درد دست چپ چه دلیلی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

درد دست چپ می‌تواند به این معنی باشد که استخوان یا مفصل شما آسیب دیده‌است یا عصب فشرده شده‌است. این درد می‌تواند نشانه‌ی بیماری قلبی هم باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

left-hand-pain

اگر دست چپ شما درد می‌کند، اولین فکری که به ذهنتان می‌رسد این است که احتمالا ضربه یا آسیبی فیزیکی به دستتان وارد شده‌است. درد دست چپ گاهی اوقات می‌تواند از جای دیگری منشأ بگیرد. درد دست می‌تواند به این معنی باشد که استخوان یا مفصل شما آسیب دیده‌است یا اینکه عصب فشرده شده‌است و یا مشکلی در قلب خود دارید.

در این مطلب از دکترتو علل مختلف درد دست چپ را با هم مرور می‌کنیم و روش‌های درمان آنها را با هم بررسی می‌کنیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

برای تشخیص و درمان درد دست چپ باید دکتر ارتوپد مراجعه کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

اگر شما هم در دست چپ خود احساس درد می‌کنید

همین حالا با پزشک در ارتباط باشید

علائم درد دست چپ چیست؟

درد در دست چپ ممکن است به شکل زیر بروز کند:

  • گرفتگی رگ دست
  • گز گز کردن دست چپ
  • داغ شدن دست چپ
  • تیر کشیدن دست و درد شارپ
  • درد نامفهوم و dull
  • عدم توانایی تکان دادن دست
  • افزایش درد هنگام تکان دادن و یا ایجاد آن هنگام حرکت دادن دست چپ

علل درد دست چپ

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است در دست چپ خود درد داشته باشید. درد دست چپ می‌تواند از عوارض آرتریت و سایر بیماری‌های مزمن یا یک مشکل قلبی باشد، یا اینکه ممکن است سک فشار یا ضربه ساده عامل این درد باشد. در ادامه به بررسی دلایل اصلی درد دست چپ می‌پردازیم.

۱. آنژین

آنژین یکی از علائم بیماری عروق کرونر قلب است. این بدان معناست که عضلات قلب شما به‌اندازه‌ی کافی خون غنی از اکسیژن دریافت نمی‌کنند. آنژین علائمی مانند حمله قلبی ایجاد می‌کند، اما معمولا فقط چند دقیقه طول می‌کشد. این درد معمولا زمانی‌که در حال فعالیت هستید بدتر می‌شود و زمانی که استراحت می‌کنید بهتر می‌شود.


۲. بورسیت

بورسا کیسه‌ای پر از مایع بین استخوان و قسمت‌های متحرک مفصل است. هنگامی که بورسا ملتهب می‌شود، بورسیت نامیده می‌شود. بورسیت شانه، اغلب نتیجه‌ی حرکت‌های مکرر است. خطر بورسیت با افزایش سن افزایش می‌یابد. درد دست چپ ناشی از بورسیت با حرکت یا درازکشیدن روی بازو یا شانه بیشتر می‌شود و ممکن است نتوانید به‌طور کامل شانه خود را بچرخانید. از علائم دیگر می‌توان به سوزش و گزگز اشاره کرد.


۳. شکستگی استخوان

گاهی اوقات ممکن است شما به جز درد علاِئم دیگری همچون بیرون‌زدگی استخوان ندارید، اما این بدان معنا نیست که استخوان شما نشکسته است. استخوان شکسته ممکن است بعد از شکستگی در جای خود باقی بماند و فقط درد را در دست چپ شما انعکاس دهد. تورم و بی‌حسی از علائم دیگر نشان‌دهنده‌ی شکستگی استخوان دست چپ است.

left-hand-pain-and-heart-attack
درد دست چپ می‌تواند نشانه حمله قلبی باشد، البته هر دردی در سمت چپ بدن به‌معنای حمله قلبی نیست.

۴. حمله قلبی

لخته‌شدن خون یا پارگی در عروق کرونر (سرخرگ‌های اکلیلی) حرکت جریان خون به بخشی از قلب را متوقف می‌کند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، عضله به‌سرعت آسیب می‌ببیند. اگر این عارضه سریعا درمان نشود، عضله‌ی قلب ازبین می‌رود.

علائم دیگر حمله قلبی عبارت‌اند از:

  • درد یا فشار قفسه سینه
  • درد در پشت گردن، شانه یا فک
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • تنگی نفس
  • سبکی سر یا غش
  • عرق سرد
  • خستگی‌

۵. فتق دیسک گردن

دیسک‌ها پدهای بین استخوان‌های ستون فقرات هستند. این پد‌ها به‌عنوان ضربه‌گیر ستون فقرات شما عمل می‌کنند. دیسک فتق در گردن به‌معنی پاره‌شدن یا فشار بر روی اعصاب است. در این حالت درد ممکن است از گردن شما شروع شود، سپس به سمت شانه و پایین دست چپتان حرکت کند. زمانی که فتق دیسک گردن اتفاق می‌افتد عالئمی مانند درد، بی‌حسی، گزگز یا سوزش در دست چپ شایع است. هنگام فعالیت ممکن است درد دست چپ افزایش یابد.


۶. عصب فشرده یا رادیکولوپاتی گردنی

عصب فشرده در نتیجه فتق دیسک، ضربه یا آسیب ناشی از ساییدگی است. علائم عصب فشرده‌شده مشابه علائم فتق دیسک است. علائم عصب فشرده شامل بی‌حسی، گزگز، یا احساس سوزش در دست چپ است.


۷. پارگی روتاتور کاف

بلندکردن یک جسم سنگین یا انجام حرکات تکراری می‌تواند منجر به پارگی تاندون در روتاتور کاف شانه‌‌ی چپ شود. این اتفاق به‌طور قابل‌توجهی شانه را ضعیف می‌کند و انجام کا‌رهای روزانه را دشوار می‌کند.

آسیب‌های روتاتور کاف اگر به پهلو دراز بکشید بیشتر می‌شود. درد دست چپ، زمانی بدتر می‌شود که بعد از پارگی روتاتور کاف بازوی خود را به‌روش خاصی حرکت دهید. این اتفاق می‌‌تواند دست چپ شما را به‌میزان قابل‌توجهی ضعیف‌تر کند و دامنه حرکتی شانه شما را هم تحت تأثیر قرار دهد.

برای تشخیص و درمان درد دست چپ باید دکتر ارتوپد مراجعه کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

۸. رگ‌به‌رگ‌شدن و کشیدگی

رگ‌به‌رگ‌شدن دست چپ زمانی اتفاق می‌افتد که چیزی را به شیوه‌ی اشتباه بلند کنید یا زمین بخورید و به بازویتان فشار وارد شود. اگر این عوامل باعث آسیب تاندون‌ها یا عضله شود، کبودی، تورم و ضعف را تجربه خواهید کرد.


۹. تاندونیت

تاندون‌ها نوا‌رهای بافتی انعطاف‌پذیری هستند که استخوان‌ها و ماهیچه‌ها را به هم متصل می‌کنند. هنگامی که تاندون‌ها‌ی دست چپ ملتهب می‌شوند، تاندونیت نامیده می‌شود. تاندونیت شانه یا آرنج می‌تواند باعث درد بازوی چپ شود. خطر تاندونیت با بالارفتن سن افزایش می‌یابد. علائم تاندونیت مشابه علائم بورسیت است.

درد دست چپ می‌تواند علل مختلفی داشته باشد، مانند حمله قلبی یا گرفتگی عروق قلب، یا یک کشیدگی عضلانی ساده یا اینکه از فتق دیسک گردن ناشی شود.

در صورت درد دست چپ چه باید کرد؟

در ادامه برخی راهنمای‌های کلی در مورد درد دست چپ و اقدامات لازم را ارائه کرده‌ایم.

  • حملات قلبی می‌تواند به‌طور ناگهانی یا به‌آرامی شروع شود. شایع‌ترین علامت آن ناراحتی یا درد در قفسه سینه است. اگر فکر می‌کنید دچار حمله قلبی شده‌اید، فورا با اورژانس تماس بگیرید.
  • اگر قبلا بیماری قلبی برای شما تشخیص داده شده‌است، درد بازوی چپ باید به‌طور مداوم بررسی شود.
  • استخوانی که به‌درستی ترمیم نشود در درازمدت برای شما دردسرهای بیشتری ایجاد می‌کند. اگر احتمال شکستگی استخوان  دست چپ‌تان را می‌دهید، فورا به پزشک مراجعه کنید.
  • عدم درمان بورسیت، تاندونیت و پارگی روتاتور کاف می‌تواند منجر به عوارضی مانند شانه یخ‌زده شود که درمان آن بسیار سخت‌تر است. اگر نمی‌توانید شانه، آرنج یا مچ دست چپ خود را به‌طورکامل بچرخانید، به پزشک مراجعه کنید. درمان زودهنگام می‌تواند از بدترشدن آن جلوگیری کند.
  • برای کشیدگی و رگ‌به‌رگ شدن، سعی کنید به بازوی خود استراحت دهید و در صورت امکان آن را بالا نگه دارید. چند بار در روز به‌مدت ۲۰ دقیقه از یخ استفاده کنید. می‌توانید داروهای مسکن بدون‌نسخه مصرف کنید. درحالی‌که برخی از کشیدگی‌ها جدی نیستند، اما اگر مراقبت مناسب انجام نشود، می‌‌توانند جدی شوند. اگر درمان‌های خانگی کمکی نکرد و درد دست چپ زندگی روزمره‌ شما را مختل کرده‌است، با پزشک‌تان تماس بگیرید.

علت درد زیر بغل چپ چیست؟

درد زیر بغل چپ می‌تواند نگران‌کننده باشد و بسیاری از افراد هرگونه درد در سمت چپ بدن خود را با حمله قلبی مرتبط می‌دانند. زیربغل نقطه تلاقی عضلات، بافت‌های همبند، غدد لنفاوی و رگ‌های خونی است. به‌ همین دلیل، مشکلات زیادی می‌تواند منجر به درد زیر بغل چپ شود. علت این درد از کشیده‌شدن عضلات و واکنش‌های آلرژیک خفیف تا مسائل شدیدتر مانند عفونت زمینه‌ای متغیر است.

علل درد زیر بغل چپ عبارت‌اند از:

۱. کشیدگی عضلات

کشیده‌شدن عضله یا واکنش آلرژیک از علل احتمالی درد زیر بغل چپ هستند. بسیاری از عضلات اطراف شانه و زیر بغل در صورت آسیب‌دیدن می‌توانند باعث درد شوند. افراد می‌توانند در هنگام گرفتن یک جسم، چرخش نادرست یا کشش بیش از حد دچار کشیدگی عضله در این ناحیه شوند.

افرادی که به‌طور منظم ورزش می‌کنند، به‌ویژه آنهایی که تمرینات وزنه‌برداری انجام می‌دهند، ممکن است بیشتر دچار کشیدگی عضلانی شوند. دراین مواردزمانی‌که فرد به عضله آسیب‌دیده استراحت دهد و کشش‌های ملایم انجام دهد، درد به‌مرور زمان از بین می‌رود. اگر درد بعد از حدود یک هفته از بین نرفت، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.


۲. عکس العمل‌های آلرژیتیک

زیر بغل محل مکرر واکنش‌‌های آلرژیک است که می‌تواند باعث درد زیر بغل چپ یا هر دو زیر بغل شود. بیشتر واکنش‌های آلرژیک در این ناحیه به‌دلیل استفاده از مواد شیمیایی است که افراد روی بدن یا لباس‌هایی که با زیر بغل در تماس هستند، استفاده می‌کنند.


۳. عفونت‌های پوستی

عفونت پوست زیر بغل چپ ممکن است باعث خارش و درد شود. باکتری‌ها در محیط‌های گرم و مرطوب مانند زیر بغل رشد می‌کنند. رشد بیش‌از‌حد باکتری‌ها در این ناحیه ممکن است منجر به عفونت شود که می‌تواند باعث قرمزی، تورم و درد و سایر علائم شود. سایر اشکال عفونت، مانند عفونت‌های قارچی ناشی از کرم حلقوی یا مخمر هم ممکن است باعث درد و سوزش مشابه در ناحیه‌ی زیر بغل چپ شود.


۴. هیدرادنیت

هیدرادنیت یک بیماری مزمن است که علائمی مشابه آکنه شدید ایجاد می‌کند. این بیماری به‌دلیل گرفتگی فولیکول‌ها و غدد مو رخ می‌دهد. این مشکل در برخی نواحی بدن مانند زیر بغل، جایی که پوست به هم ساییده می‌شود، شایع است. هیدرادنیت می‌تواند منجر به ایجاد کیست‌ها یا کورک‌های متعدد در این ناحیه شود. علاوه بر این جوش‌ها، فرد احتمالا درد و حساسیت را هم در زیر بغل چپ یا راست تجربه خواهد کرد.


۵. ویروس واریسلا زوستر

ویروس واریسلا زوستر باعث آبله‌مرغان و زونا می‌شود. بروز هر دو بیماری در زیر بغل چپ امکان‌پذیر است.

برای تشخیص و درمان درد دست چپ باید دکتر ارتوپد مراجعه کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

سریع‌ترین روش برای درمان درد دست چپ چیه؟

همین حالا مشاوره بگیر

۶. تورم غدد لنفاوی

غدد لنفاوی بسته‌های بافتی کوچک به شکل لوبیا هستند که نقش حیاتی در سیستم ایمنی دارند. غدد لنفاوی به فیلتر سموم از لنف کمک می‌کنند و گلبول‌های سفید خون را برای کمک به مبارزه با بیماری تحویل می‌دهند. زیر بغل تعداد زیادی غدد لنفاوی را در خود جای‌داده‌است. غدد لنفاوی به‌عنوان بخشی از واکنش کلی سیستم ایمنی، مانند عفونت یا بیماری، متورم می‌شوند.

غدد لنفاوی متورم در زیر بغل  چپ ممکن است باعث موارد زیر شود:

  • یک یا چند توده
  • نرمی پوست
  • درد.

۷. پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری خودایمنی است که منجر به رشد بیش‌ازحد سلول‌های پوست می‌شود. تجمع سلول‌های پوستی لکه‌هایی به نام پلاک را به‌ وجود می‌آورد. این پلاک‌ها می‌توانند علائمی مانند خارش و درد ایجاد کنند. پلاک‌های پسوریازیس در هر جایی از جمله زیر بغل چپ ایجاد می‌شوند. برخی از اشکال پسوریازیس از جمله پسوریازیس معکوس در ناحیه زیر بغل چپ شایع‌تر است.


۸. آسیب عصبی

آسیب عصبی هم ممکن است باعث درد زیر بغل چپ شود. ضربه عصبی می‌تواند در نتیجه یک آسیب جسمی، مانند آسیب ناشی از استفاده بیش‌ازحد در حین ورزش، تصادف یا سقوط باشد.

neck-pain-and-left-hand-pain
آسیب به گردن می‌تواند عملکرد دستگاه عصبی را ضعیف کند و در نتیجه اندام‌های بدن به خوبی عمل نمی‌کنند.

درد گردن و درد دست چپ چه ارتباطی با هم دارند؟

از آنجایی که نخاع از گردن می‌گذرد و اعصاب محیطی هم در نخاع قرار دارند، آسیب به گردن می‌تواند عملکرد دستگاه عصبی را ضعیف کند و باعث شود که اندام‌های بدن به‌خوبی عمل نمی‌کنند.

هر چند ممکن است درد گردن بر اثر قرارگیری سر در موقعیت بد هنگام خواب ایجاد شود، اما در موارد زیادی درد گردن به سمت دست چپ انتشار می‌یابد. عواملی که باعث انتشار درد از گردن به درد دست چپ می‌شود به شرح زیر است:

  • حرکت شلاقی سر

وقتی سرتان به‌شدت به عقب و جلو رانده می‌شود، به‌اصطلاح شما با گردنتان شلاق می‌زنید. این عمل می‌تواند از یک تکل فوتبال، تصادف وسیله نقلیه یا یک حادثه خشونت‌آمیز مشابه رخ دهد. ضربه شلاقی آسیب دردناکی به گردن وارد می‌کند. سفتی گردن و سردرد از دیگر علائم شایع شلاق است.

  • تورتیکولی حاد

تورتیکولی حاد زمانی اتفاق می‌افتد که ماهیچه‌های گردن به‌طور ناگهانی منقبض می‌شوند و باعث می‌شود سر شما به یک طرف بپیچد. این عمل معمولا باعث درد در یک طرف گردن می‌شود و با خوابیدن نامناسب و بدون تکیه‌گاه در زیر سر ایجاد می‌شود. در برخی موارد هم بر اثر سرمای وارد‌شده به گردن ایجاد می‌شود.

تمرینات کششی، ماساژ و اعمال گرما، به کاهش درد در این ناحیه کمک می‌کنند.

دیگر عواملی که باعث درد در زیر بغل چپ می‌شود عبارت‌اند از:

  • التهاب
  • فشار عضلانی
  • فشرده شدن عصب

البته لازم به ذکر است که این عوامل منحصر به سمت چپ بدن نیستند و در زیر بغل راست هم ممکن است ایجاد درد و ناراحتی کنند.


رابطه درد دست چپ با استرس

اضطراب و استرس و یا عصبانیت از راه‌های مختلفی باعث ایجاد درد می‌شود، برای برخی افراد، این درد در بازوی چپ ظاهر می‌شود. طبق گفته انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا، افراد مبتلا به اضطراب اغلب درد مزمن ناشی از تنش عضلانی، درد یا سردرد را تجربه می‌کنند.

افرادی که اضطراب را تجربه می‌کنند ممکن است حملات پانیک داشته باشند. حملات پانیک یا حملات اضطراب، دوره‌هایی از اضطراب شدید هستند. این حملات می‌توانند علائمی مشابه علائم حمله قلبی ایجاد کنند، مانند درد قفسه سینه، درد بازو، ضربان قلب سریع و تنگی نفس.

فیزیوتراپی برای درمان و یا کاهش علائم و درد دست استفاده می‌شود. در دکترتو می‌توانید با بهترین فیزیوتراپیست در شهر خود آشنا شوید و برای دریافت نوبت ویزیت حضور اقدام کنید.

درمان درد دست چپ

اگر علت درد دست چپ شما بیماری قلبی است، با حذف علت بیماری قلبی، مشکل درد دستتان هم برطرف خواهد شد. اگر درد دستتان ناشی از آسیب استخوانی یا عضلانی است، باید برای درمان آسیب به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید و توصیه‌های پزشک را انجام دهید. در مواردی که بعد از عمل قلب باز دچار این عارضه شدید، با متخصص قلب و عروق صحیت کنید.

برای درمان رگ‌به‌رگ‌شدن و کشیدگی عضلات، بازوی خود را بالاتر از سطح قلب قرار دهید و به آن استراحت دهید. روی منطقه‌ی آسیب‌دیده چندین بار در روز از کمپرس یخ استفاده کنید. استفاده از بانداژ یا آتل هم ممکن است مفید باشد.

فیزیوتراپی، کاردرمانی، استراحت و دارو درمانی از درمان‌های اصلی برای موارد زیر هستند:

  • بورسیت
  • فتق دیسک
  • عصب فشرده
  • پارگی روتاتور کاف
  • تاندونیت
  • سندرم خروجی قفسه سینه عروقی.

اگر پس از یک ارزیابی جامع، پزشک تشخیص داد که اضطراب باعث درد دست چپ شما می‌شود، درمان توصیه‌شده به احتمال زیاد از دستورالعمل‌های درمان اختلالات اضطرابی پیروی می‌کند.

این درمان شامل موارد زیر است:

  • ایجاد تغییرات در سبک زندگی مانند ورزش منظم، تغذیه مناسب و خواب کافی برای کاهش استرس
  • تغییر الگوهای تفکر و رفتار شما که باعث بروز استرس در شما می‌شود.
  • داروی ضد اضطراب.
left-hand-pain-treatment
برای درمان درد دست چپ بهتر است به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.

درمان خانگی درد دست چپ

تا زمانی‌که به پزشک مراجعه کنید، درمان خانگی به بهبود آسیب‌دیدگی و درد دست چپ کمک می‌کند. به‌عنوان‌مثال، اگر فکر می‌کنید بازوی شما شکسته است، از یک بند برای بی‌حرکت‌کردن آن استفاده کنید و درحالی‌که منتظر مراقبت‌های پزشکی هستید، از کمپرس یخ استفاده کنید.

بسیاری از انواع دیگر درد دست چپ می‌توانند به‌خودی‌خود بهبود یابند، به خصوص اگر شما:

  • اازانجام هر فعالیت معمولی که می‌تواند بازوی شما را خسته کند جلوگیری کنید و به دست چپ خود استراحت دهید.
  • از کیسه یخ روی محل درد سه بار در روز به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه استفاده کنید.
  • محل تورم رو با یک بانداژ ببندید.
  • بازوی خود را بالاتر از سطح قلب قرار دهید.

درمان سنتی درد دست چپ

درمان سنتی رایج‌ترین شیوه درمانی از نوع خانگی است که تأثیرات مثبتی هم دارد.

  • زردچوبه را امتحان کنید: این ادویه یک ماده‌ی ضد التهاب مؤثر است. می‌توانید پودر زردچوبه را با اسموتی مخلوط کنید یا فقط از مکمل زردچوبه استفاده کنید.
  • چای سبز بنوشید: ثابت شده‌است که مصرف ۳ تا ۴ فنجان چای سبز در روز، در مبارزه با درد ناشی از آرتریت بسیار مؤثر است. چای سبز همچنین با آرتریت پیشگیری می‌کند و از سلامت کلی شما حمایت می‌کند.
  • به موسیقی پناه ببرید: موسیقی سلاحی قدرتمند در برابر درد است. مطالعات نشان می‌دهد که گوش‌دادن به موسیقی دلخواه و با احساس خوب می‌تواند درد شما را کاهش دهد.
  • بوی خوب: سعی کنید رایحه‌های دلپذیر را در سرتاسر خانه خود قرار دهید. به‌ویژه رایحه اسطوخودوس که بسیار آرام‌بخش است. کارشناسان معتقدند که بوی خوش می‌تواند نحوه درک ما از درد را تغییر دهد.
  • استفاده از مکمل‌ها: سعی کنید مکمل‌های ضد التهابی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا به کاهش درد دست چپ شما کمک کند. روغن ماهی یا روغن کریل، اسیدهای چرب امگا ۳ را فراهم می‌کند که با التهاب مبارزه می‌کند. ویتامین C و ویتامین D هم برای تسکین درد دست چپ بسیار مفید هستند.

برای تشخیص و درمان درد دست چپ باید به دکتر ارتوپد یا متخصص روماتولوژی مراجعه کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

درد دست چپ عمدتا به‌صورت خانگی درمان می‌شود، اما سلامتی شما گران‌بها‌ترین سرمایه شماست و مراقبت از این سرمایه نیاز به کوشایی و پیگیری دارد. اگر احساس می‌کنید درد دست شما ناشی از علل خطرناکی همچون حمله قلبی است، بهتر است هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. درد دست چپ عمدتا توسط پزشکان متخصص ارتوپدی بررسی ‌می‌شود، اما باتوجه به علت درد ممکن است برای معاینه به پزشکان دیگر ارجاع داده شوید.

بهترین راه برای اینکه تشخیص دهید که باید برای درد دستتان به چه پزشکی باید مراجعه کنید، این است که از یک پزشک عمومی مشاوره بگیرید. به‌طور کلی شایع‌ترین عوامل درد دست توسط متخصص ارتوپد، پزشک متخصص روماتولوژی و فیزیوتراپیست‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اگر در دستتان احساس درد می‌کنید و نمی‌دانید باید به چه پزشکی مراجعه کنید، می‌توانید از بخش مشاوره تلفنی و آنلاین دکترتو راهنمایی دریافت کنید و همچنین در بخش نوبت‌دهی از بهترین متخصصان نوبت حضوری دریافت کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
منبع:
من رضا قشلاقی رحیمی 22 سالمه و دانشجوی رشته مهندسی IT هستم. به فعالیت در زمینه رشته درسیم علاقمندم و دوس دارم هرچه سریعتر تجربه بیشتری رو کسب کنم. دلیل انتخاب دکتر تو بیشتر بخاطر حرفه‌ای شدن توی بخش سئو هست و خوشحالم که با این تیم حرفه‌ای و منظم دارم همکاری می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره درد دست چپ

  1. اربابی گفت:

    دست چپم خیلی درد داره و بدن درد هم هستم حسنه و کوفته و تپش قلبم داره عرق هم می‌کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      درد بازو، بخصوص دردی که به بازوی چپ وارد می‌شود، می‌تواند حتی نشانه‌ای از حمله قلبی باشد. منظور از حمله قلبی، مرگ یا آسیب دیدگی بخشی از ماهیچه‌ قلب به دلیل کمبود اکسیژن است که درد بازوی چپ می‌تواند یکی از شایع‌ترین علامت آن به حساب آید. این درد ممکن است عجیب به نظر برسد چراکه ماهیچه بازو آسیب ندیده است.
      بهتر است به متخصص قلب مراجعه کنید

    2. ربابه جراحیان گفت:

      سلام دکتر عزیز حدود ۷روزه که بازوی چپم درد میکن زیر بغلم نه بالای بازوم میخواستم بدونم خطری دارد یا نه ممنونم

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        از نظر قلبی عروقی باید معاینه شوید
        جدی بگیرید

  2. ناشناس گفت:

    سلام دست چپ من درد داره و بدن دردو خسته و کوفته تپش قلب هم دارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      درد بازو، بخصوص دردی که به بازوی چپ وارد می‌شود، می‌تواند حتی نشانه‌ای از حمله قلبی باشد. منظور از حمله قلبی، مرگ یا آسیب دیدگی بخشی از ماهیچه‌ قلب به دلیل کمبود اکسیژن است که درد بازوی چپ می‌تواند یکی از شایع‌ترین علامت آن به حساب آید. این درد ممکن است عجیب به نظر برسد چراکه ماهیچه بازو آسیب ندیده است.
      بهتر است به متخصص قلب مراجعه کنید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/cardiologist

      1. ناشناس گفت:

        سلام

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          بفرمایید
          ؟

  3. صدرا گفت:

    با سلام، من هنگام رانندگی بیشتر از دست چپ استفادە میکنم و دستم را در نیم دایرە چپ در قسمت دە قرار میدم یعنی اگر فرمان ماشین را همانند ساعت نگاە کنیم روی ساعت دە دستم رو قرار میدم نزدیک بە یک سال هست شاهرگ دست چپم کم خون تر از دست راستم هست وقتی کمی انگشتامو بازو بستە میکنم خون جریان پیدا میکنە و بی حسی خفیفی هم از مچ تا قسمت چپ سینەام یعنی مابین زیر بغل چپ و سینەام احساس میکنم وقتی مسافت طولانی رانندگی میکنم بە دست چپم استراحت میدم و بهتر هستم ولی در داخل شهر یا مسیرهای پر پیچ و خم و سرعت پائین بیشتر اذیت میشم سن من ۴٢ سال هست کارهای ساختمانی هستم! در ضمن شاهرگ دست چپم رو کە با انگشت از آرنج بە مچ میگیرم جریان خون معلوم هست کە خالی میشە و وقتی قل میکنم خون بر میگردە بە شاهرگ دستم و بعضی وقتا همانند شلنگ نخی آتش نشانی کە آبی توش نیست میخوابە ولی دست راستم رگش معلومە ولی چپ بعضی وقتا حتا جای شاهرگ گود میشە! با سپاس از شما!

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      جدا از موقعیت قرار گیری در فرمان
      علایم مشکلات قلبی عروقی دارید
      در این شرایط انجام اکو لازم است

      عذرخواهی بابت تاخیر در پاسخگویی

  4. نیکی گفت:

    سلام خسته نباشید من بیست سالمه و گاهی اوقات قلبم و قفسه سینم تیر میکشه و دست چپم درد میگیره بنظرتون قلبم مشکلی داره
    چون هرچنوقت یبارم تپش قلب شدید میگیرم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      هر دردی در قفسه سینه نیازه ابتدا قلب بررسی شود سپس اگر مشکلی در قلب نبود مشکل گوارشی و معده و رفلاکس مورد بررسی قرار گیرد.

  5. نیکی گفت:

    سلام خسته نباشید .من گاهی اوقات قلبم تیر میکشه و همینطور قفسه سینه و دست چپم درد میکنه بنطرتون دلیلش چی میتونه باشه؟؟
    یه چنباری تپش قلب شدید گرفتم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      دقیقا علایم مشکلات قلبی عروقی دارید
      اکو و نوار قلب ضروری است
      خطرناک است و بهتر است جدی بگیرید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/cardiologist

  6. رسول صابرنیا گفت:

    سلام..بیشتر در روز ماهیچه بالای دستم درد میکنه و این درد خفیف به تمام دست چپ انتقال پیدا میکنه و یک حالت بی حسی دست چپ پیدا میکنه ،بدون درد قلب و قفسه سینه و مشکل تنفسی ، میخواستم ببینم این درد مربوط به قلب میباشد یا خیر.؟؟؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام جناب صابرنیا ی عزیز
      بله یک احتمال مشکلات قلب ست
      احتمال دیگر مشکلات عصبی و ستون فقرات، کمبود برخی ویتامین ها و… می باشد
      لطفا پیگیر باشید

  7. محمد اربابی گفت:

    مشکلات اعصاب و استرس داداش مطمئن باش،دارو الکی نخور علت یابی کن

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از راهنمایی خوبتان

  8. آزاده تقی زاده گان گفت:

    سلام من حدود دوماه که کتف چپم درد می کنه وتا زیر بازوی دستم درد می گیرد وزیر ربغلم گاهی می خارد خارش زیر بغلم زیاد ازاردهنده نیست وگردن درد وحتی شانه هایم درد می کنه وقتی می خوام دکهمه های لباس بچه رو ببندم نمی تونم دستم را زیاد بالا بگیرم درد می گیرد

  9. Sami گفت:

    ببخشید من ۲۰ سالمه چند روزه درد دست چپ،زیر بغل،سرگیجه،تنفس سریع دارم و انگار هواسم مشکل پیدا کرده چیزی رو درست متوجه نمیشم،تعادل ندارم و وسیله ای رو میخوام جا به جا کنم اونجای دقیق ک باید بزارم نمیتونم،دکتر هم رفتم ولی فقط یکم داروی شل کننده عضلانی و مسکن دادن

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      درد دست شما ممکنه از مشکلات دیسک مهره های گردنی باشد و یا گرفتگی عضلات. اگر با مصرف مسکتن و شل کننده های عضلانی بهبود پیدا نکردید برای بررسی به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کنید.
      بهترین دکتر طب فیزیکی و توانبخشی

      1. ستاره گفت:

        سلام
        من چند روزه که دست چپم به شدت درد میکنه و بیشتر اوقات تپش قلب دارم و گاهگداری تنگی نفس بعضی اوقات هم سرگیجه
        چی میتونه دلیلش باشه؟
        ولی دست چپم همواره درد میکنه و لحظه ایی نمیشه که دردش کم بشه
        ممنون

        1. همیار دکترِتو گفت:

          دوست عزیز
          دردر دست چپ به طور مداوم از مشکلات عصب دست و مهره های گردنی می باشد و نمیتونه ارتباط زیادی به درد قلبی داشته باشد چون درد مداوم است. علایم دیگر شما و این درد ممکنه به علت رفلاکس معده و مشکل گوارشی باشد بنابراین بهتره توسط متخصص گوارش از این نظر بررسی شوید.

  10. ناشناس گفت:

    سلام چن ساله گاهی اوقات درد درسمت چپ سینه و دستم دارم ولی موقع کار سنگین و دویدن هیچ درد نداره آیا مشکل القلب هه

    1. ناشناس گفت:

      سلام گردن و قلنج و دست وپای سمت چپم به شدت درد میکنه گاهی با بستن دست وپا آروم میشه ولی گاهی نه نشونه چیست

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        احتمال مشکلات قلبی و همچنین کمبود کلسیم و ویتامین دی۳ وجود دارد
        نیاز به بررسی بیشتری دارد