آشنایی با معروف ترین رژیم های غذایی در دنیا

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بیش از ۲۰ نوع رژیم غذایی وجود دارد که با هدف کاهش وزن، حفظ سلامتی و رفع نیاز روزانه بدن به مواد مغذی تهیه شده‌اند. قبل از انتخاب و شروع از میان معروف ترین رژیم های غذایی، باید از هدفتان و بیماری‌‌های زمینه‌ای احتمالی مانند فشارخون آگاه باشید تا از ابتلا به عوارض جانبی جلوگیری کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 19 دقیقه
آشنایی با معروف ترین رژیم های غذایی در دنیا

معروف‌ ترین رژیم‌ های غذایی دنیا را می‌شناسید؟ وقتی صحبت از رژیم غذایی می‌شود، ذهن ما سریع به سمت کاهش وزن می‌رود. درست است که هدف اکثر رژیم های غذایی کاهش وزن است، اما به‌طور‌کلی رژیم غذایی برای برآورده‌کردن نیازهای بدن و سالم نگه‌داشتن آن طراحی می‌شود. دقت داشته باشید که با خواندن یک مطلب نمی‌توان یک رژیم غذایی را شروع کرد، چون این کار، کار متخصص تغذیه است. در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصص تغذیه آشنا شوید، در مورد انواع رژیم غذایی با او مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت حضوری اقدام کنید.

بهترین رژیم غذایی برای شما کدام رژیم است؟

لیست معروف‌ترین رژیم‌های غذایی یک لیست بلند بالا است که پیدا کردن آن در اینترنت چندان سخت نیست اما نکته اصلی اینجاست که کدام رژیم برای شما مناسب است؟ برای فهمیدن این سؤال باید به سراغ متخصص تغذیه رفت. توصیه ما این است که قبل از شروع معروف ترین رژیم های غذایی، ابتدا نیازهای شخصی خود را در نظر بگیرید. فاکتورهای کلیدی که باید در مورد آنها فکر کنید عبارتند از:

  • تا به حال رژیم گرفته‌اید؟
  • می‌توانید از یک رژیم غذایی سخت پیروی کنید؟
  • کدام رژیم غذایی در گذشته برای شما مفید بود؟
  • چه حسی به رژیم دارید؟ از نظر ذهنی، جسمی و عاطفی؟
  • دوست دارید به‌تنهایی رژیم بگیرید؟
  • نیاز به حمایت رژیم غذایی از سمت یک گروه حمایتی دارید؟
  • دوست دارید پشتیبانی آنلاین داشته باشید؟
  • دوست دارید به جلسات گروه حمایت از رژیم غذایی بروید؟
  • بودجه شما اجازه‌ی استفاده از مکمل‌های رژیمی خاص را می‌دهد؟
  • ترجیح می‌دهید از کلینیک کاهش وزن استفاده کنید؟
  • می‌توانید از پس هزینه‌ی مواد غذایی یا نوشیدنی‎های رژیمی خاص را برآیید؟
  • بیماری زمینه‌ای یا هرگونه مشکل سلامتی دارید؟

و قبل از همه چیز باید بدانید که روش‌های کاهش وزن سریع پایدار نیستند. این روش‌ها شاید در کوتاه‌مدت نتیجه‌ی شگفت‌انگیزی داشته باشند اما سالم نیستند و نتیجه‌ی آنها هم دائمی نیست. در اکثر موارد به‌محض اینکه به برنامه روتین قبلی خود برمی‌گردید، دوباره شروع به افزایش وزن می‌کنید. نکته دیگر است است که حتی معروف ترین رژیم های غذایی هم زمانی نتیجه می‌دهند که در کنار رژیم غذایی ورزش را هم فراموش نکنید. بدون ورزش هیچ رژیم غذایی کامل نخواهد بود.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

معروف ترین رژیم های غذایی در دنیا کدامند؟ (انواع رژیم غذایی سالم)

برخی از معروف ترین رژیم های غذایی در جهان شامل رژیم مدیترانه‌ای، رژیم اتکینز، رژیم پالئو، رژیم کتو، رژیم مراقب وزن و رژیم DASH هستند. این رژیم‌ها به دلیل مزایای زیادی که برای سلامتی و اثربخشی در مدیریت وزن دارند، محبوبیت پیدا کرده‌اند.

انواع رژیم غذاییمزایای آن‌ها
رژیم مدیترانه‌ایانواع تغذیه گیاهی را در اولویت قرار داده و مصرف گوشت قرمز در آن سهم کمی دارد.
رژیم دشبیشتر برای کاهش فشارخون استفاده می‌شود.
رژیم غذایی فلکستریننوعی برنامه غذایی منعطف از ٰرژیم غذایی گیاهی (۸۰ درصد) و جانوری را در اختیار شما قرار می‌دهد.
رژیم زونبزرگترین مزیت این رژیم کاهش خطر بیماری‌های قلبی با کاهش تری گلیسیرید و کلسترول است.
رژیم گیاه خواری و وگانوگان نوع سخت‌گیرانه رژیم گیاهخواری است و برای سلامت بیشتر بدن تهیه شده‌اند.
رژیم خام خواریاز هیچ غذای فرآوری‌شده‌ای در این رژیم استفاده نمی‌شود.
رژیم فستینگ یا روزه دارینوعی روزه‌داری است که معروف‌ترین آنها ۱۶/۸ است. یعنی ۱۶ ساعت ناشتا هستید و ۸ ساعت زمان برای غذا خوردن خواهید داشت.
رژیم کم چربرژیم بسیار کم چرب عمدتا گیاهی است و مصرف محدودی از محصولات حیوانی دارد. این رژیم غذایی برای کبد چرب هم می‌تواند کاربرد داشته باشد اما نیاز به مشورت با متخصص دارید.
رژیم پاکسازی بدنبدن را از سمومی مانند چربی ترانس پاک می‌کند. در برخی از رژیم غذایی بدنسازی نیز ممکن است در دوره کوتاهی کاربرد داشته باشد.
انواع رژیم کم کربوهیدراتشامل رژیم اتکینز، پالئو، دوکان، کتوژنیک و رژیم غذایی ساحل جنوبی است.
رژیم ویت واچرز یا wwرژیم غذایی WW بر کاهش وزن از طریق رژیم غذایی، ورزش و با کمک یک شبکه پشتیبانی تمرکز دارد.
رژیم hcgبرای کاهش وزن سریع ۱ کیلوگرم در روز با مصرف مکمل hcg است. اگر دنبال رژیم غذایی برای فریتین بالا هستید، این رژیم ممکن است برای شما مناسب نباشد.
رژیم لاغری ۳۰ روزهدر میان انواع رژیم های مختلف، رژیم سی روزه یک انتخاب عالی برای هر کسی است که به دنبال تنظیم مجدد رژیم غذایی‌اش است.
رژیم آلکالینبا توحه به کتاب مرجع تغذیه و رژیم های غذایی، آلکالین بدن شما را قلیایی می‌کند.
رژیم شیر و ٰرژیم تخم مرغ۲ رژیم جدا هستند که روی مصرف تخم مرغ آب‌پز و شیر در وعده‌های غذایی تاکید دارند. برخی افراد از رژیم تخم‌مرغ به عنوان رژیم غذایی برای چاق شدن هم یاد می‌کنند.
رژیم نظامی ۳ روزه و رژیم کانادایینوعی رژیم سخت‌گیرانه هستند. ممکن است به عنوان رژیم قبل از عمل یا رژیم غذایی بعد از عمل لوزه یا عمل صفرا توصیه شوند.
رژیم جنرال موتورزتوسط شرکت جنرال موتورز برای مبارزه با چاقی و سلامت افراد در ۷ روز تهیه شده که کاهش وزن ۷ کیلوگرمی را به دنیال دارد.
اسم انواع رژیم‌های غذایی سالم و لاغرکننده

۱. رژیم مدیترانه‌ ای (Mediterranean diet)

مردم کشورهای حاشیه‌ی دریای مدیترانه عمر طولانی‌تری دارند و از مشکلات سلامتی کمتری رنج می‌برند. رمز این عمر طولانی و سالم، سبک زندگی فعال، کنترل وزن و یک رژیم غذایی دارای میزان گوشت قرمز پایین، شکر کم و روغن اشباع کم است. رژیم غذایی مدیترانه ای سرشار از غذاهای دریایی، گوشت پرندگان، مغزها حبوبات، میوه و سبزیجات، غلات کامل و روغن زیتون در حد متعادل است.

مطمئنا یکی از معروف ترین رژیم های غذایی دنیا و حتی می‌توان گفت بهترین آنها رژیم مدیترانه‌ای است. این رژیم مقدار خوبی از پروتئین، کربوهیدرات، چربی و دیگر مواد مغذی را شامل می‌شود. پنیر و ماست، محصولات لبنی اصلی رژیم مدیترانه‌ای است. در این رژیم گوشت قرمز سهم کمی دارد.

تقریبا یک سوم رژیم مدیترانه‌ای از چربی تشکیل شده‌است، اما چربی اشباع کمتر از ۸% از کالری مصرفی را تشکیل می‌دهد. ورزش به‌خصوص پیاده‌روی هسته مرکزی سبک زندگی مدیترانه‌ای است. یکی از معایب این رژیم این است که کمی گران است اما مزایای زیادی برای سلامتی دارد، از جمله:

  • کاهش وزن
  • سلامت مغز و قلب
  • پیشگیری از سرطان
  • پیشگیری و کنترل دیابت.

۲. رژیم دش (DASH Diet)

فشارخون دارید؟ رژیم دش مناسب شما است! این رژیم غذایی که اسم آن مخفف (dietary approaches to stop hypertension) به‌معنای روش‌های تغذیه‌ای برای جلوگیری از فشارخون است و از معروف ترین رژیم های غذایی برای بیماران فشارخون است. بر اساس مطالعات انجام‌شده این رژیم خطر ابتلا به چاقی متابولیک را به میزان ۲۱% کاهش می‌دهد و دومین رژیم غذایی برتر برای سلامتی و دهمین رژیم برتر برای کاهش وزن است.

رژیم غذایی فشار خون بالا توسط مؤسسه ملی قلب، ریه و خون آمریکا با هدف جلوگیری یا توقف فشارخون بالا طراحی شده‌است. رژیم دش روی مصرف غذاهایی تأکید دارد که پزشکان همیشه مصرف آنها را توصیه می‌کنند یعنی، میوه، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین بدون چربی و لبنیات کم‌چرب. این رژیم سرشار از مواد غذایی است که باعث کاهش فشار خون می‌شوند مانند پتاسیم، کلسیم، پروتئین و فیبر.

در این رژیم باید مصرف چربی اشباع مانند گوشت پرچرب، لبنیات پرچرب و روغن‌های گرمسیری، نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر و شیرینی‌ها را محدود کنید. در رژیم DASH مصرف سدیم به ۲۳۰۰ میلی‌گرم در روز محدود می‌شود. رژیم DASH یک رژیم متعادل است و می‌توانید تا مدت‌ها آن را رعایت کنید. مزایای این رژیم عبارت‌اند از کاهش خطر ابتلا به:

  • فشارخون
  • مشکلات قلبی
  • سکته قلبی
  • دیابت نوع ۲
  • چاقی.
اینفوگرافی معروف ترین رژیم های غذایی در دنیا
معروف‌ترین رژیم‌های غذایی در دنیا کدامند؟

۳. رژیم فلکسترین (Flexitarian Diet)

رژیم فلکسترین چیست؟ فلکسترین ترکیبی از دو واژه Flexible (منعطف) و Vegetarian (گیاه‌خواری) است که در آن ۸۰% رژیم غذایی شما گیاهی و ۲۰% از پروتئین حیوانی است. به این ترتیب، شما همچنان از مزایای سلامتی یک رژیم غذایی گیاهی، مانند کاهش میزان بیماری قلبی، دیابت و سرطان بهره می‌برید، در‌حالی‌که همچنان از غذاهایی که دوست دارید لذت می‌برید.

متن انگلیسی:
The flexitarian diet is a flexible eating style that emphasizes the addition of plant-based foods.
ترجمه فارسی:
رژیم فلکسترین یک سبک غذایی انعطاف‌پذیر است که به افزودن غذاها و نوشیدنی‌های گیاهی تأکید دارد.

به نقل از سایت foodinsight

۴. رژیم زون (Zone Diet)

رژیم زون چیست؟ در رژیم زون وعده غذایی شما شامل ۴۰% کربوهیدرات، ۳۰% چربی و ۳۰% پروتئین در هر وعده غذایی است. تمرکز رژیم زون روی کنترل سطوح انسولین است که ممکن است منجر به کاهش وزن بیشتر و کنترل وزن موفق‌تر نسبت به سایر روش‌ها شود. در رژیم غذایی زون تمرکز روی مصرف کربوهیدرات‌های باکیفیت بالا، کربوهیدرات‌های تصفیه‌نشده و چربی‌ها مانند روغن زیتون، آووکادو و آجیل است.

رژیم زون در ابتدا برای کاهش التهاب ناشی از رژیم غذایی طراحی شده‌بود که باعث کاهش وزن و کاهش ریسک بیماری‌های مزمن می‌شود. بزرگترین مزیت این رژیم کاهش خطر بیماری‌های قلبی با کاهش تری گلیسیرید و کلسترول است. این رژیم باعث کنترل قند خون، لاغری شکم و پهلو و کاهش التهای مزمن در افراد دارای اضافه وزن یا چاق مبتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود.

بهترین رژیم غذایی چیست؟

برای انتخاب مناسب‌ترین رژیم، از متخصص تغذیه مشاوره بگیر!

۵. رژیم گیاه خواری (Vegetarian Diet)

بسیاری از مردم به دلایل اخلاقی و همچنین سلامتی رژیم گیاهخواری را انتخاب می کنند. انواع مختلفی از رژیم گیاه‌خواری وجود دارد:

  • گیاه‌خوار لاکتو (انواع گوشت و تخم‌مرغ نمی‌خورند اما محصولات لبنی شامل شیر، ماست، پنیر و کره را می‌خورند)
  • گیاه‌خوار‌ میوه‌خوار
  • گیاه‌خوار لاکتو-اوو (لبنیات و تخم‌مرغ می‌خورند)
  • رژیم غذایی زنده گیاهی
  • گیاه‌خواری اوو (تخم‌مرغ می‌خورند)
  • گیاه‌خواری پسکو (ماهی هم می‌خورند)
  • رژیم غذایی نیمه-گیاه‌خواری.

اکثریت گیاه خواران گیاهخواران لاکتو-اوو هستند، یعنی به جز تخم‌مرغ، لبنیات و عسل، غذاهای حیوانی دیگری نمی‌خورند. مطالعات در چند سال اخیر نشان داده‌است که گیاهخواران وزن بدن کمتری دارند، کمتر از بیماری‌ها رنج می‌برند و معمولا طول عمر بیشتری نسبت به افرادی که گوشت می‌خورند دارند.

۶. رژیم وگان (Vegan Diet)

وگانیسم بیشتر یک روش زندگی و یک فلسفه است تا یک رژیم. یک وگان هیچ چیز حیوانی از جمله تخم‌مرغ، لبنیات و عسل نمی‌خورد. وگان‌ها معمولا فقط به خاطر سلامتی این رژیم غذایی را ندارند، بلکه فاکتورهای محیط‌زیستی، اخلاقی و دلسوزانه هم در تصمیم آنها دخیل است. وگان ها معتقدند که روش‌های مدرن کشاورزی برای محیط‌زیست ما مضر است.

رژیم غذایی وگان سخت‌گیرانه‌تر از گیاه‌خواری است. علاوه بر حذف گوشت، لبنیات، تخم‌مرغ و محصولات حیوانی مانند ژلاتین، عسل، آلبومین، آب پنیر، کازئین و برخی از انواع ویتامین D3 را هم از رژیم غذایی خود حذف کرده‌اند.

ظاهرا رژیم وگان در کمک به کاهش وزن افراد بسیار مؤثر است، زیرا این رژیم چربی بسیار کم و فیبر بالایی دارد که باعث می‌شود برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید. رژیم‌های وگان نسبت به سایر روش‌ها باعث کاهش وزن و کاهش BMI بیشتری می‌شوند.

تفاوت رژیم خام گیاه خواری و گیاه خواری چیست؟

احتمالا نام رژیم خام گیاهخواری به گوش شما رسیده‌است. آیا می‌دانید که گیاهخواری با خام گیاه‌خواری چه تفاوت‌هایی دارند؟ حتما این سوال شما را درگیر کرده‌است و برای شما اهمیت دارد که بدانید چرا اضافه‌شدن واژه‌ی خام در ابتدای این رژیم باید این دو رژیم را از هم متمایز کند. تفاوت رژیم گیاهخواری و خام گیاهخواری چیست؟

رژیم غذایی خام گیاهخواری یکی از زیرشاخه‌های رژیم غذایی گیاهخواری است که کمی سختگیرانه‌تر است. این رژیم همان گیاه‌خواری است که تفاوت آن با خود رژیم گیاه‌خواری در این است که حتی از محصولات حیوانی هم استفاده نمی‌شود. مثلا یک فرد گیاهخوار اصلا گوشت نمی‌خورد، اما ممکن است که تخم مرغ یا شیر بخورد. تخم مرغ و شیر گیاه نیستند و از محصولات حیوانی هستند. اما یک فردی که خام گیاهخوار است، به هیچ عنوان از محصولات حیوانی مانند تخم مرغ و شیر هم استفاده نمی‌کند.

این تفاوت‌ها باعث می‌شوند که یک رژیم سخت‌تر در اختیار افراد خام گیاهخوار قرار بگیرد. زمانی که شما خام گیاهخواری می‌کنید، باید تنها و به صورت مطلق از گیاهان تغذیه کنید.

تفاوت رژیم خام گیاه خواری و گیاه خواری چیست؟
رژیم غذایی خام گیاهخواری یکی از زیرشاخه‌های رژیم غذایی گیاهخواری است که کمی سختگیرانه‌تر است.

۷. رژیم غذایی خام (Raw Food Diet)

رژیم غذایی خام یا رژیم خام خواری شامل مصرف غذاها و نوشیدنی‌هایی است که فرآوری نشده‌اند، کاملا گیاهی و در حالت ایده‌آل ارگانیک هستند. خام‌خواران معتقدند که حداقل سه چهارم غذای مصرفی یک فرد باید از غذای نپخته تشکیل شود. تعداد قابل‌توجهی از خام‌خواران، گیاه‌خوار هم هستند و هیچ غذا و نوشیدنی با منشاء حیوانی را مصرف نمی‌کنند. ۴ نوع اصلی خام‌خواران وجود دارد:

  • خام گیاه‌خواران
  • خام وگان‌ها
  • همه‌چیزخواران خام
  • گوشت‌خواران خام.

۸. رژیم بسیار کم چرب (Ultra-Low-Fat Diet)

یک رژیم غذایی فوق‌العاده کم‌چرب مصرف چربی شما را به کمتر از ۱۰% از کالری روزانه محدود می‌کند. به‌طورکلی، یک رژیم غذایی کم چرب حدود ۳۰% از کالری خود را از چربی تأمین می کند. این رژیم غذایی در طولانی‌مدت برای کاهش وزن بی‌تأثیر است.

رژیم بسیار کم چرب عمدتا گیاهی است و مصرف محدودی از محصولات حیوانی دارد و بر مبنای مصرف کربوهیدرات بسیار زیاد حدود ۸۰٪ کالری مصرفی روزانه و پروتئین کم در ۱۰٪ کالری است. این رژیم برای کاهش وزن در بین افراد دچار چاقی مفرط بسیار موفق بوده است.

رژیم‌های غذایی خیلی کم چرب می‌توانند چندین عامل خطر برای بیماری‌های قلبی، از جمله فشارخون بالا، کلسترول بالا، و نشانگرهای التهاب را بهبود ببخشند. با کمال تعجب، این رژیم غذایی پر کربوهیدرات و کم‌چرب می‌تواند منجر به بهبودهای قابل‌توجهی در وضعیت بیماران دیابت نوع ۲ شود. علاوه بر این، ممکن است پیشرفت بیماری MS را کُند کند. البته دقت کنید که مصرف چربی بسیار کم در دراز‌مدت می‌تواند مضر باشد.

رژیم روزه داری یا فستینگ چیست؟
در رژیم روزه داری فستینگ، بدن شما بین دوره‌های روزه داری و غذاخوردن در گردش است.

۹. رژیم روزه داری یا فستینگ (Intermittent Fasting)

فستیگ سال‌ها است در لیست معروف ترین رژیم های غذایی دنیا قرار گرفته. البته ما مسلمان‌ها با این رژیم به‌خوبی آشنایی داریم. در رژیم روزه داری فستینگ، بدن شما بین دوره‌های روزه داری و غذاخوردن در گردش است. این رژیم به‌جای محدودکردن غذاهای مصرفی، زمان خوردن آنها را کنترل می‌کند. رژیم فستینگ در واقع بیشتر یک الگوی غذاخوردن است تا یک رژیم. محبوب‌ترین راه‌های فستینگ عبارتند از:

  • روش ۱۶/۸: شامل حذف صبحانه و محدودکردن دوره غذاخوردن روزانه به هشت ساعت و متعاقبا ناشتابودن در ۱۶ ساعت باقی‌مانده از روز است. این روش شباهت زیادی به روزه داری اسلامی دارد با این تفاوت که ساعت آن دست خود شما است.
  • روش  eat-stop-eat شامل روزه ۲۴ ساعته یک یا ۲ بار در هفته در روزهای غیرمتوالی است.
  • رژیم ۵:۲: در دو روز غیر متوالی در هفته، مصرف غذای خود را به ۵۰۰ تا ۶۰۰ کالری محدود می‌کنید.
  • رژیم جنگجو: مقدار کمی میوه و سبزیجات خام در طول روز و یک وعده غذایی بزرگ در شب بخورید.

روزه متناوب معمولا برای کاهش وزن استفاده می‌شود و کاهش وزن ۳ تا ۸ درصدی در یک دوره ۳ تا ۲۴ هفته‌ای را به دنبال دارد که در مقایسه با اکثر رژیم های کاهش وزن بسیار زیاد است. رژیم لاغری دوبرو نیز نوعی رژیم روزه‌داری متناوب بر پایه مصرف کربوهیدرات کم است و بیشتر برای کاهش وزن استفاده می‌شود.

روزه داری متناوب مزایای زیادی دارد مثلا نشانگرهای التهاب، سطح کلسترول، تری گلیسیرید خون و سطح قند خون را کاهش می‌دهد. اگرچه روزه داری متناوب برای افراد دارای تغذیه خوب و سالم بی‌خطر است، اما برای همه مناسب نیست. همچنین برای مردان مناسب‌تر از زنان است.

برخی افراد باید از روزه‌گرفتن اجتناب کنند، از جمله افرادی که به افت سطح قند خون حساس هستند، زنان باردار، مادران شیرده، نوجوانان، کودکان و افرادی که دچار سوءتغذیه، کمبود وزن یا کمبود مواد مغذی هستند.

۱۰. رژیم سم زدایی یا پاکسازی بدن

یکی از اصلی‌ترین رژیم‌هایی که گرفته می‌شود تا بدن به حالت سلامت برگردد، رژیم‌های سم‌زدایی یا رژیم پاکسازی بدن هستند. این رژیم‌ها از دسته رژیم‌های فوق‌العاده موثر در حفظ سلامت و از بین بردن و دفع کردن سموم از بدن هستند. بیایید نگاه نزدیک‌تری به دتوکس یا رژیم سم زدایی بیندازیم.

رژیم دتوکس از انواع رژیم‌های کوتاه مدتی است که با گرفتن آن‌ها می‌توانیم در زمانی کوتاه بدن را از آلودگی‌هایی که آن را درگیر کرده‌است، پاکیزه کنیم. این روزها رژیم سم زدایی طرفداران بسیاری پیدا کرده است. شاید به این علت باشد که تمایل به زدودن و پاکیزه کردن بدن از سموم برای بسیاری از افراد اهمیت زیادی پیدا کرده است.

رژیم‌های سم زدایی باید تحت نظر متخصص تغذیه اجرا شوند زیرا ممکن است که برای بدن بسیار مضر باشند و مشکلات جدی بسیاری ایجاد کنند. افرادی که سر خود از رژیم‌های دتوکس استفاده می‌کنند ممکن است که با آسیب‌های جدی بدنی مواجه شوند. چرا که این رژیم‌ها معمولا فشار زیادی به بدن وارد می‌کنند و از رژیم‌های قوی محسوب می‌شوند. همچنین این رژیم‌ها از دسته‌ی رژیم‌های مداخله‌ای هم هستند و ممکن است که هنگام انجام این رژیم‌ها از روش‌های مداخله‌ای مانند انما هم استفاده شود که شامل شستشوی روده‌ی بزرگ است.

رژیم‌های سم زدایی برای بیرون کشیدن و زدودن سم‌هایی مانند سم روغن‌های ترانس‌دار، دخانیات و مواد مضر دیگر از بدن انجام می‌شود. همچنین روش‌های سم زدایی شامل مقادیر بسیار زیادی از آب، آبمیوه و سبزیجات و میوه‌ها هستند که به کار بردن آنها بسیار مفید است. این مواد غذایی به تسریع سم زدایی بدن کمک می‌کند.

رژیم سم زدایی انواع مختلفی دارد:

  • رژیم سم زدایی لیمو
  • ر‌ژیم سم زدایی سیب
  • ر‌ژیم سم زدایی سه روزه
  • رژیم سم ‌زدایی هفت روزه
  • رژیم‌ سم زدایی ۲۱ روزه
  • رژیم‌ سم زدایی چهل روزه
  • رژیم‌ سم زدایی بلغم

اگه دنبال لاغری در ناحیه خاصی از بدنت هستی، همین حالا نوبت بگیر!

انواع رژیم غذایی برای لاغری

انواع مختلفی از رژیم‌های غذایی وجود دارد که می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. برخی از بهترین رژیم غذایی برای لاغری شامل رژیم کتوژنیک (که مصرف غذاهای پرچرب و کم کربوهیدرات را اولویت قرار می‌دهد) و رژیم پالئو (خوردن غذاهایی را که در دسترس اجداد ما بوده را در برنامه غذایی قرار می‌دهد) هستند. بسیار مهم است که رژیم غذایی مناسبی برای بدن و سبک زندگی خودتان پیدا کنید. در ادامه لیست بهترین رژیم غذایی برای لاغری را مرور می‌کنیم.

متن انگلیسی:
Intermittent fasting is generally very successful for weight loss.
ترجمه فارسی:
روزه داری متناوب به طور کلی برای کاهش وزن بسیار موفق است.

به نقل از سایت healthline

۱. رژیم کم کربوهیدرات (Low-carb Diet)

رژیم‌های کم کربوهیدرات برای چندین دهه بسیار محبوب بودند، به‌خصوص برای کاهش وزن. این دسته از رژیم غذایی از معروف ترین رژیم های غذایی در دنیا هستند که احتمالا شما هم اسم آن را شنیده‌اید. انواع مختلفی از رژیم‌های کم کربوهیدرات وجود دارد که همه‌ی آنها شامل محدودکردن مصرف کربوهیدرات به ۲۰ تا ۱۵۰ گرم در روز هستند.

هدف اصلی رژیم بدون کربوهیدرات این است که بدن شما را مجبور کند به جای استفاده از کربوهیدرات به عنوان منبع اصلی انرژی، از چربی‌های بیشتری برای سوخت استفاده کند. رژیم‌های کم کربوهیدرات بر مصرف مقادیر نامحدود پروتئین و چربی تأکید دارند و در عین حال مصرف کربوهیدرات را به‌شدت محدود می‌کنند.

هنگامی‌که مصرف کربوهیدرات بسیار کم است، اسیدهای چرب در کبد به کتون تبدیل می‌شوند و بدن وارد حالت کتوز می‌شود. سپس بدن شما می‌تواند در غیاب کربوهیدرات‌ها از اسیدهای چرب و کتون‌ها به عنوان منبع انرژی اولیه خود استفاده کند.

این رژیم به‌خصوص در کاهش وزن افراد مبتلا به چاقی مفرط بسیار مفید بوده‌ و یک رژیم عالی برای لاغری شکم و پهلو است. این رژیم همچنین اشتهای شما را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود کمتر احساس گرسنگی کنید و مزایای زیر را دارد:

  • کاهش کلسترول و تری گلیسیرید
  • کاهش سطح قند خون
  • تنظیم سطح انسولین
  • کاهش فشارخون.

البته رژیم کم کربوهیدرات برای همه مناسب نیست و ممکن است منجر به افزایش کلسترول بد خون شود.

رژیم کم کربوهیدرات چیست؟
انواع مختلفی از رژیم‌های کم کربوهیدرات وجود دارد که همه‌ی آنها شامل محدودکردن مصرف کربوهیدرات به ۲۰ تا ۱۵۰ گرم در روز هستند.

۲. رژیم اتکینز (Atkins Diet)

رژیم اتکینز معروف ‌ترین رژیم غذایی کم کربوهیدرات برای کاهش وزن است. اصل این رژیم بر این است که تا زمانی که از مصرف کربوهیدرات پرهیز کنید، می‌توانید با خوردن هر مقدار پروتئین و چربی که می‌خواهید، لاغر شوید. این رژیم بسیار سیرکننده است و باعث می‌شود کالری کمتری مصرف کنید و به همین دلیل هم تأثیر خوبی در کاهش وزن دارد.

رژیم اتکینز ۴ مرحله دارد. در مرحه اول شما با مصرف کمتر از ۲۰ گرم کربوهیدرات در روز برای ۲ هفته کار خود را شروع می‌کنید. بقیه مراحل شامل ورود مجدد کربوهیدرات‌های سالم به رژیم غذایی در حالی است که به هدفتان برای کاهش وزن نزدیک می‌شوید.

رژیم اتکینز نسبت به رژیم کم کربوهیدرات باعث کاهش وزن بیشتری می‌شود. این رژیم یک رژیم لاغری شکم و پهلو با کارایی خوب است. مزایای رژیم اتکینز عبارتند از:

  • کاهش چربی خون از جمله تری گلیسرید و کلسترول
  • افزایش کلسترول خوب
  • کاهش قند خون
  • کاهش خطر فشارخون.

۳. رژیم کتوژنیک (Ketogenic Diet)

بعید است به دنبال معروف ترین رژیم های غذایی در دنیا باشید و اسم رژیم کتوژنتیک را نشنیده باشید. رژیم کتو سال‌ها برای درمان صرع استفاده می‌شد، اما بعدها مشخص شد که این رژیم فواید زیادی برای کاهش وزن به‌خصوص کاهش وزن سریع دارد.

اساس رژیم کتو شاید در نظر اول خیلی منطقی به‌نظر نیاید، چون در آن مصرف کربوهیدرات بسیار کم و مصرف چربی بالا است. مصرف مقدار زیاد چربی باعث می‌شود بدن از چربی به جای کربوهیدرات برای تأمین انرژی استفاده کند. علاوه بر اینکه این غذاها بسیار سیرکننده هستند.

ترکیب استاندارد رژیم کتوژنیک شامل ۷۵% چربی، ۲۰% پروتئین و ۵% کربوهیدرات است. مصرف چربی‌های سالم از جمله آووکادو، نارگیل، آجیل برزیلی، ماهی‌های چرب و روغن زیتون در این رژیم توصیه می‌شود. این رژیم همچنین از ذخیره چربی بدن را برای سوخت بیشتر استفاده می‌کند. با کاهش دریافت کربوهیدرات بدن وارد حالت کتوز می‌شود که در این حالت بدن در سوزاندن چربی بسیار کارآمدتر است.

رژیم کتوژنیک چیست؟
ترکیب استاندارد رژیم کتوژنیک شامل ۷۵% چربی، ۲۰% پروتئین و ۵% کربوهیدرات است.

۴. رژیم پالئو (The Paleo Diet)

یکی از معروف ترین رژیم های غذایی در دنیا رژیم پالئو است. رژیم پالئو شما را به گذشته‌های دور می‌برد. در رژیم پالئو شما باید همان غذاهایی را بخورید که اجداد شکارچی شما قبل از توسعه کشاورزی می‌خوردند. اساس این رژیم بر این تئوری است که بیشتر بیماری‌های مدرن مربوط به رژیم غذایی غربی و مصرف غلات، لبنیات و غذاهای فرآوری‌شده است.

رژیم پالئو بر مصرف غذاهای کامل، پروتئین بدون چربی، سبزیجات، میوه‌ها، آجیل و دانه‌ها تأکید دارد، در‌حالی‌که از مصرف غذاهای فرآوری‌شده، شکر، لبنیات و غلات را منع می‌کند. برخی از نسخه‌های انعطاف‌پذیرتر رژیم پالئو اجازه‌ی مصرف لبنیات مانند پنیر و کره و همچنین گیاهان غده‌ای مانند سیب‌زمینی و سیب‌زمینی شیرین را می‌دهند.

پالئو می‌تواند منجر به کاهش وزن قابل‌توجه و کاهش سایز دور کمر و لاغری شکم و پهلو شود. افرادی که این رژیم را می‌گیرند به‌طور خودکار کربوهیدرات کمتر، پروتئین بیشتر و بین ۳۰۰ تا ۹۰۰ کالری کمتر در روز مصرف می‌کنند.

۵. رژیم دوکان (Dukan Diet)

رژیم دوکان یک رژیم کاهش وزن با پروتئین بالا و کربوهیدرات پایین است که به ۴ مرحله تقسیم می شود:

  • ۲ مرحله کاهش وزن
  • ۲ مرحله حفظ وزن.

مدت‌زمان هر مرحله به میزان وزنی که باید کاهش دهید بستگی دارد. هر مرحله الگوی غذایی خاص خود را دارد. مراحل کاهش وزن در درجه اول بر اساس خوردن نامحدود غذاهای با پروتئین بالا و سبوس جو دوسر اجباری است.

مراحل دیگر شامل افزودن سبزیجات غیر‌نشاسته‌ای و سپس مقداری کربوهیدرات و چربی است. در ادامه تعداد روزهایی که باید پروتئین خالص مصرف کنید کمتر و کمتر می‌شود تا بتوانید وزن خود را حفظ کنید. در یک مطالعه، زنانی که از رژیم دوکان پیروی می‌کردند، روزانه حدود ۱۰۰۰ کالری و ۱۰۰ گرم پروتئین مصرف کردند و به طور متوسط ​​۱۵ کیلوگرم در ۸ تا ۱۰ هفته از دست دادند.

رژیم دوکان چیست؟
رژیم دوکان یک رژیم کاهش وزن با پروتئین بالا و کربوهیدرات پایین است.

۶. رژیم غذایی ساحل جنوبی (South Beach Diet)

رژیم غذایی ساحل جنوبی توسط یک متخصص قلب، دکتر آگاتستون، و یک متخصص تغذیه، ماری آلمون آغاز شد. این رژیم بر کنترل سطح انسولین و مزایای استفاده از کربوهیدرات‌های تصفیه‌نشده‌ با هضم آهسته در مقابل کربوهیدرات‌هایی با هضم سریع تمرکز دارد.

دکتر آگاتستون رژیم غذایی ساحل جنوبی را در طول دهه ۱۹۹۰ ابداع کرد، زیرا از رژیم غذایی کم چرب و پر کربوهیدرات که توسط انجمن قلب آمریکا حمایت می‌شد ناامید شده بود. او معتقد بود که رژیم های کم چرب در درازمدت موثر نیستند.

۷. رژیم غذایی ویت واچرز (Weight Watcher)

ویت واچرز در واقع یک سیستم است نه یک رژیم غذایی خاص. رژیم غذایی WW بر کاهش وزن از طریق رژیم غذایی، ورزش و با کمک یک شبکه پشتیبانی تمرکز دارد. این سیستم در دهه ۱۹۶۰ توسط یک فرد خانه‌دار که مقداری وزن کم کرده‌بود و نگران افزایش وزن مجدد بود راه‌اندازی شد. در این سیستم به‌صورت حضوری یا آنلاین می‌توانند دور هم جمع شوند. این سیستم اطلاعات و حمایت زیادی به افرادی که رژیم گرفته‌اند ارائه می‌کند.

رژیم ویت واچرز از یک سیستم کالری‌شمار ساده استفاده می‌کند که در آن قد، سن، وزن و هدف شما در نظر گرفته می‌شود. هر غذا یک امتیاز هوشمند خاص دارد که به آن متصل است. شما بسته به هدفتان از گرفتن این رژیم می‌توانید تعداد مشخصی امتیاز در روز مصرف کنید، در‌حالی‌که هیچ محدودیت عمده‌ای وجود ندارد.

رژیم غذایی ویت واچرز چگونه است؟
رژیم ویت واچرز از یک سیستم کالری‌شمار ساده استفاده می‌کند که در آن قد، سن، وزن و هدف شما در نظر گرفته می‌شود.

۸. رژیم لاغری HCG

رژیم hcg یک رژیم غذایی افراطی است که هدف آن کاهش وزن بسیار سریع ۱ کیلوگرم در روز است. این رژیم بدون ایجاد گرسنگی، متابولیسم و سوزاندن چربی را افزایش می‌دهد. HCG  (گنادوتروپین جفتی انسان) هورمونی است که در اوایل بارداری در سطوح بالایی وجود دارد. این هورمو همچنین برای درمان مشکلات باروری استفاده می‌شود.

رژیم HCG به ۳ مرحله تقسیم می‌شود:

  • در مرحله اول، مصرف مکمل‌های HCG را شروع می‌کنید.
  • در مرحله دوم، شما از یک رژیم غذایی بسیار کم‌کالری تنها ۵۰۰ کالری در روز همراه با قطره، تزریق یا اسپری مکمل HCG استفاده می‌کنید.
  • در مرحله سوم، مصرف HCG را قطع کرده و به‌آرامی میزان غذای خود را افزایش می‌دهید.

مرحله کاهش وزن هر بار برای ۳ تا ۶ هفته تجویز می‌شود. رژیم HCG باعث کاهش وزن می شود، اما مطالعات متعدد به این نتیجه رسیده‌اند که کاهش وزن تنها به‌دلیل رعایت رژیم غذایی بسیار کم کالری است نه هورمون HCG. این رژیم احساس سیری افزایش نمی‌دهد و مزیتی به جز لاغری ندارد.

متن انگلیسی:
Numerous studies have found that the hCG hormone has no effect on weight loss and doesn’t reduce your appetite.
ترجمه فارسی:
مطالعات متعدد نشان داده‌اند که هورمون hCG تاثیری بر کاهش وزن ندارد و اشتهای شما را کاهش نمی‌دهد.

به نقل از سایت mayoclinic

۹. رژیم سی روزه لاغری

رژیم لاغری ۳۰ روزه مورد دیگر در لیست معروف ترین رژیم های غذایی دنیا است. این رژیم روی مصرف غذاهای کامل و فرآوری‌نشده برای یک دوره کامل ۳۰ روزه تمرکز دارد. این رژیم غذایی، چندین گروه غذایی از جمله غلات و حبوبات، الکل و قندهای افزوده را حذف می‌کند و روی خوردن غذای واقعی بدون مواد فرآوری‌شده تأکید دارد. رژیم سی روزه یک انتخاب عالی برای هر کسی است که به دنبال تنظیم مجدد رژیم غذایی‌اش است.

۱۰. رژیم آلکالین یا قلیایی کردن بدن

رژیم قلیایی چیست؟ یک رژیم قلیایی شامل خوردن غذاهای قلیایی برای حفظ سطح pH بدن شما بین ۷.۳۵ تا ۷.۴۵ است. در این رژیم باید از خوردن غذاهایی که پس از تجزیه اسیدی می‌شوند، خودداری کنید. رژیم قلیایی حافظه را بهبود می‌بخشد و سطح انرژی را افزایش می‌دهد و از سردرد و نفخ جلوگیری می‌کند و می‌توانید میوه‌های تازه (از جمله مرکبات)، سبزیجات، آجیل و حبوبات را در رژیم غذایی خود داشته باشید.

در این رژیم نمی‌توانید گندم، ماکارونی، گوشت، ماهی، صدف، لبنیات، چای و قهوه، شکر یا الکل مصرف کنید. در ادامه مصرف سبزیجات و میوه‌ها را به همراه کاهش شدید مصرف قند و چربی افزایش خواهید داد. بدون گلوتن، گوشت کم، بدون غذاهای فرآوری‌شده، و بدون الکل یا کافئین، افزایش مصرف میوه و سبزیجات برای سلامتی شما بسیار مفید است، اما محدودیت ممکن است اثربخشی این رژیم را کاهش دهد. با این حال، اگر در حال حاضر به یک رژیم غذایی گیاهی پایبند هستید، ممکن است گرفتن رژیم آلکالین برای شما آسان‌تر باشد.

رژیم آلکالین یا قلیایی کردن بدن چیست؟
یک رژیم قلیایی شامل خوردن غذاهای قلیایی برای حفظ سطح pH بدن شما بین ۷.۳۵ تا ۷.۴۵ است.

۱۱. رژیم شیر

همان‌طور که از اسم آن مشخص است در این رژیم فقط باید شیر بخورید، ۴ وعده شیر در روز به مدت ۴ هفته. البته رژیم شیر رژیم استاندارد و سالمی نیست. پس اگر می‌خواهید رژیم لاغری شیر را شروع کنید، پیشنهاد می‌کنم دست نگه دارید و با مشورت متخصص تغذیه از رژیم‌های منطقی‌تر و استانداردتری که در بالا توضیح دادیم استفاده کنید.

هرچند این رژیم اساس علمی درستی ندارد ولی به خاطر مصرف کلسیم زیاد می‌تواند باعث کاهش وزن شود. هرچند شما تا آخر عمر نمی‌توانید فقط شیر بخورید و به محض برگشتن به رژیم روتین، وزن شما هم بر‌می‌گردد.

۱۲. رژیم تخم مرغ

درست است که تخم مرغ هم مانند شیر غذای کاملی است اما اینکه بخواهید فقط تخم مرغ بخورید، تصمیم منطقی و سالمی نیست، حتی اگر باعث کاهش وزن هم بشود. رژیم تخم مرغ آب پز بر خوردن تخم‌مرغ به‌صورت آب‌پز تأکید دارد. البته در کنار تخم مرغ می‌توانید مقدار کمی از غذاهای دیگر را هم بخورید:

  • صبحانه: ۲ تخم مرغ و یک میوه
  • ناهار: تخم مرغ یا پروتئین بدون چربی و سبزی‌های کم کربوهیدرات
  • شام: تخم مرغ یا پروتئین بدون چربی و سبزی‌های کم کربوهیدرات.

۱۳. رژیم نظامی سه روزه

برخلاف اسم آن، از این رژیم در سیستم نظامی استفاده نمی‌شود. رژیم نظامی یا رژیم شوک سه روزه یک رژیم دوره‌ای است که در ۳ روز می‌تواند منجر به کاهش وزن ۴ تا ۵ کیلوگرمی شود. این رژیم هم مانند دو رژیم بالا مبنای علمی و منطقی دقیق ندارد و پیشنهاد ما این است که تحت نظر متخصص تغذیه از رژیم‌های استاندارد و سالم‌تر استفاده کنید.

در رژیم نظامی سه روزه مصرف کالی در ۳ روز به ۱۴۰۰، ۱۲۰۰ و ۱۱۰۰ کالری محدود می‌شود. در این ۳ روز می‌توانید کالری دریافتی را از غذاهای دارای پروتئین زیاد تأمین کرده و مصرف کربوهیدرات و چربی را تا حد ممکن محدود کنید. در نوع شدیدتر این رژیم شما بیشتر از ۸۰۰۰ کالری در روز نمی‌توانید مصرف کنید. رژیم نظامی سه روزه ممکن است باعث کاهش وزن سریع در دوره بسیار کوتاه شود، اما این وزن به همان سرعت هم بر‌می‌گردد، پس خیلی به آن دل نبندید.

رژیم نظامی سه روزه چگونه است؟
رژیم نظامی یا رژیم شوک سه روزه یک رژیم دوره‌ای است که در ۳ روز می‌تواند منجر به کاهش وزن ۴ تا ۵ کیلوگرمی شود.

۱۴. رژیم کانادایی

رژیمی که در ایران به نام رژیم کانادایی می‌شناسیم، رژیمی است که در دنیا اسم‌های مختلفی دارد. این رژیم را به نام رژیم ۱۳ روزه یا حتی ۱۵ روزه، رژیم بیمارستان سلطنتی و غیره هم می‌شناسند. رژیم کانادایی یک رژیم ۱۳ روزه و بسیار شدید و سخت است. در این رژیم شما در روز ۶۰۰ کالری دریافت می‌کنید و این کالری از غذاهای پروتئینی دریافت می‌شوند. مقدار کربوهیدرات در رژیم کانادایی بسیار کم است باید و نبایدهای زیادی دارد.

باید بدانید که رژیم کانادایی ۱۳ روزه چنان شوکی به سیستم متاوبلیسم شما وارد می‌کند که طبق نظر پزشکان شما ۲ سال یک‌بار بیشتر نباید آن را بگیرید، البته اگر بتوانید دور اول رژیم را تمام کنید. این رژیم به خاطر کالری کم دریافتی مناسب هرکسی نیست و در موارد معدودی برای کاهش ورن سریع قبل از عمل جراجی انجام می‌شود. رژیم‌های بسیار سخت یا رژیم‌هایی که فقط بر یک ماده غذایی متکی هستند، شاید باعث کاهش وزن یا افزایش وزن خوبی شوند اما عوارض زیادی هم دارند.

۱۵. رژیم غذایی لاغری جنرال موتورز

شاید نام رژیم غذایی جنرال موتورز به گوش شما نرسیده باشد. در سال ۱۹۸۷ شرکت جنرال موتورز برای مبارزه با چاقی و سلامت کارکنان خود این رژیم ۷ روزه را برنامه‌ریزی کرد. کارکنان شرکت در پایان هفته اول توانستند تا ۷.۵ کیلوگرم وزن کم کنند. آنها باید در روزهای مختلف از گروه‌های غذایی کم کالری استفاده می‌کردند.

رژیم لاغری جنرال موتورز یکی از معروف‌ترین رژیم‌های غذایی است که برای کاهش وزن سریع و از بین‌بردن چربی‌های بدن استفاده می‌شود. در این رژیم مواد مغذی ساده وجود داشته و مصرف قند پایین می‌آید. رعایت رژیم غذایی بسیار کم‌کالری تأثیر بسیار زیادی روی لاغری دارد. اما کاهش وزن سریع می‌تواند به بدن آسیب وارد کند و خطرناک باشد.

رژیم غذایی جنرال موتورز مزایای مختلفی دارد که برخی از آنها شامل موارد زیر هستند؛

  • کالری کم
  • افزایش متابولیسم
  • غذاهایی با کالری منفی
  • سم‌زدایی خوب
  • بهبودی هضم غذا

علاوه بر کاهش وزن سریع، نتایج دیگر این رژیم شامل موارد زیر هستند؛

  • بهبود کیفیت و ظاهر پوست
  • بهبود خلق‌وخو
  • هضم و متابولیسم بهتر
  • سم‌زدایی
  • درمان سندرم روده تحریک‌پذیر و یبوست

عوارضی که ممکن است این رژیم فوق‌العاده داشته‌باشد شامل موارد زیر هستند؛

  • فاقد مواد مغذی مهم
  • کاهش وزن کوتاه‌مدت
  • کم‌آبی بدن
  • ضعف عضلانی
  • خستگی و سردرد
  • عملکرد ضعیف بدن حین ورزش
رژیم غذایی لاغری جنرال موتورز چیست؟
رژیم لاغری جنرال موتورز یکی از معروف‌ترین رژیم‌های غذایی است که برای کاهش وزن سریع و از بین‌بردن چربی‌های بدن استفاده می‌شود.

۱۶. رژیم لاغری اپتاویا (Optavia) و رژیم جنی کریگ

رژیم اپتاویا یک برنامه کاهش وزن است که وعده‌های غذایی آن از قبل بسته‌بندی شده و مربی شخصی آن را ارائه می‌دهد. این روش بر کنترل وعده غذایی کم کالری برای افزایش کاهش وزن تمرکز دارد و هدف آن کمک به افراد دارای اضافه وزن شدید برای ایجاد عادات سالم و تغییر سبک زندگی است.

در رژیم جنی کریگ نیز غذاهای بسته‌بندی شده برای شخص ارسال می‌شود. این بسته‌ها شامل وعده‌های اصلی و میان وعده‌ها هستند.

کدام رژیم را انتخاب کنم؟ رژیم لاغری یا رژیم غذایی سالم؟

در صورتیکه می‌خواهید زندگی سالمی داشته باشید، باید برخی از نکات تغذیه‌ای را رعایت کنید. اگر به بیماری خاصی مانند فشار خون بالا مبتلا شده‌اید، برای کنترل این شرایط، رعایت یک رژیم غذایی خاص مانند دش، می‌تواند به شما کمک کند که فشار خون را در حد قابل کنترلی نگه دارید. اگر اضافه وزن دارید و به دنبال کاهش وزن هستید، رژیم‌های لاغری به شما کمک خواهند کرد. انتخاب بهترین رژیم نیازمند مراجعه به دکتر تغذیه و مشورت به دکتر متخصص مرتبط با بیماری خاص شماست.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

امروزه در دنیایی زندگی می‌کنیم به خاطر سبک زندگی نادرست ما را مستعد چاقی می‌کند. دلایل زیادی برای چاقی یا لاغری بیش‌ازحد وجود دارد، از سبک زندگی ناسالم گرفتا تا مشکلات روانی و بیماری‌های زمینه‌ای. عمده‌ترین دلیل افزایش وزن یا کاهش وزن زیاد سبک زندگی ناسالم، ورزش نکردن و استفاده از غذاهای ناسالم است. علاوه بر مشکلات وزنی، بسیاری از بیماری‌ها مانند دیابت، مشکلات قلبی، فشارخون و قندخون نیز به یک رژیم غذایی متناسب نیاز دارند.

در این مطلب سعی کردیم شما را با معروف ترین رژیم های غذایی در دنیا آشنا کنیم. نکته‌ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که شاید یک رژیم بهترین رژیم غذایی باشد، اما مناسب شما نباشد. برای اینکه بتوانید بهترین و مناسب‌ترین رژیم را برای خودتان پیدا کنید باید به متخصص تغذیه مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین دکتر تغذیه در شهر خود آشنا شوید، به‌صورت اینترنتی و یا تلفنی با آنها مشورت کنید و از سیستم دکتر تغذیه آنلاین بهره ببرید. در صورت نیاز برای گرفتن نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

برای کاهش وزن باید رژیم غذایی اصولی را در پیش گرفت و میزان کالری دریافتی را تا حد ممکن کاهش داد. برخی از رژیم های سریع کاهش وزن شامل موارد زیر هستند؛
۱. رژیم لاغری کتو یا کتوژنیک
۲. رژیم لاغری مدیترانه‌ای
۳. رژیم لاغری جنرال موتورز
۴. رژیم لاغری پالئو
۵. رژیم لاغری وگان
۶. رژیم لاغری کم کربوهیدرات
۷. رژیم لاغری دوکان
۸. رژیم لاغری اتکینز
۹. رژیم تخم‌مرغ
۱۰. رژیم فستینگ

اگر مزاج شناسی نشان می‌دهد که مزاج شما بلغم است باید دقت کنید که در رژیم غذایی خود این مواد غذایی وجود نداشته باشد:
۱. انواع لبنیات همچون شیر و ماست
۲. ترشی و شور
۳. گوشت گاو و گوساله
۴. عدس
۵. قارچ
۶. سیب‌ زمینی
۷. گوشت سفید (مرغ و ماهی)
۸. میوه ترش و نرسیده
۹. جو برای مثال در سوپ جو یا نان جو
۱۰. میوه‌هایی مانند لیمو شیرین، خیار، نارنگی، کیوی

رژیم‌های کم کربوهیدرات یک رژیم عالی برای لاغری شکم و پهلو است. این رژیم اشتهای شما را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود کمتر احساس گرسنگی کنید.

رژیم‌های کم کربوهیدرات مانند اتکینز و دوکان، گزینه مناسبی هستند.

رژیم غذایی آمریکایی هیچ وعده‌ی غذایی را حذف نمی‌کند. با این رژیم تنها از غذاهای سالم استفاده می‌کنید.

رژیم لاغری و یا رژیم سم زدایی ۷ روزه از رژیم‌های معروفی مانند جنرال موتورز و مدیترانه‌ای و دتوکس گرفته تا انواع دیگر متفاوتند.

بله. رژیم غذایی جنرال موتورز یا مدیترانه‌ای و رژیم نظامی نسخه سه روزه دارند.

نمی‌توان بهترین رژیم لاغری دنیا را انتخاب کرد. بلکه این رژیم‌ها متناسب با نیاز‌های شخصی فرد تعیین می‌شوند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره معروف ترین رژیم های غذایی

  1. مهرداد علی پور گفت:

    با سلام و احترام
    من ۲ ماه و نیم است که خام گیاهخواری می کنم من قبل از خام گیاهخواری وزنم ۶۲ و قدم ۱۷۵ بود و حدوداً ۱۳ کیلو کاهش وزن داشتم.
    حالا وزنم ۵۰ کیلو شده است و بعضی از مواقع از زمین که می خواهم بلند شوم سرک کمی گیج می رود.
    تخم مرغ و سیب زمینی سه روز در هفته استفاده می کنم.
    لطفاً راهنمایی کنید که آیا خام گیاهخواری برای من مفید است یا مضر ؟
    با تشکر

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      حتما و حتما رژیم غذایی باید زیر نظر پزشک باشد.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص تغذیه مراجعه کنید.بهترین دکتر تغذیه