علل و درمان اسپاسم و گرفتگی عضلات شانه

آنچه در این مقاله می‌خوانید

فشار عضلانی و ورزش، فشردگی ستون فقرات، خستگی عضلانی، بیماری قلبی، آسیب عضلانی و شانه یخ‌زده از علل اسپاسم عضله شانه است. روش‌های خانگی مانند استفاده از کمپرس آب گرم و سرد، دوش آب گرم و ورزش‌های کششی آرام می‌تواند به کاهش درد و گرفتگی کمک کند. اگر اسپاسم با روش‌های خانگی برطرف نشد، به متخصص ارتوپدی در دکترتو مراجعه کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

گرفتگی و اسپاسم عضلات شانه

گرفتگی عضلات شانه و یا اسپاسم شانه زمانی رخ می‌دهد که انقباض غیرارادی در قسمت بالای کمر، ستون فقرات یا قفسه سینه ایجاد شود. اگر از شانه و کتف استفاده بیش از حد شود، دچار آسیب و گرفتگی عضلات شانه می‌شود. منظور از استفاده بیش از حد، ورزش‌های طولانی و طاقت‌فرسا است که در این حالت بافت نرم قسمت فوقانی بدن صدمه می‌بیند. از طرفی ممکن است شانه شما با ضربه مستقیم آسیب ببیند و دچار گرفتگی شود. هنگام گرفتگی عضله شانه، درد متوسطی را احساس می‌کنید که با حرکت دادن دست و شانه بیشتر می‌شود.

گرفتگی عضلانی گاهی اوقات خود به خود رفع می‌شود؛ اما گاهی هم برای کاهش درد باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. در این مطلب به بررسی علل درد و گرفتگی عضله شانه خواهیم پرداخت و سپس بهترین روش درمان آن را بیان خواهیم کرد. اگر این گرفتگی با روش‌های خانگی از بین نرفت و طولانی شد باید با متخصص ارتوپدی در مورد آن مشورت کنید. در دکترتو می‌توانید به صورت تلفنی، آنلاین، متنی یا حضوری توسط دکتر ارتوپد ویزیت شوید.

۹ علت گرفتگی عضلات شانه

گرفتگی عضلات شانه مانند هر اسپاسم عضلانی در نقاط دیگر بدن می‌تواند علت‌های مختلفی دارد که عبارت‌اند از:

۱. فشار عضلانی و ورزش

فشار عضلانی شدید و یا ورزش‌های مکرر که تاثیر مستقیم بر عضلات دارند، یکی از علل اصلی گرفتگی عضلات شانه است. منظور از فشار عضلانی ورزش‌هایی است که نیاز به استفاده زیاد از ماهیچه‌های قسمت بالایی کمر دارند. این عوامل می‌توانند به ماهیچه‌هایی که به شانه‌ها متصل می‌شوند و آن‌ها را به حرکت وا می‌دارند، آسیب برساند و منجر به اسپاسم و گاهی اوقات درد شود.

۲. فشردگی ستون فقرات

فشردگی ستون فقرات در قسمت میانی و بالای کمر، یکی دیگر از عوامل گرفتگی شانه است. در این حالت مهره‌های کمر به یک‌دیگر فشار وارد می‌کنند و فضای خالی بین مهره‌ها مسدود می‌شود. ستون فقرات، این فشار اضافی را به عضلات شانه انتقال می‌دهد و در نتیجه سبب گرفتگی عضلات و درد خواهد شد.

۳. خستگی عضلانی

اگر از عضله خسته، بیش از حد کار بکشید ممکن است دچار اسپاسم عضلانی شوید. همچنین اگر ماهیچه‌های شانه در معرض یک حرکت ناگهانی قرار گیرند یا برای یک مدت طولانی در وضعیت نامناسبی باشند، گرفتگی به وجود می‌آید. اسپاسم عضلانی، یک عضله و یا سایر عضلات مجاور را درگیر می‌کند.

علت اسپاسم عضلات شانه
علل مختلفی وجود دارد که می‌تواند منجر به گرفتگی عضلات شانه شود.

۴. بیماری قلبی

اگر سابقه بیماری قلبی دارید، احتمالا گرفتگی و درد شانه را تجربه کرده‌اید. این گرفتگی دائمی و پیوسته نیست؛ اما لازم است به متخصص قلب مراجعه کرده و در مورد این مسئله با او مشورت کنید.

گرفتگی عضلات کتف و شانه چه زمانی نشانه بیماری قلبی است؟

گاهی اوقات درد ناگهانی شانه سمت چپ می‌تواند یکی از علائم بیماری قلبی باشد. اگر درد و گرفتگی شانه، همراه با درد قفسه سینه، درد فک، درد بازو، تنگی نفس، درد پشت کتف، سرگیجه و یا تعریق باشد سریعا با اورژانس تماس بگیرید؛ چون احتمال حمله قلبی بسیار بالا است.

۵. کم آبی بدن

سلول‌های عضلانی، به مقدار کافی آب و گلوکز نیاز دارند تا بتوانند یک انقباض سازمان یافته انجام دهند. کم آبی بدن، موجب اختلال در عملکرد ماهیچه‌ها می‌شود و در نتیجه انقباض عضلات با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

۶. آسیب عصبی

رشته‌های عصبی در تمام نقاط بدن وجود دارند. فشارهای عصبی ممکن است باعث آسیب و گرفتگی عضلانی شود. این گرفتگی و دردهای عصبی به مرور و پس از گذشت چند ساعت بهبود می‌یابند.

فشار عضلانی و ورزش، فشردگی ستون فقرات، خستگی عضلانی، بیماری قلبی، آسیب عضلانی و شانه یخ‌زده از علل اسپاسم عضله شانه است.

۷. آسیب عضلانی

آسیب‌ عضلانی یکی دیگر از علل گرفتگی عضلات شانه است. این آسیب‌ها به صورت ناگهانی به وجود می‌آیند و ماهیچه فرصت انقباض ندارد. اگر آسیب عضلانی شدید نباشد پس از گذشت ۳ تا ۷ روز بهبودی کامل حاصل می‌شود.

۸. سطوح پایین ویتامین D

کاهش ویتامین D به تنهایی نمی‌تواند موجب گرفتگی عضلات شانه شود؛ اما باعث افزایش میزان گرفتگی می‌شود. به عبارت دیگر اگر دچار گرفتگی عضله شانه شده‌اید و ویتامین D بدن شما پایین است، دوران بهبودی شما طولانی‌تر می‌شود.

۹. سطوح پایین الکترولیت های کلسیم، منیزیم، پتاسیم یا سدیم

رژیم غذایی باید به گونه‌ای باشد که تمامی ویتامین‌های ضروری بدن را پوشش دهد. مصرف کلسیم، منیزیم و سدیم به میزان قابل قبول می‌تواند خطر ابتلا به گرفتگی عضلات را کاهش دهد.

گرفتگی عضلات شانه در اثر ورزش
فشار عضلانی شدید و ورزش‌های سنگین سبب گرفتگی عضلات می‌‌شود.

خشکی شانه یا شانه یخ زده چیست؟

شانه یخ زده که به کپسولیت چسبنده نیز معروف است، یکی از علل گرفتگی و درد در ناحیه شانه و کتف است. نشانه‌های این بیماری به آرامی ظاهر می‌شود و به مرور افزایش می‌یابد. روند بیماری شانه یخ زده در سه مرحله خلاصه می‌شود:

  1. مرحله انجماد: هر گونه حرکت شانه باعث درد می‌شود و توانایی تحرک شانه محدود خواهد شد. این مرحله معمولا ۷ تا ۹ ماه طول می‌کشد.
  2. مرحله یخ زده: درد در این مرحله، کمی کاهش یافته اما گرفتگی بیشتر می‌شود. این مرحله ۴ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد.
  3. مرحله ذوب: محدودیت حرکت از بین می‌رود و کم‌کم بهبودی کامل حاصل می‌شود.

توجه داشته باشید که بی‌حرکت نگه داشتن شانه برای مدت طولانی مثل دوران بعد از جراحی، خطر ابتلا به شانه یخ‌زده را افزایش می‌دهد.

علائم گرفتگی عضلات شانه چیست؟

زمانی که اسپاسم شانه رخ می‌دهد علائم زیر نمایان می‌شود:

  • درد در شانه، گردن، بالای بازو، بین تیغه‌های شانه و بالای کمر
  • سفتی در پشت شانه
  • محدودیت در توانایی حرکت (حرکت دست، گردن و غیره به سختی و همراه با درد باشد)

توجه داشته باشید که اگر درد شانه و گرفتگی در این ناحیه طولانی مدت بود و با امتحان روش‌های درمان خانگی درد کاهش پیدا نکرد، باید سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک متخصص ستون فقرات، می‌تواند علت دقیق درد و گرفتگی شانه را تشخیص دهد.

آیا شما هم علائم گرفتگی عضلات شانه را دارید؟

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیر.

گرفتگی عضلات شانه همراه با دیگر نقاط بدن نشانه چیست؟

گرفتگی عضلات شانه ممکن است همراه با درد یا گرفتگی در دیگر نقاط بدن مانند گردن، کتف و غیره اتفاق بیفتد. هر یک از اینها می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. در ادامه علت اسپاسم شانه همراه با علائم دیگر را توضیح می‌دهیم.

گرفتگی عضلات شانه و گردن نشانه چیست؟

گرفتگی عضلات شانه و گردن، زمانی مشخص می‌شود که شما قادر به حرکت کردن به چپ و راست نباشید و یا این حرکت به سختی و با درد فراوان انجام شود. در حقیقت فرد برای نگاه کردن به اطراف مجبور است کل بدن خود را بچرخاند. این گرفتگی ممکن است صبح، هنگام بیدار شدن از خواب و یا آخر شب پس از انجام فعالیت‌های زیاد برای اکثر افراد پیش آید. اگر گرفتگی شانه و گردن، علت پزشکی خاصی نداشته باشد حداکثر در مدت زمان ۷ روز از بین می‌رود، اما اگر گرفتگی در این مدت کاهش پیدا نکرد، مراجعه به دکتر ارتوپد الزامی است. از دیگر عوامل گرفتگی گردن می‌توان به فتق دیسک گردن اشاره کرد. همچنین برای کاهش گرفتگی می‌توانید از مسکن‌های مختلف استفاده کنید.

علت اسپاسم شانه و گردن
گرفتگی عضلات شانه همراه با گردن می‌تواند عللی مانند دیسک گردن داشته باشد.

گرفتگی عضلات شانه و کتف نشانه چیست؟

گرفتگی عضلات شانه و کتف بسیار آزاردهنده است و احتمالا شما را از انجام کارهای روزمره باز دارد. شانه و کتف به مجموعه‌ای از استخوان، مفصل و ماهیچه گفته می‌شود. انجام یک حرکت ناگهانی و یا بلند کردن اشیاء سنگین می‌تواند از علل گرفتگی عضلات پشت کتف باشد. انجام ورزش‌های سبک و کشش‌های آرام باعث بهبود گرفتگی و کاهش درد می‌شود.

گرفتگی عضلات شانه راست نشانه چیست؟

اسپاسم عضلانی شانه سمت راست، می‌تواند بر اثر وارد شدن فشار ناگهانی به کتف ایجاد شود. این گرفتگی که با درد همراه است، حرکت دست راست را کمی مشکل می‌کند. برای بهبود گرفتگی از مسکن‌ها استفاده کنید. البته برای تشخیص دقیق علت، حتما باید به دکتر ارتوپد مراجعه کرد.

گرفتگی عضلات شانه چپ نشانه چیست؟

از آنجایی که عضلات سمت چپ، به قلب نزدیک‌تر است امکان دارد گرفتگی شانه، ناشی از بیماری‌های قلبی باشد. تشخیص دقیق این موضوع بر عهده متخصص قلب است.

گرفتگی عضلات شانه در بارداری نشانه چیست؟

گرفتگی عضلات شانه در دوران بارداری به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود و بیشتر اوقات طبیعی است و جای هیچ گونه نگرانی نیست. تغییر در عضلات و مفاصل باعث گرفتگی عضلات خواهد شد. از جمله دلایل دیگر گرفتگی عضله شانه در این دوران فشار بیش از حد به کمر، خوابیدن زیاد و ایستادن به مدت طولانی است. در دوران بارداری ورزش‌های سبک انجام دهید و از رژیم غذایی مناسب پیروی کنید.

مراجعه به دکتر ارتوپد برای گرفتگی شانه
اگر اسپاسم شانه به روش‌های خانگی برطرف نشد باید به متخصص ارتوپد مراجعه کرد.

درمان گرفتگی عضلات شانه و کتف – برای گرفتگی عضلات شانه چه باید کرد؟

برای درمان گرفتگی عضلات شانه می‌توانید موارد زیر را امتحان کنید. توجه داشته باشید اگر پس از انجام موارد زیر بهبودی حاصل نشد، حتما به دکتر ارتوپد در دکترتو مراجعه کنید.

۱. درمان های خانگی

درمان‌های خانگی برای رفع گرفتگی عضلات شانه به شرح زیر است:

  • استراحت دادن به شانه
  • کم کردن فشارهای عصبی
  • کاهش فشار بر روی ستون فقرات
  • استفاده از پمادهای مناسب برای گرفتگی عضلات
  • استفاده از کمپرس یخ ۱۵ دقیقه در روز به مدت ۲ یا ۳ روز
  • انجام فیزیوتراپی در منزل برای کاهش گرفتگی و تحریک شانه
  • انجام حرکات کششی که به کشش عضلات منقبض شده کمک کند.
  • استفاده از فوم رولر  FOAM ROLLER برای کاهش درد و سفتی عضلات
  • مصرف ایبوپروفن یا استامینوفن برای کاهش و التهاب درد و گرفتگی.

اگر اسپاسم شانه بعد از ۲-۳ روز و با روش‌های خانگی مانند استراحت، استفاده از پماد، کمپرس سرد و گرم و حرکات کششی بهتر نشد باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

۲. فیزیوتراپی یکی از راه های درمان گرفتگی عضله شانه

اگر گرفتگی شانه با انجام تمرینات مختلف و مواردی که در بالا به آن اشاره شد، کاهش پیدا نکرد، می‌توانید به فیزیوتراپیست مراجعه کنید. او با توجه به میزان گرفتگی عضله، مشخص می‌کند که چند جلسه فیزیوتراپی برای درمان کامل، لازم است.

۳. ورزش های مفید برای رفع اسپاسم عضلانی شانه

به گفته سایت orthop.washington.edu درمان گرفتگی شانه و همچنین درمان شانه یخ زده با ورزش‌های کششی زمانی امکان‌پذیر است که مداوم و پیوسته باشد. تداوم همیشه نتیجه بخش است. بهتر است قبل از انجام تمرینات کششی، با پزشک متخصص مشورت کنید. بافت‌های شانه‌ای که دچار گرفتگی هستند، دوست ندارند که به طور ناگهانی با نیروی زیادی کشیده شود. تمامی حرکات باید به آرامی انجام شود و درد ناشی از حرکات کششی باید بعد از ۱۵ دقیقه از بین برود. حرکات کششی را می‌توانید ۳ بار در روز انجام دهید و روزانه دوش آب گرم بگیرید. توجه داشته باشید که علاوه بر حرکات کششی، باید روزی ۳۰ دقیقه ورزش هوازی انجام دهید. در تصاویر زیر، ورزش‌های کششی مناسب نشان داده شده است:

تمرینات کششی برای گرفتگی عضلات شانه
انجام تمرینات کششی، روند بهبود گرفتگی عضلانی را سریع‌تر می‌کند.

۴. دارو درمانی | داروی گرفتگی عضلات شانه چیست؟

متخصص ارتوپدی با توجه به علت گرفتگی عضله شانه، برای شما دارو تجویز می‌کند. پس از مصرف خودسرانه قرص و دارو پرهیز کنید. داروهایی که برای درمان گرفتگی شانه تجویز می‌شوند عبارت‌اند از:

  • سیکلوبنزاپرین
  • تیزانیدین
  • باکلوفن.

بهترین پماد گرفتگی عضلات چیست؟

یکی از بهترین پمادها برای دردهای عضلانی و گرفتگی، پماد Penetrex است. این پماد آمریکایی از مواد تسکین‌دهنده درد تشکیل شده و سرشار از ویتامین B6 و MSM (متیل سولفونیل متان) است. از دیگر پمادهای خوب برای گرفتگی ماهیچه های شانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • متیل سالیسیلات
  • پماد آرتروتیمان
  • کرم ماساژ دپی
  • کرم کپکس.

بهترین روش رفع گرفتگی عضلات شانه برای تو چیه؟

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

گرفتگی عضله به خصوص گرفتگی عضلات شانه، گاهی اوقات بسیار دردناک خواهد بود و تا چند روز و یا چند ماه ادامه دارد. فشار عضلانی و ورزش، فشردگی ستون فقرات، خستگی عضلانی، بیماری قلبی، آسیب عضلانی و شانه یخ‌زده از علل اسپاسم عضله شانه است. برای درمان این عارضه بهتر است در ابتدا روش‌های خانگی مانند استفاده از کمپرس آب گرم و سرد، دوش آب گرم و ورزش‌های کششی آرام را امتحان کنید. اگر گرفتگی پس از چند روز کاهش پیدا نکرد باید حتما به متخصص ارتوپدی در دکترتو مراجعه کنید. دکتر با بررسی علت گرفتگی و وضعیت شما، بهترین روش درمان را انتخاب خواهد کرد. همچنین مصرف مسکن برای کاهش درد موثر است. در آخر اگر گرفتگی شانه برطرف نشد، چند جلسه فیزیوتراپی برای شما الزامی است که تعداد جلسات دقیق آن بستگی به میزان گرفتگی عضله دارد.

اگر درد و گرفتگی عضلانی شما را آزار می‌دهد، به راحتی از طریق سایت دکترتو از بهترین متخصص ارتوپد نوبت آنلاین دریافت کرده و به آنها مراجعه کنید و یا اینکه به صورت تلفنی و متنی با آنها مشورت کنید.

اگر به دنبال بهترین دکتر ارتوپد هستید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکتر متخصص ارتوپد تهران

دکتر متخصص ارتوپد شیراز

دکتر متخصص ارتوپد اصفهان

دکتر متخصص ارتوپد مشهد

دکتر متخصص ارتوپد کرج

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

با انجام ورزش‌های کششی ملایم، ماساژ آرام، حمام آب گرم، استفاده از کمپرس آب گرم و سرد می‌توانید گرفتگی عضلات شانه را برطرف کنید. اما بهترین راه برای تشخیص و درمان، مراجعه به دکتر ارتوپدی است.

برای تسکین گرفتگی شانه می‌توانید از قرص‌های شل‌کننده عضلات و یا پمادهای معرفی شده استفاده کنید. اگر گرفتگی به میزان غیرقابل تحملی افزایش پیدا کرد، تزریق آمپول شل کننده بهترین راه است.

اسپاسم یا گرفتگی، دقیقا مانند یک گره عضلانی و سفتی بین تیغه شانه و ستون فقرات در عضله است. این درد با حرکت دست و بدن افزایش پیدا می‌کند.

درد عضلانی، خستگی، استفاده بیش از حد و استرس از شایع‌ترین علل اسپاسم عضلانی هستند.

اضطراب می‌تواند با طیف وسیعی از علائم فیزیکی، از جمله انقباضات عضلانی همراه باشد. انقباضات عضلانی زمانی ایجاد می‌شوند که مغز شما اضطراب را به عنوان استرس تفسیر کند و سیگنال‌هایی را به بدن شما ارسال کند که باعث اسپاسم عضلانی شانه می‌شود. این گرفتگی عضلات می‌تواند در هر زمانی در بخش‌های مختلف عضلانی رخ دهد.

بله، ورزش‌های کششی باعث بهبود گرفتگی خواهد شد.

آسپرین، ناپروکسن، تایلنول، باکلوفن، دیازپام و داروهای ضداسپاسمودیک بهترین دارو برای گرفتگی عضلات شانه است.

امتیاز شما به مقاله:
(3.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
آیلین قشلاقی رحیمی هستم کارشناس سئو و تولید محتوا. دکترتو جاییه که بهم فرصت میده درباره علمی که عاشقشم تحقیق کنم و نتایج تحقیقمو با مردم به اشتراک بذارم تا سطح آگاهی اجتماعی درمورد دنیای پزشکی ارتقا پیدا کنه.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره گرفتگی عضلات شانه

  1. رصا فهیمی گفت:

    من یه نقطه در کتف راستم انتهای کتف به سمت ستون مهره ها نکه درد میکنه میسوزه بحدی که نه میتونم بخوابم نه بشینم چکار باید بکنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      نیاز به بررسی بیشتر است
      اگر سطح پوست و عضله درد میکند روزانه از پماد موضعی پیروکسیکام استفاده کنید
      در صورت درد استخونی بهتر است mri انجام دهید

  2. عادله گفت:

    سلام وقت بخیر من سه ساله که از مشکل درد شانه رنج میبرم به دکترهای خییلی زیادی مراجعه کردم انواع دارو‌نرمش حتی آمپول‌های فراوان زدن به شانه سمت راستم ولی هنوز هم خوب نشدم خشکی شدید ودرد شدید خیلی آزارم میده همه زندگیمو‌ فلج کرده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در این شرایط انجام mri الزامی است
      از نظر مشکلات ستون فقرات ناحیه گردن و سینه باید بررسی شوید

  3. سلام من اسال کامل چسبندگی شانه چپ داشتم علان با کمپرس و ماساژ و حرکات دستم کوتاهتر از دست راستم چکار باید کرد گفت:

    ممنونم بابت اطلاعات خوبتون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از همراهی تان

  4. ناشناس گفت:

    باتشکرازاطلاعات مفیدشما

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از همراهی تان
      سلامت باشید

  5. ناشناس گفت:

    مطالب مفیدی درباره دردوگرفتگی شانه خوندم که قبلاوهنوزدارم تجربه میکنم،وراه حلهای مفیدی رودردسترم گذاشتید باتشکر

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

  6. تقدسی گفت:

    مرسی از مطالب مفیدتان

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

  7. محسن گفت:

    ممنون از اطلاعات مفید.

  8. یاسمن شهبازی گفت:

    سلام وقتتون بخیر برای بهبود گرفتگی شانه و کتف کمپرس یخ مناسبتره یا گرم ؟!

  9. معصومه گفت:

    ممنون از مطالب مفیدتان

    1. همیار دکترِتو گفت:

      خواهش می‌کنم. ممنونیم از همراهی شما

  10. معصومه از تهران گفت:

    ممنون از مطالب مفیدتان