علت دست درد چیست و چگونه میتوان آن را درمان کرد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

درد دست یکی از مشکلاتی است که می‌تواند بسیار آزاردهنده و ناتوان کننده باشد. یکی از علت‌هایی که ممکن است باعث ایجاد درد دست شود، استرس است. دست درد عصبی، دست درد ناشی از آسیب و بیماری‌هایی که منجر به دست درد می شوند از دلایلی هستند که ممکن است برای شما پیش بیایند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

علت دست درد چیست و چگونه میتوان آن را درمان کرد؟

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

ادامه این پادکست را می‌توانید در این بخش گوش دهید:

دست درد یکی از عارضه‌هایی است که بسیاری از افراد در طول زندگی خود آن را تجربه می‌کنند. درد دست گاهی جدی نبوده و نیاز به درمان خاصی ندارد. اما دست درد شدید احتمالا به دلیل یک بیماری یا اختلال ایجاد شده است. در این مطلب علت دست درد، نحوه تشخیص آن و روش درمان این مشکل را توضیح می‌دهیم. برای تشخیص و درمان درد دست باید دکتر ارتوپد مراجعه کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دست درد چگونه است؟

دست درد یکی از انواع بیماری های ارتوپدی است که به ناراحتی و دردی که ممکن است در هر ناحیه از جمله شانه، بازوها، آرنج، مچ دست و انگشتان احساس کنید، گفته می شود. درد ممکن است به دلایل متعددی ایجاد شود. دست درد معمولا به دنبال آسیب، تحریک و التهاب پوست، ماهیچه ها، استخوان ها و مفاصل بازو، همچنین به دنبال آسیب عروق خونی و اعصاب ممکن است ایجاد شود.

هر چند فعالیت‌های روزمره از جمله تایپ‌کردن، نوشتن، کار با ابزار، ورزش، بلند کردن اجسام سنگین نیز می‌تواند باعث دست درد شود. درد ممکن است ناگهانی شروع شود و از بین برود یا اینکه به تدریج افزایش یابد. همچنین درد ممکن است ثابت یا متناوب، خفیف یا شدید باشد. گاهی درد، به دنبال آسیب قسمت‌های دیگر بدن مانند قفسهسینه، گردن و شکم به بازوها انتشار می‌یابد. فرد مبتلا به درد بازو ممکن است درد، خارش، بی‌حسی، احساس ناراحتی و سوزن‌سوزن شدن در دست‌ها را تجربه کند. انواع دردی که یک فرد با آن مواحه می‌شود، شامل موارد زیر هستند.

متن انگلیسی:
Hand pain can result from injury, arthritis, and other health conditions, including autoimmune disease.
ترجمه فارسی:
دست درد می‌تواند ناشی از آسیب، آرتریت و سایر شرایط سلامتی از جمله بیماری خودایمنی باشد.

به نقل از سایت hopkinsmedicine

۱. درد مفاصل دست

یکی از علل اصلی درد مفاصل دست بیماری آرتریت است. آرتریت التهاب یک یا چند مفصل است که در هر قسمت از بدن می‌تواند رخ دهد. اما این عارضه بیشتر در دست‌ها به‌خصوص مچ دست دیده می‌شود. آرتریت انواع مختلفی دارد. شاید بتوان بیش از ۱۰۰ نوع آرتریت معرفی کرد. اما شایع‌ترین آن‌ها آرتروز و آرتریت روماتوئید است.

یکی از انواع آن، استئوآرتریت است که بیشتر در افراد مسن دیده می‌شود. با افزایش سن مفاصل دست دچار ساییدگی و پارگی می‌شوند. غضروف مفصلی که انتهای هر استخوان قرار دارد، به علت بافت لغزنده باعث حرکت راحت‌تر مفاصل می‌شود. با کاهش تدریجی غضروف، علائم دردناک در مفاصل دست به‌مرور خود را نشان می‌دهد. آرتریت روماتوئید نیز بیماری مزمنی است که باعث التهاب مفاصل می‌شود. از علائم این التهاب درد و سفتی است.

دست درد چگونه است؟
یکی از علل اصلی درد مفاصل دست بیماری آرتریت است.

۲. درد استخوان دست

درد شدید استخوان دست می‌تواند به علت آسیب تروماتیک یا شکستگی استخوان باشد. آسیب به دست جز موارد بسیار شایع است. دست‌ها دائماً در معرض صدمه قرار دارند. اگر شکستگی دست به‌خوبی درمان نشود، ساختار و نوع حرکت دست دچار مشکل می‌شود.

اگر درد استخوان دست شما شدید است و در حرکت‌دادن دست دچار مشکل هستید، حتما به پزشک مراجعه کنید و با روش‌هایی مانند عکس‌برداری یا اشعه ایکس از وجود شکستگی در استخوان‌های دست مطلع شوید.

۳. درد کف دست

چرا کف دست درد میکنه؟ برخی از بیماری و صدماتی که به دست وارد می‌شود، باعث درد کف دست می‌شوند. بیماری سندرم تونل کارپال باعث فشار به عصب میانی و تاندون‌ها می‌شود. این بیماری علاوه بر دردی که در مچ دست و انگشتان ایجاد می‌کند، باعث درد کف دست هم می‌شود.

فاشئیت کف دست نیز یک وضعیت نادر است و باعث التهاب فاسیای کف دست می‌شود. فاسیا بافت ضخیمی است که کف دست را به انگشتان متصل می‌کند. هنگام بازکردن انگشتان به دلیل التهاب درد احساس می‌شود.

۴. درد ماهیچه دست

بسیاری از افراد گاهی دچار درد ماهیچه دست می‌شوند. معمولا به علت حرکات مکرر و استفاده بیش از حد از دست‌ها درد ناشی از کشش عضلات به وجود می‌آید. زمانی که کاری به‌صورت مکرر یا با شدت بالا برای مدت طولانی انجام می‌دهید، عضلات درد می‌گیرند. به‌عنوان‌مثال تایپ کردن، استفاده از ابزارهای خاص، بلندکردن وسایل سنگین یا تمرینات ورزشی باعث ایجاد این عارضه می‌شوند.

اینفوگرافی درد دست
علائم درد دست چیست؟

۵. دست درد ناشی از آسیب به تاندون و کشیدگی عضلات

تاندون‌ها نوارهای بافتی هستند که ماهیچه‌ها را به استخوان‌ها متصل می‌کنند. معمولا آسیبی که به تاندون‌ها وارد می‌شود، هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول می‌کشد تا بهبود پیدا کند. استفاده بیش از حد و حرکات مکرر مانند بازی تنیس یا بولینگ باعث آسیب به تاندون‌ها می‌شوند. حتی ضربه ناگهانی یا روند طبیعی ساییدگی در اثر پیری به تاندون آسیب وارد کرده و باعث دست درد شدید می‌شوند.

برای تشخیص و درمان درد دست باید دکتر ارتوپد مراجعه کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

علت دست درد ناشی از آسیب به تاندون و کشیدگی عضلات چیست؟
معمولا آسیبی که به تاندون‌ها وارد می‌شود، هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول می‌کشد تا بهبود پیدا کند.

دست درد عصبی چیست؟

آیا آسیب به اعصاب باعث درد دست میشود؟ استرس و اضطراب می‌توانند مشکلات بسیاری را برای شما ایجاد کنند. برخی از این مشکلات روانی و برخی دیگر جسمی هستند. جالب است بدانید که بسیاری از دردهایی که برای آنها دلیلی پیدا نمی‌شود به علت استرس و اضطراب ایجاد شده‌اند. معمولا این دردها به علت استرسی که تجربه می‌کنید، در بدن شما ایجاد می‌شوند. دست‌ها نیز می‌توانند تحت تاثیر درد عصبی قرار بگیرند. یکی از مهم‌ترین علائم درد عصبی، دست درد عصبی است.

استرس و اضطراب می‌توانند از راه‌های مختلفی بر دستان شما اثر بگذارند. برخی از این اثرها می‌توانند دائمی و برخی دیگر موقتی باشند. سوختن دست‌ها و لرزش آنها می‌تواند از نشانه‌های دست درد عصبی باشد. البته که علائم دست درد عصبی بسیار متنوع است و می‌تواند به انواع مختلفی بروز کند.

قطعا از اصلی‌ترین راه‌های درمان دست درد عصبی این است که برای درمان استرس و اضطراب خود به متخصص روانپزشک مراجعه کنید. با برطرف کردن منبع ایجاد استرس می‌توانید برای بهتر شدن دست درد خود هم اقدامات لازم را انجام دهید. یکی از اصلی‌ترین دلایل دست دردهای طولانی که درمان نمی‌شوند، در معرض یک فاکتور استرس‌زای طولانی است. اگر برای مدت طولانی در معرض استرس و اضطرابی قرار بگیرید که برای درمان آن کاری نکرده‌باشید، بدون شک درد دست شما هم طولانی خواهد بود.

درد دست شدید داری و دلیلش رو نمی‌دونی؟

برای تشخیص دقیق، از دکتر مشورت بگیر.

درد عصبی دست چپ

درد دست چپ عصبی، یکی از علت‌های درد دست چپ است. داشتن هر کدام از علائم زیر در دست چپ شما می‌توند نشان‌دهنده‌ی این باشد که به بیماری دست درد عصبی دچار هستید. بیشتر مواقع درد عصبی در هر دو دست و در انگشتان دیده می‌شود اما ممکن است که یکی از دستان را به تنهایی نیز درگیر کند.

الگوی دست درد عصبی چندان ثابت نیست و ممکن است که هر شکل و رفتاری از خود نشان دهد. اما چیزی که اهمیت دارد این است که دست درد عصبی ممکن است با علائم زیر در دست چپ بروز کند؛

  • لرزش دست
  • سوزش دست
  • گز گز کردن
  • بی‌حسی
  • به سختی حرکت دادن دست‌ها
  • بی‌قراری
  • گرفتگی

هر کدام از این علائم می‌توانند نشان‌دهنده‌ی دست درد عصبی در دست چپ باشند. برای درمان آنها بعد از بررسی ارتوپد، باید به روانپزشک مراجعه کنید.

درد عصبی دست راست

دست درد عصبی دست راست هم از دردهایی است که ممکن است به آن دچار شوید. معمولا این دردها با دردهای دیگری که در دست راست ایجاد می‌شوند تفاوت دارند. یکی از اصلی‌ترین علائمی که در دست درد عصبی راست می‌بینید، لرزش دست است.

لرزش دست چرا به طور عصبی اتفاق می‌افتد؟ برای دانستن این مسئله بهتر است بدانید که هنگامی که شما در حالت اضطراب و استرس قرار می‌گیرید، هورمون آدرنالین در بدن شما افزایش پیدا می‌کند. هورمون آدرنالین باعث آزاد شدن انرژی زیادی در بدن شما می‌شود که این حالت می‌تواند شما را وارد حالت لرزش دست بکند. برای بهتر شدن این علامت، باید منبعی که استرس را به بدن شما وارد می‌کند، کنترل کنید و آن را برطرف کنید.

اگر دقت کنید، بیشتر افرادی که استرس و اصظراب دارند، معمولا با لرزش دست مواجه می‌شوند. لرزش دست‌ها هنگامی که شما در موقعیت استرس‌زا قرار می‌گیرید، بیشتر می‌شود. این حالت برای دست راست هم می‌تواند ایجاد شود.

علائم درد عصبی دست راست چیست؟
یکی از اصلی‌ترین علائمی که در دست درد عصبی راست می‌بینید، لرزش دست است.

علائم دست درد چیست؟

به صورت کلی علائمی که ممکن است همراه با درد دست دیده شود، علایم متفاوتی است. ضعف، دشواری در صاف‌کردن دست، سوزن‌سوزن شدن و بی‌حسی می‌تواند نشانه آسیب عصبی باشد. برای مثال عصب رادیال از زیر بغل به دست‌ها می‌رود و حرکت بازو، مچ دست و دست‌ها را کنترل می‌کند.

آسیب به این عصب می‌تواند علت درد بازو باشد. به ندرت درد بازو ممکن است از نشانه بیماری‌های قلبی باشد. در بیماری‌های قلبی، بیمار ممکن است دچار تهوع، تعریق بیش از حد، دشواری در تنفس، تپش قلب، درد بازو به ویژه دردی که به بازوی چپ کشیده می‌شود را تجربه کند.

هر کدام از علائم زیر نیز ممکن است همراه با درد دست دیده شوند:

  • قرمزی
  • احساس سوزن‌سوزن شدن
  • ضعف
  • بی‌حسی
  • تورم
  • درد در هنگام لمس
  • محدودیت در حرکت
  • تورم غده لنفاوی زیر بغل

متن انگلیسی:
hand problems can be more serious if you have diabetes.
ترجمه فارسی:
اگر دیابت دارید مشکلات دست می‌تواند جدی‌تر باشد.

به نقل از سایت nhs

علل دست درد چیست؟ (علت دست درد در زنان و مردان)

درد دست دلایل زیادی دارد. گاهی صدمه یا استفاده بیش از حد باعث بروز این مشکل می‌شود. گاهی نیز بیماری‌ها می‌توانند درد و تورم در دست‌ها ایجاد کنند. در ادامه شایع‌ترین علل این نوع درد را ذکر می‌کنیم.

۱. آنژین یا درد قفسه سینه

درد قفسه سینه که در اثر کاهش خونرسانی به بافت قلب ایجاد می‌شود. درد ممکن است به بازوها، شانه، گردن و پشت کشیده شود و همچنین ممکن است با احساس فشار در قفسه سینه، تهوع، تنگی نفس و سرگیجه همراه باشد.

۲. حمله قلبی (انفارکتوس میوکارد)

هنگامی رخ می‌دهد که جریان خون به عضله قلب قطع شده و موجب مرگ و آسیب غیرقابل‌برگشت بخشی از سلول‌های قلبی شود. علائم حمله قلبی عبارتند از: احساس درد در یک یا هر دو دست، تنگی نفس، تهوع، درد قفسه سینه و سر گیجه.

۳. بورسیت

بورس‌ها کیسه‌های حاوی مایع سینوویال هستند که در اطراف مفاصل وجود دارند و باعث کاهش اصطکاک می‌شوند. به التهاب بورس‌ها بورسیت می‌گویند.

علل دست درد چیست؟
بورس‌ها کیسه‌های حاوی مایع سینوویال هستند که در اطراف مفاصل وجود دارند و باعث کاهش اصطکاک می‌شوند.

۴. سندروم کارپال تونل

عصب مدین از ساعد و کف دست عبور کرده و حس کف دست و انگشتان را تامین می‌کند. هنگامی که این عصب در مچ دست تحت فشار باشد، موجب سندروم کارپال تونل می‌شود. سندروم کارپال تونل با حرکت تکراری در دست، مچ دست و انگشتان ایجاد شده و می تواند منجر به درد، بی‌حسی و حس خارش و سوزن‌سوزن شدن در بازو، کف دست و انگشتان شود.

افراد چپ‌دست معمولاً درد سندروم کارپال تونل را در دست چپ خود احساس می‌کنند. همچنین افراد راست‌دست درد سندروم کارپال تونل را در دست راست خود احساس می‌کنند. درد و ناراحتی مچ دست می‌تواند نوشتن، تایپ‌کردن، صحبت با تلفن یا فعالیت‌های روزانه را با سختی همراه کند.

۵. فتق (بیرون زدگی) دیسک بین مهره ای در گردن

دیسک‌ها به صورت بالشتک یا صفحه‌های کوچک بین دو مهره در ستون فقرات هستند و فشارهای وارد شده به ستون فقرات را جذب می‌کنند. همچنین باعث خم شدن و انعطاف‌پذیری ستون مهره‌های شما می‌شوند. اگر دیسک گردن شما دچار آسیب شود، موجب درد، بی‌حسی، ضعف، احساس سوزن‌سوزن شدن و سوزش در بازو می‌شود.

فتق هیاتال یا هیاتوس

به دلیل ضعف در عضلات دیافراگم و اسفنکتر ورودی به معده ایجاد شده که در اثر آن قسمتی از معده وارد قفسه سینه می‌شود.

۶. پیچ خوردگی و کشش عضلات و مفاصل

گاهی جراحت وارد شده می‌تواند باعث کشیدگی عضلات و پیچ‌خوردگی تاندون‌ها شود. علائمی که به دنبال آن ایجاد می‌شود شامل درد، ورم، کبودی،ضعف و گرفتگی(اسپاسم) ماهیچه‌ها است. هر دو عارضه ممکن است به خودی خود بهبود یابد. اما اگر علائم شدید باشند باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

۷. شانه یخ زده یا منجمد

درد و بی‌حسی خفیف در قسمت بالایی بازو و شانه‌ها، همراه با سختی و محدودیت حرکت می‌تواند علامتی از شانه منجمد باشد. شانه منجمد در حدود ۲ درصد از افراد بالای ۴۰ سال دیده می‌شود و در زنان شایع‌تر از مردان است. شانه منجمد زمانی ایجاد می‌شود که نوارهای بافتی درون و اطراف شانه سفت می‌شوند. درد بازو در مرحله انجماد بدتر است. تا زمانی که شانه کاملاً بی‌حرکت است، شما احساس بی‌حسی می‌کنید و قادر به حرکت دست و شانه خود نیستید.

علت شانه یخ زده یا منجمد چیست؟
شانه منجمد در حدود ۲ درصد از افراد بالای ۴۰ سال دیده می‌شود.

۸. آرنج تنیس بازان

چرا آرنج دست درد میگیرد؟ عضلات آرنج، تاندون‌ها و قسمتی از استخوان آرنج دچار التهاب می‌شوند. درد و بی‌حسی در مفصل آرنج و ساعد، همراه با دردهای تیز و ناراحتی در آرنج را می‌تواند به آرنج تنیس‌بازان نسبت داد. بیماری آرنج تنیس‌بازان ناشی از حرکات مداوم بازوها، آرنج و به‌خصوص مچ دست رخ می‌دهد و تنها با انجام بازی تنیس ایجاد نمی‌شود.

۹. آسیب به روتاتورکاف

عضلات گرداننده شانه (روتاتورکاف rotator cuff) از عضلات و تاندون‌ها تشکیل شده است که مفصل شانه را ثابت نگه داشته و بازو را در جهات مختلف می‌چرخاند. با افزایش سن تاندون‌ها در روتاتوکاف دچار ضعف و پارگی می‌شوند. در بسیاری از فعالیت‌های بدنی که دست‌ها به بالای سر می‌رود، فشار زیادی به ناحیه شانه و روتاتورکاف ممکن است وارد شود.

علائمی که به دنبال آسیب روتاتور کاف ممکن است دیده شود می‌تواند از درد و ضعف خفیف در بازوی شما تا یک درد شدید و مداوم تغییر کند. اگر شما مشکوک به آسیب روتاتورکاف هستید، به پزشک خود مراجعه کنید ممکن است فیزیوتراپی نیاز داشته باشید.

۱۰. التهاب تاندون ها (تاندونیت)

تاندون بافتی است که عضلات را به استخوان‌ها متصل می‌کند. هنگامی که تاندون‌های شانه و بازوی شما دچار التهاب شوند به آن تاندونیت می‌گویند. یک مثال از تاندونیت، آرنج تنیس بازان است. شما می‌توانید درد را در شانه، آرنج یا مچ دست خود احساس کنید که غالباً به دنبال ضربه یا استفاده مکرر در تاندون ایجاد می‌شود.

۱۱. شکستگی استخوان ها

گاهی به دنبال آسیب و ضربه به بازو، ممکن است دچار شکستگی شوید که با علائمی مانند ورم، کبودی، بی‌حسی و ضعف همراه است. اگر بازوی شما دچار آسیب شده فوراً به پزشک مراجعه کنید.

۱۲. بیماری های خود ایمنی

گاهی سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بافت‌ها و اندام‌های بدن حمله کرده و به آن‌ها آسیب می‌رساند. برخی از بیماری‌های خودایمنی مانند روماتیسم مفصلی، لوپوس و سندرم جورجن می‌تواند موجب درد گردن، بازو، آرنج، مچ دست و انگشتان شود.

۱۳. عصب تحت فشار (Pinched nerve)

این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که استخوان و بافت‌ها در شانه، گردن و بازو عصب را تحت فشار قرار می‌دهند و موجب درد، بی‌حسی و ضعف و احساس سوزن‌سوزن شدن می‌شوند.

۱۴. سندرم خروجی قفسه سینه

تنگی فضای خروجی قفسه سینه که موجب فشار بر عروق و اعصاب ناحیه زیر بغل می‌شود و علائمی مانند درد در گردن، شانه و دست، سردرد، احساس سوزن‌سوزن شدن در انگشتان و افتادن مکرر اجسام از دست در پی دارد.

سندرم خروجی قفسه سینه چیست؟
تنگی فضای خروجی قفسه سینه موجب فشار بر عروق و اعصاب ناحیه زیر بغل می‌شود.

۱۵. سندرم دکوروان

به التهاب غلاف دربرگیرنده دو تاندون حرکت‌دهنده انگشت شست گفته می‌شود که درد مچ دست در هنگام فعالیت یا گرفتن اشیاء را به دنبال دارد.

۱۶. دلایل رایج دست درد شدید

سایر دلایلی که در ایجاد درد دست نقش دارند، موارد زیر هستند:

  • استئومیلیت (عفونت استخوان): با درد موضعی و مبهم بازو، ورم بازو و محدودیت در حرکت همراه است.
  • سلولیت: نوعی عفونت باکتریایی که پوست را درگیر می کند، به طور معمول در ساق پا دیده می شود، اما می تواند بازو ها را نیز درگیر کند و سبب درد، قرمزی، ورم و در برخی مواقع تب، لرز، سردرد و کاهش فشار خون شود.
  • نقرس
  • در رفتگی آرنج
  • آسیب به شبکه براکیال
  • بیماری عروق محیطی
  • ریکتز (نرمی استخوان)
  • فیبرومیالژیا
  • پسوریاسیس
  • زونا (شینگلز)

علت درد بخش های مختلف دست چیست؟

دست درد ممکن است در بخش‌های مختلف دست باشد و محل ایجاد درد در تعیین علت آن موثر است. اینکه درد در مچ دست ایجاد شده‌است یا در انگشتان، برای استفاده از روش‌های تشخیصی و درمانی موثر است. به یاد داشته‌باشید که محل درد از سوالاتی است که پاسخ آن به پزشک کمک می‌کند در تشخیص و درمان قدم‌های موثری بردارد.

برای درمان درد دست و کنترل عوارض آن، از متخصص کمک بگیر.

۱. علت درد بازو (آرتروز گردن و دست درد)

طیف گسترده‌ای از مشکلات باعث درد بازو می‌شوند. معمولا به دلیل آسیب، تحریک یا التهاب بازوها درد گرفته و ممکن است این درد به گردن و ستون فقرات نیز سرایت کند. در بیشتر مواقع به علت فعالیت‌های روزمره مانند ورزش یا کار طولانی با کامپیوتر این مشکل ایجاد می‌شود و پس از چند روز درد آن از بین می‌رود.

اما اگر بازوی سمت چپ دچار درد شد و همراه با آن علائمی مانند سفت شدن قفسه سینه، حالت تهوع و مشکل در تنفس به وجود آمد، می‌تواند نشانه بیماری عروق کرونر یا حتی حمله قلبی باشد.

۲. علت درد دست چپ از بازو تا انگشتان

علت درد و تیر کشیدن دست چپ می‌تواند آسیب استخوان یا مفصل، عصب فشرده شده یا بیماری قلبی باشد. اگر درد دست چپ همراه با درد قفسه سینه باشد، موضوع جدی‌تر بوده و باید برای تشخیص حمله قلبی به متخصص مراجعه کرد. حمله قلبی در نتیجه پارگی یا ایجاد لخته در عروق کرونر به وجود می‌آید.

در صورت بروز این اتفاق جریان خون به بخشی از قلب متوقف شده و ممکن است عضله قلب آسیب ببیند. ازآنجایی‌که اعصاب منشعب شده از قلب و دست به سلول‌های یکسان در مغز می‌رسد، مغز محل درد را تشخیص نداده و مشکل قلبی همراه با درد دست چپ ظاهر می‌شود.

۳. علت درد دست راست

علت درد دست راست می‌تواند به هر یک از بیماری‌های ذکرشده مربوط باشد. معمولا درد دست راست ارتباطی به حمله یا سکته قلبی ندارد. عارضه‌ای مانند آرتریت، سندرم تونل کارپال، کیست گانگلیون، نقرس، لوپوس و رینود می‌توانند باعث درد دست راست شوند.

۴. علت درد انگشتان دست

گاهی درد انگشتان دست می‌تواند به علت صدمه و افتادن روی دست باشد. تریگر فینگر یا انگشت ماسه‌ای که باعث قفل شدن و گرفتن انگشتان می‌شود. در این حالت غلاف تاندون در پایه انگشت ملتهب می‌شود. زمانی که شخص به این بیماری مبتلا می‌شود، علاوه بر درد و تورم در انگشتان دست، در خم کردن و صاف کردن انگشت با مشکل روبرو می‌شود.

گاهی نیز بریدگی و زخم روی انگشتان باعث عفونت شده و درد و تورم به همراه دارد. اگر عفونت شدید باشد، چرک از محل زخم خارج شده و ممکن است شخص دچار تب شود در چنین شرایطی باید سریعا به پزشک مراجعه کرد.

۵. علت درد ساق و ساعد دست 

علت درد دست از آرنج به پایین می‌تواند التهاب یا آسیب به هر یک از بافت‌ها از جمله عضلات، استخوان‌ها، رگ‌های خونی تاندون‌ها و پوست باشد. گاهی اقدامات تکراری مانند تایپ کردن یا استفاده از عصا باعث فشرده شدن اعصاب و عروق خونی در سرتاسر قاق دست می‌شود.

علاوه بر آسیب‌هایی مانند رگ‌به‌رگ شدن، دررفتن و شکستگی عواملی مانند استرس نیز می‌تواند علت درد دست از آرنج به پایین باشد. بیماری به نام استئومیلیت ساعد یک عفونت باکتریایی یا قارچی استخوان است و ممکن است علت درد این ناحیه وجود چنین عفونتی باشد.

علت درد ساق و ساعد دست چیست؟
علت درد دست از آرنج به پایین می‌تواند التهاب یا آسیب به هر یک از بافت‌ها از جمله عضلات، استخوان‌ها، رگ‌های خونی تاندون‌ها و پوست باشد.

۶. علت درد مچ دست

عوامل مختلفی می‌توانند دلیل درد مچ دست باشند. در جدول زیر، برخی از مهم‌ترین موارد را قرار دادیم:

دلایل درد مچ دستتوضیحات
آسیبمعمولا مچ دست‌ها زمانی آسیب می‌بینند که شما ناگهان بر روی دست‌های کشیده‌شده و باز شده‌ی خود بیفتید. این فشار ناگهانی به مچ دست می‌تواند آسیب‌هایی بزند که دردناک باشند. این کار می‌تواند در دست شما کشیدگی، ضرب‌دیدگی و یا حتی شکستگی ایجاد بکند.
استرساز دیگر مواردی که می‌توانند ایجاد درد در مچ دست بکنند، استرس و اضطراب دائمی هستند.
فعالیت دائماگر شما یک حرکت را با مچ دست خود در یک جهت به طور دائم انجام دهید، احتمال اینکه آسیب به مچ دست شما وارد شود، وجود دارد. همچنین کسانی که فعالیت‌هایی مانند تایپ کردن دائم انجام می‌دهند، معمولا به درد دست دچار می‌شوند که ناشی از استرس و فشار وارد کردن به مچ دست برای مدت طولانی است.
آرتریتآرتریت می‌تواند در اثر استئوآرتریت یا همان آرتروز و یا آرتریت روماتوئید ایجاد شود. این دو مورد می‌توانند ایجاد درد در مچ دست بکنند که ناشی از التهاب در دست است. برای درمان باید به روماتولوژیست مراجعه کنید.
سندروم تونل کارپالاز علت‌هایی که درد در دست ایجاد می‌کند، سندروم تونل کارپال است. آسیب رسیدن به عصب دست می تواند درد در مچ دست ایجاد کند که درمان آن نیازمند مداخله‌ی متخصص است.
کیست گانگلیوناز موارد دیگر که به درد در مچ دست منتهی می‌شود، وجود کیست گانگلیون است.
علت درد مچ دست چیست؟

۷. علت درد دست چپ از آرنج به پایین چیست؟

یکی از اصلی‌ترین علت‌های درد دست از آرنج به پایین دردهای بی‌دلیل و طبیعی هستند که به علت کار کردن و فعالیت ایجاد می‌شوند. این دردها بعد از مدتی از بین می‌روند. از طرفی گاهی استراحت طولانی مدت دست‌ها می‌تواند آزاردهنده باشد و باعث شل‌شدن و ضعیف شدن عضلات شود. برخی از علت‌های درد دست از آرنج به پایین شامل موارد زیر هستند؛

  • فعالیت: درد دست در اثر فعالیت و ورزش مداوم در یک جهت
  • بورسیت: گاهی بورس پشت آرنج ملتهب می شود و ایجاد درد می‌کند. در این محل کیسه‌هایی از مایع ایجاد می‌شوند و حرکت را دردناک می‌کنند.
  • سندرم گیرافتادن: یکی دیگر از علت‌های درد آرنج دست این است که اعصاب داخل ساعد تحت فشار قرار بگیرند. این حالت ایجاد درد، گزگز و ضعیف شدن عضلات را می‌کند.
  • سندروم تونل کوبیتال: این سندروم بی‌حس شدن آرنج به پایین و گزگز کردن دست را ایجاد می‌کند.

۸. علت درد استخوان دست و پا

چندین علت احتمالی برای درد استخوان دست و پا وجود دارد، از جمله شکستگی، آرتریت، تاندونیت، فشرده‌شدن عصب، عفونت‌ها و بیماری‌های خود ایمنی. عوامل دیگری مانند فشارهای مکرر، آسیب، گردش خون ضعیف، کمبود ویتامین و برخی داروها نیز می‌توانند در ایجاد درد استخوان دست و پا نقش داشته باشند.

۹. علت درد رگ دست و درد عضلات دست

درد ناگهانی رگ دست می‌تواند ناشی از شرایطی مانند ترومبوفلبیت (التهاب ورید با تشکیل لخته خون) یا وریدهای واریسی باشد. گرفتگی عضلات دست نیز ممکن است به دلیل استفاده بیش‌ازحد و فعالیت زیاد کاری، آسیب، سندرم تونل کارپال، کشیدگی عضلانی یا شرایط زمینه‌ای مانند آرتریت یا فیبرومیالژیا رخ دهد.

۱۰. علت دست درد در بارداری

شاید عجیب باشد، اما یکی از مواردی که در بارداری با آن روبرو می‌شوید، دست درد است. این عارضه به دلیل ایجاد سندرم تونل کارپال رخ می‌دهد. در دوره بارداری به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش مایعات به عصب مدیان مچ فشار وارد می‌شود. ممکن است شما احساس ضعف در دست یا سوزن‌سوزن شدن داشته باشید.

علت دست درد در بارداری چیست؟
در دوره بارداری به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش مایعات به عصب مدیان مچ فشار وارد می‌شود.

۱۱. علت دست درد در کودکان

درد دست در کودکان می‌تواند دلایل مختلفی از جمله آسیب، شکستگی، رگ‌به‌رگ‌شدن، کشیدگی، عفونت، استفاده بیش‌ازحد از فعالیت‌هایی مانند ورزش یا بازی در ئارک، آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان یا شرایط پزشکی مانند بیماری رینود داشته‌باشد.

۱۲. علت دست درد در شب

دلیل و علت درد و سوزش استخوان دست و پا در شب چیست؟ درد دست در شب به‌خصوص قبل از خواب می‌تواند ناراحت‌کننده باشد. علت درد انگشتان دست بعد از بیدار شدن از خواب می‌تواند ناشی از شرایطی مانند سندرم تونل کارپال، آرتریت، تاندونیت، فشردگی عصب یا مشکلات گردش خون باشد.

۱۳. درد دست راست و سرطان

درد دست راست به ندرت می‌تواند نشانه سرطان باشد و درد دست بیشتر به دلیل شرایط غیر سرطانی ایجاد می‌شود. با این حال، بهتر است برای تشخیص دقیق با ئزشک هم مشورت داشته‌باشید.

۱۴. استرس باعث درد دست می‌ شود؟

در برخی افراد استرس شدید و مداوم می‌تواند آسیب‌های فیزیکی وارد کند. اگر سابقه بیماری مانند استئوآرتریت دارید، استرس می‌تواند به درد مفاصل دست‌ها بیفزاید. در این شرایط ممکن است، پزشک برای کاهش استرس اقداماتی انجام دهد تا درد به‌مرور بهبود پیدا کند.

۱۵. آیا کم‌ کاری تیروئید باعث درد دست می‌ شود؟

گاهی کم‌کاری تیروئید شدید و درمان نشده باعث تجمع مایع در بدن می‌شود. این مایع بر اعصاب بازوها و پاها فشار وارد می‌کند. در نتیجه در دست‌ها و پاها علائمی مانند گزگز، درد و بی‌حسی ایجاد می‌شود.

۱۶. آیا درد دست نشانه بیماری قلبی است؟ (درد دست راست و چپ و بیماری قلب)

در برخی مواقع درد دست می‌تواند یک هشدار جدی برای بیماری قلبی باشد. به‌خصوص اگر این عارضه به همراه درد قفسه سینه باشد، باید سریعا به پزشک مراجعه کرد. سیگنال‌هایی که از قلب و دست به مغز می‌رسد، دقیقا به یک بخش از سلول‌های مغز ارسال می‌شوند. به همین دلیل مغز نمی‌تواند این دو مورد را از هم تشخیص دهد و شخص قبل از حمله قلبی یا دیگر بیماری‌های قلب دچار دست درد شدید می‌شود.  

روش درمان دست درد چیست؟ (چگونه درد دست را خوب کنیم)

توجه داشته باشید که درمان دست درد تنها با صلاح‌دید پزشک امکان‌پذیر است. درمان درد بازو باتوجه‌به علت و شدت آن متفاوت است. افرادی که دچار آسیب عصب یا تحت فشار بودن عصب بازو، مچ دست، آرنج یا انگشتان هستند باید از حرکات تکراری و مداوم اجتناب کنند؛ بنابراین اگر دردی که تجربه می‌کنید ناشی از استفاده یا فشار بیش از حد است، می‌توانید با استراحت در منزل و سبک کردن کارها از درد خود بکاهید.

به طور کلی درمان دست درد شامل استراحت، بالا نگه داشتن دست‌ها، کمپرس سرد، استفاده از باند‌های کشی و اسپیلینت (آتل)، استامینوفن و داروهای ضد التهاب (NSAID)، فیزیوتراپی و حتی جراحی است. همچنین اگر درد به دنبال عفونت ایجاد شده باشد، درمان آن استفاده از کمپرس گرم و مصرف آنتی بیوتیک است.
در موارد شدید درد بازو، مانند پارگی رباط ها و شکستگی استخوان ها جراحی ضروری است. همچنین در مواردی فیزیوتراپی برای کاهش درد و محدودیت حرکت کمک‌کننده است.

چگونه درد دست را خوب کنیم؟
درمان دست درد تنها با صلاح‌دید پزشک امکان‌پذیر است.

۱. قرص مسکن و آمپول برای درد دست (برای درد دست چه دارویی بخوریم؟)

داروهای مسکن مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) یا استامینوفن ممکن است برای کنترل درد دست استفاده شوند. تزریق آمپول‌های کورتیکواستروئید نیز برای شرایط خاصی مانند آرتریت التهابی و درمان دست درد شدید استفاده می‌شوند.

۲. ورزش برای دست درد

ورزش‌های ملایم و ماساژ دست درد، برای تسکین درد مفید هستند. به عنوان مثال می‌توان به کشش انگشت، چرخش مچ دست، تمرینات مخالف شست و تمرینات تقویت چنگ با استفاده از توپ‌های استرس اشاره کرد. برای تهیه برنامه‌های ورزشی شخصی سوزش دست ها و راهنمایی مناسب، مشاوره با یک فیزیوتراپ یا کاردرمانگر را در نظر داشته‌باشید.

متن انگلیسی:
If your hands are painful and stiff, applying heat could help.
ترجمه فارسی:
اگر دستان دردناک و سفت شده است، استفاده از گرما (گرمادرمانی) می‌تواند در بهبود آن کمک‌کننده باشد.

به نقل از سایت versusarthritis

۳. داروی گیاهی برای دست درد

در حالی که از داروهای گیاهی هم می‌توان برای کمک به کاهش درد استفاده کرد، اما گیاهان اثربخشی محدودتری دارند. ۵ گیاهی که برای تسکین درد دست استفاده می‌شوند عبارتند از:

  • زردچوبه
  • زنجبیل
  • کندر هندی
  • گل همیشه بهار کوهی
  • پوست درخت بید

۴. پماد برای دست درد

برخی از پمادهای مناسب و مسکن‌های موضعی حاوی موادی مانند منتول، لیدوکائین یا کپسایسین و پمادهای ضدالتهابی حاوی موادی مانند دیکلوفناک یا ایبوپروفن برای درمان مناسب هستند.

۵. درمان درد بند انگشتان دست

اگر درد انگشتان به علت جراحت یا بریدگی باشد، به‌مرور بهبود پیدا کرده و نیاز به درمان خاصی نیست. اما گاهی علت درد انگشتان دست رگ‌به‌رگ شدن، کشیدگی یا دررفتن انگشتان است. اگر تورم و درد انگشتان شدید است، باید حتما به پزشک مراجعه کرد تا با معاینه و عکس‌برداری علت آن مشخص شود. اما اگر درد جزئی است با برخی درمان‌های خانگی می‌توان درد را کاهش داد:

  • به مفاصل انگشتان استراحت دهید.
  • برای کاهش درد و تورم روی محل آسیب یخ بگذارید.
  • از مسکن‌هایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن استفاده کنید.
  • از پماد یا کرم ضد درد موضعی استفاده کنید.

درمان درد انگشتان دست در طب سنتی

دررابطه‌با دست درد در طب سنتی گیاهان زیادی پیشنهاد شده است. اگر درد دست به علت آسیب مفاصل باشد، آلوئه‌ورا برای کاهش التهاب پیشنهاد می‌شود. گیاهی به نام پنجه گربه نیز خاصیت ضدالتهابی داشته و تورم ناشی از آرتریت را کاهش می‌دهد. برای کاهش تورم و درد در قسمت‌های مختلف بدن گیاه اکالیپتوس توصیه می‌شود.

روش درمان درد انگشتان دست در طب سنتی چیست؟
اگر درد دست به علت آسیب مفاصل باشد، آلوئه‌ورا برای کاهش التهاب پیشنهاد می‌شود.

۶. درمان درد مچ دست

علاوه بر تجویز داروهای مسکن برای کاهش درد احتمالا فیزیوتراپیست می‌تواند به بهبود درد مچ دست و درمان درد دست بعد از کار زیاد کمک کند. درمان‌ها و تمرینات خاصی وجود دارد که آسیب‌های مچ دست و مشکلات تاندون‌ها را بهبود می‌دهند. اگر پزشک تشخیص دهد که جراحی برای درمان مناسب است، بازهم با استفاده از فیزیوتراپی می‌توان به توان‌بخشی دست‌ها کمک کرد. مشکلاتی مانند شکستگی استخوان و سندرم تونل کارپال گاهی نیاز به جراحی دارند.

۷. درمان دست درد عصبی

یادمان باشد که برای بهتر شدن دست درد عصبی باید مستقیما به سراغ منبع ایجاد استرس و اضطراب برویم. یکی از مهم‌ترین مسائلی که باعث ایجاد علائم دست درد عصبی می‌شود، وجود آدرنالین در بدن است. هنگامی که این هورمون در بدن زیاد می‌شود، باعث می‌شود که شما علائم دست درد را تجربه کنید. دست درد یا لرزش یا گرفتگی دست از علائمی هستند که در اثر وجود انرژی و آدرنالین زیاد در بدن ایجاد می‌شوند. بنابراین برای برطرف شدن این درد چه کار کنیم؟

ساده است! باید برای درد خود به سراغ کاهش آدرنالین در بدن برویم. چطور این کار را انجام دهیم؟ بلند شوید، راه بروید. فعالیت‌هایی که به انرژی نیاز دارند انجام دهید و سعی کنید که دستان خود را تکان دهید. از طرفی یکی دیگر از راه‌هایی که باعث کاهش دست درد عصبی می‌شود، نفس کشیدن است. سعی کنید نفس‌های عمیق و منظم بکشید. این کار انرژی شما را تخلیه می‌کند و آرامش را به ذهن شما باز می‌گرداند.

اما اینها تنها راه‌های موقتی درمان دست درد عصبی هستند. برای بهتر شدن دست درد خود و بهبود کامل آن باید به دنبال برطرف کردن استرس و اضطراب خود باشید. برای اینکار بهتر است که با متخصص اعصاب و روان و یا دکتر روانپزشک مشورت کنید. درمان مشکلات عصبی با کمک متخصص ساده‌تر خواهد بود.

درمان درد عصبی دست بعد از آسیب

گاهی ممکن است که دردهای عصبی بعد از آسیب مبتلا شوید. معمولا افرادی هستند که دردهای عجیب و غریب و بی‌دلیلی می‌گیرند. مثلا بعد از یک تصادف خطرناک که داشته‌اند، دست آنها آسیب دیده‌است اما بعد از درمان، به خوبی بهبود پیدا کرده‌است.

درحالی‌که این افراد درد را بعد از بهبودی هم احساس می‌کنند و این آزاردهنده و عجیب است. گاهی نیز برخی از افراد با یادآوری حادثه‌ی ناگواری که بر آنها گذشته‌است، دچار حمله‌های عصبی می‌شوند و در اندام‌های آنها درد احساس می‌شود. این بیماری PTSD است. برای بهتر شدن آن باید اقدامات لازم صورت گیرد.

روش درمان دست درد عصبی چیست؟
برای بهتر شدن دست درد عصبی باید مستقیما به سراغ منبع ایجاد استرس و اضطراب برویم.

درمان خانگی دست درد عصبی (درمان خانگی دست درد و درد ماهیچه دست)

برای بهبود درد دست در منزل می توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید که استرس و اضطراب شما را کاهش دهد. مثلا می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید؛

  • یکی از روش‌هایی که برای بهبود دست درد عصبی به کار برده می‌شود، نرمش دادن دست‌ها برای کاهش درد، لرزش و علائم دیگر است. با این کار آدرنالین را در خون خود کاهش می‌دهید و از طرفی به دستان خود کم کمی‌کنید که درد کم‌تری را متحمل شوند.
  • از راه‌های دیگر برای کاهش درد دست این است که تکنیک تنفس آرام و عمیق را تمرین کنید. با نفس کشیدن منظم و عمیق می‌توانید احساس بهتری داشته‌باشید و به آرامش خاطر خود کمک کنید.
  • برای کاهش درد دست عصبی بهتر است که به روانشناس یا دکتر روانپزشک مراجعه کنید تا درباره مسائلی که باعث ناآرامی شما شده‌اند، صحبت کنید و به برطرف کردن آنها بپردازید. سپس با استفاده از تمرینات و تکنیک‌هایی که روانشناس و یا روانپزشک به شما می‌دهد در منزل به بهبود درد عصبی خود و مشکلات و اختلالات روانی که به آنها دچار شده‌اید، بپردازید.
  • یکی دیگر از روش‌های درمانی دست درد عصبی استفاده از دارو درمانی برای بهبود اعصاب است. البته که استفاده از آرام بخش باید با تجویز متخصص باشد.

برای درمان دست درد چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

اغلب دست درد، یک وضعیت اورژانسی محسوب نمی‌شود و شما می‌توانید درد را با داروهای خانگی برطرف کنید. اگر درد بازو، شانه یا مچ دست شما در نتیجه ضربه شدید یا به‌طورناگهانی بروز می‌کند، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر در حرکت دست خود دچار مشکل شدید یا استخوان شما بیرون زده به دکتر ارتوپد یا به نزدیک‌ترین مرکز اورژانس مراجعه کنید.

اگر درد ناگهانی در بازو، شانه، قفسه سینه و کمر همراه با احساس فشار در قفسه سینه، تهوع، سرگیجه و تنگی نفس داشتید، ممکن است علامتی از یک حمله قلبی بوده و باید با ۱۱۵ تماس بگیرید و بلافاصله به دنبال درمان باشید. درصورتی‌که گمان می‌کنید دچار حمله قلبی شده‌اید بهتر است حرکت نکنید. همچنین در صورت مشاهده هر کدام از علائم زیر فوراً به پزشک مراجعه کنید:

  • درد بازو، شانه یا پشت که با استراحت کمتر شده و با فعالیت تشدید می‌شود.
  • ضربه ناگهانی به دست‌ها همراه با شنیدن صدا
  • درد و تورم شدید در بازو
  • درد همراه با احساس سوزش، ضعف و بی‌حسی در دست‌ها

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر درد دست شما با درمان‌های خانگی و تمرینات ساده برطرف نشد، باید حتما به دکتر ارتوپد مراجعه کنید. تمامی علائم شما باید بررسی شود تا دلیل دست درد شدید مشخص شود. سپس پزشک باتوجه‌به علت ایجاد این عارضه درمان موثری را آغاز می‌کند. ممکن است برای درمان داروهای مسکن برای کاهش درد تجویز شود یا چند جلسه فیزیوتراپی نیاز باشد.

برای پیداکردن بهترین فوق تخصص ارتوپدی، فوق تخصص فیزیوتراپی و دکتر عمومی می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان دکتر ارتوپد آنلاین، دکتر فیزیوتراپی آنلاین و دکترعمومی آنلاین نیز وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

هنگامی که اعصاب دست آسیب می‌بینند، درد شدید، گزگز یا بی‌حسی رخ می‌دهد. این آسیب می‌تواند به دلیل استفاده بیش از حد، فشار، آسیب، اختلالات خودایمنی، دیابت یا استرس ایجاد شود. برای کاهش درد عصبی و گزگز کردن دست‌ها خوب است که فعالیت خود را بیشتر کنید. اما اگر مشکل شدید بوده و زندگی روزمره شما را مختل کرده است، حتما به پزشک مراجعه کنید.

یکی از عوارض واکسن کرونا در بسیاری از افراد درد دست در ناحیه تزریق است. درد بازو یک تا دو روز طول می‌کشد و نشانه پاسخ سیستم ایمنی بدن به واکسن است. گاهی درد همراه با التهاب است. یکی از راه‌های کاهش چنین واکنشی، حرکت‌دادن بازو است.

برای دست درد چی خوبه؟ گاهی اوقات دست درد با تمرینات کششی ملایم کاهش پیدا می‌کند. یکی از تمرینات ساده می‌تواند این باشد که مچ دست را ابتدا در جهت عقربه‌های ساعت و سپس خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. هر حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید.
برای تمرین بعدی باید دستان خود را کامل از هم باز کنید. انگشتان را نیز از هم بازکرده و سپس دست‌ها را در هم مشت کنید. این حرکت را هم ۱۰ بار انجام دهید.

درد هر دو دست نشانه چیست؟ درد دست‌ها و پاها می‌تواند به دلیل مشکلات مفاصل، تاندون‌ها، رباط‌ها یا اعصاب ایجاد شود. یکی از دلایل این مشکل نوروپاتی محیطی است. این بیماری به سیستم عصبی محیطی آسیب وارد می‌کند. از جمله اعصاب بازوها و پاها که سیگنال‌هایی را به مغز و نخاع ارسال می‌کنند، تحت تاثیر این بیماری قرار می‌گیرند.
مواردی مانند دیابت، آسیب عصبی، شیمی‌درمانی، سندرم تونل کارپال، سندرم تونل اولنار، آسیب عروقی، عفونت‌ها، نارسایی کلیه و کبد و کمبود ویتامین‌ها باعث ایجاد این اختلال می‌شوند.

یکی از نشانه‌های احتمالی تیر کشیدن دست و پا، نوروپاتی محیطی است که می‌تواند ناشی از دیابت یا آسیب عصبی باشد.

پین‌گذاری دست یک روش درمانی برای بهبود ساختار استخوان‌های شکسته دست است. برداشتن آن‌ها ممکن است کمی درد داشته باشد اما این درد پس از برداشتن پین‌ها از بین می‌رود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره دست درد

  1. فاطمه عباس زاده گفت:

    من هنگامی ک بغض میکنم در ثانیه ای تقریبا بیشتر استخوان های بدنم تیر میکشه
    اما این درد در دست هام بیشتره
    و ب خصوص در انگشت شصت و اشاره دست راستم
    و تا موقعی که اروم نشم و یا بغضم نترکه این درد دست هام و گلوم ادامه پیدا میکنه
    و گاها از درد دستم،دستم رو گاز میگیرم
    الانم درگیرشم
    دلیلش چیه؟
    چجور میشه درمانش کرد؟

    1. فاطمه عباس زاده گفت:

      راستی من متولد ۸۴ام و فقط ۱۵سالمه

    2. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      برای این مشکلتون می تونین به متخصص روانپزشک مراجعه کنین:
      لیست متخصصین روانپزشک

  2. شایان گفت:

    اعصاب

  3. زهرا هادی گفت:

    سلام وقت بخیر ،من روی بازوی سمت راستم کمی سفت وباد داره نسبت به بازوی سمت چپم،‌ازقبل‌هم دست درد و مچ درد داشتم الان که متوجه شدم زیر بازوم آویزون تر شده نسبت به بازوی چپم،دوبار در مدت فاصله دوهفته ای دستم وقتی از خواب بیدار میشم کلا بی حس بود و بعد خوب میشه میشه لطف کنید و پاسخگوی من باشید ممنون میشم.

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      لازمه نوار عصب بگیرین. برای این مشکلتون می تونین به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنین:
      لیست متخصصین مغز و اعصاب

  4. سجاد گفت:

    دیسک دارید

  5. معصومه گفت:

    سلام مدتی هست که وقتی دست به اب میزنم دستم انگشتانش درد میکنه
    به نظرتون از چی میتونه باشه نمیتونم حتی صورتمو صبح هااا بشورم از درددست

  6. محمد اقایی گفت:

    با عرض سلام خسته نباشید
    من ۳۶ سالمه
    درد کمی روی ارنج دست قبلا احساس میکردم
    ولی الان این درد به کتف اسیب زده
    و احساس میکنم کل دستم سنگین شده
    یکم ماساژ میدم احساس ارامش دست میده
    ولی دوباره درد دست از ارنج به کتف شروع میشه
    ممنون میشم کمک کنید
    چه کاری باید انجام بدم ؟

  7. mz گفت:

    علت درد دست شدید طرف راست وانگشت وسطی و درد بازو چیست ؟ (به همراه درد خیلی شدید زیرمعده طرف راست)

  8. شاهرخ عزيزى گفت:

    سلام مدتى است دستانم درد میکند و هنگام بیدار شدن از خواب چندبار پنجه هام را باید باز و بسته کنم تا به حالت عادى برگردد بیشتر موقع خواب به پهلو بازوهام درد میگیرد و نمیتوانم به پهلو بخوابم البته دردش خیلى شدید نیست ممنون میشم راهکارى به بنده ارائه دهید

  9. علی. گفت:

    سلام.دست.راست.درد.میکند‌.انگشتان.ومچوساعد.وارنج.به‌کدام.دکترمراجعه.کنم

  10. فاطمه گفت:

    علت درد دست شدید و درد گردن چیست ؟ (به همراه درد خیلی شدید معده)

    1. بهزاد عارف نیا گفت:

      سلام حرکتهای کششی برای درد آرنج اگر هست راهنمایی کنید

    2. یونس مهربانی گفت:

      سلام وقت بخیرچندروزی هست که آرنج دست چپم دردشدیدی داره علتش چیه

      1. همیار دکترِتو گفت:

        دوست عزیز
        عصب هایی که از انجا عبور کرده از یک کانال در این مکان عبور کرده که در صورت وجود التهاب این کانال تنگ شده و عصب تحت فشار قرار می گیرد. بهتره نوار عصب را تحت نظر متخصص طب فیزیکی و توانبخشی انجام دهید.