ام آر آی قفسه سینه چیست و چه کاربردی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ام آر آی قفسه سینه نوعی تصویربرداری پزشکی و روشی برای تشخیص بیماری های قفسه سینه و اندام های زیرین این ناحیه است. در صورتی که اشعه ایکس یا سی تی اسکن تصویر دقیقی از وضعیت بیماری یا سلامت فرد ارائه نکند (که این موارد در بیماری‌های سرطانی شایع‌تر است)، پزشک ممکن است تصویربرداری قفسه سینه را درخواست کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
ام آر آی قفسه سینه

ام آر آی قفسه سینه نوعی تصویربردای به کمک یک میدان مغناطیسی و امواج رادیویی است. این تصویربرداری بدن برای فردی است که در تشخیص یا ادامه فرایند درمان بیماری خود به نتیجه این تست نیاز داشته باشد. MRI قفسه سینه تصاویر دقیقی از ساختارهای داخل حفره قفسه سینه، از جمله مدیاستن، دیواره قفسه سینه، پلور، قلب و عروق و سایر زوایا و اندام‌های این ناحیه ارائه می‌دهد.

اگر پزشک برای شما ام ار ای قفسه سینه را تجویز کرده است، می‌توانید برای اطلاع از نکات قبل و بعد از ام آر آی با متخصص رادیولوژی و سونوگرافی مشورت کنید. دکترتو در پیدا کردن بهترین و باتجربه‌ترین پزشکان برای انجام ام آر آی قفسه سینه به بهترین شکل ممکن به شما کمک می‌کند. شما می‌تواند با بدست آوردن اطلاعات کافی پیش از انجام تصویربرداری قفسه سینه، مناسب‌ترین پزشک را برای خود پیدا کنید.

ام آر آی قفسه سینه چیست؟

ام آر آی چیست و چگونه انجام میشود؟ در تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا همان ام آر آی قفسه سینه،از یک میدان مغناطیسی قدرتمند، امواج رادیویی و یک کامپیوتر برای تولید تصاویر دقیق از ساختارهای داخل قفسه سینه استفاده می‌شود.  در زمان انجام MRI قفسه سینه در مورد هرگونه بیماری، جراحی قبلی، دستگاه‌ها یا فلزات موجود در بدن، آلرژی و اینکه آیا احتمال بارداری در شما وجود دارد یا خیر، به پزشک اطلاع دهید.

به طور کلی میدان مغناطیسی در ام آر آی سینه برای بدن مضر نیست، اما ممکن است باعث اختلال در عملکرد برخی از دستگاه‌های پزشکی شود. بیشتر ایمپلنت‌های ارتوپدی نیز هیچ خطری ندارند اما اگر اطلاعاتی در مورد دستگاه کاشته شده در بدن خود دارید، لطفاً آن را برای قرار ملاقات با پزشک پیش از انجام MRI قفسه سینه همراه خود داشته باشید.

ام آر آی قفسه سینه برای تشخیص برخی اختلالات سلامتی انجام می شود.
ام آر آی قفسه سینه برای تشخیص برخی اختلالات سلامتی انجام می‌شود.

چرا ام آر آی قفسه سینه انجام می شود؟

در صورتی که اشعه ایکس یا سی تی اسکن تصویر دقیقی از وضعیت بیماری یا سلامت فرد ارائه نکند (که این موارد در بیماری‌های سرطانی شایع‌تر است)، پزشک ممکن است تصویربرداری قفسه سینه را درخواست کند.

ام آر آی قفسه سینه در درجه اول برای مشخص کردن ناهنجاری‌های موجود در سایر آزمایشات تصویربرداری مانند سی تی اسکن (سی تی اسکن چیست؟) استفاده می‌شود. همچنین برای ارزیابی سلامت قفسه سینه و تشخیص اختلالات احتمالی بافت‌های داخلی قسمت قفسه سینه نیز لازم است.

متن انگلیسی:
MRI of the chest gives detailed pictures of structures within the chest cavity, including the mediastinum, chest wall, pleura, heart and vessels, from almost any angle
ترجمه متن:
ام آر آی قفسه سینه تصاویر دقیقی را از هر زاویه‌ای از ساختارهای داخل حفره قفسه سینه از جمله مدیاستن، دیواره قفسه سینه، پلورا (پرده‌ی جنبی) و قلب و عروق، ارائه می‌دهد.

radiologyinfo

ام آر آی قفسه سینه برای چه افرادی انجام میشود؟

MRI قفسه سینه تصاویر دقیقی از بافت‌های داخل ناحیه قفسه سینه ارائه می‌دهد. به طور کلی ام آر آی قفسه سینه ممکن است در موارد زیر انجام شود:

  • برای جلوگیری از قرارگیری چند باره در معرض اشعه‌های سایر دستگاه‌های تصویربرداری پزشکی
  • مقایسه یافته‌های حاصل از ام آر آی  قفسه سینه با سی تی اسکن یا سایر تصاویر قبلی
  • تشخیص رشد غیر طبیعی در قفسه سینه
  • ارزیابی جریان خون
  • بررسی غدد لنفاوی و عروق خونی
  • ثبت تصویر از زوایای مختلف ساختار سینه
  • بررسی علائم سرطان سینه در زنان و تشخیص میزان گسترش سرطان سینه در سایر قسمت‌های بافت سینه
  • تشخیص تومورها به ویژه در قسمت میانی قفسه سینه (مدیاستن)

برای ام آر آی قفسه سینه نیاز به مشاوره داری؟

هر سوالی داری از پزشک بپرس.

چه افرادی نمی توانند ام آر آی قفسه سینه انجام دهند؟

در موارد زیر امکان انجام MRI قفسه سینه وجود ندارد:

  • معاینه را نمی‌توان در سه ماهه اول بارداری انجام داد.
  • در صورت وجود فلز ناسازگار با ام آر آی، ایمپلنت، پروتز (پیس میکر)، فلز ارتوپدی (پیچ، صفحه و میخ)، پروتز مفصلی کاشته شده، اندام مصنوعی، دفیبریلاتور کاشته شده، محرک عصبی، توزیع کننده داروی کاشته شده از روش ام آر آی سینه خودداری می‌شود.
  • در صورت وجود ایمپلنت‌های عروقی (مانند گیره‌ها و دستگاه‌های انسداد عروق)، ایمپلنت‌های گوش، جسم خارجی فلزی (مانند گلوله، اسپلینتر و سایر ایمپلنت‌های الکترونیکی) امکان انجام MRI قفسه سینه وجود ندارد.
  • در صورت اسکن با ماده حاجب، اگر eGFR عملکرد کلیه کمتر از ۴۵ میلی‌لیتر در دقیقه باشد، MRI انجام نمی‌شود.

در صورت داشتن ایمپلنت، فلز کاشته شده و پروتز، لطفاً گواهی کتبی مبنی بر سازگاری آن با معاینه ام آر آی (تأیید شده توسط متخصص کاشت) همراه داشته باشید که در آن به صراحت قید شده باشد: مناسب بودن برای ورود به اتاق معاینه ام آر آی.

مزایای ام آر آی قفسه سینه

مزایای ام آر آی قفسه سینه عبارتند از:

  • تصویربرداری قفسه سینه یک تکنیک تصویربرداری غیر تهاجمی است که شامل قرار گرفتن در معرض پرتوهای یونیزان نمی‌شود.
  • MRI قفسه سینه می‌تواند به پزشکان کمک کند تا ساختار یک اندام و نحوه عملکرد آن را ارزیابی کنند.
  • امکان کشف ناهنجاری‌هایی که ممکن است توسط استخوان با سایر روش های تصویربرداری پنهان شوند می‌دهد.
  • MRI می‌تواند به ارزیابی بیشتر ناهنجاری که در سایر معاینات مشاهده می‌شود کمک کند و مشخص شود آیا جراحی ضروری است یا خیر.
در بعضی شرایط امکان انجام ام آر آی قفسه سینه برای برخی افراد وجود ندارد.
در بعضی شرایط امکان انجام ام آر آی قفسه سینه برای برخی افراد وجود ندارد.

ام آر آی قفسه سینه چگونه انجام می شود؟

اسکن MRI معمولاً در وضعیت خوابیده به پشت انجام می‌شود و در موارد نادر، بیمار روی شکم خود دراز می‌کشد. در طول اسکن MRI قفسه سینه، بیمار دست‌ها را بالای سر خود قرار می‌دهد و  ECG سازگار با ام آر آی نیز ممکن است در طول معاینه ضروری باشد.

با توجه به جهت‌گیری قبل از معاینه، اپراتور فرد را تا اتاق معاینه MRI همراهی می‌کند و سپس از او می‌خواهد که روی تخت معاینه بنشیند. اپراتور موقعیت صحیح بدن را تنظیم کرده، سیم پیچ‌های مورد نیاز برای اسکن را قرار می‌دهد و سپس تخت معاینه را به داخل لوله مغناطیسی هدایت می‌کند. ثابت ماندن در طول معاینه مهم است. اما در صورت درخواست پزشک می‌توانید وضعیت بدن را تغییر دهید. اسکن می‌تواند تا ۱ ساعت طول بکشد در حالی که بیمار می‌تواند به طور مداوم از طریق میکروفون و بلندگوی داخلی با اپراتورها ارتباط برقرار کند.

این دستگاه صدای بلند و تیزی تولید می‌کند که می‌توان آن را با محافظ گوش کاهش داد.

متن انگلیسی:
MRI chest can be done with or without contrast. Contrast is a special dye usually injected through a vein in your arm to enhance the image quality
ترجمه متن:
ام آر آی قفسه سینه را می‌توان با و یا بدون استفاده از ماده کنتراست انجام داد. کنتراست یک رنگ مخصوص بوده که معمولاً از طریق رگ بازو تزریق می‌شود تا کیفیت تصویر ام آر آی را افزایش دهد.

cura4u

آمادگی قبل از MRI قفسه سینه

در همه موارد توصیه می‌شود قبل از انجام معاینه ام آر آی قفسه سینه با پزشک معالج مشورت شود. لازم است بدانید که به دلیل میدان مغناطیسی قوی، آوردن هرگونه فلز، وسیله یا شی حاوی فلز به اتاق معاینه ممنوع است! این امر در مورد جواهرات و برخی از محصولات آرایشی که ممکن است حاوی ماده‌ای باشد که بر موفقیت معاینه تأثیر می‌گذارد نیز صدق می‌کند.

قبل از معاینه با ماده حاجب، مشاوره متخصص ضروری است. نتایج آزمایشگاهی عملکرد کلیه که مقادیر کراتینین و اوره را نشان می‌دهد نیز برای انجام این نوع اسکن مورد نیاز است. در صورت معاینه با ماده حاجب، ۶ ساعت قبل از اسکن نباید هیچگونه ماده غذایی مصرف شود.

مراقبت های بعد از mri قفسه سینه

پس از معاینه، لطفاً همیشه با یک متخصص نتیجه را بررسی کرده و مشورت کنید. ماده حاجب مورد استفاده برای معاینات MRI بر پایه گادولینیوم است. در موارد نادر، پس از تجویز ماده حاجب، حساسیت مفرط ممکن است به شکل یک واکنش آلرژیک رخ دهد. به همین منظور باید کمی احتیاط کرد و در صورت حاد شدن آلرژی خیلی سریع به پزشک اطلاع داد.

نمی‌دونی بعد از ام آر آی قفسه سینه چه نکاتی رو رعایت کنی؟

عوارض و خطرات ام ار ای قفسه سینه

معاینه MRI تقریباً هیچ خطری برای بیمار معمولی در صورت رعایت دستورالعمل‌های ایمنی مناسب ندارد. این افراد باید درباره روش تشخیصی مناسب خود با پزشک مشورت کنند.

عوارضشرح عارضه
عوارض داروی آرامبخشدر صورت استفاده از آرامبخش، خطرات آرام‌بخش بیش از حد وجود دارد اما تکنسین یا پرستار علائم حیاتی فرد را کنترل می‌کند تا تا این خطر را به حداقل برساند.
مشکل در عملکرد دستگاه‌های کاشته شده در بدنانجام ام آر آی قفسه سینه برای بیماران دارای ضربان‌ساز (پیس میکر) و نیز افرادی که انواع خاصی از ایمپلنت‌های جراحی را دارند، ممنوع اعلام شده است.
اضطراب و استرسبه دلیل بسته بودن فضای ام آر آی ممکن است برخی افراد دچار این مشکل شوند.
واکنش آلرژیکبرخی افراد به مواد تزریقی ام آر آی حساسیت دارند.
عوارض و خطرات ام ار ای قفسه سینه

نتایج غیرعادی MRI قفسه سینه به چه معناست؟

MRI غیرطبیعی قفسه سینه ممکن است به دلایل زیر باشد:

  • پارگی دیوار
  • گشاد شدن یا بالون شدن غیرطبیعی شریان
  • باریک شدن شریان اصلی که خون را از قلب خارج می‌کند (آئورت).
  • سایر تغییرات غیر طبیعی رگ‌های خونی اصلی در ریه‌ها یا قفسه سینه.

هزینه ام ار ای قفسه سینه

هزینه ام آر آی قفسه سینه بسته به نوع دستگاه و مرکز ارائه‌دهنده این خدمات متفاوت است. تمامی افراد می‌توانند برای اطلاع از هزینه این روش تشخیصی از مراکز طرف قرارداد پزشک و نیز بیمه درمانی خود هزینه‌ها را ارزیابی کنند.

بعضی آمادگی ها پیش از انجام ام آر آی قفسه سینه لازم است.
بعضی آمادگی‌ها پیش از انجام ام آر آی قفسه سینه لازم است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

از ام آر آی قفسه سینه در درجه اول برای مشخص کردن ناهنجاری و خطاهای موجود در سایر آزمایشات تصویربرداری مانند سی تی اسکن استفاده می‌شود و از آن مهم‌تر برای ارزیابی آناتومی و عملکرد قلب و جریان خون این نوع تصویربردای پزشکی انجام می‌گیرد.

در صورتی که انجام ام آر آی قفسه سینه برای شما تجویز شده و نیاز به مشورت با یک پزشک متخصص و با تجربه در این زمینه دارید، دکترتو همراه شما است. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با متخصص رادیولوژی یا دکتر داخلی مشورت کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین متخصص رادیولوژی و سونوگرافی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

این نوع تصویربرداری برای موارد زیر تجویز می‌شود.

    1. غدد لنفاوی و عروق خونی را نشان می‌دهد.

    1. ساختار سینه را از زوایای مختلف نشان می‌دهد.

    1. گسترش سرطان در قفسه سینه به سایر نواحی بدن را بررسی می‌کند.

    1. تومورها را در صورت وجود تشخیص می‌دهد.

مگر اینکه دستور دیگری داده شده باشد، می توانید قبل از اسکن MRI به طور معمول غذا بخورید، بنوشید یا حتی داروهای خود را مصرف کنید. برعکس، ممکن است به شما دستور داده شود که از مصرف هرگونه غذا یا نوشیدنی به مدت چهار ساعت قبل از اسکن در موارد خاص خودداری کنید.

هزینه ام آر آی قفسه سینه در هر سال تغییر کرده و مراکز مختلف با نوع دستگاهی که استفاده می‌کنند هزینه متغیری خواهند داشت. بهتر از برای اطلاع از هزینه این نوع MRI با مرکز مورد نظر پزشک خود تماس بگیرید.

برای ام آر آی قفسه سینه باید به متخصص رادیولوژی و سونوگرافی در مرکز ام آر آی یا بیمارستان مراجعه کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن