوربینی یا آستیگماتیسم) نیاز دارید را در مقابل چشمان شما قرار دهد و عمل انکسار را انجام دهد. با استفاده از ابزاری به نام فوروتر، پزشک مجموعه‌ای از لنزها را در مقابل چشمان شما قرار می‌دهد و نحوه تمرکز نور را با استفاده از یک ابزار به نام رتینوسکوپ اندازه‌گیری می‌کند. در این بخش ممکن است پزشک از یک ابزار خودکار یا دستی استفاده کند که قدرت انکساری چشم را بدون نیاز به پاسخگویی بیمار ارزیابی می‌کند.

۴. تست تراز و تمرکز (تست تشخیص انحراف چشم بزرگسالان و کودکان)

پزشک بینایی سنجی باید میزان تمرکز، حرکت و کارکرد چشمان شما را ارزیابی کند. برای به‌دست‌آوردن یک تصویر واضح و منفرد از آنچه در حال مشاهده هستید، چشمان شما باید به طور موثر تمرکز، حرکت و کار را به طور هماهنگ تغییر دهند. این آزمایش به دنبال پیدا کردن مشکلاتی است که چشم شما را از تمرکز موثر باز می‌دارند یا استفاده از هر دو چشم را با هم دشوار می‌کنند.

۵. بررسی سلامت چشم

با استفاده از روش‌های مختلف آزمایش، پزشک بینایی‌سنجی ساختارهای داخلی و خارجی چشم‌های شما را بررسی می‌کند تا هرگونه بیماری چشمی را که ممکن است در ایجاد استرابیسم نقش داشته‌باشد را رد کند. این آزمایش چگونگی واکنش چشم‌ها را در شرایط عادی بینایی مشخص می‌کند. برای بیمارانی که نمی‌توانند به صورت شفاهی پاسخ دهند یا زمانی که برخی از قدرت‌های تمرکز چشم پنهان هستند، پزشک ممکن است از قطره‌های چشمی استفاده کند. قطره‌های چشمی به طور موقت چشم‌ها را از تغییر تمرکز در طول آزمایش باز می‌دارد.

با استفاده از اطلاعات به دست آمده از این آزمایشات، در کنار نتایج سایر آزمایشات، دکتر چشم می‌تواند تشخیص دهد که آیا شما به استرابیسم مبتلا هستید یا خیر. پس از تشخیص، پزشک شما می‌تواند گزینه‌های درمانی را مورد بحث قرار دهد.

تست های تشخیصی انحراف چشم
تمرین چشم پزشک از تست‌های مختلف برای تشخیص انحراف چشم استفاده می‌کند.

درمان انحراف چشم به چه صورت است؟

درمان استرابیسم همانند دیگر مشکلات شایع چشم ممکن است شامل تجویز عینک، منشور، دارو درمانی یا جراحی عضله چشم باشد. اگر انحراف چشم به موقع تشخیص داده شود و درمان شود، اغلب با نتایج عالی اصلاح می‌شود. افراد مبتلا به لوچی چندین گزینه درمانی برای بهبود هم ترازی و هماهنگی چشم دارند، از جمله:

۱. استفاده از عینک یا لنز تماسی: عینک مخصوص انحراف چشم

این درمان در بیمارانی که عیوب انکساری اصلاح‌نشده دارند استفاده می‌شود. با لنزهای اصلاحی، چشم‌ها به تلاش کمتری برای تمرکز نیاز دارند و ممکن است صاف بمانند.

۲. لنزهای منشوری

لنزهای منشوری عدسی‌های ویژه‌ای هستند که می‌توانند نور ورودی به چشم را خم کرده و به کاهش چرخش چشم برای نگاه‌کردن به اشیا کمک کنند.

متن انگلیسی:
«Your doctor of optometry might prescribe a structured program of visual activities to improve eye coordination and eye focusing.»
ترجمه متن:
«اپتومتریست ممکن است یک برنامه ساختاریافته از فعالیت های بینایی را برای بهبود هماهنگی چشم و تمرکز چشم در نظر بگیرد.»

به نقل از aoa

۳. ارتوپتیک یا تمرینات چشم: درمان انحراف چشم با ورزش چگونه است؟

ورزش چشم ممکن است روی برخی از انواع استرابیسم، به ویژه نارسایی همگرایی (نوعی اگزوتروپی) موثر باشد (درباره این موضوع در ادامه توضیحات بیشتری خواهیم‌داد).

اگرچه تمرینات چشم یا بینایی درمانی برای استرابیسم کامل نیست، اما ممکن است برای کسانی که به طور متناوب لوچی را تجربه می‌کنند، مفید باشد. یک اپتومتریست متخصص در بینایی درمانی می‌تواند بسته به نوع استرابیسم موثرترین روش را توصیه کند. یک نوع ورزش استاندارد برای درمان انحراف چشم، تمرین عضلات چشم با تغییر موقعیت مداد در خانه است. برای انجام این تمرین می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • یک مداد را در طول بازو، در وسط راه بین ۲ چشم نگه دارید.
  • در حالی‌که مداد را به سمت بینی حرکت می‌دهید به آن نگاه کنید و سعی کنید یک تصویر واحد از آن حفظ کنید.
  • مداد را به سمت بینی حرکت دهید تا زمانی که دیگر به عنوان یک تصویر منفرد ظاهر نشود.
  • مداد را در نزدیک‌ترین نقطه‌ای که امکان یک تصویر واحد وجود دارد نگه دارید.
  • اگر قادر به بازیابی یک تصویر واحد نیستید، دوباره شروع کنید.
  • این تمرین را در طول ۶ هفته و به مدت روزانه ۱۵ دقیقه انجام دهید تا به شما در درمان استرابیسم کمک کند.
تمرینات برای درمان لوچی
تمریناتی وجود دارد که می‌تواند به درمان لوچی کمک کند.

۴. دارو درمانی

برای درمان چشم ضربدری معمولا از قطره یا پماد چشم به عنوان دارو استفاده می‌شود. همچنین تزریق سم بوتولینوم نوع A (مانند بوتاکس) می‌تواند عضله چشمی که بیش‌از‌حد فعال است را تضعیف کند. این درمان‌ها ممکن است با جراحی یا به جای آن (بسته به وضعیت بیمار) استفاده شوند.

برای درمان چپ چشمی راه‌های زیادی وجود دارد مانند استفاده از عینک یا لنز منشوری، استفاده از چسب چشم، دارو درمانی با سم بوتولینیوم یا قطره آتروپین، تمرینات چشم و در نهایت جراحی.

۵. چسب چشم نوعی درمان غیر جراحی انحراف چشم

از این درمان معمولا در صورتی‌که بیمار همراه با استرابیسم تنبلی چشم داشته‌باشد، استفاده می‌شود. چسب چشم به بهبود بینایی کمک می‌کند. بهبود بینایی ممکن است کنترل ناهماهنگی چشم را نیز بهبود بخشد.

۶. قطره انحراف چشم: قطره آتروپین

پذیرفتن استفاده از چسب چشم توسط نوزاد یا کودک نوپا می‌تواند یک چالش باشد. اما بیشتر بچه‌ها به چسب عادت می‌کنند. پوشیدن آن به بخشی از برنامه روزانه آنها تبدیل می‌شود، مانند لباس پوشیدن در صبح. با‌این‌حال، گاهی اوقات، کودکان از پوشیدن چسب چشم خودداری می‌کنند. در این مواقع ممکن است از قطره‌های چشمی به نام قطره آتروپین به جای چسب استفاده شود. همانطور که چسب چشم باعث مسدود‌شدن دید در چشم سالم می‌شود، قطره آتروپین نیز به طور موقت دید آن چشم را تار می‌کند. این باعث می‌شود چشم ضعیف‌تر، سخت‌تر کار کند تا عضلات چشم و بینایی قوی‌تر شوند.

۷. عمل انحراف چشم چیست؟

ماهیچه‌های چشم به دیواره چشم که صلبیه نام دارد می‌چسبند و توسط لایه نازکی از بافت به نام ملتحمه پوشانده می‌شوند. جراحی استرابیسم یکی از انواع انواع عمل چشم است که در آن جراح چشم یک اسپکولوم پلک را در محل قرار می‌دهد تا پلک ها را باز نگه دارد و سپس یک برش کوچک در ملتحمه ایجاد می‌کند تا به عضله چشم دسترسی پیدا کند. سپس جراح از یک قلاب کوچک و ظریف برای جداسازی عضله قبل از تنظیم مجدد استفاده می‌کند. جراحی چشم ضربدری معمولا به دو روش تغییر جایگاه ماهیچه و برداشتن عضله چشم صورت می‌گیرد.

  • تغییر جایگاه عضله چشم: تغییر وضعیت عضلات چشم حالتی است که در آن جراح عضله را از سطح چشم بریده و آن را به عقب بر روی کره چشم، دور از جلوی چشم می‌چسباند.
  • برداشتن عضله چشم: برداشتن عضله چشم حالتی است که در آن عضله از محل اتصال خود بریده می‌شود. در این عمل بخش کوچکی از عضله برداشته می‌شود و سپس عضله کوتاه شده دوباره به محل اصلی خود متصل می‌شود.

از جدیدترین روش‌های درمان انحراف چشم اطلاع داری؟ با پزشک مشورت کن.

بهترین سن برای عمل انحراف چشم چه زمانی است؟

بهترین سن برای جراحی چشم نوزادان مبتلا به لوچی، ۲ تا ۳ سال است. با این حال، بزرگسالان و کودکان بزرگتر که بعدا به این بیماری مبتلا می‌شوند، می‌توانند در هر سنی این عمل را انجام دهند.

هزینه عمل انحراف چشم چقدر است؟

استرابیسم انواع مختلفی دارد و طبیعتا جراحی هر یک قیمت متفاوتی دارد. اما به طور کلی هزینه جراحی انحراف چشم تحت پوشش بیمه بین ۳.۵۳ تا ۴.۵ میلیون تومان است. بدون بیمه ممکن است هزینه شما تا ۵ میلیون تومان افزایش یابد.

درصد موفقیت عمل انحراف چشم چقدر است؟

جراحی استرابیسموس حدود ۸۰ تا ۹۰٪ موفقیت دارد. هرچند که موفقیت این جراحی به سن فرد و نوع استرابیسمی که به آن مبتلا است، بستگی دارد. اما بیشتر جراحی‌هایی که برای درمان این بیماری انجام می‌شوند، موفقیت‌آمیز است.

عمل انحراف چشم چقدر طول میکشد؟

جراحی چشم استرابیسموس بسته به شدتی که برای بیمار ایجاد می‌کند، می‌تواند بین ۲۰ دقیقه تا ۲ ساعت طول بکشد. اما معمولا این جراحی ۱ ساعته است. معمولا جراحی استرابیسم برای هر دو چشم انجام می‌شود. زمانی که هر دو چشم باید جراحی شوند، زمان این جراحی طولانی‌تر خواهد بود.

جراحی استرابیسموس چیست؟
برای درمان استرابیسموس می‌توان از روش جراحی استفاده کرد.

۸. درمان خانگی انحراف چشم

درمان انحراف چشم در خانه، با برخی از روش‌های ساده امکان‌پذیر است. برای درمان خانگی این مشکل باید روش‌هایی که در بالاتر هم به آن اشاره کردیم، پایبند باشید:

  • استفاده از عینک مخصوص در خانه و بیرون
  • استفاده از چسب چشم
  • قطره چشم فراموش نشود
  • داروها به موقع مصرف شوند
  • ورزش‌های انحراف چشم

۹. درمان انحراف چشم در طب اسلامی

برخی از روش‌هایی که در طب سنتی و در مواردی اسلامی برای درمان انحراف چشم کاربرد دارند، شامل موارد زیر هستند:

  • یکی از دمنوش‌هایی که برای درمان استرابیسم کاربرد دارد، استفاده از دمنوش گل عینک است.
  • از دیگر دمنوش‌هایی که می‌تواند در بهبود چپ بودن چشم موثر باشد می‌توان به عصاره ذغال اخته اشاره کرد. این دمنوش‌ها می‌توانند به عنوان شستشو دهنده‌ی چشم‌ها کاربرد داشته‌باشند.
  • دمنوش جینکو بیلوبا مورد دیگری است. با استفاده از این دمنوش، چه با خوردن آن و چه با استفاده کردن از این دمنوش به عنوان شستشودهنده‌ی چشم، می‌توانید به بهبود استرابیسموس چشم بپردازید.
  • خار مریم دارای ماده‌ای به نام سیلمارین است که برای درمان انحراف چشم کاربرد دارد. این دارو برای درمان انحراف چشمی کاربرد دارد که ناشی از مشکلات و بیماری‌های کبدی باشد.
  • گیاه کولئوس فورسکولین حاوی مواد خاصی است. این ماده از فشار داخل چشم می‌کاهد و باعث کاهش احتمال انحراف چشم می‌شود. اما این گیاه در ایران کشت نمی‌شود.
جراحی برای درمان چشم چپ
امید به درمان استرابیسم توسط جراحی بسیار بالاست. به طوری که ۹۹ درصد بیماران بعد از جراحی بهبود می‌یابند.

انواع انحراف چشم (انحراف چشم در کودکان، بزرگسالان و انحراف چشم در نوزادان)

استرابیسم بر اساس جهتی که چشم می‌چرخد ​​طبقه‌بندی می‌شود:

  • ازتروپی سازگار: چرخش چشم به داخل
  • اگزوتروپی: چرخش چشم به بیرون
  • هیپرتروپی: چرخش چشم به سمت بالا و پایین.

در ادامه برخی از این موارد را بررسی خواهیم‌کرد.

۱. ازتروپی سازگار

ازوتروپی سازگار اغلب به دلیل دوربینی اصلاح‌نشده رخ می‌دهد. سیستم فوکوس چشم به سیستمی مرتبط است که محل قرارگیری چشم‌ها را کنترل می‌کند. افرادی که دوربین هستند به سختی تمرکز می‌کنند تا تصاویر را واضح تجسم کنند. این ممکن است باعث چرخش چشم‌ها به داخل شود. علائم ازوتروپی سازگار ممکن است شامل دوبینی، بستن یا پوشاندن یک چشم هنگام انجام کار نزدیک و کج کردن یا چرخاندن سر باشد.

۲. ازتروپی نوزادی (انحراف چشم در کودکان زیر ۲ سال)

نوع دیگری از استرابیسم، ازوتروپی نوزادی نام دارد. این وضعیت با مقدار زیادی چرخش به داخل هر دو چشم در نوزادان مشخص می‌شود که معمولاً قبل از ۶ ماهگی شروع می‌شود. در این نوع چپ چشمی مقدار قابل توجهی دوربینی وجود ندارد و عینک عبور نور را اصلاح نمی‌کند. چرخش به داخل ممکن است به صورت نامنظم شروع شود، اما با گذشت زمان ماهیت ثابتی پیدا می‌کند. در صورت وجود این مشکل در نوزادان، زمان‌هایی وجود دارد که کودک به دور و نزدیک به طور متناوب نگاه می‌کند. درمان این نوع استرابیسم، جراحی بر روی عضلات یک یا هر دو چشم برای اصلاح هم ترازی است.

بهترین زمان درمان انحراف چشم کودکان چه زمانی است؟

جراحی انحراف چشم می‌تواند در کودکان ۴ ماهه و یا بیشتر انجام شود. این بیماری بهتر است که در سنین پایین‌تر درمان شود. هر چه زودتر برای درمان انحراف چشم اقدام کنید، موفقیت شما بیشتر خواهد بود. در صورتیکه این جراحی در سنین بالاتر انجام شود، ممکن است که اثربخشی آن به خوبی سنین پایین‌تر نباشد.

۳. اگزوتروپی متناوب

اگزوتروپی متناوب ممکن است زمانی ایجاد شود که فرد نتواند هر دو چشم را با هم هماهنگ کند. در این حالت چشم‌ها ممکن است فراتر از شی مورد مشاهده را تجسم کنند. افراد مبتلا به اگزوتروپی متناوب ممکن است سردرد، مشکل در خواندن و خستگی چشم را تجربه کنند. آنها همچنین ممکن است یک چشم خود را هنگام مشاهده از راه دور یا در نور شدید خورشید ببندند.

لوچی مادرزادی در نوزادان
استرابیسم بیشتر اوقات در نوزادان به وجود می‌آید.

عوارض انحراف چشم چیست؟

برخی بر این باورند که استرابیسم کودکان خود‌به‌خود بهتر می‌شود. در حقیقت، اگر این بیماری درمان نشود، می‌تواند بدتر شود. اگر چشم‌ها به درستی در یک راستا قرار نگیرند، ممکن است موارد زیر ایجاد شود:

  • تنبلی چشم (آمبلیوپی)
  • تاری دید چشم (که می‌تواند بر عملکرد در مدرسه و محل کار، و لذت بردن از سرگرمی‌ها و فعالیت‌های اوقات فراغت تأثیر بگذارد)
  • خستگی چشم
  • احساس خستگی
  • سردرد شدید یا متوسط
  • دوبینی
  • دید ۳ بعدی ضعیف
  • عزت نفس پایین (خجالت در مورد ظاهر خود).

همچنین ممکن است با تشخیص ندادن انحراف چشم و علت بروز آن، یک مشکل جدی (مانند تومور مغزی که باعث این بیماری شده‌است) نادیده گرفته‌شود.

انحراف چشم در صورت عدم درمان می‌تواند وخیم‌تر شود و عوارضی مانند تاری دید، تنبلی چشم، سردرد و دوبینی ایجاد کند؛ از این رو در درمان این بیماری در فرزند خود غفلت نکنید.

آیا می توان از استرابیسم پیشگیری کرد؟

نمی‌توان از ابتلا به استرابیسموس پیشگیری کرد. هرچند که تنها کاری که از دست شما برمی‌آید، درمان این مشکل و پیشگیری از ایجاد مشکلات بیشتر است. پس هرچه زودتر انحراف چشم را تشخیص دهید و برای درمان آن اقدام کنید، از مشکلات بیشتر پیشگیری کرده‌اید.

مراجعه به چشم پزشک برای درمان انحراف چشم
نباید درمان لوچی را عقب انداخت چون می‌تواند عواقبی برای کودک داشته‌باشد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر کودک شما بیشتر از ۳ ماه سن دارد و چشمانش ناهماهنگ است، یا حتی اگر گاهی اوقات متوجه شدید کودک شما با نگاه‌کردن مستقیم (با هر دو چشم) به اشیا مشکل دارد، باید به یک دکتر بینایی سنجی مراجعه نمایید تا انحراف چشم در صورت وجود تشخیص داده‌شود.

در صورتی‌که مشکل چشم شما یا فرزندتان بدون جراحی قابل حل باشد، نیازی به مراجعه به متخصص چشم پزشکی نخواهید‌داشت. در غیر این‌صورت باید برای عمل جراحی به یک چشم پزشک مراجعه نمایید.

شما می‌توانید از طریق دکترتو، با برترین متخصصان دکتر چشم کشور ارتباط تلفنی برقرار نمایید و اطلاعات تکمیلی جهت عمل جراحی را از آنها دریافت نمایید. برای دریافت مشاوره تلفنی می‌توانید از لینک‌های زیر کمک بگیرید:

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

چشم برخی از نوزادان ممکن است به نظر نادرست باشد، اما در واقع هر دو به سمت یک شی هدف قرار می‌گیرند. این وضعیتی است به نام شبه استرابیسم یا استرابیسم کاذب. ظاهر چشم‌های ضربدری در این وضعیت، ممکن است به دلیل پوست اضافه‌ای باشد که گوشه داخلی چشم‌ها یا پل پهن بینی را می‌پوشاند. معمولاً با شروع رشد صورت نوزاد، ظاهر چشم‌های ضربدری از بین می‌رود.

وقتی چشم‌ها به جهات مختلف نگاه می‌کنند، مغز دو تصویر دریافت می‌کند. برای جلوگیری از دوبینی، مغز ممکن است تصویر چشم چرخانده شده را نادیده بگیرد و در نتیجه دید آن چشم را ضعیف کند. با ادامه این روند تنبلی چشم در چشم دچار انحراف ایجاد می‌شود.

زمانی که خستگی چشم همراه با سردرد باشد به طوری که شما نتوانید مطلبی را به درستی بخوانید یا اینکه خیلی زود در هنگام مطالعه خسته شوید، می‌تواند نشان‌دهنده استرابیسم باشد.

بله، استرابیسم مادرزادی نیز قابل درمان است، فقط باید توجه داشته‌باشید که این اختلال باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن تحت درمان قرار گیرد تا بهترین نتیجه حاصل شود.

استرابیسم معمولا در نوزادان و کودکان خردسال ایجاد می‌شود و اغلب در سن ۳ سالگی کودک به طور کامل آشکار می‌شود. با‌این‌حال، کودکان بزرگ‌تر و حتی بزرگسالان نیز ممکن است به لوچی مبتلا شوند.

در بیشتر موارد، جراحی عضله چشم یک درمان موفق، ایمن و موثر برای استرابیسم در تمام سنین است . خبر خوب این است که هیچ وقت برای جراحی دیر نیست. حتی بیماران در ۹۰ سالگی خود هم می‌توانند از درمان انحراف چشم بهرمند شوند.

اگر کودک شما بعد از ۶ ماهگی نتوانست چشم‌های خود را روی یک جسم به درستی متمرکز کند، ممکن است به لوچی مبتلا باشد. در بیشتر مواقع این عارضه از روی ظاهر نیز قابل تشخیص است. با‌این‌حال تشخیص نهایی به عهده دکتر چشم است.

تخمین زده می‌شود که ۴٪ از جمعیت به انحراف بینایی مبتلا هستند.

سکته مغزی یا مشکلات عروقی ممکن است باعث استرابیسم در بزرگسالان شود. تروما، مشکلات عصبی و بیماری گریوز (اختلالات چشم تیروئید) از دیگر علل شایع چشم ضربدری هستند.

تروما می‌تواند به شکل زیر باعث انحراف چشم شود:
۱. آسیب مغزی که کنترل حرکت چشم را مختل می‌کند.
۲. آسیب به اعصابی که حرکت و یا چشم را کنترل می‌کنند.
۳. آسیب ماهیچه‌های چشم به طور مستقیم یا ثانویه در اثر ضربه به حفره چشم.

عمل انحراف چشم بیماری خطرناکی نیست. این بیماری یکی از انواع بیماری‌های چشمی است که می‌تواند بر روی دید شما و زیبایی تاثیر بگذارد. اما تاثیرات خطرناکی ندارد. عمل آن نیز به نوبه‌ی خود یکی از انواع جراحی‌هایی است که می‌تواند اثرگذار باشد یا اینکه موفق نباشد و عوارض آن باقی‌ماندن استرابیسم یا برگشت آن است.

هنگامی که عمل انحراف چشم را انجام می‌دهید، چشم‌های شما به حالت قبل برمی‌گردد و انحراف برطرف می‌شود. در مواردی نیز ممکن است که انحراف چشم بعد از عمل نیز به حالت اول برگردد و عود کند.

بازگشت انحراف چشم بعد از عمل ممکن است اتفاق بیفتد. همیشه بعد از عمل رفع استرابیسوس، استرابیسم باز نمی‌گردد. اما ممکن است که چند سال بعد از انجام جراحی، این حالت برگردد. در چنین مواردی به علت مشکلی که در مغز وجود داشته‌است و چشم از مسیر درست خود منحرف شده‌است، مجددا چشم حالت قبلی را پیدا می‌کند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
من رضا قشلاقی رحیمی 22 سالمه و دانشجوی رشته مهندسی IT هستم. به فعالیت در زمینه رشته درسیم علاقمندم و دوس دارم هرچه سریعتر تجربه بیشتری رو کسب کنم. دلیل انتخاب دکتر تو بیشتر بخاطر حرفه‌ای شدن توی بخش سئو هست و خوشحالم که با این تیم حرفه‌ای و منظم دارم همکاری می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره انحراف چشم

  1. مهناز گفت:

    سلام دختر من ۱۱ سالشه بعضی وقتها احساس میکنم یه چشمش کمی انحراف داره دکتر هم بردمش میگه سالمه چیزیش نیست ولی خودم میبینم کمی انحراف داره چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید ممنون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      استفاده از چشم بند ساده‌ترین راه درمان انحراف چشم بدون عمل جراحی چشم است. در این روش می‌بایست چشم سالم خود را با یک چشم‌بند ببندید. این کار باعث می‌شود عضلات ضعیف چشم منحرف برای داشتن دید بهتر به مرور قوی شود. در مواردی که بیماری شدید است لازم است حداقل ۶ ساعت در روز چشم بند استفاده شود. در غیر این صورت ۳ الی ۴ ساعت در روز نیز کافی است. برای رفع انحراف چشم باید روند درمان آن تداوم داشته که با استفاده از چشم بند ممکن است چند ماه و یا چند سال طول بکشد. هم کودکان و هم بزرگسالان می‌توانند از چشم بند برای درمان این مشکل استفاده کنند.

  2. ناشناس گفت:

    سلام دختر من ۱۱ سالشه بعضی وقتها احساس میکنم یه چشمش کمی انحراف داره دکتر هم بردمش میگه سالمه چیزیش نیست ولی خودم میبینم کمی انحراف داره چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید ممنون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      استفاده از چشم بند ساده‌ترین راه درمان انحراف چشم بدون عمل جراحی چشم است. در این روش می‌بایست چشم سالم خود را با یک چشم‌بند ببندید. این کار باعث می‌شود عضلات ضعیف چشم منحرف برای داشتن دید بهتر به مرور قوی شود. در مواردی که بیماری شدید است لازم است حداقل ۶ ساعت در روز چشم بند استفاده شود. در غیر این صورت ۳ الی ۴ ساعت در روز نیز کافی است. برای رفع انحراف چشم باید روند درمان آن تداوم داشته که با استفاده از چشم بند ممکن است چند ماه و یا چند سال طول بکشد. هم کودکان و هم بزرگسالان می‌توانند از چشم بند برای درمان این مشکل استفاده کنند.

  3. بارانا گفت:

    سلام . دخترم ۵سالشه، یکسالی میشه که هر دو چشمش گاهی اوقات انحراف به بیرون دارن. پیش ۴متخصص رفتم خدا رو شکر تنبلی نداره و دیدش هم کامله .دکترا گفتن که مشکلی نداره و انحرافش خوب میشه .یکی از دکترا گفت که میتونید صبح چشم راست رو ببندید و بعد از ظهر هم چشم چپ رو . ایا امیدی هست که با این روش خوب شه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله یکی از راه های موفقیت امیز خانگی همین روش است

  4. شیرین گفت:

    سلام، پسرم یکسالشه چشم هاش انحراف به داخل داره، با تشخیص پزشک الان روزانه دو ساعت چشم هاشو میبندم خیلی نگرانم آیا امیدی هست با این کار خوب بشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله یکی از روشهای خوب بستن چشم طبق اصول است
      نگران نباشید و ادامه دهید

  5. شیرین گفت:

    سلام پسرم یکسالشه چشم هاش انحراف به داخل داره ،با تشخیص پزشک الان روزانه دو ساعت چشم هاشو میبندم خیلی نگرانم آیا امیدی هست با این کار خوب بشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله یکی از روشهای خوب بستن چشم طبق اصول است
      نگران نباشید و ادامه دهید

      1. ماهرخ گفت:

        ببخشید بستن طبق اصول به چه صورتی هستش

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          بر اساس میزان انحراف چشم بوسیله پزشک تعیین می گردد

  6. لیلا گفت:

    سلام دخترم ۵ماه هست انحرافی چشم دارد چکار باید کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام لیلا عزیز
      حتمن باید تشخیص قطعی داد و شروع به درمان کرد
      درمانها شامل:
      ۱. استفاده از عینک یا لنز تماسی: عینک مخصوص انحراف چشم
      ۲. لنزهای منشوری
      ۳. ارتوپتیک یا تمرینات چشم: درمان انحراف چشم با ورزش
      ۴. دارو درمانی
      ۵. چسب چشم نوعی درمان غیر جراحی انحراف چشم
      ۶. قطره انحراف چشم: قطره آتروپین
      ۷. عمل انحراف چشم

  7. نیلوفر گفت:

    سلام دختر من ۲سالشه قبلا اینطوری نبود ولی ۲ماه میشه که احساس میکنم انحراف چشمی دارد چیکار میشه کرد فقط راه حلش جراحی هستش یابا عینک هم میشه خوب شد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام نیلوفر عزیز
      روش های غیرجراحی برای انحراف چشم وجود دارد
      مثل عینک، بستن اصولی چشم، ویژن تراپی و….

  8. انسیه گفت:

    سلام، دختر من انحراف چشم دارد
    ولی نمیدانم یک روز کامل چشم هایش خوب است
    روز بعد دوباره چشمهایش کج میشود آیا ممکن است خوب شود

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      انحراف چشم با عمل جراحی قابل درمان است و بهتره در کودکی این عمل اصلاحی انجام شود. به فوق تخصص استرابیسم کودکان مراجعه کنید.

  9. ..... گفت:

    سلام من چشمام کاملا عادی هستند.ولی وقتی که برای چند ثانیه دستمو روی یک چشمم میزارم وقتی که بر میدارم همون چشم به یک سمت دیگه رفته.یا وقتی که اتفاقی و سریع به یک جای دیگه نگاه میکنم هم همینجوری میشه.چیکار میتونم بکنم؟

  10. سعید گفت:

    سلام.من توسط دکتر محمد گزین فوق تخصص انحراف چشم، حدودا ۲ سال پیش جراحی انحراف چشم کردم و بسیار بسیار هم راضی هستم.اما برام سوال هستش که آیا میشه درمان انحراف چشم بدون جراحی هم برای بیماران انجام داد؟

    1. کوثر دادجوی گفت:

      سلام من چشمام یکیش عادی است یکی بعضی وقت ها به پایان یا به چپ یاست نگاه می‌کنه چکار کنم درست شده

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        می توانید از ورزش چشم استفاده کنید
        چشمانتان را ببندید؛
        چشم ها را آهسته به‌ سمت بالا و سپس به‌ سمت پایین حرکت دهید؛ این کار را سه‌ بار تکرار کنید.
        سپس چشم ها را آهسته به‌ سمت چپ و راست حرکت دهید؛ این کار را نیز سه بار تکرار کنید.