تیزانیدین (تیزانوور) چیست و چه کاربردی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تیزانیدین یا تیزانوور که با نام تجاری زانافلکس نیز در بازار وجود دارد، یک شل‌کننده عضلانی کوتاه اثر است. این دارو به‌صورت قرص خوراکی یا کپسول خوراکی وجود دارد. از جمله عوارض آن می‌توان به خشکی دهان، خواب‌آلودگی، سرگیجه، سبکی سر، یبوست، ضعف و خستگی اشاره کرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
تیزانیدین یا تیزانوور

قرص خوراکی تیزانیدین هم به عنوان داروی ژنریک و هم داروی مارک تجاری با نام Zanaflex موجود است.  در این مقاله می‌خواهیم با نحوه مصرف این دارو، شرایطی که از داروی تیزانیدین برای آن استفاده می‌شود و عوارض و ریسک‌های احتمالی مصرف این دارو آشنا شویم.

قبل از مصرف این دارو حتما با دکتر طب فیزیکی و توانبخشی یا ارتوپد مشورت کنید. همچنین می‌توانید مشاوره دارویی داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

تیزانیدین (تیزانوور) چیست؟

تیزانیدین یا تیزانوور که با نام تجاری زانافلکس نیز شناخته می‌شود، یک شل‌کننده عضلانی کوتاه اثر است. این دارو به‌صورت قرص خوراکی یا کپسول خوراکی تجویز می‌شود. تیزانوور این کار را با مسدود کردن تکانه‌های عصبی (احساس درد) که به مغز شما ارسال می‌شود، انجام می‌دهد. این دارو در دسته داروهای شل‌کننده عضلات اسکلتی دسته‌بندی می‌شود و با نام ژنریک تیزانیدین در دسترس است.

اسامی رایج داروی تیزانیدین:

  • قرص تیزانوور ۴ میلی گرم
  • قرص تیزاتد ۴ میلی گرم
  • قرص اسپالکس ۴ میلی گرم
  • قرص سیردالود ۴ میلی گرم
  • قرص تیزانیدین دی پی ۴ میلی گرم
  • قرص تیزانیدین-جالینوس ۴ میلی گرم
  • قرص تیزانیدین رها ۴ میلی گرم
  • قرص آپو تیزانیدین ۴ میلی گرم
  • قرص تیزانیدین-سها جهارباغ ۴ میلی گرم
  • قرص تیزانیدین-حکیم ۴ میلی گرم

نحوه مصرف داروی تیزانیدین

تیزانیدین را دقیقاً همان‌طور که برای شما تجویز شده است مصرف کنید. تمام دستورالعمل‌های روی برچسب نسخه خود را دنبال کنید. پزشک ممکن است گهگاه دوز مصرفی شما را تغییر دهد تا مطمئن شود بهترین نتایج را دریافت می‌کنید. این دارو را در مقادیر کمتر یا بیشتر از مقدار توصیه شده استفاده نکنید.

تیزانیدین معمولاً تا ۳ بار در یک روز مصرف می‌شود که از ۲ میلی‌گرم در هر دوز شروع خواهد شد. بین دوزها ۶ تا ۸ ساعت فاصله بیندازید. به‌هیچ‌عنوان تیزانوور را بیش از ۳۶ میلی‌گرم در یک دوره ۲۴ ساعته مصرف نکنید. مصرف بیش از حد این دارو می‌تواند به کبد شما آسیب برساند.

چند بار در روز باید از تیزانیدین استفاده کنی؟

همین حالا مشاوره دارویی بگیر.

بهترین زمان مصرف قرص تیزانوور

شما ممکن است تیزانیدین را با یا بدون غذا مصرف کنید، اما هر بار آن را به همان روش مصرف کنید. در واقع  فرقی نمی‌کند که دقیقاً این دارو را در چه زمانی مصرف کنید، باید همیشه آن را در یک زمان مشخص و یک ریتم معمول مصرف کنید. تغییر بین مصرف با غذا و مصرف بدون غذا می‌تواند اثربخشی دارو را کاهش دهد یا باعث افزایش عوارض جانبی شود. شما باید این دارو را فقط برای فعالیت‌های روزانه که نیاز به تسکین اسپاسم عضلانی دارند مصرف کنید.

نحوه قطع مصرف تیزانیدین (عوارض قطع ناگهانی تیزانیدین)

اگر پس از مصرف طولانی‌مدت به طور ناگهانی مصرف این دارو را قطع کنید، ممکن است علائم ترک مانند سرگیجه، ضربان قلب سریع، لرزش و اضطراب داشته باشید. برای این که بعد از قطع دارو مشکلاتی از این دست را تجربه نکنید بهتر است از پزشک خود بپرسید که چگونه با خیال راحت مصرف این دارو را متوقف کنید. برای کمک به جلوگیری از قطع مصرف، پزشک ممکن است دوز شما را به آرامی کاهش دهد.

متن انگلیسی:
If you suddenly stop taking tizanidine, your heart may beat faster and you may have increased blood pressure or tightness in your muscles
ترجمه متن:
اگر به طور ناگهانی مصرف تیزانیدین را قطع کنید، ممکن است ضربان قلب شما تندتر شود و شما فشارخون بالا و سفت شدن عضلات را تجربه کنید.

medlineplus

موارد مصرف قرص تیزانیدین (قرص تیزانوور برای چیست؟)

تیزانیدین برای کمک به شل کردن عضلات خاصی در بدن شما استفاده می‌شود. اسپاسم، گرفتگی و سفت شدن عضلات ناشی از مشکلات پزشکی مانند مولتیپل اسکلروزیس یا آسیب‌های خاص به ستون فقرات را از بین می‌برد. تیزانیدین این مشکلات را درمان نمی‌کند، اما ممکن است به درمان‌های دیگر، مانند فیزیوتراپی، کمک بیشتری برای بهبود وضعیت بیماران کند.

۱. تیزانیدین ترک اعتیاد

داروی تیزانوور به‌صورت مشخص برای ترک اعتیاد، خصوصاً ترک اعتیاد به الکل کاربرد دارد. این دارو از طریق تداخل با انتقال عصبی سیستم نورآدرنرژیک، می‌تواند به ترک مواد مخدر کمک کند.

۲. تیزانوور (تیزانیدین) برای ام اس

تیزانوور در بیماری ام اس یا مولتیپل اسکلروزیس برای درمان افزایش توان عضلانی مرتبط با اسپاستیسیتی استفاده می‌شود. این دارو برای تسکین نشانه های ام اس از جمله اسپاسم، گرفتگی و سفتی عضلات در این بیماری کاربرد دارد.

۳. قرص تیزانیدین برای دیسک کمر

همان‌طور که گفته شد این دارو در دسته داروهای شل‌کننده عضلانی قرار دارد و می‌تواند با رفع گرفتگی و اسپاسم‌های عضلانی و کاهش درد ماهیچه‌ای در تسکین علائم دیسک کمر بیماران نقش داشته باشد. در واقع تیزانیدین داروی درمان‌کننده دیسک کمر نیست و می‌تواند نقش مسکن را برای بیماران داشته باشد و توان حرکتی آنها را بهبود ببخشد (درد دیسک کمر چگونه است؟).

۴. تیزانوور (تیزانیدین) برای دیسک گردن

درست مانند دیسک کمر، در افرادی که دیسک گردن دارند نیز پزشک ممکن است از داروی تیزانیدین برای رفع علایم دیسک گردن، اسپاسم‌های عضلانی، گرفتگی گردن، درد و بهبود توان حرکتی بیماران استفاده کند.

تیزانیدین برای سردرد هم کاربرد دارد.
تیزانیدین می‌تواند برخی سردردهای تنشی و میگرنی را درمان کند.

۵. تیزانیدین سردرد

برخی از انواع سردردهای میگرنی از جمله سردردهای تنشی مزمن را می‌توان با کمک داروی تیزانوور درمان و کنترل کرد. این دارو برای جلوگیری از بروز سردرد استفاده می‌شود. با افزایش تدریجی دوز دارو می‌توان از آن در سرکوب حملات سردرد کمک گرفت. این دارو خصوصاً درد شدید گردن همراه با سردردهای مزمن را درمان می‌کند (علت سردرد های میگرنی چیست؟).

۶. تیزانوور (تیزانیدین) برای سیاتیک

داروهای شل‌کننده عضلانی که اثر ضددرد اعصاب نیز دارند می‌توانند در کنار سایر داروهای مسکن برای کاهش درد عصب گردن و کمر و درد سیاتیک استفاده شوند. مصرف تیزانیدین و باکلوفن ممکن است بتواند درد ناشی از اسپاسم‌های عضلانی سیاتیک را کاهش دهد (درد سیاتیک چگونه است؟).

۷. تیزانوور (تیزانیدین) برای درد عضلات

این دارو به‌صورت مشخص یک شل‌کننده عضلانی است و می‌تواند درد و گرفتگی‌های عضلانی را کاهش دهد و تاثیر قابل‌توجهی در کم کردن دردهای عضلانی داشته باشد. دردهای عضلانی ممکن است در شرایط مختلف خصوصاً صدمات فیزیکی مغز و اعصاب یا بیماری‌هایی مانند ام اس وجود داشته باشد. برای کاهش درد عضلانی ناشی از صدمات نخاعی، آرتریت یا فیبرومیالژیا می‌توان از این دارو استفاده کرد.

دوز مصرفی داروی تیزانیدین

دوز بر اساس وضعیت پزشکی شما، پاسخ به درمان و سایر داروهایی که ممکن است مصرف کنید تعیین می‌شود. حتماً به پزشک و داروساز خود در مورد تمام محصولاتی که استفاده می‌کنید (از جمله داروهای نسخه‌ای، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) اطلاع دهید.

برای کاهش خطر عوارض جانبی، پزشک ممکن است به شما دستور دهد که این دارو را با دوز کم شروع کنید و به‌تدریج دوز خود را افزایش دهید. دستورالعمل‌های پزشک خود را به‌دقت دنبال کنید. بیش از ۳۶ میلی‌گرم در روز یا بیش از ۳ دوز در یک دوره ۲۴ ساعته مصرف نکنید. این دارو در دو دوز ۲ و ۴ میلی‌گرمی موجود است.

قرص تیزانیدین ۲

دوز پایین‌تر داروی تیزانیدین دوز دو میلی‌گرمی است که معمولاً پزشک در ابتدای تجویز و برای شروع دوز مصرفی، از آن استفاده می‌کند.

تیزانوور ۴ درصد (قرص تیزانیدین ۴ برای چیست؟)

این دارو در دوز ۴ میلی‌گرمی نیز موجود است که از آن برای کاهش گرفتگی و درمان اسپاسم‌های عضلانی شدید استفاده می‌شود. در برخی موارد که پزشک تشخیص دهد برای رفع علائم و کاهش درد به دوزهای بالاتر نیاز است، مانند بیماری ام اس، ممکن است پزشک قرص تیزانوور ۴ میلی گرم را تجویز کند.

عوارض جانبی قرص تیزانیدین

هر دارویی به نسبت مزیت‌هایی که دارد ممکن است یک سری عوارض جانبی نیز به دنبال داشته باشد. در خصوص تیزانیدین این عوارض ممکن است شامل خشکی دهان، خواب‌آلودگی، سرگیجه، سبکی سر، یبوست، ضعف و خستگی شود. اگر هر یک از این اثرات ماندگار یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی جدی‌تر شامل غش کردن، تغییرات روحی روانی و خلق‌وخو، توهم زدن، ضربان قلب آهسته یا نامنظم، تغییرات بینایی مانند تاری دید و مواردی از این دست می‌شود. این عوارض را فوراً به پزشک اطلاع دهید.

تیزانیدین به‌ندرت باعث بیماری بسیار جدی (به‌ندرت کشنده) کبدی شده است. در صورت بروز علائم بیماری کبدی، از جمله تهوع یا استفراغی که متوقف نمی‌شود، درد شدید معده و شکم، ادرار تیره، زردی چشم و پوست، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

تیزانیدین مصرف کردی و دچار عوارض شدی؟ همین الان از متخصص مشاوره بگیر.

موارد احتیاط و منع مصرف تیزانیدین

مصرف این دارو برای برخی از افراد ممنوع است یا این که باید آن را با احتیاط مصرف کرد. این افراد شامل موارد زیر می‌شود:

  • افرادی که سابقه فشارخون پایین دارند یا داروی فشار مصرف می‌کنند؛ تیزانیدین می‌تواند باعث فشارخون بسیار پایین شود که منجر به سرگیجه یا غش می‌شود.
  • کسانی که سابقه مشکلات و بیماری‌های کبدی دارند.
  • کسانی که سابقه آلرژی به این دارو یا داروهای مشابه را دارند.
  • کسانی که الکل مصرف می‌کنند.
  • کسانی که مشکلات و بیماری‌های کلیه دارند.
  • افراد سالمند
  • کودکان

متن انگلیسی:
This medication has not been studied in children. It should not be used in people younger than 18 years
ترجمه متن:
این دارو در کودکان مطالعه نشده است. در افراد کمتر از ۱۸ سال نباید استفاده شود.

Healthline

مصرف تیزانیدین در بارداری

برای زنان باردار این دارو در دسته داروی حاملگی دسته C قرار دارد. این یعنی تحقیقات روی حیوانات نشان داده که مصرف تیزانوور اثرات نامطلوبی را روی جنین داشته است. از طرفی نیز مطالعات کافی روی انسان انجام نشده تا بتوان مطمئن شد که آیا مصرف این دارو برای زنان باردار و جنین بی‌ضرر است یا خیر. در نتیجه برای مصرف آن باید حتماً با پزشک مشورت کرد.

 تیزانوور (تیزانیدین) ممکن است در بارداری و شیردهی خطرناک باشد.
هنوز آزمایشات و نتایج دقیقی برای بی‌خطر بودن مصرف این دارو در زمان شیردهی وجود ندارد.

مصرف تتیزانیدین در شیردهی

برای خانم‌هایی که شیر می‌دهند، مشخص نیست که آیا تیزانیدین به شیر مادر منتقل می‌شود و در کودکی که از شیر مادر تغذیه می‌کند عوارض جانبی ایجاد می‌کند یا خیر. اگر به کودک خود شیر می‌دهید با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است لازم باشد تصمیم بگیرید که شیردهی را متوقف کرده یا مصرف این دارو را قطع کنید.

تداخلات دارویی تیزانیدین

تیزانیدین ممکن است با سایر داروها تداخل داشته باشد. قرص خوراکی تیزانیدین می‌تواند با سایر داروها، ویتامین‌ها یا گیاهانی که ممکن است مصرف کنید تداخل داشته باشد. این تداخل می‌تواند اثرگذاری دارو را کم کند یا این که موجب بروز عوارض جدی‌تر شود. داروهایی که نباید همراه با تیزانیدین مصرف شود شامل موارد زیر می‌شود:

  • فلووکسامین و سیپروفلوکساسین (سیپرو): استفاده از این داروها همراه با تیزانیدین ممکن است باعث فشارخون بسیار پایین شود. همچنین ممکن است باعث افزایش خواب‌آلودگی یا کاهش کنترل عضلات شود.
  • سایر داروهای آگونیست آلفا-۲ مانند کلونیدین، متیل دوپا یا گوانفاسین: استفاده از این داروها همراه با تیزانیدین می‌تواند باعث فشارخون بسیار پایین شود.
  • زیلوتن: می‌تواند موجب افزایش عوارض جانبی دارو شود. افزایش عوارض جانبی می‌تواند شامل کاهش فشارخون، کاهش ضربان قلب یا خواب‌آلودگی شدید باشد.
  • آنتی‌بیوتیک‌های خاصی به نام فلوروکینولون‌ها (به غیر از سیپروفلوکساسین)، مانند لووفلوکساسین، موکسی فلوکساسین، یا ژمی فلوکساسین: افزایش عوارض جانبی می‌تواند شامل کاهش فشارخون، کاهش ضربان قلب یا خواب‌آلودگی شدید باشد.
  • برخی از داروهای ضربان قلب مانند آمیودارون، مکزیلتین، پروپافنون یا وراپامیل: افزایش عوارض جانبی می‌تواند شامل کاهش فشارخون، کاهش ضربان قلب یا خواب‌آلودگی شدید باشد.
  • آنتی‌اسیدها مانند سایمتیدین یا فاموتیدین: افزایش عوارض جانبی می‌تواند شامل کاهش فشارخون، کاهش ضربان قلب یا خواب‌آلودگی شدید باشد.
  • داروهای ضدبارداری خوراکی: افزایش عوارض جانبی می‌تواند شامل کاهش فشارخون، کاهش ضربان قلب یا خواب‌آلودگی شدید باشد.
  • آسیکلوویر: افزایش عوارض جانبی می‌تواند شامل کاهش فشارخون، کاهش ضربان قلب یا خواب‌آلودگی شدید باشد.
  • تیکلوپیدین: افزایش عوارض جانبی می‌تواند شامل کاهش فشارخون، کاهش ضربان قلب یا خواب‌آلودگی شدید باشد.
  • بنزودیازپین‌ها مانند آلپرازولام، لورازپام یا دیازپام
  • مواد افیونی مانند مورفین، متادون یا اکسی کدون
  • برخی از داروهای ضدافسردگی مانند آمی‌تریپتیلین، نورتریپتیلین یا پروتریپتیلین
تیزانوور (تیزانیدین) با برخی داروها تداخل جدی دارد.
تیزانوور (تیزانیدین) را نباید همراه با داروهای ضدافسردگی و فشارخون مصرف کرد.

اطلاعات دارویی قرص تیزانیدین

در جدول زیر می‌توانید اطلاعات دارویی تیزانیدین را مشاهده کنید:

اسامی رایج داروتداخلات داروییعوارض جانبی
قرص تیزانوور ۴ میلی گرمداروهای ضدافسردگیغش کردن
قرص تیزاتد ۴ میلی گرمداروهای ضربان قلبمشکلات و بیماری‌های کبدی
قرص اسپالکس ۴ میلی گرمداروهای فشارخونتهوع
قرص سیردالود ۴ میلی گرمبنزودیازپین‌هاسرگیجه
قرص تیزانیدین-جالینوس ۴ میلی گرممواد افیونیفشار خون پایین
قرص آپو تیزانیدین ۴ میلی گرمآنتی‌بیوتیک‌های فلوروکینولون‌ها
قرص تیزانیدین-حکیم ۴ میلی گرمآنتی‌اسیدها
قرص تیزانیدین دی پی ۴ میلی گرم
اطلاعات دارویی تیزانیدین

مکانیسم اثر تیزانیدین

تیزانیدین متعلق به دسته ای از داروها به نام آگونیست‌های آلفا-۲-آدرنرژیک است. تیزانیدین با کند کردن عملکرد مغز و سیستم عصبی به عضلات اجازه می‌دهد تا آرام شوند. در واقع تیزانوور فعالیت اعصاب نخاعی را که عضلات را کنترل می‌کنند کاهش می‌دهد. اینکار به کاهش اسپاسم عضلانی کمک می‌کند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

تیزانیدین در دسته داروهای با نسخه است و مصرف آن بدون تجویز پزشک ممنوع است. در صورتی که بسته به شرایط، پزشک این دارو را برای شما تجویز کرد، مطمئن شوید که حتماً طبق دستور پزشک معالج دارو را مصرف می‌کنید. به هیچ عنوان شیوه مصرف، زمان استفاده و دوز مصرفی را بدون مشورت با پزشک تغییر ندهید و دارو را بدون هماهنگی قطع نکنید، چرا ریسک بروز عوارض جانبی را افزایش می‌دهید.

قبل از مصرف این دارو حتما با پزشک عمومی یا متخصص ارتوپد مشورت کنید تا عوارضی برای شما ایجاد نشود. همچنین می‌توانید از مشاوره دارویی در دکترتو استفاده کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر ارتوپد آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

تجویز هر دارو بسته به شرایط بیمار و نوع مشکل متفاوت است. در برخی موارد مانند درمان ام اس نیز هر دو دارو با هم تجویز می‌شوند.

هر دو دارو برای کاهش درد و اسپاسم‌های عضلانی کاربرد دارند و تجویز و مصرف آنها باید با نظر پزشک معالج باشد.

بله این دارو یک تاثیر خواب‌آلودگی و آرام‌بخش دارد.

برای درمان درد و گرفتگی‌های عضلانی در بیماری‌هایی مانند صدمات نخاعی، ام اس یا مشکلات کمر و گردن و ستون فقرات استفاده می‌شود.

تهوع، سرگیجه، غش‌کردن، مشکلات کبدی و توهم و تاری دید از عوارض مصرف این داروست.

خیر قرص تیزانیدین مورفین ندارد.

خیر این داروها در یک دسته دارویی هستند و ممکن است در مواردی نیز با هم برای کنترل علائم تجویز شوند.

بر اساس برخی منابع ممکن است چاقی از عوارض نادر مصرف قرص تیزانیدین باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره تیزانیدین

  1. مصطفی امامی گفت:

    سلام ببخشید مادران چند ساله نارحتی اعصاب داره دکتر رفته قرص کلومیپرامین و تیزانیدین تجویز کرده تیزانیدین چه ربطی به اعصاب داره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      این دارو یک شل کننده (آرامش دهنده) عضلانی کوتاه اثر است که از طریق مسدود کردن تکانه‌های عصبی (احساس درد) که به مغز فرستاده می‌شود، عمل می‌کند.
      شاید برای اسپاسم و جلوگیری از تشنج تجویز شده است

  2. ناشناس گفت:

    این قرص را نصف هر شب میخورم اختلال خواب دارم و بشدت درد کلیه دارم.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      طبق دستور پزشک مصرف کنید
      برای رفع بی خوابی می توانید از ملاتونین استفاده کنید