راهنمای آمادگی و انجام آنژیوگرافی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آنژیوگرافی یک روش تصویربرداری پزشکی است که از اشعه ایکس و رنگ کنتراست برای تجسم و ارزیابی وضعیت رگ‌های خونی، به ویژه رگ‌های کرونری قلب، استفاده می‌کند. آنژیو با تشخیص و تعیین محل انسداد، باریک شدن شریان‌ها را تشخیص می‌دهد تا روش‌های بعدی مانند استنت گذاری یا آنژیوپلاستی برای بازگرداندن جریان خون و بهبود سلامت قلب به‌خوبی انجام شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 13 دقیقه
راهنمای آمادگی و انجام آنژیوگرافی

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

ادامه پادکست را می‌توانید در این بخش گوش دهید:

آنژیوگرافی روشی است که از کنتراست اشعه ایکس برای مشاهده رگ‌های خونی در بدن شما استفاده‌می‌کند. رگ‌های خونی به وضوح در عکس‌برداری معمولی با اشعه ایکس نشان داده‌نمی‌شوند، بنابراین ابتدا باید یک رنگ مخصوص به خون شما تزریق شود. این کار، رگ‌های خونی شما را برجسته می‌کند و به دکتر قلب اجازه می‌دهد تا هر گونه مشکلی را ببیند. اگر برای آزمایش آنژیوگرافی به دنبال بهترین متخصص قلب و عروق هستید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.

تاریخچه آنژیوگرافی چیست؟ (آنژیوگرافی مغز یا آنژیوگرافی قلب چیست)

آنژیوگرافی قلب به انگلیسی Cardiac angiography برای اولین بار در سال ۱۹۲۷ توسط پزشک و متخصص مغز و اعصاب پرتغالی Egas Moniz در دانشگاه لیسبون توسعه پیدا کرد. هدف ایگاز مانیس انجام آنژیوگرافی مغزی با اشعه ایکس متضاد به‌منظور تشخیص انواع بیماری‌های عصبی مانند تومورها، بیماری شریان‌ها و بیماری شریان محیطی بود. از‌این‌رو مونیز به‌عنوان پیشگام در این زمینه شناخته‌می‌شود.

او اولین آنژیوگرافی مغزی را در سال ۱۹۲۷ در لیسبون انجام‌داد. در واقع، بسیاری از تکنیک‌های آنژیوگرافی فعلی توسط پرتغالی‌ها در دانشگاه لیسبون توسعه داده‌شده‌اند. به‌عنوان مثال در سال ۱۹۳۲ لوپو دِ کاروالیواولین، آنژیوگرافی ریه را از‌طریق سوراخ وریدی عضو فوقانی انجام‌داد. همچنین اولین کاووگرام در سال ۱۹۴۸ توسط سوزا پریرا اجرا شد.

تکنیک دسترسی رادیال برای آنژیوگرافی در سال ۱۹۵۳ ارائه شد. دقیقا هنگامی‌که ادواردو پریرا، برای اولین بار شریان رادیال را برای انجام آنژیوگرافی کرونری کانول کرد. با معرفی تکنیک سلدینگر در سال ۱۹۵۳، این روش به‌طور قابل‌توجهی ایمن‌تر شد. زیرا نیازی به دستگاه‌های تیز مقدماتی برای قرار‌گرفتن در لومن عروقی نبود. امروزه با انجام دادن این جراحی به نسبت ساده، از انجام عمل قلب باز در برخی از موارد، پیشگیری می‌شود.

۱. آنژیوگرافی به انگلیسی چیست؟

 آنژیوگرافی کرونری یک عکس اشعه ایکس از شریان‌های قلب است و میزان و شدت هر بیماری قلبی را نشان‌می‌دهد و می‌تواند به پزشک کمک‌می‌کند تا بفهمد قلب شما چقدر خوب کار‌می‌کند. Angiography عبارت انگلیسی آنژیوگرافی است که به معنی انجام تصویربرداری ایکس ری از رگ‌های بدن است. آنژیو به معنی عروق است و گرافی هم به معنی تصویربرداری. پس با آنژیوگرافی می‌توان تصویر عروق را داشته‌باشیم.

تاریخچه آنژیوگرافی چیست؟
آنژیوگرافی مغزی تصاویری تولید‌می‌کند که می‌تواند به پزشک کمک‌کند تا انسداد یا سایر ناهنجاری‌ها را در رگ‌های خونی سر و گردن شما پیدا کند.

۲. فرق بین آنژیوگرافی با استنت و بالن قلب چیست؟

آنژیوگرافی با استنت dh فنر گذاشتن قلب شامل استفاده از اشعه ایکس و رنگ کنتراست برای تجسم شریان‌های مسدود شده و به دنبال آن قرار دادن استنت برای باز نگه داشتن شریان است.

آنژیوپلاستی با بالون زدن قلب، که آنژیوپلاستی عروق کرونر از راه پوست (PTCA)هم نامیده می‌شود، از یک کاتتر با نوک بالونی برای گشاد کردن شریان باریک و بازگرداندن جریان خون استفاده می‌کند.

استنت‌ها همراه با آنژیوپلاستی با بالون برای کمک به حفظ باز بودن شریان استفاده می‌شوند. تفاوت اصلی در این ۲ تکنیک این است که استنت گذاری بر باز نگه داشتن شریان تمرکز دارد، در حالی که آنژیوپلاستی با بالون در گشاد کردن شریان کاربرد دارد.

۳. تفاوت آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی چیست؟

آنژیوگرافی ثبت و آنالیز پزشکی یک رگ خونی است که به‌درستی کار نمی‌کند. آنژیوپلاستی فرآیند بازکردن انسداد یک رگ خونی یا شریان مسدود است. آنژیوگرافی با دستگاه اشعه ایکس تخصصی و ید انجام‌می‌شود و آنژیوپلاستی با کاتتر بالون انجام‌می‌شود. طول عمر بیماران آنژیوپلاستی به نسبت زیاد است و این روش برای بهبود جریان خون به قلب و تسکین علائم انسداد عروق، مانند درد قفسه سینه (آنژین صدری) بسیار موثر است.

متن انگلیسی:
The term “angioplasty” means using a balloon to stretch open a narrowed or blocked artery.
ترجمه فارسی:
اصطلاح “آنژیوپلاستی” به معنای استفاده از بالون برای باز کردن شریان باریک یا مسدود شده است.

به نقل از سایت nhs

انواع آنژیوگرافی چیست؟

بسته به اینکه کدام قسمت از بدن مورد بررسی قرار می‌گیرد، انواع مختلفی از آنژیوگرافی یا بهترین آزمایش برای قلب وجود‌دارد. انواع متداول آنژیوگرافی عبارتند از:

انواع روش‌های آنژیوگرافی عروق کرونریروش انجام
آنژیوگرافی عروق کرونراز انواع آنژیوگرافی قلب و مراحل آنژیو قلب که برای بررسی قلب و عروق خونی مجاور جهت تشخیص بیماری قلبی و عروقی
انژیوگرافی مغزیبرای بررسی عروق خونی داخل و اطراف مغز
آنژیوگرافی ریهبررسی رگ‌های خونی تامین‌کننده ریه‌ها
آنژیوگرافی کلیهبررسی رگ‌های خونی تامین‌کننده کلیه‌ها
روش آنژیو قلب

۱. سی تی آنژیوگرافی عروق کرونر

گاهی اوقات ممکن است در آنژیوی قلب، به‌جای اشعه ایکس، از سی‌تی‌اسکن یا MRI استفاده‌شود. به این موارد ct آنژیوگرافی یا آنژیوگرافی ام آر آی می‌گویند. ام آر آنژیوگرافی چیست؟ در این روش هم هدف تصویربرداری از عروق خونی است. زیرا بافت‌های نرم از جمله عروق خونی در اکثر روش‌های تصوربرداری به‌خوبی نشان داده‌نمی‌شوند اما دستگاه آنژیوگرافی با این روش می‌تواند کمک‌کننده باشد.

تفسیر جواب سی تی آنژیوگرافی قلب

جواب سی تی آنژیو قلب چقدر طول میکشد؟ سی تی آنژیوگرافی یکی از انواع عمل‌های تشخیصی و درمانی است که برای تشخیص و درمان بسیاری از بیماری‌های قلبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تفسیر سی تی آنژیوگرافی قلب نمی‌تواند به سادگی انجام شود. درواقع برای بررسی و تفسیر آن، باید از دکتر قلب کمک بخواهید و نمی‌توانید خودتان جواب آن را تفسیر کنید.

در این برگه وضعیت و موقعیت رگ‌های بخش مورد نظر توصیف شده‌اند و با مطالعه‌ی این گزارش، دکتر متوجه مشکل شما می‌شود. به خاطر داشته‌باشید که نمی‌توانید بدون اینکه این مسئله را به دکتر متخصص واگذار کنید، جواب سی تی آنژیوگرافی خود را تفسیر کنید. می‌توانید از مشاوره آنلاین یا مشاوره تلفنی دکتر قلب کمک بگیرید.

انواع آنژیوگرافی چیست؟
گاهی اوقات ممکن است در آنژیوی قلب، به‌جای اشعه ایکس، از سی‌تی‌اسکن یا MRI استفاده‌شود.

۲. آنژیوگرافی قلب (عروق کرونر)، آنژیوگرافی قلب از طریق دست

یکی از رایج‌ترین آنژیوگرافی‌هایی که انجام می‌شود، مشاهده عروق کرونری قلب است. انژیو گرافی قلب جزو روش‌های اصلی تشخیص بیماری قلبی است. در این روش از یک لوله بلند، نازک و منعطف به نام کاتتر برای تزریق ماده‌ی کنتراست اشعه ایکس در ناحیه موردنظر استفاده‌می‌شود.

کاتتر از یک شریان در ساعد وارد می‌شود و نوک آن از طریق سیستم شریانی به داخل شریان کرونر اصلی پیش‌می‌رود. تصاویر اشعه ایکس حاصل امکان اندازه‌گیری دهانه‌های شریان را فراهم می‌کند. وجود یا عدم وجود گرفتگی رگ قلب یا آتروم در دیواره رگ‌ها را نمی توان به‌وضوح تعیین کرد.

در آنژیو کردن قلب عروق کرونر می‌توان تنگی عروق کرونر یا تنگ‌شدن رگ خونی را بررسی‌کرد. درجه تنگی را می‌توان با مقایسه مقطع عرضی بخش‌های باریک‌شده‌ی رگ خونی با بخش‌های وسیع‌تر رگ مجاور تعیین کرد.

۳. آنژیوگرافی فلورسین

عمل انژیو چگونه است؟ آنژیو فلورسین یک روش تصویربرداری است که در آن از یک رنگ فلورسنت استفاده‌می‌شود. این رنگ، رگ‌های خونی پشت چشم را برجسته می‌کند تا بتوان از آنها عکس گرفت. این آزمایش اغلب برای مدیریت اختلالات چشمی استفاده‌می‌شود.

 احتمال مرگ در آنژیوگرافی وجود دارد؟
روش آنژیوگرافی قلب فرایند چندان خطرناکی نیست و احتمال عوارض خطرناک برای زندگی بعد از آنژیوگرافی بسیار کم است.

۴. آنژیوگرافی OCT

توموگرافی انسجام نوری (OCT) یک فناوری تصویربرداری است که از نور مادون قرمز برای تصویربرداری از چشم، به‌ویژه برای مشاهده ریزساختار‌های پشت سطح شبکیه استفاده‌می‌شود. آنژیوگرافی OCT چشمی (OCTA) روشی است که از فناوری OCT برای ارزیابی سلامت عروق شبکیه استفاده‌می‌کند.

۵. میکرو آنژیوگرافی

از میکروآنژیوگرافی معمولا برای تصویربرداری عروق خونی ریز استفاده‌می‌شود.

۶. آنژیوگرافی عصبی عروقی

یکی دیگر از روش‌های رایج آنژیوگرافی، آنژیوگرافی سابستراکشن دیجیتال عصبی – عروقی به منظور تصویربرداری از جریان شریانی و وریدی به مغز است.

متن انگلیسی:
A coronary angiogram is a special procedure that takes dynamic x-ray pictures of your heart. The purpose of this procedure is to see if your coronary arteries are narrowed or blocked and to look for abnormalities of your heart muscle or heart valves.
ترجمه فارسی:
آنژیوگرافی عروق کرونر روشی است که عکس‌های واضح با اشعه ایکس از قلب شما می‌گیرد. هدف از این آزمایش این است که ببیند آیا عروق کرونر شما باریک یا مسدود شده‌اند و به دنبال ناهنجاری‌های عضله قلب یا دریچه‌های قلب شما هستند.

به نقل از سایت betterhealth

۷. آنژیوگرافی محیطی

آنژیوگرافی همچنین برای بررسی عروق باریک در بیماران مبتلا به لنگی یا گرفتگی پا و بیماران مبتلا به تنگی مجرای کلیه (که معمولاً باعث فشار خون بالا می‌شود) استفاده‌می‌شود. از این روش همچنین می‌توان برای یافتن و ترمیم آسیب‌های سکته مغزی استفاده‌کرد.

تست آنژیوگرافی محیطی معمولا از طریق شریان فمورال انجام‌می‌شود، اما می‌تواند از طریق شریان بازویی یا زیر بغل هم انجام‌شود. هر تنگی یا گرفتگی رگ در بیماری شریان محیطی ممکن است با استفاده از آنژیوپلاستی با بالون، استنت‌گذاری یا آترکتومی درمان شود.

۸. آنژیوگرافی مغزی

آنژیوگرافی مغزی تصاویری تولید‌می‌کند که می‌تواند به پزشک کمک‌کند تا انسداد یا سایر ناهنجاری‌ها را در رگ‌های خونی سر و گردن شما پیدا کند. هرگونه انسداد یا ناهنجاری در رگ‌های مغزی می‌تواند منجر به سکته مغزی یا خونریزی در مغز شود.

آنژیوگرافی مغزی چیست؟
هرگونه انسداد یا ناهنجاری در رگ‌های مغزی می‌تواند منجر به سکته مغزی یا خونریزی در مغز شود.

چرا از آنژیوگرافی استفاده می شود؟

آنژیوگرافی برای بررسی سلامت رگ‌های خونی مانند سرخرگ‌ها و جریان خون در آنها استفاده می‌شود. از این روش می‌توان برای تشخیص یا بررسی علائم مشکلات قلبی استفاده‌کرد، مشکلاتی از قبیل:

  • آترواسکلروز: گرفتگی عروق خونی یا باریک‌شدن شریان‌ها، که می‌تواند شما در معرض خطر سکته مغزی یا حمله قلبی قرار دهد.
  • نارسایی شریانی یا نارسایی قلبی: کاهش خونرسانی به عضلات پا
  • آنوریسم مغزی: وجود یک برآمدگی در یک رگ خونی در مغز شما
  • آنژین: درد قفسه سینه ناشی از کاهش جریان خون در عضلات قلب
  • لخته‌شدن خون یا آمبولی ریه: انسداد در شریان‌های تأمین‌کننده خون ریه‌ها
  • انسداد در خونرسانی به کلیه‌ها.

همچنین ممکن است از آنژیوگرافی در برنامه‌ریزی درمان برای برخی از این مشکلات و بیماری‌ها استفاده کرد.

چه کسانی باید آنژیوگرافی انجام دهند؟

اگر هر یک از شرایط زیر را داشته‌باشید، ممکن است که دکتر شما درخواست آنژیوگرافی بدهد:

  • علائم بیماری‌های قلبی و کرونر قلب
  • درد قفسه سینه
  • درد در فک، بازو، دست و پشت که با دلایل دیگر قابل توضیح نیست
  • درد قفسه‌ی سینه‌ای که زیاد شده‌است یا به تازگی ایجاد شده‌است.

چه کسانی نباید آنژیوگرافی انجام دهند؟

برای انجام انژیوگرافی، شخص باید کلیه‌های سالمی داشته‌باشد. اگر کلیه‌های فرد مورد نظر نارسا باشد و یا مشکلی در عملکرد آن باشد، نمی‌تواند آنژیوگرافی انجام دهد. در فرایند آنژیوگرافی، از رنگ استفاده می‌شود. موادی که به داخل بدن فرد وارد می‌شوند، از طریق کلیه‌ها خارج می‌شوند. اگر این اتفاق نیفتد، فرد با مشکل مواجه می‌شود. بنابراین کسی که کلیه‌های سالمی ندارد، کاندید مناسبی برای انجام عمل آنژیوگرافی نیست.

چه زمانی آنژیوگرافی لازم است؟

همین حالا از متخصص مشاوره بگیر.

مزایای انجام آنژیوگرافی چیست؟

فرایند آنژیوگرافی مزایایی دارد که می‌توانند در تشخیص بیماری و یا درمان مشکلات بیمار، موثر باشند. خوبی‌های این عمل شامل موارد زیر هستند:

  • انژیوگرافی به دکتر کمک می‌کند تا بیماری‌های مرتبط با عروق خونی را تشخیص دهد.
  • این فرایند به دکتر کمک می‌کند تا بهترین روش درمانی را برای برطرف کردن مشکل شما انتخاب کند.
  • عوارض این روش تشخیصی و درمانی به نسبت روش‌های قدیمی‌تر، کمتر بوده و برای شما موثرتر است.

مراحل آنژیوگرافی: در آنژیوگرافی چه اتفاقی می افتد؟

آنژیوگرافی قلب چگونه انجام می شود؟ عمل آنژیوگرافی در بخش رادیولوژی بیمارستان انجام‌می‌شود. مراحل انجام آنژیوگرافی و نحوه آنژیوگرافی قلب و سایر اعضا عبارتند از:

  • معمولا بیدار خواهید‌بود، اما ممکن است داروی آرام‌بخش برای شما تجویز شده‌باشد.
  • طریقه آنژیوگرافی اینگونه است که شما روی میز اشعه ایکس دراز می‌کشید و یک برش (برش) کوچک روی یک شریان ایجاد‌می‌شود (معمولا در نزدیکی کشاله ران یا مچ دست). معمولا برای انجام این برش از بی‌حس‌کننده موضعی استفاده‌می‌شود.
  • یک لوله انعطاف‌پذیر بسیار نازک (کاتتر) وارد شریان می‌شود.
  • کاتتر به دقت به ناحیه‌ای که نیاز به بررسی دارد، فرستاده می‌شود (مانند قلب).
  • یک رنگ (محیط کنتراست) به کاتتر تزریق می‌شود.
  • این رنگ باعث می‌شود که جریان خون در داخل رگ‌های خونی با اشعه ایکس قابل مشاهده باشد و هر ناحیه باریک یا مسدود‌شده در رگ خونی را نشان‌می‌دهد. رنگ بعدا از طریق کلیه‌ها و ادرار از بدن شما دفع می‌شود.
  • هنگامی‌که رنگ در رگ‌های خونی شما جریان می‌یابد، تعدادی تصویر اشعه ایکس گرفته‌می‌شود.

آنژیو کردن قلب می‌تواند بین ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت طول بکشد. معمولا چند ساعت بعد از آنژیوگرافی می‌توانید به خانه بروید.

آیا آنژیوگرافی بیهوشی دارد؟

آیا آنژیو قلب بیهوشی داردو علت بیهوشی انژیو قلب چیست؟ انژیوگرافی معمولا نیازی به بیهوشی ندارد و شما روند انجام فرایند را با هوشیاری می‌گذرانید. اما برای اینکه درد نکشید و مشکلی پیش نیاید، از آرام‌بخش برای شما استفاده می‌شود. البته که برای کودکان و افرادی که سن و سال کمی دارند و بی‌قراری می‌کنند، بیهوشی عمومی مورد نیاز است.

آیا آنژیوگرافی بیهوشی دارد؟
انژیوگرافی معمولا نیازی به بیهوشی ندارد.

چگونه برای آنژیوگرافی آماده شویم؟

قبل از انجام آنژیوگرافی ممکن است از شما خواسته‌شود تا توسط پزشک معاینه شوید که برخی مسائل بررسی شود، از جمله:

  • سابقه پزشکی شما، به خصوص آلرژی.
  • داروهای مصرفی، پزشک دستورات لازم در مورد مصرف داروها را به شما خواهد‌داد.
  • انجام آزمایش‌هایی برای بررسی سلامت عمومی شما، از جمله معاینه فیزیکی و آزمایش خون.
  • صحبت در مورد آنژیوگرافی، از جمله اینکه آنژیوگرافی چگونه انجام‌می‌شود، چه خطراتی دارد، چه کاری باید قبل از آزمایش انجام دهید و اینکه آیا تمایل دارید در روز آنژیوگرافی آرام‌بخش مصرف کنید یا نه.

اگر تصمیم به مصرف آرام‌بخش داشته‌باشید، از شما خواسته می‌شود تا چند ساعت قبل از آزمایش غذا نخورید. همچنین باید ترتیبی دهید که شخصی شما را از بیمارستان به خانه برساند. زیرا نمی‌توانید خودتان را به خانه برسانید.

بعد از آنژیوگرافی چند روز بستری دارد؟

پس از انجام آزمایش شما را به بخش ریکاوری می‌برند، جایی‌که از شما خواسته‌می‌شود چند ساعت بی‌حرکت دراز بکشید تا از خونریزی ناشی از بریدگی کنترل شود. مدت بستری آنژیوگرافی کم است و معمولا می‌توانید در همان روز به خانه بروید، اگرچه گاهی اوقات ممکن است لازم باشد یک شب در بیمارستان بمانید.

ممکن است قبل از رفتن به خانه نتایج آزمایش را به شما اطلاع‌دهند. با‌این‌حال، تصاویر اشعه ایکس اغلب نیاز به بررسی دقیق دارد و نتایج برای چند هفته بعد آماده می‌شود.

مراقبت بعد از آنژیوگرافی قلب چیست؟ (مراقبت های بعد از آنژیوگرافی)

اطلاع از مراقبت های بعد از آنژیوگرافی در منزل اهمیت زیادی دارد. در دوران نقاهت در منزل:

  • بقیه روز را استراحت کنید. اگر مشکلی دارید، بهتر است کسی حداقل ۲۴ ساعت با شما بماند.
  • به محض اینکه احساس آمادگی کردید، می‌توانید بخورید و بنوشید. رنگ کنتراست از طریق ادرار دفع می‌شود؛ بنابراین نوشیدن آب زیاد می‌تواند به دفع سریع‌تر آن کمک‌کند.
  • معمولا می‌توانید روز بعد به بیشتر فعالیت‌های عادی بازگردید، اگرچه ممکن است لازم باشد برای چند روز از بلند‌کردن اجسام سنگین و ورزش‌های شدید خودداری کنید.
  • احتمالا حداقل برای چند روز کمی کبودی و درد خواهید‌داشت و نیاز به مراقبتهای بعد از آنژیوگرافی دارید.
مراقبت بعد از آنژیوگرافی قلب چیست؟
بقیه روز را استراحت کنید. اگر مشکلی دارید، بهتر است کسی حداقل ۲۴ ساعت با شما بماند.

بعد از آنژیوگرافی چی بخوریم؟ (تغذیه بعد از آنژیوگرافی: چه میوه هایی برای آنژیوگرافی خوب است؟)

شاید بخواهید بدانید که چه مواد غذایی بعد از انجام انژیوگرافی می‌توانند مفید باشند و چه چیزی باید بخوریم؟ بهتر است بدانید که چندان محدودیت غذایی بعد از انجام این فرایند تشخیصی و درمانی وجود ندارد. اما همیشه به توصیه‌های دکتر خود گوش کنید و به آنها عمل کنید.

یکی از مهم‌ترین توصیه‌هایی که به افرادی که عمل آنژیوگرافی انجام داده‌اند، می‌شود، استفاده از غلات کامل است. سعی کنید بیشتر از مواد غذایی زیر استفاده کنید:

  • نان
  • برنج
  • محصولات و غلات سبوس‌دار
  • پاستا
  • کینوا
  • حبوبات
  • دانه‌های روغنی

برخی از میوه‌هایی که برای شما مفید هستند، شامل موارد زیر هستند:

  • آووکادو
  • فلفل دلمه‌ای
  • هویج
  • میوه‌ها همگی می‌توانند بسیار مفید و مناسب باشند. زیرا حاوی انتی اکسیدانت و ویتامین هستند.

عوارض بعد از آنژیوگرافی قلب و دیگر بخش ها (خطرات آنژیوگرافی قلب)

مانند تمام روش‌های پزشکی، انجام آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هم خطرات و هم فوایدی دارد. در مورد عوارض بعد از آنژیو قلب و نگرانی‌های‌تان با پزشک صحبت کنید. تیم پزشکی شما می‌تواند اطلاعات بیشتری در مورد شرایط فردی و سطح خطر به شما بدهد.

همین حالا بهترین دکتر آنژیوگرافی قلب را پیدا کن!

۱. عوارض جزئی عمل آنژیوگرافی (مثل جای زخم آنژیوگرافی)

عوارض جزئی عمل آنژیوگرافی قلب ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خونریزی زیر پوست در محل زخم که این مشکل پس از چند روز برطرف می‌شود، اما اگر نگران هستید می‌توانید با پزشک خود تماس بگیرید.
  • کبودی حاصل از ورود کاتتر برای چند هفته باقی‌می‌ماند.
  • آلرژی به رنگ کنتراست که باعث بروز علائمی مانند بثورات پوستی می‌شود: قبل از انجام آنژیوگرافی باید در مورد هرگونه حساسیت و آلرژی با پزشک خود صحبت‌کنید.
  • درد کتف بعد از عمل آنژیوگرافی
  • عفونت که ممکن است در محل بریدگی ایجاد شود. این عفونت باعث قرمزی، داغی، متورم‌شدن و دردناک‌شدن ناحیه می‌شود. برای درمان این عفونت ممکن است نیاز به درمان آنتی‌بیوتیکی داشته‌باشد.

۲. عوارض جدی‌ آنژیوگرافی مثل درد قلب بعد از آنژیوگرافی ناشی از سکته (عوارض آنژیوگرافی از پا یا دست)

عوارض جدی‌تر انژیوگرافی یا علائم بعد از آنژیوگرافی معمول نیستند، اما ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • آسیب به شریان بازو یا کشاله ران از کاتتر، که احتمالا بر خونرسانی به اندام تأثیر می‌گذارد.
  • یک واکنش آلرژیک جدی به رنگ (آنافیلاکسی) که باعث سرگیجه، مشکلات تنفسی یا از دست‌دادن هوشیاری می‌شود.
  • حمله قلبی خفیف یا سکته قلبی
  • سکته مغزی (علت سرفه بعد از آنژیوگرافی)
  • آسیب به کلیه‌ها ناشی از رنگ کنتراست
  • آسیب بافتی ناشی از تابش اشعه ایکس در صورت طولانی‌شدن عمل
  • خونریزی شدید
  • مرگ.

این عوارض جدی بسیار نادر هستند. به عنوان مثال، تخمین زده‌می‌شود که ۱ نفر از هر ۱۰۰۰ نفر پس از انجام آنژیوگرافی دچار سکته مغزی می‌شوند که باعث بی‌حسی یا ضعف دائمی (فلج) می‌شود.

عوارض آنژیوگرافی از پا یا دست چیست؟
یکی از عوارض آنژیو، سکته قلبی است.

۳. عوارض آنژیوگرافی از دست

رسیدن به عروق قلب و تصویربرداری از آنها از طریق دست و پا ممکن است. در انژیوگرافی کرونر یا آنژیوگرافی قلب، تصاویر عروق قلب از طریق وارد کردن یک کتتر از طریق ساعد، انجام‌می‌شود.

کتتر که یک لوله‌ی باریک و نازک است از طریق شریانی در ساعد وارد کرونر اصلی قلب می‌شود و با وارد کردن ماده‌ی کنتراست مخصوص اشعه‌ی ایکس، می‌توان تصاویر مناسبی از عروق قلبی گرفت. عوارض انژیوگرافی یا آنژیو قلب از دست شامل موارد زیر است:

  • برای اینکه بتوان توسط اشعه ایکس از عروق کرونر قلبی تصویربرداری کرد، لازم است که ماده‌ی حاجب وارد بدن شود. این ماده‌ی رنگی مخصوص ممکن است که به کلیه آسیب‌هایی وارد کند. البته که آسیبی که به کلیه وارد می‌شود در موارد زیادی موقتی است و بعد از مدتی برطرف می‌شود.
  • گاهی ممکن است که در اثر وارد‌شدن کتتر به داخل کرونر، فرد به سکته‌ی قلبی و یا حمله‌ی قلبی دچار شود. این حالت بسیار خطرناک است و ممکن است که در موارد نادر بروز کند.
  • از آنجایی که کتتر از داخل عروق عبور می‌کند و عروق دیواره‌ی بسیار نازکی دارند، ممکن است آسیب ببیند. در صورت آسیب‌دیدن دیواره‌ی عروق و ایجاد پارگی در آنها، فرد به خونریزی داخل مبتلا می‌شود که می‌تواند به شکل‌های مختلفی بروز کند.
  • در مواردی ممکن است که فرد به ماده‌ی رنگی واکنش شدید حساسیتی نشان‌دهد و به شوک آنافیلاکسی دچار شود. این واکنش می‌تواند بسیار خطرناک باشد و حتی ایجاد مرگ کند. علائم شوک آنافیلاکسی می‌تواند شامل سرگیجه، سبک‌شدن سر، تنگی نفس و از دست‌دادن هوشیاری باشد.

علت درد دست و پا بعد از آنژیوگرافی چیست؟ (آیا آنژیوگرافی درد دارد؟)

از آنجایی که از طریق مچ و ساعد کتتر آنژیوگرافی را وارد بدن می‌کنند و از عروق تصویربرداری می‌کنند، ممکن است که مچ دست شما بعد از اتمام فرایند، درد داشته‌باشد.

توجه داشته‌باشید که بیشتر افراد تا ۱ یا ۲ روز بعد از انجام انژیو گرافی درد دارند و بعد از آن معمولا درد با لمس احساس می‌شود و افزایش پیدا می‌کند. البته که کبودی و زخم تا ۱ یا ۲ هفته بعد از انجام فرایند، ممکن است پابرجا باشد. اگر مشکلات دست بیشتر از ۱ یا ۲ هفته طول بکشد و درد به جای کاهش افزایش پیدا کند، احتمال عفونت و ایجاد مشکلات دیگر وجود دارد. بنابراین باید با دکتر مشورت کنید. البته که می‌توانید با استفاده از موارد زیر به کاهش درد دست خود کمک کنید؛

  • می‌توانید با کمک یک آیس پک یا کمپرس سرد و قرار‌دادن آن بر روی محل درد زخم، احساس بهتری پیدا کنید. هر چند ساعت یکبار می‌توان این آیس پک را بر روی محل زخم به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه قرار داد.
  • اگر آیس پک ندارید، می‌توانید به سادگی آن را درست کنید. یک حوله یا چند گاز را بر روی زخم خود بگذارید و سپس یخ را بر روی آن قرار دهید.
  • برای درد پا، پیاده روی بعد از آنژیوگرافی می‌تواند کمک کننده باشد.

۴. احتمال مرگ در آنژیوگرافی وجود دارد؟

روش آنژیوگرافی قلب فرایند چندان خطرناکی نیست و احتمال عوارض خطرناک برای زندگی بعد از آنژیوگرافی بسیار کم است. در موارد بسیار کم (۰.۰۲٪) ممکن است که مرگ بعد از انجام آنژیوگرافی رخ دهد. عوامل بسیاری در مرگ بر اثر انژیوگرافی نقش دارند که شامل موارد زیر هستند؛

  • افرادی که سن زیادی دارند، نسبت به سایر افرادی که آنژیوگرافی انجام می‌دهند، احتمال عوارض خطرناک دارند. البته که بسیاری از افراد مسن هستند که بدون هیچ مشکلی آنژیوگرافی را پشت سر می‌گذارند و عارضه‌ی خطرناکی هم برای آنها ایجاد نمی‌شود.
  • اگر عروق کرونر با زخم‌های بزرگ باقی‌بمانند، ممکن است که خطرات جدی را برای فرد ایجاد‌کنند.
  • اگر فرد استنوز آئورت بکند، احتمال مرگ او وجود‌دارد.
  • یکی از مواردی که ممکن است باعث مرگ در اثر آنژیوگرافی شود، سکته است.

احتمال مرگ بعد از آنژیوگرافی بسیار کم است. از هر ۱۰۰۰۰ نفر ۲ نفر به مرگ در حین انژیوگرافی دچار می‌شوند.

در این ویدئو دکتر غلامحسین فاتحی، متخصص قلب و عروق و فوق تخصص بالون آنژیوپلاستی به شما خواهند‌گفت که آنژیوگرافی از دست بهتر است یا پا؟

۵. چه عواملی احتمال بروز عوارض گرفتگی رگ قلب و آنژیوگرافی را بیشتر می کند؟

احتمال بروز علائم گرفتگی عروق قلب بر اساس موارد زیر بیشتر است:

  • سن شما: هر چه سن شما بیشتر باشد، خطر بیشتر است.
  • اگر این روش برنامه ریزی شده یا درمان اورژانسی است: درمان اورژانسی همیشه خطرناک‌تر است زیرا زمان کمتری برای برنامه‌ریزی وجود دارد و بیمار برای شروع آن خوب نیست.
  • اگر بیماری کلیوی دارید: رنگ مورد استفاده در طی آنژیوپلاستی گاهی اوقات می‌تواند باعث آسیب بیشتر به کلیه‌های شما شود.
  • در صورتی‌که یک یا چند شریان کرونر مسدودشده دارید.
  • اگر سابقه بیماری قلبی جدی دارید.

اگر تصاویر آنژیوگرافی شما یک تنگی یا انسداد را نشان می‌دهد که می‌تواند فورا درمان شود، متخصص قلب شما ممکن است تصمیم بگیرد که از آنژیوپلاستی (به عنوان بخشی از همان روش) استفاده‌کند.

عوارض آنژیوگرافیفواید آنژیوگرافی
خونریزی زیر پوست در محل زخمانژیوگرافی به دکتر کمک می‌کند تا بیماری‌های مرتبط با عروق خونی را تشخیص دهد.
کبودیاین فرایند به دکتر کمک می‌کند تا بهترین روش درمانی را برای برطرف کردن مشکل شما انتخاب کند.
آلرژی به رنگ کنتراست که باعث بروز علائمی مانند بثورات پوستی می‌شودعوارض این روش تشخیصی و درمانی به نسبت روش‌های قدیمی‌تر، کمتر بوده و برای شما موثرتر است.
عوارض و مزایای آنژیوگرافی

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

متاسفانه به‌خاطر سبک زندگی ناسالم، تغذیه نامناسب و ورزش نکردن، گرفتگی عروق تبدیل به بیماری شایعی در دنیای امروزه شده‌است. برای اینکه بتوانیم گرفتگی‌های عروق قلبی و دیگر عروق بدن را بررسی کنیم، نیاز به تست‌هایی داریم که این گرفتگی یا تنگی رگ را به ما نشان‌دهد. رگ‌های بدن در بسیاری از روش‌های تصویربرداری چندان واضح نیستند. از‌این‌رو، می‌توان از روشی به آنژیوگرافی استفاده‌کرد.

در آنژیوگرافی یک رنگ به داخل رگ‌ها تزریق می‌شود و سپس تصویربرداری از رگ‌های خونی انجام‌می‌شود. از این روش می‌توان برای بررسی رگ‌های مهم بدن استفاده‌کرد. انژیوگرافی توسط متخصص قلب و عروق انجام‌می‌شود. برای پیدا کردن متخصص قلب و عروق خوب برای انجام انژیوگرافی بهتر است سری به وب‌سایت دکترتو بزنید. در دکترتو علاوه بر پیدا‌کردن فوق تخصص قلب، می‌توانید از پزشک مورد نظرتان به‌صورت اینترنتی نوبت بگیرید یا از خدمات مشاوره با دکتر قلب و عروق آنلاین استفاده‌کنید.

ثبت نوبت اینترنتی از بهترین پزشکان متخصص قلب برای در شهرهای مختلف ایران:

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

انژیو قلب چند ساعت طول میکشد؟ آزمایش معمولا نیم ساعت طول بکشد، اما گاهی اوقات ممکن است بیشتر نیز طول بکشد. در طول عمل، توسط یک مانیتور قلب که ضربان و ریتم قلب شما را ثبت می‌کند، تحت نظر خواهید‌بود. اگر هر زمانی احساس ناخوشی کردید، باید به یکی از کارکنان بیمارستان اطلاع دهید.
اگر در طول آنژیوگرافی از استنت (آنژیوپلاستی) استفاده‌کنید، مدت زمان بیشتری طول خواهد‌کشید.

آنژیوگرافی یک روش بی‌خطر است و خطر کمی برای عوارض جدی وجود دارد.

در این آزمایش، لوله‌ها داخل رگ‌های خونی اصلی بدن و قلب قرار می‌گیرند. آنژیو نیاز به یک برش کوچک در پوست دارد. در طی آنژیوگرافی عروق کرونر، درمانی به نام آنژیوپلاستی و استنت گذاری می‌تواند برای باز کردن شریان‌های مسدود شده انجام شود.

ممکن است لازم باشد چند ساعت یا یک شب بعد از عمل در بیمارستان بمانید. ممکن است از شما خواسته‌شود که مایعات بنوشید تا از کم‌آبی بدن جلوگیری کنید و رنگ را از کلیه‌های خود پاک‌کنید.
قبل از رفتن به خانه، یک پرستار به شما آموزش می‌دهد که چگونه محل خونریزی را بررسی‌کنید و توضیح‌می‌دهد که اگر این اتفاق‌افتاد، چه کاری انجام‌دهید. اگر محل استفاده از کشاله ران بود، ممکن است از شما خواسته‌شود برای جلوگیری از خونریزی از بلند‌کردن اجسام سنگین و زور زدن به مدت ۱ هفته اجتناب کنید.

اسکن هسته‌ای قلب به دکتر کمک می‌کند که تصویری از خونرسانی به عضله قلب داشته‌باشد. پس رگ پشت قلب در صورتی‌که انسداد داشته‌باشد، می‌تواند در این تصویربرداری مشخص شود.
اما آنژیوگرافی رگ‌های خونرسان به قلب را نشان می‌دهد و در صورت وجود مشکل در آنها به دکتر اطلاع می‌دهد. هر گونه ناهنجاری در عروق قلب می‌تواند در آنژیوگرافی مشخص شود.

سی تی آنژیوگرافی قلب به دکتر قلب تصویری از آناتومی رگ‌های قلب می‌دهد و دکتر می‌تواند یک نقشه از این عروق داشته‌باشد. حال می‌توان گفت که کجای این عروق با مشکل مواجه شده‌است و چرا! برای انجام آنژیوگرافی قلبی به این روش از دستگاه سی‌تی‌اسکن استفاده‌می‌شود. در این روش ماده رنگی به داخل رگ‌ها وارد می‌شود و با دستگاه تصویربرداری اشعه ایکس، نقشه و آناتومی رگ‌های قلب در دسترس دکتر قرار‌می‌گیرد.

گاهی کتتریزاسیون و آنژیوگرافی از ران و یا ساق پا انجام‌می‌شود و به همین دلیل نیاز است که این ناحیه برش داده‌شود. توجه داشته‌باشید که گاهی ممکن است که در اثر عبور کتتر از داخل عروق، به دیواره‌ی آنها آسیب زده‌شود و پاره شوند. در این حالت معمولا کبودی در مراحلی که آسیب چندان جدی نبوده‌است، وارد‌می‌شود. اما اگر آسیب جدی باشد، باید جراحی برای ترمیم و از بین‌بردن آسیب، انجام‌شود.

اگر بخواهید که با روند انجام آنژیوگرافی بیشتر آشنا شوید، می‌توانید از فیلم انژیوگرافی کمک بگیرید. این فیلم شاید به شما اطلاعات بیشتر و قابل درکی درباره انجام این فرایند بدهد. همچنین می‌توانید استرس‌های خود را با دیدن این فیلم از بین ببرید و ببینید که این فرایند چندان سخت و دردناک نیست. این فیلم در فضای مجازی در دسترس شما وجود دارد.

آنژیوگرافی یکی از روش‌های تشخیصی بسیار مهم در مشکلات و بیماری‌های قلبی و عروقی است. با انجام این فرایند می‌توانید با مشکل در رگ‌های قلب خود آشنا شوید. در صورتیکه در رگ‌های شما گرفتگی و تنگ‌شدگی وجود داشته‌باشد، می‌توانید با انجام انژیوگرافی متوجه آن شوید. گاهی نیز با انجام آنژیوگرافی، گرفتگی رگ قلب برطرف می‌شوند. در برخی از موارد برای تشخیص انواع بیماری های قلبی (مثلا بیماری های دریچه میترال قلب) نیاز به چکاپ قلب یا تست ورزش است.

امتیاز شما به مقاله:
(4.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
آیلین قشلاقی رحیمی هستم کارشناس سئو و تولید محتوا. دکترتو جاییه که بهم فرصت میده درباره علمی که عاشقشم تحقیق کنم و نتایج تحقیقمو با مردم به اشتراک بذارم تا سطح آگاهی اجتماعی درمورد دنیای پزشکی ارتقا پیدا کنه.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن