فنر قلب یا استنت چگونه گرفتگی عروق را درمان می‌ کند؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

فنر قلب یا استنت گذاری روشی ایمن برای برطرف کردن گرفتگی عروق است. در این روش وسیله‌ای شبیه به فنر داخل رگ قرار می‌گیرد و آن را باز می‌کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 12 دقیقه
فنر قلب یا استنت چگونه گرفتگی عروق را درمان می‌ کند؟

استنت یا فنر قلب لوله‌های توری کوچکی هستند که برای درمان عروق کرونر تنگ یا مسدود شده استفاده می‌شوند. فنز قلب معمولا از جنس پلیمر است و در یک روش کم‌تهاجمی به نام آنژیوپلاستی در شریان آسیب‌دیده قرار می‌گیرد. استنت‌ها به باز نگه داشتن سرخرگ، بهبود جریان خون و تسکین علائم بیماری قلبی کمک می‌کنند. اگر سابقه بیماری گرفتگی عروق را دارید، بهتر است قبل از اینکه اتفاقی بیافتد تحت نظر متخصص قلب و عروق برای فنر گذاشتن قلب قرار بگیرید. در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصصان قلب و عروق آشنا شوید و برای گرفتن نوبت اقدام کنید.

آنژیوپلاستی استنت چیست؟

فنر زدن قلب یعنی چه؟ به آنژیوپلاستی عروق کرونری، مداخله‌ی کرونری از راه پوست هم گفته می‌شود. از این روش، برای باز شدن گرفتگی عروق قلب استفاده می‌شود. در آنژیوپلاستی از یک کاتتر بالونی کوچک استفاده می‌شود. این بالن در رگ بسته‌شده قرار می‌گیرد و باعث رفع انسداد قلب می‌شود. در نتیجه جریان خون به قلب افزایش می‌یابد.

عمل آنژیوپلاستی اغلب با قرار دادن یک لوله‌ی سیمی کوچک به نام استنت ترکیب می‌شود. این استنت به باز کردن شریان کمک می‌کند و احتمال باریک‌شدن مجدد آن را کاهش می‌دهد. بیشتر استنت‌ها با دارو پوشانده شده‌اند (استنت دارویی) تا بتوانند شریان‌ها را باز نگه دارند. در این درمان از استنت فلزی و استنت دارویی استفاده می‌شود و به ندرت از استنت‌های فلزی برهنه استفاده می‌شود.

آنژیوپلاستی می‌تواند علائم انسداد شریان‌ها همچون درد قفسه سینه و تنگی نفس را بهبود بخشد. آنژیوپلاستی همچنین اغلب در هنگام بروز علائم حمله قلبی برای باز شدن سریع شریان مسدود‌شده و کاهش میزان آسیب به قلب استفاده می‌شود.

متن انگلیسی:
A stent is a tiny, expandable metal mesh coil.
ترجمه فارسی:
استنت یک سیم پیچ فلزی ریز و قابل انبساط است.

به نقل از سایت hopkinsmedicine

فرق بین آنژیوگرافی با استنت و بالن قلب چیست؟

تفاوت بالن و فنر قلب چیست؟ به دلیل اینکه اکثر مواقع این سه تکنیک پزشکی با هم انجام می‌شود، اکثر افراد فکر می‌کنند یک تکنیک هستند با نام‌های متفاوت. اگر بخواهیم فرق این سه مورد را به‌طور خلاصه بیان کنیم باید بگوییم که آنژیوگرافی قلب یعنی دیدن درون رگ‌ها. در آنژیوگرافی و استنت گذاری پزشک یک کاتتر را وارد رگ‌های اصلی می‌کند و با تزریق رنگ خاصی به درون رگ‌ها، وضعیت رگ‌های بدن را بررسی می‌کند.

اگر در طی آنژیوگرافی، متخصص قلب و عروق تشخیص داد که رگی در بدن بیمار گرفته است، ممکن است بالن قلب یا همان آنژیوپلاستی را تجویز کند. بالون زدن قلب چیست؟ بالن قلب، مثل یک بادکنک خالی از هوا به سر کاتتر وصل می‌شود و وقتی به قسمت مسدودشده قلب رسید، توسط پزشک باد می‌شود. در نتیجه مواد مسدودکننده رگ در آن بخش، کنار رفته و رگ باز می‌شود.

حال گاهی پزشک تشخیص می‌دهد، ممکن است مجددا این بخش از رگ مسدود شود و دیواره محکمی ندارد، استنت قلب را تجویز می‌کند. استنت قلب مانند لوله‌ای مشبکی است و به دیواره رگ کمک می‌کند تا محکم سرجایش بایستند و مواد در آن قسمت تجمع پیدا نکنند. استنت به همراه بالن قلب، درون رگ جاسازی می‌شود. پس از جایگذاری درست استنت، بالن خالی‌شده و به همراه کاتتر از رگ خارج می‌شود. اما استنت درون رگ بیمار باقی می‌ماند.

فرق بین آنژیوگرافی با استنت و بالن قلب چیست؟
عمل آنژیوپلاستی اغلب با قرار دادن یک لوله‌ی سیمی کوچک به نام استنت ترکیب می‌شود.

انواع استنت داخل عروق کرونری کدامند؟

اسنتنت قلب انواع مختلفی دارند که در این بخش هر یک را جداگانه بررسی می‌کنیم:

انواع استنت گذاری در قلبتوضیحات فنر گذاری در رگ قلب
استنت فلزی لختنوعی استنت کرونری ساخته شده از فلز (معمولاً فولاد ضد زنگ) بدون پوشش اضافی است.
استنت داروییاستنت دارویی با دارو (مانند داروهای ضد التهاب یا ضد لخته شدن) پوشانده می‌شود تا خطر باریک شدن مجدد شریان پس از آنژیوپلاستی را کاهش دهد.
استنت‌‌های مهندسی زیستیاستنت‌های عروق کرونر هستند که با استفاده از مواد بیولوژیکی، مانند داربست‌های مهندسی بافت، برای ارتقای یکپارچگی بهتر با بافت‌های بدن و کاهش عوارض طولانی‌مدت طراحی و ساخته می‌شوند.
بست‌‌های عروقی قابل جذب (BVS)بست‌های عروقی قابل جذب (BVS) نوعی استنت هستند که به‌تدریج حل شده و در طول زمان توسط بدن جذب می‌شوند.
استنت درمان دوگانه (DTS)استنت‌های دارویی در مقایسه با استنت‌های دیگر، مزایای بیشتری دارند.
انواع استنت داخل عروق کرونری کدامند؟

۱. استنت فلزی لخت

استنت فلزی لخت جزو اولین استنت‌های قلبی هستند. این استنت‌ها با فولاد ضدزنگ ساخته‌شده‌اند و پوشش خاصی ندارند. این استنت برای آنژیوپلاستی‌های جزئی استفاده می‌شود. پس از قرار دادن استنت در شریان، بافت اطراف آن باز می‌شود و فنر را در جای خود نگه‌می‌دارد. تنها عیب این استنت این است که بافت اسکار می‌تواند در اطراف آن رشد کند و شریان را دوباره مسدود کند.

مزایای این روش این است که برای آنژیوپلاستی سریع و آسان بهترین گزینه است و زمان موردنیاز برای رقیق‌کننده‌ی خون را کوتاه می‌کند.

۲. گذاشتن فنر قلب دارویی (DES)

برای جلوگیری از عوارض جانبی ناشی از استنت فلزی لخت، استنت دارویی استفاده می‌شود که پوشش شریان را عاری از بافت اسکار نگه می‌دارد. این استنت همچنین خطر تنگی مجدد شریان را کاهش می‌دهد اما ممکن است منجر به لخته شدن خون شود.

استنت دارویی از ایجاد بافت اسکار در پوشش شریان جلوگیری می‌کند و احتمال انسداد شریان را کاهش می‌دهد.

۳. استنت‌ های مهندسی زیستی

این استنت هیچ پوشش دارویی‌ ندارد و روند بهبود را تسریع می‌بخشد. این امر توسط آنتی‌بادی روی سطح استنت امکان‌پذیر می‌شود که سلول‌های پیش‌ساز اندوتلیال (EPCs) را جذب می‌کند. این سلول‌ها از مغز استخوان می‌آیند و فرایند بهبود طبیعی را ارتقاء می‌دهند.

۴. بست‌ های عروقی قابل جذب (BVS)

این استنت با یک پوشش آزاده‌کننده‌ی دارو بر روی یک پلتفرم بَست قابل‌حل پوشانده‌شده‌است که به‌مرور زمان جذب بدن می‌شود. این دارو از تنگی مجدد رگ جلوگیری می‌کند. بست به بخشی از بدن تبدیل می‌شود که احتمال انسداد مجدد را کاهش می‌دهد. بااین‌حال، روند بهبودی پس از این استنت بسیار کُند است.

۵. استنت درمان دوگانه (DTS)

استنت درمان دوگانه یکی از بهترین استنت‌ها است. این استنت تمام مشکلات و معایب استنت‌های دیگر را برطرف می‌کند. همچنین مزایای مشابهی با DES دارد و داروهای موجود در آن دارای فناوری بهبوددهنده‌ی فعال هستند.

پوشش دارویی در داخل و خارج این استنت احتمال التهاب و لخته‌شدن خون را کاهش می‌دهد، به طور فعال روند بهبود را ارتقاء می‌دهد، از تنگ شدن مجدد عروق جلوگیری می‌کند. استنت‌های دارویی در مقایسه با استنت‌های دیگر، مزایای بیشتری دارند.

انواع استنت داخل عروق کرونری کدامند؟
استنت فلزی لخت جزو اولین استنت‌های قلبی هستند.

چه کسانی نیاز به فنر قلب دارند؟

فنر زدن رگ قلب برای کاهش علائم بیمارانی استفاده می‌شوند که مبتلا به بیماری انسدادی شریان هستند و از درد/فشردگی قفسه سینه یا تنگی‌نفس رنج می‌برند و این حالات را در طول ورزش یا دوره‌های احساسات قوی تجربه می‌کنند. در برخی از بیماران ممکن است به‌جای جراحی بای پس از فنر زدن رگ قلب استفاده شود.

بیماران دیابتی با انسدادهای شریانی متعدد ممکن است از جراحی بای پس نتیجه‌ی بهتری دریافت کنند. فنر قلب در درمان گرفتگی رگ‌های قلب تاثیر بسزایی داشته و پس از باز کردن رگ، تا حدود زیادی از انسداد مجدد آن پیشگیری می‌کند. گرفتگی رگ قلب یکی از انواع بیماری‌های قلبی شایع است که در اکثر موارد در اثر نداشتن سبک زندگی سالم، ورزش‌نکردن ایجاد می‌شود. علائم گرفتگی رگ قلب امروزه بسیار شایع بوده و گریبان بیماران قلبی را گرفته است.

متن انگلیسی:
A heart stent can last as long as a person lives, so it will be with you for the rest of your life.
ترجمه فارسی:
استنت قلب می تواند تا زمانی که فرد زنده است دوام بیاورد، بنابراین تا آخر عمر با شما خواهد بود.

به نقل از سایت nhlbi

مزایای استنت گذاری قلب چیست؟

استنت گذاری یا فنر زدن قلب در اکثر افراد باعث بهبود کیفیت زندگی می‌شود. ترکیب آنژیوپلاستی و استنت قلب می‌تواند زندگی فرد را نجات دهد، خصوصا زمانی که بلافاصله پس از حمله‌ی قلبی انجام شود.

این روش می‌تواند به طور قابل‌توجهی جریان خون را بهبود بخشد و از آسیب بیشتر به ماهیچه‌های قلب و بیماری آترواسکلروز جلوگیری کند. همچنین می‌تواند علائم بیماری قلبی مانند درد قفسه‌ی سینه (آنژین) و تنگی نفس را بهبود بخشد. در بسیاری از موارد بلافاصله مزایای اسنتنت گذاری را احساس خواهید کرد.

در برخی موارد، با استنت گذاری ممکن است دیگر نیازی به جراحی بای پس سرخرگ کرونری وجود نداشته باشد. استنت گذاری نسبت به جراحی بای پس، به میزان کمتری تهاجمی است و زمان بهبودی آن هم خیلی کوتاه‌تر است. بهبودی پس از استنت قلب تنها چند روز طول می‌کشد، درحالی‌که بهبودی پس از جراحی بای پس ممکن است شش هفته یا بیشتر طول بکشد.

آیا فنر قلب خطرناک است؟

قبل از عمل، با بهترین متخصص قلب و عروق مشورت کن!

چرا آنژیوپلاستی استنت انجام می شود؟

آنژیوپلاستی برای درمان تجمع پلاک‌های چربی در عروق خونی قلب استفاده می‌شود. این تجمع نوعی بیماری قلبی است که به تصلب شرایین معروف است. آنژیوپلاستی استنت ممکن است یک گزینه‌ی درمانی مناسب برای شما باشد، اگر:

  • مصرف دارو یا تغییر در سبک زندگی را امتحان کرده‌اید اما سلامت قلبتان را بهبود نداده‌اند.
  • در ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه (آنژین) دردی دارید که در حال تشدید‌شدن است.
  • دچار حمله قلبی شده‌اید. آنژیوپلاستی می‌تواند سریعا یک رگ مسدودشده را باز کند و آسیب به قلب را کاهش دهد.

اگرچه طول عمر بیماران آنژیوپلاستی افزایش می‌یابد اما آنژیوپلاستی برای همه مناسب نیست. بسته به شدت بیماری قلبی و سلامت کلی شما، پزشک ممکن است تشخیص‌دهد که جراحی بای پس سرخرگ کرونری برای شما بهتر از آنژیوپلاستی است. در موارد زیر ممکن است نیاز به جراحی بای پس سرخرگ کرونری داشته باشید. اگر:

  • شریان اصلی که خون را به سمت چپ قلب می‌آورد باریک است.
  • ماهیچه‌ی قلبتان ضعیف است.
  • به دیابت و چندین انسداد شدید در سرخرگ‌ها مبتلا هستید.

در جراحی بای پس سرخرگ کرونری، قسمت مسدودشده‌ی سرخرگ با استفاده از یک رگ خونی سالم از قسمت دیگری از بدن، بای پس می‌شود.

استنت گذاری قلب چگونه انجام می‌ شود؟ (فنر گذاشتن در قلب چگونه است)

پزشک می‌تواند فنر قلب را تحت بی‌حسی موضعی قرار دهد. ابتدا یک برش کوچک در کشاله‌ی ران، بازو یا گردن بیمار ایجاد می‌شود. سپس یک کاتتر با استنتی که یک بالون در سر آن قرار دارد را به درون رگ و محل انسداد هدایت می‌کنند.

برای هدایت کاتتر از رنگ‌ها و مانیتورهای مخصوص استفاده می‌شود. زمانی که کاتتر به ناحیه باریک یا مسدود شده‌رسید، بالون باد می‌شود. این کار باعث بزرگ‌شدن استنت و کشیدگی شریان می‌شود که منجر به افزایش جریان خون می‌شود. در نهایت، پزشک بالون را خالی می‌کند، کاتتر را خارج می‌کند و استنت را در همان قسمت رها می‌کند.

همان‌طور که در فیلم و عکس فنر قلب مشخص است، در طی این عمل یک فیلتر به طور آزادانه از شل شدن و شناور شدن پلاک‌ها و لخته‌های خون در جریان خون جلوگیری می‌کند. پس از استنت‌گذاری باید داروهایی را مصرف کنید تا از شکل‌گیری لخته داخل استنت جلوگیری کنید. زمانی که شریان شروع به ترمیم شدن می‌کند، بافت با مش استنت ادغام می‌شود و به شریان قدرت می‌بخشد.

همان‌طور که در بالا اشاره شد بیشتر متخصصین قلب و عروق از استنت‌های دارویی استفاده می‌کنند. این استنت‌ها برای کاهش خطر تنگی مجدد شریان‌ها، با دارو پوشانده شده‌اند تا در طول زمان داروی خاصی را آزاد کنند. تنگی مجدد زمانی اتفاق می‌افتد که شریان‌ها دوباره باریک شوند.

استنت گذاری قلب چگونه انجام می‌ شود؟
زمانی که کاتتر به ناحیه باریک یا مسدود شده‌رسید، بالون باد می‌شود.

پس از قرار دادن استنت چه اتفاقی می‌ افتد؟

ممکن است در محل برش کمی درد احساس کنید. مسکن‌های خفیف می‌توانند این را تسکین دهند. ممکن است پزشک داروهای ضدانعقاد را برای جلوگیری از لخته‌شدن خون تجویز کند.

پزشکتان از شما می‌خواهد که یک شب را در بیمارستان بمانید تا پزشک اطمینان حاصل کند که هیچ عارضه‌ای وجود ندارد. اگر به دلیل حمله‌ی قلبی یا سکته به فنر زدن رگ قلب نیاز داشتید، لازم است مدت زمان بیشتری در بیمارستان بمانید.

وقتی به خانه برگشتید، مایعات زیادی بنوشید و فعالیت بدنی را برای مدتی محدود کنید. مطمئن شوید که تمام دستورالعمل‌های پزشک را دنبال می‌کنید.

فنر قلب چند سال دوام دارد؟

طول عمر فنر یا استنت قلب بسیار زیاد است. در صورت استفاده از بهترین برند استنت قلب نیازی به تعویض استنت قلب ندارید و تا آخر عمر در بدن بیمار باقی می‌ماند.

فنر قلب را بیشتر بشناسید.

چگونه برای عمل استنت قلب آماده شوم؟

آماده شدن برای فنر زدن رگ قلب، بستگی به نوع استنت مورد استفاده دارد. شما می‌توانید طبق مراحل زیر برای یک عمل استنت‌گذاری قلب آماده‌شوید:

  • در مورد داروها، گیاهان یا مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید به پزشک خود اطلاع دهید.
  • از مصرف داروهایی (همچون آسپرین، کلوپیدوگرل، ایبوپروفن و ناپروکسن) که لخته‌شدن خون را سخت‌تر می‌کنند، بپرهیزید. البته پزشک دستورات لازم در این مورد را به شما خواهد داد.
  • دستورالعمل‌های پزشکتان در مورد رژیم دارویی را به دقت دنبال کنید.
  • اگر سیگار می‌کشید، آن را ترک کنید.
  • در صورت وجود هرگونه بیماری (از جمله سرماخوردگی یا آنفولانزا) پزشکتان را در جریان قرار دهید.
  • شب قبل از عمل، آب یا مایعات دیگری ننوشید.
  • هر دارویی که پزشکتان تجویز کرده را مصرف کنید.
  • زودتر به بیمارستان بروید تا زمان کافی برای آماده‌شدن داشته باشید.
  • هر دستورالعمل دیگری که پزشکتان به شما می‌دهد را دنبال کنید.

قبل از انجام عمل در محل برش، داروی بی‌حس‌کننده دریافت خواهید کرد. همچنین داروهای درون وریدی (IV) دریافت خواهید کرد که به شما کمک می‌کنند در طول عمل آرام باشید. مشاهده فیلم فنر زدن قلب به شما کمک خواهد کرد.

آیا گذاشتن فنر قلب روش مناسبی برای شماست؟

از باتجربه‌ترین متخصص مشورت بگیر!

اقدامات مراقبتی بعد از استنت گذاری (مراقبتهای بعد از فنر گذاشتن قلب)

مراقبت از فنر قلب به کاهش خطر نیاز به استنت‌های بیشتر در آینده می‌انجامد. برای این منظور لازم است اقداماتی را انجام دهید که شامل موارد زیر است:

  • حداقل ۲۴ تا ۴۸ ساعت محل استنت را خشک نگه دارید.
  • جای زخم را بررسی کنید تا از عدم وجود آلودگی مطمئن شوید. در صورت خونریزی، تغییر رنگ، گرم یا قرمز شدن محل قرارگیری استنت یا مشاهده‌ی هرگونه درناژ، پزشک را در جریان بگذارید.
  • در صورت مشاهده‌ی خونریزی در نقطه ورود کاتتر، صاف دراز بکشید و به محل موردنظر فشار وارد کنید، درخواست کمک کنید و با پزشک تان تماس بگیرید.
  • آب فراوان بنوشید.
  • از انجام ورزش‌های شدید بپرهیزید. بهتر است ورزش‌هایی با شدت متوسط ​​همچون راه‌رفتن روی سطح صاف را شروع کنند.
  • باید حداقل تا یک هفته از فعالیت‌های جنسی خودداری کنید.
  • حداقل تا یک هفته شنا یا حمام نکنید تا از درد بعد از گذاشتن فنر در قلب جلوگیری شود.
  • اجازه دهید دیگران به شما کمک کنند تا زمانی که احساس بهبودی کنید.
  • اگر احساس ناراحتی می‌کنید با دوستان یا اطرافیانتان صحبت کنید. احساس افسردگی پس از یک عمل پزشکی بسیار رایج است.
  • اگر درد زیاد در ناحیه‌ی قفسه‌ سینه و معده حس کردید، مشکلات تنفسی داشتید یا نوبت عمل باز قلب دارید، به پزشک مشورت کنید.
  • در جلسات مراجعه‌ی بعد از استنت قلب شرکت کنید. سعی کنید از نظر جسمی فعال‌تر باشید و وزن سالمی را حفظ کنید.
  • اگر از بیماری‌های دیگر (همچون دیابت و فشارخون بالا) رنج می‌برید، آن‌ها را درمان کنید.
  • خودتان را از استرس دورنگه دارید.

بعد از اسنتنت قلب چه غذاهایی بخوریم؟ (تغذیه بعد از گذاشتن فنر در قلب)

یکی از اقدامات ضروری برای بیمارانی که دارای استنت قلب هستند این است که یک رژیم غذایی سالم برای قلب داشته باشند و از تغذیه بعد از فنر گذاشتن قلب به‌خوبی آگاه باشند. حتی تغییرات کوچک در رژیم غذایی، می‌توانند تفاوت بزرگی در سلامت قلبتان ایجاد کنند. می‌توانید با این مراحل ساده شروع کنید، اما حتما قبل از ایجاد هر گونه تغییر در رژیم غذایی خود با پزشکتان مشورت کنید تا بتوانید برنامه‌ای را پیدا کنید که برای شما عملکرد بهتری دارد.

بعد از عمل فنر رگ قلب این موارد را در رژیم غذایی خود رعایت کنید:

  • غذاهای حاوی غلات سبوس‌دار را به میزان بیشتری مصرف کنید.
  • تنوعی از میوه‌ها و سبزیجات را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.
  • مصرف قند و نمک (سدیم) را کاهش دهید.
  • میزان مصرف غذاهای پرچرب مانند گوشت قرمز و پنیر را محدود کنید.
  • مصرف چربی‌های بد را کم کنید. چربی‌های مضر می‌توانند میزان کلسترول مضر LDL (بد) در خون را افزایش دهند و میزان کلسترول مفید HDL را کاهش دهند. چربی‌های بد شامل چربی‌های اشباع و ترانس هستند و معمولا در دمای اتاق جامد می‌شوند (همچون کره و روغن‌های جامد قنادی).
  • کلسترول خوب را جایگزین چربی‌های بد کنید. چربی‌های خوب سطح کلسترول LDL را افزایش نمی‌دهند و هنگامی که به میزان مناسب مصرف شوند، مزایایی برای سلامتی دارند. چربی‌های خوب شامل چربی‌های غیراشباع هستند که معمولا در دمای اتاق مایع هستند (همچون روغن‌های آفتاب‌گردان، سویا، ذرت و زیتون).
بعد از اسنتنت قلب چه غذاهایی بخوریم؟
میزان مصرف غذاهای پرچرب مانند گوشت قرمز و پنیر را محدود کنید.

خطرات و عوارض جانبی استنت قلب چه هستند؟

همچون بسیاری از عمل‌های پزشکی دیگر، ممکن است واکنش آلرژیک به داروها یا مواد مورد استفاده برای آنژیوپلاستی و استنت قلب را تجربه کنید. آنژیوپلاستی همچنین می‌تواند باعث خونریزی، آسیب به رگ خونی یا قلب یا ضربان قلب نامنظم شود.

سایر عوارض بعد از عمل فنر قلب عبارتند از:

  • حمله‌ی قلبی
  • نارسایی کلیه
  • سکته‌ی مغزی از عوارض استنت قلب.

پس از این اسنتنت گذاری ممکن است بافت اسکار در داخل استنت ایجاد شود. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است به یک جراحی دوم یا جراحی قلب باز برای پاک‌سازی آن نیاز باشد زیرا این مورد از مهمترین عوارض فنر گذاشتن در قلب است.

همچنین خطر تشکیل لخته‌های خون در فنر زدن رگ قلب وجود دارد که از مضرات استنت قلب محسوب می‌شود. برای جلوگیری از بروز این اتفاق باید داروهایی که پزشک تجویز می‌کند را مصرف کنید. در صورت تجربه‌ی هرگونه درد در ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه، فورا به پزشکتان اطلاع دهید.

استنت قلب چیست؟
فنر یا استنت قلب چیست؟

عوارض استفاده طولانی مدت از فنر قلب چیست؟

اکثر استنت‌ها یا فنر گذاری قلب به‌طور دائم در شریان باقی می‌مانند تا آن را باز نگه دارند و از نابودشدن شریان و بروز عوارض بالقوه‌ی مهلک جلوگیری کنند. از طرف دیگر، برخی از استنت‌ها موقتی هستند. ممکن است پزشکان از استنت‌های داروهایی خاصی استفاده کنند که به تجزیه‌ی پلاک یا جلوگیری از ایجاد آن کمک می‌کنند. این استنت‌ها به‌مرور زمان حل می‌شوند.

درحالی‌که فنر زدن رگ قلب ممکن است علائمی مانند درد قفسه‌ی سینه را تسکین دهد، اما درمانی برای سایر مشکلات زمینه‌ای مانند تصلب شرایین و بیماری عروق کرونری قلب نیست. افرادی که از بیماری‌های قلبی رنج می‌برند، لازم است اقدامات مراقبتی لازم را انجام‌دهند؛ حتی با وجود فنر زدن رگ قلب.

عوارض استفاده طولانی مدت از فنر قلب چیست؟
اکثر استنت‌ها یا فنر گذاری قلب به‌طور دائم در شریان باقی می‌مانند تا آن را باز نگه دارند.

آیا انجام MRI برای افرادی که در بدنشان استنت وجود دارد بی خطر است؟

پاسخ کوتاه به این سوال این است که به طور کلی MRI قلب در این شرایط بی‌خطر است. در دهه‌ی گذشته مراکز تخصصی، مطالعات متعددی را در مورد بیمارانی که پس از قرار دادن استنت‌های کرونر تحت MRI قلب قرار گرفتند، انجام دادند و هیچ گونه افزایش خطر بروز عوارض جانبی در این افراد مشاهده نشد. البته تفاوت‌های فنی جزئی در مدل‌های مختلف استنت‌های کرونر وجود دارد.

انجمن قلب آمریکا هم از ایمنی MRI قلب در بیماران دارای فنر قلب حمایت می‌کند. این توصیه‌ها بیان می‌کنند که در هر دو دستگاه ام‌آرآی ۱.۵ تسلا یا ۳ تسلا ایمنی وجود دارد. این دو دستگاه انوعی از اسکنرهایی هستند که اغلب برای تحقیقات قلبی استفاده می‌شوند. در آزمایش‌های آزمایشگاهی، افزایش درجه حرارت استنت‌های دارای همپوشانی یا استنت‌هایی که به‌طور هم‌راستا در محیط MRI قرار می‌گیرند کمتر از ۱-۲ درجه‌ی سانتیگراد است که مضر تلقی نمی‌شود.

اکثر مراکز تخصصی در حال حاضر اظهار کرده‌اند که انجام MRI قلب حتی بلافاصله پس از قرار دادن فنر قلب کرونر بی‌خطر است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

پزشکان معمولا از فنر قلب‌ها برای باز کردن شریان‌ها و جلوگیری از عوارض جانبی ناشی از بیماری عروق کرونر قلب و سایر بیماری‌ها استفاده می‌کنند. دقت داشته باشید که استنت بیماری قلبی شما را درمان نمی‌کند. بلکه یک راه‌حل موقت است. بعد از استنت گذاری شما باید روند درمان و یک سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید تا از انسداد مجدد عروق جلوگیری کنید. درحالی‌که فنر قلب ممکن است تسکین‌دهنده باشد، اما تنها بخشی از یک برنامه‌ی درمانی است. حتی با وجود استنت، احتمال بروز عوارض جانبی شدیدی وجود دارد.

برای عمل استنت قلب باید به لیست بهترین پزشکان قلب و عروق یا دکتر قلب و عروق آنلاین مراجعه کنید. برای گرفتن نوبت دکترهای قلب و عروق خوب به وب‌سایت دکترتو مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصصان قلب و عروق آشنا شوید، به صورت اینترنتی نوبت بگیرید و یا از خدمات مشاوره تلفنی و مشاوره انلاین با پزشکان استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

استنت‌ها به نحوی طراحی شده‌اند که به طور دائم در بدن شما بمانند.

کل این فرایند با احتساب MRI، ممکن است تا ۴ ساعت طول بکشد.

بله، در صورت استفاده از بهترین برند استنت قلب، تا انتهای عمر همراه فرد خواهد بود.

خیر، استنت در رگ قلب ثابت می‌ماند.

می‌تواند نارسایی قلبی را درمان کند. این دستگاه به دیواره‌های بطن چپ، محفظه پمپاژ اصلی قلب فشار می‌آورد تا به گسترش و پر شدن آن از خون کمک کند.

استنت رگ قلب در داخل رگ‌های خونی اصلی بدن و قلب قرار می‌گیرند و قویترین باز کننده عروق هستند.

اگر فنر قلب آزاد‌کننده‌ی داروی پلیمری و قابل جذب دارید، پلیمر همچون دی‌اکسیدکربن و آب از طریق فرایندهای متابولیک طبیعی از بدن دفع می‌شود.

پس از قرارگرفتن توسط پزشک، استنت به‌خودی‌خود حرکت نمی‌کند. فنر قلب طوری ساخته شده است که زنگ نزند.

پزشک به شما می‌گوید که چه فعالیت‌های بدنی برای شما مناسب هستند و چه زمانی می‌توانید با خیال راحت فعالیت‌های خود را از سر بگیرید.

بیمارانی که از فنر قلب استفاده می‌کنند می‌توانند هنگام سفر احساس اعتماد و امنیت داشته باشند. بهتر است هنگام سفر کارت مخصوص استنت خود را همراه داشته باشید. این کارت به پرسنل پزشکی هشدار می‌دهد که فنر قلب در بدنتان دارید.

خیر، فنر قلب کرونری شما آلارم‌های فلزیاب را راه‌اندازی نمی‌کند و می‌توانید با خیال راحت از میان آن‌ها عبور کنید.

پزشک برای کمک به کاهش خطر بروز حوادث قلبی در آینده، انجام تغییراتی در رژیم غذایی‌تان را توصیه می‌کند. پزشک تان ممکن است یک رژیم غذایی کم‌چرب و کم کلسترول را برای کمک به کاهش سطح چربی در خون و کاهش خطر پیشرفت بیماری شریان کرونری (CAD) تجویز کند.

اگر احساس درد داشتید، فورا به متخصص قلب یا مرکزی که عمل را انجام داده‌اید اطلاع دهید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره فنر قلب

  1. بنده خدا گفت:

    مقاله از ۵ نمره ۴ و ۹۹ میگیره. هر که هیچگونه اطلاعاتی در باره استنت و آنژیو و بیماری قلبی بطور کلی نداشته باشه با این مقاله‌ی آگاهی کلی و عمومی و شایسته و بدردبخور بدست میاره. ممنون از نگارنده مقاله گونه ی علمی اتان.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از توجه و امتیاز شما
      تندرست باشید

  2. رضا جاویدی گفت:

    سی تی آنژیو انجام دادم فقط در lad قسمت میانی ۵۰ تا ۶۰ درصد تنگی عروق با پلاک غیر کلسیفاید دارم بقیه عروق کاملا نرمال است.۴۴ سال دارم.علامت ظاهری مثل درد قفسه یا تتگی نفس خاصی ندارم.آیا آنژیو گرافی لازم است؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      برای احتساط از اکو هم استفاده کنید تا در صورت آریتمی یا دیس‌ریتمی درمان را اغاز نمایید

  3. محمد هاشم اسماعیل زاده گفت:

    سلام. آنژیوگرافی کرده ام . پزشک می گوید استنت قبلی را لخته های خون مسدود کرده است . دارو برای رقت خون و گشودن عروق داده است. دو ماه است که استفاده کرده ام .اما باز هم تنگی نفس و درد روی سینه و پشت و زیر بازو دارم. لطفا راهنمایی فرمایید.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      درمان غلظت خون کمی زمان بر است
      سر وقت دارو مصرف کنید
      تحت نظر همیشگی پزشک باشید

  4. محمد هاشم اسماعیل زاده گفت:

    سلام. آنژیوگرافی کرده ام . پزشک می گوید استنت قبلی را لخته های خون مسدود کرده است . دارو برای رقت خون و گشودن عروق داده است. دو ماه است که استفاده کرده ام .اما باز هم تنگی نفس و درد روی سینه و پشت و زیر بازو دارم. لطفا راهنمایی فرمایید.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      درمان غلظت خون کمی زمان بر است
      سر وقت دارو مصرف کنید
      تحت نظر همیشگی پزشک باشید

  5. حسین گفت:

    سلام و تشکر از توضیحات مفصل شما

  6. کیانی گفت:

    میشه یک سایت معتبر در این خصوص معرفی کنید؟ ،چون من زیاد آگاهی ندارم از سایت ها
    ممنون

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      منابع این مطلب انتهای آن اضافه شده است.

  7. ناشناس گفت:

    سلام ممنون از اطلاعات مفیدتون معمولا در ایران از چه نوع استنت استفاده میشود

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بسته به نوع و محل گرفتگی استنت ممکنه فرق داشته باشه.

  8. کاظم گفت:

    باسلام و احترام. مطالب خیلی مفید و آموزنده بود. تشکر از شما.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      ممنون از لطف شما.

  9. احمدی گفت:

    مطلب بسیار مفید و طوری بیان شده که بدون داشتن تخصص هم میشه متوجه شد.سپاس که این مطالب را جهت آگاهی هر بیشتر فراهم کردید و در مواقعی دغ دغه های ذهنی را آرام میکنید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممنون از همراهی شما. خوشحالیم مطالب مفید واقع شده است.

  10. ویداخان گفت:

    از مطلب بسیار مفیدتون متشکرم ، توضیحات خیلی کافی بودن و باعث افزایش اطلاعات در تمام این حوزه بود .سپاس

    1. کیانی گفت:

      سلام خیلی ممنون از معلومات مفید شما
      یک مقاله میخواستم در مورد کاربرد هوش مصنوعی در قلب و عروق

      1. همیار دکترِتو گفت:

        دوست عزیز
        برای داشتن مقاله در این خصوص میتونید از سایت های معتبر چاپ مقالات سرچ کنید.