راهنمای رژیم غذایی در بیماران قلبی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

رژیم غذایی در بیماران قلبی از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا نه تنها فشار خون آنها را کنترل می‌کند بلکه چربی‌های اشباع‌شده و جمع شده در رگ‌ها را کاهش می‌دهد. در این مقاله به بررسی بهترین رژیم قلبی می‌پردازیم.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
رژیم غذایی قلبی

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

رژیم غذایی در بیماران قلبی چگونه است؟ آیا اخیراً خودتان یا فردی در نزدیک شما دچار حمله قلبی شده‌ یا مشکلات قلبی و عروقی داشته است؟ برای یک بیمار قلبی در کنار تمام مواردی که رعایت آنها واجب است، رعایت یک رژیم غذایی سالم نیز بسیار مهم است. حتی اگر جزء کسانی باشید که در معرض بیماری قلبی قرار دارید شاید پزشک به شما توصیه کند با داشتن یک رژیم قلب مناسب، از بروز مشکلات بیشتر یا خطر سکته قلبی جلوگیری کنید. در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می‌کند برای داشتن یک زندگی سالم‌تر تلاش کنید تا ضربان قلب خود را قوی نگه دارید.

برای دریافت بهترین رژیم غذایی مخصوص خود به متخصص تغذیه یا قلب مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید از بهترین متخصصان در سراسر کشور نوبت آنلاین یا تلفنی بگیرید. همچنین براحتی می‌توانید اقدام به دریافت نوبت حضوری کنید.

رژیم غذایی در بیماران قلبی چیست؟

برای بسیاری از افراد، حمله قلبی مانند یک زنگ بیدار باش برای توجه به سلامتی خود است و یک رژیم غذایی سالم می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای کمک به بهبودی قلب و جلوگیری از حملات قلبی در آینده باشد. رژیم غذایی بر بسیاری از عوامل خطر بیماری قلبی مانند وزن، فشارخون، کلسترول و قند خون تأثیر زیادی دارد.

اگر حمله قلبی داشته‌اید یا تشخیص بیماری قلبی دارید، تغییرات رژیم غذایی برای بیماران قلبی را در نظر بگیرید. یک رژیم غذایی سالم نه‌تنها می‌تواند به جلوگیری از هر گونه بدتر شدن وضعیت شما کمک کند، بلکه می‌تواند به جلوگیری از بسیاری از بیماری‌های مزمن و عوارض مرتبط با بیماری قلبی نیز کمک کند.

در واقع رژیم غذایی در بیماران قلبی عروقی باید به صورتی باشد که ریسک و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، علائم نارسایی قلبی و سکته را کاهش دهد. این غذاها غذاهای مفید و سالمی هستند که برای سلامت قلب مفیدند، موجب بهبود عملکرد قلب می‌شوند و اثر ضدالتهابی نیز دارند. در این رژیم غذایی قلبی باید میزان کالری دریافتی تنظیم شده باشد تا در کنار ورزش کردن، به حفظ وزن متوسط بیماران نیز کمک کند. رژیم قلب سالم فواید زیادی برای سلامتی داشته و حتی ریسک سایر بیماری‌های مرتبط با قلب مانند دیابت یا فشارخون را کاهش می‌دهد.

متن انگلیسی:
A heart-healthy diet can help you recover from a heart attack and lower the risk of further complications down the line. The best diet after a heart attack focuses on whole foods like vegetables, fruits, and whole grains. It also limits sodium and certain types of fat
ترجمه متن:
یک رژیم غذایی سالم برای قلب می‌تواند به بهبودی پس از حمله قلبی کمک کند و خطر عوارض بعدی را کاهش دهد. بهترین رژیم غذایی پس از حمله قلبی بر غذاهای کامل مانند سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل تمرکز دارد. همچنین باید سدیم و انواع خاصی از چربی محدود شود.

goodrx
رژیم غذایی مدیترانه‌ای و DASH از جمله رژیم‌های مفید بیماران قلبی است.
رژیم غذایی مدیترانه‌ای و DASH از جمله رژیم‌های مفید بیماران قلبی است.

طرز تهیه غذا برای بیماران قلبی

به‌صورت کلی برای داشتن بهترین رژیم غذایی برای بیماران قلبی مهم است که به برخی اصول در تهیه غذاها و از همه مهم‌تر بایدها و نبایدها در خصوص موادی که باید و موادی که نباید مصرف کنند، پایبند بود. باتوجه‌به منبع مورداعتماد انجمن قلب آمریکا (AHA)، اینها اصول اساسی رژیم غذایی قلبی هستند و باید برای درمان ناراحتی قلبی به آنها توجه داشته باشید.

  • در غذاهایی که تهیه می‌شود حتماً باید طیف گسترده‌ای از سبزیجات و میوه‌ها گنجانده شود.
  • در تهیه این غذاها باید مصرف نمک و شکر کاملاً محدود شود.
  • غلات کاملاً باید جای غلات تصفیه شده و سفید را بگیرد.
  • مصرف پروتئین‌های گیاهی باید بیشتر در برنامه غذایی باشد.
  • مصرف روغن باید بسیار کم و محدود باشد و ترجیحاً برای تهیه غذاها از روغن‌های گیاهی مانند روغن‌زیتون یا روغن‌های کنجد و ذرت استفاده کرد.
  • مصرف غذاهای فراوری‌شده باید محدود و ممنوع شود.

غذاهای مفید رژیم غذایی در بیماران قلبی

نوع رژیم قلب انتخابی برای بیماران پس از حمله قلبی یا داشتن هر گونه بیماری مرتبط با قلب و عروق باید بر اساس سابقه بیمار، سن و شرایطی که دارد انتخاب شود. پزشک احتمالا لیست غذاهای سالم را در اختیار شما قرار می‌دهد. گزینه‌های زیادی وجود دارد که از جمله می‌توان به یک رژیم غذایی گیاهی یا رژیم غذایی dash (رژیم غذایی برای فشار خون بالا) اشاره کرد. رژیم غذایی مدیترانه ای نیز یکی از رژیم‌های غذایی مناسب برای بیماران قلبی و عروقی است. به‌عنوان پیشنهاد یک برنامه غذایی مناسب برای بیماران قلبی شامل موارد زیر در وعده‌های مختلف صبحانه، ناهار، شام و میان‌وعده می‌شود:

  • صبحانه: یک وعده جو دو سر آماده شده را با بادام و زغال‌اخته پرک شده امتحان کنید. با ماست کم‌چرب سرو کنید.
  • ناهار: سالاد سالمون و آووکادو شامل برگ سبز، فلفل، پیاز قرمز، گوجه‌فرنگی، خیار و کمی لیمو را امتحان کنید.
  • شام: یک چیلی لوبیا گیاهی تهیه کنید. با برنج قهوه‌ای و سالاد سبز سرو کنید.
  • گزینه‌های میان‌وعده: هوموس و هویج، تکه‌های سیب و یک قاشق کره آجیل یا یک تخم‌مرغ آب پز با یک قاشق آووکادو را انتخاب کنید.

چه رژیمی برای بیماری قلبیت مناسبه؟

همین الان مشاوره بگیر.

میوه های مجاز در رژیم غذایی در بیماران قلبی

میوه‌ها و سبزیجات می‌توانند بخش اصلی رژیم قلب بیماران را تشکیل دهند. افراد باید سعی کنند روی خوردن سبزیجات غیر نشاسته‌ای و محدود کردن اندازه و میزان مصرف سبزیجات نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی و کدوحلوایی تمرکز کنند. میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ مانند سیب، بلوبری، کلم‌بروکلی، پرتقال‌ها، فلفل‌ها، اسفناج و سایر سبزیجات سبز برگ و گوجه‌فرنگی‌ها از جمله میوه‌ها و سبزیجات مجاز در رژیم غذایی بیماران قلبی هستند.

غلات مجاز در رژیم غذایی در قلب

غلات مجاز برای رژیم غذایی در بیماران قلبی، غلات کامل است. محدود کردن غلات تصفیه شده و در عوض انتخاب غلات کامل به کاهش خطر بیماری قلبی عروقی در فرد کمک می‌کند. غلات کامل حاوی فیبر مفیدتری نسبت به غلات تصفیه شده هستند. مثال‌ها عبارت‌اند از:

  • نان آرد کامل
  • نان سبوس‌دار
  • پاستا غلات کامل
  • جو دو سر
  • برنج قهوه‌ای

طرز تهیه مرغ برای بیماران قلبی

بیماران قلبی برای مصرف مرغ بهتر است مرغ بدون پوست یا ترجیحاً گوشت بوقلمون بدون چربی را مصرف کنند. علاوه بر این مرغ‌ها باید به‌صورت آب‌پز یا بخارپز شده باشند و می‌توان در کنار آن از انواع سبزیجات بخارپز نیز استفاده کرد. دستورات غذایی متعددی برای تهیه یک مرغ رژیمی به همراه سبزیجات تازه وجود دارد. محدود کردن مصرف نمک و روغن در تهیه مرغ برای بیماران قلبی ضروری است. بهتر است غذاها را با گیاهان عطری، ادویه‌ها و غیره به‌جای نمک طعم‌دار کرد.

ممنوعیات در رژیم قلب

برای کسانی که بیماری قلبی دارند یا در آستانه ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند و باید از یک رژیم قلب مناسب کمک بگیرند، در درجه اول مصرف غذاهای فراوری شده ممنوع است. برای رژیم غذایی در بیماران قلبی باید از غذاهای بسیار فراوری شده مانند چیپس بسته‌بندی‌شده، کلوچه و کراکر خودداری کرد. این غذاها به‌طورکلی نمک زیادی دارند و مواد مغذی کمی در آنها وجود دارد.

برای جلوگیری از مصرف بیش از حد چربی‌های اشباع‌شده، مصرف لبنیات کامل را محدود کنید. ماست، شیر و پنیر کم‌چرب یا بدون چربی را انتخاب کنید. همچنین باید از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های حاوی مقادیر زیاد شکر مانند نوشابه‌ها، آب‌نبات‌ها و شیرینی‌ها خودداری کرد. مصرف گوشت قرمز پرچرب، روغن‌های اشباع، سدیم و کافئین نیز باید محدود شود. سدیم بیش از حد ممکن است باعث تجمع مایعات در اطراف ریه‌ها شود، فشارخون را افزایش دهد و بر قلب فشار وارد کند. میزان مصرف قهوه، چای سیاه و نوشابه نیز باید به دلیل جلوگیری از تحریک قلب توسط کافئین محدود شود.

حتی میزان مصرف آب و سایر مایعات نیز در رژیم غذایی در بیماران قلبی عروقی باید محدود شود. در نهایت این که قطعاً برای داشتن بهترین رژیم غذایی در بیماران قلبی باید از مصرف هرگونه فست‌فود، چربی‌های اشباع مانند کره، شیرینی‌ها، الکل و سبزیجات و غذاهای کنسروی خودداری کرد.

متن انگلیسی:
Too much fluid after a heart attack can make your heart work harder than it should. It can also cause poor appetite and shortness of breath. Your doctor will let you know how much fluid you need to aim for a day
ترجمه متن:
مصرف مایعات بیش از حد پس از حمله قلبی باعث می‌شود قلب سخت‌تر کار کند. همچنین می‌تواند باعث کم‌اشتهایی و تنگی نفس شود. پزشک به شما اطلاع می‌دهد که چه مقدار مایعات در روز باید مصرف کنید.

communitymedical
بیماران قلبی حتما باید در برنامه غذایی خود، سبزیجات و میوه‌جات را بگنجانند.
بیماران قلبی حتما باید در برنامه غذایی خود، سبزیجات و میوه‌جات را بگنجانند.

میوه های مضر برای بیماران قلبی

در کل میوه‌ها و سبزیجات برای بیماران قلبی مفیدند و بخش اصلی رژیم غذایی در بیماران قلبی را تشکیل می‌دهند. اما بااین‌حال بهتر است از مصرف میوه‌ها به‌صورت فراوری شده، سبزیجات کنسروی، کمپوت‌های میوه یا میوه‌های طعم‌دار‌شده با شکر و غیره در رژیم قلب خودداری کرد.

چه غذایی برای قلب مضر است؟

غذاهایی که حاوی نمک و روغن‌های اشباع‌شده زیادی باشند، مانند سرخ‌کردنی‌ها، غذاهای فست‌فودی و انواع غذاهای فراوری شده برای قلب مضرند و باید حتماً مصرف آنها را محدود و حتی قطع کرد.

بهترین رژیم غذایی در بیماران قلبی

یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاه روی غذاهای گیاهی از جمله میوه‌ها، سبزیجات، دانه‌ها، آجیل، لوبیا و حبوبات تمرکز دارد. یک رژیم غذایی گیاهی سالم مصرف این غذاهای گیاهی با مواد مغذی را به حداکثر می‌رساند و درعین‌حال غذاهای فراوری‌شده، روغن‌های ناسالم و محصولات حیوانی باید به حداقل برسد.

بیماران قلبی باید رژیم غذایی غنی از پروتئین‌های بدون چربی، سبزیجات رنگارنگ، میوه‌ها، آجیل، لوبیا و دانه‌ها را در نظر بگیرند. انواع مختلف آنتی‌اکسیدان‌های موجود در غذاهای گیاهی می‌تواند به محافظت از قلب کمک کند. میوه‌ها و سبزیجات نیز منابع خوبی از فیبر هستند که برای سلامت قلب مفیدند.

ماهی‌های روغنی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ به دلیل خاصیت ضد التهابی برای قلب مفیدند و می‌توانند به‌عنوان دو وعده ناهار در هفته برای بیماران قلبی در نظر گرفته شوند. ماهی سالمون و ماهی تن یا ساردین از جمله ماهی‌های حاوی امگا ۳ هستند. سبزیجات پخته و بخارپز مانند بروکلی یا هویج هم می‌توانند در برنامه شام بیماران قلبی گنجانده شوند. چند رژیم غذایی که از الگوی کلی تغذیه سالم برای بیماران قلبی پیروی می‌کند شامل رژیم‌های زیر است:

  • رژیم غذایی مدیترانه‌ای که بر پایه میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و روغن‌زیتون است
  • رژیم غذایی dash: رژیم غذایی DASH برای کمک به کاهش فشارخون در نظر گرفته شده است. این رژیم غذاهای کامل گیاهی را ترویج می‌کند و درعین‌حال از نمک، شکر و بیشتر چربی‌ها اجتناب می‌کند.
  • رژیم غذایی سالم به سبک ایالات متحده: این رژیم بسیار شبیه منبع معتبر رژیم غذایی DASH است. توصیه می‌کند از بین گروه‌های غذایی، غذاهای غنی از مواد مغذی را انتخاب کنید و نمک، شکر و چربی‌های اشباع و ترانس را محدود کنید.

دچار بیماری قلبی شدی و می‌خوای سبک زندگیت رو تغییر بدی؟

برنامه غذایی هفتگی برای بیماران قلبی

در جدول زیر می‌توانید برنامه هفتگی رژیم غذایی بیماران قلبی را مشاهده کنید.

روزصبحانهمیان‌وعدهناهارشام
۱تست تخم‌مرغ و آووکادومقداری بلوبری یا زغال‌اخته یا یک عدد پرتقالسوپ ناچو
لوبیا سیاه
یک وعده سالمون به همراه لوبیاسبز بخارپز یا یک سیب‌زمینی قرمز
۲۱ فنجان بلغور جو دوسر پخته‌شده با ۱ قاشق غذاخوری گردوی خرد شده
۱ قاشق چایخوری دارچین یک عدد موز و یک فنجان شیر بدون چربی
یک عدد سیب متوسط یا کیک جو دوسرسالاد اسفناج و توت‌فرنگی با مرغ بخارپز
یا سوپ عدس و سبزیجات به همراه دو تکه نان سبوس‌دار
یک وعده میگوی بخارپز یا گریل‌شده با کینوآ
۳یک فنجان ماست یونانی ساده بدون چربی به همراه مقداری عسل و بادام خلال‌شدهتمشک یا سیب یا پرتقال۱ پیتای گندم کامل پر شده با ۱ فنجان کاهوی رومی رنده شده
۱/۲ فنجان گوجه‌فرنگی ورقه‌شده
۱/۴ فنجان خیار ورقه‌شده
۲ قاشق غذاخوری پنیر فتا خرد شده
۱ قاشق غذاخوری سس رانچ کم‌چرب
سوپ سیب‌زمینی شیرین و بادام‌زمینی به همراه یک تکه نان سبوس‌دار
۴مقداری پنیر کم‌چرب و بدون نمک به همراه یک تکه نان سبوس‌دار و مقداری آجیل مانند گردو به همراه چای سبزمصرف آبمیوه‌های تازه و طبیعی بدون شکر افزودنیمرغ بخارپز، بادمجان و ریحان به همراه برنج قهوه‌ای و مقداری بروکلی بخارپزیک وعده ماهی ساردین با گوجه‌فرنگی و یک فنجان برنج قهوه‌ای و بروکلی بخارپز
۵آبمیوه تازه به همراه یک تخم‌مرغ آب‌پز و مقداری قارچ بخارپزمقداری آجیل تازه خام بدون نمکماهی سالمون یا مقداری گوشت قرمز کم‌چرب به همراه مقداری برنج قهوه‌ایمقداری سیب‌زمینی آب‌پز به همراه مرغ بخارپز
۶دو برش نان تست سبوس‌دار با تخم‌مرغ آب‌پز به همراه گوجه‌فرنگی ورقه‌شدهیک موز یا کیویسالاد اسفناج با مرغ بخارپز و توت‌فرنگی یا مقداری سیب‌زمینی پخته با خوراک لوبیاپاستای غلات کامل با سبزیجات بخارپز یا همراه یک تکه سالمون
۷فرنی شیر با جو دو سر و موزمقداری بادام‌زمینی بدون نمک یا سایر آجیل‌های خام به همراه یک هویج و کرفس تازهیک سیب با مقداری بادام‌زمینی بدون نمک و سوپ هویج  یا اسپاگتی سبوس‌دار با ساردین و گوجه‌فرنگیگوشت آب‌پز به همراه پوره سبزیجات و دو تکه نان سبوس‌دار
برنامه هفتگی رژیم غذایی در بیماران قلبی

رژیم غذایی مناسب پس از جراحی قلب باز

در حالت ایده‌آل رژیم غذایی در بیماران قلبی که جراحی قلب باز (عمل قلب باز چیست؟) یا عمل بای‌پس قلب داشته‌اند باید شامل موارد زیر شود:

  • گوشت کم‌چرب یا جایگزین‌های آن مانند تخم‌مرغ، توفو، حبوبات و آجیل
  • ماهی‌های روغنی مانند سالمون یا ساردین
  • میوه‌ها و سبزیجات کامل
  • دانه‌های کامل غلات برای تامین مواد مغذی موردنیاز بدن

پروتئین یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین منابع غذایی است که بعد از جراحی به آن نیاز است. بدن برای بازسازی ماهیچه‌ها و سایر بافت‌های بدن به پروتئین کافی نیاز دارد تا بتواند بعد از جراحی سریع‌تر بهبود یابد. در مقابل مصرف غذاهایی مانند سوسیس یا گوشت‌های فراوری‌شده، کره، روغن‌های اشباع‌شده، کیک و بیسکویت و غیره باید محدود شود.

پس از جراحی قلب باز، بیمار باید فقط گوشت کم چرب و ماهی سالمون یا ساردین مصرف کند.
پس از جراحی قلب باز، بیمار باید فقط گوشت کم چرب و ماهی سالمون یا ساردین مصرف کند.

رژیم غذایی بیماران قلبی پس از عمل استنت

رژیم غذایی در بیماران قلبی بعد از عمل استنت یا گذاشتن فنر در قلب باید به وعده‌های غذایی کوچک‌تر و مکرر تبدیل شود. به این افراد توصیه می‌شود تا از مصرف غذاهای پرچرب و سنگین مانند گوشت خوک، گوشت گاو یا صدف خودداری کنند، چرا که به‌احتمال زیاد باعث انسداد استنت می‌شوند.

بافت‌های نرم ماهی سالمون، تکه‌های کوچک گوشت‌های کم‌چرب، مصرف غلات سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای، کینوآ، دانه‌های چاودار، جو دوسر و دانه‌های روغنی و انواع آجیل می‌توانند بهترین رژیم قلبی برای کسانی باشد که عمل استنت داشته‌اند. معمولا جراح به بیماران توصیه می‌کند تا حداقل دو روز بعد از عمل استنت از یک رژیم غذایی غنی از پروتئین و به‌صورت مایع پیروی کنند.

رژیم غذایی بیماران آریتمی قلب

رژیم غذایی در بیماران قلبی عروقی که دچار آریتمی قلبی (آریتمی قلب چیست؟) هستند نیز مشابه رژیم غذایی توصیه‌شده به مابقی بیماران قلبی و عروقی است و شامل میوه‌ها و سبزیجات تازه، دانه‌های غلات کامل، محصولات کم‌چرب، پروتئین‌ها مانند گوشت، دانه‌ها، آجیل‌ها و لوبیا، غذاهای کم‌نمک، کم شکر و کم‌چرب می‌شود. علاوه بر این به بیماران درگیر با آریتمی قلبی شدیداً توصیه می‌شود که از مصرف زیاد قهوه یا چای، الکل، سدیم بالا، مکمل‌های گیاهی و غیره خودداری کنند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

داشتن یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و سالم بخش مهمی از یک سبک زندگی سالم برای بیماران قلبی است. البته که قطعاً رژیم غذایی در بیماران قلبی نه‌تنها برای کسانی که سابقه مشکلات قلبی دارند، بلکه برای سایر افرادی که ریسک بالاتری برای بیماری‌های قلبی و عروقی دارند نیز مفید است.

در این رژیم غذایی به‌صورت متمرکز بر عدم مصرف الکل، سدیم بالا، غذاهای چرب و اشباع‌شده، غذاهای فراوری شده و غذاهای سرخ شده تاکید می‌شود. پزشک معمولا مصرف زیاد سبزیجات و میوه‌های تازه را به‌شدت توصیه می‌کند. بااین‌حال برای داشتن بهترین رژیم قلبی بهتر است به نظر متخصص قلب یا یک متخصص تغذیه توجه کرد و با ایجاد تغییرات مفید در عادات غذایی، قلبی سالم‌تر و زندگی شاداب‌تری داشت.

اگر دچار بیماری قلبی یا مستعد آن هستید، حتما برای دریافت رژیم غذایی بیماران قلبی عروقی به متخصص قلب و عروق یا دکتر تغذیه مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر قلب و عروق و همچنین مشاوره آنلاین دکتر متخصص تغذیه وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله رژیم غذایی dash یکی از اصلی‌ترین گزینه‌هایی است که بیماران قلبی می‌توانند با رعایت آن، زندگی سالم‌تری داشته باشند.

در کل رژیم غذایی در بیماران قلبی یک رژیم غذایی سالم و کامل است که حاوی انواع مواد مغذی است. بااین‌حال شاید در بیماران سرطانی به مصرف برخی از منابع غذایی دیگر هم نیاز باشد و این به نظر پزشک بستگی دارد.

بله در بیماران قلبی دیابتی ممکن است مصرف برخی از میوه‌ها که قند بالایی دارند هم محدود شود.

سبزیجات تازه، غلات کامل، میوه‌های سرشار از ویتامین، مواد معدنی و فیبر رژیمی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کم کند. همچنین مصرف شیرینی‌جات، شکر و نمک نیز باید محدود شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره رژیم غذایی در بیماران قلبی

  1. فرجی گفت:

    ممنون از همه ی متخصصان عزیزی که وقت میگذارند واین مقالات مفید را در جهت آگاهی بیماران و همراهان بیمار مینویسند .دست همه ی آنها را از دور می‌بوسم واز خدای متعال میخواهم همیشه سلامت باشند

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از لطف شما
      با ارزوی سلامتی برای شما و عزیزان تان

  2. ناشناس گفت:

    ممنون از همه ی متخصصان عزیزی که وقت میگذارند واین مقالات مفید را در جهت آگاهی بیماران و همراهان بیمار مینویسند .دست همه ی آنها را از دور می‌بوسم واز خدای متعال میخواهم همیشه سلامت باشند

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از لطف شما
      با ارزوی سلامتی برای شما و عزیزان تان