درد مچ دست، دردی که خواب را از چشمانتان می‌دزدد!

آنچه در این مقاله می‌خوانید

درد مچ دست می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. ضربه و کارهای فرسایشی مانند تایپ‌، کار با ماشین‌آلات و برخی ورزش‌ها از علل اصلی درد مچ دست هستند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

Wrist-pain

درد مچ دست یک شکایت مکرر است که علل مختلفی دارد. شایع‌ترین دلیل درد مچ دست پیچ‌خوردگی و تاندونیت است. پزشک بر اساس علائم شما، مشکل اصلی را تعیین می‌کند، برخی از این علائم عبارت‌اند از: درد شدید، درد مبهم، سوزن‌سوزن‌شدن یا گرفتگی.

به‌دلیل آناتومی پیچیده مچ دست، تعیین دلیل درد مچ دست شما می‌تواند یک فرایند دشوار باشد. تشخیص علت درد مچ دست مستلزم یک شرح حال پزشکی دقیق، معاینه فیزیکی و به‌دنبال آن یک آزمایش تصویربرداری است.

اغلب موارد دست درد از جمله درد مچ دست به‌صورت خانگی درمان می‌شود، اما در برخی موارد مشکل حاد‌تر از یک پیچیدگی مچ دست ساده است. در صورت تداوم درد مچ دست، شما باید به یک متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید. شما می‌توانید از بخش نوبت‌دهی دکتر‌تو از بهترین پزشکان ارتوپد نوبت دریافت کنید. همچنین در بخش مشاوره آنلاین و تلفنی با دکتر خود صحبت کنید.

برای تشخیص و درمان درد مچ دست باید دکتر ارتوپد مراجعه کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

بهترین دکتر برای درمان درد مچ دست کیست؟

همین حالا مشاوره بگیرید

علائم مشکلات مربوط به مچ دست

درد مچ دست بسته به علت آن، ممکن است متفاوت باشد. به‌عنوان مثال، درد آرتروز (استئو آرتریت) اغلب شبیه به یک دندان درد مبهم توصیف می‌شود، درحالی‌که سندروم تونل کارپال معمولا باعث احساس سوزن‌سوزن‌شدن به‌ویژه در شب می‌شود. محل دقیق درد مچ دست شما هم سرنخ‌هایی از آنچه در پشت علائم شما وجود دارد، ارائه می‌دهد.

به‌طورکلی علائم درد مچ دست عبارت‌اند از:

  • ناتوانی در حمل اجسام یا استفاده از بازو
  • آسیبی که باعث تغییر شکل مفصل می‌شود.
  • درد مچ دست که در شب یا هنگام استراحت رخ می‌دهد.
  • درد مچ دست که بیش از چند روز ادامه دارد.
  • ناتوانی در صاف یا خم‌کردن مفصل
  • تورم یا کبودی قابل‌توجه در اطراف مفصل یا ساعد
  • علائم عفونت، از جمله تب، قرمزی، گرما
  • بی‌حسی و گزگز دست یا مچ دست.
Wrist-anatomy
مچ درست انسان از ۸ استخوان کوچک تشکیل شده‌است و آسیب به آن باعث اختلال در انجام کارهای روزمره می‌شود.

دلایل درد مچ دست

آسیب به هر یک از قسمت‌های مچ دست شما می‌تواند باعث درد و مکشلات مربوط به مچ دست شود. این مشکلات می‌توانند بر توانایی شما در استفاده از مچ دست و دست تأثیر بگذارد. در ادامه اصلی‌ترین و شایع‌ترین دلایل درد مچ دست و مشکلات مربوط به مچ دست را بررسی می‌کنیم:

۱. صدمات فیزیکی

آسیب ناگهانی مچ دست اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که روی دست یا مچ دست زمین می‌خورید یا ضربه‌ای به آن وارد می‌شود. این اتفاق می‌تواند باعث رگ‌به‌رگ‌شدن، کشیدگی و حتی شکستگی مچ شود. شکستگی اسکافوئید به شکستگی یک استخوان در سمت شست مچ دست گفته می‌شود. این نوع شکستگی ممکن است بلافاصله پس از آسیب در عکسبرداری با اشعه ایکس نشان داده نشود.

آسیب یا شکستگی استرسی به آسیب در اثر فعالیت‌های مکرر مچ دست گفته می‌شود، برای مثال آسیب و شکستگی ناشی از ضربه‌زدن به توپ تنیس یا نواختن ویولن یا رانندگی به‌طور مداوم. این موارد می‌توانند بافت‌های اطراف مفاصل را ملتهب کنند یا باعث شکستگی استرسی شوند، به‌خصوص زمانی‌که این حرکت‌ها را ساعت‌ها بدون وقفه انجام دهید. بیماری سندروم دکوروان یک آسیب استرس مکرر است که باعث ایجاد درد در پایه انگشت شست می‌شود.


۲. آرتروز

آرتروز، این نوع آرتریت زمانی اتفاق می‌افتد که غضروفی که در انتهای استخوان‌های شما قرار دارد، به‌ مرور زمان از بین‌ می‌رود. استئوآرتریت در مچ دست غیرمعمول است و معمولا فقط در افرادی رخ می‌دهد که در گذشته مچ دستشان آسیب‌ دیده‌است.

روماتیسم مفصلی، اختلالی است که در آن سیستم ایمنی بدن به بافت‌های خود حمله می‌کند. آرتریت روماتوئید معمولا مچ دست را درگیر می‌کند. اگر یک مچ دست تحت تاثیر قرار گرفته باشد، مچ دست دیگر هم معمولا آسیب دیده‌است.

برای تشخیص و درمان درد مچ دست باید دکتر ارتوپد مراجعه کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

۳. تاندونیت مچ دست

چندین نوار بافت قوی به نام تاندون وجود دارد که از روی مچ دست عبور می‌کند و ماهیچه‌های ساعد را به استخوان‌های دست و انگشت متصل می‌کند. تاندون‌های فلکسور در سمت کف دست شما قرار دارند و به انگشتان شما اجازه می‌دهند برای گرفتن اشیا خم شوند. تاندون‌های اکستانسور در بالای دست شما قرار دارند و به انگشتان شما کمک می‌کنند تا اشیا را صاف و رها کنند.

هنگامی‌که یک یا چند تاندون ملتهب می‌شود، تاندونیت مچ دست بروز می‌کند که باعث درد مبهم و دردناک همراه با سفتی صبحگاهی و گاهی اوقات تورم یا گرمای خفیف می‌شود. برخی افراد هنگام حرکت مچ دست خود کرپیتوس (احساس ترکیدن) را گزارش می‌کنند.

فعالیت‌های شغلی که شامل حرکات مکرر مچ دست است، مانند تایپ‌کردن یا کار با ماشین‌آلات یا ورزش‌هایی که فشار مکرر روی مچ دست ایجاد می‌کنند (گلف، تنیس) شایع‌ترین علل تاندونیت مچ هستند.


۴. تنوسینوویت مچ دست (ورم مچ دست)

اصطلاح تنوسینوویت اغلب به‌جای تاندونیت استفاده می‌شود. با تنوسینوویت، غلاف تاندون (پوششی پر از مایع که تاندون‌های مچ دست شما از آن سر می‌خورد) ملتهب می‌شود که علائمی مشابه تاندون ملتهب ایجاد می‌کند. این عارضه بیشتر به‌شکل ورم مچ دست بروز می‌کند.

یک نوع خاص از تنوسینوویت، تنوسینوویت دو کوئروین نام دارد که باعث درد مچ دست در سمت شست می‌شود که ممکن است به‌سمت بازو حرکت کند. این عارضه در زنان بین ۳۰ تا ۵۰ سال شایع‌تر است.


۵. سندرم تونل کارپال

سندرم تونل کارپال وضعیتی است که در نتیجه اختلال عملکرد یکی از اعصاب مچ دست ایجاد می‌شود. در اغلب موارد عصب میانی در حین عبور از مفصل مچ، فشرده می‌شود. علاوه‌بر ناراحتی مچ دست که در شب بدتر می‌شود، فرد مبتلا به سندرم تونل کارپال ممکن است در کف دست و همچنین انگشت شست، اشاره و انگشت میانی خود بی‌حسی و گزگز را تجربه کند.


۶. بیماری Kienbock

این اختلال معمولا بزرگسالان و جوانان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و شامل فروپاشی پیش‌رونده یکی از استخوان‌های کوچک در مچ دست است. بیماری کین باک زمانی رخ می‌دهد که خون‌رسانی به این استخوان مختل می‌‌شود.


۷. کیست‌‌های گانگلیون

کیست‌های‌ گانگلیون، کپسول‌های خوش خیم و پر از مایع هستند که باعث تورم و یا درد مچ دست می‌شوند. این درد معمولا در پشت دست یا مچ بروز می‌کنند و اغلب حالت صاف و لاستیکی دارند. این کیست‌ها ممکن است به رشد خود ادامه دهند، اما به سایر قسمت‌های بدن شما سرایت نمی‌کنند. به‌ندرت ممکن است کیست عصب را فشرده کند و باعث ضعف عضلانی، بی‌حسی و گزگز شود.

Ganglion-cysts-in-wrist
کیست‌های‌ گانگلیون، کپسول‌های خوش‌خیم و پر از مایع هستند که باعث تورم و یا درد مچ دست می‌شوند.

چه کسانی بیشتر در معرض درد مچ دست قرار دارند؟

درد مچ دست ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، اما خطر درد مچ دست شما ممکن است با موارد زیر افزایش یابد:

  • آسیب‌های مچ دست در بسیاری از ورزش‌ها رایج است، چه در ورزش‌هایی که به مچ ضربه وارد می‌شوند و چه آنهایی که شامل فشار مکرر روی مچ دست هستند، این موارد می‌تواند شامل فوتبال، بولینگ، گلف، ژیمناستیک، اسنوبورد و تنیس باشد.
  • کار تکراری یعنی هر فعالیتی که شامل دست‌ها و مچ‌های شما می‌شود حتی بافتن و کوتاه‌کردن موها اگر با شدت زیاد و به‌صورت مکرر انجام شود، می‌تواند منجر به آسیب مچ دست شود.
  • بیماری‌ها یا شرایط خاص مثل بارداری، دیابت، چاقی، آرتریت روماتوئید و نقرس ممکن است خطر ابتلا به سندرم تونل کارپال را افزایش دهند.

درد مچ دست در بدنسازی

قرارگرفتن صحیح بازوها و مچ دست‌ها در هنگام بلندکردن هر وزنه، به‌ویژه وزنه‌های سنگین یک اقدام پیشگیرانه است. هنگامی‌که مچ دست شما با استفاده از دمبل و هالتر در موقعیت خود قفل نمی‌شود، فرم بدن شما به خطر می‌افتد و فشار بیش‌از‌حد بر روی مچ شما وارد می‌شود و به‌طور بالقوه باعث آسیب می‌شود. بد‌نسازان وزنه‌‌‌های سنگین را به‌طور منظم بلند می‌کنند تا قدرت و توده عضلانی را افزایش دهند، اما بلندکردن خیلی سریع و بدون تنفس مناسب، می‌تواند باعث درد مچ شود. افزایش تدریجی وزن وزنه‌ها یا تعداد تکرار حرکت، احتمال تجربه درد مچ را کاهش می‌دهد. با این حال، زمانی‌که مچ درد رخ می‌دهد، استراحت‌دادن به مچ دست به آنها اجازه می‌دهد تا بهبود یابند تا بتوانید بدون درد به تمرینات بلند‌کردن وزنه بازگردید.

برخی ورزش‌ها مانند والیبال، تنیس، صخره‌نوری و بدنسازی و کارهایی مانند تایپ و کار با ماشین‌آلات و ضربه فیزیکی از عوامل اصلی درد مچ دست هستند.

جلوگیری از درد مچ دست

جلوگیری از رویدادهای پیش‌بینی‌نشده که اغلب باعث آسیب مچ دست می‌شوند غیرممکن است، اما این نکات به شما برای محافظت از مچ دستتان کمک می‌کند:

  • استحکام استخوان را تضمین کنید: دریافت مقادیر کافی کلسیم یعنی ۱۰۰۰ میلی‌گرم در روز برای اکثر بزرگسالان و حداقل ۱۲۰۰ میلی‌گرم در روز برای زنان بالای ۵۰ سال می‌تواند به جلوگیری از شکستگی استخوان کمک کند.
  • افتادن رو به جلو روی دست دراز‌شده علت اصلی بیشتر آسیب‌های مچ دست است. برای کمک به جلوگیری از سقوط، کفش‌های معقول بپوشید. موانع موجود در خانه که ممکن است باعث افتادن شما شوند را حذف کنید. فضای زندگی خود را روشن نگه‌دارید و در صورت لزوم میله‌های دستگیره را در حمام و نرده‌ها را روی راه پله‌ها نصب کنید.
  • برای فعالیت‌های ورزشی از وسایل حفاظتی استفاده کنید. برای فعالیت‌های پرخطر مانند فوتبال، اسنوبورد و رولربلید از محافظ مچ دست استفاده کنید.
  • به ارگونومی توجه کنید. اگر مدت طولانی را پشت صفحه‌کلید می‌گذرانید، به‌طور منظم استراحت کنید. هنگام تایپ‌کردن، مچ دست خود را در وضعیتی آرام و خنثی نگه دارید. یک صفحه کلید ارگونومیک (کیبوردی که به‌صورت اصولی و صحیح ساخته شده است) و فوم یا ژل پشتیبانی مچ ممکن است کمک‌کننده باشد.

برای تشخیص و درمان درد مچ دست باید دکتر ارتوپد مراجعه کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

تشخیص درد مچ دست

درست است که مچ دست کوچک است، اما از چندین استخوان، ماهیچه و بافت تشکیل شده‌است که آن را به یک ناحیه کاملا پیچیده از بدن تبدیل می‌کند. برای تشخیص درد مچ دست، یک تاریخچه پزشکی جامع و معاینه فیزیکی لازم است. روند تشخیص اغلب با آزمایش تصویربرداری و عکس‌ اشعه ایکس شروع می‌شود.

۱. تست‌های تصویربرداری

از تست‌های تصویربرداری معمولا در هنگام تشخیص درد مچ دست استفاده می‌شود. اولین آزمایش تصویربردا‌ری که توسط پزشک توصیه می‌شود، عکس‌برداری با اشعه ایکس است که می‌تواند شکستگی و آرتریت مچ دست را تشخیص دهد.

اگر تصویر گرفته‌شده با اشعه ایکس مشکوک باشد، ادامه آزمایشات با سی‌تی‌اسکن یا MRI دنبال می‌شود. به‌عنوان مثال، گاهی اوقات شکستگی‌های اسکافوئید فورا در عکس‌برداری با اشعه ایکس ظاهر نمی‌شوند، تکرار عکس‌برداری با اشعه ایکس در چند روز آینده یا MRI معمولا شکستگی استخوان را نشان می‌دهد.

۲. آرتروسکوپی

اگر نتایج آزمایش تصویربرداری قطعی نباشد، پزشک ممکن است آرتروسکوپی را انجام دهد، روشی که در آن ابزاری به اندازه مداد به نام آرتروسکوپ از طریق یک برش کوچک در پوست وارد مچ دست شما می‌شود. این ابزار حاوی یک نور و یک دوربین کوچک است که تصاویر را بر روی مانیتور پخش می‌کند. آرتروسکوپی، روش استاندارد طلایی برای ارزیابی درد طولانی‌مدت مچ دست است. در برخی موارد، پزشک ممکن است مشکلات مچ دست را از طریق آرتروسکوپ ترمیم کند.

۳. آزمایش‌های عصبی

درصورت مشکوک بودن به سندرم تونل کارپال، پزشک شما ممکن است تست الکترومیوگرام (EMG) را تجویز کند. این تست تخلیه‌های الکتریکی کوچک تولید‌شده در عضلات شما را اندازه‌گیری می‌کند. یک الکترود نازک به اندازه یک سوزن به عضله وارد می‌شود و فعالیت الکتریکی آن در زمان استراحت و انقباض عضله ثبت می‌شود. مطالعات هدایت عصبی هم به عنوان بخشی از EMG برای ارزیابی کند‌شدن تکانه‌های الکتریکی در ناحیه تونل کارپال انجام می‌شود.

درد مچ دست می‌تواند ناشی از ضربه، تاندونیت و آرتروز و غیره باشد. برای تشخیص علت درد، پزشک از تست تصویربرداری، آرتروسکوپی و تست emg استفاده می‌کند.

درمان درد مچ دست

یک فیزیوتراپیست می‌تواند درمان‌ها و تمرینات خاصی را برای آسیب‌های مچ دست و مشکلات تاندون انجام دهد. اگر نیاز به جراحی دارید، فیزیوتراپی می‌تواند به توان‌بخشی بعد از عمل کمک کند.

اگر استخوانی در مچ دست شما شکسته است، قطعات باید در یک راستا قرار گیرند تا استخوان بتواند به‌درستی بهبود یابد. گچ‌گیری یا آتل می‌‌تواند به نگه‌داشتن قطعات استخوان در کنار هم کمک کند تا مچ دست فرصت بهبودی داشته باشد.

اگر مچ دست شما رگ‌به‌رگ یا کشیده شده‌باشد، ممکن است نیاز به استفاده از آتل برای محافظت از تاندون یا رباط آسیب‌دیده داشته باشید. آتل‌ها به‌ویژه در آسیب‌های ناشی از استفاده زیاد و حرکات تکراری مفید هستند. در ادامه روش‌های درمان و داروهای مجاز برای درد مچ دست را بررسی می‌کنیم.

۱. دارو‌های درد مچ دست

مسکن‌های بدون‌نسخه مانند ایبوپروفن و استامینوفن ممکن است به کاهش درد مچ دست کمک کنند. مسکن های قوی‌تر با نسخه در دسترس هستند.


۲. عمل جراحی مچ دست

در موارد معدودی برای درمان، جراحی لازم است. برای مثال:

  • شکستگی استخوان: در برخی موارد، ممکن است تثبیت شکستگی‌های استخوان جهت بهبودی لازم باشد. یک جراح ممکن است نیاز داشته باشد که قطعات استخوان را با سخت‌افزار فلزی به یکدیگر متصل کند.
  • سندرم تونل کارپال: اگر علائم شما شدید باشد، ممکن است لازم باشد رباطی که سقف تونل را تشکیل می‌دهد را باز کنید تا فشار روی عصب کاهش یابد.
  • ترمیم تاندون یا رباط: گاهی اوقات جراحی برای ترمیم تاندون‌ها یا رباط‌های پاره‌شده ضروری است.

۳. درمان خانگی درد مچ دست

درمان‌های خانگی زیر می‌توانند به تسکین این درد کمک کنند:

  • حداقل ۲ هفته به دست و مچ آسیب‌دیده استراحت دهید.
  • استفاده‌نکردن از محصولات لرزشی یا ابزارهای ارتعاشی (مانند دریل)
  • برای استراحت‌دادن به عصب میانی از آتل یا بریس مچ دست استفاده کنید.
  • تمرینات کششی ملایم برای دست‌ها، انگشتان دست و مچ دست انجام دهید.
  • مچ دست، کف دست و پشت دست را ماساژ دهید.
  • برای محافظت از دست و مچ دستکش کار بپوشید.
  • برای کمک به کاهش درد، یک حوله را داغ کنید و روی مچ دستتان قرار دهید.
  • از کیسه یخ استفاده کنید، که می‌تواند به کاهش تورم هم کمک کند.

۴. درمان درد مچ دست در طب سنتی

برای تسکین درد مچ دست در طب سنتی استفاده از مواد زیر توصیه می‌شود:

  • روغن قسط
  • روغن بادام
  • روغن زیتون
  • روغن سیاهدانه.

پیشنهاد می‌شود که روزی دوبار از نوک انگشتان تا آرنج را با این روغن‌ها مالش دهید.

Wrist-exercise
برخی حرکات کششی به تقویت عضلات و تسکین درد مچ دست کمک می‌کنند.

ورزش برای درد مچ دست

دستان شما هر روز کارهای مختلفی را انجام می‌دهند، از گرفتن فرمان ماشین تا تایپ‌کردن روی صفحه کلید. این حرکات تکراری می‌تواند ضعف و سفتی را در مچ دست و انگشتان شما ایجاد کند. انجام تمرینات ساده می‌تواند به جلوگیری از آسیب کمک کند. ورزش همچنین مچ دست شما را تقویت می‌کند و انگشتان شما را انعطاف‌پذیر نگه‌ می‌دارد.

در ادامه مطلب چند حرکت ملایم پیشنهاد می‌شود که می‌توانید روزانه برای کمک به تسکین درد و جلوگیری از آسیب به مچ دست انجام دهید:

۱. حالت نماز کشش

  • در حالت ایستاده، کف دست‌های خود را در حالت نماز (قنوت) قرار دهید. آرنج‌ها را بهم بچسبانید. دستان شما باید جلوی صورتتان باشد. دستان شما باید از نوک انگشتان تا آرنج یکدیگر را لمس کنند.
  • درحالی‌که کف دست‌های خود را به هم فشار داده‌اید، به‌آرامی آرنج‌های خود را از هم باز کنید. دستان خود را تا ارتفاع کمر پایین بیاورید. زمانی که دست‌هایتان جلوی ناف قرار دارند یا زمانی‌که کشش را احساس کردید، حرکت را متوقف کنید.
  • کشش را ۱۰ تا ۳۰ ثانیه نگه دارید، سپس تکرار کنید.
  • یک دست را جلوی خود در ارتفاع شانه دراز کنید.
  • کف دست خود را به‌سمت پایین، رو به زمین نگه دارید.
  • مچ دست خود را رها کنید تا انگشتانتان به‌سمت پایین باشد.
  • با دست آزاد خود به آرامی انگشتان خود را بگیرید و آنها را بکشید تا به سمت بدنتان برگردد.
  • ۱۰ تا ۳۰ ثانیه نگه دارید.

فیزیوتراپی برای درمان و یا کاهش علائم و درد در بسیاری از بیماری‌های ستون فقرات استفاده می‌شود. در دکترتو می‌توانید با بهترین فیزیوتراپیست در شهر خود آشنا شوید و برای دریافت نوبت ویزیت حضور اقدام کنید.

مچ دستتون درد می‌کنه؟ کلافه شدید؟

همین حالا مشاوره بگیرید

۲. بازوی کشیده

  • بازوی خود را طوری دراز کنید که کف دستتان به سمت سقف باشد.
  • با دست آزاد انگشتان خود را به‌آرامی به‌سمت زمین فشار دهید.
  • انگشتان خود را به‌آرامی به‌سمت بدن خود بکشید.
  • ۱۰ تا ۳۰ ثانیه نگه دارید.
  • این کشش را با بازوی دیگر تکرار کنید. شما باید با هر بازو دو یا سه بار این حرکات کششی را انجام دهید.

۳. مشت‌های گره‌کرده

  • درحالی‌که نشسته‌اید، دست‌های باز خود را روی ران‌های خود قرار دهید و کف دست‌ها را بالا ببرید.
  • دستان خود را به‌آرامی در مشت ببندید، اما خیلی محکم نبندید.
  • درحالی‌که ساعدها پاها را لمس می‌کنند، مشتتان را از روی پاها بلند کنید و به‌سمت بدنتان برگردانید و دستان خود را از مچ خم کنید.
  • ۱۰ ثانیه نگه دارید.
  • مشت‌های خود را پایین بیاورید و به‌آرامی انگشتان خود را باز کنید.
  • ۱۰ بار این حرکت را تکرار کنید.
Wrist-pain-treatment
اگر علائم درد مچ دستتان بعد از استراحت خوب نشد، باید به متخصص اروتوپد مراجعه کنید.

برای درد مچ دست چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اقدام سریع و هوشمندانه در هر بیماری، نقش کلیدی در درمان دارد. اگر برایتان سؤال پیش آمده است که درد مچ دست چه زمانی خطرناک است؟ بهتر است بدانید که علائم زیر می‌تواند نشانه‌ی جدی‌شدن آسیب مچ دست شما باشد. اگر هر یک از علائم زیر را دارید، بهتر است برای پیشگیری از حادشدن بیماری‌ به پزشک مراجعه کنید.

  • دردی که با استراحت یا یخ درمانی کاهش نمی‌یابد: استراتژی‌های مختلف مراقبتی می‌تواند به کاهش درد شما کمک کند. می‌توانید هر چهار ساعت یک بار به مدت ۲۰ دقیقه از کمپرس سرد روی مچ دستی که ضربه خورده‌است، استفاده کنید. این کار را برای دو یا سه روز انجام دهید، اگر این کارها کمکی به کاهش درد نکرد، باید به پزشک مراجعه کنید.
  • دردی که در زمان استراحت هم ادامه دارد: درد مچ دست معمولا پس از ساعت‌ها استفاده مداوم از دست‌ها بدون استراحت شروع می‌شود. با این حال، اگر با وجود استراحت‌دادن به مچ دست، درد همچنان ادامه داشت باید به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.
  • کاهش دامنه حرکتی: درد ناتوان‌کننده در مچ دست می‌تواند حرکت دست و ناحیه مچ را برای شما دشوار یا غیرممکن کند. درد حتی ممکن است به انگشتان شما هم سرایت کند، در این صورت ممکن است اعصاب مچ شما تحت فشار قرار گیرد.

برای درمان مچ دست به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای درمان مشکلات استخوانی که درد مچ دست هم عموما در همین دسته قرار می‌گیرد، باید به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید. پزشک بعد از بررسی شرایط شما در صورت نیاز شما را به متخصصین دیگر ارجاع خواهد داد.

اطلاعاتی که باید دراختیار پزشک قرار دهید.

پزشک ممکن است برخی از سوالات زیر را بپرسد:

  • علائم شما از چه زمانی شروع شد؟
  • آیا این درد به یک آسیب اخیر مرتبط هستند؟
  • حرکت خاصی درد مچ دست شما را تحریک می‌کند؟
  • آیا در دست شما بی‌حسی یا گزگز وجود دارد؟
  • راست‌دست هستید یا چپ‌دست؟
  • شغل شما چیست؟ آیا شغل شما به حرکت زیاد مچ دست نیاز دارد؟
  • آیا در ورزش یا سرگرمی‌هایی شرکت می‌کنید که به مچ دست شما فشار وارد می‌کند؟

برای تشخیص و درمان درد مچ دست باید به دکتر ارتوپد یا متخصص روماتولوژی مراجعه کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

مچ دست ساختار ظریف و پیچیده‌ای دارد. این بخش از دست استخوان‌های زند زیرین و زند زبرین را به استخوان‌های کف دست متصل می‌کند. برای ایجاد این اتصال ۸ استخوان کوچک در قسمت مچ قرار دارد و تعدادی رباط که این ساختارها را به هم متصل کرده است. اگر مچ دست آسیب ببیند، برای انجام بسیاری از کارهای روزمره خود دچار مشکل خواهید شد و برای همین هم باید درد مچ دست و دیگر علائم ظاهرشده در مچ را جدی بگیرید.

اگر موارد درد مچ دست در اثر ضربه یا یک فشار ناگهانی ایجاد می‌شوند. در این موارد اگر به مچ دستتان چند روزی استراحت دهید، خود را ترمیم می‌کند. برخی روش‌های خانگی هم وجود دارد که برای تسکین درد در این موارد می‌توانید از آنها استفاده کنید که در خلال مطلب به آنها اشاره کرده‌ایم. اگر درد مچ دست شما با این روش‌ها خوب نشد، یا اگر درد شدید و طولانی داشتید که در زمان استراحت هم ادامه داشت، باید به پزک متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.

برای پیداکردن بهترین دکتر ارتوپد به وب‌سایت دکترتو مراجعه کنید و در دکترتو علاوه‌ بر گرفتن نوبت‌ اینترنتی می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین یا تلفنی با پزشکان برتر کشور هم استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
منبع:
من رضا قشلاقی رحیمی 22 سالمه و دانشجوی رشته مهندسی IT هستم. به فعالیت در زمینه رشته درسیم علاقمندم و دوس دارم هرچه سریعتر تجربه بیشتری رو کسب کنم. دلیل انتخاب دکتر تو بیشتر بخاطر حرفه‌ای شدن توی بخش سئو هست و خوشحالم که با این تیم حرفه‌ای و منظم دارم همکاری می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن