ام آر آی شانه و تمام نکات مهم درباره این روش

آنچه در این مقاله می‌خوانید

مشکلات و آسیب‌های شانه می‌توانند باعث کاهش عملکرد و درد شدید در فرد شوند. تشخیص دقیق و درمان صحیح این مشکلات، روشی قدرتمند و دقیق مانند MRI شانه می‌طلبد. افرادی که از درد شانه نامشخص رنج می‌برند یا آسیب و صدمه مانند شکستگی‌، التهاب، ترمیم بعد از جراحی، کپسول مفصلی ضعیف، آسیب به بافت‌ها و سایر مشکلات مفصلی دارند می‌توانند از این آزمایش استفاده کنند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
ام آر آی شانه

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

آیا پزشک برای شما ام آر آی شانه را تجویز کرده است؟ تصویربرداری پزشکی به عنوان یکی از علوم پایه در تشخیص و درمان بیماری‌ها، نقش بسیار مهمی در پیشرفت علوم پزشکی داشته است. تکنولوژی MRI (ام آر آی) به عنوان یکی از روش‌های پیشرفته تصویربرداری پزشکی، قابلیت تشخیص دقیق و نمایش با کیفیت بالا را در اندام‌های مختلف بدن، ارائه می‌دهد. شانه، یکی از اندام‌های حیاتی بدن انسان است که بخش اساسی از سیستم اسکلتی و عضلانی بدن را تشکیل می‌دهد. مشکلات و آسیب‌های شانه به شدت تحت تاثیر سبک زندگی و فعالیت‌های روزمره فرد قرار دارند.

برای تشخیص و بررسی دقیق مشکلات شانه، تصویربرداری با استفاده از تکنولوژی MRI به عنوان یک ابزار قدرتمند مورد استفاده قرار می‌گیرد. ام آر آی شانه با استفاده از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی، توانایی تصویربرداری بدون استفاده از پرتوهای مضر را دارد و بر اساس واکنش اتم‌های هیدروژن موجود در بافت‌های بدن عمل می‌کند و تصاویر با کیفیت و دقت بالا از ساختارهای داخلی شانه ارائه می‌دهد. MRI شانه به پزشکان امکان می‌دهد ناحیه‌های مختلف شانه را دقیق‌تر و با جزئیات بررسی و مشکلاتی مانند شکستگی‌ها، التهابات، سایش مفصلی و اسپرینت‌ها را شناسایی کنند. در این مقاله، به بررسی کاربرد، مزایا و اهمیت تکنولوژی ام آر آی شانه می‌پردازیم.

اگر پزشک برای شما این آزمایش را تجویز کرده است، برای اطلاع از نحوه انجام آن با متخصص رادیولوژی و سونوگرافی یا متخصص ارتوپد مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

ام آر آی شانه چیست؟

mri چیست؟ MRI شانه یک روش تصویربرداری پزشکی با استفاده از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی است که تصاویر دقیقی از ساختارهای داخلی شانه نشان می‌دهد. در این روش، بافت‌ها و اجزای مختلف شانه با استفاده از خواص مغناطیسی اتم‌های هیدروژن در آب و چربی تصویربرداری می‌شوند.

تصاویر mri شانه، اطلاعات دقیقی از ساختارهای مختلف شانه از جمله بافت‌ها، عضلات، استخوان‌ و مفاصل را ارائه می‌دهند که به پزشکان کمک کرده تا تشخیص دقیق‌تری از بیماری‌ها و آسیب‌های شانه داشته و برنامه‌های درمانی موثرتری برای بیماران طراحی کنند.

درد یا جراحت دلایل اصلی هستند که پزشک دستور اسکن ام آر آی شانه را می‌دهد.
درد یا جراحت دلایل اصلی هستند که پزشک دستور اسکن ام آر آی شانه را می‌دهد.

چرا ام آر آی شانه انجام میشود؟

درد یا جراحت دلائل اصلی هستند که پزشک دستور اسکن ام آر آی شانه را می‌دهد. آسیبی که می‌تواند تحت تاثیر ضربه یا ساییدگی و پارگی بلندمدت مفصل باشد. دلایل انجام mri شانه عبارتند از:

  • جابه‌جایی مفصل شانه: در صورت بروز علائم در رفتگی شانه ممکن است پزشک این تست را تجویز کند.
  • بیماری مفصلی التهابی مانند آرتریت
  • پارگی تاندون روتاتور کاف
  • شکستگی استخوان
  • صدمات ناشی از ورزش
  • درد و ورم بدون دلیل
  • کاهش دامنه حرکتی: پزشک باید با انجام ام ار ای شانه علت گرفتگی عضلات شانه و گردن را تشخیص دهد.
  • عفونت‌ها یا تومورها

‏ام آر آی شانه برای چه افرادی انجام میشود؟

این روش برای افرادی انجام می‌شود که با مشکلات و علائم زیر مواجهند:

  • افرادی که از درد شانه نامشخص رنج می‌برند.
  • آسیب و صدمه مانند شکستگی‌، التهاب، ترمیم بعد از جراحی، کپسول مفصلی ضعیف، آسیب به بافت‌ها و سایر مشکلات مفصلی.
  • بیماری التهابی و التهاب مفصلی مانند التهاب مفصلی، تاندونیت، بورسیت (بیماری بورسیت چیست؟)، آرتریت و سایر عوارض التهابی.
  • بررسی عوارض بعد از جراحی
  • افرادی که برای درمان بیماری باید قبل و بعد درمان، MRI شانه بدهند.

چه افرادی نمی توانند ام ار ای شانه انجام دهند؟

درست است که این کار، روش امن و کم خطری است اما ممکن است برای برخی مناسب نباشد:

  • افرادی که در بدنشان دستگاه فلزی، پین، گلوله یا هرچیز فلزی باشد.
  • آن‌هایی که دارای تجهیزات الکترونیکی در بدن هستند مثلا در قلب یا گوش
  • افرادی که کلاستروفوبیا دارند.
  • افرادی که دارای تعریق بیش از حد هستند.
  • زنان باردار در ماه‌های اول و دوم بارداری

نگرانی MRI شانه برات مناسب نباشه؟

از متخصص مشاوره بگیر.

مزایای ام آر آی شانه

این روش مزایا و فواید بیشماری برای تشخیص و بررسی مشکلات شانه دارد:

  • تصاویر دقیق و با کیفیت بالا از ساختارهای داخلی شانه جهت تشخیص مشکلات موجود مانند شکستگی‌ها، آسیب‌های بافتی، التهابات، تشکیل توده‌ها.
  • در مقایسه با روش‌های تصویربرداری مبتنی بر پرتوهای X، این روش بدون استفاده از پرتوهای مضر است. این به معنای عدم ایجاد خطر از جهت تابشی برای بدن شما است.
  • قابلیت نمایش دقیق ساختار عضلات، رباط‌ها، کپسول مفصلی، بافت همبند
  • ام آر آی شانه بسیار حساس به ترک‌ها و شکستگی‌ها است و می‌تواند آنها را با دقت بالا تشخیص دهد.
  • اطلاعات بیشتر درباره بافت‌های نرم شانه، مانند عضلات و بافت همبند
  • عدم نیاز به تزریق مواد رادیواکتیو
  • یک روش تکمیلی برای تصویربرداری‌های دیگر مانند اشعه ایکس یا سونوگرافی

ام آر آی شانه چگونه انجام میشود؟

دستگاه ام آر آی محفظه بزرگی با یک لوله تونل مانند و تخت متحرکی است که داخل آن لوله می‌رود. بیمار باید روی میز به پشت دراز بکشد و تخت به داخل دستگاه حرکت می‌کند. تکنسین چند کویل کوچک را اطراف شانه بیمار وصل کرده تا تصاویر اسکن شده کیفیت بالاتری داشته باشند. حین تصویربرداری دستگاه mri سروصدای زیادی ایجاد می‌کند به‌همین خاطر در بیشتر کلینیک‌ها از روگوشی برای بیمار استفاده می‌کنند یا با هدفون موسیقی می‌گذارند یا تلویزیون روشن می‌کنند. حین عکسبرداری بیمار باید ثابت و بدون حرکت بماند و چند ثانیه‌ای نفس را حبس کند. اما هیچ فشار یا درد خاصی را بیمار احساس نمی‌کند.

متن انگلیسی:
If your test requires the use of contrast dye, a nurse or doctor injects it into your bloodstream through an intravenous line
ترجمه متن:
در صورتی که mri شانه نیاز به تزریق ماده کنتراست داشته باشد، یک پرستار یا پزشک آن را به صورت داخل وریدی به جریان خون شما تزریق می‌کند.

healthline

ام آر آی شانه و گردن

ام آر آی گردن هم همانند ام آر آی شانه تکنیک تصویربرداری دقیق با میدان مغناطیسی و امواج رادیویی است که از ستون فقرات ناحیه گردن عکسبرداری می‌کند. ام آر آی گردن هم از اشعه ایکس استفاده نکرده و خطر کمتری نسبت به سایر روش‌ها دارد.

ام آر آی شانه راست

این روش برای ارزیابی و تشخیص علت درد شانه راست استفاده می‌شود و تصاویر دقیق و با کیفیتی از ساختارهای داخلی شانه ارائه می‌دهد. ام آر آی شانه راست می‌تواند آسیب‌ها و ضربه‌های مختلف در طرف راست شانه از جمله شکستگی‌ها، پارگی‌ها، رگ‌های خونی پاره شده را تشخیص دهد.

التهاب و عفونت مفاصل و تاندون‌های سمت راست را هم می‌توان با MRI شانه راست تشخیص داد. این روش می‌تواند به تشخیص بیماری‌های التهابی مانند آرتریت روماتوئید، التهاب مفصلی و غیره کمک کند. در برخی موارد، ام آر آی شانه راست می‌تواند به تشخیص بیماری‌های مهره کمک کند و شکستگی‌ها، دیسک‌ بیمار و جابه‌جایی مهره‌ها (اسلایپ‌جی) را شناسایی کند.

عفونت مفاصل سمت راست را می‌توان با MRI شانه راست تشخیص داد.
التهاب و عفونت مفاصل و تاندون‌های سمت راست را هم می‌توان با MRI شانه راست تشخیص داد.

‏ام آر آی شانه با تزریق

در برخی موارد، این روش نیاز به تزریق ماده کنتراست دارد تا تصاویر کیفیت بهتری داشته باشند و جزئیات بهتری از ساختارهای داخلی شانه قابل مشاهده باشد. این ماده که به عنوان ماده حاجب یا کنتراست محسوب می‌شود به منظور افزایش کنتراست تصاویر و بهبود تشخیص تزریق می‌شود تا ساختارهای مختلف شانه، مانند مفاصل، بافت‌های نرم، تاندون‌ها و عروق، به شکل واضح‌تر و قابل تمیزتری در تصاویر دیده شوند.

معمولا پزشک یا پرستار تصویربرداری باید تزریق ماده کنتراست را به‌صورت وریدی انجام دهد و پس از تزریق، بیمار باید در حالت آرام بماند تا ماده در بدن منتشر شود. پزشک قبل از تزریق سوالاتی در مورد سابقه آلرژی، عوارض قبلی به ماده کنتراست، عوارض دارویی و وضعیت کلی سلامت بیمار می‌پرسد.

ام ار ای شانه چقدر طول میکشد؟

مدت زمان لازم برای انجام MRI شانه بسته به عوامل مختلفی از جمله نوع آزمایش، تعداد تصاویر مورد نیاز و همچنین همکاری بیمار متفاوت و بین ۳۰ دقیقه تا یک ساعت است.

‏mri شانه چه فاکتورهایی را نشان می دهد؟ – تفسیر ام آر آی شانه

mri شانه یک ابزار تشخیصی برای تشخیص و ارزیابی مشکلات مختلف شانه، از جمله آسیب‌های بافتی، التهابات، ترمیم‌های جراحی و تغییرات ساختاری است و تفسیر ام آر آی شانه صرفا برعهده پزشک متخصص در تصویربرداری (رادیولوژیست) است. نتیجه آزمایش دو حالت نرمال و غیرعادی دارد. در مواردی که نتیجه آزمایش غیرعادی باشد احتمالا نتیجه این مشکلات هستند:

  • تغییرات فرسایشی ناشی از افزایش سن و کهولت
  • آبسه
  • عفونت استخوان (استئومیلیت)
  • شکستگی یا ترک خوردگی استخوان شانه
  • بورسیت ناحیه شانه
  • پارگی عضله دوسر بازو
  • نکروز عروقی
  • پارگی تاندون
  • التهاب شانه
  • تومور
  • پارگی لابرال
  • کیست شانه

دنبال تفسیر جواب MRI شانه‌ت هستی؟ همین حالا با متخصص مشورت کن.

متن انگلیسی:
.A normal shoulder MRI result means no problems were seen in your shoulder and surrounding tissue in the images
ترجمه متن:
نتیجه طبیعی در ام آر آی شانه به این معنی است که هیچ مشکلی در شانه و بافت اطراف شانه در تصاویر دیده نمی‌شود.

mountsinai

آمادگی قبل از mri شانه

چنانچه به‌خاطر جراحات یا عمل جراحی قبلی پین یا قطعه فلزی در بدنتان هست حتما به پزشک اطلاع دهید. روز آزمایش هیچ وسیله فلزی ازجمله جواهرات و پیرسینگ نباید با خودتان داشته باشید. لباس‌ را عوض کرده و گان مخصوص بپوشید تا قطعات فلزی احتمالی لباستان مثل زیپ یا دکمه‌های فلزی روی آزمایش تاثیر نگذارند. اگر ترس از محیط‌های بسته دارید و احساس خفگی به شما دست می‌دهد احتمالا در دستگاه ام آر آی هم دچار این مشکل می‌شوید. از قبل به پزشک اطلاع دهید تا برای مشکل اضطرابتان آرامبخش تجویز کند.

نکات مهم بعد از ام آر آی شانه

معمولا بعد از این روش بیمار می‌تواند به فعالیت عادی روزمره بازگردد مگر آنکه به تشخیص پزشک نیاز به استراحت باشد. اگر مسکن یا آرامبخش دریافت کردید بهتر است تا قبل از اینکه تاثیر آرامبخش از بین نرفته از انجام کارهایی که نیاز به هوشیاری دارند خودداری کنید مانند رانندگی.

اگر تزریق داشتید و دچار عوارض احتمالی مانند حساسیت پوستی، جوش، قرمزی و تورم در ناحیه تزریق شدید حتما به پزشک مراجعه کنید. در مواردی ممکن است ماده کنتراست باعث تهوع و سردرد شود، در صورت مشاهده کمی استراحت کنید و آب فراوان بنوشید تا ماده کنتراست زودتر از بدن دفع شود.

عوارض و خطرات ام ار ای شانه

این کار، روش امن و کم خطری است که خطر جدی ندارد اما در مواردی ممکن است شاهد بروز عوارض باشیم:

عوارض ام ار ای شانهعلت بروز عوارض
عملکرد نادرست دستگاه‌های کاشته شده در بدنتداخل با میدان مغناطیسی در افرادی که ایمپلنت فلزی در بدن دارند.
واکنش آلرژیکعلت آن حساسیت به ماده کنتراست است.
مشکلات برای خانم‌های شیردهخانم‌های شیرده باید ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از آزمایش با تزریق ماده کنتراست از شیردهی خودداری کنند تا ماده از بدن دفع شود.
حمله پنیک، تنگی نفس و اختلال تنفسی در افراد مبتلا به کلاستروفوبیا یا کسانی که مشکلات تنفسی دارند، به علت فضای بسته دستگاه امکان بروز این عارضه وجود دارد.
عوارض ام ار ای شانه

هزینه ام ار ای شانه

این روش آزمایش تشخیصی پیشرفته‌ای است و به‌همین دلیل هزینه بالاتری دارد. پزشک و مرکزی که قرار است این آزمایش را انجام دهید فاکتورهای اصلی تاثیرگذاری روی هزینه ام آر آی شانه هستند، مکان جغرافیایی، امکانات و تجهیزات، استفاده از ماده کنتراست و پوشش بیمه‌ای بیمار از دیگر عوامل مهم تعیین کننده هزینه mri شانه هستند.

چنانچه پین یا قطعه فلزی در بدنتان هست حتما به پزشک اطلاع دهید.
چنانچه به‌خاطر جراحات یا عمل جراحی قبلی پین یا قطعه فلزی در بدنتان هست حتما به پزشک اطلاع دهید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

ام آر آی شانه ابزار قدرتمندی جهت تشخیص و ارزیابی مشکلات شانه است که امکان بهره‌برداری از تصاویر دقیق و جزئی از ساختارهای داخلی شانه را فراهم می‌کند. با استفاده از این فناوری پیشرفته، پزشکان قادرند شانه را دقیق‌تر بررسی کرده و تصمیمات درمانی مناسب‌تری بگیرند. به علاوه، از آنجایی که MRI شانه روشی غیرتهاجمی و بدون استفاده از اشعه است، امنیت بیشتری در مقایسه با روش‌های دیگر فراهم می‌کند.

اگر پزشک برای شما این آزمایش را تجویز کرده است، برای اطلاع از نحوه انجام آن با فوق تخصص رادیولوژی یا متخصص ارتوپد مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین متخصص رادیولوژی و سونوگرافی و همچنین مشاوره آنلاین دکتر ارتوپدی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله، ام آر آی روش تصویربرداری تخصصی است که باید با تجویز پزشک متخصص (ارتوپد یا متخصص شانه) انجام شود.

افرادی که ایمپلنت یا پین فلزی، و دستگاه الکترونیکی در بدن دارند، در دوران بارداری هستند یا مشکلات تنفسی و آسم دارند.

بیماری‌های شانه‌ای مانند آسیب دیدگی، التهاب، شکستگی، التهاب مفاصل و تشخیص تومورهای سرطانی.

خیر همه بیماران با درد شانه نیاز به انجام mri ندارند. تصمیم در این مورد بر اساس ارزیابی پزشک و تشخیص بالینی وی اتخاذ می‌شود.

MRI شانه یکی از ابزارهای تشخیصی قدرتمند است، اما نمی‌تواند علت همه نوع درد شانه را تشخیص دهد. درد شانه می‌تواند علت متعددی داشته باشد و برخی از این علل ممکن است با استفاده از ام آر آی شانه قابل تشخیص نباشند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.6از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره ام آر آی شانه

  1. ناشناس گفت:

    ام آر آی شانه تو کدوم بیمارستان تبریز موجوده؟

  2. عطیه صفریمن به خاطر التهاب شانه دکتر تجویز آمارهای گفت:

    به خاطر التهاب شانه دکتر تجویز آم ار ای کرده منتها من درد زیادی دارم و نمیتونم خیلی ثابت جایی بمونم و تکان نخورم با توجه به اینکه در دستگاه باید ثابت بمانم بگید چیکار کنم ممنون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      حتمن این کار را انجام دهید
      شاید پزشک برای تان از ارامبخشی استفاده کند