گرفتگی عصبی عضلات، مشکلی شایع در ماهیچه

آنچه در این مقاله می‌خوانید

گرفتگی عصبی عضلات جز مشکلات شایع است که افراد مختلف ممکن است به آن دچار شوند؛ اما این عارضه در افراد مسن و ورزشکاران بیشتر دیده می‌شود. برای درمان آن می‌توان از کمپرس گرم یا سرد، ماساژدرمانی یا حرکات کششی استفاده کرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

گرفتگی عصبی عضلات، مشکلی شایع در ماهیچه

گرفتگی عصبی عضلات جز مشکلاتی است که بیشتر گریبان‌گیر افراد بزرگسال و مسن می‌شود. اگر شما هم هر چند وقت یک‌بار اسپاسم عضلانی عصبی دارید و می‌خواهید علت و درمان آن را بدانید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که گرفتگی عضلات چیست؟ چند نوع داشته و چه علائمی ایجاد می‌کند؟ علت بروز این عارضه چیست؟ آیا راهی برای درمان آن وجود دارد؟ چه افرادی بیشتر دچار این مشکل می‌شوند؟

اگر به طور مداوم دچار این عارضه می‌شوید، حتما برای درمان آن به دکتر ارتوپد مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

گرفتگی عصبی عضلات چیست؟

گرفتگی عصبی عضلات یک پدیده عصبی است. در این شرایط عضلات غیرارادی و ناگهانی دچار گرفتگی می‌شود. گرفتگی ممکن است در یک ماهیچه یا چند ماهیچه اتفاق بیفتد. معمولا اسپاسم بین چند ثانیه تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. هرکدام از عضلات بدن ممکن است دچار گرفتگی عصبی شود. اما این عارضه بیشتر در ران پا، ساق پا، بازوها و شکم دیده می‌شود.

گاهی این انقباضات بسیار دردناک بوده و در زندگی روزمره اختلال ایجاد می‌کنند. زمانی که اعصاب کنترل‌کننده عضلات دچار اختلال می‌شوند، عملکرد آنها غیرطبیعی می‌شود. هرچه سیستم عصبی بیشتر تحت فشار باشد، گرفتگی عضلات شدیدتر است.

در بیشتر مواقع اسپاسم عضلانی عصبی جدی نیست. اما گاهی ممکن است علت آن مشکلی در گردش خون یا بیماری زمینه‌ای مانند بیماری کبدی باشد. معمولا گرفتگی عصبی عضلات بین چند ثانیه تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. این عارضه بیشتر ران پا، ساق پا، بازوها و شکم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

متن انگلیسی:
Muscle spasms (also called muscle cramps) occur when your muscle involuntarily and forcibly contracts uncontrollably and can’t relax.
ترجمه فارسی:
اسپاسم عضلانی (که به آن گرفتگی عضلانی نیز گفته می‌شود) زمانی رخ می‌دهد که عضله شما به‌طور غیرارادی، خودکار و بدون کنترل منقبض می‌شود و آزاد نمی‌شود.

به نقل از سایت my.clevelandclinic

نشانه و علائم گرفتگی عصبی عضلات چیست؟

گرفتگی عصبی عضلات می‌توان از خفیف تا شدید متغیر باشد. گاهی ممکن است درد ناگهانی را احساس کرده و سریعا انقباض برطرف شود. اما گاهی در همان عضله دوباره گرفتگی ایجاد می‌شود. معمولا می‌توانید با لمس ناحیه موردنظر انقباض و سفت شدن عضله را احساس کنید.

اگر به طور مداوم دچار چنین علائمی می‌شوید، حتما باید برای بررسی علت آن و درمان اسپاسم عضلانی عصبی به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین متخصصان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

اسپاسم عضلانی می‌تواند مانند درد بخیه در پهلو احساس شود یا دردناک‌تر از آن باشد. ممکن است زیر پوست خود تکان‌هایی ببینید و با لمس آن احساس سفتی کنید. این اسپاسم‌ها غیرارادی هستند. ماهیچه‌ها منقبض می‌شوند و نیاز به درمان و زمان است تا آرام شوند. این عارضه به‌خصوص در افراد مسن و ورزشکاران بسیار شایع است.

اگر اسپاسم عضلانی شدید است، مکررا اتفاق می‌افتد، به درمان پاسخ ضعیفی می‌دهد و دلایل زمینه‌ای ندارد، به دکتر ارتوپد در دکترتو مراجعه کنید. اسپاسم می‌تواند به عوامل زمینه‌ای مرتبط باشد.

علت گرفتگی مکرر عضلات چیست؟

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیر.

علت گرفتگی عصبی عضلات چیست؟

علت درد ماهیچه های بدن و گرفتگی عصبی عضلانی بسیار گسترده است. اگر پزشک نتواند علت آن را پیدا کند، گرفتگی از نوع ایدیوپاتیک است. اما در سایر موارد علت آن عبارت است از:

  • افزایش سن: با افزایش سن و کاهش توده عضلانی، فشار روی عضلات بیشتر می‌شود.
  • کم‌آبی بدن: کم آبی بدن به‌خصوص در فصل گرما و ازدست‌دادن مایعات بدن هنگام فعالیت باعث گرفتگی می‌شود.
  • سطح پایین الکترولیت: پایین بودن سطح کلسیم یا پتاسیم در خون باعث اسپاسم عصبی گردن و سایر اندام‌ها می‌شود.
  • فشار فیزیکی: فعالیت شدید یا استفاده زیاد از عضلات هنگام ورزش باعث بروز این مشکل می‌شود. استرس و گرفتگی عضلات شکم نیز ممکن است باهم در ارتباط باشند.
  • بارداری: یکی از عوارض بارداری گرفتگی عضلات است. در زنان باردار به دلیل کاهش سطح الکترولیت‌ها و فشار روی اعصاب احتمال اسپاسم عضلانی عصبی وجود دارد.
  • سفتی عضلات: عدم تحریک و کشش کافی و گره های عضلانی باعث این مشکل می‌شود.

کدام بیماری های زمینه ای باعث گرفتگی عصبی عضلات می شوند؟ (اسپاسم عضلات در چه افرادی اتفاق می افتد؟)

همان‌طور که گفتیم در گرفتگی علامت‌دار یک بیماری زمینه‌ای باعث بروز این عارضه می‌شود. هرکدام از بیماری‌های زیر ممکن است منجر به گرفتگی عصبی عضلات شوند.

  • بیماری در سیستم عصبی مرکزی و محیطی: مانند بیماری نورون حرکتی، پارکینسون، اسپاسم عضلانی در مالتیپل اسکلروزیس و نشانه های ام اس، کزاز، رادیکولوپاتی و نوروپاتی محیطی
  • اختلال در سیستم عضلانی (علت سفتی بدن زنان و مردان): مثل برخی از میوپاتی‌ها و میتونی
  • بیماری در سیستم قلبی عروقی: مانند بیماری‌های وریدی، بیماری شریان محیطی (تصلب شرایین) و فشارخون بالا
  • بیماری‌های سیستم غدد درون‌ریز: مثل کم‌کاری و پرکاری تیروئید، هیپر پاراتیروئیدیسم و کمبود کورتیکوتروپین

گاهی هم گرفتگی عضلات با موارد زیر همراه است:

  • سیروز کبدی و سایر بیماری‌های کبد
  • سندروم بارتر (نقص اختلال در کلیه)
  • سندروم گیتلمن (نقص ارثی در لوله‌های کلیه)
  • سندرم کان (بیماری غده فوق‌کلیوی)
  • بیماری آدیسون
  • مواد مخدر
  • نیش عنکبوت بیوه سیاه
  • هیپرترمی بدخیم.
کدام بیماری های زمینه ای باعث گرفتگی عصبی عضلات می شوند؟
کم آبی بدن به‌خصوص در فصل گرما و ازدست‌دادن مایعات بدن هنگام فعالیت باعث گرفتگی می‌شود.

عوامل تشدید کننده اسپاسم عضلات چیست؟

گرم یا سرمای زیاد می‌تواند باعث بدتر شدن موقت سفتی و اسپاسم شود. سعی کنید تا جایی که می‌توانید دمای خود را ثابت نگه‌دارید. اسپاسم و سفتی به محض اینکه در دمای مناسبی قرار بگیرید، کاهش می‌یابد. اگر در مورد مسئله‌ای احساس استرس یا اضطراب می‌کنید و آن را برطرف نکنید، ممکن است در طولانی مدت به گرفتگی عضلانی دچار شوید.

کمبود کدام ویتامین باعث گرفتگی عضلات می شود؟

کمبود ویتامین D و کلسیم از دلایل اصلی ایجاد گرفتگی عضلات و درد مفاصل هستند. سطح ویتامین بدن خود را مرتب اندازه بگیرید و از مکمل و مواد مغذی در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

روش تشخیص اسپاسم عضلانی یا گرفتگی عصبی عضلات چگونه است؟

پزشک معمولا با یک معاینه ساده و پرسیدن سوال در مورد علائم گرفتگی آن را تشخیص می‌دهد. همچنین برای پیداکردن علت آن در مورد سوابق پزشکی شما سوال کرده و ماهیت این عارضه را بررسی می‌کند. برخی اطلاعات در تشخیص علت گرفتگی به پزشک کمک زیادی می‌کنند. از جمله:

  • آیا بعد از تمرینات ورزشی دچار گرفتگی عضلات می‌شوید؟ این گرفتگی شدید است یا خفیف؟
  • آیا هنگام استراحت دچار گرفتگی می‌شوید؟
  • با علائمی مانند بی‌حسی، درد یا ضعف عضلانی همراه است؟
  • روش‌هایی مانند کشش این گرفتگی را برطرف می‌کند؟
  • آیا شما سابقه خانوادگی اسپاسم عضلانی عصبی دارید؟

گاهی لازم است برای تشخیص علت گرفتگی عضلات، آزمایش خون، آزمایش ادرار یا آزمایش‌های تصویربرداری انجام شود.

برای تشخیص علت اسپاسم عضلات باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. متخصص علائم شما را بررسی کرده و آزمایش‌های لازم را تجویز می‌کند. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

روش تشخیص اسپاسم عضلانی یا گرفتگی عصبی عضلات چگونه است؟
معمولا ورزشکاران دچار گرفتگی پارافیزیولوژیک عضلات می‌شوند که ناشی از کم‌آبی بدن یا فعالیت زیاد است.

بهترین روش درمان گرفتگی عصبی عضلات چیست؟

گرفتگی عصبی عضلات معمولا بدون درمان دارویی برطرف می‌شود. پزشک به شما توصیه‌هایی می‌کند تا در خانه انجام دهید. اما گاهی لازم است داروهایی تجویز شوند. بهترین داروها برای درمان گرفتگی عضلات شامل موارد زیر است:

  • نفتیدروفوریل
  • دیلتیازم
  • کمپلکس ویتامین B

درمان خانگی گرفتگی عصبی عضلات (درمان گرفتگی عضلات در خانه)

معمولا درمان‌های خانگی اثربخشی طولانی ندارند و نمی‌توان با این روش‌ها از اسپاسم عضلات جلوگیری کرد. اما این روش‌ها آسان و در دسترس هستند. به همین دلیل قبل از هرگونه درمان دارویی بهتر است این روش‌های خانگی را امتحان کنید:

  • اگر بعد از ورزش دچار گرفتگی عضلات می‌شوید، حتما مقدار مصرف آب را افزایش دهید.
  • انجام حرکات کششی احتمال گرفتگی عضلات را کاهش می‌دهد.
  • با تمرینات مقاومتی می‌توان از آتروفی عضلانی جلوگیری کرد.
  • روی عضله کمپرس گرم یا سرد قرار دهید.
  • از نوشیدن کافئین خودداری کنید.
  • برای جلوگیری گرفتگی عضلات پا در شب باید منظم ورزش کنید.
  • برای درمان گرفتگی عضلات شکم بعد از ورزش، عضلاتی که دچار گرفتگی شده‌اند را به‌آرامی ماساژ دهید.
  • اگر فعالیت خاصی باعث اسپاسم عضلانی عصبی شده است، آن فعالیت را متوقف کنید.
  • قبل و بعد از ورزش حرکات کششی انجام دهید.
  • از روش تزریق آمپول گرفتگی عضله برای درمان اسپاسم عضلانی استفاده کنید.

درصورتی‌که گرفتگی عصبی عضلات بیشتر از ۱۰ دقیقه طول می‌کشد یا با روش‌هایی مانند ورزش، افزایش مصرف آب و ماساژ بهبود پیدا نمی‌کند، حتما باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

بهترین روش رفع گرفتگی عضلات برای تو چیه؟ 

بهترین ورزش برای اسپاسم عضلات چیست؟

بهترین ورزش برای درمان این عارضه تمرینات کششی است. برای هر ناحیه‌ای که دچار اسپاسم می‌شود، حرکات کششی وجود دارد. تمرینات متمرکز بر تقویت عضلات مرکزی بدن، مانند پیلاتس یا یوگا نیز به تثبیت عضلات شما کمک می‌کنند و خطر اسپاسم را کاهش می‌دهند.

۱. حرکات کششی برای گرفتگی عضلات ساق و ران پا

دراز بکشید و انگشتان پا را به سمت سر دراز کنید. برای چند ثانیه در همین حالت بمانید. برای ایجاد کشش می‌توانید از یک کمربند هم استفاده کنید. آن را زیر پا قرار داده و انگشتان را به سمت سر خود بکشید. در حرکت دیگری می‌توانید چند ثانیه روی نوک پا بایستید.

حرکت اسکوات می‌تواند به رفع اسپاسم در ناحیه ران کمک کند. از یک صندلی برای تعادل استفاده کنید. زانوی خود را خم کرده و باسن را به سمت عقب ببرید. چند ثانیه در همین حالت بمانید تا کشش را در ناحیه ران و باسن احساس کنید.

۲. حرکات کششی برای گرفتگی عضلات کمر

گرفتگی عضلات کمر نیز جز موارد شایع است. یکی از بهترین تمرینات برای رفع اسپاسم کمر پیاده‌روی است. راه‌رفتن عضلات کمر را شل می‌کند. روش دیگر برای رفع انقباض کمر این است که روی تخت دراز بکشید. توپ کوچکی مانند توپ تنیس را در ناحیه‌ای که دچار اسپاسم است، قرار دهید. به‌آرامی نفس بکشید و سپس توپ را کمی جابه‌جا کنید.

۳. حرکات کششی برای گرفتگی گردن

گردن خود را به جلو و عقب یا چپ و راست حرکت دهید تا کشش ایجاد شود. این حرکت را ده بار تکرار کنید.

حرکات کششی برای گرفتگی گردن کمک کننده است؟
برای رفع گرفتگی، گردن خود را به جلو و عقب یا چپ و راست حرکت دهید تا کشش ایجاد شود.

انواع اسپاسم عضلانی عصبی کدامند؟

گرفتگی عضلات که یکی از انواع بیماری های اسکلتی عضلانی است را می‌توان به‌صورت زیر طبقه‌بندی کرد:

انواع گرفتگی عضلانیتوضیحات
پارافیزیولوژیکبیشتر افراد دچار این نوع از گرفتگی عضلات می‌شوند. گرفتگی عضلات پارافیزیولوژیک مربوط به هیچ بیماری زمینه‌ای نیست. ۳۰% از زنان باردار در سه‌ماهه آخر بارداری و برخی ورزشکاران به دلیل کم‌آبی و فشار فیزیکی بیش از حد به عضلات دچار این مشکل می‌شوند.
ایدیوپاتیکدر برخی از زمان‌ها ممکن است شخص دچار این نوع گرفتگی عضلات شود. شایع‌ترین آن گرفتگی عضلات ساق پا در شب است.
گرفتگی عضلانی علامت‌داربرخی از بیماری‌های زمینه‌ای در سیستم‌های مختلف بدن باعث بروز این نوع گرفتگی می‌شوند.
انواع اسپاسم عضلانی کدامند؟

آیا می توان از اسپاسم عضلانی عصبی جلوگیری کرد؟

چگونه می توان از گرفتگی ماهیچه جلوگیری کرد؟ پیشگیری از گرفتگی عصبی عضلات دشوار است. عوامل خطری مانند سن احتمال بروز این عارضه را افزایش می‌دهند. بااین‌حال برخی روش‌ها می‌توانند تا حدودی از اسپاسم عضلات جلوگیری کنند:

  • برای انعطاف‌پذیری بدن تمریناتی را انجام دهید.
  • سعی کنید تناسب‌اندام خود را حفظ کنید.
  • اگر مستعد اسپاسم عضلانی هستید، حرکات کششی انجام دهید.
  • مصرف آب را افزایش داده و مصرف کافئین و الکل را محدود کنید.
  • در هوای گرم ورزش نکنید.
  • کفش مناسب بپوشید.
  • وزن خود را در محدوده سالم نگه دارید.
  • از مصرف داروهایی که در عوارض آنها اسپاسم عضلانی ذکر شده است، خودداری کنید.
آیا می توان از اسپاسم عضلانی عصبی جلوگیری کرد؟
اگر مستعد اسپاسم عضلانی هستید، حرکات کششی انجام دهید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

گرفتگی عصبی عضلات یکی از مشکلاتی است که می‌تواند هر فردی با هر سن و جنسیتی را درگیر کند. معمولا اسپاسم عضلانی عصبی جدی نبوده و نشانه مشکل خاصی نیست. اما گاهی هم ممکن است بیماری زمینه‌ای باعث بروز این عارضه شده باشد. اگر گرفتگی عضلات بیش از ۱۰ دقیقه طول کشید یا با روش‌های خانگی درمان نشد، باید به دکتر ارتوپد مراجعه کنید تا علت آن مشخص شود.

برای درمان خانگی می‌توانید از تمرینات کششی، ماساژ، کمپرس یخ یا گرم و افزایش مصرف آب استفاده کنید. معمولا این روش‌ها احتمال اسپاسم عضلات را کاهش می‌دهند. اگر برای درمان این مشکل به دنبال فوق تخصص ارتوپدی، متخصص فیزیوتراپی یا دکتر نورولوژی هستید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر متخصص ارتوپد، مشاوره آنلاین دکتر متخصص فیزیوتراپی و مشاوره آنلاین مغز و اعصاب نیز وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

گاهی اوقات اختلالات عصبی مانند گرفتگی عصب یا آسیب نخاعی باعث فشار روی اعصاب شده و گرفتگی عضلات را در پی دارد.

وقتی محرکی به عصب برخورد می‌کند، واکنش فوری آن درد است که به آن اسپاسم عصبی کل بدن یا اسپاسم عضلانی طولانی مدت و موقت می‌گویند.

 

یکی از بهترین راه‌ها برای درمان اسپاسم عضلات ماساژ است. زمانی که عضله دچار انقباض شده است، به‌آرامی آن را ماساژ داده تا اسپاسم از بین برود. بعد از ماساژ می‌توانید از کمپرس گرم یا یخ هم استفاده کنید.

کم‌آبی بدن به‌خصوص در افراد ورزشکار و فعال می‌تواند باعث گرفتگی عصبی عضلات شود. حتما مصرف مایعات را افزایش دهید. اما این نکته را نیز در نظر داشته باشید که مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین باید به حداقل برسد. به‌طورکلی تغذیه سالم و دریافت مواد مغذی در کاهش چنین مشکلاتی تاثیر زیادی دارد.

فلج مغزی (CP) گروهی از اختلالات است که مغز را درگیر می‌کند. این بیماری می‌تواند اسپاسم عضلانی را هم ایجاد کند به همین دلیل اطلاع از روش‌های درمان اسپاسم عضلانی برای بیماران بسیار مهم است.

بله، کم خونی شدید ممکن است باعث گرفتگی دردناک ساق پا در حین ورزش، تنگی نفس و درد قفسه سینه شود، به‌خصوص در افرادی که از قبل سابقه ابتلا به انواع خاصی از بیماری‌های ریوی یا قلبی، بیماری درگیری عصب و عضله و منقبض شدن عضلات را داشته باشند.

بله، گرفتگی و اسپاسم عضلانی در بیشتر موارد بخشی از پاسخ طبیعی بدن به استرس است. به همین دلیل پزشکان معتقدند که استرس و اسپاسم عضلانی (با علائمی مانند اسپاسم عضلانی پهلو یا گرفتگی عضلات سمت چپ بدن) به هم ارتباط زیادی دارند.

برخی از پزشکان معتقدند که مصرف روزانه کپسول ویتامین B12 می‌تواند در درمان گرفتگی عصبی عضلات موثر باشد. به همین دلیل در روند درمان این ویتامین تجویز می‌شود.

اسپاسم عضلانی عصبی ممکن است برای هر شخصی اتفاق بیفتد. تفاوتی ندارد شما جوان باشید یا پیر؛ فعال باشید یا تحرکی نداشته باشید. درهرصورت احتمال بروز این عارضه وجود دارد. البته در برخی افراد مانند ورزشکاران، سالمندان، خانم‌های باردار و افراد چاق احتمال گرفتگی عضلات بیشتر است.

شایع‌ترین اسپاسم مربوط به گرفتگی عضلات پا می‌شود. این مشکل معمولا شب هنگام خواب ایجاد شده و می‌تواند فعالیت‌های روزمره را با اختلال روبرو کند. علت درد ساق پا در بسیاری از افراد می‌تواند مربوط به گرفتگی عصبی عضلات باشد. سعی کنید حرکات کششی مربوط به پا را انجام دهید و شب‌ها قبل خواب پاهای خود را ماساژ دهید.

در زمانی که عضله دچار گرفتگی می‌شود، سعی کنید عضله را کشیده و ماساژ دهید. اگر پای شما دچار اسپاسم شده است، کمی راه بروید تا انقباض از بین برود. کمپرس یخ یا گرم نیز در کاهش انقباض عضله موثر است. برای این شرایط هیچ داروی تزریقی یا خوراکی وجود ندارد.

چاقی مفرط می‌تواند فشار روی سیستم اسکلتی عضلانی را افزایش دهد. علاوه بر این معمولا افراد چاق تحرک کمی داشته و ورزش نمی‌کنند. همین عدم تحرک نقش پررنگی در گرفتگی عصبی عضلات دارد.

یکی از عوارض بارداری به‌خصوص در سه ماهه آخر بارداری گرفتگی عصبی عضلات است. حدود ۳۰% خانم‌های باردار به دلیل تغییرات در گردش خون، فشار روی عصب یا کاهش سطح الکترولی‌ها در بدن دچار این عارضه می‌شوند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.6از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره گرفتگی عصبی عضلات

  1. ناشناس گفت:

    سلام من بر اثر نشستن بر روی پا به مدت طولانی به عصب عضلات پام فشار اومده خواهش مندم اگر دارویی هست بگین ممنون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      صرفا این علایم به معنی گرفتگی عضلات نباشد
      از نظر عصبص و مشکلات ستون فقرات بابد بررسی شوید
      بهتر است زیر نظر پزشک باشید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/orthopedist

  2. مهراد گفت:

    سلام من ورزش نمیکنم چند روز پیش رفتم کوه برگشتم خونه خوابیدم بلند شدم دیگه نتونستم تکون بخورم الانم به زور از جام بلند میشم چیکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      گرفتگی عضلانی دارید
      نیاز به متوکاربامول دارید

  3. مهراد طاهری گفت:

    سلام من ورزش نمیکنم چند روز پیش رفتم کوه برگشتم خونه خوابیدم بلند شدم دیگه نتونستم تکون بخورم الانم به زور از جام بلند میشم چیکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      گرفتگی عضلانی دارید
      نیاز به متوکاربامول دارید

  4. حسین گفت:

    من ۳سال است که ران پام گرفته وپام دراز نمیشه درد هم دارد چیکار کنم.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      حتمن از ستون فقرات باید mri انجام دهید