گرفتگی یا کرامپ دست چیست؟ بررسی علل و راه های درمان

۷۰
آنچه در این مقاله می‌خوانید

کرامپ یا گرفتگی دست می‌توانند علل مختلفی داشته باشد مانند سندروم تونل کارپال، سندروم دست سفت دیابتی، ام اس، روماتیسم یا استفاده زیاد از دست. سندروم نوشتن نوعی کرامپ دست است که در اثر نوشتن زیاد یا نواختن ساز و غیره ایجاد می‌شود. این عارضه معمولا با روش‌های خانگی درمان می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

گرفتگی یا کرامپ دست چیست؟ بررسی علل و راه های درمان

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

کرامپ دست یا اسپاسم عضلانی دست بنا به دلایل مختلفی ظاهر شده که باعث درد و ناراحتی زیادی در افراد می‌‌شود، به خصوص نویسندگان و نوازندگان یا افرادی که استفاده زیادی از عضلات دست در شغلشان دارند. به ‌همین دلیل است که کرامپ دست را کرامپ نویسندگی یا کرامپ نوازندگان هم می‌گویند. کرامپ دست معمولا به‌ خاطر اسپاسم عضلانی دست روی می‌دهد که به عنوان انقباض عضلانی غیرقابل کنترل یا غیرارادی توصیف می‌شود. این اسپاسم‌ها یا انقباضات اجازه ریلکس شدن به عضلات را نداده و گاهی عذاب‌آور می‌شوند.

اگر شما هم دچار این مشکل می‌شوید، در ادامه با ما همراه باشید تا با کرامپ دست یا دیسونی شغلی بیشتر آشنا شوید. برای تشخیص و درمان این مشکل می‌توانید به متخصص ارتوپد در دکترتو مراجعه کنید. همچنین می‌توانید مشاوره آنلاین و مشاوره تلفنی با پزشکان در دکترتو داشته باشید.

کرامپ دست چیست؟

کرامپ دست (Hand cramps) حالتی از گرفتگی عضلات در ناحیه دست یا بازو است که می‌تواند بسیار آزاردهنده و ناراحت‌کننده باشد. این گرفتگی‌ مزمن یا دوره‌ای باعث می‌شود که فرد به راحتی نتواند دستش را مشت یا انگشتانش را باز و بسته یا جمع کند. این اسپاسم عضلانی دست ممکن است برای هر عضو دیگری از بدن مثل پا و شکم هم پیش بیاید. کرامپ دست به خودی خود بیماری خطرناکی نیست و عمدتا به‌ خاطر کار کشیدن زیاد از عضلات دست و بازو ایجاد می‌شود، اما گاهی هم ممکن است نشانه وجود بیماری بزرگ‌تری باشد.

عوامل مختلفی باعث گرفتگی عضلات دست می‌شوند؛ مثلا استفاده بیش از حد از دست‌ها، انگشتان یا بازو می‌تواند باعث گرفتگی و درد در این عضلات می‌شود. به‌ همین دلیل است که در برخی مشاغلی که بیشتر با این اندام سروکار دارند، این معضل بیشتر مشاهده می‌گردد. کرامپ یا دیستونی شغلی باعث شده که نویسندگان، نوازندگان، ورزشکاران یا رانندگانی که بیشتر از سایر مشاغل از دست‌ها استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به کرامپ دست باشند تا جایی که به آن کرامپ دست نویسندگان یا کرامپ نویسندگی، کرامپ نوازندگان، دیستونی بازو یا دیستونی شغلی می‌‌گویند.

خوشبختانه بیشتر موارد گرفتگی عضلات دست را می‌توان در خانه و با راهکارهای خانگی درمان کرد، اما این نکته را هم به‌ خاطر داشته باشید که علی رغم اینکه کرامپ‌ها معمولا مدت کوتاهی عضلات را درگیر می‌کنند، اما ممکن است باعث درد عضلانی شدید شوند.

اینفوگرافی گرفتگی دست
درمان گرفتگی دست چیست؟

متن انگلیسی:
«The medical name for hand cramps is focal dystonia, and they are sometimes referred to as writers’ cramps or musicians’ cramps because they happen often in writers and musicians.»
ترجمه متن:
«اسم پزشکی مشکل کرامپ دست دیستونی فوکال است و معمولا به نویسندگان و موسیقی‌دان‌ها نسبت داده می‌شود، زیرا بیشتر این افراد به گرفتگی دست دچار می‌شوند.»

assh

علائم و نشانه های کرامپ دست چیست؟

این معضل که معمولا بدون درد است در همه افراد به یک شکل بروز پیدا نمی‌کند. علائم و نشانه‌های کرامپ دست به شکل‌های مختلفی ظاهر می‌شوند:

  • صاف شدن انگشتان و افتادن قلم از دست (از علائم شایع کرامپ نویسندگی)
  • حس ناهماهنگی بین انگشتان (از نشانه‌های رایج در کرامپ نوازندگان بخصوص در نوازندگان پیانو و گیتار)
  • خم یا صاف شدن انگشتان در زمان نامناسب.

هرچند این عارضه معمولا بدون درد است اما می‌توان باعث درد دست هم شود. در صورتی که کرامپ دست با درد همراه بود حتما باید توسط پزشک بررسی شود.

آیا شما هم علائم گرفتگی یا کرامپ دست دارید؟

برای تشخیص علت همین الان نوبت بگیر.

علت گرفتگی دست یا علت کرامپ دست چیست؟ (چنگ شدن دست و پا نشانه چیست)

اگر علت کرامپ دست را بدانیم، احتمالا می‌توانیم از وقوع دوباره آن در آینده پیشگیری کنیم. در ادامه چند علت احتمالی کرامپ دست را با هم می‌خوانیم که صرفا جهت افزایش اطلاعات عمومی شما است. در هر صورت توصیه ما به شما برای گرفتگی عضلات، مراجعه به دکتر ارتوپد، مشاوره با متخصص ارتوپد، یا فیزیوتراپیست است.

۱. آیا کرامپ دست نشانه روماتیسم مفصلی است؟

روماتیسم مفصلی یکی از علت‌های این معضل و اسپاسم عضلانی در سایر اندام‌های بدن محسوب می‌شود. این بیماری خود ایمنی به مفاصل حمله کرده و باعث التهابی شده که بافت عضلانی را ضخیم می‌کند. در نتیجه، مفاصل به مرور خاصیت تحرک خود را از دست می‌دهند.

افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی یا بیماری آرتروز علاوه بر این معضل، از گرفتگی عضلات پاها، زانوها، قوزک پا، مچ دست و آرنج هم رنج می‌برند. التهاب مفاصل در روماتیسم مفصلی معمولا متقارن است، یعنی اگر یکی از دست‌ها دچار اسپاسم شود، دست دیگر هم معمولا مبتلا می‌شود. یعنی اگر علت کرامپ دست روماتیسم مفصلی باشد، تنها شاهد گرفتگی دست راست یا گرفتگی دست چپ نخواهیم بود و هر دو دست دچار عارضه می‌شوند.

۲. آیا کرامپ دست نشانه ام اس است؟

سفتی و کشیدگی عضلات و اسپاسم عضلانی از علائم ام اس (MS) هستند. نزدیک به ۴۰ تا ۸۰ درصد از افراد مبتلا به ام اس دچار اسپاسم عضلانی یا گرفتگی عضلات می‌شوند. در این مورد هم معمولا علائم در هر دو دست مشاهده می‌شود.

کرامپ دست چیست
توصیه ما به شما برای گرفتگی عضلات، مراجعه به دکتر ارتوپد، مشاوره با متخصص ارتوپد، یا فیزیوتراپیست است.

۳. کرامپ نوشتن چیست؟

کرامپ نویسندگی یا کرامپ نوشتن نوعی دیستونی کانونی است که انگشتان، دست یا ساعد را درگیر می‌کند. دیستونی کانونی، اختلال حرکتی عصبی محسوب می‌شود که در آن مغز اطلاعات نادرستی را برای ماهیچه‌ها ارسال کرده و انقباضات غیرارادی و بیش‌ازحد عضلانی ایجاد می‌کند. ارسال سیگنال‌های نادرست باعث ایجاد حالت‌های عجیب و غریب در حرکت دست‌ها می‌شود. کرامپ نوشتن بیشتر در بازه سنی ۳۰ تا ۵۰ سالگی ظاهر شده و بیشتر مردان را درگیر می‌کند.

هرچند ممکن است محکم گرفتن خودکار یا مداد برای نوشتن باعث اسپاسم عضلات انگشتان یا ساعد شود، اما کرامپ نوشتن، فراتر از این مساله است. کرامپ نویسندگان موجب ناهماهنگی سیستم اسکلتی عضلانی دست می‌شود. نشانه‌های شایع کرامپ نویسندگی شامل این موارد می‌شوند:

  • خم شدن مچ دست
  • محکم گرفتن غیرارادی قلم یا مداد توسط انگشتان
  • باز شدن غیرارادی انگشتان حین نوشتن که به دست گرفتن قلم هم دشوار می‌شود.
  • حرکت مچ دست و آرنج در جهت موقعیت‌های غیرعادی
  • عدم پاسخگویی صحیح و ارادی دست‌ها یا انگشتان به دستورات مغز.
کرامپ نویسندگی چیست
در حال حاضر روش قطعی برای درمان کرامپ دست یا کرامپ نویسندگی وجود ندارد.

۴. علت اسپاسم عصبی دست، سندروم تونل کارپال

سندروم تونل کارپال (carpal tunnel syndrome) به خاطر فشردگی عصب میانی دست (از بازو به کف دست) ایجاد می‌شود. عصب داخل تونل کارپال (تونل مچ دست) که شامل فلکسور رتیناکولوم (flexor retinaculum)، تاندون‌ها و استخوان شده دقیقا زیر دست قرار دارد. ضخیم یا متورم شدن تاندون‌ها به‌ خاطر آسیب دیدگی می‌تواند علت فشردگی این عصب‌ میانی باشد. افراد مبتلا به سندروم تونل کارپال علاوه بر این معضل، علائم زیر را هم تجربه خواهند کرد:

  • سوزش یا مور مور شدن کف دست و انگشتان
  • احساس تورم
  • کاهش قدرت گرفتن وسایل
  • تشدید علائم بعد از بیدار شدن از خواب

سایر آسیب‌های فشاری مکرر هم می‌توانند علت ایجاد کرامپ دست باشند مانند کرامپ نویسندگی یا کرامپ نوازندگی و آسیب‌های ورزشی.

۵. سندروم محدودیت حرکت مفصلی یا سندروم دست سفت

سندروم محدودیت حرکت مفصلی (Stiff hand syndrome) که به آن عارضه مفصلی دیابت یا diabetic cheiroarthropathy، یا سندروم دست سفت یا دست خشک دیابتی هم می‌گویند یکی از عوارض دیابت است که در آن ضخیم و چرب شدن دست‌ها باعث محدود شدن حرکات انگشتان می‌شود. 

افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ و نوع ۲ معمولا به ‌خاطر سندروم محدودیت حرکت مفصلی دچار کرامپ دست می‌شوند.

محققان افزایش میزان گلیکوزیلاسیون که باعث پیوند مولکول‌های شکر با مولکول‌های پروتئین شده را علت ایجاد این عارضه می‌دانند. افزایش این ماده باعث افزایش میزان کلاژن پوست می‌شود. سایر نشانه‌های عارضه مفصلی دیابت که باعث اسپاسم عضلانی دست‌ها شده شامل این موارد می‌شوند:

  • ناتوانی در تقویت مفاصل
  • سفت شدن انگشت کوچک که در نهایت به شست هم می‌رسد.
  • ناتوانی در جمع کردن انگشتان
  • ضخیم و روغنی شدن پوست پشت دست.
سندروم دست سفت دیابتی و گرفتگی دست
یکی از عوارض دیابت سندروم دست سفت و گرفتگی است.

۶. کم آبی بدن (دهیدراته شدن)

دهیدراتاسیون (Dehydration) حالت کم آبی بدن ناشی از عدم نوشیدن آب کافی است که بدن آب کافی برای انجام صحیح وظایفش را ندارد. علائم کم آبی بدن به عضلات هم مرتبط می‌شوند. دهیدراتاسیون روی کارکرد عضلات تاثیر گذاشته و باعث گرفتگی و کرامپ عضلانی می‌شود. هرچند که کم آبی بدن بیشتر در آب و هوای گرم و داغ روی می‌دهد، اما عدم مصرف آب کافی در دمای سرد هم می‌تواند باعث کم آب شدن بدن شود. سایر نشانه‌های دهیدراته شدن بدن شامل این موارد می‌شوند:

  • بوی بد دهان
  • تب و لرز
  • خشکی پوست
  • میل به غذاهای شیرین
  • سردرد.

۷. دریافت منیزیم ناکافی

منیزیم باعث حفظ استحکام استخوان‌ها و شل شدن عضلات می‌شود. این ماده معدنی از گرفتگی عضلات از جمله کرامپ دست، سندروم پای بی‌قرار و پرش چشم جلوگیری می‌کند. در صورتی که میزان منیزیم بدن کافی نباشد علائم زیر در فرد ظاهر می‌شوند:

  • خستگی
  • کرامپ‌های پی‌ام‌اس (PMS/سندروم پیش قاعدگی) و قاعدگی
  • سردرد
  • آسم
  • کاهش تحمل ورزش
  • بی‌خوابی
  • سرگیجه.

متن انگلیسی:
«Hand cramps (also known as muscle spasms) are involuntary contractions of the muscles in the hands.»
ترجمه متن:
«کرامپ دست یا اسپاسم عضلانی به انقباضات ناخواسته‌ی ماهیچه‌های دست گفته می‌شوند.»

orthoneuro

۸. گردش خون ضعیف

زمانی که بدن جریان خون کافی نداشته باشد، گردش خون در بدن ضعیف می‌شود. در واقع خون، مواد مغذی و اکسیژن از طریق همین گردش به کل بدن می‌رسد. اگر گردش به‌ درستی اتفاق نیفتد خون کافی به دست‌ها، بازو و پاها نمی‌رسد و با علائم و نشانه‌های زیر روبه‌رو خواهید شد:

  • درد
  • مور مور شدن
  • بی‌حسی
  • سوزن سوزن شدن یا درد ضربه‌ای.

۹. بیماری کلیوی

بیماری کلیوی به‌ خاطر عدم تعادل الکترولیت و مایعات در بدن، مشکلات جریان خون یا آسیب عصبی باعث ایجاد کرامپ می‌شود، البته بیماران کلیوی بیشتر در معرض گرفتگی عضلات پاها هستند، هرچند که اسپاسم عضلانی دست هم دارند.

درمان کرامپ دست چیست؟ (درمان چنگ شدن انگشتان دست)

کرامپ دست معمولا خودبه‌خود و به ‌کمک روش‌های درمان خانگی برطرف می‌شود. انجام حرکات کششی، شنا، تمرینات عضله سازی، افزایش مصرف مایعات و خوردن مکمل‌های ویتامین دی از جمله راهکارهای درمان کرامپ دست هستند، البته بسته به اینکه علت کرامپ دست چیست، درمان آن هم متفاوت خواهد بود. در صورتی که روش‌های خانگی درمان کرامپ دست جواب ندادند، بهتر است سراغ مشاوره با متخصص ارتوپد بروید. روش‌های خانگی درمان کرامپ دست که به بهبود علائم این بیماری کمک می‌کنند شامل این موارد می‌شوند:

  • توقف هر گونه حرکت و فعالیتی که باعث گرفتگی دست‌ها می‌شود.
  • انجام حرکات کششی برای عضلات
  • ماساژ یا مالش عضلات
  • استفاده از سرما درمانی یا گرما درمانی
  • مصرف ویتامین و مکمل‌های مفید (بسته به علت گرفتگی و سابقه پزشکی فرد متفاوت خواهند بود)
  • مصرف مایعات بیشتر.

هرچند که در بیشتر افرادی که از گرفتگی عضلات دست رنج می‌برند علت خاص و جدی وجود ندارد، با این حال مجدد یادآور می‌شویم که همانند هر بیماری دیگری بهتر است که برای ارزیابی و درمان سراغ پزشک بروید تا درمان مناسب گرفتگی عضلات دست را متناسب با علت آن تجویز کند.

درمان گرفتگی دست با حرکات کششی
برای درمان گرفتگی عضلات دست یا پیشگیری از آن حرکات کششی را انجام دهید.

درمان گیاهی گرفتگی عصب دست | درمان کرامپ دست در طب سنتی

طب سنتی برای درمان کرامپ دست یا دیستونی شغلی ماساژ دادن با روغن‌های گیاهی را تجویز می‌کند که باعث تسکین درد کرامپ نویسندگی یا کرامپ نوازندگان می‌شود. از دیگر روش‌های توصیه شده درمان کرامپ دست در طب سنتی به این موارد اشاره می‌کنیم:

  • روزی ۳ بار مالش موضعی با روغن مرزنجوش
  • ۱۰ گرم نعنا را با یک لیتر آب جوشانده و صاف کنید. محلول را شیرین کرده و روزانه میل کنید.
  • روزی ۱۰ گرم گل نرگس را با یک چهارم لیتر آب جوشانده و پس از اینکه آبش خشک شد مانند پماد روی محل گرفتگی عضلات دست بمالید.
  • ۱۰۰ گرم گل بابونه خشک را با ۵۰۰ گرم روغن زیتون مخلوط کنید و ۲ ساعت به‌صورت بن ماری روی حرارت غیرمستقیم بجوشانید. درنهایت بابونه‌ها را داخل پارچه بریزید و روی محل گرفتگی بگذارید.
  • روزی ۴۰ گرم شاه پسند را با یک لیتر آب به ‌مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید و بعد صاف کردن در طول روز میل کنید.
  • ۵۰ گرم میوه نسترن خرد شده را چند ساعت در یک لیتر آب سرد خیس کنید و ۵ دقیقه بجوشانید. بعد اجازه دهید که ۱۵ دقیقه دم بکشد. حالا مخلوط را صاف کرده و همراه عسل روزانه میل کنید.
  • نوشیدن روزی ۵ فنجان چای بابونه
  • روزی ۲ قاشق چای‌خوری عسل همراه با غذا
  • یک قاشق خردل همراه با کمی آب نمک
  • ۲ قاشق چای‌خوری سرکه سیب را با یک قاشق چای‌خوری عسل و کمی آب گرم مخلوط کرده و روزانه بنوشید.

درمان کرامپ دست با فیزیوتراپی

در حال حاضر روش قطعی برای درمان کرامپ دست یا کرامپ نویسندگی وجود ندارد و گاهی لازم است که ترکیبی از روش‌های مختلف را امتحان کنید. یکی از روش‌های پیشنهادی، درمان کرامپ دست با فیزیوتراپی است که با کاردرمانی و انجام حرکات خاص شروع شده و در ادامه فیزیوتراپ، روش‌های دیگر را هم وارد برنامه درمانی می‌کند:

اگه به دنبال ماساژ برای درمان گرفتگی دست هستی، کلیک کن!

درمان گرفتگی عضلات دست و قفل شدن انگشتان دست

کار زیاد و استفاده نامناسب از دست‌ها باعث گرفتگی عضلات دست می‌شود. در ادامه راهکارهای درمان گرفتگی عضلات دست را آورده‌ایم:

  • استراحت دادن به دست
  • توقف فعالیت‌هایی که باعث گرفتگی عضلات دست می‌شوند مثل نوشتن، تایپ کردن، نواختن.
  • انجام حرکات کششی
  • ماساژ دست‌ها
  • کمپرس سرد یا گرم
  • استفاده از مکمل‌ها
  • مصرف آب.

درمان گرفتگی عصب دست (درمان گرفتگی رگ دست راست و چپ ناشی از عصب)

سندروم تونل کارپال کم‌کم ایجاد شده و به‌ تدریج بدتر می‌شود. درمان به‌ موقع گرفتگی عصب دست از پیشروی بیماری جلوگیری کرده یا آن را متوقف می‌کند. برای درمان گرفتگی عصب دست می‌توانید از مچ‌بندهای طبی کمک بگیرید. در موارد شدیدتر برای درمان گرفتگی عصب دست باید عمل جراحی انجام داد.

یوگا، تغییر فعالیت‌ها، استفاده از مکمل‌ها و روغن‌ها، مصرف ویتامین ب، منیزیم، استروئیدها، انجام فعالیت‌های کششی و ورزشی سبک و طب سنتی همگی از روش‌های درمان گرفتگی عصب دست هستند که باید با مشاوره با متخصص انجام دهید.

درمان گرفتگی عضلات دست
کمپرس سرد و گرم می‌تواند به کاهش گرفتگی دست و درمان آن کمک کند.

انواع کرامپ دست کدامند؟

این معضل بنا به علل مختلفی ایجاد می‌شود. کرامپ دست شغلی که در نویسندگان، نوازندگان و افرادی دیده می‌شود که زیاد از دست‌ها و انگشتان استفاده می‌کنند. گاهی هم کرامپ دست ناشی از بیماری زمینه‌ای است.

کرامپ نویسندگان، دو نوع اصلی دارد: ساده و دیستونیک.

  • کرامپ نویسندگی ساده معمولاً با بروز حالت‌های غیرطبیعی و حرکات غیرارادی بلافاصله پس از برداشتن خودکار شروع می‌شوند. بنابراین، این نوع کرامپ فقط  روی توانایی فرد در نوشتن تأثیر می‌گذارد.
  • کرامپ نویسندگی دیستونیک علاوه بر اینکه حین نوشتن ظاهر شده، در انجام سایر فعالیت‌ها با دست مانند اصلاح یا آرایش کردن و غذا خوردن با قاشق یا چنگال نیز بروز می‌کنند.

تفاوت سندروم تونل کارپال با کرامپ دست چیست؟

سندروم تونل کارپال (carpal tunnel syndrome) به خاطر فشردگی عصب میانی دست (از بازو به کف دست) ایجاد می‌شود. ضخیم یا متورم شدن تاندون‌ها به ‌خاطر آسیب دیدگی باعث فشردگی عصب میانی و سندروم تونل کارپال می‌گردد. سندروم تونل کارپال یکی از علل ایجاد کرامپ دست به‌ شمار می‌آید. افراد مبتلا به سندروم تونل کارپال علاوه بر این معضل، با حس تورم، سوزن سوزن شدن یا مور مور شدن کف دست و انگشتان روبه‌رو می‌شوند.

تفاوت سندروم تونل کارپال و کرامپ دست
سندروم تونل کارپال به خاطر فشردگی عصب میانی دست (از بازو به کف دست) ایجاد می‌شود.

علت گرفتگی دست راست (احساس برق گرفتگی در انگشتان دست راست)

عوامل مختلفی موجب گرفتگی یا درد دست راست می‌شوند از مشکلات عصبی گرفته تا فعالیت شدید و کمبودهای تغذیه‌ای. گاهی ممکن است درد دست راست نشانه وجود بیماری دیگری باشد. به طور کلی نوروپاتی محیطی، عوارض جانبی مصرف برخی داروها، ضربه فیزیکی، آرتروز دست، دیابت، سندروم تونل کارپال، روماتیسم مفصلی، کمبود تغذیه‌، فتق دیسک گردن، بیماری رینود، و استفاده بیش از حد از عضلات دست راست می‌توانند عامل درد دست راست باشند.

علت گرفتگی دست چپ و گرفتگی رگ عصب دست چپ

فاکتورهای مختلفی باعث گرفتگی یا درد دست چپ و یا حتی بی‌حسی می‌شوند مثل خوابیدن روی دست، سردردهای میگرنی. این نوع درد دست چپ معمولا بعد از مدت کوتاهی برطرف می‌شود، اما گاهی علت درد دست چپ به‌ خاطر وجود مشکلات پیچیده‌تری است. درد دست چپ می‌تواند به‌خاطر حمله قلبی یا سکته مغزی، مشکلات ستون فقرات یا مشکلات عصبی باشد. تروما، واکنش آلرژیک، گردش خون ضعیف، ام‌اس و عفونت باکتریایی لایم از دیگر عوامل ایجاد درد دست چپ هستند.

نحوه تشخیص کرامپ دست چگونه است؟

کرامپ عضلانی معمولا خودبه‌خود برطرف می‌شود و زیاد جدی و خطرناک نیست که نیازی به درمان پزشکی داشته باشد، اما اگر شدت علائم ابتلا به دیستونی کانونی شدید باشد باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک پس از انجام معاینات بالینی و نورولوژیکی با بررسی موارد زیر ابتلای فرد به این معضل را تشخیص می‌دهد:

  • محرک‌های خاص ایجادکننده دیستونی
  • عضلات درگیر شده
  • ویژگی‌های اسپاسم‌ها و وضعیت بدنی
  • این که چه فعالیت‌هایی تحت تأثیر قرار می‌گیرند
  • آیا عضلات در هنگام استراحت نیز دچار این عارضه می‌شوند یا نه.

ارزیابی‌های عملکردی، الکترومیوگرافی و بررسی‌های آزمایشگاهی از دیگر روش‌های تشخیص این معضل هستند.

اگر گرفتگی عضلات با علائم زیر همراه باشد باید به دکتر ارتوپد مراجعه کنید:

  • ناراحتی و درد شدید
  • کرامپ دست با تورم، قرمزی یا تغییرات در پوست همراه می‌شود.
  • ضعف عضلانی
  • گرفتگی عضلات به ‌صورت مکرر اتفاق می‌افتد
  • اگر گرفتگی با درمان خانگی بهتر نمی‌شود.

راهی برای پیشگیری از کرامپ دست وجود دارد؟

رعایت یک سری نکات اولیه می‌تواند از کرامپ دست پیشگیری کند:

  • محدود کردن فعالیت‌های روزانه
  • استراحت بیشتر و منظم بین فعالیت‌ها برای جلوگیری از کشیدگی پیوسته عضلانی
  • حفظ وضعیت بدنی مناسب حین نشستن
  • مشت کردن محکم و باز کردن تدریجی دست برای کشش ملایم انگشتان.
  • انجام حرکات کششی دست: دست خود را مشت کرده و مچ را به سمت بالا و پایین خم کنید. بعد، مچ دست را در جهت عقربه‌های ساعت و خلاف آن بچرخانید.
  • دست‌تان را از آرنج خم کرده و با ملایمت به سمت بیرون بکشید. این چرخه را تکرار کنید.
  • یک توپ کف دست خود گرفته و با انگشتان خود آن را فشار دهید.
علائم کرامپ دستعلت گرفتگی دستدرمان گرفتگی دست
صاف شدن انگشتان و افتادن قلم از دستکم آبی بدنمصرف آب
حس ناهماهنگی بین انگشتانسندروم دست سفتاستفاده از مکمل‌ها
خم یا صاف شدن انگشتان در زمان نامناسبسندروم تونل کارپالکمپرس سرد یا گرم
کرامپ نوشتنماساژ دست‌ها و استراحت دادن به دست
ام اس انجام حرکات کششی
روماتیسم مفصلیمچ‌بندهای طبی
علائم، علت و درمان گرفتگی دست

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

کرامپ دست بنا به دلایل مختلفی از جمله علل خفیف یا جدی و حاد روی می‌دهد مثل کمبود ویتامین یا الکترولیت، آسیب عصبی و بیماری‌های مزمنی مثل آرتروز، رماتیسم مفصلی، و یا بیماری‌های کلیوی. گاهی هم استفاده بیش از حد از مفاصل دست به ‌خاطر شغل باعث گرفتگی عضلات دست و ایجاد دیستونی شغلی می‌شود. کرامپ نویسندگان به‌خاطر نوشتن بیش از حد به ‌وجود می‌آید.

شیوه‌های درمان کرامپ دست بسته به علت اصلی ایجاد گرفتگی فرق می‌کنند. ماساژدرمانی، انجام حرکات کششی، دارو درمانی، مراجعه به فیزیوتراپیست و جراحی از جمله گزینه‌های درمانی کرامپ دست نویسندگان هستند.

اگر گرفتگی عضلات دست و دست درد، چه درد دست راست یا درد دست چپ، خود به خود بهبود پیدا نکند و شدیدتر شود، یا روی حرکات دست تاثیر بگذارد، بهتر است به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید. بعد از مشاوره با دکتر ارتوپد آنلاین می‌توانید درباره روش‌های درمان گرفتگی عضلات دست تصمیم بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

کرامپ دست ساده مانند کرامپ نویسندگی یا کرامپ نوازندگان نیازی به جراحی ندارد. جراحی معمولا برای موارد اسپاسم دیستونی شدید تجویز می‌شود.

بله، گرفتگی عضلات، اسپاسم عضلات یا کرامپ دست همگی یکسان هستند.

بله، ماساژ و مالش موضعی محل گرفتگی عضلات یکی از روش‌های مفید برای بهبود کرامپ دست است.

کرامپ دست ساده معمولا خطرناک و جدی نیست و خودبه‌خود برطرف می‌شود.

کرامپ دست یا اسپاسم عضلانی دست بنا به دلایل مختلفی ظاهر شده که باعث درد و ناراحتی زیادی در افراد می‌‌شود. نوشتن زیاد یکی از علل ایجاد گرفتگی عضلات دست به ‌شمار می‌آید.

در برخی افراد، گرفتگی و حرکات غیرمعمول دست‌ها، عضلات اطراف آرنج و شانه را هم درگیر می‌کند و می‌تواند منجر به گرفتگی عضلات شانه هم شود. علاوه بر گرفتگی عضلات، لرزش دست، پلک‌ها یا تارهای صوتی از دیگر عوارض زیاد نوشتن هستند. نزدیک دوسوم افراد مبتلا به کرامپ نویسندگی دچار مشکل مداوم در نوشتن شده و دست‌خط ناخوانایی دارند. نیمی از افرادی که از کرامپ نویسندگی ساده رنج می‌برند در نهایت به کرامپ نویسندگی دیستونیک مبتلا می‌شوند. به ‌همین دلیل است که مشاوره با فیزیوتراپ یا مشاوره تلفنی با دکتر ارتوپد در مراحل اولیه درمان کرامپ نویسندگی اهمیت دارد.

اگر زیاد می‌نویسید و درد دست دارید، احتمالا درد دست در اثر نوشتن به دلیل کرامپ نوشتن است. این اسپاسم و گرفتگی دست در زمان نوشتن به خصوص اسپاسم در انگشتان دست می‌تواند به دلیل محکم گرفتن خودکار یا مداد برای نوشتن هم باشد. درد دست در اثر نوشتن موجب ناهماهنگی سیستم اسکلتی عضلانی دست می‌شود.

کج گرفتن دست هنگام نوشتن یا کج گرفتن خودکار حین نوشتن معمولا به‌ خاطر کرامپ نویسندگی است که ناشی از زیاد نوشتن و استفاده بیش از حد از انگشتان و دست‌ها است. توانایی فرد به‌خاطر کرامپ نویسندگی ساده تحت تاثیر قرار گرفته و موجب کج گرفتن دست هنگام نوشتن می‌شود.

لرزش دست هنگام نوشتن یکی از عوارض کرامپ نویسندگان است که به‌ خاطر نوشتن زیاد ایجاد می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.6از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره گرفتگی دست

  1. ناشناس گفت:

    سلام وقت بخیر دست راست من خورد به دیوار بعد گرفت بادرد شدید الان انگشت کوچیکه دست راستم بی حس شده ۱ساعته چکار کنم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      این حالت ممکن است موقتی باشد.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک عمومی مراجعه کنید.دکتر عمومی

  2. پویان گفت:

    سلام من سرکارم دستم خوبه شب که خوابم دستم میگیره انگشتام وزوزمیکنه همراه بادرد مچ بندبندانگشتام وسفتی پوست وهرچی میزنم زمین اروم نمیگیره بعدباماساژ دست وروغن گیاهی کمکم دردش اروم میشه سوزش دست سوزن سوزن میشه وخشک انگارگردش خون نداره ممنون از راهنمایی شما

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      ممکن است بدلیل مشکلات عصبی باشد.
      توصیه می‌شود جهت درمان به پزشک متخصص اعصاب و روان مراجعه شود.فوق تخصص اعصاب و روان

  3. رویا گفت:

    سلام:من دست چپم خواب میره بعد از چند دقیقه درس میشه و انگشت هام بعضی موقع ها سوزش داره و پاهام هم خواب میره و ن به اندازه دستم و پاهام سوزش داره میشه بگین مشکل از چیست ممنون

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      خواب رفتگی دست میتونه به علت فشار به اعصاب عبوری به این نواحی باشد که دیسک مهره های گردنی میتونه عامل این موضوع باشد. سوزش کف پا نیز ممکنه به علت چربی خون و کمبود ویتامین ها و یا مشکلات مهره های کمری باشد. بهتره با مراجعه به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی نوار عصب و عضله گرفته شود تا علت مشخص گردد.
      بهترین دکتر طب فیزیکی و توانبخشی

  4. Mehrgan گفت:

    سلام
    من احساس ناراحتی در مچ دست چپ داشتم. ولی زیاد نبود. تا اینکه حس کردم دستم ورم کرده و یهو این ورم زیاد شد که عملا نمی‌تونستم کاری با دستم انجام بدم.
    با مراجعه به پزشک و تصویر رادیولوژی گفتند آب میان بافتی جمع شده و دارو ضد التهاب دادند. بهتر شده اما نه کاملا(ده روز باید دارو مصرف کنم) علتش رو نمیدونم؟ من کلا استرسی هستم مثلاً با دست چپ گوشی رو بگیرم و با یک مسئله تنش زا و پر استرس رو به رو بشم همون دست دردناک می‌شود بصورتی که حس میکنم رگهای عصبی دستم کشیده می‌شوند. یا دچار گرفتگی عضلات کف دست

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      ممکن است به علت خیز (اِدِم) باشد و یا مشکل عصبی داشته باشد.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.دکتر مغز و اعصاب

  5. بهاره شاه حسینی گفت:

    با سلام
    ممنون میشم جواب منو بدین
    من دستها و پاهام از گز گز کردن شروع و سپس بعد ۲دقیقه دستهام چنگ میشه و خشک میشه باز و بسته هم نمیشه آزمایشات کلی دادم کلسیم هم لب مرز بوده علتش ممکن چی باشه توروخدا جوابمو بدین آخه خیلی نگرانم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      ممکن است به علت مشکلات عصبی باشد.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید
      دکتر مغز و اعصاب

  6. ساناز گفت:

    سلام من ۱۷ سالمه
    یه چندماهی هست که دست چپم درد میکنه و پشت کتف چپم شانه هم همینطور انگار حس میکنم که از شانه تا دست گرفته و وقتی مالش میدم بهتر میشه قبلا کار که میکردم حس کردم رگ دستم کش اومده و پشت کتف درد سوزش داشتم و الانم وقتی از خواب بیدار میشم انگار شانه چپم گوفته شده دکتر قلبم رفتم و گفتن مشکل از قلب نیس

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      ممکن است این درد منشأ عصبی داشته باشد
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید دکتر مغز و اعصاب

  7. ایدا گفت:

    سلام من ۱۷ سالمه
    یه چندماهی هست که دست چپم درد میکنه و پشت کتف چپم شانه هم همینطور انگار حس میکنم که از شانه تا دست گرفته و وقتی مالش میدم بهتر میشه قبلا کار که میکردم حس کردم رگ دستم کش اومده و پشت کتف درد سوزش داشتم و الانم وقتی از خواب بیدار میشم انگار شانه چپم گوفته شده دکتر قلبم رفتم و گفتن مشکل از قلب نیس

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      این درد ممکن است منشأ عصبی داشته باشد
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید دکتر مغز و اعصاب

  8. ط گفت:

    با سلام،دست راست من بی حس و درد داره و همینطور وقتی به مچ دستم دست میزنم برق میگیره برق گرفتگی روی دستم ایجاد میشه و دکتر ارتوپد عمل جراحی پیشنهاد کردن و من خیلی استرس دارم؟ به نظرتون چرا برق گرفتگی ایجاد میشه؟ ممنونم راهنمایی بفرمایید

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      ممکن است مشکل شما منشا عصبی داشته باشد.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه شود.دکتر مغز و اعصاب

  9. محمدرضا گفت:

    باسلام وتشکر ازنشرگرانبهاوکامل ومفیدتان

  10. سمیه گفت:

    سلام دست سمت چٮم بی حس می شه ودرد می کنه استرس شدید،می گیرم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      گرفتگی دست شما ممکنه به علت مشکلات گردن که به عصب فشار می آورد و یا التهاب و فشار به عصب دست باشد. در این خصوص با مراجعه به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و انجام نوار عصب علت مشکل مشخص می شود.
      بهترین دکتر طب فیزیکی و توانبخشی

      1. محمد گفت:

        سلام خسته نباشی،دستم خیلی میگرن اینطوری مثال بزنم کش انداختن صندلی یا سربار ،بعد چند ثانیه ماهیچه دستم انگار میگره قدرت دیگه نداره بعد فوت مادرم فشار عصبی اینطور شودم

        1. همیار دکترِتو گفت:

          دوست عزیز
          این گرفتگی میتونه به علت فشار به عصب دست و یا کمبود املاح کلسیم و ویتامین دی باشد. بهتره با مراجعه به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی نوار عصب گرفته شود.