چرا دچار گرفتگی رگ قلب می شویم و راه درمان آن چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بیماری عروق کرونر (CAD) وضعیتی است که در آن پلاک‌هایی در داخل شریان‌های کرونری که انرژی و غذای ماهیچه‌های قلب را تامین می‌کنند، ایجاد می‌شود. این اتفاق به باریک شدن یا انسداد این شریان‌ها و کاهش جریان خون به قلب منجر می‌شود. CAD می‌تواند علائمی مانند درد قفسه سینه یا آنژین ایجاد کند و اگر درمان نشود، سکته قلبی را به دنبال دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

چرا دچار گرفتگی رگ قلب می شویم و راه درمان آن چیست؟

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

گرفتگی رگ قلب به انگلیسی Clogging of the heart از جمله بیماری‌های قلبی شایع و یکی از عوامل اصلی مرگ‌ومیر در سراسر دنیا از جمله ایران محسوب می‌شود. سبک زندگی ناسالم و تغذیه ناسالم یکی از علل اصلی گرفتگی عروق قلب است. اگر سبک زندگی ناسالمی دارید، ورزش نمی‌کنید و از غذاهای چرب و فست‌فود زیاد استفاده می‌کنید، و یا اگر سابقه خانوادگی این بیماری را دارید، بهتر است قبل از اینکه اتفاقی بیافتد تحت نظر متخصص قلب و عروق قرار بگیرید. در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصصان قلب و عروق آشنا شوید و برای گرفتن نوبت اقدام کنید.

گرفتگی رگ قلب چیست؟

قلب به‌عنوان حیاتی‌ترین اندام بدن سه رگ اصلی دارد که انسداد یا گرفتگی هرکدام از آن‌ها خطر سکته قلبی و از کار افتادن قلب را به‌ دنبال خواهد داشت. گرفتگی رگ قلب تحت عنوان بیماری قلبی عروقی نیز شناخته می‌شود. این معضل معمولا منجر به سکته قلبی و سایر بیماری‌های عروقی شده که به مجموعه آنها بیماری قلبی عروقی می‌گویند.

سرخرگ‌هایی که مسئول جابه‌جایی خون از قلب به سایر اندام‌های بدن هستند، یک لایه نازک سلولی به ‌نام اندوتلیوم (لایه درون رگی) دارند. در واقع این سلول‌ها به جریان خون اجازه می‌دهند تا به راحتی از رگ‌ها عبور کند. سفت و ضخیم‌‌شدن رگ‌های خونی، جریان خون ورودی به بافت‌های بدن را محدود می‌کند. این سخت و سفت‌شدن دیواره شریان‌ها، موجب از بین رفتن خاصیت ارتجاعی عروق و آسیب‌دیدن اندوتلیوم می‌شود.

پس از آن شاهد تجمع کلسترول در دیواره سرخرگ و شروع آترواسکلروز خواهیم بود. بدن در واکنش به انباشت کلسترول، نوعی گلبول سفید را برای پاکسازی به محل گرفتگی می‌فرستد. اما گلبول‌های سفید همیشه هم موفق نمی‌شوند و گاهی نمی‌توانند در محل آسیب‌دیده کاری از پیش ببرند، در نتیجه در همان محل گیر می‌کنند. تجمع کلسترول، کلسیم، ماکروفاژها و سایر مواد خونی باعث تشکیل پلاک می‌شود که گاهی فقط تا حد مشخصی رشد می‌کند و پس از آن رشدش متوقف می‌شود. به‌گونه‌ای که خطر و مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کنند.

گرفتگی رگ قلب چیست؟
گرفتگی رگ قلب به انگلیسی Clogging of the heart از جمله بیماری‌های قلبی شایع و یکی از عوامل اصلی مرگ‌ومیر در سراسر دنیا از جمله ایران محسوب می‌شود.

گرفتگی رگ قلب همان تصلب شرایین است؟

تصلب شرایین یعنی چی؟ انسداد شریان قلب و آترواسکلروز شرایطی مرتبط اما متفاوت هستند. آترواسکلروز یا تصلب شرایین به تجمع پلاک (چربی و کلسترول) در سرخرگ‌هایی که تغذیه و انرژی قلب را تامین می‌کنند اشاره دارد. آترواسکلروز می‌تواند به انسداد شریان قلب همراه با عوارض دیگری مانند حمله قلبی یا سکته منجر شود. در صورتی‌که علت گرفتگی عروق گسترده است و می‌تواند در اثر فشار خون بالا یا مصرف مواد مخدر هم رخ دهد.

علائم گرفتگی عروق قلب چیست؟

گرفتگی عضله قلب نشانه چیست؟ گرفتگی سه رگ اصلی قلب نوعی بیماری است که نخستین نشانه‌های آن در دوره نوجوانی ظاهر می‌شود و به‌تدریج با بالاتر رفتن سن، شکل می‌گیرد. در مراحل اولیه، رگه‌های گلبول‌های سفید روی جداره شریان‌ها تشکیل می‌شوند. در این حالت معمولا گرفتگی عروق خفیف خواهد بود و با گرفتگی رگ قلب بدون علامت مواجه هستیم که نشانه‌های خاصی ندارد.

اما زمانی‌که شریان خونی بسته می‌شود، جریان خون کافی به بافت و اندام‌های بدن نمی‌رسد و اینجاست که با گرفتگی عروق قلبی روبرو خواهیم بود. نشانه‌ها و علائم گرفتگی رگ قلب بسته به شریانی که مسدود شده است بستگی دارد. علائم ظاهری بیماری قلبی و گرفتگی عروق کرونری قلب شامل موارد زیر است:

  • سردرد از علائم گرفتگی رگ قلب در جوانان
  • تنگی نفس
  • ضعف
  • بی‌حسی صورت و فلجی.
  • درد قفسه سینه
  • سرفه
  • استفراغ
  • اضطراب شدید
  • تپش قلب ناگهانی
  • احساس ضعف و گرفتگی ۷۰ درصد رگ قلب
  • بی‌اشتهایی
  • ورم دست و پاها
  • اختلال در تمرکز از علائم گرفتگی رگ قلب در سالمندان.

آیا شما هم علائم گرفتگی رگ را دارید؟

برای اطمینان می‌توانید مشاوره بگیرید.

۱. علائم گرفتگی رگ قلب در زنان

رگهای بسته قلب چه علائمی دارد؟ شواهد علمی و پزشکی نشان می‌دهند شیوع آترواسکلروز در مردان و زنان در سنین مختلف متفاوت است. احتمال ابتلای مردان در سنین پایین‌تر و پس از ۴۰ سالگی بیشتر می‌شود. اما میزان ابتلای گرفتگی رگ قلب خانم‌ها تا پیش از یائسگی به‌مراتب کمتر است.

البته میزان ابتلای زنان پس از سن یائسگی با مردان برابر می‌شود. علائم گرفتگی رگ قلب در زنان و مردان تفاوت زیادی باهم ندارد. صرفا این علائم در زنان به‌دلیل ماهیت فیزیولوژیکی‌شان کمی نامشخص‌تر خواهد بود. بارزترین نشانه بیماری قلبی در زنان، درد قفسه سینه است.

گرفتگی رگ قلب چیست؟

۲. علائم گرفتگی رگ قلب در مردان

وقتی رگ قلب بگیره چی میشه؟ علائم گرفتگی رگ قلب و نشانه های گرفتگی عروق قلب در مردان شامل درد یا ناراحتی قفسه سینه که به بازوی چپ، شانه، فک یا پشت کتف می‌زند است. البته این حالت می‌تواند بعد از سکته قلبی هم رخ دهد. تنگی نفس، تعریق، حالت تهوع یا استفراغ، سبکی سر و اضطراب نیز از دیگر علائم بسته بودن رگ قلب یا علائم مسدود شدن یا انسداد رگ قلب هستند.

۳. عکس گرفتگی رگ قلب و گرفتگی رگ قلب در کودکان

انسداد شریان قلب در کودکان به انسداد کامل یا جزئی یک یا چند شریان کرونری تامین کننده قلب اشاره دارد. این اتفاق می‌تواند به دلیل شرایطی مانند بیماری کاوازاکی، نقص مادرزادی قلب یا ترومبوز سرخرگی رخ دهد.

تشخیص و مدیریت سریع علائم رگ گرفتگی قلب یا علائم تنگی عروق قلب برای جلوگیری از عوارض و تضمین سلامت قلب کودک بسیار مهم است. اگر علایم گرفتگی قلب ادامه پیدا کند، عوارض خطرناکی به دنبال خواهد داشت. تصویر زیر، گرفتگی عروق قلب را نشان می‌دهد.

عکس گرفتگی رگ قلب و گرفتگی رگ قلب در کودکان.
علائم گرفتگی رگ قلب در زنان و مردان تفاوت زیادی باهم ندارد.

چرا رگ قلب می‌ گیرد؟ (علت گرفتگی رگ های قلب چیست؟)

اگر یک رگ قلب بگیره چی میشه؟ می‌توان گفت تشکیل پلاک در رگ‌های قلب و گرفتگی عروق قلبی به‌‌واسطه رژیم غذایی نامناسب و مصرف بی‌رویه مواد غذایی حاوی چربی، کلسترول، و کلسیم به وجود می‌آید. در ادامه برخی از مواردی که علت گرفتگی رگ قلب هستند را معرفی می‌کنیم:

  • میزان کلسترول بالا: کلسترول ماده زرد رنگی است که به‌صورت طبیعی در بدن و غذاهای مصرفی وجود دارد. این ماده به دو نوع کلسترول خوب و بد تقسیم می‌شود. بالا بودن سطح کلسترول بد خون که به‌واسطه رژیم غذایی نامناسب و مصرف غذاهای چرب به‌وجود می‌آید، موجب تشکیل پلاک در شریان‌ها و نهایتا گرفتگی رگ قلب می‌شود.
  • فشارخون بالا: سرعت ایجاد پلاک‌های شریانی با فشارخون بالا چند برابر می‌شود. در نتیجه گرفتگی رگ‌های قلبی هم سرعت پیدا می‌کند.
  • دیابت: از دیگر عوامل گرفتگی عروق قلب می‌توان به بیماری دیابت یا قند خون بالا اشاره کرد. برای جلوگیری از گرفتگی رگ قلب ناشی از دیابت، باید رژیم غذایی مناسب داشته باشید.
  • استعمال سیگار: شواهد علمی نشان می‌دهند دود سیگار هم می‌تواند احتمال این مشکل عروقی را بیشتر ‌کند.
  • کم تحرکی، عدم فعالیت، چاقی
  • زیاده‌روی در مصرف نوشیدنی‌های الکلی
  • سابقه خانوادگی بیماری‌های قلبی عروقی و گرفتگی رگ قلب
  • نژادهای آسیای جنوبی، آفریقایی و کارائیبی
  • استرس.

سن گرفتگی عروق قلب چقدر است؟

انسداد عروق کرونر در هر سنی ممکن است رخ دهد. در حالی که دلیل گرفتگی رگ قلب بیشتر در افراد مسن که دارای عوامل خطرناکی مانند تصلب شرایین هستند در ارتباط است، اما می‌تواند در افراد جوان نیز به دلیل عواملی مانند نقص مادرزادی قلب، ترومبوز شریانی یا شرایطی مانند بیماری کاوازاکی اتفاق بیفتد.

روش تشخیص گرفتگی عروق قلب چیست؟

بهترین راه تشخیص گرفتگی رگهای قلب چیست؟ معمولا علائم بیماری‌های قلبی تا زمان ایجاد بیماری بروز پیدا نمی‌کنند. به همین دلیل بهتر است افرادی که در معرض خطر گرفتگی رگ قلب قرار دارند تحت نظر متخصص قلب و عروق باشند. متخصص قلب و عروق بر اساس سابقه پزشکی بیمار، معاینات بالینی و نتایج آزمایش‌ها وجود این مشکل را تشخیص می‌دهد.

روش تشخیص گرفتگی رگ قلب شامل موارد زیر است:

  • گرفتگی رگ قلب و آنژیوگرافی (اگر آنژیو نکنیم چه میشود؟): آزمایش آنژیو قلب و سی‌تی آنژیوگرافی (گرفتگی رگ قلب در آنژیوگرافی) از جمله متداول‌ترین راه‌های تشخیص گرفتگی رگ قلب محسوب می‌شوند.
  • الکتروکاردیوگرام و گرفتگی رگ قلب در اکو: در آزمایش نوار قلب قسمت‌هایی که کمبود جریان خون دارند، با بررسی فعالیت الکتریکی قلب مشخص می‌شوند.
  • آزمایش خون جهت بررسی میزان کلسترول خون: آزمایش خون، سطح چربی، قند و پروتئین موجود در خون را نشان می‌دهد. میزان کلسترول بد بالا و چربی بالا در خون احتمال زیاد گرفتگی رگ قلب را نشان می‌دهد.
  • آزمایش ام‌آرآی (MRI) یا سی‌تی اسکن: این آزمایش برای اسکن شریان‌های بزرگ و اصلی بدن تجویز می‌شود. پزشک با انجام سی‌تی اسکن و مشاهده عکس گرفتگی رگ قلب، روش درمان مناسب را تجویز می‌کند.
  • آزمایش شاخص مچ پا (ABI): این تست پس از بروز علائم انسداد در دست و پاها تجویز می‌شود.
  • تست ورزش: در تست ورزش، وضعیت ضربان قلب و فشار خون بیمار روی تردمیل یا دوچرخه ثابت بررسی می‌شود. پس از آن روش مناسبی برای پاکسازی رگهای قلب و کاهش علائم گرفتگی عروق قلب تجویز خواهد شد.
روش تشخیص گرفتگی عروق قلب چیست؟
متخصص قلب و عروق بر اساس سابقه پزشکی بیمار، معاینات بالینی و نتایج آزمایش‌ها وجود این مشکل را تشخیص می‌دهد.

چگونه متوجه گرفتگی عروق قلب شویم؟

از کجا بفهمیم رگ قلب گرفته؟ تنگی نفس، درد قفسه سینه، احساس خستگی بدون دلیل در طول روز، تعریق بیش از حد، سوهاضمه، لکنت زبان، درد در قسمت پا، سرگیجه و اختلال نعوظ از جمله علائمی هستند که با مشاهده آن‌ها می‌توانید متوجه گرفتگی عروق قلب شوید. با مشاهده چهار نشانه زیر بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

  • احساس سوزش و درد شدید قفسه سینه در گرفتگی رگ‌: سوزش سینه و گرفتگی رگ قلب با هم رابطه مستقیم دارند. به این معنا که سوزش و درد قفسه سینه اولین نشانه گرفتگی عروق قلب است که می‌تواند به‌صورت درد در گردن، شکم، پشت یا دست‌ها هم بروز پیدا کند.
  • فشار قفسه سینه ناشی از گرفتگی رگ قلب: فشار قفسه سینه به ‌حدی است که فرد احساس می‌کند جسم سنگینی روی قفسه سینه‌اش قرار گرفته است و به ریه و قلب هم فشار می‌آورد.
  • تپش قلب ناشی از گرفتگی رگ قلب: تپش قلب و تنگی نفس دو نشانه شایع گرفتگی شریان قلب هستند. فرد مبتلا به تصلب شرایین در حالت عادی یا حین انجام فعالیت‌های بدنی شدید این دو علامت را احساس می‌کند.
  • تنگی نفس در گرفتگی رگ قلب: درست است که تنگی نفس جزو علائم آترواسکلروز به شمار می‌رود، اما لزوما هر نوع تنگی نفسی هم نشانه ابتلا به گرفتگی رگ نیست. تنگی نفس همراه با درد قفسه سینه در حالت عادی بدون انجام فعالیت بدنی شدید از نشانه‌هایی است که باید آن را جدی بگیرید.
گرفتگی رگ قلب چیست؟
چرا به گرفتگی رگ قلب دچار می‌شویم؟

درمان گرفتگی رگ قلب یا کیپ شدن رگ قلب

نخستین گام برای درمان آترواسکلروز تغییر شیوه و سبک زندگی است. در صورتی‌که تغییر سبک زندگی تأثیری در روند بهبود بیماری نداشته باشد، نوبت به روش‌های درمان دارویی و نهایتا جراحی قلب باز و عمل گرفتگی رگ قلب می‌رسد. در درمان گرفتگی رگ قلب باید به‌دنبال کاهش علائم در بیمار بود تا بتوان خطر ایجاد لخته خون را کاهش داد.

علاوه بر این روش درمان باید عوامل خطر ایجاد تجمع پلاک‌ها را کاهش دهد و همچنین از انسداد شریان‌های خونی و بیماری‌های ثانویه مرتبط با گرفتگی رگ جلوگیری کند. روش‌های مختلف درمان آترواسکلروز به‌شرح زیر هستند:

  • تغییر سبک زندگی از بهترین راههای باز کردن رگهای قلب: با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی مثل کنترل وزن و جلوگیری از چاقی، مدیریت استرس، تحرک و فعالیت بدنی، توقف مصرف الکل و ترک اعتیاد می‌توان گرفتگی عروق قلب خفیف را درمان کرد. در این راستا مصرف رژیم غذایی با چربی محدود و سرشار از فیبر هم توصیه می‌شود.
  • عمل گرفتگی رگ قلب برای درمان رسوب رگهای قلب: در مواردی که درصد گرفتگی رگ قلب شدید باشد جراحی توصیه می‌شود. آنژیوپلاستی عروق کرونری یا بالن زدن قلب و پیوند بای‌پس عروق (CABG) از طریق جراحی قلب باز، از روش‌های متداول درمان آترواسکلروز هستند. در روش آنژیوپلاستی به‌عنوان عمل گرفتگی رگ قلب، بالن درون رگ‌ها قرار می‌گیرد تا شریان خون باز شود. از دیگر روش‌های برطرف کردن گرفتگی رگ قلب استنت قلب و با فنر گذاشتن قلب است.
درمان گرفتگی رگ قلب یا کیپ شدن رگ قلب چیست؟
در درمان گرفتگی رگ قلب باید به‌دنبال کاهش علائم در بیمار بود تا بتوان خطر ایجاد لخته خون را کاهش داد.

۱. آیا گرفتگی رگ قلب با دارو برطرف میشود؟

در مواردی که دیگر تغییر سبک زندگی جوابگو نیست، پزشک روش درمان با دارو تجویز می‌کند. اگر بخواهیم اسم قرص برای گرفتگی رگ قلب بگوییم، پرکاربردترین نمونه داروهای از بین برنده رسوب قلب هستند که به درمان رسوب کلسیم در قلب کمک می‌کنند. داروهای ضدپلاکت و داروهای استاتین برای جلوگیری از ایجاد لخته خون و تجمع پلاک و کاهش کلسترول تجویز می‌شوند. برای کاهش فشار خون هم پزشک مصرف بازدارنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین توصیه می‌کند.

۲. پیوند قلب برای باز شدن عروق قلبی

پیوند قلب معمولاً برای باز کردن رگ‌های مسدود شده قلب انجام نمی‌شود. این روشی است که در آن قلب بیمار با قلب سالم اهداکننده جایگزین می‌شود. هدف اصلی پیوند قلب بهبود عملکرد کلی قلب در افراد مبتلا به نارسایی قلبی است. طول عمر بیماران پیوند قلب بسته به عوامل مختلفی از جمله سلامت کلی فرد، مصرف دارو و مراقبت‌های بعدی متفاوت است.

۳. درمان خانگی گرفتگی رگ قلب (برای باز شدن رگهای قلب چه بخوریم؟)

در حالی که رژیم غذایی به تنهایی نمی‌تواند علائم گرفتگی عروق کرونری قلب و شریان‌های مسدود شده قلب را درمان کند، انتخاب یک برنامه غذایی سالم می‌تواند سلامت قلب و عروق را ارتقا دهد. موارد زیر به درمان علایم گرفتگی رگهای قلب کمک می‌کنند:

  • معجون گیاهی برای درمان گرفتگی رگ قلب و بسته بودن رگ قلب
  • غلات کامل، پروتئین‌های بدون چربی و چربی‌های سالم مانند ماهی، آجیل و آووکادو
  • سرکه سیب برای گرفتگی رگ قلب و باز کردن رگ قلب
  • سیاه دانه برای گرفتگی خفیف رگ قلب و رسوب رگ قلب
  • غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ (مانند ماهی چرب) و فیبر محلول (مانند لوبیا و جو دوسر)

بهترین راه تشخیص گرفتگی رگ‌های قلب چیست؟ از متخصص مشورت بگیر!

گرفتگی رگ قلب چه عوارضی دارد؟

بیماری گرفتگی رگ قلب یا بسته شدن رگ قلب در صورتی‌که شدید باشد، می‌تواند خطرناک باشد و عوارض جدی برای فرد مبتلا به‌ دنبال داشته باشد. از جمله شایع‌ترین عوارض گرفتگی رگ قلب عبارتند از:

  • نارسایی قلبی و سکته: گرفتگی عروق قلب، جریان خون قلب را محدود و مسدود می‌کند و نتیجه آن سکته و نارسایی شدید قلبی خواهد بود.
  • بیماری عروق کرونری و رسوب قلب: گرفتگی رگ‌های نزدیک قلب منجر به مسدود شدن شریان‌های کرونری، درد قفسه سینه (آنژین صدری) و نهایتا حمله قلبی می‌شود.
  • سکته مغزی و بیماری شریان کاروتید: گرفتگی رگ‌های نزدیک مغز یا شریان کاروتیدی احتمال خطر سکته مغزی ناقص یا کامل را به‌دنبال دارد.
  • بیماری شریان محیطی: به گرفتگی رگ‌های دست ‌و پا و اختلال جریان خون در این اندام‌ها، بیماری نارسایی شریانی می‌گویند که حساسیت آن‌ها نسبت به سرما و گرما را پایین می‌آورد. سوختگی یا سرمازدگی از عوارض شایع ابتلا به بیماری شریان محیطی هستند.
  • بیماری مزمن کلیوی: محدود شدن شریان‌های ورودی به کلیه‌ها مانع از رسیدن خون و اکسیژن به کلیه می‌شود و به‌مرور زمان عملکرد کلیه را مختل می‌کند. در نهایت کلیه‌ها دیگر قادر به دفع مواد زاید بدن نخواهند بود.

چگونه از ابتلا به گرفتگی عروق قلب جلوگیری کنیم؟

چگونه از گرفتگی رگ قلب جلوگیری کنیم؟ شاید بد نباشد اشاره‌ای به جمله معروف داشته باشیم که «پیشگیری بهتر از درمان است». پیشگیری از بیماری قلبی و گرفتگی رگ قلب بهترین روش درمان این بیماری خطرناک محسوب می‌شود. پیش از این اشاره کردیم که برای جلوگیری از تنگ یا مسدود‌شدن شریان‌ها و تجمع پلاک‌، باید سبک زندگی سالمی را انتخاب کنید. روش پیشگیری از ابتلا به بیماری گرفتگی عروق قلب مشابه با روش‌های پیشگیری از بیماری قلبی است. پس رعایت نکات زیر را در برنامه زندگی خود قرار دهید:

  • رژیم غذایی سالم، پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های الکلی، عدم مصرف دخانیات و مواد مخدر، ورزش برای گرفتگی رگ قلب و تحرک بدنی از راه‌های پیشگیری از گرفتگی رگ قلب هستند.
  • مصرف مواد غذایی حاوی چربی‌های اشباع‌نشده مثل ماهی‌های چرب، آووکادو، روغن زیتون، آجیل، مغزدانه‌ها و گردو سطح کلسترول بد خون را پایین نگه می‌دارد و از گرفتگی رگ‌های قلبی پیشگیری می‌کند.

مصرف برخی مواد خوراکی هم در پیشگیری از بیماری گرفتگی عروق قلبی مؤثر خواهد بود:

  • مصرف سیب، کلسترول و فشارخون را تنظیم می‌کند و مصرف روزانه‌ یک عدد سیب احتمال ابتلا به سکته قلبی را کاهش می‌دهد.
  • لیمو به‌دلیل آن‌که ویتامین C دارد، آنتی‌اکسیدانی است که با تنظیم فشارخون می‌تواند التهاب عروقی را کاهش دهد و نقش مؤثری در درمان گرفتگی رگ‌ قلب داشته باشد.
  • جو دوسر مثل روغن زیتون به‌خاطر آن‌که حاوی چربی خوب است، کلسترول بد را کاهش می‌دهد. مصرف جو دوسر به‌دلیل خاصیت پاکسازی رگ‌ها برای بیماران مبتلا به آترواسکلروز توصیه می‌شود.
  • انار با تصفیه خون از بسته شدن رگ‌های قلبی پیشگیری می‌کند.
  • اسفناج با دارا بودن پتاسیم، آهن و فیبر یکی از مواد غذایی مفید جهت پیشگیری از گرفتگی عروق قلب یا تنگی رگ قلب به‌ شمار می‌آید.
چگونه از ابتلا به گرفتگی عروق قلب جلوگیری کنیم؟
ورزش برای گرفتگی رگ قلب و تحرک بدنی از راه‌های پیشگیری از گرفتگی رگ قلب هستند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

علم پزشکی هنوز دلیل اصلی گرفتگی رگ‌ها را پیدا نکرده است. چراکه آترواسکلروزیس یک بیماری پیچیده‌ محسوب می‌شود که به مرور زمان و شاید از دوران کودکی در بدن فرد شکل می‌گیرد. ولی به‌راستی گرفتگی رگ قلب تا چه حد خطرناک است؟ باید بدانید محدود‌شدن جریان خون در شریان‌ها مانع از رسیدن اکسیژن و مواد مغذی به قلب، مسدود شدن عروق قلبی و نهایتا نارسایی و سکته قلبی می‌شود.

درصورتی‌که هرگونه علائم گرفتگی شریان‌ها که به آنها اشاره شد را در خود مشاهده کردید، بلافاصله به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید تا گرفتار عوارض گرفتگی رگ قلب نشوید. سبک زندگی سالم، رژیم غذایی حاوی چربی‌های مفید، کنترل وزن و ورزش برای گرفتگی رگ قلب، پیشنهاد دوستانه‌ای هستند که می‌توانید با رعایت آنها از ابتلا به آترواسکلروز پیشگیری کنید.

اگر سبک زندگی ناسالمی دارید، ورزش نمی‌کنید و از غذاهای چرب و فست‌فود زیاد استفاده می‌کنید، و یا اگر سابقه خانوادگی این بیماری را دارید، بهتر است قبل از اینکه اتفاقی بیافتد تحت نظر فوق تخصص قلب یا متخصص جراح قلب قرار بگیرید. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان قلب و عروق آشنا شوید و برای گرفتن نوبت اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین حضوری امکان مشاوره با دکتر قلب و عروق آنلاین و دکتر جراحی قلب وعروق آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

شریان‌های قلب ممکن است به دلیل تجمع پلاک، بسته یا مسدود شوند که عمدتا از کلسترول و رسوبات چربی تشکیل شده است. این وضعیت به عنوان بیماری عروق کرونر شناخته می‌شود.

کلسیفیکاسیون عروق کرونر زمانی اتفاق می‌افتد که کلسیم در لایه داخلی شریان‌های کرونری رسوب کند. این اتفاق منعکس‌کننده بیماری آترواسکلروتیک است.

رسوبات کلسیم در رگ‌های قلب در اثر یک فرآیند پیچیده شامل التهاب و استرس اکسیداتیو ایجاد می‌شود.

بله، بیماری بسته شدن عروق کرونر و علائم گرفتگی قلب می‌تواند باعث درد قفسه سینه (آنژین) و تنگی نفس شود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره گرفتگی رگ قلب

  1. ناشناس گفت:

    عالی بود

  2. نازنین گفت:

    بسیار عااااالی .👌

  3. موسی گفت:

    باسلام
    مطالب داده شده در خصوص گرفتگی رگ های خونی قلب بسیار مفید بوده وارائ راههای پیشگیری از انسداد رگها اطلاعات باارزشی است.

    1. مهناز محمدی گفت:

      بسیار عالی بود واستفاده کردیم

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سپاس از همراهی شما.

  4. محمد قدسی گفت:

    بسیار عالی و مفید و کامل بود .ممنونم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

  5. کریمی گفت:

    باتشکر از ارائه مطالب ارزنده و مفید شما

    1. همیار دکترِتو گفت:

      ممنون از همراهی شما.

    2. احمد عبدالمالکی گفت:

      با سپاس از توضیحات مفیدتان در رابطه با مشکلات و عوارض عروق قلبی .موفق و پایدار باشید

  6. ناشناس گفت:

    ممنون از اطلاعات ارزشمنده شما

  7. انصاری گفت:

    سلام .با تشکر از ارائه مطالب مفید شما

    1. همیار دکترِتو گفت:

      ممنون از همراهی شما.

  8. محمد گفت:

    سلام ببخشید آیا انژو گرافی رگ قلب را باز میکند

  9. محمود گفت:

    باسلام وتشکر از مطالب ارزنده شما.سپاس

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

  10. باقر گفت:

    باسلام ..بااین همه مطالب ارزنده تان جای تشکر وامتنان است ….ممنونم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      ممنو از همراهی و لطف شما.

      1. ناشناس گفت:

        سلام گاهی اوقات به ندرت احساس میکنم قلبم میگیره یعنی اون لحظه سخت نفس میکشم باید چند بار به سختی نفس بکشم که قلبم بهتر شه اون لحظه احساس میکنم رگ قلبم گرفته اما بعد از چند نفس سختی که میکشم خوب میشه میشه راهنمایم کنید که عادیه یا؟ و ۱۸ سالمه

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          خیر عادی نیست
          البته افزایش ضربان قلب ناشی از استرس هم می تواند باعث این علایم گردد

    2. مبین گفت:

      سلام ممنونم از مطالب ارزنده شما