سکته قلبی چیست؟ علائم و روش های درمانی حمله قلبی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سکته قلبی یکی از بیماری‌های قلبی است که می‌تواند باعث مرگ شود. ۹۰٪ بیماران مبتلا به سکته‌ی قلبی از آن جان سالم به در می‌برند. تنها راه نجات از آن درمان به موقع است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 17 دقیقه
heart-atteck

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

ادامه پادکست را می‌توانید در این بخش گوش دهید:

سکته قلبی یکی از رایج‌ترین انواع بیماری قلبی و یکی از اصلی‌ترین عوامل مرگ‌ومیر در دنیاست و متأسفانه افراد بسیار زیادی به این مشکل دچار می‌شوند. با‌وجودی که به لطف اقدامات به‌موقع و مراقبت‌های با کیفیت پزشکی ده‌ها هزار نفر در دنیا از مرگ ناشی از حملات قلبی جان سالم به در می‌برند، اما با‌این‌حال هنوز هم درصد مرگ بر اثر حمله شدید قلبی بسیار بالاست.

برای اینکه درک بهتری در خصوص این بیماری و مشکلات ناشی از آن داشته‌باشید، در اینجا می‌خواهیم به‌صورت کامل و با تمام جزئیات در خصوص سکته قلبی یا حمله قلبی و عوارض و نشانه‌های آن و همچنین نقش دکتر قلب در پیشگیری از آن صحبت کنیم. برای شروع بهتر است به تعریف دقیق پزشکی این عارضه بپردازیم. می‌توانید از مشاوره تلفنی با متخصص قلب هم کمک بگیرید.

سکته قلبی چیست؟

قلب حیاتی‌ترین اندام در بدن است که هرگونه مشکلی در خصوص آن باید کاملا جدی گرفته‌شود. مراقبت‌های پزشکی و چکاپ‌های دوره‌ای در خصوص قلب و مشکلات آن، خصوصا مشکلات پنهان قلب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

یکی از ترسناک‌ترین و پرخطرترین مشکلاتی که در خصوص قلب می‌تواند رخ دهد، بروز سکته قلبی است. حمله قلبی واقعا یک تجربه ترسناک است که اگر کسی آن را تجربه کرده‌باشد یا حتی شخصی از نزدیکانش را در این شرایط دیده‌باشد، قطعا به عمق خطر این عارضه واقف است.

حمله قلبی که در اصطلاح بالینی به آن آنفارکتوس میوکارد گفته می‌شود، زمانی اتفاق‌می‌افتد که بخشی از عضله قلب خون کافی دریافت نکرده و در‌نتیجه اکسیژن مورد نیاز به عضله‌های قلبی نمی‌رسد. وقتی قلب خون و اکسیژن کافی دریافت نکند، عملکرد قلب دچار اختلال می‌شود. حین حملات قلبی عضله قلب برای زنده‌ماندن در تلاش است و به اکسیژن نیاز دارد.

هر چقدر قلب ‌بیشتر بدون اکسیژن بماند و دیرتر درمان‌های لازم را دریافت کند، میزان آسیبی که به عضله‌های قلب وارد می‌شود ‌بیشتر و شدیدتر خواهد‌بود. در حمله شدید قلبی قطعا میزان آسیب و به دنبال آن خطر هم ‌بیشتر است.

دلیل اصلی بروز چنین عارضه‌ای، مشکلات و گرفتگی شریان‌های کرونری قلب است. در واقع به دلیل گرفتن این رگ‌ها به دلایل مختلف، این شریان‌ها نمی‌توانند خون مورد نیاز ماهیچه‌های قلبی را تامین کنند. گرفتگی رگ قلب یا CAD را به عنوان علت اصلی حمله قلبی می‌شناسند.

علت-حمله-قلبی
انسداد عرق خون‌رسان به قلب یا عروق کرونری عامل اصلی سکته قلبی است.

علائم سکته قلبی چه هستند؟

سکته قلبی علائم و نشانه‌های مختلفی دارد. برخی از این علائم جزء علائم اولیه است و می‌توان آن را به عنوان اولین نشانه سکته قلبی در نظر گرفت. به‌تدریج و بر اساس شدت حمله و گرفتگی سرخرگ‌ها، علائم می‌توانند از خفیف تا شدید متغیر باشند.

درد قفسه سینه می‌تواند مانند یک فشار ناخوشایند، فشرده‌شدن قفسه سینه یا دردی مانند سوزش و تیر‌کشیدن باشد. از دیگر نشانه‌های حمله قلبی می‌توان به احساس ضعف، سبکی در سر یا سرگیجه اشاره کرد. عرق سرد هم از دیگر علائم سکته قلبی است.

درد و ناراحتی در فک، گردن درد، پشت و درد دست چپ از دیگر نشانه‌های دردناک شروع حمله قلبی است. گاهی اوقات حملات قلبی با درد و ناراحتی در یک یا هر دوی بازوها و شانه‌ها رخ می‌دهد. تنگی نفس هم از نشانه‌های مهم سکته قلبی است. این نشانه می‌تواند در شروع سکته قلبی و یا قبل از شروع حمله اتفاق بیفتد.

سایر علامت‌های بروز سکته‌های قلبی عبارتند از:

  • خستگی غیرعادی و غیرقابل توصیف
  • حالت تهوع شدید
  • استفراغ.

تمام این علائم در افراد مختلف با شدت‌ها و کم و زیادهای متفاوت بروز می‌کند.

علائم سکته‌ی قلبی داری؟

همین الان با دکتر متخصص قلب مشورت کن

۱. علائم سکته قلبی در زنان و علائم سکته قلبی خفیف در مردان متفاوت هستند؟

علاوه‌بر مواردی که گفته‌شد، علایم سکته قلبی به جنسیت و سن هم می‌تواند بستگی داشته‌باشد. برای مثال علائم سکته قلبی در کودکان با علائم سکته قلبی زنان و مردان متفاوت است. اولین نشانه سکته قلبی درد شدیدی است که در سمت چپ قفسه سینه یا در مرکز آن شروع می‌شود. گاهی اوقات این درد برای چند دقیقه طول می‌کشد و سپس از بین می‌رود و گاهی هم مجدد باز می‌گردد.

علائم سکته قلبی در زنان و مردان چیست؟
درد قفسه‌ی سینه می‌تواند یکی از علائم سکته‌ی قلبی باشد.

۲. علائم سکته قلبی در جوانان کدامند؟

نشانه های سکته قلبی در جوانان و نوجوانان معمولا با افراد مسن متفاوت است. گفتیم که این علائم به سن و جنس م ارتباط دارند. اما به طور کلی اصلی‌ترین علائمی که می‌توان در جوانان هم مشاهده کرد، به نقل از cdc، شامل موارد زیر است:

  • درد و گرفتگی در قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • درد و ناراحتی در فک
  • بازوها، پشت و شانه‌ها هم می‌توانند درد بگیرند
  • تهوع
  • سرگیجه و سبکی سر
  • خستگی مفرط

اگر علائمی مانند تیر‌کشیدن قفسه‌سینه، تنگی‌نفس و درد در شانه چپ بیشتر از ۵ دقیقه طول بکشد، نشانه انفارکتوس قلبی است.

۳. علائم سکته قلبی خاموش چیست؟ (علائم رد کردن سکته قلبی)

یکی از حالت‌های خطرناک حمله قلبی مربوط به مواردی است که فرد اصلا متوجه بروز حمله نمی‌شود. در واقع در این شرایط علائم رایج و واضح سکته قلبی را مشاهده نمی‌کنیم و عموما علایم سکته قلبی به مشکلات دیگری مانند در معده نسبت داده می‌شوند.

از‌این‌رو به آن سکته قلبی خاموش هم گفته‌می‌شود. این نوع سکته‌ها در بیشتر موارد در حدی است که بیمار به بیمارستان مراجعه نمی‌کند. این نوع حملات قلبی معمولا نیمی از سکته‌های قلبی را تشکیل می‌دهند. برای مثال ممکن است رگ مسدودشده به‌صورت خودبهخودی باز شود و مشکل برطرف شود. اما باز هم این نوع حملات قلبی می‌توانند خطرساز شوند و موجب بروز یک سری آسیب‌ها در به قلب و عروق گردند. به همین دلیل هم نشانه‌های حمله قلبی خاموش باید مهم شمرد.

مهم‌ترین نشانه‌هایی که می‌توان برای سکته قلبی خاموش در نظر گرفت، شامل علائم زیر است:

  • تهوع
  • استفراغ
  • دردهای بسیار خفیف در ناحیه مرکزی.

در اغلب موارد این علائم را با سایر دردهای معمول مانند معده‌درد یا اسپاسم‌های عضلانی اشتباه می‌گیرند.

در سکته‌های خاموش ممکن است بیمار برای چند روز خستگی بسیار شدیدی را تجربه کند و احساس بی‌حالی و ضعف خفیفی هم داشته‌باشد. حتی در مواردی علائم حمله خفیف قلبی مانند نشانه‌های سرماخوردگی و مشکلات معده و گوارشی است.

در نتیجه هر یک از این علامت‌ها، خصوصا اگر برای مدت زمان زیادی ادامه داشته‌باشند و برطرف نشوند، باید به عنوان علائم خفیف حمله قلبی در نظر گرفته شوند و چکاپ‌های پزشکی لازم برای آنها انجام شود. در مواردی حتی بعد از گذشت ماه‌ها از سکته خاموش، نشانه‌های آن در نوار قلب فرد مشخص می‌شود.

۴. علائم سکته قلبی خفیف چیست؟ (علائم سکته قلبی قبل از وقوع)

سکته قلبی خفیف هم حالت دیگری از حملات قلبی خاموش است. در این حملات خفیف تمام عضلات قلب درگیر نمی‌شود و تنها بخشی از ماهیچه‌های قلبی تحت تأثیر حمله قرار می‌گیرند. اگر این افراد مورد بررسی قرار بگیرند، مشخص می‌شود که تنها یکی از رگ‌های کوچک منتهی به قلب دچار انسداد شده و به همین دلیل سکته به صورت خفیف رخ داده‌است.

درواقع در حملات خفیف و سکته‌هایی که افراد علائم خاصی ندارند، یک سرخرگ کرونر باریک شده‌است و منقبض می‌شود و در نتیجه رگ‌های مجاور برای جبران آن منبسط می‌شوند. به همین دلیل ممکن در بسیاری از افراد حمله قلبی بدون علامت باشد و نشانه‌های بارزی در فرد دیده نشود. در این شرایط سیستم کلی بدن تلاش دارد با رساندن خون لازم به قلب مانع از آسیب‌های بسیار شدید و جبران‌ناپذیر به فرد شود.

از نشانه‌های حمله قلبی خفیف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حالت تهوع و استفراغ
  • عرق‌کردن
  • ورم‌کردن مچ پا یا مچ دست
  • دردهای خفیف در بازو و شانه‌ها
  • تپش قلب خفیف
  • ضربان قلب نامنظم
  • خستگی.

این علائم در افراد مختلف بسته به شرایط جسمانی و میزان شدت حمله می‌تواند متفاوت باشد و الزاما تمام نشانه‌ها در یک فرد مشاهده نخواهدشد. اما درد قفسه سینه و سکته قلبی از مواردی است که همیشه باید به آن توجه کرد.

۵. علائم سکته قلبی چقدر طول میکشد؟

میزان و شدت حملات قلبی متفاوت است و به همین میزان شدت و مدت زمان ظهور علائم سکته قلبی هم متفاوت خواهد‌بود. نشانه‌های اولیه و اصلی حملات قلبی یعنی درد قفسه سینه و تنگی نفس می‌توانند دائما ظاهر شده و قطع شوند.

نشانه‌های اصلی بیماری قلبی مانند تیر کشیدن شانه چپ و سکته قلبی، تنگی نفس و درد شدید قفسه سینه معمولا حدود ۱۰ دقیقه ظاهر می‌شوند و سپس فروکش می‌کنند. این حالت ممکن است چند بار قبل از حمله اصلی در فرد ایجاد شوند. بر اساس برخی مطالعات صورت گرفته معمولا علائمی که ‌بیشتر از ۵ دقیقه طول می‌کشند، می‌توانند از نشانه‌های مهم آنفارکتوس میوکارد باشند.

علائم-سکته-قلبی
علائم اصل حمله قلبی شامل تیر کشیدن شانه چپ و سکته قلبی، تنگی نفس و درد شدید قفسه سینه است.

۶. علائم سکته قلبی در خواب کدامند؟

کسی که در خواب است و علائم سکته قلبی را احساس می‌کند، ممکن است که موارد زیر را تجربه کند:

  • احساس سنگینی، پری و درد قفسه‌ی سینه در هنکام دراز کشیدن داشته‌باشد.
  • بخش‌های دیگر بدن هم ممکن است که در آرامش نباشند.
  • هنگام نفس کشیدن با مشکل مواجه شود.
  • عرق سرد و تهوع

با دیدن علائم سکته قلبی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

در صورتیکه علائم سکته‌ی قلبی را احساس کردید، می‌توانید بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید. اگر قرص زیرزبانی دارید، بهتر است که آن را مصرف کنید. توجه کنید که علائم سکته‌ی قلبی می‌تواند بسیار خاموش باشد. در صورتیکه به آن توجه کنید، می‌توانید از وقوع خطرات پیشگیری کنید و عمر خود را طولانی‌تر کنید. پس این علائم را جدی بگیرید. دکتر قلب در بخش اورژانس به علائم شما رسیدگی می‌کند.

علت سکته قلبی چیست؟

عوامل متعددی را می‌توان به‌عنوان عوامل زمینه‌ساز سکته قلبی در نظر گرفت. گاهی اوقات سن و جنس می‌توانند به عنوان فاکتورهای اصلی و تاثیرگذار در سکته قلبی محسوب شوند.

  • بیماری‌های زمینه‌ای مانند سابقه فشارخون بالا، چربی‌خون و آریتمی‌های قلبی می‌توانند از عوامل مهم در بروز حمله قلبی باشند. سن فاکتور بسیار مهمی است که می‌تواند موجب سکته قلبی در افراد شود. فشار خون بالا، چربی خون، دیابت و مواردی از این دست را می‌توان از عوامل مهم بروز سکته در نظر گرفت.
  • جدای از عوامل زمینه‌ساز سکته قلبی، یک سری دلایل ثانویه هم می‌توانند موجب حمله قلبی خصوصا در افراد بدون بیماری‌های زمینه‌ای باشد. چاقی و اضافه وزن و نداشتن تحرک کافی یکی از مهم‌ترین دلایل برای انواع سکته‌های قلبی است.
  • سبک زندگی ناسالم و مصرف بیش‌از‌حد غذاهای چرب و فست‌فودها از مهم‌ترین دلایل سکته قلبی در افراد است. خصوصا بی‌تحرکی و ورزش نکردن را می‌توان اصلی‌ترین علت سکته قلبی جوانان دانست. این سبک زندگی باعث آزما می‌شود. مصرف بیش‌از‌حد الکل، مصرف دخانیات خصوصا قلیان و سیگار و انتخاب‌های نادرست سبک زندگی می‌تواند به شدت افراد را در معرض خطر بیشتری برای حمله قلبی قرار دهد.
  • در مواردی، زمانی که فرد زمینه بیماری قلبی یا حتی سکته قلبی دارد، استرس، فشارهای عصبی، بلند کردن وسایل بسیار سنگین، فراموش کردن مصرف داروها، افزایش فشارخون و مواردی از این دست می‌تواند از دلایل اصلی بروز حمله قلبی مجدد در این بیماران شود.

تشخیص حمله قلبی چگونه انجام می شود؟

یکی از موارد مهم در درمان سکته قلبی و انجام اقدامات مورد نیاز، تشخیص بروز حمله قلبی در افراد است. چرا که گاهی اوقات خصوصا در سکته قلبی خاموش یا خفیف، ممکن است شرایط بیمار در حدی باشد که برای درمان به یک تشخیص قطعی نیاز باشد.

آنژیوگرافی یکی از روش‌های مهم تشخیص بروز حملات قلبی است. آنژیوگرافی مشخص می‌کند که آیا گرفتگی عروق وجود دارد؟ یا این که چه میزان از رگ‌ها دچار انسداد شده‌اند؟ بررسی ریتم ضربان قلب، بررسی نوار قلب و اکو قلبی نیز می‌تواند به پزشک برای تشخیص بیماری قلبی کمک کند. الکتروکاردیوگرام، سی‌تی‌اسکن و ام‌آر‌ای قلب هم می‌تواند برای تشخیص به پزشک کمک کند.

علاوه‌بر اینها، علائم و نشانه‌های بیمار قبل از حمله و سابقه بیماری فرد و سوابق ژنتیکی و خانوادگی هم می‌تواند در تشخیص درست بیماری قلبی کمک‌کننده باشد. درد قفسه سینه به صورت پی‌در‌پی و مداوم، تنگی نفس و آریتمی قلبی می‌تواند برای تشخیص بیماری و بروز سکته قلبی در افراد کمک‌کننده باشد. سعی کنید علائم بیماری قلبی را بشناسید.

درمان سکته قلبی چیست؟
درمان‌های مختلفی برای سکته‌ی قلبی وجود دارد که دکتر قلب در صورت لزوم برای شما در نظر می‌گیرد.

روش های درمانی رایج حمله قلبی زیر نظر متخصص قلب کدامند؟

زمانی‌که بیمارانی با سکته قلبی به بیمارستان ارجاع داده می‌شوند، درمان‌های لازم برای آنها با توجه به شدت حمله قلبی و میزان آسیبی که به قلب وارد شده‌است، انجام خواهدشد. این درمان‌ها هم شامل تجویز یک سری داروها می‌شود. گاهی ممکن است روش‌های درمانی پیشرفته‌تری برای رفع مشکلات مختلف بیمار دچار سکته قلبی ضرورت یابد.

  • اولین روش‌های درمانی و اقدامات اولیه سکته قلبی در راستای برگرداندن هر چه سریع‌تر جریان خون به بافت قلبی باشد. هر ثانیه‌ای که از وقوع حمله می‌گذرد و ماهیچه قلب بدون خون و اکسیژن باقی می‌ماند، میزان بافت بیشتری از قلب بیمار تحلیل می‌رود. ماساژ قلبی و احیای قلبی ریوی یکی از روش‌های درمانی مهم است.
  • درمان‌های رایج دیگری که برای بیمار دچار حمله قلبی تجویز می شود شامل داروهایی است که اختصاصا برای سکته قلبی در نظر گرفته می‌شوند. البته باز هم نوع داروها، تعداد و دوز مصرف آنها بستگی به شدت حملات قلبی دارد.
  • روش‌های درمانی مهم دیگری که انجام می‌شود، شامل روش‌های جراحی و درمان‌های ترکیبی همراه آن است. آنژیوپلاستی عروق کرونر یکی از روش‌های درمانی بسیار رایج و مهم است. استنت‌ قلب هم ممکن است برای درمان بیماران در نظر گرفته‌شود. در آنژیوپلاستی که همان بالن‌ قلب است، پزشک به کمک بالن‌گذاری انسداد شریان‌ها را برطرف خواهد‌کرد. این روش را می‌توان به کمک لیزر هم انجام‌داد.
  • برخی درمان‌هایی که برای بیماران جراحی قلب انجام می‌شود، شامل گذاشتن یک دریچه قلب مصنوعی به جای دریچه آسیب‌دیده است. از دیگر روش‌های درمانی است که بسته به شرایط بیمار و میزان آسیب وارد‌شده ممکن است مورد استفاده قرار بگیرند، عبارتند از:
    • عمل جراحی بای‌پس
    • آتروکتومی
    • کاتتریزاسیون قلبی
    • عمل قلب باز
    • پیوند قلب.

برای پیشگیری از سکته‌ی قلبی همین حالا اقدام کن.

جلوگیری از سکته قلبی فوری و درمان اولیه

علاوه‌بر درمان‌هایی که به صورت تخصصی برای درمان حمله قلبی تجویز می‌شود، برخی از اقدامات اولیه سکته قلبی می‌تواند در همان لحظات اولیه بروز حمله بسیار کارآمد باشد و از بروز نشانه‌های بسیار شدیدتر و حتی مرگ‌و‌میر بیمار بکاهد. خصوصا در مواردی که بیمار دچار سکته قلبی در خواب شده‌باشد یا مواردی که حمله بسیار شدید است، این درمان‌ها به عنوان درمان‌های کمکی سکته قلبی می‌تواند بسیار مفید باشند.

  • اولین اقدام در مواجهه با سکته قلبی، تماس سریع با اورژانس است.
  • استفاده از قرص آسپرین در زمان شروع علائم و در مواردی که نشانه‌های خفیف بیماری مشاهده می‌شود هم می‌تواند کمک‌کننده باشد.
  • هیچ چیز مانند احیای قلبی ریوی یا همان CPR نمی‌تواند مفید باشد. احیای قلبی یکی از مهم‌ترین اقدامات اولیه سکته قلبی است که می‌تواند تا حدود زیادی بیمار را از مرگ حتمی نجات دهد. این که در زمان بروز حمله قلبی افرادی که تجربه کافی در احیای قلبی ریوی دارند در آنجا حاضر باشند، اهمیت بسیار بالایی دارد.

در مواجهه با سکته قلبی ابتدا با اورژانس تماس بگیرید. کارآمدترین اقدام در هنگام حمله قلبی انجام CPR یا احیای قلبی ریوی است.

داروهای بیماران سکته قلبی چه هستند؟

دارودرمانی از جمله درمان‌هایی است که باید برای بیماران دچار حمله قلبی در نظر گرفته‌شود. در واقع درمان‌های دارویی در موارد سکته خفیف یا خاموش و سکته‌هایی با شدت کم، بسیار مهم است.

داروهای مختلفی ممکن است برای درمان سکته قلبی تجویز شوند که باز هم نظر پزشک و شرایط بیمار در آن لحاظ می‌شود. از طرفی شرایط جسمی بیمار، سن و جنسیت و سایر داروها و بیماری‌های زمینه‌ای بیمار هم می‌تواند در نوع داروی تجویزی مؤثر باشد.

قرص سکته قلبی چیست؟
برخی از داروها در هنگام سکته قلبی می‌توانند موثر باشند.

قرص برای سکته قلبی

از جمله داروهایی که معمولا برای درمان حمله قلبی تجویز می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آسپرین
  • داروهای لخته‌شکن (داروهای ترومبولیک)
  • داروهای ضدپلاکتی
  • هپارین‌ها
  • مسکن‌ها
  • نیتروگلیسرین
  • داروهای مسدودکننده بتا.

هدف تجویز این داروها عبارتند از:

  • کاهش درد
  • کاهش لخته خون
  • ازبین‌بردن لخته‌هایی که مانع خونرسانی به قلب می‌شوند.
  • کاهش احتمال ایجاد لخته خون
  • کاهش درد قفسه سینه.

داروهایی مانند مسدودکننده‌های بتا هم برای اهداف زیر تجویز می‌شوند:

  • کاهش فشارخون
  • کاهش ضربان قلب
  • کم‌کردن فشار روی قلب.

یک سری از داروها هم در ادامه بعد از عبور از دوره حاد بیماری باید همچنان مصرف شوند، مانند آسپرین یا داروهای فشار خون. برخی داروها هم نقش مکمل دارند، مانند استاتین‌ها که به کنترل کلسترول خون کمک می‌کنند.

درمان حمله قلبی در خانه

سکته قلبی از آن دست بیماری‌هایی نیست که بتوان آن را بدون مراجعه به پزشک در خانه درمان کرد. اما یک سری اقدامات اولیه در مواجهه با سکته قلبی می‌تواند در خانه انجام شود. مهم‌ترین کاری که می‌توانید در خانه انجام دهید، احیای قلبی ریوی یا CPR است. البته زمانی برای انجام CPR اقدام کنید که آموزش‌های لازم را دیده‌اید. CPR زمانی باید انجام شود که فرد به دنبال سکته دچار ایست قلبی هم شده‌باشد و هوشیاری‌اش را از دست داده‌باشد.

دیگر درمان‌های خانگی سکته قلبی شامل موارد زیر است:

  • مصرف داروهای قلبی مانند آسپرین و گلیسیریل تری‌نیترات
  • باز‌کردن مسیر تنفس بیمار
  • خلوت‌کردن فضای دور بیمار
  • دراز‌کشیدن
  • آرام‌کردن بیمار.

بخش دیگر درمان‌های حمله قلبی در خانه هم شامل مصرف داروها و مراقبت‌هایی است که بعد از ترخیص شدن از بیمارستان باید انجام شود. علاوه‌بر مصرف به‌موقع داروها باید حواستان به رژیم‌های غذایی و درمان‌های مکمل هم باشد. برای مثال برای برخی از بیماران انجام روش‌های ریلکسیشن و یوگا می‌تواند با کاهش فشار و استرس موجب بهبود شرایط جسمی شود. البته تمام این موارد حتما باید تحت نظر و تجویز پزشک متخصص قلب و عروق باشد.

درمان-سکته-قلبی
درمان‌های دارویی در موارد سکته خفیف یا خاموش و سکته‌هایی با شدت کم بسیار مهم است.

تیم درمان سکته قلبی متشکل از چه دکترهایی است؟

هنگامی که شما به حمله‌ی قلبی مبتلا می‌شوید، بلافاصله باید به اورژانس منتقل شوید. در نهایت دکتر قلب شما را درمان می‌کند و برای روش‌های درمانی موجود تصمیم می‌گیرد. اما در مسیری که شما به دکتر قلب می‌رسید و در روند درمانی بعد از رسیدگی‌های اولیه به حمله‌ی قلبی، با یک تیم درمانی مواجه هستید. دکتر عمومی، پرستار، دکتر مغز و اعصاب و دکتر فیزیوتراپی ممکن است که در این مسیر به شما کمک کنند. برای دریافت مشاوره تلفنی از دکتر قلب می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

مشاوره تلفنی با متخصص قلب

انواع رایج حمله قلبی کدامند؟

در خصوص بروز حمله قلبی توجه به انواع این حملات هم اهمیت دارد. این دسته‌بندی‌ها بسته به شدت حمله و میزان انسداد عروق انجام می‌شود. انسداد می‌تواند جزئی یا کامل باشد. بر اساس این شدت سکته، درمان آن می‌تواند متفاوت باشد. دسته‌بندی اولیه انواع سکته‌های قلبی عبارتند از:

  • حمله شدید قلبی
  • حمله خفیف قلبی.

اگر عروق کرونر کاملا مسدود شود، فرد دچار حمله قلبی از نوع STEMI یا آنفارکتوس میوکارد با ارتفاع ST می‌شود. در مقابل این حالت از سکته قلبی، نوع دیگری است که در آن بخش جزئی از عروق کرونر مسدود شده‌است و به آن آنفارکتوس NSTEMI گفته می‌شود.

برای درمان هر یک از این مدل سکته‌های قلبی درمان‌های مختلفی ممکن است ارائه شود که در برخی موارد با هم متفاوتند و در جاهایی هم بین درمان‌های ارائه‌شده هم‌پوشانی‌هایی وجود دارد. برخی درمان‌های کمکی سکته قلبی بین هر ۲ نوع حمله قلبی ممکن است یکسان باشد.

معمولا در درمان سریع سکته قلبی بیمارستان‌ها از تکنیک‌هایی برای برگرداندن جریان خون و اکسیژن لازم به بخش‌های آسیب‌دیده‌ی قلب استفاده می‌کنند. برای مثال بخشی از درمان‌های ارائه‌شده شامل تجویز داروهای لخته‌کننده یا ترومبولیزها می‌شوند. آنژیوپلاستی یا بالن قلب، جراحی و ترکیب درمان‌های مختلف از دیگر رویکردهای درمانی است که برای برطرف کردن مشکل حمله قلبی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در بسیاری از بیمارستان‌های ایالات متحده آمریکا از روشی به نام مداخله عروق کرونر از راه پوست استفاده می‌شود که یک وسیله مکانیکی برای درمان انواع سکته قلبی استفاده می‌شود. درمان‌های دارویی، پیوند عروق کرونر و مواردی از این دست هم جزو درمان‌هایی است که معمولا در سکته قلبی نوع STEMI که نوع شدیدتری است، استفاده می‌شوند. برای درمان انواع سکته قلبی از نوع NSTEMI معمولا از داروهایی مانند داروهای ضدلخته و ضدانعقادخون استفاده می‌شود.

انسان چند بار سکته قلبی میکند؟

هر فردی که شرایط زمینه‌ای لازم برای حمله قلبی را داشته‌باشد، ممکن است در طول زندگی حداقل یک‌بار دچار سکته قلبی شود. اما سوالی که برای بسیاری مطرح می‌شود این است که آیا این امکان وجود دارد که فردی بیش از یک‌بار هم دچار حمله قلبی شود؟
در پاسخ باید گفت که این احتمال با وجودی که کم است اما صفر نیست. بر اساس آمار و داده‌های موجود ممکن است که از هر ۵ نفری که دچار حمله قلبی شده‌اند یک نفر برای دومین بار در طول ۵ سال باز هم دچار سکته قلبی مجدد شود.

عوارض سکته قلبی چیست؟
یکی از عوارض سکته قلبی می‌تواند تاثیر بر مغز و توانایی راه رفتن باشد.

عوارض سکته قلبی چیست؟

سوال بعدی این است که آسیب‌های وارد‌شده به قلب تا چه مدت ماندگار است. بعد از حمله قلبی چه عوارضی گریبان‌گیر بیمار می‌شود؟ وسعت آسیب عضله قلبی به موارد زیر بستگی دارد:

  • شدت حمله
  • شدت انسداد عروق کرونری
  • تعداد عروق مسدودشده
  • زمان بین سکته و درمان.

بعد از حمله یک بافت اسکار در عضله‌ی آسیب‌دیده تشکیل می‌شود. معمولا بعد از گذشت چند هفته از حمله قلبی، عضله‌های قلبی شروع به بهبود می‌کنند. این مدت زمان به میزان آسیب واردشده و شرایط جسمی و طول درمان فرد بستگی دارد.

از دیگر عوارض حمله قلبی می‌توان به ضعف قلب و نارسایی قلبی اشاره کرد. در نتیجه نارسایی قلبی، شاید قلب دیگر نتواند مانند قبل خون مورد نیاز را با قدرت لازم پمپاژ کند. عوارض مختلف بیماری‌های عروق کرونری به شدت سکته قلبی بستگی دارد.

سایر عوارض حمله قلبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آریتمی قلبی
  • توانایی در پمپاژ خون
  • بروز برخی اختلالات کلیوی
  • نارسایی شریانی
  • تنگی نفس موقت و دوره‌ای.

شدت این عوارض به شدت جمله قلبی بستگی دارد.

طول عمر بعد از سکته قلبی چقدر است؟

باوجود اینکه در گذشته تنها نصف بیمارانی که با سکته‌ی قلبی مواجه می‌شدند، از آن جان سالم به در می‌بردند، امروزه حدود ۹۰٪ و یا بیشتر زنده می‌مانند و از این حمله جان سالم به در می‌برند. البته که احتمال زنده ماندن و بالارفتن این شانس، بستگی به رسیدگی به موقع به بیمار دارد.

بعد از سکته قلبی چه اتفاقی می افتد؟

اکنون می‌دانید که چه زمانی به سکته‌ی قلبی دچار می‌شوید. هنگامی که به قلب شما به اندازه‌ی کافی اکسیژن نرسد، چنین اتفاقی برای قلب می‌افتد و دچار حمله می‌شود. اینکه چه اتفاقی برای قلب شما بعد از سکته می‌افتد، کاملا بستگی به مدت زمانی دارد که اکسیژن به قلب نرسیده‌است. آسیب‌های ناشی از حمله‌ی قلبی می‌توانند حتی مغز را هم تحت تاثیر قرار دهند. اما اگر به سرعت به بیمار رسیدگی شود، آسیب‌هایی که ممکن است که بیمار وارد شود، کاهش پیدا می‌کند.

برای پیشگیری از ابتلا به سکته قلبی سالم زندگی کنید.
یکی از روش‌هایی که می‌توان از ابتلا به سکته‌ی قلبی نجات پیدا کرد، زندگی سالم است.

راه های پیشگیری از حمله قلبی کدامند؟

از آنجایی که زمان و سرعت درمان در میزان آسیب در حملات قلبی اهمیت بسیار زیادی دارد، راه‌های پیشگیری از بروز این حملات قلبی بسیار مهمتر است. در اغلب موارد می‌توان با یک رژیم غذایی بسیار سالم و تحت نظر پزشک متخصص مانع از حمله قلبی شد.

این کارها می‌تواند تا حدودی شانس بروز سکته قلبی را کاهش دهد:

  • ورزش‌کردن به صورت اصولی
  • کاهش وزن
  • کاهش مصرف مواد غذایی مضر و چرب
  • افزایش مصرف سبزیجات
  • کاهش مصرف تنقلات و شیرینی‌جات
  • حذف سیگار و الکل.

چکاپ‌های دوره‌ای تحت نظر پزشک متخصص قلب یکی از کارهایی است که می‌توان برای پیشگیری از حمله قلبی انجام داد. اگر زمینه‌های وراثتی یا خانوادگی حمله قلبی را دارید یا اینکه سن و شرایط زندگی شما به‌گونه‌ای است که می‌تواند زمینه‌ساز بروز سکته قلبی شود، باید زیر نظر یک متخصص قلب باشید. دنبال‌کردن این موارد برای تشخیص و پیشگیری می‌تواند اهمیت زیادی داشته‌باشد. می‌توانید مقاله راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی را مطالعه کنید.

سبک زندگی سالم، تغذیه مناسب، دوری از استرس و انجام چکاپ‌های دوره‌ای از مهم‌ترین کارها برای پیشگیری از سکته قلبی هستند.

رژیم غذایی پس از سکته قلبی شدید یا سکته قلبی خفیف چیست؟

نکته مهمی که در خصوص درمان و بهبود افراد درگیر با حملات قلبی وجود دارد، توجه به مراقبت‌هایی است که بعد از ترخیص و گذراندن دوره بیماری برای آنها ضرورت دارد. در خصوص این بیماران رژیم غذایی و سبک زندگی بعد از حمله قلبی بسیار مهم و حیاتی است.

برخی مواقع در کنار داروهای تجویز‌شده، یک سری داروهای گیاهی برای پیشگیری از سکته قلبی مجدد و حملات احتمالی بعدی تجویز می‌شود. در کنار داروها، رژیم غذایی هم اهمیت زیادی دارد.

در رژیم غذایی افراد مبتلا به بیماری قلبی یا افرادی که سکته کرده‌اند، روغن، چربی، قند، کربوهیدرات و مواردی از این دست جایی ندارد. این افراد هرگز مجاز به مصرف غذاهای فست‌فود و چرب نیستند. مصرف قند و شیرینی‌جات هم برای این دسته از افراد مجاز نیست.

بعد از حمله قلبی غذاهای چرب، فست‌فود، قند و شیرینی، گوشت قرمز و حتی لبنیات چرب را بایداز منوی غذایی خود حذف کنید.

مصرف گوشت قرمز و سفید باید برای این افراد بسیار کم و کنترل‌شده باشد. تا جای ممکن گوشت سفید به جای گوشت قرمز باید مصرف شود. حتی لبنیات پرچرب هم برای افرادی که یک حمله قلبی را پشت سر گذاشته‌اند، ممنوع است. مصرف نمک و شکر هم برای این افراد ممنوع است.

در عوض این افراد باید تا جای ممکن سبزی و میوه‌های تازه مصرف کنند. گوشت مصرفی آنها باید کم‌چرب باشد. مصرف آجیل و حبوبات می‌تواند مفید باشد. مصرف غلات کامل، روغن‌های گیاهی، غذاهای بخار‌پز و رژیمی بدون‌روغن، تخم‌مرغ و ماهی از غذاهایی است که بهتر است افراد دچار سکته قلبی مصرف کنند. برای مثال ماهی کبابی یا بخار پز می‌تواند بهترین غذا برای افراد درگیر با حمله قلبی باشد.

مواد غذایی در سکته قلبی موثر هستند.
موادی که می‌خورید در ابتلا به سکته موثر هستند.

تفاوت حمله قلبی و سکته قلبی چیست؟

سکته‌ی قلبی مشکلی است که در اثر اختلال در عملکرد الکتریکی قلب ایجاد می‌شود. اما حمله‌ی قلبی زمانی ایجاد می‌شود که یکی از سرخرگ‌هایی که به قلب خون می‌رساند، بسته می‌شود و نمی‌تواند به قلب به اندازه‌ی کافی خون برساند. بنابراین این اتفاق باعث آسیب به قلب می‌شود. البته که این دو اصطلاح در بیشتر موارد به جای یکدیگر استفاده می‌شوند و نمی‌توان گفت که چندان با هم فرق دارند. در نهایت این دو مشکل می‌توانند باعث مرگ شوند اگر به موقع رسیدگی به آنها انجام نشود.

تفاوت معده درد با درد قفسه سینه و سکته قلبی چیست؟

یکی از موارد بسیار شایعی که می‌تواند موجب بروز خطر سکته قلبی در بسیاری از افراد شود، عدم توجه به دردهایی است که در ناحیه قفسه سینه بروز می‌کند. افراد معمولا این دردها را با درد معده، سوزش سر دل و دردهای گوارشی اشتباه می‌گیرند.

تفاوتی که بین معده درد با درد قفسه سینه و سکته قلبی وجود دارد در این است که معمولا دردهای مربوط به گوارش بعد از غذا‌خوردن و هنگام دراز‌کشیدن بدتر می‌شوند. دردهای معده و سوزش سر دل معمولا بعد از مصرف داروهای گوارشی و داروهایی که اسید معده را کاهش می‌دهند، بهتر خواهند‌شد.

از همه مهمتر دردهای معده و سوزش سر دل معمولا همراه با دردهای دیگری مانند تنگی نفس و تیر کشیدن شانه چپ نیستند. درد قفسه سینه و سکته قلبی با تیر کشیدن شانه چپ همراه است. ضعف و خستگی و عرق سرد هم همراه دردهای معده ظاهر نمی‌شوند.

متاسفانه اشتباه گرفتن دردهای معده با دردهای قفسه سینه می‌تواند از عوامل مهم سکته قلبی در خواب باشند. چرا که معمولا به این دردها بی‌توجهی می‌شود. برای جلوگیری از حمله قلبی بهتر است تمام نشانه‌هایی که دائمی هستند و بهبود نمی‌یابند را جدی گرفته و با پزشک متخصص قلب و عروق در خصوص آنها مشورت کنید.

سیگار باعث سکته قلبی می شود.
یکی از مشکلاتی که ممکن است برای فرد سیگاری ایجاد شود، سکته‌ی قلبی است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

مرگ در اثر سکته قلبی یکی از علل اصلی مرگ در سراسر دنیاست. با توجه به سبک زندگی نادرست این روزها و افزایش استرس و فشارهای روانی در زندگی روزمره، حمله قلبی برای هیچ کسی دور از ذهن نیست. با آگاهی از عوامل خطر و علائم اولیه سکته قلبی و علائم سکته خاموش و همچنین آموزش CPR، گامی مثبت در جهت سلامت خودتان و اطرافیانتان برمی‌دارید.

اگر قبلا دچار سکته قلبی شده‌اید و یا عوامل خطر سکته قلبی را دارید، بهتر است قبل از سکته زیر نظر پزشک تخصص قلب و عروق باشید. برای پیدا کردن لیست بهترین پزشکان قلب و عروق می‌توانید از سایت دکترتو کمک بگیرید. با مشاوره تلفنی و مشاوره آنلاین می‌توانید از متخصصان کمک گرفته و از بروز مشکلات اساسی پیشگیری کنید.

ثبت نوبت اینترنتی از بهترین پزشکان متخصص قلب برای درمان و مراقبت سکته قلبی در شهرهای مختلف ایران:

 دکتر قلب تهران

دکتر قلب شیراز

دکتر قلب اصفهان

دکتر قلب کرج

دکتر قلب مشهد 

برای ثبت نوبت از دکتر متخصص قلب در  سایر شهرهای ایران به لیست دکتر متخصص قلب و عروق مراجعه کنید و با انتخاب شهر محل سکونت خود بصورت آنلاین نوبت رزرو کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

علائمی مانند خستگی مفرط و دائمی، بی‌خوابی، دردهای مداوم و غیرطبیعی در نواحی شکمی و قفسه سینه، آریتمی‌های قلبی، تپش قلب شدید و تنگی نفس در زمان انجام برخی از فعالیت‌ها یا حتی در زمان استراحت و خواب می‌تواند از علائم هشداردهنده قبل از شروع حمله قلبی باشد. با دنبال کردن هر یک از این نشانه‌ها و مشورت با پزشک می‌توان شانس و احتمال سکته را به میزان قابل‌توجهی کاهش داد.
بهتر است که بیماری‌های قلبی را در خود تشخیص دهید و از ابتلا به سکته پیشگیری کنید. آزمایش های چکاپ قلبی انتخاب خوبی برای تشخیص بیماری‌های قلبی هستند.

درد معده بعد از غذا‌خوردن و هنگام دراز‌کشیدن بدتر می شوند. معمولا دردهای معده و سوزش سر دل بعد از مصرف داروهای گوارشی و داروهایی که اسید معده را کاهش می‌دهند، بهتر می‌شوند.
از همه مهمتر دردهای معده و سوزش سر دل معمولا دردهای همراه دیگری مانند تنگی‌نفس و تیر‌کشیدن شانه چپ را ندارند. درد قفسه‌سینه و سکته قلبی به‌شدت با تیر‌کشیدن شانه چپ همراه است. ضعف و خستگی و عرق سرد هم همراه دردهای معده ظاهر نمی‌شوند.

برخی از داروها می‌توانند ایجاد حساسیت و آلرژی در فرد بکنند و خونرسانی به قلب را با مشکل مواجه کنند. این داروها می‌توانند باعث سکته‌ی قلبی شوند.

سم گیاه خرزهره می‌تواند چنین مشکلی را ایجاد کند.

باوجود اینکه سکته مغزی و سکته قلبی می‌توانند علائم شبیه به هم داشته‌باشند، تفاوت‌هایی هم در آنها مشاهده می‌شود. مثلا یکی از اصلی‌ترین و شایع‌ترین علائمی که ممکن است که در فردی که به حمله‌ی مغزی دچار می‌شود، دیده‌شود، سردرد شدید است. این درد شدید معمولا منفجرکننده است. در حالی‌که سکته‌ی قلبی در مواردی ممکن است که همراه با درد قفسه‌ی سینه هم دیده‌شود.

علائمی که در فردی که به دیابت مبتلا است و به سکته‌ی قلبی هم دچار می‌شود می‌تواند تغییراتی بکند. اما معمولا اصلی‌ترین علائمی که در فرد دیابتیک که به حمله‌ی قلبی دچار می‌شود شبیه به افراد دیگر است. همان‌طور که قبل‌تر هم به این علائم اشاره کردیم، شامل موارد زیر هستند:
• درد و سفتی در قفسه‌ی سینه
• ناراحتی و درد در قفسه‌ی سینه، فک، بازو و پشت
• تنگی نفس
• عرق کردن
• تهوع
• اضطراب و استرس

معمولا علائم سکته‌ی قلبی در افرادی که سن پایین‌تری دارند نسبت به سالمندان متفاوت‌تر است. اما تمامی علائمی که در مطالب بالاتر اشاره کردیم، در هر دو گروه سنی می‌توانند دیده‌شوند.

یکی از اصلی‌ترین تغییراتی که می‌تواند در فردی که به سکته‌ی قلبی مبتلا است، تغییر کند، مقدار تروپونین است. تروپونین I و T مقادیرشان جابه‌جا می‌شود. هنگامی که فرد علائم سکته‌ی قلبی را دارد یا ECG مختل دارد، دکتر آزمایش سطح تروپونین را درخواست می‌دهد.

علائم سکته‌ی قلبی در کرونا هم همانند علائمی است که در افرادی که به این بیماری مبتلا نیستند دیده می‌شود. فقط توجه داشته‌باشید که علائم را با بیماری کرونا اشتباه نگیرید و نسبت به آنها بی‌توجه نباشید.

کسانی که علائم سکته‌ی قلبی را دارند، باید بلافاصله از داروهایی که در این مطلب به آنها اشاره کردیم، استفاده کنند و با اورژانس تمای بگیرند.

بله. امروزه ۹۰٪ افرادی که سکته‌ی قلبی را تجربه می‌کنند، معمولا از آن جان سالم به در می‌برند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره سکته قلبی

  1. نیل گفت:

    سلام خسته نباشید من دو شب هست ناگهان سمت چپ قفسه سینه تیر میکشه و درد میکنه، نفس عمیق یا خمیازه هم بکشم درد تشدید میشه و فقط در حالت طاق باز میتونم بخوابم بنظر شما مشکل بنده چیست؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      علایم مشکلات قلبی عروقی و آنژین صدری دارید
      در اسرع وقت به پزشک تان مراجعه کنید
      تندرست باشید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/cardiologist

  2. سما گفت:

    سلام
    من زمانی که در مدرسه در کلاس هستم دچار این حال میشم که احساس می کنم قلبم داغ شده و تنگی نفس دارم .
    و گردنم هم درد می‌کنه ……….
    آیا خطر داره این حال بنده.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      علایم تپش قلب زیاد و رفلاکس دارید
      که هردو مورد باید چک شود
      بهتر است در صورت تکرار علایم به پزشک مراجعه کنید
      ممکن است خطرناک باشد