گل نسترن و خواص درمانی که تمامی ندارند!

آنچه در این مقاله می‌خوانید

گل نسترن گیاهی دارویی مفید در طب سنتی است که حاوی ویتامین سی و آنتی اکسیدان است. این گیاه دارویی برای فشارخون، کلسترول بالا، دیابت، پوست، سنگ کلیه و غیره مفید است. مصرف بیش‌ازحد این گیاه دارویی حالت تهوع و سردرد و سرگیجه می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

گل نسترن و خواص و مزایای آن

گل نسترن به عنوان یک گیاه مفید در طب سنتی، سرشار از ویتامین سی و آنتی اکسیدان است که به‌ شکل درختچه‌ای با نهایت سه متر ارتفاع و گل‌های قرمز کم‌رنگ، سفید و سفید مایل به گلی رشد می‌کند. گل نسترن که در انگلیسی به آن dog rose می‌گویند خواص دارویی فراوانی دارد و عرق آن هم برای درمان بیماری‌های مختلفی توصیه می‌شود. میوه گل نسترن هم در بخش دارویی مصرف می‌شود.

در ادامه با ما همراه شوید تا بیشتر با خواص گل نسترن آشنا شوید. قبل از هر چیز باید به این نکته اشاره کنیم که بهتر است برای مصرف این گیاه از طریق مشاوره آنلاین و یا مراجعه حضوری با متخصص طب سنتی دکترتو ارتباط بگیرید تا از نحوه درست استفاده از آن آگاه شوید.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

خواص گل نسترن

به نقل از «gardeningknowhow» در رابطه با خواص گل نسترن:

این گل سرشار از مواد معدنی، پکتین، اسیدهای چرب، ویتامین‌های A1، K، ویتامین‌های B1، B2 و B3 آنتی اکسیدان، اسید مالیک، اسید سیتریک، پتاسیم، کلسیم، فیبر و نیاسین است. میزان ویتامین C موجود در این گیاه چند برابر بیشتر از ویتامین C پرتقال است.

اینفوگرافی خواض گل نسترن
اینفوگرافی خواض گل نسترن

طب سنتی مصرف این گیاه را داروی تقویت قلب و اعصاب و آرامش‌بخش می‌داند. در ادامه برخی از خواص گل نسترن را آورده‌ایم:

۱. خواص گل نسترن برای دیابت

بر اساس نتایج آزمایشی که روی موش‌ها انجام شد، موش‌هایی که عصاره این گل را دریافت کردند در مقایسه با موش‌هایی که از این امکان محروم بودند، آستانه تحمل بیشتری نسبت به قند نشان دادند. طب سنتی برای کاهش میزان قند خون در بیماران مبتلا به دیابت مصرف منظم پودر این گیاه یا میوه آن را توصیه می‌کند.

۲. خواص گل نسترن برای پوست

از خواص این گیاه برای پوست می‌توان به تأثیر آن روی حفظ رطوبت و شادابی پوست اشاره کرد که علتش وجود ویتامین A در آن است. روغن این گیاه حاوی اسید چرب مغذی است و مرطوب‌کننده طبیعی عالی پوست نیز محسوب می‌شود. لایه‌برداری، دیگر خواص این گیاه برای پوست است.

می‌توانید روغن میوه آن را با جوش‌شیرین ترکیب کرده و به‌ عنوان شوینده و لایه‌بردار طبیعی پوست مصرف کنید، البته به این نکته توجه داشته باشید که پوست‌های مستعد جوش نباید از آن استفاده کنند. وجود اسیدهای چرب ضدالتهاب و ویتامین‌های C و A در روغن این گیاه همانند آنتی اکسیدان قوی در مقابل چین و چروک و پیری از پوست محافظت می‌کند و قابلیت ترمیم پوست را هم به دنبال دارد.

خواص گل نسترن برای کلیه
گل نسترن حتی در درمان اختلالات و التهابات کلیه نیز موثر خواهد بود.

۳. گل نسترن برای سنگ کلیه

مصرف یک لیوان دمنوش میوه این گیاه پیش از غذا سنگ کلیه را دفع می‌کند. به همین دلیل در صورت ابتلا به سنگ کلیه بهتر است که با پزشک معالج خود و دکتر طب سنتی مشورت کنید و در صورت صلاح‌دید، آن را مصرف نمایید.

۴. خواص گل نسترن برای لاغری

مصرف چای این گیاه، روند کاهش وزن را سرعت می‌دهد و به کنترل وزن هم کمک می‌کند. وجود تیلیروزید در این گیاه نیز باعث افزایش متابولیسم می‌شود و برای لاغری مفید است.

۵. گل نسترن برای فشار خون

مصرف گل نسترن، سطح فشار خون را پایین می‌آورد. اگر برای فشار خون بالا دارو مصرف می‌کنید، دقت داشته باشید که مصرف آن، هم‌زمان با داروهای ضدفشار ممکن است تداخل دارویی ایجاد کند. بنابراین حتماً قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

چای گل نسترن
مصرف چای گل نسترن برای سنگ کلیه، فشار خون، و حتی برای کرونا و دیگر بیماری‌های ریه مفید است.

۶. خواص گل نسترن برای کرونا

این گل از دیرباز و در زمان قرون وسطی به‌ عنوان داروی گیاهی برای درمان بیماری‌های قفسه سینه محبوبیت داشت. این گیاه چند برابر بیشتر از لیموترش ویتامین C دارد و به ‌همین دلیل هم باعث تقویت بدن در شرایط کرونا می‌شود. البته دقت داشته باشید که داروهای گیاهی را هم نباید بدون توصیه و تجویز پزشک مصرف کرد. از این رو قبل از مصرف گل نسترن برای درمان علائم اولیه کرونا با دکتر معالج و دکتر طب سنتی در دکترتو مشورت کنید.

۷. خواص گل نسترن برای رحم

طب سنتی برای درمان ناراحتی‌های رحمی و کیست‌های خوش‌خیم تخمدان مصرف این گیاه را به خانم‌ها توصیه می‌کند. دمنوش یا کوبیده میوه این گیاه به ‌شکل شیاف خاصیت تقویت رحم دارد و رطوبت رحم را نیز خشک می‌کند.

۸. گل نسترن منبع طبیعی ویتامین C

میوه این گیاه، منبع طبیعی ویتامین C و میزان ویتامین C آن سه برابر لیموترش و ۱۲ برابر پرتقال است. در هر ۱۰۰ گرم میوه این گیاه، نزدیک به ۶۰۰ میلی‌گرم ویتامین C وجود دارد.

۹. گل نسترن برای تقویت مو

مصرف موضعی این گیاه، همراه با حنا باعث تقویت موی سر می‌شود. به‌ علاوه اینکه مصرف روزانه مداوم یک سال گل خشک نسترن می‌تواند از سفیدی موی سر پیشگیری کند.

۱۰. گل نسترن تقویت ایمنی بدن

این گیاه درمانی، سرشار از ویتامین A و ویتامین C است، باعث تقویت ایمنی بدن می‌شود و از سرماخوردگی و آنفولانزا نیز جلوگیری می‌کند. آنتی اکسیدان‌ها و فلاونوئیدهای موجود در دمنوش این گیاه هم باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. ویتامین E موجود در گل نسترن همانند آنتی اکسیدان قوی از پیری زودرس جلوگیری می‌کند.

خواص دمنوش گل نسترن
دمنوش این گیاه برای تصفیه خون بسیار مفید است.

۱۱. دم‌کرده گل نسترن برای تصفیه خون

دم‌کرده این گیاه، گردش خون در بدن را تقویت می‌کند و آن افزایش می‌دهد. مصرف دمنوش میوه یا عرق آن هم به تصفیه خون کمک می‌کند. طب سنتی با تأکید بر روی خاصیت درمانی عرق نسترن برای تصفیه خون مصرف روزی سه فنجان دم‌کرده این گل را تجویز می‌کند.

۱۲. درمان اسهال و اسهال خونی

وجود اسید تری ترپن در این گیاه از دستگاه گوارش محافظت کرده و از عوامل بیماری‌زای عامل ناراحتی معده، اسهال و اسهال خونی جلوگیری می‌کند. برای درمان اسهال و اسهال خونی کافی است ۲۰ گرم میوه این گیاه را با یک لیوان آب جوشیده سرد‌شده ترکیب کنید و اجازه بدهید که سه ساعت بماند. بعد آن به ‌مدت ۱۵ دقیقه دم کنید. مصرف روزانه ۳ فنجان از این ترکیب در طب سنتی برای درمان اسهال و اسهال خونی تجویز شده است.

۱۳. عفونت معده

میوه این گیاه برای رفع التهاب و عفونت معده مفید است. در کنار این، عرق این گل هم انقباض ماهیچه‌های معده را برطرف می‌کند و زخم، درد و عفونت معده را التیام می‌بخشد. دمنوش میوه این گل برای دفع کرم معده توصیه می‌شود.

۱۴. درمان تپش قلب

به نقل از «healthline» در رابطه با خواص درمانی گل نسترن:

وجود آنتی اکسیدان و فلاونوئیدها در این گیاه، آن را به یک گیاه دارویی مقوی قلب تبدیل کرده است.

طب سنتی برای درمان تپش قلب، مصرف روزی سه لیوان دمنوش میوه این گیاه را توصیه می‌کند. کافی است ۱۰ گرم از این میوه را سه ساعت در آب سرد خیس کنید و سپس روی حرارت ملایم بگذارید تا ۵ دقیقه بجوشد. پانزده دقیقه هم ترکیب را دم بگذارید و سپس آن میل کنید. با مصرف این دمنوش علاوه بر درمان تپش قلب، احتمال بروز بیماری‌های قلبی مثل ایست قلبی، حمله قلبی و بیماری کبوتری قلب هم پایین می‌آید.

۱۵. سنگ کیسه صفرا

یکی دیگر از خواص درمانی این گیاه پرخاصیت، درمان مشکلات سنگ کیسه صفرا است. طب سنتی مصرف دمنوش گل نسترن یا دم‌کرده میوه آن را برای درمان سنگ کیسه صفرا تجویز می‌کند.

۱۶. کاهش کلسترول

بیماری کلسترول با رسوب در دیواره رگ‌ها احتمال حمله قلبی را افزایش می‌دهد. یکی از خواص مصرف این گیاه، کاهش کلسترول بد خون است. افرادی که کلسترول بالا دارند می‌توانند با مصرف مداوم گل یا میوه این گیاه، میزان کلسترول خون را پایین بیاورند.

۱۷. نرمی استخوان

بر اساس تجویز طب سنتی برای درمان نرمی استخوان و کمبود ویتامین C یک کیلو میوه گل این گیاه را همراه با ۳۰۰ گرم نبات، خرد کرده و با هشت لیوان آب مخلوط کنید. ترکیب را به ‌مدت ۱۵ روز در جای گرم بگذارید. سپس آن را صاف و روزی یک فنجان قبل از غذا میل کنید. مصرف این جوشانده نرمی استخوان را درمان می‌کند.

۱۸. ورم مثانه

دم‌کرده میوه گل نسترن برای درمان ورم مثانه و التهاب مجاری ادراری استفاده می‌شود. به همین دلیل بهتر است که با مشورت و در صورت تائید پزشک معالجتان، آن را مصرف کنید.

گل نسترن و فرآورده‌های آن مانند دمنوش گل نسترن، عرق گل نسترن، میوه آن و غیره خواص و مزایای زیادی دارند مانند کاهش فشار خون، کاهش کلسترول، درمان سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا، اسهال و عفونت معده و غیره.

۱۹. آرتروز

وجود اسید چربی به‌ نام GOPO در این گیاه، خاصیت ضد آرتروز ایجاد می‌کند. مصرف این گل می‌تواند از روماتیسم جلوگیری کند. قرص‌های عصاره این گیاه هم دردهای مفصلی آرتروز را تا ۹۰ درصد کم می‌کنند.

۲۰. درمان بوی بد عرق بدن

یکی دیگر از خواص جالب این گیاه پرخاصیت، درمان بوی بد عرق بدن است. اگر عصاره تازه این گیاه را بعد از حمام روی بدن‌ بمالید باعث خوش‌بو شدن بدن می‌شود. طب سنتی برای افرادی که زیاد عرق می‌کنند توصیه می‌کند که در پایان حمام بدن خود را با دم‌کرده گل و برگ این گیاه، آبکشی کنند.

۲۱. ترمیم شکستگی استخوان

برای ترمیم شکستگی استخوان و برطرف کردن ورم مقعد باید ضمادی از برگ این گیاه درست کنید و روی قسمت شکسته یا متورم قرار دهید.

میوه گل نسترن

میوه گل نسترن مصرف خوراکی دارد و برای تهیه ترشی، مربا، رب و چای هم استفاده می‌شود. چای میوه گل نسترن برای رفع اسهال و یبوست و درمان اسهال خونی مفید است. به‌ علاوه اینکه میوه گل نسترن به ‌خاطر مدر بودن، خاصیت درمان عفونت ادراری دارد و سموم را از بدن دفع می‌کند و در کنار آن نیز برای کنترل سرطان به ‌کار می‌رود. مصرف میوه گل نسترن استرس را کم و تپش قلب را درمان می‌کند.

میوه گل نسترن
میوه این گیاه، خاصیت درمانی بسیار دارد و به شکل‌های ترشی، رب، چای و مربا مصرف می‌شود.

رب گل نسترن

رب گل نسترن سرشار از ویتامین C است که می‌تواند به‌ عنوان جایگزین رب گوجه فرنگی در پخت‌وپز استفاده شود. از خواص رب گل نسترن می‌توان به تسکین‌دهندگی سرفه و سرماخوردگی، درمان آلرژی و التهابات پوستی، درمان و پیشگیری از مشکلات کلیوی و همین‌طور پیشگیری از بیماری های قلبی اشاره کرد. به ‌علاوه اینکه رب گل نسترن سرشار از ویتامین‌های A، D و E است و برای رفع سردرد و سرگیجه توصیه می‌شود.

دمنوش گل نسترن

دمنوش گل نسترن خواص فراوانی دارد و برای درمان مشکلات و ناراحتی‌های جسمی زیادی تجویز می‌شود، اما مانند هر دمنوش گیاهی دیگری زیاده‌روی در مصرف آن مجاز نیست. مهم‌ترین ویژگی دمنوش گل نسترن وجود منابع غنی ویتامین C است. در ادامه، سایر خواص دمنوش این گیاه را برایتان آورده‌ایم:

  • تصفیه خون
  • مصرف دمنوش به ‌عنوان دهان‌شویه برای رفع درد دندان و التهاب لثه
  • درمان ورم مثانه، سنگ کلیه، سنگ کیسه صفرا و ورم چرکی کلیه
  • رفع بی‌خوابی
  • افزایش جریان خون در پوست و بهبود سلامت پوست
  • توقف خون‌ریزی سینه
  • رفع انقباضات ماهیچه معده و تقویت‌کننده معده

رب تخمه گل نسترن

رب تخم گل نسترن خاصیت دفع سنگ کلیه دارد، اما از آنجایی که سنگ کلیه، بیماری حساسی است بهتر است که قبل از مشورت و تائید پزشک معالجتان به سراغ آن نروید!

عرق گل نسترن
عرق گل نسترن خواص دارویی بسیار زیادی دارد که در صورت تجویز پزشک، نتیجه‌بخش خواهند بود.

عرق گل نسترن و خواص آن

عرق گل نسترن، طبع گرمی دارد و سرشار از ویتامین‌های مختلف، اسید چرب، فیبر، مواد معدنی و نیاسین است. این عرق، خاصیت داروی و درمانی هم دارد و برای التیام ورم مفاصل و آرتروز، روماتیسم، رفع عفونت ادراری، بی‌خوابی، درمان نفخ معده و بیماری‌های کلیوی در طب سنتی توصیه می‌شود. مصرف این مایع، تعداد سلول‌های سرطانی سینه را کاهش می‌دهد و از پیشرفت سلول‌های سرطانی در مغز جلوگیری می‌کند. خانم‌های باردار و شیرده حتماً باید با مشورت و توصیه پزشک سراغ این دمنوش بروند. سایر خواص مصرف عرق نسترن نیز شامل این موارد می‌شوند:

  • کاهش کلسترول بد
  • درمان دیابت
  • درمان تپش قلب
  • بهبود سلامت گوارش و درمان بیماری‌های گوارشی
  • تقویت اعصاب و رفع اختلالات خواب
  • دفع سنگ کلیه و سنگ مثانه
  • درمان نفریت و ناراحتی‌های دستگاه ادراری
  • درمان افسردگی
  • افزایش تولید گلبول قرمز و پیشگیری از سرطان

طرز تهیه عرق گل نسترن چگونه است؟

عرق این گیاه از تقطیر گیاه نسترن با بخار آب به‌ دست می‌آید. برای تهیه عرق این گیاه، آب و میوه آن را بجوشانید. پس از اینکه آب تبخیر شد، نوبت به عملیات سرد کردن بخار و تقطیر سنتی یا صنعتی می‌رسد. مایع حاصل از این تقطیر، عرق گل نسترن است.

روش مصرف عرق نسترن به چه صورت است؟

این عرق را می‌توان روزی یک تا دو فنجان مصرف نمود. در کنار این نیز می‌توانید آن را به‌ شکل شربت نوش جان کنید. برای تهیه این شربت کافی است نصف فنجان عرق نسترن را با یک لیوان آب سرد و یک قاشق چای‌خوری عسل ترکیب و شب‌ها پیش از خواب یا صبح زود میل کنید. این عرق را می‌توان قبل از هر وعده غذایی هم مصرف نمود.

قیمت عرق گل نسترن چقد است؟

قیمت عرق گل نسترن بین هر لیتر ۳۰۰۰۰ تا ۳۵۰۰۰ تومان است. با این حال، نوسانات قیمت مانع از آن می‌شود که بتوانیم قیمت مشخصی را برای آن مطرح کنیم.

طبع عرق گل نسترن چیست؟

میوه این گیاه، دارای طبع گرم و خشک است، در نتیجه طبع این عرق هم گرم و خشک است. طب سنتی، طبع عرق و دمنوش این گیاه را معتدل و خشک می‌داند.

می‌دونی مصرف زیاد گل نسترن مضره؟

با متخصص مشورت کن تا راهنماییت کنه

عوارض مصرف گل نسترن

عرق و دمنوش گل نسترن در طب سنتی منع چندانی ندارد، اما زیاده‌روی در آن مثل هر ماده خوراکی دیگری ممکن است خطراتی داشته باشد. از جمله عوارض این گیاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افراد دارای مزاج گرم باید در فصول گرم سال در مصرف آن احتیاط کنند.
  • اسهال، حالت تهوع، سرگیجه و سردرد از عوارض احتمالی زیاده‌روی در مصرف گل یا میوه این گیاه هستند.
  • پرزهای میوه و گل این گیاه باعث حساسیت و آلرژی می‌شوند.
  • وجود ویتامین C زیاد در گل این گیاه در صورت مصرف بیش از حد باعث ایجاد سنگ کلیه می‌شود.  
  • مصرف دمنوش این گل با داروهای وارافین و استروژن تداخل دارویی دارد.

قبل از مصرف عرق یا دمنوش این گیاه بهتر است با دکتر طب سنتی در دکترتو مشورت کنید تا پزشک بر اساس وضعیت سلامتی شما توصیه‌های درمان در رابطه با این گیاه دارویی را به شما اراپه دهد.

عوارض گل نسترن در بارداری چیست؟

استفاده از دمنوش گل نسترن برای خانم‌های باردار ممنوع است. به همین دلیل نیز به هیچ عنوان نباید به سراغ مصرف آن بروند، مگر آنکه این اتفاق با اجازه و تشخیص پزشک صورت بگیرد.

عوارض دمنوش میوه گل نسترن چیست؟

مصرف بیش از حد دمنوش میوه این گیاه به ‌خاطر جذب بالای ویتامین C می‌تواند عوارض جانبی مثل سنگ کلیه، تهوع، درد شکم، استفراغ، اسهال و درد معده داشته باشد.

یبوست از عوارض مصرف گل نسترن

این گیاه با بهبود عملکرد سیستم گوارشی برای رفع نفخ شکم و یبوست مفید است. طب سنتی مصرف مربای آن را هم برای درمان یبوست توصیه می‌کند. مصرف پوسته این گل با بهبود عملکرد دستگاه گوارش، مشکلات مربوط به نفخ شکم و یبوست را برطرف می‌کند.

عوارض مصرف زیاد گل نسترن
طبیعتاً مصرف بیش از حد این گیاه هم عوارض مخصوص به خود را به دنبال خواهد داشت.

گل نسترن چه شکلی است؟

این گیاه، بومی اروپا، خاورمیانه و شمال آفریقا است که در خاک نسبتاً خشک در کناره‌های جنگ و چمنزارها رشد می‌کند؛ درختچه‌ای با برگ‌های درشت، ساقه‌ خاردار، گل معطر پنج گلبرگی صورتی کم‌رنگ، سفید خالص و صورتی. میوه گل نسترن کوچک و قرمز رنگ شبیه توت با طول ۱۵ تا ۲۰ میلی‌متر است که به‌ صورت خوشه‌های کوچک آویزان می‌شود.

انواع گل نسترن

گل نسترن انواع مختلفی دارد که می‌توان آن‌ها را در چند دسته‌بندی رونده، زرد، فرانسوی، کوهی و وحشی جای داد:

خواص نسترن رونده

  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • آرامش‌بخش
  • تقویت قلب
  • دفع سنگ کلیه

خواص نسترن زرد

از برگ گل نسترن زرد در فصل بهار برای مربا استفاده می‌شود و میوه آن که اواخر تابستان و اوایل پاییز می‌رسد به ‌شکل خام مصرف می‌شود.

  • تقویت قلب و اعصاب
  • رفع خستگی و بی‌خوابی
  • آرامش‌بخش
  • رفع عوارض کمبود ویتامین C
  • برطرف کردن التهاب معده، درمان اسهال
  • برطرف کردن سنگ کیسه صفرا
  • پاک‌کننده کبد
انواع گل نسترن
گل نسترن انواع مختلفی دارد مانند نسترن زرد، فرانسوی و غیره.

خواص نسترن فرانسوی

این گل معمولاً به رنگ صورتی پررنگ تا قرمز است و به‌ خاطر عطر مطبوعش طرفداران زیادی دارد. از خواص آن می‌توان به تقویت‌کننده قلب و اعصاب، رفع افسردگی و بی‌خوابی و برطرف‌کنندگی خستگی اشاره کرد.

خواص گل نسترن وحشی

  • مقابله با عفونت
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • درمان نقرس، اسهال خونی
  • درمان بیماری‌های گوارشی
  • رفع التهابات پوستی
خواص گل نسترن و میوه آن
گیاه نسترن و میوه آن سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است.

فواید گل نسترن کوهی

  • مداوای ورم کلیه و مجاری ادراری
  • استفاده از روغن دانه نسترن کوهی در صنایع آرایشی و بهداشتی
  • استفاده زینتی در فضای سبز
  • رفع بوی بد بدن
  • افزایش سرعت جریان خون
  • افزایش رطوبت و لطافت پوست

مصرف زیاد گل نسترن می‌تونه سنگ کلیه بیاره، پس با پزشک مشورت کن

ارزش غذایی گل نسترن

این گیاه، سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی است که می‌توان آن‌ها را به صورت مختصر در این دسته‌بندی‌ها جای داد:

  • پکتین
  • ویتامین B
  • ویتامین A
  • ویتامین E
  • فیبر
  • پتاسیم
  • کلسیم
  • نیاسین
  • اسید چرب
  • آنتی اکسیدان

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

گل نسترن گیاهی با خواص جادویی با کمترین عوارض برای بدن است، اما زیاده‌روی در مصرف آن باعث افزایش میزان ویتامین C در بدن و حالت تهوع، سردرد و سرگیجه می‌شود.

باید به این نکته اشاره کنیم که بهتر است برای مصرف این گیاه از طریق مشاوره آنلاین و یا مراجعه حضوری با متخصص طب سنتی دکترتو ارتباط بگیرید تا از نحوه درست استفاده از آن آگاه شوید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

درست است که بر اساس تجویز دکتر طب سنتی مصرف این گیاه، عوارض خاصی ندارد، اما بهتر است برای مصرف آن صرفاً به طب سنتی اکتفا نکنید و حتماً با پزشک مشورت کنید.

مصرف این گل به‌ طور کلی عوارض جدی و خطرناکی ندارد، صرفاً ممکن است استفاده طولانی مدت آن باعث حساسیت تنفسی در برخی افراد شود.

مصرف متعادل این گیاه، برای کودکان ضرر ندارد، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش رشد کودکان می‌شود.

خیر! مصرف گل، عرق و میوه این گیاه در زمان بارداری ممنوع است.

ویتامین C موجود در این گیاه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و التهاب و عفونت‌های ناشی از سرماخوردگی، مشکلات تنفسی، کرونا و آنفولانزا را برطرف می‌کند.

یک تا سه قاشق میوه خردشده این گیاه را داخل آب جوش بریزید و اجازه بدهید که ۲۰ دقیقه بماند. سپس ترکیب را صاف کرده و روزی سه بار میل کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره گل نسترن

  1. ناشناس گفت:

    دوستان عزیز علی هستم از شهرسردشت

    بهترین دارو گیاهی……… که خودم درست کردم واستفاده کردم برای معده درد و عفونت ادراری وسنگ شکن قوی کلیه ومثانه استفاده از رب میوه گل نسترن (شیلان) است

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از به اشتراک گذاشتن تجربه تان

  2. نرگس گفت:

    ممنون از مطالب خوب، چه میزان در هفته مصرف بشه بهتره ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام نرگس عزیز
      هفته ای سه بار
      از عرق نسترن می‌توان به صورت شربت نیز استفاده کرد. شربت نسترن حاوی نصف فنجان عرق نسترن، یک فنجان آب سرد و مقداری عسل است که با ترکیب این‌ها شربت نسترن تهیه می‌شود. بهترین زمان برای مصرف عرق نسترن پیش از خواب یا در صبح پیش از طلوع خورشید است.

  3. ناشناس گفت:

    سلام چند وقته بیخواب شدم اعصابم ریخته بهم یا تیک عصبی دارم یا مغز سرم درد میگیره کمک ام کنید بهبود پیدا کننم

  4. نوروزی گفت:

    سلام
    نوروزی هستم از چهارمحال
    تشکر از شما
    تجربه من در خصوص خاک مونت موریلونیت است که آنرا ده سالی است شناسایی و با آن بسیاری از امراض را مرتفع نموده ام شناسایی آنرا در مرکز رشد دانشگاه انجام داده ام در صورت امکان همکاری آمادگی خود را جهت ارائه به آن مرکز اعلام می نمایم. با تشکر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز. خوشحالیم از همراهی و کمک های علمی شما دوست عزیز.
      پیگیری خواهد شد

  5. حبیب.صدقیانی گفت:

    باسلام.من.حدود.تقریبن‌
    ۶سال.است.دیابت
    دارم.ودارو.مصرف.میکنم.آیامی.توام
    .ازمحصولات
    این.گل.استفاده.کنم.متشکرم

  6. Tannaz2318 گفت:

    خیلی ترسیدم، به پزشک مراجعه کردم اما گفتن اطلاعات چندانی درباره ی این عرق در دسترس نیست و نمیتونیم کاری بکنیم، میشه لطفا راهنماییم کنید

  7. Tannaz2318 گفت:

    سلام، من ۸ هفته باردارم و یک فنجان عرق نسترن مصرف کردم، اشتباهی مصرفش کردم، چکار باید بکنم؟ چه مشکلاتی ممکنه برای بچه م پیش بیاد؟

  8. ناشناس گفت:

    سلام شمس هستم درمان با این گیاه را از بزرگان خیلی شنیدم الخصوص برای کلیه.مطالب بیشتری یاد گرفتم .ممنونم از شما

  9. شهسوار گفت:

    ما یک آش عالی از نسترن داریم به گیلیدیک معروف
    بهترین آش دنیاست

    1. همیار دکترِتو گفت:

      بسیار عالی و جالب. اطلاع نداشتیم با این گل میشه آش هم درست کرد. مطمئنا خوش عطر و بو هست.

    2. علی گفت:

      سلام من بختیاری هستم وسمت محل ما زیاد هست گل نسترن و بیشترین خواصش از زمان های قدیم وبه گفته بزرگان داروی سنگ کلیه هست برای کسانی که سنگ کلیه دارند داروی بینظیری هست

      1. همیار دکترِتو گفت:

        ممنون از شما که تجربه تون رو با دوستانتون به اشتراک گذاشتید.

  10. نسترن گفت:

    سلام ممنون از اطلاعات خوبی که در مورد گل نسترن دادید خودم دیدم که چقدر این گیاه برای افتادن سنگ کلیه مفید است از این گل غافل نشوید 🥰

    1. همیار دکترِتو گفت:

      خوشحالیم مطالب مفید واقع شده است.