درد دست راست چه دلیلی دارد و نشانه‌ی چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

درد دست راست می‌تواند علل مختلفی داشته باشد، از یک ضربه ساده گرفته تا آرتریت روماتوئید. اگر درد دستتان مداوم بود باید به پزشک مراجعه کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

right-hand-pain

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

بسیاری از شرایط مختلف می‌توانند باعث درد دست راست شوند، از مشکلات عصبی گرفته تا کمبودهای تغذیه‌ای. برخی از این دلایل جدی هستند درحالی‌که برخی دیگر جایی برای نگرانی ندارند.

هر دست انسان دارای ۲۷ استخوان است و ساختار پیچیده‌ای دارد. ماهیچه‌ها و مفاصل دست با همکاری هم امکان حرکات قوی، دقیق و ماهرانه را فراهم می‌کنند، اما ممکن است در برابر آسیب دچار تغییر شوند و این تغییر ممکن است همراه با درد باشد.

اگر درد دست راست شما ناشی از ضربات سطحی باشد، می‌توانید آن را در خانه با توجه به شیوه‌های گفته‌شده در این مطلب درمان کنید. اما اگر احساس می‌کنید درد دست شما ناشی از دلایل جدی‌تری است، دکترتو اینجاست تا شما بتوانید با بهترین روماتولوژیست‌ها و متخصصان ارتوپدی به‌صورت تلفنی و آنلاین مشورت کنید و یا در صورت لزوم نوبت حضوری دریافت کنید.

برای تشخیص و درمان درد دست راست باید دکتر ارتوپد مراجعه کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

علائم درد دست راست

گاهی درد دست راست به شکل زیر بروز می‌کند:

  • تیر کشیدن
  • گرفتگی رگ دست
  • خشکی در حرکت دست
  • مور مور و گز گز دست
  • درد گنگ یا dull در دست

علت های بروز درد دست راست

در بیشتر اوقات درد دست راست علامت یا نشانه‌ی یک بیماری دیگر است. در ادامه بیشتر بیماری‌های که منجر به درد دست راست می‌شوند را بررسی خواهیم کرد:

۱. نوروپاتی محیطی

نوروپاتی محیطی، به‌دلیل آسیب به اعصاب محیطی (اعصاب بدن به‌جز مغز و نخاع) باعث ضعف، بی‌حسی و درد در دست‌ها می‌شود. نورپاتی محیطی می‌تواند سایر نواحی و عملکردهای بدن از جمله هضم، ادرار و گردش خون را هم تحت تأثیر قرار دهد.


۲. عوارض جانبی برخی داروها

برخی از داروها می‌توانند باعث آسیب عصبی یا نوروپاتی شوند که معمولا بر اعصاب محیطی تأثیر می‌گذارند و باعث بی‌حسی و گزگز در دست راست می‌شوند. این داروها اثر سمی بر روی غلاف میلین یا آکسون اعصاب می‌گذراند و باعث آسیب و تداخل در سیگنال‌های عصبی می‌شوند.

انواع داروهایی که نوروپاتی را به‌عنوان یک عارضه جانبی ایجاد می‌کنند عبارت‌اند از:

  • تعدادی از داروهای قلب یا فشارخون، مانند آمیودارون و هیدرالازین
  • برخی از داروهای سرطان مانند سیس پلاتین و وین کریستین
  • بعضی از آنتی‌بیوتیک‌ها مانند ایزونیازید و مترونیدازول
  • برخی از داروهای تشنج مانند فنی توئین.

۳. ضربه فیزیکی به دست راست

ضربه‌های فیزیکی رایج‌ترین علت درد در دست راست هستند. اگر یک عامل خارجی مانند تصادف اتومبیل باعث برده‌شدن، فشرده‌شدن یا کشیده‌شدن عصب دست راست شود، احتمالا فرد احساس بی‌حسی در دست راست خواهد داشت.

فردی که ضربه فیزیکی را تجربه کرده‌است باید برای معاینه به پزشک مراجعه کند تا بتواند از میزان و شدت آسیب مطلع شود و برای درمان هرچه سریع‌تر اقدام کند.


۴. آرتروز دست راست (استئو آرتریت)

استئوآرتریت شایع‌ترین شکل آرتریت است. مفاصل دست و مچ دست از اندام‌هایی هستند که زودتر از سایر نقاط بدن درگیر آرتروز می‌شوند. مفاصل بدن چرخه‌ای از آسیب و ترمیم را پشت سر می‌گذارد. در اغلب موارد فرآیند ترمیم کاملا مؤثر و درست انجام می‌شود، اما گاهی اوقات می‌تواند باعث تغییر در شکل یا ساختار مفاصل شود.

استئوآرتریت باعث نازک‌شدن غضروف مفاصل و خشن‌شدن سطوح مفصل می‌شود. به‌ این‌ معنی که مفاصل آن‌طور که باید حرکت نمی‌کنند و ممکن است احساس درد و سفت‌شدن را در دست راست داشته باشید.


۵. سندروم تونل کارپال

سندروم تونل کارپال در اثر فشار بر عصب مدیان (عصب میانی) ایجاد می‌شود. تونل کارپال یک گذرگاه باریک است که توسط استخوان‌ها و رباط‌هایی در سمت کف دست احاطه شده است. هنگامی که عصب میانی فشرده می‌شود، علائمی شامل بی‌حسی، سوزن‌سوزن‌شدن و ضعف در دست و بازو ایجاد می‌شود.


۶. دیابت عامل درد دست راست

افراد مبتلا به دیابت با قند خون بالا زندگی می‌کنند و با تزریق انسولین آن را کنترل می‌کنند. با این حال، با گذشت زمان سطوح بالای گلوکز در خون می‌تواند باعث نوروپاتی دیابتی شود. در نوروپاتی دیابتی معمولا آسیب عصبی بر اعصاب محیطی پا و دست‌ تأثیر می‌گذارد و باعث گزگز و درد دست راست می‌شود.

artritis-reumatoide
آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که در آن بدن به بافت پوششی مفاصل حمله می‌کند

۷. روماتیسم مفصلی

روماتیسم مفصلی که بیشتر با نام آرتریت روماتوئید شناخته می‌شود یکی از دلایل درد دست راست است. آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که در آن بدن به بافت پوششی مفاصل حمله می‌کند و باعث التهاب مزمن مفاصل می‌شود. این بیماری در درجه اول مفاصل دست‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. آرتریت روماتوئید منجر به درد، سفتی و تورم می‌شود که گاهی اوقات این علائم باعث تغییر شکل انگشتان دست می‌شود.

روماتیسم مفصلی در صورت عدم درمان، می‌تواند باعث نوروپاتی محیطی و سندروم تونل کارپال شود. هیچ درمانی برای آرتریت روماتوئید وجود ندارد، اما داروها می‌توانند پیشرفت بیماری را متوقف کنند و علائم را کاهش دهند.


۸. کمبود تغذیه ای

کمبود ویتامین B12 می‌تواند باعث مشکلات عصبی و در نتیجه درد یا بی‌حسی دست راست شود. یک فرد معمولا ویتامین B12 را از رژیم غذایی خود دریافت می‌کند. ویتامین B12 در بسیاری از غذاها از جمله جگر گاو، صدف، ماهی، گوشت، مرغ، تخم‌مرغ و شیر وجود دارد.

گیاه‌خواران ممکن است در دریافت مقدار کافی ویتامین B12 مشکل داشته باشند؛ بنابراین یک مولتی‌ویتامین می‌تواند به تأمین ویتامین B12 کمک کند.

پتاسیم پایین یا هیپوکالمی هم می‌تواند باعث مشکلاتی در انقباض عضلانی مانند بی‌حسی و درد در دست راست شود. بسیاری از غذاها منابع پتاسیم هستند، به‌ویژه میوه‌ها و سبزیجات.

برای تشخیص و درمان درد دست راست باید دکتر ارتوپد مراجعه کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

آیا شما هم علائم درد دست راست دارید؟

همین حالا مشاوره بگیرید

۹. بیماری رینود

بیماری رینود وضعیتی است که در آن رگ‌های خونی کوچک در اندام‌ها در مواجهه با سرما دچار اسپاسم می‌شوند. این اسپاسم می‌تواند باعث بی‌حسی، درد، گزگز و ضربان در دست راست شود. زمانی‌که رینود اتفاق می‌افتد پوست به رنگ قرمز و سفید لکه‌دار در می‌آید. رینود بسیار رایج است و به‌تنهایی جدی نیست. با این حال، شما با توجه به سابق پزشکیتان باید با دکتر‌تان مشورت کنید.


۱۰. فتق دیسک گردن

گاهی اوقات ضربه به گردن، منجر به لیز‌خوردن استخوان‌های گردن می‌شود، در نتیجه فتق گردن ایجاد می‌شود. فتق ممکن است باعث باریک‌شدن کانال نخاعی شود و به ریشه عصب فشار وارد کند. فتق دیسک گردن باعث درد گردن و انتقال درد به دست راست می‌شود. این اتفاق می‌تواند باعث بی‌حسی، ضعف و گزگز در دست و بازوی راست شود. درمان فتق دیسک گردن شامل فیزیوتراپی، استراحت و دارو برای کنترل درد است. در موارد معدودی جراحی لازم است.

شایع‌ترین علت درد دست راست، ضربه است که طی چند روز برطرف می‌شود. اما این درد می‌تواند عوارض بیماری دیگری باشد که در این صورت نیاز به پیگیری دارد.

علت های نادر درد دست راست

در ادامه برخی از علل نادر درد دست راست را با هم بررسی می‌کنیم:

۱. سیفلیس

سیفلیس می‌تواند به مغز و سیستم عصبی سرایت کند، وضعیتی که نوروسیفلیس نامیده می‌شود. در این مرحله باکتری‌ها باعث بی‌حس شدن دست‌ها و پاها می‌شوند، همراه با علائمی مانند:

  • سردرد شدید
  • حرکات ناهماهنگ
  • فلج
  • زوال عقل.

شما می‌توانید بیماری سیفلیس را با آنتی بیوتیک درمان کنید، اما ممکن است دارو نتواند تمام آسیب‌های ناشی از بیماری را خنثی کند.


۲. سندرم گیلن باره

سندروم گیلن باره زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به سیستم عصبی محیطی حمله می‌کند. این بیماری می‌تواند با بی‌حسی و درد در دست‌ها شروع شود و ممکن است تا فلج کامل گسترش یابد. معمولا فلجی از اندام‌های تحتانی شروع می‌شود و به سمت بالا حرکت می‌کند. بااین‌حال، گاهی اوقات علائم از قسمت بالایی بدن شروع می‌شود و به سمت پاها حرکت می‌کند.

هیچ درمانی برای این سندروم وجود ندارد. با این حال، برخی از درمان‌ها از جمله پلاسمافرزیس، درمان با ایمونوگلوبولین با دوز بالا و فیزیوتراپی برای تقویت قدرت می‌توانند کمک کنند.


۳. سندروم خروجی قفسه سینه

علت اصلی سندروم خروجی قفسه سینه، فشار بر رگ‌های خونی، اعصاب و شریان‌هایی است که از قاعده گردن، از زیر بغل گذشته و به بازو و دست می‌آیند. این وضعیت می‌تواند باعث بی‌حسی یا سوزن‌سوزن‌شدن بازو و دست راست شود. علائم دیگر عبارت‌اند از:

  • تغییر در دما و رنگ دست
  • ضعف و تورم.

۴. اسپوندیلوز گردنی

اسپوندیلوز گردنی، آرتریت گردن است که عارضه‌ی بسیار شایع افزایش سن و ساییدگی طبیعی بدن است. در این شرایط، دیسک‌ها و مفاصل گردن تحلیل می‌روند و باعث عوارض زیر می‌شوند:

  • سردرد
  • مشکل در تعادل
  • اسپاسم عضلانی در گردن و شانه‌ها.

در برخی موارد، اسپوندیلوز گردن باعث باریک‌شدن طناب نخاعی می‌شود و به اعصاب منتهی به دست‌ها و انگشتان فشار وارد می‌کند.

right-hand-pain
سندروم گیلن باره زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به سیستم عصبی محیطی حمله می‌کند.

درد بازوی راست چرا ایجاد می شود؟

دلایل متعددی وجود دارد که یک فرد ممکن است در شانه و بازوی راست خود احساس درد کند. در بسیاری از موارد، درد در نتیجه استفاده بیش‌از‌حد از عضله یا آسیب ایجاد می‌شود. برخی از دلایل درد بازوی راست عبارت‌اند از:

۱. شانه شناگر

شانه شناگر یکی از دلایل احتمالی درد در بازو و شانه راست است. این اصطلاح مجموعه‌ای از آسیب‌های مختلف شانه را توصیف می‌کند که ممکن است در نتیجه شنا رخ دهد.

آسیب‌های مرتبط با شانه شناگر عبارت‌اند از:

  • سندروم گیرافتادگی : زمانی که فرد دست خود را بلند می‌کند، تاندون در شانه مالش می‌کند و به بافت‌های اطراف می‌خورد.
  • صدمات لابرال : پارگی در قسمتی از غضروف به نام لابروم که در داخل حفره شانه قرار دارد.
  • بی ثباتی شانه : ساختارهای اطراف مفصل شانه در حفظ استخوان بازو در حفره شانه به‌خوبی عمل نمی‌کنند و باعث درد بازوی راست می‌شوند.

۲. تاندونیت روتاتور کاف

روتاتور کاف گروهی از ماهیچه‌ها و تاندون‌ها است که مفصل شانه را احاطه کرده‌است و از آن حمایت می‌کند. تاندونیت روتاتور کاف (RCT) به تحریک یا التهاب روتاتور کاف اشاره دارد. این وضعیت به‌ویژه در میان ورزشکاران حرفه‌ای و افرادی که به‌طور منظم ورزش‌های خاصی را انجام می‌دهند، رایج است.

برخی از علل تاندونیت روتاتور کاف عبارت‌اند از:

  1. تکنیک ضعیف پرتاب بالای سر در ورزش‌هایی مانند بیسبال و پرتاب نیزه
  2. ضربه مستقیم به روتاتور کاف
  3. افتادن روی بازو.

برای تشخیص و درمان درد دست راست باید دکتر ارتوپد مراجعه کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

۳. استفاده بیش از حد

استفاده بیش‌از‌حد از دست می‌تواند باعث آسیب و التهاب عضلات بازو و شانه شود. این اتفاق می‌تواند منجر به درد و خستگی عضلانی شود، اما ممکن است فرد این علائم را تا ساعت‌ها پس از اعمال فشار بیش‌از‌حد روی عضلات تجربه نکند.


۴. سندروم عدم استفاده

سندروم عدم استفاده یک اصطلاح کلی برای شرایطی است که در نتیجه یک دوره بی‌حرکتی یا عدم فعالیت بدنی ایجاد می‌شود. افرادی که اخیرا یک دوره استراحت در رختخواب را پشت سر گذاشته‌اند، در معرض خطر ابتلا به سندروم عدم استفاده هستند.

فرد ممکن است علائم زیر را حتی پس از مدت کوتاهی عدم فعالیت بدنی تجربه کند:

  • سفتی عضلات
  • انقباض و تحلیل عضلات
  • عضلاتی که ضعیف و مستعد آسیب هستند.

۵. نوریت بازویی

نوریت بازویی نوعی نوروپاتی محیطی است که قسمت‌هایی از بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد:

  • قفسه سینه
  • شانه
  • بازو
  • دست.

افراد مبتلا به نوریت بازویی، درد و ضعف را در شانه و بازوی راست خود تجربه می‌کنند. نوریت بازویی معمولا به‌طور ناگهانی ظاهر می‌شود و ممکن است شب‌ها بدتر شود.

right-shoulder-pain-
افراد مبتلا به نوریت بازویی درد و ضعف را در شانه و بازوی راست خود تجربه می‌کنند

لخته شدن خون در دست راست

هنگامی‌که یک رگ خونی قطع می‌شود، نوعی از سلول‌های خونی به نام پلاکت در محل آسیب جمع می‌شوند تا خونریزی قطع شود. گاهی لخته‌های خون در رگ‌ها جایی‌که لازم نیست به‌طور غیرطبیعی جمع می‌شوند که خطرناک است.

لخته خون می‌تواند پس از ضربه به انگشت یا استخوان شکسته تشکیل شود. به‌عنوان مثال:

  1. یک جسم سنگین که روی انگشتان می‌افتد، مانند زمانی‌که به‌طور تصادفی با چکش به انگشت خود ضربه می‌زنید.
  2. له‌شدن، مانند زمانی‌که انگشت‌تان در درب ماشین گیر می‌کند.
  3. جراحی دست یا انگشتان
  4. انگشتری که خیلی کوچک است.

علت خواب رفتن و سنگینی دست راست چیست؟

بی‌حس‌شدن دست راست به دلیل گرفتگی در کانال دست‌ها عموما از عوارض مصرف دارو است. بعضی ازدلایل دیگر بی‌حسی وسنگینی دست راست عبارت‌اند از:

  • سکته مغزی
  • کمبود ویتامین یا مواد مغذی
  • مصرف داروهای خاص
  • بیرون‌زدگی دیسک گردن
  • بیماری رینود
  • مصرف الکل
  • لوپوس
  • خون‌رسانی ضعیف
  • حمله‌ی قلبی.
چرا درد دست راست می‌گیریم؟

تشخیص علت درد دست راست

معاینه دست موضوعی پیچیده و عمیق است. یک پزشک باتجربه می‌تواند مفاصل، تاندون‌ها و رباط‌های خاصی را برای ارزیابی عملکرد آنها جدا کند. ده‌ها آزمایش خاص برای ارزیابی مسائل مختلفی که می‌تواند باعث درد دست شود، انجام می‌شود.

با این حال، اکثر پزشکان یک ارزیابی پایه را انجام می‌دهند و سپس آزمایش‌های خاصی را که مربوط به مشکل شما است را انتخاب می‌کنند. در ارزیابی پایه موارد زیر مورد بررسی قرار می‌گیرند:

  • ظاهر
  • لطافت
  • تحرک
  • ثبات
  • استحکام و قدرت.

بسیاری از تست‌های تصویربرداری را می‌توان برای ارزیابی عملکرد دست انجام داد. رایج‌ترین آزمایش، عکس‌برداری با اشعه ایکس از دست است. عکس‌برداری با اشعه ایکس می‌تواند به تعیین سلامت استخوان و مفاصل، هم‌ترازی و بدشکلی‌های دست کمک کند.

برای تشخیص و درمان درد دست راست باید دکتر ارتوپد مراجعه کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

درمان درد دست راست

با توجه به علت درد دست راست، شیوه درمان مناسب با آن انتخاب می‌شود. با توجه به دلایل زیادی که برای درد دست وجود دارد شیوه‌های درمانی متفاوتی هم وجود دارد. در ادامه به روش درمان برخی از علل مهم درد دست راست اشاره می‌کنیم:

۱. درمان آرتروز دست راست

درمان‌های رایج برای استئوآرتریت (آرتروز) عبارت‌اند از:

  • داروهایی برای درمان علائم درد و تورم
  • تزریق بی‌حس‌کننده یا استروئید طولانی‌مدت
  • استفاده از آتل مفصل در زمان استفاده زیاد از دست راست
  • عمل جراحی
  • روش‌های کاردرمانی و فیزیوتراپی.

۲. درمان سندروم تونل کارپال

درمان های رایج برای سندروم تونل کارپال عبارت‌اند از:

  • آتل
  • اجتناب از فعالیت‌های شدید
  • استفاده از یخ یا کمپرس یخ
  • مصرف داروهای مسکن
  • مصرف استروئیدهای خوراکی.
  • ورزش و کشش
  • طب سوزنی
  • عمل جراحی.

۳. درمان بیماری رینود

رینود اولیه معمولا آنقدر ملایم است که نیازی به درمان ندارد. اما رینود ثانویه که ناشی از یک مشکل و بیماری دیگر است، می‌تواند جدی‌تر باشد و نیاز به جراحی داشته باشد.

درمان رینود بر پیشگیری از حملات بیشتر و کاهش احتمال آسیب بافت متمرکز است. پیشگیری از رینود در درجه اول به‌معنای گرم‌ نگه‌داشتن دست‌ها و پاها در هوای سرد با دستکش، جوراب، چکمه و بخاری‌های شیمیایی است.


۴. درمان خانگی درد دست راست

در بیشتر موارد برای درد دست راست نیاز به ویزیت دکتر نیست، درمان خانگی می‌تواند به طیف وسیعی از آسیب های جزئی از جمله درد دست و مچ کمک کند. به‌طورکلی روش‌های درمان خانگی درد دست عبارت‌اند از:

  • استراحت: تا حد امکان از دست آسیب‌دیده استفاده نکنید.
  • یخ: روزی چند بار یخ یا کمپرس سرد را به‌مدت ۲۰ دقیقه روی دست آسیب‌دیده قرار دهید.
  • فشرده‌سازی: ناحیه آسیب‌دیده را در یک باند نرم، آتل یا گچ بپیچید.
  • ارتفاع: دست آسیب‌دیده را بالا نگه دارید، به‌طوری که بالاتر از سطح قلب قرار گیرد.
  • ماساژ: سعی کنید ناحیه دردناک و عضلات اطراف را ماساژ دهید. گاهی اوقات ماساژ بازوها یا شانه‌ها می‌تواند به تسکین درد دست راست کمک کند.
  • گرما: برخی از دردها به‌خوبی به گرما پاسخ می‌دهند. کمپرس گرم و سرد، با وقفه‌های ۲۰ دقیقه‌ای برای درد‌های سطحی دست راست توصیه می‌شوند.
  • داروهای بدون‌نسخه: مصرف داروهای ضدالتهابی و غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن می‌تواند به تسکین درد و التهاب ناشی از انواع مختلف بیماری‌ها کمک کند.

فیزیوتراپی برای درمان و یا کاهش علائم و درد دست استفاده می‌شود. در دکترتو می‌توانید با بهترین فیزیوتراپیست در شهر خود آشنا شوید و برای دریافت نوبت ویزیت حضور اقدام کنید.

سریع‌ترین راه درمان درد دست راست چیست؟

همین حالا مشاوره بگیرید

۵. درمان درد دست راست در طب سنتی

برخی از داروهای گیاهی و مکمل‌ها به کاهش تورم و کاهش درد دست راست کمک می‌کنند. مواردی که در طب سنتی برای درمان درد دست راست توصیه می‌شوند عبارت‌اند از:

  • بوسولیا (کندر هندی)
  • گیاه تاک خدا
  • زردچوبه (کورکومین)
  • روغن زیتون، بادام و سیاهدانه برای ماساژ دست.

اگرچه این گیاهان طبیعی هستند، اما می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند یا با داروهای دیگری که مصرف می‌کنید تداخل ایجاد کنند. مطمئن شوید که پزشک شما از تمام داروهایی که استفاده می‌کنید مطلع است.

right-hand-pain-treatment
برای تشخیص علت و درمان درد دست راست باید به متخصصان ارتوپد، روماتولوژیست‌ها و تراپیست‌ها مراجعه کنید.

چه زمان برای درد دست راست باید به پزشک مراجعه کرد؟

برخی از بیماری‌ها و آسیب‌های دست و مچ کوتاه‌مدت هستند و ممکن است خودبه‌خود و با کمی استراحت خوب شوند. اما اگر این درد شدید یا طولانی باشد، نیاز به بررسی و درمان بیشتر توسط پزشک دارد.

شما باید به پزشک خود مراجعه کنید اگر:

  1. علائم با استراحت و یخ‌درمانی بهبود نمی‌یابند.
  2. حتی زمانی‌که دستتان حرکت نمی‌کند، درد یا ناراحتی را تجربه می‌کنید.
  3. دامنه حرکتی شما در دست، مچ و انگشتان کاهش یافته‌است.
  4. درد، تورم یا عملکرد دست به‌جای بهتر شدن بدتر می‌شود.
  5. علائم عفونت (قرمزی، گرما، تب یا لرز) دارید.
  6. زمانی که شما به‌طور مرتب در دستان خود احساس گزگز یا بی‌حسی می‌کنید.
  7. فعالیت‌های عادی و روزمره باعث درد می‌شوند یا به‌طور فزاینده‌ای دشوار می‌شوند.
  8. درمان‌های ساده و داروهای بدون نسخه کمکی نمی‌کند.

برای تشخیص و درمان درد دست راست باید به دکتر ارتوپد یا متخصص روماتولوژی مراجعه کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

درد دست راست علت‌های متعددی دارد. این درد ممکن است در اثر یک ضربه ایجاد شده باشد که در این‌صورت با درمان‌های خانگی و با کمی استراحت ازبین خواهد رفت. اما این درد می‌تواند علت جدی‌تری داشته باشد و یکی از عوارض بیماری دیگری باشد. اگر دستتان اخیرا ضربه‌ای ندیده‌است و درد مداوم و طولانی مدت بود بهتر است به پزشک مراجعه کنید. تا دلیل آن مشخص شود. هر علت مربوط به تخصص‌های متفاوت است. اما به‌طور کلی شایع‌ترین عوامل درد دست توسط دکتر ارتوپد، پزشک متخصص روماتولوژی و فیزیوتراپیست‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اگر در دستتان احساس درد می‌کنید و نمی‌دانید باید به چه پزشکی مراجعه کنید، می‌توانید از دکتر ارتوپد آنلاین یا بهترین دکتر ارتوپد، بهترین دکتر روماتولوژی یا دکتر روماتولوژی آنلاین و دکتر فیزیوتراپی آنلاین یا فوق تخصص فیزیوتراپی در دکترتو کمک بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

درد قفسه سینه ناشی از حمله قلبی می‌تواند به پایین بازوها و شانه‌ها سرایت کند. ممکن است درد ناشی از حمله قلبی حتی به مچ دست و انگشتان هم گسترش یابد. این مشکل بیشتر در سمت چپ بدن دیده می‌شود، اما در سمت راست هم می‌تواند رخ دهد.

درد بازو، شانه یا کمر که به‌طور ناگهانی ایجاد می‌شود و به‌طور غیرمعمولی شدید است، می‌تواند نشانه حمله قلبی باشد. یکی دیگر از علامت‌های حمله قلبی تغییر شکل آشکار یا بیرون‌زدگی استخوان در بازو یا مچ دست است، به‌خصوص اگر شما خونریزی یا صدمات دیگر هم داشته باشید.

درد بازوی راست می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. این دلایل می‌تواند یک درد عضلانی اسکلتی مانند رگ‌به‌رگ شدن، کشیدگی عضله، بورسیت یا تاندونیت (آرنج تنیس‌بازان) باشد. این موراد اغلب برای افراد راست دست ایجاد می‌شود.

شما می‌توانید بی‌حسی دست ناشی از شرایط گردن را تجربه کنید. همه بی‌حسی‌های دست به‌دلیل سندروم تونل کارپال نیست. علائمی که از درد دست راست و گردن دارید معمولا ناشی از آسیب یا تحریک عصبی است. اعصابی که به بازوی شما می‌روند از گردن شما شروع می‌شود.

سوزن‌سوزن‌شدن، بی‌حسی و درد در دست‌ها در دوران بارداری به‌خصوص در سه‌ماهه‌ی آخر، شایع است. این مشکلات معمولا به دلیل سندروم تونل کارپال ایجاد می‌شوند و پس از بارداری از بین می‌روند.

به‌تازگی برخی از بیماران مبتلا به کرونا گزارش می‌دهند که در دست راست خود بی‌حسی و گزگز را تجربه می‌کنند. ممکن است درد دست شما به‌دلیل ویروس کرونا باشد، اما مقاله علمی معتبری در خصوص این مسئله منتشر نشده‌است.

علل احتمالی درد انگشتان دست راست عبارت‌اند از: تاندونیت، آرتریت، کیست گانگلیون و عفونت. فرد باید برای درد انگشت یا علائمی که بر روی فعالیت‌های روزانه تأثیر می‌گذارد به پزشک مراجعه کند. همچنین در صورت مشکوک‌شدن به شکستگی، دررفتگی یا عفونت زخم، باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.6از5)
دسته بندی:
منبع:
من رضا قشلاقی رحیمی 22 سالمه و دانشجوی رشته مهندسی IT هستم. به فعالیت در زمینه رشته درسیم علاقمندم و دوس دارم هرچه سریعتر تجربه بیشتری رو کسب کنم. دلیل انتخاب دکتر تو بیشتر بخاطر حرفه‌ای شدن توی بخش سئو هست و خوشحالم که با این تیم حرفه‌ای و منظم دارم همکاری می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره درد دست راست

  1. حسین گفت:

    درود بر شما .
    من حدود دوماه پیش در وان حمام از پشت سر افتادم و خدا رحم کرد سرم به جایی نخورد ولی یکی از انگشتان دست راستم ضربه دید ولی انگار سطحی بود و مشکلی نداشت. هر چند که کمی ورم داشت و هنوزم درد میکنه گهگاهی و شب ها وقتی دستم رو مشت میکنم درد میگیره.
    الان چند روزیه که احساس میکنم دستم سنگین شده و از داخل هم انگار گرمه . مخصوصا از آرنج به پایین تا سرانگشتان. البته بصورت هر روز نبوده این گرمی و سفت شدن . خواستم بپرسم چه مشکلی میتونه باشه ؟؟ مطالب رو نگاه میکردم گفتم نکنه لختی خون باشه یا ….؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

  2. Roya گفت:

    سلام گردن درد شدید دارم ودست راستم هم حدود دو سه ماهی هست درد می‌کنه هرچی هم دکتر میرم و داروی تقویتی بهم میده باز دردم شروع میشه لطف کنید بفرمایید این چه بیماری هست و چطوری درمان میشه ممنون….

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      درد دست شما مربوط به مشکلات گردن شما از جمله سابیدگی مهره های گردنی، آرتروز و مشکلات دیسک گردن است. بهتره با انجام ام آر ای گردن و مراجعه به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی این مورد را بررسی و درمان کنید.
      بهترین دکتر طب فیزیکی و توانبخشی

    2. ناشناس گفت:

      سلام برای گردن درد باید برین پیش دکتر ارتوپد و فیزیوتراپی دیسک گردن دارین با درمان مسکن حالتونو موقت خوب میکنه و فایده ش صفر ولی با فیزیوتراپی گردن دردتون اوکی میشه و مراقبت هم کنید نوع بالش تون و همونجا بهتون میگن که چکارهایی انجام بدین

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از راهنمایی خوبتان

  3. ابجی پری گفت:

    همیار دکتر تو

    1. المیرا گفت:

      سلام خسته نباشین دست راستم خیلی درد مکن زوق زوق میکن قرمز میشه مجبور میشه زیر پام فشار میده

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        ابتدا ازمایش خون کامل دهید
        احتمال کمخونی ودیابت بررسی شود
        باید از نظر تنگی کانال نخاع ناحیه گردنی هم mri بدهید

  4. ابجی پری گفت:

    سلام مادرم دیسک گردن داشته الان سه ماه میشه عمل کرده ولی یه هفته میشه که دو دستش ومیان کتف درد شدیدی داره ودست راستش سرد میشه علتش چیه

  5. ابجی گفت:

    سلام مادرم دیسک گردن داشته الان سه ماه میشه عمل کرده ولی یه هفته میشه که دو دستش ومیان کتف درد شدیدی داره ودست راستش سرد میشه علتش چیه

  6. فاطمه گفت:

    سلام خسته نباشید من ۲۳ سالمه و زمان عصبانیت شانه و دست سمت راستم خیلی درد میگیره که حتی حرکت هم نمیتونم بدمش دلیلش رو بهم بگین ممنونتون میشم

    1. ناشناس گفت:

      سلام وقت بخیر من دست راستم یدفع. درد گرفته کلا بازو من تا پایین دستم البته کتف راست من هم گرفته درد میکن سوزش دارم ب نظرتون باید به کجا مراجعه کنم دکتر ارتوپد یا دکتر قلب ممنون

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        احتمال مشکلات ستون فقرات وجود دارد
        به متخصص ارتوپد مراجعه کنید

  7. ابوالفضل گفت:

    سلام خوب هستید من دست راستم و پاه راستم ی ۲یا ۳ روزه احساس سنگینی میکنم و من ۱۷ سالمه خواستم ببینم مشکلش چیه

  8. محمد جواد شهبازیان گفت:

    من کتف دست راستم چند وقته
    ارتوپد باید برم درسته

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      نیازه برای بررسی به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید. ممکنه این مشکل به علت وجود دیسک مهره های گردنی نیز باشد. از این لینک می تونید با بهترین متخصصان ارتوپدی در ارتباط بوده و نوبت بگیرید.
      دکتر متخصص ارتوپد

    2. محمد نوری طومارآغاج گفت:

      سلام من گاه گاهی دست راستم کز کز میکند وشانه راستم درد دارد

      1. همیار دکترِتو گفت:

        این درد و سوزن سوزن شدن میتونه ناشی از فشار بر روی عصب دست باشد که ممکنه به علت مشکلات مهره های گردنی نیز باشد. بنابراین بهتره با مراجعه به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و انجام نوار عصب از این مورد اطمینان حاصل کنید.
        بهترین دکتر طب فیزیکی و توانبخشی

  9. آسیه گفت:

    سلام
    خانم ۳۳ ساله متاهل بدون فرزند
    حدود یکماه هست ک دست راستم بعدازکار درد شدیدی میگیره مایل به فلج شدنه
    وقتی ظرف میشورم یا جارو میکشم یا تمیزکاری میکنم مچ و انگشتان دست راستم رو دیگه نمیتونم تکون بدم
    درد فلجی
    دلیلش چیه؟ چکار کنم؟ چه آزمایشاتی لازمه انجام بدم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این درد میتونه از تنگی کانال عبوری اعصاب دست در ناحیه گردن، دیسک مهره های گردن و یا سندرم تونل کارپال باشد. در این خصوص نیازه با مراجعه به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و انجام نوار عصب این مورد بررسی و درمان مناسب تجویز شود. از این لینک می تونید از بهترین پزشکان در این زمینه نوبت بگیرید.
      بهترین دکتر طب فیزیکی و توانبخشی

  10. پایدار گفت:

    خانم من یک چیزی مثل گاز گرفتگی یک نوع پشه یا انکبوت و یا حشره ای دیگه ، یا شایدم حشره نبوده ولی اصلا نمیدونه کی اتفاق افتاده مواجح شده و ما پیش دکتر رفتیم که برامون ( آنتی بیوتیک ) تجویز کرد ولی تاثیری نداشت و یک روز تورم زیاد یا تورم کمی داشت ، حالا این درد بعد از چند روز جابجا شده که اول به ساعد دست راست و بعد به شانه و حالا به پشت کمر قسمت سمت راست سرایت کرده و این اتفاقات از سه هفته پیش شروع شده ، متاسفانه ما ساکن ایران نیستیم و دکترهای اینجا به هیچ عنوان نمیتونن تشخیص بده که مشکل چی هستش و میگن این درد باید با ( آنتی بیوتیک ) از بین بره و هیچ کار دیگه ای نمیتونن انجام بده.حتی ما آزمایش خون هم دادیم و همه چیز نرمال بود.
    خانم من هیچ دارویی هم قبل این اتفاق مصرف نمیکرد.
    اطفا اگه امکانش هست با این ایمیل با من در تماس باشید🙏
    خیلی ممنونم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممکنه درد ایشون از مشکلات روماتولوژی باشد که متخصص روماتولوژی باید بررسی دقیق تر انجام دهند. از این لینک با متخصصان روماتولوژی مشاوره متنی یا تلفنی داشته باشید.
      فوق تخصص روماتولوژی

      1. هادی گفت:

        سلام من درد در بازو دست دارم و انگوشت شستم هم سر شده و درد نوسانی دارم بعضی وقتا درد ندارم بعضی وقتا درد زیاد دارم که از کتم شروع میشه و به بازوم میزنه

    2. ناشناس گفت:

      سلام شما قرین داری