شانه یخ زده چیست و چه علائمی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

شانه یخ زده یا کپسولیت چسبنده یکی از بیماری‌های حرکتی در ناحیه شانه و کتف است که با درد، سفتی و حرکت محدود شانه مشخص می‌شود. علت اصلی این بیماری ناشناخته است اما عوامل خطر آن شامل دیابت و آسیب‌های قبلی شانه هستند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
شانه یخ زده چیست و چه علائمی دارد؟

شانه یخ زده به انگلیسی Frozen shoulder یا Adhesive capsulitis of shoulder، یکی از بیماری‌های ارتوپدی است که بازه حرکتی شانه را محدود کرده و با درد و سفت‌شدن مفصل شانه همراه است. اسم دیگر این بیماری کپسولیت چسبنده است که باعث خشکی شانه شده و به‌تدریج حرکت شانه را سخت می‌کند. معمولا شانه منحمد بین ۱ تا ۳ سال فرد را درگیر می‌کند و پس از آن خودبه‌خود بهبود پیدا می‌کند (تمرینات فیزیوتراپی شانه نیز روند بهبودی را سرعت می‌بخشند).

بیماری شانه منجمد توسط متخصص ارتوپد تشخیص و درمان می‌شود. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی و آنلاین با متخصص ارتوپد نیز وجود دارد. در ادامه این مطلب از مجله دکترتو همراه ما باشید تا با علائم، علت و روش درمان سندروم یخ زدگی شانه بیشتر آشنا شویم.

شانه یخ زده چیست؟

بیماری شانه منجمد چیست؟ شانه منجمد یا شانه یخ زده (Frozen Shoulder) ازدست‌دادن تدریجی حرکت مفصل شانه است. شانه بیشترین دامنه حرکتی در بین مفاصل بدن را دارد. خشکی و درد از نشانه‌های یخ زدگی شانه هستند که دامنه حرکتی این مفصل را محدود می‌کنند. نشانه‌های این بیماری به مرور زمان شدت می‌یابد و بدون استفاده از روش درمانی، پس از ۳ سال تحمل درد و ناراحتی، درمان می‌شود.

علائم شانه یخ زده چه هستند؟

علائم فروزن شولدر طی چند ماه بروز می‌یابند و باعث دردی که در برخی بیماران شب‌ها شدت پیدا کرده و اختلال خواب را به‌دنبال دارد، کم‌شدن محدوده حرکتی مفصلی و گرفتگی عضلات گردن و شانه می‌شوند. این نشانه‌ها بیشتر در قسمت خارجی شانه و قسمت بالای بازو درد احساس شده و با حرکت‌دادن دست بدتر می‌شوند.

علائم شانه یخی چه هستند؟
کم‌شدن محدوده حرکتی مفصلی و گرفتگی عضلات گردن و شانه از مهمترین نشانه‌های این بیماری هستند.

علائم مرحله یخ زدگی

از علائم مرحله یخ زدگی شانه می‌توان به سیر صعودی درد اشاره کرد که به مرور زمان بیشتر می‌شود. هرچقدر شدت درد بالاتر می‌رود، دامنه حرکتی مفصل شانه نیز کاهش پیدا می‌کند. این مرحله از فروزن شولدر بین ۶ هفته تا ۹ ماه طول می‌کشد. پس از این فاصله، به مرحله شانه منجمد شده می‌رسیم که درد بهبود پیدا می‌کند اما محدودیت حرکتی و سفتی همچنان بین ۴ تا ۶ ماه باقی است و انجام فعالیت‌های روزانه را سخت می‌کند.

علائم مرحله ذوب شدن

از علائم مرحله ذوب شدن شانه می‌توان به بهبود حرکت شانه اشاره کرد. البته هنوز بازه ۶ ماه تا ۲ سال لازم است که مفصل شانه به حالت طبیعی اولیه بازگردد.

برای بررسی علائم شانه یخ زده به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

برای بررسی علائم فروزن شولدر باید به فوق تخصص و جراح شانه و متخصص ارتوپدی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر ارتوپد وجود دارد.

آیا شانه یخ زده درمان دارد؟

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیرید.

علت شانه یخ زده چیست؟

علت اصلی بیماری شانه یخی یا علت درد شانه ها هنوز مشخص نیست اما موارد زیر از علل اصلی ابتلا به شانه یخی در بیماران بودند:

  • عدم تحرک یا تحرک ناکافی به‌خاطر آسیب‌دیدگی، شکستگی، جراحی یا سکته
  • ریسک فروزن شولدر در زنان و افراد بالای ۴۰ سال بالاتر است
  • افراد دیابتی بیشتر در معرض ابتلا به یخ زدگی شانه هستند و شدت و مدت بیماری هم در آن‌ها بیشتر است.
  • بیماری‌های خاص مثل پرکاری و کم‌کاری تیروئید، سل، پارکینسون، و بیماری‌های قلبی عروقی ریسک ابتلا را بیشتر می‌کنند.

دیابت و شانه یخ زده (علت سرد شدن پشت شانه ها)

قند خون کنترل نشده، تغییراتی در بافت پیوندی ایجاد می‌کند که می‌تواند یکی از علل ایجاد شانه یخ زده در دیابت و علت درد دست باشد. براساس آمار انجمن دیابت آمریکا، ۱۰ تا ۲۰ درصد مبتلایان به دیابت، به فروزن شولدر هم مبتلا می‌شوند که معمولا شدت علائم در آن‌ها بالا است.

روش تشخیص شانه یخ زده چگونه است؟

تشخیص شانه منجمد برعهده پزشک متخصص است که معمولا حین ویزیت اولیه سوالاتی درباره وضعیت شانه‌تان می‌پرسد و بعد معاینه فیزیکی را انجام می‌دهد تا بازه حرکتی و قدرت مفصل شانه را چک کند. گاهی هم پزشک برای اطمینان از تشخیص خود، آزمایش‌های بیشتری مانند رادیولوژی یا ام ار ای شانه را تجویز می‌کند.

روش تشخیص شانه یخ زده چگونه است؟
تشخیص یخ زدگی شانه با معاینه بالینی یا انجام آزمایش صورت می‌گیرد.

بهترین روش درمان شانه یخ زده چیست؟

با شانه یخ زده چه کنیم؟ هدف از درمان خشکی مفصل شانه این است که درد را کنترل کرده و دامنه حرکتی را تا جایی که امکان دارد حفظ کند. روش‌های درمان به دو نوع درمان محافظه‌کارانه و عمل جراحی دسته‌بندی می‌شوند.

فیزیوتراپی، دارودرمانی و تجویز مسکن‌هایی مثل ایبوپروفن، آسپرین، تحریک الکتریکی عصب از راه پوست، طب سوزنی، بادکش، درمان دستی شانه، هیدرودیلاتاسیون، و تزریق استروئید نیز از روش‌های شایع درمان شانه منجمد هستند.

متن انگلیسی:
Treatment options depend on the severity of your symptoms. Although, most cases improve on their .own, some cases can take over a year to resolve
ترجمه فارسی:
گزینه‌های درمانی شانه یخی به شدت علائم شما بستگی دارد. اگرچه این بیماری در بیشتر بیماران با گذشت زمان بهبود می‌یابد، اما در برخی موارد ممکن است علائم آن بیش از یک سال طول بکشد.

به نقل از سایت nhsinfom

۱. حرکات اصلاحی و درمان فیزیوتراپی شانه یخ زده

بهترین راه درمان فروزن شولدر از نظر پزشکان، تمرینات فیزیوتراپی شانه یخ زده یا انجام یوگا برای فروزن شولدر است که با تمرین، دامنه حرکت را حفظ، افزایشی یا بازیابی می‌کند. متخصص فیزیوتراپی تکنیک حرکتی و درمان دستی را برای بالا بردن افزایش دامنه حرکت به کار می‌برد.

۲. آمپول تزریق مفصل شانه یخ زده

یکی از روش‌های درمانی شانه منجمد تزریق پلاسمای غنی شده (پی آر پی) و تزریق استروئید است که درد را کم کرده و حرکت شانه را بهبود می‌بخشد. تزریق مستقیم داخل مفصل شانه در مراحل اولیه تاثیر بالاتری دارد.

۳. درمان شانه یخ زده با جراحی

در مواردی که سایر روش‌های درمانی جواب ندهد، پزشک سراغ جراحی شانه منجمد می‌رود تا بافت اسکار و چسبندگی را از داخل مفصل شانه بردارد. جراحی ترمیم شانه منجمد با روش آرتروسکوپی انجام می‌شود.

۴. هیدرودیلاتاسیون شانه منجمد

مایع استریلی که داخل کپسول مفصل تزریق می‌شود، آن را گشاد و کشیده کرده و باعث آسان‌تر شدن حرکت می‌شود. انبساط آرتروگرافی یا هیدرودیلاتاسیون را باید رادیولوژیست انجام دهد. انبساط آرتروگرافی روشی است که حداکثر ۱۵ دقیقه زمان برده و با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.

۵. اوزون تراپی شانه یخ زده

اوزون تراپی نوعی روش درمانی برای یخ زدگی شانه با گاز اوزون است که درد و التهاب را کاهش می‌دهد.

اوزون تراپی شانه یخ زده چگونه است؟
روش اوزون تراپی نوعی روش درمانی برای یخ زدگی شانه با گاز اوزون است که درد و التهاب را کاهش می‌دهد.

۶. بهترین دارو و مسکن برای شانه یخ زده چیست؟

آسپرین و قرص ایبوپروفن داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی هستند که از بهترین داروها برای کاهش درد و التهاب فروزن شولدر محسوب می‌شوند. اگر بیمار به این داروها پاسخ ندهد، پزشک داروی قوی‌تری تجویز می‌کند.

۷. پماد برای شانه یخ زده

پزشک یا متخصص ارتوپد برای کم‌کردن درد کپسول شانه یخ زده، مصرف پمادهای موضعی مثل دیکلوفناک یا داروی پیروکسیکام را تجویز می‌کند.

۸. درمان خانگی شانه یخ زده

استفاده از کمپرس یخ روی شانه به‌مدت ۱۵ دقیقه در روز از بهترین روش‌های درمان شانه یخ زده در منزل است که در کنار انجام تمرینات تجویزی فیزیوتراپ باعث بالاتر رفتن دامنه حرکتی شانه می‌شود. بهتر است درباره نوع تمرین‌های تسکین‌دهنده درد و التهاب با متخصص فیزیوتراپی یا متخصص ارتوپد مشورت کنید.

۹. بادکش شانه یخ زده

بادکش شانه منجمد با بالا بردن گردش خون در مفصل شانه باعث بهبود درد، رفع گرفتگی و سفتی آن می‌شود.

۱۰. شانه یخ زده و ورزش

انجام حرکات کششی ورزشی می‌تواند درد و التهاب شانه منجمد را کم کند. برای انجام تمرینات ورزشی حتما با متخصص ارتوپد یا فیزیوتراپ مشورت کنید تا نوع تمرین ورزشی متناسب با شرایط‌تان را تجویز کنند.

آیا ورزش برای یخ زدگی شانه مفید است؟
برای انجام تمرینات ورزشی حتما با متخصص ارتوپد یا فیزیوتراپ مشورت کنید.

۱۱. درمان شانه یخ زده با لیزر

درمان با لیزر یکی از گزینه‌های درمانی اصلی برای شانه یخ زده است. این روش غیر تهاجمی از لیزر درمانی سطح پایین (LLLT) برای تسکین درد، کاهش التهاب و بهبود آن استفاده می‌کند. انرژی لیزر به مفصل شانه آسیب دیده برخورد کرده، فعالیت سلولی را تحریک می‌کند و جریان خون را افزایش می‌دهد تا به بهبود دامنه حرکت و کاهش سفتی آن کمک کند.

درمان لیزری شانه یخی معمولا توسط فیزیوتراپیست یا کایروپراکتیک انجام می‌شود و مدت زمان جلسات و فرکانس لیزری ممکن است در افراد مختلف بر اساس شدت درد و مدت زمان ابتلا به بیماری، متفاوت باشد.

۱۲. درمان شانه یخ زده با زالو ممکن است؟

درمان فروزن شولدر با زالو پاسخ صددرصدی ندارد و نمی‌تواند به طور کامل علائم بیماری را از بین ببرد.

۱۳. درمان شانه یخ زده در طب سنتی (داروی گیاهی شانه یخ زده)

در طب سنتی، درمان یخ زدگی شانه شامل برخی از داروهای گیاهی رایج مانند زردچوبه، زنجبیل و آرنیکا می‌شود. این گیاهان دارای خواص ضد التهابی و ضد درد هستند که به کاهش درد و التهاب در مفصل شانه کمک می‌کند. همچنین روش‌هایی مانند قرار دادن کمپرس گیاهی داغ و ضماد گیاهی برای تقویت گردش خون و شل شدن عضلات کاربرد دارند.

۱۴. آب درمانی برای شانه یخ زده

هیدروتراپی که شامل استفاده از آب برای درمان درد و التهاب بدن است، یک رویکرد درمانی مفید برای مدیریت علائم یخ زدگی شانه محسوب می‌شود. روش‌های انجام آب درمانی شامل موارد زیر هستند:

  • آب گرم درمانی: استفاده از آب گرم روی شانه آسیب دیده که به شل شدن عضلات، بهبود گردش خون و کاهش درد و سفتی کمک کند. این کار را می‌توان از طریق قرار دادن کمپرس آب گرم یا حمام آب گرم انجام داد.
  • آب درمانی سرد: آب درمانی سرد مانند کمپرس سرد یا بسته‌های یخ می‌تواند به کاهش التهاب و تورم در مفصل شانه کمک کند.
  • درمان کنتراست: استفاده از هردو روش درمان آب گرم و سرد است که با بهبود گردش خون، کاهش درد و افزایش انعطاف پذیری مفصل شانه همراه خواهد بود.
  • ماساژ آبی: ماساژ آبی ملایم که با جت‌های آب یا حمام‌های گرداب انجام می‌شود.

در حالی که هیدروتراپی می‌تواند برای تسکین علائم فروزن شولدر مفید باشد، اما بهتر است که قبل از آن با یک متخصص فیزیوتراپی یا هیدروتراپیست آموزش دیده مشورت کنید.

۱۵. درمان سریع شانه یخ زده چیست؟

یکی از روش‌های درمان سریع فروزن شولدر انجام حرکات ورزشی سبک برای کتف است. در حالت ایستاده قرار بگیرید، شانه‌ها را بالا بیاورید و ۵ ثانیه در همان حالت نگه دارید. حالا کتف‌ها را از پشت به هم نزدیک کنید، فشار داده و ۵ ثانیه نگه دارید. در مرحله بعد کتف‌ها را پایین بکشید انگار که می‌خواهید دست‌تان را در جیب پشت بگذارید. سپس ریلکس کنید.

بهترین روش درمان شانه منجمد برای شما چیست؟ از متخصص بپرس.

انواع شانه یخ زده کدامند؟

شانه یخی دو نوع اولیه و ثانویه دارد که علل اصلی آن نامعلوم هستند و در بعضی موارد به‌خاطر تغییر سیستم ایمنی یا به‌هم خوردن تعادل هورمونی و بیوشیمیایی ایجاد می‌شوند. نشانه‌های هرکدام شامل موارد زیر هستند:

علائم فروزن شولدر اولیهعلائم یخ زدگی شانه ثانویه
شایع‌ترین علامت آن درد شانه است که می‌تواند کسل‌کننده و با سوزش باشد.به دلیل درد و محدودیت حرکتی، عضلات اطراف شانه می‌توانند در طول زمان ضعیف شوند.
سفتی در حرکت شانه که دامنه حرکتی را کاهش می‌دهد. یخ زدگی ثانویه می‌تواند باعث ناراحتی و درد هنگام خواب شود و اختلالات خواب طولانی ایجاد کند.
نشانه‌های انواع فروزن شولدر کدامند؟

عوارض شانه یخ زده چیست؟

عوارض یخ زدگی شانه می‌تواند شامل سفتی طولانی مدت و محدوده حرکتی محدود در مفصل شانه آسیب دیده باشد. این اتفاق در نهایت به مشکل در انجام فعالیت‌های روزانه، کاهش کیفیت زندگی، عدم تعادل عضلانی یا آسیب‌های ثانویه ختم می‌شود.

عوارض شایع شانه منجمد عبارتند از:

  • ازدست‌دادن قابلیت جابجایی
  • ازدست‌دادن دامنه حرکتی
  • مشکل عضلانی که به‌تدریج بدتر و طولانی‌تر می‌شود.

متن انگلیسی:
If left untreated, frozen shoulder can cause pain in the shoulders, loss of mobility in the shoulder and arm, and reduced range of motion.
ترجمه فارسی:
اگر شانه یخی درمان نشود، ممکن است باعث احساس درد در شانه‌ها، از دست دادن تحرک در ناحیه کتف و بازو و کاهش دامنه حرکتی شود.

به نقل از سایت upmc

پیشگیری از بیماری شانه یخ زده چگونه است؟

افرادی که بیماری زمینه‌ای مثل تیروئید یا دیابت دارند یا به دلایلی مثل جراحی و آسیب‌دیدگی، توانایی حرکتی‌ مفصل شانه‌شان کم شده، می‌توانند برای پیشگیری از بیماری شانه منجمد سراغ تمرین‌های ورزشی و تحرک بیشتر بروند. جهت دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، حتما با پزشکتان درباره روش‌های پیشگیری از کپسولیت چسبنده مشورت کنید.

عوارض بیماری شانه یخ زده چگونه است؟
عوارض یخ زدگی شانه می‌تواند شامل سفتی طولانی مدت و محدوده حرکتی محدود در مفصل شانه آسیب دیده باشد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

شانه منجمد (فروزن شولدر) یکی از بیماری‌ها یا سندروم‌های دردناک و طولانی مدت است که نیاز به انجام حرکات ورزشی، فیزیوتراپی یا تحرک بیشتر در ناحیه دست و کتف در طول روز دارد. علت اصلی بروز این سندروم دقیقا مشخص نیست اما معمولا افرادی که به‌خاطر جراحی یا آسیب‌دیدگی دچار بی‌حرکتی شانه شده یا بیماری زمینه‌ای دارند بیشتر در معرض ابتلا به یخ زدگی شانه هستند.

درد، التهاب، خشکی و کشیدگی مفصل شانه و درد دست از نشانه های بروز این بیماری بوده که ممکن است در موارد شدیدتر، انجتم فعالیت‌های روزانه را با مشکل روبه‌رو کند. اگر دچار فروزن شولدر هستید، باید با فوق تخصص ارتوپدی یا متخصص فیزیوتراپی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان استفاده از سیستم مشاوره با دکتر ارتوپد آنلاین و دکتر فیزیوتراپی آنلاین نیز وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

شانه یخ زده که به عنوان کپسولیت چسبنده نیز شناخته می‌شودنوعی بیماری ارتوپدی و مفصلی است که با درد، سفتی و محدوده حرکتی محدود در مفصل شانه مشخص می‌شود.

بله ، میزان ابتلا به این عارضه در افراد مبتلا به دیابت در مقایسه با افرادی که دیابت ندارند، بیشتر است.

این بیماری به دلیل عوارض جدی و ناتوان‌کننده برای فعالیت‌های روزانه افراد، ممکن است خطرناک تلقی شود.

ماساژ و انجام حرکات کششی، تنش و سفتی ماهیچه‌های شانه را برطرف کرده و با افزایش جریان خون، میزان التهاب را در این قسمت کاهش می‌دهد.

تمرین با میله و انجام حرکت فلکشن ورزش مناسبی برای شانه یخ زده است. صاف بایستید و میله‌ای را با دو دست بگیرید و کف دست‌ها را رو به پایین قرار دهید. میله را بالای سر ببرید و ۵ ثانیه نگه دارید و دوباره به حالت قبل برگردید. ۱۰ بار این تمرین را انجام دهید.

بله، درد و التهاب فروزن شولدر به‌مرور زمان بهبود پیدا می‌کند.

انجام حرکات ورزشی، تزریق داروهای بی‌حس‌کننده یا کورتیکواستروئید داخل کپسول مفصلی شانه و تعویض مفصل شانه با جراحی از روش‌های درمان این سندروم هستند که بسته به شرایط بیمار و تشخیص متخصص ارتوپد انتخاب می‌شود.

هرچند که تحرک شانه نقش حیاتی در بهبود و بازیابی دارد اما باید از انجام حرکات کششی، لرزشی و نوسانی مفصل خودداری کنید. این فعالیت‌ها نه تنها باعث تشدید درد شده و عوارض شانه یخ زده را بیشتر می‌کنند، بلکه تنش عضلات را هم افزایش می‌دهند.

به‌طورکلی، شنا ورزش خوبی برای فروزن شولدر محسوب می‌شود چرا که بدون وارد کردن فشار زیاد به مفصل، باعث تمرین عضلات می‌شود. به‌علاوه اینکه شنا نوعی ورزش ایروبیک است که فشاری به زانوها، قوزک و باسن نمی‌آورد.

درد این سندروم به تدریج شروع شده و به مرور زمان افزایش می‌یابد. گاهی حین حرکت مفصل شانه، درد بیشتر شده و در برخی موارد تغییری نمی‌کند.

عدم استفاده از درمان تهاجمی ممکن است باعث دائمی شدن این بیماری شود.

معمولا به‌ندرت عود می‌کند اما اگر اتفاق بیفتد، احتمالا شانه طرف دیگر هم درگیر می‌شود. خوشبختانه احتمال اینکه یک نفر چندبار به کپسولیت مفصل مبتلا شود بسیار کم است.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره شانه یخ زده

  1. ناشناس گفت:

    باعرض سلام حدود یکساله درد شانه دارم ده جلسه فیزیوترادی هم رفتم کی بهترشد ورزش هم چند حرکت پیشهاد دادن گاهی انجام میدم ایا وقتی حرکات رو انجام میدیم و درد میگیره بازمم ادامه بدی

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      علاوه بر فیزیوترپی زیر نظر پزشک تان نیاز به برخی مکمل های مخصوص دارید
      از نظر ویتامین دی۳ هم باید بررسی شوید

  2. ناشناس گفت:

    سلام باشگاه برای شانه یخ زده ضرر داره یا نه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر

  3. اقدس مقصودی گفت:

    برای درمان شانه یخی طب فیزیکی بهتر است یا فیزیوتراپی؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بهتر است ابتدا به طب فیزیکی مراجعه کنید

  4. ناشناس گفت:

    دچاراین بیماری هستم چندین بارفیزیو تراپی ولیزر و زدن هیدن و در اخردو بار تززیق کردم ولی جوابی نگرفتم وهمچنان درد کلافم کرده

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      ممکنه نیاز به عمل جراحی و باز کردن کانال فشارنده به عصب داشته باشید. بهتره با متخصص ارتوپدی از این لینک مشورت کنید.
      متخصص ارتوپدی

  5. ناشناس گفت:

    دوماهه با تشخیص دکتر مشکل شانه منجمد دارم ولی دکتربرام فیزیوتراپی ننوشته داروهای ضدالتهاب تاسه ماه داده وگفته نباید فیزیو برم خواستم بدونم لازم فیزیو برم یا صبر کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      باید ابتدا علایم تعدیل شود سپس فیزیوتراپی بروید