عمل قلب باز، راهی برای درمان شایع ترین بیماری های قلبی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عمل قلب باز یکی از جراحی‌های قلب است که نام آن بسیاری از بیماران قلبی را می‌ترساند. تنها راه اینکه با این جراحی به درستی برخورد کنیم، شناخت فرایند، عوارض و منافع آن است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

عمل قلب باز چیست؟

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

ادامه پادکست را می‌توانید در این بخش گوش دهید:

عمل قلب باز یکی از درمان‌های قلب و عروق است. در طول این عمل، جراح استخوان سینه را بریده و قفسه سینه را برای دسترسی به قلب باز می‌کند. عمل قلب باز یا جراحی قلب باز ممکن است شامل CABG (جراحی بای پس)، پیوند قلب و تعویض دریچه قلب باشد. جراحی قلب باز گاهی اوقات جراحی قلب سنتی نامیده می‌شود.

امروزه، بسیاری از روش‌های جدید قلب را می‌توان تنها با برش‌های کوچک و نه با دهانه‌های وسیع انجام داد. بنابراین، اصطلاح «جراحی قلب باز» می‌تواند گمراه‌کننده باشد. برای آگاهی از انجام جراحی عمل قلب باز و روش‌های انجام جراحی عمل قلب می‌توانید از دکتر قلب نوبت حضوری بگیرید. همچنین می‌توانید از مشاوره تلفنی دکتر قلب استفاده ببرید.

عمل قلب باز چیست؟

عمل قلب باز به انگلیسی (Open-Heart Surgery)، مشکلات قلبی از جمله نشانه های نارسایی قلبی، نقایص مادرزادی قلب، آریتمی، آنوریسم و ​​بیماری عروق کرونر را درمان می‌کند. جراحی قلب باز نوعی جراحی قلب است که در آن قفسه‌ سینه گشوده شده و در ماهیچه‌ها، دریچه‌ها و یا رگ‌های قلب جراحی انجام می‌شود. طبق آماری که در اختیار است، یکی از شایع‌ترین جراحی‌هایی که در بزرگسالان صورت می‌گیرد، CABG است که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.

عمل قلب باز یکی از جراحی‌های تهاجمی است اما در عین حال جالب است بدانید که این جراحی آمار مرگ‌و‌میر پایینی در بیمارستان دارد. احتمالا با شنیدن اسم عمل قلب باز استرس می‌گیرید و می‌ترسید. اما بهتر است بدانید که آمار مرگ در بیمارانی که عمل قلب باز انجام می‌دهند، حدود ۲.۹ درصد است.

۱. عمل قلب باز نوزاد چگونه است؟

گاهی نوزادی که به دنیا می‌آید، نقص دیواره قلبی دارد. در چنین مواردی، باید در هفته‌های اول نوزادی، جراحی انجام شود تا نوزاد بتواند برای مدت طولانی‌تری زندگی کند و رشد آن با مشکل مواجه نشود.

۲. عمل قلب باز بای پس یا عمل قلب باز رگ پا چیست؟

بای پس عروق کرونر (CABG) رایج‌ترین نوع از عمل جراحی قلب باز انجام شده در بزرگسالان است. در طی این جراحی، یک شریان یا ورید سالم به یک شریان کرونری مسدودشده، پیوند می‌شود. این به شریان پیوندشده اجازه می‌دهد تا شریان مسدودشده را بای پس کند و خون تازه را به قلب برساند.

عمل قلب باز بای پس یا عمل قلب باز رگ پا چیست؟
بای پس عروق کرونر (CABG) رایج‌ترین نوع از عمل جراحی قلب باز انجام شده در بزرگسالان است.

انواع عمل قلب باز چیست؟

دو روش کلی برای انجام جراحی قلب باز وجود دارد. در ادامه نیز به بررسی سایر روش‌ها می‌پردازیم:

روش‌های عمل قلبتوضیحات
روی پمپبعد از عکسبرداری از رگهای قلب، دستگاه بای پس قلب-ریه به قلب متصل می‌شود و به طور موقت قلب و ریه‌ها را در اختیار می‌گیرد. درحالی‌که خون را از قلب دور می‌کند، خون را در بدن به گردش در می‌آورد. سپس جراح قلبی را که نمی‌تپد و جریان خون ندارد، عمل می‌کند. پس از جراحی، جراح دستگاه را قطع می‌کند و قلب دوباره شروع به کار می‌کند.
خارج از پمپدر مراحل عمل قلب باز، جراحی بای پس خارج از پمپ روی قلبی انجام می‌شود که به خودی خود به تپش ادامه می‌دهد. این روش فقط برای جراحی بای پس عروق کرونر (CABG) کار می‌کند. جراح شما ممکن است این را جراحی قلب تپنده بنامد.
انواع عمل قلب باز چیست؟

۱. عمل قلب باز با لیزر یا عمل لیزر قلب چگونه است؟

سوزاندن رگ قلب با لیزر یا همان ablation یکی از جراحی‌های قلب است که با عمل باز قلب انجام می‌شود و معمولا زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که رگ‌های قلب بیمار دچار فیبریلاسیون می‌شوند. این جراحی قلب باز در مواقعی که فرد سایر جراحی‌های قلب باز را انجام داده‌باشد، بیشتر اندیکاسیون انجام‌دادن پیدا می‌کند. مخصوصا برای افرادی که جراحی بای پس قلب و یا قرار دادن دریچه را انجام داده‌اند.

۲. عمل آنژیو قلب

عمل آنژیو قلب برای افرادی انجام می‌گیرد که رگ‌های قلبی که خون را به قلب می‌رسانند، نمی‌توانند مانند قبل خونرسانی کنند. یا گرفته‌اند و یا تنگ شده‌اند. رگ‌های کرونر قلب در این موارد با تعدادی مش و ابزار فلزی باز می‌شوند تا خونرسانی به قلب افزایش پیدا کند.

۳. عمل بسته قلب

عمل قلب بسته عملی است که در آن بیمار نیازی ندارد روی پمپ قلب-ریه باشد و برای انجام آن قلب باز نمی‌شود. این نوع از جراحی خطرات و عوارض کمتری نسبت به عمل قلب باز دارد اما تنها برای برخی از بیماران قابل استفاده است و در مواردی فرد باید عمل قلب باز انجام دهد تا بهبودی پیدا کند.

۴. عمل گشادی دریچه قلب

در مواردی که دریچه های قلبی گشاد شده‌باشد، ممکن است نتواند مانند قبل به عملکرد مناسب خود بپردازد. بنابراین در این موارد می‌توان با انجام یک جراحی که کم تهاجم هم باشد، عملکرد دریچه را به آن بازگرداند و یا با جایگزین کردن دریچه، خیال بیمار را راحت کرد.

عمل تعویض دریچه قلب خطرناک است؟ خطر مرگ ناشی از جراحی بسیار کمتر از خطر مرگ ناشی از عدم درمان علائم گشاد شدن دریچه قلب است.

عمل تعویض دریچه قلب خطرناک است؟
در مواردی که دریچه های قلبی گشاد شده‌باشد، ممکن است نتواند مانند قبل به عملکرد مناسب خود بپردازد.

۵. عمل قلب باز تعویض دریچه آئورت و میترال

گاهی ممکن است که دریچه‌ رگ آئورت خراب شده‌باشد و به خوبی عمل نکند. در چنین مواقعی باید دریچه عوض شود و این کار نیازمند عمل تعویض دریچه آئورت است که تهاجمی هم هست.

۶. عمل باطری قلب

زمانی‌که قلب بیمار به خوبی عمل نمی‌کند و نمی‌تواند منظم و با سرعت موزون بتپد، یک باتری قلبی که قلب را تحریک می‌کند تا با نظمی متناسب بتپد، در قلب قرار داده می‌شود و این کار توسط جراحی صورت می‌گیرد.

عمر کسانی که باتری قلب دارند معمولا زیاد است. بیشتر باتری‌های قلب بسته به استفاده حداقل ۵ تا ۷ سال عمر می‌کنند. پس از این مدت، باتری یا ژنراتور پالس باید تعویض شود.هزینه باطری قلب با بیمه تکمیلی نیز بسیار کمتر خواهد شد.

عمل قلب باز برای چه کسانی مناسب است؟

افرادی که شرایط زیر را داشته باشند می‌توانند عمل قلب باز را پیش بهترین دکتر برای عمل قلب باز انجام دهند:

  • آریتمی، فیبریلاسیون آرتری
  • مشکلات و نواقص مادرزادی مانند نقص دیواره، دیواره‌ی ناکامل و ناساخته‌ی بین حفره‌های قلبی
  • بیماری کرونر قلب
  • نارسایی قلبی

چه کسانی نمی توانند عمل قلب باز را انجام دهند؟

عمل قلب باز برای چه کسانی خطرناک است؟ بیمارانی که ریسک بالایی داشته‌باشند و پرخطر باشند و شرایط زیر را داشته‌باشند، نمی‌توانند عمل قلب باز را انجام دهند. افراد زیر کاندید مناسبی برای این جراحی پرخطر نیستند:

  • افرادی که کلیه‌های آنها به خوبی عمل نمی‌کند.
  • کسانی که کبد آنها به خوبی عمل نمی‌کند و نارسایی دارد.
  • نارسایی ریوی می‌تواند در روند عمل قلب باز مشکل ایجاد کند.
  • افرادی که از قبل عمل قلب انجام داده‌اند و مشکلی در روند انجام آن ایجاد شده‌است.

چه زمانی جراحی قلب باز لازم است؟

عمل قلب باز چه زمانی انجام میشود؟ جراحی قلب باز ممکن است برای انجام CABG (جراحی بای پس) انجام شود. پیوند بای پس عروق کرونر ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب ضروری باشد. بیماری عروق کرونر یا گرفتگی عروق قلبی قلب زمانی رخ می‌دهد که رگ‌های خونی که خون و اکسیژن را به عضله قلب می‌رسانند باریک و سفت شوند. این اغلب «سخت شدن شریان‌ها» نامیده می‌شود.

سخت شدن رگ‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که مواد چرب پلاکی را روی دیواره عروق کرونر تشکیل دهند. این پلاک شریان‌ها را باریک می‌کند و عبور خون را دشوار می‌کند. وقتی خون نتواند به درستی به سمت قلب جریان یابد، ممکن است حمله قلبی رخ دهد.

پزشکان برای درمان انواع بیماری قلبی از روش جراحی قلب باز استفاده می‌کنند. دلیل جراحی قلب باز می‌تواند متفاوت باشد. به علل زیر ممکن است به جراحی قلب باز نیاز داشته‌باشید:

  • تعمیر یا جایگزین دریچه‌های قلب با دریچه قلب مصنوعی (بیماری دریچه قلب)
  • ترمیم نواحی آسیب‌دیده یا غیرطبیعی قلب
  • کاشت وسایل پزشکی که به ضربان صحیح قلب کمک می‌کند
  • جایگزینی قلب آسیب‌دیده با قلب اهدایی (پیوند قلب)
  • آریتمی قلب، از جمله فیبریلاسیون دهلیزی
  • درمان نقایص مادرزادی قلب، مانند نقص سپتوم دهلیزی (سوراخ در قلب) یا سندرم هیپوپلاستیک قلب چپ (ساختارهای قلب توسعه نیافته)
  • بیماری عروق کرونر
  • درمان نارسایی قلبی
  • آنوریسم آئورت توراسیک.

می‌دونی مراقبت‌های بعد از عمل قلب باز چیه؟

همین حالا از متخصص مشاوره بگیر.

جراحی قلب باز چگونه انجام می شود؟

عمل قلب باز در زنان و مردان چگونه انجام میشود؟ CABG  از ۳ تا ۶ ساعت طول می‌کشد. به طور کلی این مراحل اساسی انجام می‌شود:

  • به بیمار بیهوشی عمومی داده می‌شود (ممکن است عمل قلب باز در کودکان و نوزادان هم صورت بگیرد). بیهوشی تضمین می‌کند که بیمار در طول کل جراحی خواب و بدون درد خواهد بود.
  • جراح یک برش ۸ تا ۱۰ اینچی در قفسه سینه ایجاد می‌کند.
  • جراح تمام یا بخشی از استخوان سینه بیمار را برش می‌دهد تا قلب را در معرض دید قرار دهد.
  • هنگامی که قلب قابل مشاهده است، بیمار ممکن است به دستگاه بای پس قلب و ریه متصل شود. این دستگاه خون را از قلب دور می‌کند تا جراح بتواند عمل کند. برخی از روش‌های جدیدتر از این دستگاه استفاده نمی‌کنند.
  • جراح از یک ورید یا شریان سالم برای ایجاد یک مسیر جدید در اطراف شریان مسدودشده استفاده می‌کند.
  • جراح استخوان سینه را با سیم می‌بندد و سیم را داخل بدن می‌گذارد.
  • برش اصلی دوخته شده‌است.

گاهی اوقات برای افرادی که در معرض خطر هستند، مانند افرادی که چندین عمل جراحی داشته‌اند یا افراد در سنین بالا، استرنوم انجام می‌شود. آبکاری استرنوم زمانی است که استخوان سینه پس از جراحی با صفحات تیتانیومی کوچک دوباره به هم متصل می‌شود.

متن انگلیسی:
Before surgery, you’ll receive a general anesthetic that will put you to sleep so you won’t feel any» pain. You’ll also receive a breathing tube and a bladder catheter. Open heart surgery typically takes three to five hours.»
ترجمه فارسی:
«قبل از جراحی، بیهوشی عمومی دریافت خواهید کرد که شما را به خواب می‌برد تا دردی احساس نکنید. همچنین یک لوله تنفسی و یک سوند مثانه دریافت خواهید کرد. جراحی قلب باز معمولاً ۳ تا ۵ ساعت طول می‌کشد.»

به نقل از سایت aurorahealthcare

عمل قلب باز برای افراد دیابتی

این عنوان را از دو منظر بررسی می‌کنیم. یکی اینکه بیشتر بیمارانی که جراحی بای پس قلب را انجام می‌دهند (جراحی CABG) معمولا بعد از انجام جراحی انسولین دریافت می‌کنند. این به دلیل آن است که بعد از انجام این جراحی ممکن است که میزان قند خون بیمار بالا برود.

از طرف دیگر، هنگامی که بیمار دیابتی نیازمند جراحی قلب باز می‌شود، خطر بیشتری نسبت به یک بیمار که به بیماری زمینه‌ای دیابت مبتلا نیست را متحمل می‌شود. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات عمل جراحی در افراد دیابتی، میزان زنده ماندن آنها بعد از انجام جراحی است.

هنگامی که فرد دیابتی عمل قلب باز می‌کند، معمولا بیشتر از باقی افراد به عفونت‌های بعد از جراحی دچار می‌شود. همچنین احتمال موفقیت‌آمیز بودن عمل قلب باز کمتر است. از طرفی آمار مرگ‌ومیر در بیماران دیابتی بیشتر است.

به نقل از موسسه NCBI مطالعه‌ای بر روی ۷۰۰ بیمار که نیازمند عمل قلب باز بودند انجام شد که ۳۵۰ نفر دیابتی بودند و ۳۵۰ نفر آنها دیابت نداشتند. به جز دیابت، باقی ویژگی‌های جسمی و سلامتی آنها مشابه بود و حتی از نظر وزنی نیز شباهت زیادی داشتند. با وجود اینکه آمار مرگ بیماران دیابتی چندان بالاتر از افراد غیردیابتی نبود، اما بیماری‌ها و مشکلاتی که بعد از جراحی به آنها مبتلا شدند، در بیماران دیابتی بسیار بالاتر از بیماران دیگر بود. این افراد بیشتر به مشکلات کلیوی، مغزی و عصبی مبتلا شدند و دو برابر بیشتر از باقی بیماران به انتقال خون نیاز پیدا کردند.

عمل قلب باز برای افراد مسن

جراحی قلب را می‌توان در بیماران ۸۵ ساله و بالاتر با نتایج خوبی انجام داد. موردی که ممکن است اذیت کننده باشد، بستری طولانی مدت در بیمارستان برای بیماران مسن است.

عمل قلب باز در بیماران دیالیزی

گروه بیماران دیالیزی در مقایسه با بیماران با عملکرد طبیعی کلیه، خطر بیشتری برای مرگ و میر و عوارض پس از عمل جراحی قلب باز نشان دادند. بنابراین، مزایای درمان جراحی باید در مقابل خطرات احتمالی متعادل شود.

عمل قلب باز در بیماران دیالیزی ضرر دارد؟
گروه بیماران دیالیزی در مقایسه با بیماران با عملکرد طبیعی کلیه، خطر بیشتری برای مرگ و میر و عوارض پس از عمل جراحی قلب باز نشان دادند.

چگونه برای جراحی قلب باز آماده شویم؟

در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید، حتی داروهای بدون نسخه، ویتامین‌ها و گیاهان دارویی، به پزشک خود اطلاع دهید. آنها را از هر گونه بیماری از جمله شیوع تبخال، سرماخوردگی، آنفولانزا یا تب مطلع کنید. در ۲ هفته قبل از جراحی، پزشک ممکن است از شما بخواهد که سیگار را ترک کنید و مصرف داروهای رقیق‌کننده خون مانند آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن را متوقف کنید.

قبل از اینکه برای جراحی آماده شوید، مهم است که در مورد مصرف الکل خود با پزشک خود صحبت کنید. اگر معمولاً بیشتر از ۳ نوشیدنی الکلی در طول روز می‌نوشید و درست قبل از جراحی آن را قطع می‌کنید، ممکن است دچار ترک الکل شوید. این ممکن است بعد از جراحی قلب باز باعث عوارض تهدیدکننده زندگی از جمله تشنج یا لرزش شود. پزشک می‌تواند به شما در ترک الکل کمک کند تا احتمال این عوارض را کاهش دهد.

یک روز قبل از جراحی ممکن است از شما خواسته شود که خود را با صابون مخصوص بشویید. این صابون برای از بین بردن باکتری‌های روی پوست شما استفاده می‌شود و احتمال عفونت بعد از جراحی را کاهش می‌دهد. همچنین ممکن است از شما خواسته شود که بعد از نیمه شب چیزی نخورید یا ننوشید. هنگامی‌که برای عمل جراحی به بیمارستان می‌رسید، ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی به شما دستورالعمل‌های دقیق‌تری می‌دهد.

بعد از جراحی قلب باز چه اتفاقی می افتد؟

هنگامی‌که پس از جراحی از خواب بیدار می‌شوید، ۲ یا ۳ لوله در قفسه سینه خود خواهیدداشت. اینها برای کمک به تخلیه مایع از ناحیه اطراف قلب شما هستند. ممکن است خطوط داخل وریدی (IV) در بازوی خود برای تامین مایعات و همچنین یک کاتتر (لوله نازک) در مثانه برای خارج کردن ادرار داشته‌باشید.

حتی اگر خطرناک ترین بیماری قلبی هم تشخیص داده شود، به دستگاه‌هایی متصل خواهیدشد که بر قلب شما نظارت می‌کنند. در صورت بروز مشکل، پرستاران در نزدیکی شما خواهند بود تا به شما کمک‌کنند. پس از جراحی، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

  • یبوست (عوارض جانبی رایج مسکن‌های قوی)
  • افسردگی یا نوسانات خلقی
  • بی‌خوابی یا مشکل در خوابیدن
  • از‌دست‌دادن اشتها
  • مشکلات حافظه
  • درد عضلانی در ناحیه قفسه سینه و در عمل قلب باز از پهلو
  • درد، کبودی و تورم جزئی در محل برش.

معمولاً اولین شب خود را در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) سپری می‌کنید. سپس برای ۳ تا ۷ روز آینده به یک اتاق مراقبت معمولی منتقل خواهید‌شد.

بعد از عمل قلب باز چند روز بستری می شویم؟

بعد از انجام عمل قلب، بسته به بهبودی شما در بیمارستان بستری خواهید بود. اما معمولا ۳ تا ۷ روز بعد از انجام جراحی در بیمارستان بستری خواهید بود. این به شرطی است که مدت بستری شما در مراقبت‌های ویژه ادامه پیدا نکند و مشکلی در روند بهبودی و نقاهت بعد از جراحی عمل قلب باز ایجاد نشود.

چه زمانی با دکتر تماس بگیرید؟ اگر این موارد را تجربه کردید باید با دکتر قلب خود تماس بگیرید:

  • درد قفسه سینه به غیر از ناراحتی طبیعی در محل برش
  • تب و لرز
  • حالت تهوع و استفراغ
  • تنگی نفس
  • علائم عفونت در محل جراحی، مانند ترشح و قرمزی
  • گفتار نامفهوم یا سایر علائم سکته مغزی.
بعد از عمل قلب باز چند روز بستری می شویم؟
معمولا ۳ تا ۷ روز بعد از انجام جراحی در بیمارستان بستری خواهید بود.

مراقبت های بعد از عمل قلب باز در منزل و بیمارستان چیست؟

تست نوار قلب یکی از پایه‌های ثابت برای بررسی عملکرد صحیح قلب است. دستگاه الکتروکاردیوگرام (ECG) یک آزمایش ساده و غیر تهاجمی است که فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می‌کند. ECG می‌تواند به تشخیص برخی از بیماری‌های قلبی، از جمله ریتم غیر طبیعی قلب و بیماری عروق کرونر قلب (حمله قلبی و آنژین صدری) هم کمک کند. مراقبتهای بعد عمل قلب باز در خانه بلافاصله پس از جراحی بخش مهمی از بهبودی شما است.

۱. مراقبت از برش

مراقبت از برش بسیار مهم است. محل برش خود را گرم و خشک نگه دارید و دست‌های خود را قبل و بعد از لمس آن بشویید. اگر برش شما به خوبی بهبود می‌یابد و زهکشی وجود ندارد، می‌توانید دوش بگیرید. دوش گرفتن با آب گرم (نه داغ) نباید بیشتر از ۱۰ دقیقه باشد. باید اطمینان حاصل کنید که محل برش مستقیماً با آب برخورد نمی‌کند. همچنین مهم است که به طور منظم محل برش خود را برای علائم عفونت بررسی کنید، که عبارت‌اند از:

  • افزایش زهکشی، ترشح یا باز شدن از محل برش
  • قرمزی اطراف برش
  • گرما در امتداد خط برش
  • تب
  • مدیریت درد.

مدیریت درد نیز بسیار مهم است، زیرا می‌تواند سرعت بهبودی را افزایش دهد و احتمال عوارضی مانند لخته‌شدن خون یا ذات‌الریه را کاهش دهد. ممکن است درد عضلانی، گلو درد، درد در محل برش یا درد ناشی از لوله‌های قفسه سینه را احساس کنید.

پزشک احتمالاً داروهای ضددرد را تجویز می‌کند که می‌توانید در خانه مصرف کنید. مهم است که آن را طبق دستور مصرف کنید. برخی از پزشکان مصرف داروهای ضددرد را هم قبل از فعالیت بدنی و هم قبل از خواب توصیه‌می‌کنند.

۲. خواب کافی

در گذشته، برخی استدلال می‌کردند که جراحی قلب باز، چه در جراحی قلب کودکان و چه برای بزرگسالان و سالمندان، منجر به کاهش عملکرد ذهنی می‌شود. با‌این‌حال، بیشتر تحقیقات اخیر نشان داده‌است که چنین نیست. اگرچه برخی از بیماران ممکن است جراحی قلب باز انجام دهند و بعداً دچار زوال ذهنی شوند، تصور می‌شود که این به احتمال زیاد به دلیل اثرات طبیعی پیری است.

برخی از بیماران پس از جراحی قلب باز دچار مشکل خواب می‌شوند، اما مهم است که تا حد امکان استراحت کنند. برای داشتن خواب بهتر، می‌توانید:

  • داروی مسکن خود را نیم ساعت قبل از خواب مصرف کنید
  • برای کاهش فشار عضلانی، بالش‌هایی ترتیب دهید
  • از کافئین بخصوص در عصرها اجتناب کنید

برخی از افراد پس از جراحی قلب باز افسردگی یا اضطراب را تجربه می‌کنند. یک درمانگر یا روانشناس می‌تواند به شما در مدیریت این اثرات کمک کند.

۳. توانبخشی؛ فیزیوتراپی بعد از عمل قلب باز

اکثر افرادی که جراحی قلب باز داشته‌اند از شرکت در یک برنامه توانبخشی ساختاریافته و جامع سود می‌برند. این کار معمولاً به صورت سرپایی با چندین بار ویزیت در هفته انجام می‌شود. اجزای برنامه شامل ورزش، کاهش عوامل خطر و مقابله با استرس، اضطراب و افسردگی است.

مراقبت های بعد از عمل قلب باز در منزل و بیمارستان چیست؟
برخی از بیماران پس از جراحی قلب باز دچار مشکل خواب می‌شوند، اما مهم است که تا حد امکان استراحت کنند.

۴. بستن کمربند بعد از عمل قلب باز

مدت زمان بستن کمربند بعد از عمل قلب باز چقدر است؟ بعد از انجام عمل جراحی قلب باز باید تا ۳ ماه باید از جلیقه و کمربند استفاده کنید تا جناغ بر روی قفسه‌ی سینه فشار متناسب را وارد کند و از قفسه‌ی سینه محافظت شود.

نحوه بستن کمربند بعد از عمل قلب باز

استفاده از این جلیقه به سادگی امکان‌پذیر است. زیرا دکمه‌ها و کمربندهایی که برای بستن این کمربند مورد استفاده قرار می‌گیرند با سهولت تمام بر روی قفسه‌ی سینه محکم می‌شوند و تنها کافی است که کاتالوگ یا تصویر این کمربند را ببینید تا برای بستن آن اقدام کنید. در صورتیکه نمی‌دانستید که این کمربند را ببندید، بهتر است که از دکتر قلب کمک بگیرید.

۵. چشم انداز بلند مدت برای جراحی قلب باز

انتظار بهبودی تدریجی را داشته‌باشید. ممکن است تا ۶ هفته طول بکشد تا احساس بهتری داشته‌باشید و تا ۶ ماه طول بکشد تا مزایای کامل جراحی را احساس کنید. با‌این‌حال، چشم انداز برای بسیاری از افراد خوب است و پیوندها می‌‎توانند برای سال‌های طولانی کار کنند.

با این وجود، جراحی از تکرار انسداد شریان جلوگیری نمی‌کند. شما می‌توانید با موارد زیر به بهبود سلامت قلب خود کمک کنید:

  • داشتن یک رژیم غذایی سالم
  • کاهش مصرف غذاهای سرشار از نمک، چربی و شکر
  • رهبری یک سبک زندگی فعال‌تر
  • سیگار نکشیدن
  • کنترل فشار خون و کلسترول بالا.

متن انگلیسی:
Eating a heart-healthy diet, being active, reducing your stress, getting enough sleep and avoiding smoking are all important lifestyle choices that will help you heal and get back to your daily routine.
ترجمه فارسی:
یک رژیم غذایی سالم برای قلب، تحرک بیشتر، کاهش استرس، خواب کافی و پرهیز از سیگار، انتخاب‌های مهمی در سبک زندگی هستند که به شما کمک می‌کنند بهبود پیدا کنید و به روال روزانه خود بازگردید.

به نقل از سایت abbott

بعد از عمل قلب باز چه بخوریم؟

یکی از سوالات مهم این است که بعد از عمل قلب باز چه غذاهایی بخوریم؟ یا بهترین رژیم غذایی بیماران عمل قلب باز چیست؟ یک رژیم غذایی سالم بعد از جراحی قلب برای بهبودی شما بسیار مهم است و به شما کمک می‌کند از قلب خود در برابر مشکلات بیشتر محافظت کنید.

تغذیه بهینه می‌تواند سرعت بهبودی را تسریع ببخشد و با کنترل وزن در حفظ سلامت قلب و عروق کمک‌کننده باشد. پزشک یا متخصص تغذیه می‌تواند با ایجاد یک برنامه غذایی مناسب برای شما همکاری کند، اما در اینجا چند دستورالعمل کلی وجود دارد که باید هنگام ایجاد یک رژیم غذایی پس از جراحی قلب به خاطر داشته‌باشید.

بعضی افراد نیز ممکن است بعد از عمل همچنان نیاز به مصرف دارو مانند داروی آسپیرین برای جلوگیری از انعقاد و لخته شدن خون داشته باشند. آیا آسپرین داروی ضد انعقاد خون است؟ آسپرین از جمع شدن سلول‌های خونی به نام پلاکت‌ها و تشکیل لخته خون جلوگیری می‌کند. این دارو بیشتر توسط افرادی که حمله قلبی یا سکته مغزی داشته‌اند مصرف می‌شود.

۱. از غذاهای تازه و کامل لذت ببرید

برای باز شدن رگ های قلب چه بخوریم؟ به طور کلی، بیماران قلبی باید از رژیم غذایی کم چرب، کم کلسترول و فیبر بالا پیروی کنند. بهترین راه این است که در کتار آزمایش خون برای چکاپ قلب، از مواد غذایی زیر که بهترین رژیم غذایی برای شما خواهند بود، استفاده کنید:

  • میوه‌ها
  • سبزیجات
  • غلات کامل
  • نان‌ها
  • گوشت بدون چربی (از جمله ماهی)
  • لبنیات کم چرب

۲. مصرف چربی، نمک و شکر را قطع کنید

غذاهایی مانند گوشت، جگر، تخم مرغ، شیر کامل، کره، خامه، پنیرهای با شیر کامل، غذاهای سرخ‌شده و روغن نخل سرشار از چربی اشباع‌شده هستند. علاوه بر گوشت، سوپ‌های کنسرو شده، سس اسپاگتی کنسرو شده، میان وعده‌ها و ماهی دودی نیز سرشار از نمک هستند.

هنگام انتخاب رژیم غذایی بعد از جراحی قلب به این غذاها نه بگویید.مصرف چربی‌های اشباع، شکر و نمک را محدود کنید و از موارد زیر اجتناب کنید:

  • گوشت‌های فرآوری‌شده
  • غذاهای با ارزش غذایی کم
  • فست فود

۳. بهترین غذا و صبحانه برای بیماران عمل قلب باز چیست؟

برای انتخاب بهترین صبحانه برای کسی که عمل قلب باز انجام داده‌است، بهتر است که به سبزیجات و میوه توجه بیشتری بکنید. انتخاب خوراکی‌هایی مانند شیر پرچرب و خامه‌ی پرچرب شاید چندان عاقلانه نباشد. از طرفی سعی کنید که مصرف تخم مرغ خود را کاهش دهید. برای بهترین انتخاب مواد غذایی مخصوص صبحانه باید از دکتر تغذیه کمک بگیرید.

بهترین غذا و صبحانه برای بیماران عمل قلب باز چیست؟
مصرف ماهی می‌تواند به بهبود سریع‌تر شما کمک کند.

خطرات یا عوارض بعد از عمل قلب باز چیست؟

خونریزی، شایع‌ترین عارضه بعد از جراحی قلب باز از ناحیه برش‌داده شده یا محل جراحی است. سایر خطرات جراحی قلب باز عبارت‌اند از:

  • عفونت زخم قفسه سینه (در بیماران مبتلا به چاقی یا دیابت یا کسانی که قبلا CABG داشته‌اند شایع‌تر است)
  • حمله قلبی یا علائم سکته قلبی و مغزی (سکته قلبی و عمل قلب باز)
  • نارسایی ریه یا کلیه از عوارض عمل قلب باز در سن بالا
  • درد قفسه سینه و تب کم
  • از‌دست‌دادن حافظه به علت به هوش نیامدن بعد از عمل قلب باز یا مرگ
  • لخته‌شدن خون
  • ضعف بعد از عمل قلب باز
  • از‌دست‌دادن خون
  • ضربان قلب نامنظم یا علائم آریتمی قلبی (آریتمی بعد از عمل قلب باز)
  • مشکل تنفس از عوارض عمل قلب باز در بیماران دیابتی
  • پنومونی.
  • تشنج بعد از عمل قلب باز

۱. درد بعد از عمل قلب باز (درد قفسه سینه بعد از عمل قلب باز)

شاید این سوال ذهن شما را درگیر کرده باشد که عمل قلب باز درد دارد یا درد عمل قلب باز زیاد است؟ از آنجایی که این عمل یک عمل جدی و خطیر است، ممکن است شما را بترساند و بخواهید درباره درد آن بدانید. در زمانی که در اتاق عمل قرار دارید و فرایند جراحی بر روی شما انجام می‌شود، دردی احساس نمی‌کنید، زیرا بیهوش هستید. اما بعد از جراحی، یکی از تجربیاتی که بیماران عمل قلب باز از آن احساس ناخوشایندی داشتند، درناژ بعد از جراحی است.

لازم است که یک لوله در قفسه سینه شما وجود داشته‌باشد و مایعات را از داخل محل جراحی بیرون بکشد. این حالت چندان خوشایند نیست و معمولا افراد احساس درد می‌کنند. البته درد آن زمانی‌که بیمار می‌خندد یا سرفه و عطسه می‌کنند بیشتر می‌شود و در حالت عادی درد چندانی ندارد. معمولا درناژ در روز بعد از جراحی در بدن بیمار باقی می‌ماند و بعد برداشته می‌شود.

۲. بخیه عمل قلب باز

بخیه‌های عمل قلب باز معمولا به صورت یک T بزرگ در قفسه‌ی سینه دیده می‌شوند. این بخیه‌ها بعد از بهبودی کامل کشیده می‌شوند و جای آنها می‌ماند.

۳. علت ورم پا بعد از عمل قلب باز

معمولا بعد از انجام جراحی قلب باز در پاها ورم دیده می‌شود. اگر برخی از وریدها طی عمل جراحی قلب باز از پا بیرون کشیده‌شوند، ورم پای شما بیشتر هم خواهد بود. هنگامی که شما این جراحی سنگین را انجام می‌دهید، حرکت شما کم است و همین کم تحرکی می‌تواند در تجمع مایعات موثر باشد. راه رفتن در روز می‌تواند به شما کمک کند.

۴. علت تنگی نفس بعد از عمل قلب باز

یکی از عادی‌ترین و معمول‌ترین علائمی که می‌تواند بعد از جراحی قلب باز بروز کند، تنگی نفس است. این حالت عادی است و حتی برای بیمارانی که کم خطر هستند هم بروز می‌کند.

۵. مرگ در حین عمل قلب باز

مرگ حین جراحی چندان بروز نمی‌کند. اما بیشترین زمانی که ممکن است مرگ به علت عمل قلب باز و نارسایی قلبی بروز کند، در ۳ روز بعد از جراحی است.

۶. فشار خون بالا بعد از عمل قلب باز

پس از جراحی بای پس، فشار خون ممکن است به دلایل متعددی افزایش یابد که از جمله آن‌ها می‌توان به استرس و تنش بیمار نسبت به آینده اشاره کرد. همچنین ممکن است این اتفاق به دلیل قطع مصرف برخی از داروهای فشار خونی که بیمار قبل از عمل دریافت می‌کرد، رخ دهد.

علت فشار خون بالا بعد از عمل قلب باز چیست؟
تنش و استرس می‌تواند فشار خون شما را بالا ببرد.

۷. گرفتگی صدا بعد از عمل قلب باز

گرفتگی صدا گذرا به دنبال جراحی قلب باز ممکن است نشانه‌ای از آسیب مکرر عصب حنجره باشد. این سندرم توسط نوبرت اورتنر، پزشک اتریشی، در سال ۱۸۹۷ توصیف شد. اگر نادیده گرفته شود، علاوه‌بر دیسفونی (بد صدایی یا خش‌دار شدن صدا)، عوارضی مانند سرفه مداوم و آسپیراسیون را به دنبال خواهد داشت.

۸. علت عفونت و آمبولی ریه بعد از عمل قلب باز

آمبولی ریه زمانی رخ می‌دهد که یک لخته خون شریان ریه را مسدود کند. خطر آمبولی ریه پس از جراحی قلب در ۱ تا ۶ هفته اول، به ویژه اگر فرد نتواند حرکت کند، در بالاترین میزان قرار دارد. مصرف داروهای ضد انعقاد خون، استفاده از دستگاه‌های فشرده سازی و افزایش تدریجی حرکت می‌تواند خطر آمبولی را کاهش دهد.

۹. بی حالی و سرفه های بعد از عمل قلب باز

در ۳ تا ۶ هفته اول، احتمالاً اغلب اوقات احساس خستگی خواهید کرد. این حالت به این دلیل است که بدن شما انرژی زیادی را برای درمان خود مصرف می‌کند. بعد از این مدت، شما باید بتوانید بیشتر فعالیت‌های عادی خود را انجام دهید و تا ۳ ماه بعد احتمالاً به طور کامل بهبود خواهید یافت.

هزینه جراحی قلب باز چقدر است؟ (قیمت عمل قلب باز ۱۴۰۲)

عمل قلب باز از عمل‌های پرهزینه است. اگر می‌خواهید که این جراحی را به ارزان‌ترین شکل ممکن انجام دهید، باید بیمه داشته‌باشید. در صورتیکه بیمه تکمیلی داشته‌باشید ممکن است نیازی به پرداخت هیچ هزینه‌ای نباشد. اما اگر قرار باشد این جراحی را در بیمارستان‌های خصوصی و بدون بیمه تکمیلی انجام دهید، باید بیشتر از ۵۰ میلیون تومان هزینه کنید که مبلغ کمی نیست.

قیمت‌های عمل قلب باز در ایران بسته به نوع عمل و سایر عوامل متفاوت هستند، اما قطعا هزینه جراحی قلب باز در ایران یک چهارم تا یک دهم هزینه آن در آمریکا یا استرالیا است. هزینه پایین جراحی قلب باز در ایران به معنای پایین بودن اثربخشی یا ایمنی آن نیست. عوامل زیادی در تعیین هزینه جراحی قلب باز موثر است.
هزینه عمل قلب باز در بیمارستان خصوصی بین ۶۰ تا ۶۵ میلیون تومان است. این هزینه بدون در نظر گرفتن تخفیفات بیمه است. هزینه عمل قلب باز در بیمارستان دولتی، با بیمه سلامت، بیمه تکمیلی و بیمه تامین اجتماعی بسیار کمتر خواهد شد و حتی با داشتن بیمه‌ تکمیلی می‌توانید این هزینه را به صفر برسانید.

چقدر با شرایط عمل قلب باز آشنا هستی؟ از دکتر کمک بگیر!

عمل باز قلب برای بار دوم هم ممکن است؟

اگر نیاز به جراحی دوم قلب دارید ناامید نشوید. به لطف پیشرفت‌های مداوم در جراحی قلب و بهبود امید به زندگی، بسیاری از مردم به اندازه‌ای عمر می‌کنند که نیاز به عمل دوم قلب دارند که معمولاً به آن عمل مجدد قلب می‌گویند.

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا ممکن است نیاز به عمل دوم ( سوم، چهارم یا بیشتر) قلب داشته‌باشید. بیمارانی که فاکتورهای خطر بالایی دارند یا تحت عمل دوم قرار می‌گیرند در مراکز پزشکی معتبر، با تیم‌های جراحی و پشتیبانی باتجربه، بهترین عملکرد را دارند. تقریباً یک سوم از عمل‌های جراحی قلب که انجام می‌شود، تکراری هستند.

اگر با یک عمل مجدد قلب مواجه هستید، به خاطر داشته‌باشید که ایمنی و موفقیت این جراحی‌ها همچنان در حال افزایش است، به ویژه زمانی‌که یک جراح با تجربه، جراحی شما را در یک مرکز معتبر انجام می‌دهد. برای بهترین نتیجه وقت بگذارید و بیمارستان و جراح خود را بادقت انتخاب کنید.

متن انگلیسی:
Patients with coronary artery disease or congestive heart failure are more prone to these» complications after surgical procedure.»
ترجمه فارسی:
«بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونری یا نارسایی قلبی، بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به عوارض پس از عمل جراحی هستند.»

به نقل از سایت accessanesthesiology

آیا جایگزینی برای جراحی قلب باز استاندارد وجود دارد؟

به لطف پیشرفت‌های پزشکی، بسیاری از روش‌هایی که زمانی نیاز به باز کردن قفسه سینه داشتند، اکنون می‌توانند با استفاده از جراحی قلب کم‌تهاجمی یا با برش‌های کوچک انجام شوند. جراح گاهی اوقات هنوز نیاز به برش بخشی از استخوان سینه دارد (استرنوتومی جزئی). بسته به شرایط شما، جراح شما ممکن است بتواند از این روش‌ها استفاده کند:

۱. جراحی مبتنی بر کاتتر

جراح شما یک کاتتر (لوله نازک و توخالی) را به قلب می‌کشد. سپس جراح ابزارهای جراحی، بالون‌ها یا استنت‌ها را از طریق کاتتر وارد می‌کند تا یک روش را انجام دهد. روش‌های مبتنی بر کاتتر شامل تعویض دریچه آئورت ترانس کاتتر (TAVR) و آنژیوپلاستی کرونر و استنت قلب یا فنر گذاشتن در قلب است.

۲. جراحی قفسه سینه با کمک ویدئو (VATS)

جراح شما VATS را با قرار دادن یک دوربین فیلمبرداری کوچک (توراکوسکوپ) و ابزار جراحی در چندین برش کوچک قفسه سینه انجام می‌دهد. جراح شما ممکن است از VATS برای قراردادن ضربان‌ساز، ترمیم دریچه‌های قلب یا درمان آریتمی استفاده کند.

۳. جراحی با کمک رباتیک

برخی از بیماران مبتلا به بیماری دریچه‌ای قلب، تومورهای قلبی، فیبریلاسیون دهلیزی و نقایص سپتوم (سوراخ‌های قلب) ممکن است کاندیدای این رویکرد کم‌تهاجمی باشند که می‌تواند در مواردی، بدترین نوع بیماری قلبی مادرزادی را هم درمان کند. گاهی اوقات، جراحان می‌توانند با ایجاد برش‌های کم‌تهاجمی روی پوست و استفاده از ربات داوینچی برای انجام جراحی، عروق کرونر تنگ‌شده را درمان کنند.

داوینچی یک ابزار جراحی چند پا و روباتیک است که جراح آن را از راه دور کنترل می‌کند. گفته می‌شود ربات داوینچی زمان بهبودی را سرعت می‌بخشد و جدیدترین روش عمل قلب باز است. این روش جراحی بای‌پس عروق کرونر آندوسکوپی نامیده می‌شود. این روش از نظر اثربخشی یا ایمنی نسبت به جراحی قلب باز هیچ مزیتی ندارد. هر دو نوع جراحی به طول اقامت و برنامه مراقبتی مشابه در بیمارستان نیاز دارند.

تفاوت اصلی این است که افرادی که تحت این عمل جراحی کمتر تهاجمی قرار گرفته‌اند نسبت به افرادی که جراحی سنتی‌تری داشته‌اند، در زمان کمتری بهبود می‌یابند.

آیا جایگزینی برای جراحی قلب باز استاندارد وجود دارد؟
روش‌های مبتنی بر کاتتر شامل تعویض دریچه آئورت ترانس کاتتر (TAVR) و آنژیوپلاستی کرونر و استنت قلب یا فنر گذاشتن در قلب است.

جراحی قلب باز بهتر است یا عمل استنت قلب؟

عمل قلب باز بهتر است یا فنر؟ تنگی عروق کرونر به چند روش درمان می‌شود. هر کدام از این روش‌ها فواید و عوارض مخصوص به خودشان را دارند و در مورد بیماران مختلف بسته به نوع انسداد عروق کرونر و شدت بیماری قلبی می‌توان از این روش‌ها استفاده نمود:

  • درمان دارویی
  • استفاده از روش عمل بالن قلب یا آنژیوپلاستی
  • عمل استنت قلب (عمل فنر قلب)
  • و عمل جراحی قلب باز یا بای‌پس عروق کرونر.

عمل قلب باز برای گرفتگی رگ

در چندین دهه گذشته مطالعات و تحقیقات بسیار زیادی بر روی فواید هر کدام از روش‌های درمان بیماری گرفتگی سه رگ اصلی قلب صورت گرفته‌است و تفاوت این روش‌ها و اینکه کدام یک از آنها در شرایط خاصی بهتر از بقیه است، مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته‌است.

بر پایه نتایج این مطالعات در برخی از بیماران به راحتی می‌توان یکی از روش‌های درمان انسداد عروق کرونر را پیشنهاد داد ولی در دیگر بیماران کار به این راحتی نیست و انتخاب روش درمانی برتر به شرایط بالینی بیمار و تصمیم‌گیری گروهی تیم درمان و بیمار وابسته است.

در هر صورت لازم است بیماران و خانواده آنها با روش‌های درمان تنگی عروق قلبی و فواید و مضرات هر کدام از آنها آشنا باشند تا بتوانند بعد از دریافت اطلاعات از پزشک معالج، در انتخاب روش درمانی مناسب تصمیم گیری نمایند.

بعد از عمل قلب باز چند سال زنده می مانیم؟

طول عمر بعد از عمل قلب باز یکی از دغدغه‌های بیماران است. طول عمر بعد از انجام عمل قلب باز به موارد بسیاری بستگی دارد. سلامت عمومی خود بیمار، نحوه انجام جراحی، میزان موفقیت‌آمیز بودن آن و مهارت جراح در انجام جراحی موثر و تعیین‌کننده هستند.

اما به طور کلی برای اینکه آمار نسبتا کلی از میزان زنده ماندن و نرخ طول عمر بعد از عمل قلب باز را بدانید، در نظر داشته‌باشید که حدود ۹۶٪ بیمارانی که عمل قلب باز را انجام می‌دهند، یک سال بعد از انجام آن زنده می‌مانند.

همچنین ۹۰٪ این بیماران تا ۵ سال بعد از انجام جراحی و ۷۴٪ آنها تا ۱۰ سال بعد از انجام عمل قلب باز زندگی می‌کنند. این مدت زمان برای این جراحی سنگین امیدوارکننده است.

در ۳۰ سال اخیر پیش‌آگهی عمل قلب باز خوب بوده‌است و میزان زنده‌ماندن بیماران به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده‌است. دیگر نام این جراحی نباید چندان ترساننده باشد.

چه پزشکانی عمل قلب باز را انجام می دهند؟

تیمی از پزشکان و سایر متخصصان بهداشت در حین جراحی قلب باز در سالن عمل با هم کار می‌کنند. این تیم احتمالاً شامل موارد زیر است:

  • جراح اصلی که جراحان دیگری را که در طول عمل کمک خواهندکرد هدایت می‌کند
  • متخصص بیهوشی که وظیفه تزریق داروی بیهوشی و نظارت بر علائم حیاتی را بر عهده دارد
  • تیم پمپ، که به عنوان پرفیوژنیست نیز شناخته می‌شود، دستگاه قلب-ریه و سایر تجهیزات فنی را که از جراحی قلب باز پشتیبانی می‌کند، استفاده می‌کنند
  • پرستاران و تکنسین‌هایی که به تیم جراحی کمک می‌کنند و سالن عمل را برای جراحی آماده می‌کنند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

باتوجه به اینکه جراحی قلب باز یک عمل بسیار حساس و سخت است باید بهترین جراح قلب و عروق یا متخصص قلب را برای این عمل مهم انتخاب کنید. برای انجام جراحی قلب باز یا مشورت در این زمینه می‌توانید بهترین پزشکان شهر خود را از طریق وبسایت دکترتو پیدا کنید و اقدام به مشاوره آنلاین دکتر قلب و عروق کنید یا به صورت آنلاین نوبت بگیرید و به صورت حضوری مورد معاینه پزشک متخصص قلب و عروق قرار بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

عمل قلب باز نوعی جراحی قلب باز است که در آن قفسه‌ سینه گشوده می‌شود و قلب، ماهیچه‌ها، دریچه‌ها و رگ‌ها توسط جراح عمل می‌شوند. هر کدام از این قسمت‌ها ممکن است آسیب دیده‌باشند و بعد از عمل قلب باز ترمیم شوند. کسانی‌که با این جراحی مواجه می‌شوند باید در طول انجام فرایند، بیهوش باشند و معمولا به مدت چند ساعت توسط جراح بررسی شوند.

جراحی قلب باز برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌های قلبی از جمله نارسایی قلبی، بیماری دریچه قلب، آریتمی، آنوریسم و ​​بیماری عروق کرونر استفاده می‌شود.

مرگ در بیمارستان پس از جراحی قلب باز بسیار نادر است. این اتفاق معمولاً در اثر حمله قلبی، سکته یا بیماری تصلب شرایین ایجاد می‌شود. در حالی که جراحی فشرده و تهاجمی است، خطر مرگ و میر بسیار پایینی دارد.

عمل قلب باز یکی از جراحی‌های تهاجمی و خطرناک قلبی است و معمولا زمانی انجام می‌شود که فرایندهای دیگر بر روی بیمار پاسخگو نبوده‌اند. فرایندهای دیگری که بر روی قلب انجام می‌شوند، کمتر تهاجمی بوده و می‌توان آنها را با استنت یا فنر زدن و یا حتی درمان‌های دارو به سرانجام رسانید.

اما عمل قلب باز یک عمل تهاجمی است و نیازمند یک تیم جراحی ماهر برای انجام آن است. البته نکته‌ی جالبی که درباره این عمل وجود دارد این است که از میان بیمارانی که تحت جراحی با این عمل قرار می‌گیرند، تنها ۳.۹٪ آنها از بین می‌روند و نتیجه عمل برای آنها منجر به مرگ می‌شود.

شاید به این مسئله اصلا فکر نکنید که دندانپزشکی رفتن بعد از جراحی قلب باز باعث ایجاد مشکل می‌شود یا نه؟ بیایید بار دیگر این مسئله را بررسی کنیم. هنگامی‌که شما جراحی پیوند رگ و یا دریچه‌ی جدید و به‌عبارتی عمل قلب باز انجام می‌دهید، بدن شما آمادگی پس زدن این بافت را دارد و سیستم ایمنی شما کمی ضعیف شده‌است. فرایندهای دندانپزشکی می‌توانند شما را آلوده کنند. بنابراین توصیه می‌شود که فرایندهای دندانپزشکی را با هماهنگی با کاردیولوژیست خود انجام دهید تا ایشان تصمیم بگیرند که مشکلی پیش می‌آید یا نه. همچنین ممکن است لازم باشد آنتی‌بیوتیک‌تراپی پیش از موعد انجام دهید.

درد دست چپ نشانه چیست؟ گاهی ممکن است در دست چپ و یا در انگشتان دست چپ بی‌حسی و گز گز و درد مشاهده شود. شاید این در بیمار و اطرافیان بیمار ایجاد استرس کند و جویای علت ایجاد آن شوند. این درد ممکن است در دست راست هم وجود داشته‌باشد.

این دردها دردهای ماهیچه‌ای هستند و یا به علت قرار گرفتن طولانی مدت در حالت جراحی، به عصب آسیب وارد می‌شود اما بعد از مدتی این آسیب برطرف می‌شود و نیازی به نگرانی نیست. این درد از بین می‌رود و درد آنژین قلبی نیست. استرس بیهوده نداشته‌باشید. اگر درد ادامه پیدا کرد و برای بیمار ایجاد ناراحتی نمود، حتما با پزشک متخصص در میان بگذارید.

عمل پیوند قلب نسبت به سایر جراحی‌های قلب باز طولانی‌تر و سخت‌تر است. عمل قلب باز و عمل باتری قلب چند ساعت طول میکشد؟ مدت زمان عمل قلب باز ممکن است بیشتر از ۳ تا ۶ ساعت طول بکشد و نتیجه‌ جراحی بستگی به موارد و عوامل زیادی دارد. مدت زمان بیهوشی بعد از عمل قلب باز معمولا ۳ تا ۶ ساعت بعد از اتمام جراحی است.

بعد از این مدت اثر داروهای بیهوشی از بین می‌رود و بیمار در ریکاوری به هوش می‌آید. اما جدا‌کردن دستگاه تنفس و انتقال به بخش به موارد دیگری بستگی دارد که در هر بیمار می‌تواند متفاوت باشد.

بله. پیاده روی بعد از عمل قلب باز ضروری است. هنگامی که پیاده روی می‌کنید، مخصوصا اگر ۱ ساعت در روز باشد، می‌تواند احتمال لحته خون را در شما کاهش دهد و ورم پاها و اندام‌ها را کاهش دهد.

به طور کلی، افرادی که تحت عمل قلب باز قرار می‌گیرند حدود ۹۰٪، ۵ سال پس از جراحی و ۷۴٪، ۱۰ سال زنده می‌مانند.

بله. ممکن است این اتفاق بیفتد. در اینصورت دکتر روش‌های درمانی دیگر و یا جراحی مجدد را پیشنهاد می‌دهد.

بستگی به شرایط بیمار دارد. معمولا جراحی تگرار نمی‌شود زیرا خطر آن زیاد است.

داروهای فشار خون، داروهای ضد انعقاد و داروهای رقیق‌کننده‌ی خون مصرف می‌شوند. همچنین متناسب با نوع عملی که انجام شده‌است، داروهای دیگر هم تجویز می‌شوند.

ممکن است که نوزاد دچار نارسایی قلبی شود.

معمولا تا حدود ۱۵ سال می‌توانند به خوبی گلبول‌های خونی را عبور دهند.

 

 

 

 

 

 

 

جراحی قلب باز یک روش تهاجمی است که می‌تواند زخم و اسکار به حالت حرف T بر جای بگذارد.

به افرادی که بیماری گرفتگی عروق سه گانه دارند توصیه می‌شود که بای پس قلب انجام دهند و اگر دیابت دارید، بای پس قلب نتایج بهتری دارد. بالون قلب بیشتر برای افرادی که بیماری عروق کرونر با شدت کمتری دارند استفاده می‌شود.

یک تفاوت عمده بین جراحی قلب باز و بسته این است که جراحی قلب بسته نیازی به دستگاه بای پس قلب-ریه در طول عمل ندارد، به این معنی که جراحی قلب بسته معمولاً بر روی قلب تپنده انجام می‌شود، در حالی که جراحی قلب باز روی قلب غیر تپنده انجام می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
آیلین قشلاقی رحیمی هستم کارشناس سئو و تولید محتوا. دکترتو جاییه که بهم فرصت میده درباره علمی که عاشقشم تحقیق کنم و نتایج تحقیقمو با مردم به اشتراک بذارم تا سطح آگاهی اجتماعی درمورد دنیای پزشکی ارتقا پیدا کنه.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره عمل قلب باز

  1. فایزه شاهین گفت:

    باساام پدرمن تقریبا ۵۴سالشه عمل قلب باز انجام داده ولی سیکارمیکشه وتنگی نفس داره وازکمربندهاتهیه نکردیم الان میتونیم تهیه کنیم یادیره نزدیک سه ماهه؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله می توانید
      سیگار را تا حد امکان باید کم کنند

  2. ناشناس گفت:

    سلام اگه به دلیل سوراخی کوچک در دیواره قلب عمل باز در دختر بچه هشت ساله انجام بگیرد و عمل موفقیت آمیز باشد الان بعد گذشت دوازده سال باز نقصی در قلب او وجود دارد یا میتواند به زندگی عادی بدون مراجعه به پزشک ادامه دهد خواهش میکنم جواب دهید مهمه.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله می تواند
      ولی هر شش ماه نیاز به چکاپ کلی قلب و تغییر احتمالی دارو دارد

  3. فریده شاه حسینی گفت:

    سلام، من پدرم الان نزدیک به هشت ماه است عمل باز انجام داده، من خونم یاسوج هست، امده پیش من الان پنج روز هست یه سرفه بد جوری گرفتش هم خلط اوره هم خشکه خیلی میترسم براش لطفا جواب بدین راهنمایی کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال آب آوردکی ریه وجود دارد
      بهتر است عکس رادیولوژی گرفته شود

      عذرخواهی بابت تاخیر در پاسخگویی

  4. ناشناس گفت:

    وای خدایا خیلی کم ۵سال تا ۱۰سال زنده بمونن

  5. Mahan گفت:

    چرا اینقدرکم ،۵سال تا ۱۰سال زنده میمونن

  6. مجتبی مهرزادی گفت:

    با سلام و عرض ادب خدمت شما واقعا خیلی برایم جالب بود در باره عملیات قلب باز و عمل سوختن رک قلب من خودم سال ۱۴۰۱.به بیمارستان شفا خرم.آباد لرستان رفتم به اوژنس بیمارستان شفا یک خانم دکتر مرا معاینه کردن فوری تمام آزمایش های واجب از من گرفته شد اگر این خانم دکتر نبود من یک سال چند رو ی بوده که به رحمت خدا رفته بودم)(اسم این خانم دکتر زهرا آخوندزاده پزشک حرفه تشکر می کنم خلاصه دکتر جراح قلب جناب دکتر عزیز و مردمی سید امین وحدانی جراح پنجه طلا عزیز مردم استان لرستان خیلی خیلی مردمی با اخلاق انشاءالله که همیشه شاد سلامت باشند دورد خدا بر این دکتر های مردم دوست و همچنین مدیریت خوب بیمارستان شفا خرم.آباد لرستان از همه نظر درجه ۱۰۰۰ بار طلایی با تشکر از همگی دکترها ایران اسلامی شاد سر بلند باشند ( یاحسین )

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از همراهی تان
      سلامت باشید
      و سپاس از همه ی پزشکان دلسوز

  7. ناشناس گفت:

    چقدر جامع واقعاااا کیف‌کردم از توضیحات
    مرسیی

  8. Thd گفت:

    سلام افرادی که عمل بنتال قلب داشته اند چند سال بعد از عمل زنده میمانند؟

  9. Thd گفت:

    سلام
    افرادی که عمل بنتال انجام می‌دهند چند سال بعد از عمل زنده میمانند؟

  10. Thd گفت:

    یعنی افرادی که عمل قلب باز انجام می‌دهند فقط پنج سال نهایتا ده سال زنده هستند؟؟

    1. راهداری گفت:

      من خودم چندین نفر میشناسم که حداقل بیست سال عمر کردنند بیشتربه زندگی سالم بستگی داره

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        دقیقا
        سپاس از شما