رژیم فستینگ یا روزه داری چیست و چگونه باعث لاغری می شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

رژیم فستینگ یا روزه‌داری یک الگوی غذایی است که بین دوره‌های ناشتایی و غذا خوردن می‌چرخد. این رژیم اشکال مختلفی مانند روزه متناوب یا روزه طولانی را شامل می‌شود و به دلیل فواید زیاد در کاهش وزن، کاهش حساسیت به انسولین و سلامت کلی بدن محبوبیت پیدا کرده‌ است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

رژیم فستینگ یا روزه داری چیست و چگونه باعث لاغری می شود؟

رژیم فستینگ یا روزه‌داری متناوب در حال حاضر به یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین رژیم های غذایی در دنیا تبدیل شده‌است. رژیمی که می‌توان گفت به نوعی یک الگوی غذاخوردن است و مزایای زیادی برای سلامتی دارد. البته این رژیم فستینگ تفاوت‌های زیادی با آنچه به عنوان روزه‌داری می‌شناسیم دارد و آن این است که الگوهای مختلفی برای این رژیم وجود دارد و ساعات آن می‌تواند متغیر باشد.

آیا رژیم فستینگ خوب است؟ در قدم اول باید همه چیز در مورد نحوه رژیم فستینگ را بدانید، پس شما باید به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا پزشک بعد از بررسی شرایط شما بهترین و مناسب‌ترین رژیم را برای شما طراحی کند. در دکترتو شما می‌توانید با بهترین متخصصین تغذیه آشنا شوید، با آنها به‌صورت اینترنتی یا تلفنی مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید. مشاوره تلفنی دکتر تغذیه برای شما در دسترس است.

رژیم فستینگ چیست؟

رژیم فستینگ یا روزه داری متناوب (IntermittentFasting) یکی از انواع رژیم های غذایی و نوعی الگوی غذاخوردن است که بین دوره‌های غذاخوردن و ناشتایی در تناوب است. این رژیم به شما نمی‌گوید چه غذایی بخورید بلکه به شما می‌گوید کی غذا بخورید و این یکی از تفاوت‌های اساسی آن با دیگر انواع رژیم لاغری است.

در رژیم فستینگ شما بین ساعات روزه داری و ساعاتی که می‌توانید غذا بخورید در تناوب هستید. ایده رژیم روزه‌داری این است که در ساعاتی که شما غذا نمی‌خورید و بدن شما کالری دریافت نمی‌کند، به جای قند از چربی به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کند و این اتفاق باعث می‌شود که لاغر شوید.

در مورد این رژیم ادعا می‌شود که محدود کردن دریافت کالری به ویژه شب‌ها می‌تواند التهاب، مقاومت به انسولین و چاقی را کاهش دهد. این رژیم برنامه‌های مختلفی دارید که در این مطلب از دکترتو آنها را به شما معرفی می‌کنیم و مزایا و معایب آنها را با هم بررسی می‌کنیم.

هرچند سبک‌های مختلفی از روزه داری برای لاغری وجود دارد، اما انواعی از آن هم در ادیان اسلام، یهودیت و مسیحیت وجود دارد که جنبه معنوی دارد.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

انواع رژیم فستینگ کدامند؟

وقتی صبحت از انواع برنامه‌های رژیم روزه‌داری به میان می‌آید بیشتر از سه مدل الگو صبحت می‌شود، اما در این مطلب ما می‌خواهیم ۷ مدل از محبوب‌ترین متدهای رژیم فستینگ را به شما معرفی کنیم:

۱. رژیم فستینگ ۱۶ : ۸

رژیم فستینگ ۱۶/۸ شبیه به روزه‌ای است که ما می‌شناسیم، البته تقریبا برعکس آن، یعنی ۱۶ ساعت روزه داری، از بعد از شام تا ناهار فردا و ۸ ساعت فرصت برای غذاخوردن که در این زمان می‌توانید ۲ تا ۳ وعده غذایی بخورید. البته در این فرصت هم باید غذاهای سالم بخورید و غذاهای فرآوری‌شده و پرکالری را کنار بگذارید.

این متد به اندازه‌ی روزه گرفتن سخت نیست. در واقع شما بعد از شام چیزی نمی‌خورد و صبحانه را هم بی‌خیال می‌شوید. یعنی اگر ۸ شب شام خوردید تا ساعت ۱۲ ظهر فردا چیزی نخورید، همین! در این فاصله شما می‌توانید آب، چای، قهوه و نوشیدنی‌های بدون کالری بخورید که گاهی برای ساکت‌کردن شکم گرسنه به درد می‌خورد. البته اگر اهل صبحانه خوردن باشید، فستینگ ۱۶/۸ کمی برای شما سخت خواهدبود.

انواع رژیم فستینگ کدامند؟
اینترمیتنت فستینگ یا فستینگ ۱۶ ۸ یکی از روش‌های رژیم لاغری است که برای کاهش وزن کاربرد دارد.

نمونه رژیم فستینگ ۱۶ ۸

برای اینکه راحت‌تر این رژیم را رعایت کنید و بدانید که چه رژیمی است برای شما یک نمونه فستینگ ۱۶ ساعته آورده‌ایم. می‌دانید که باید برای گرفتن این رژیم، باید ۸ ساعت خوردن خود را انتخاب کنید. معمولا افرادی که این رژیم را انتخاب می‌کنند، تمایل دارند که ساعت ظهر تا عصر را برای خوردن برگزینند.

این انتخاب شاید انتخاب منطقی به نظر برسد، از این بابت که شما می‌توانید در زمان فعالیت خود، گرسنه نباشید. گرسنه بودن می‌تواند فعالیت را برای شما سخت کند. سعی کنید ساعاتی که غدا می‌خورید، مواد غذایی ذیل را در رژیم غذایی خود جای دهید:

  • میوه و سبزیجات زیادی را بخورید. یکی از خوبی‌هایی که سبزیجات دارند، این است که می‌توانند شکم شما را پر کنند اما شما چندان وزن اضافه نکنید. پر شدن شکم شما را از خوردن کالری بیشتر کمک می‌کند.
  • زمانی که شما ساعت ظهر تا عصر را انتخاب می‌کنید، می‌توانید شب را روزه‌دار باشید و صبح را نیز صبحانه نخورید. این به شما کمک می‌کند.
  • سیب، موز، توت‌ها، پرتقال، هلو، گلابی میوه‌هایی هستند که بسیار برای شما مفید هستند.
  • کینوآ، برنج، جو دو سر، جو و غلات کامل را در رژیم غذایی خود جای دهید. سعی کنید که این موارد را حذف نکنید زیرا برای زمان روزه‌داری و گرسنگی به داد شما می‌رسند.
  • از چربی‌های سالم برای روغن‌های رژیم غذایی خود استفاده کنید.
  • منابع پروتئینی غنی داشته‌باشید.

۲. رژیم فستینگ ۵:۲

در این مدل شما ۵ روز هفته یک رژیم غذایی معمولی و سالم را دارید اما دو رورز در هفته فقط ۵۰۰ کالری (زنان) تا ۶۰۰ کالری (مردان) مصرف می‌کنید. این مقدار کالری تقریبا یک‌چهارم کالری مصرفی شما در یک روز معمولی است. این رژیم که به آن Fast Diet هم گفته‌می‌شود اولین بار توسط مایکل ماسلی و میمی اسپنسر تعریف شد.

سعی کنید این ۵۰۰ تا ۶۰۰ کالری را به دو وعده غذایی با ۲۵۰ تا ۳۰۰ کالری تقسیم کنید. پیشنهاد ما برای غذا این است که در این دو روز از غذاهای دارای پروتئین بالا مثل مرغ بدون پوست، آجیل، حبوبات در کنار غذاهایی با فیبر بالا مثل میوه‌هایی دارای قند کم و سبزیجات مثل هویج و توت‌فرنگی استفاده کنید.

۳. رژیم فستینگ ۱۲ ساعته

رژیم ناشتا ۱۲ ساعته شامل روزه گرفتن به مدت ۱۲ ساعت، معمولا در طول شب و مصرف تمام وعده‌های غذایی روزانه در بازه ۱۲ ساعت باقی مانده است. این روش می‌تواند باعث مدیریت وزن، بهبود حساسیت به انسولین و ارتقای سلامت متابولیک شود. همچنین جایگزین ساده‌تری برای رژیم‌های روزه‌داری سخت‌تر است.

رژیم فستینگ ۱۲ ساعته چیست؟
رژیم ناشتا ۱۲ ساعته شامل روزه گرفتن به مدت ۱۲ ساعت، معمولا در طول شب و مصرف تمام وعده‌های غذایی روزانه در بازه ۱۲ ساعت باقی مانده است.

۴. رژیم فستینگ ۲۴ ساعته یا بخور-بایست-بخور (Eat-Stop-Eat)

قبول دارم، اسم آن کمی عجیب و غریب در آب درآمد اما این برنامه می‌خواهد به شما بگوید که برای مدت ۲۴ ساعت برای یک یا دو روز در هفته ناشتا باشید. این روش توسط کارشناس بدنسازی برد پیلتون معرفی شد و چند سالی محبوبیت زیادی داشت. اینکه این ۲۴ ساعت را از چه ساعتی شروع کنید، چندان تفاوتی در نتیجه ایجاد نمی‌کند.

مثل برنامه‌های دیگر فستینگ شما می‌تواند آب، چای، قهوه و نوشیدنی‌های بدون کالری بخورید، اما خوردن غذاهای جامد و دارای کالری مجاز نیست. برای اینکه بتوانید با این متد لاغر شوید باید در باقی روزهای هفته یک رژیم غذایی متعادل و سالم داشته‌باشید، یعنی اینکه روز بعد از روز فستینگ غذای نخورده‌تان را جبران نکنید و به روال روتین رژیمتان بچسبید، به بیشتر و نه کمتر.

۵. رژیم فستینگ یک روز در میان

در این مدل یک روز در میان غذا می‌خورید. انواع مختلفی از این متد وجود دارد که در برخی از آنها اجاره مصرف ۵۰۰ کالری در روزهای روزه‌داری به فرد داده می‌شود. این مدل نسبت به مدل‌های قبلی کمی سخت‌تر و بهتر است از همان ابتدا از این متد کار خود را شروع نکنید. البته به خاطر سخت‌بودن این رژیم توصیه نمی‌شود به مدت طولانی از این رژیم استفاده کنید.

تحقیقات کمی در مورد این متد انجام شده‌است. طبق این تحقیقات این رژیم در مقایسه با دیگر رژیم‌های کم‌کالری معمولی، تأثیر متفاوتی روی کاهش وزن ندارد، پس شاید خیلی هم لازم نباشد به خودتان سخت بگیرید. توصیه ما این است که از روش‌های دیگر رژیم فستینگ استفاده کنید.

۶. رژیم جنگجو (Warrior Diet)

اگر روحیه جنگندگی دارید، این رژیم برای شما است. در این رژیم شما در طول روز مقدار کمی میوه و سبزیجات خام می‌خورید و شب یک وعده غذایی کامل خواهید داشت. در واقع در این رژیم شما کل روز را در حالت فستینگ هستید و شب‌ها به مدت ۴ ساعت فرصت غذاخوردن دارید؛ البته در این یک وعده غذایی هم نباید زیاده‌روی کنید و سعی کنید غذای شما عمدتا از غذاهای فرآوردی‌نشده تشکیل شده‌باشد.

بهتر است برای این وعده غذایی شبانه‌تان به سراغ رژیم پالئو بروید یعنی پروتئین و فیبر زیاد. بسیاری از متخصصان تغذیه این نوع از رژیم فستینگ را تائید نمی‌کنند. از این رو قبل از شروع رژیم حتما با دکتر تغذیه در دکترتو مشاوره داشته باشید.

رژیم جنگجو چیست؟
بسیاری از متخصصان تغذیه این نوع از رژیم فستینگ را تائید نمی‌کنند.

۷. رژیم روزه داری متناوب

اگر بخواهید از برخی مزایای این رژیم بهره ببرید حتما لازم نیست به یک برنامه منظم بچسبید. بعضی روزها خیلی گرسنه نیستیم و به‌راحتی می‌توانیم از صبحانه، ناهار یا شام بگذریم و چیزی نخوریم. یک نکته مهم در رژیم فستینگ این است که در روزها یا ساعات غذاخوردن، یک رژیم سالم داشته‌باشیم و در غذاخوردن زیاد‌ه‌روی نکنیم.

اگر می‌خواهید رژیم فستینگ را بگیرید بهتر است ابتدا مشاوره تلفنی با متخصص تغذیه مشورت کنید. در دکترتو شما می‌توانید با بهترین متخصصین تغذیه آشنا شوید، با آنها به‌صورت اینترنتی یا تلفنی مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

رژیم فستینگ در بدنسازی

روزه داری متناوب یک راه اثبات شده برای کمک به کاهش وزن و عضله سازی در بدنسازان است. این روش به بدن شما اجازه می‌دهد تا از چربی به عنوان سوخت استفاده کند. همچنین تولید هورمون رشد را افزایش داده که به رشد ماهیچه‌ها و استخوان‌ها کمک می‌کند.

۸. بهترین نوع رژیم فستینگ کدام است؟

بهترین نوع رژیم روزه‌داری به اهداف فردی و شرایط جسمانی شما بستگی دارد. گزینه‌های محبوب بیشتر شامل رژیم فستینگ متناوب و ۲۴ ساعته هستند. برای تعیین مناسب‌ترین روش روزه‌داری حتما با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

آیا رژیم فستینگ باعث لاغری می شود؟

اگر این رژیم نظر شما را جذب کرده‌است، احتمالا به خاطر کاهش وزن و لاغری است. اما مهم‌ترین سوال این است که آیا رژیم فستینگ لاغر میکند؟ وقتی در ساعاتی از روز غذا نخورید، کالری دریافتی بدن شما کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این رژیم روزه داری باعث تغییر سطوح برخی هومون‌ها می‌شود یعنی سطح هورمون رشد انسانی را افزایش و سطح انسولین را کاهش می‌دهد.

این تغییرات هورمونی باعث می‌شود بدن هورمون نورآدرنالین ترشح کند که باعث چربی‌سوزی و کاهش وزن می‌شود. با این تفاسیر می‌توان به این نتیجه رسید که رژیم فستینگ باعث افزایش متابولیسم بدن شما به میزان ۳.۶ تا ۱۴% می‌شود.

آیا رژیم فستینگ باعث لاغری می شود؟
تغییرات هورمونی باعث می‌شود بدن هورمون نورآدرنالین ترشح کند که باعث چربی‌سوزی و کاهش وزن می‌شود.

رژیم فستینگ چند کیلو کم میکند؟ (با رژیم فستینگ چقدر لاغر میشویم)

با کاهش غذای دریافتی و سوزاندن انرژی بیشتر، شما می‌توانید در ۳ تا ۲۴ هفته بین ۳ تا ۸% از وزن خود را کم کنید که واقعا عدد قابل‌توجهی است. این رژیم تأثیر خوبی روی لاغری شکم و پهلو  (۴ تا ۷%) هم دارد.

علاوه بر این در مطالعات انجام‌شده مشخص شد که این رژیم نسبت به دیگر انواع رژیم لاغری باعث کاهش حجم ماهیچه کمتری می‌شود. یعنی می‌توانید مطمئن باشید که وزنی که از دست می‌دهید واقعا چربی است.

در رژیم فستینگ چند کالری باید مصرف کنیم؟

برخی از رژیم‌های روزه داری این امکان را می‌دهد که در روزهای رژیم مقدار محدودی کالری دریافت کنید. به عنوان مثال، فردی که به ۲ هزار کالری در روز نیاز دارد، در صورت پیروی از این روش می‌تواند روزانه تا ۵۰۰ کالری مصرف کند.

دنبال سریع‌ترین رژیم لاغری می‌گردی؟

با مشاوره از پزشک، رژیم فستینگ رو دنبال کن.

رژیم لاغری فستینگ برای چه افرادی مناسب است؟

کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای نداشته‌باشند و قبلا تجربه‌ی روزه داری داشته باشند و آسیبی به آنها نرسیده باشد می‌توانند از این رژیم برای لاغری استفاده کنند.

توجه داشته‌باشید که برای انتخاب بهترین رژیم غذایی و همچنین رژیم غذایی مناسب برای شما، بهتر است که با دکتر تغذیه مشورت کنید. در صورتیکه رژیم غذایی فستینگ برای شما مناسب نباشد، دکتر تغذیه به شما هشدار خواهد داد. برای دریافت مشاوره تلفنی دکتر تغذیه می‌توانید از دکترتو کمک بگیرید.

۱. رژیم فستینگ برای زنان مناسب است؟

بعضی‌ها می‌گویند رژیم روزه‌داری به قدری که برای مردان مفید است برای زنان مفید نیست. در برخی مطالعات حیوانی مشخص شد که این رژیم می‌تواند تأثیر بدی روی باروری، حجم ماهیچه‌ها و وزن آنها داشته‌باشد. در یک مطالعه هم مشخص شد که با شروع این رژیم چرخه قاعدگی در برخی خانم‌ها متوقف می‌شود.

به این دلایل بهتر است خانم‌ها در گرفتن این رژیم کمی محتاط‌تر باشند و قبل از شروع رژیم حتما با متخصص تغذیه مشورت کنند. اگر مشکلات باروری دارید یا می‌خواهید باردار شوید، فعلا از گرفتن رژیم فستینگ خودداری کنید. اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید، این الگوی غذایی احتمالا ایده بدی است.

متن انگلیسی:
If you have kidney stones, gastroesophageal reflux, diabetes or other medical problems, talk with your doctor before starting intermittent fasting.
ترجمه فارسی:
اگر سنگ کلیه، رفلاکس معده به مری، دیابت یا سایر مشکلات پزشکی را دارید، قبل از شروع روزه متناوب (رژیم فستینگ) با پزشک صحبت کنید.

به نقل از سایت mayoclinic

۲. کیا با رژیم فستینگ لاغر شدن؟

اگر دوست دارید نظرات کسانی که با این رژیم لاغر شده‌اند بدانید و ببنید چه کسانی با این رژیم لاغر شده‌اند، در ادامه به نظراتی که افراد آورده‌اند توجه کنید:

دریا: من یک دختر ۲۴ ساله هستم که وزنم ۶۳ کیلو بوده است. بعد از گرفتن رزیم فستینگ ۳ کیلو در یک ماه کم کردم.

مریم: من یک زن ۴۵ ساله هستم که از وزن ۶۰ کیلوگرم به ۵۳ کیلوگرم رسیده‌ام. فستینگ رژیم فوق‌العاده‌ای است. البته من مصرف شیرینی و چربی را به خوبی کنترل کردم و این نتیجه را گرفتم.

رژیم لاغری فستینگ برای چه افرادی مناسب است؟
رژیم فستینگ برای لاغری رژیم مناسبی است.

۳. رژیم فستینگ برای چه کسانی مناسب نیست؟

اما این رژیم غذایی برای چه کسانی مناسب نیست؟ هر کسی نمی‌تواند از این رژیم غذایی استفاده کند. این رژیم برای کسانی مفید است که بیماری‌های زمینه‌ای ندارند. یکی از بیماری‌هایی که برای رژیم فستینگ اصلا مناسب نیست، بیماری‌های گوارشی است. زمانی‌که شما بیماری‌های گوارشی داشته‌باشید، به هیچ عنوان نباید برای مدت طولانی گرسنه بمانید. این مسئله می‌تواند برای معده و روده‌ی شما آسیب‌زننده باشد.

از طرفی، کسی که رژیم فستینگ را به کار می‌گیرد، نباید بیماری زمینه‌ای دیگری هم داشته‌باشد. بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی و عروقی و یا بیماری‌های دیگر، ممکن است که در این رژیم بدتر شوند. بنابراین برای اینکه آسیبی به بدن شما نرسد و دچار مشکلات جدی نشوید، باید به دکتر تغذیه مراجعه کنید. دکتر تغذیه می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین رژیم غذایی را انتخاب کنید و اگر توانایی رژیم گرفتن ندارید، از روش‌های دیگر مانند انواع عمل‌های لاغری استفاده کنید.

۴. آیا برای رژیم فستینگ باید به دکتر مراجعه کنیم؟

برای دریافت رژیم فستینگ بهتر است که به دکتر مراجعه کنید. زیرا ممکن است که شما مناسب این رژیم نباشید و با دریافت این رژیم به مشکلات جدی مبتلا شوید. برای اینکه به خوبی رژیم بگیرید و اگر برای شما مناسب نیست این اشتباه را مرتکب نشوید، با دکتر تغذیه مشورت کنید.

اگر نمی‌خواهید به دکتر مراجعه کنید، می‌توانید این رژیم را در خانه هم بگیرید اما بهتر است که حتما یک مشاوره تلفنی دکتر تغذیه داشته‌باشید.

آیا برای رژیم فستینگ باید به دکتر مراجعه کنیم؟
برای دریافت رژیم فستینگ بهتر است که به دکتر مراجعه کنید.

در رژیم فستینگ چه بخوریم؟

در رژیم فستینگ چی بخوریم؟ تأکید این رژیم روی زمان غذاخوردن است نه غذایی که باید بخورید. با این حال در طول این مطلب بارها و بارها تأکید کردیم که بعد از اتمام دوره فستینگ نباید در غذاخوردن زیاده‌روی کنید و یک روتین غذایی سالم داشته‌باشید.

در مواقعی که غذا نمی‌خورید، مصرف آب و نوشیدنی‌های بدون کالری مانند قهوه سیاه و چای مجاز است. در این رژیم از خوردن غذاهای پرچرب، پرکالریف فرآوری‌شده و ناسالم پرهیز کنید. مزیت این رژیم این است که شما می‌توانید طیف وسیعی از غذاهای مختلف را بخورید.

اکثر متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که در این مدت از رژیم غذایی مدیترانه‌ای هم تبعیت کنید. مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده و تصفیه‌نشده مثل غلات کامل، سبزیجات برگ‎دار، چربی‌های سالم و پروتئین بدون چربی را در رژیم خود بگنجانید.

غذاهای مجاز در رژیم فستینگ کدامند؟

وقتی که قرار است رژیم فستینگ بگیرید، باید توجه کنید که چه مواد غذایی بخورید و از خوردن چه مواد غذایی اجتناب کنید. دقت کنید که این که چه چیزی بخورید هم به اندازه‌ی این که غذا نخورید در رژیم فستینگ اهمیت دارد و می‌تواند در کاهش وزن تعیین‌کننده باشد.

در مواردی که قرار است غذا بخورید و سپس مجددا به روزه‌داری وارد شوید، باید بهترین غذا را بخورید تا مشکلی برای شما پیش نیاید. مواد غذایی که می‌توانند انتخاب‌های خوبی باشند شامل موارد زیر هستند:

  • سیب زمینی
  • آووکادو
  • سبزیجات برگ سبز
  • ماهی
  • غذای دریایی
  • غلات کامل
  • آجیل‌ها
  • آب به مقدار زیاد.

این مواد غذایی تنها مواد غذایی مجاز در رژیم فستینگ نیستند اما از بهترین مواد غذایی هستند که می‌توانید آنها را در برنامه‌ی غذایی خود جای دهید.

بعد از رژیم فستینگ چی بخوریم؟

پس از تکمیل یک رژیم روزه داری، برای جلوگیری از افزایش وزن، روی وعده‌های غذایی متعادل و مغذی که شامل پروتئین‌های بدون چربی، چربی‌های سالم، کربوهیدرات‌های پیچیده، میوه‌ها، سبزیجات و مقدار زیادی آب هستند، تمرکز کنید.

متن انگلیسی:
During the periods when you do eat, try to follow a healthy diet rich in whole grains, fruits, vegetables, and lean protein.
ترجمه فارسی:
در طول دوره‌هایی که غذا می‌خورید، سعی کنید از یک رژیم غذایی سالم و سرشار از غلات کامل، میوه، سبزیجات و پروتئین بدون چربی استفاده کنید.

به نقل سایت zoe

در رژیم لاغری فستینگ چه غذاهایی نخوریم؟

نکته‌ی جالبی که درباره رژیم فستینگ وجود دارد این است که شما هر غذایی که دوست دارید می‌توانید بخورید و نیازی نیست که چیزی را سانسور و یا حذف کنید. اما به خاطر داشته‌باشید که در بازه‌ای که غذا می‌خورید، در خوردن شیرینی‌ها و چربی‌ها زیاده‌روی نکنید.

زیرا این کار باعث می‌شود که در ادامه به خوبی نتوانید وزن کم کنید و بدن شما از انرژی‌های ذخیره‌شده از چربی‌ها و کربوهیدرات‌هایی که مصرف کرده‌اید، مصرف کند. به همین خاطر وزن شما خیلی دیر تغییر می‌کند. سعی کنید مواد غذایی سالم بخورید و بیشتر شکم خود را با میوه‌ها و سبزیجات و پروتئین‌ها پر کنید. زیاده‌روی کردن فقط مسیر رژیم گرفتن را برای شما طولانی‌تر می‌کند.

فستینگ انسولین رو کم میکنه، برای جلوگیری از عوارض با پزشک مشورت کن.

نمونه رژیم فستینگ رایگان

نمونه برنامه غذایی رژیم فستینگ و اصول و الگوی غذایی فستینگ، بسیار متنوع هستند. یک نمونه از رژیم فستینگ وجود دارد که در آن دو روز در هفته را به مدت ۲۴ ساعت فست هستید و در ۵ روز دیگر هفته می‌توانید مواد غذایی بخورید و ساعت های رژیم فستینگ متفاوت هستند. با این رژیم می‌توانید نتایج دلخواهی بگیری و کمتر اذیت شوید. البته توجه داشته‌باشید که در دو روزی که روزه هستید می‌توانید آب و نوشیدنی‌هایی که کالری ندارند مانند قهوه و چای میل کنید.

برای این رژیم یا نمونه رژیم فستینگ متناوب، می‌توانید دو روز در هفته مانند شنبه و دوشنبه را روزه بگیرید و روزهای دیگر برگر سبزیجات، اسنک دارچین، اسموتی‌های سبز، سالمون و سبزیجات بخورید و احساس خوبی داشته‌باشید.

فواید و مزایای رژیم فستینگ چیست؟

مانند روزه گرفتن رژیم روزه داری یا همان فستینگ هم مزایای زیادی برای سلامتی دارد. مانند:

فواید فستینگتوضیحات
کاهش وزنفستینگ، بهترین رژیم برای لاغری سریع است که باعث لاغری شکم و پهلو و تناسب اندام می‌شود.
کاهش مقاومت به انسولینبا کاهش ۳ تا ۶% سطح قند خون و کاهش ۲۰ تا ۳۱% سطح انسولین، باعث کاهش مقاومت به انسولین می‌شود که می‌تواند در مقابل دیابت نوع ۲ از شما محافظت کند.
کم‌شدن التهابرژیم فستینگ باعث کاهش مارکرهای التهاب می‌شود که در ابتلا به بیماری‌های مزمن نقش زیادی دارند.
سلامت قلبکلسترول بد، تری گلیسرید، مارکرهای التهابی، قند خون و مقاومت به انسولین را کاهش می‌دهد، و همه‌ی اینها یعنی یک چیز؛ سلامت سیستم قلب و عروق.
سرطانبر اساس تحقیقات حیوانی این رژیم در برابر سرطان از شما محافظت می‌کند.
سلامت مغزباعث افزایش سطح یک هورمون مغز به نام BDNF می‌شود که به رشد سلول‌های مغزی جدید کمک می‌کند. این تأثیر می‌تواند در برابر آلزایمر هم از شما حفاظت کند.
ضدپیری این رژیم سیستم ترمیم سلولی را به راه می‌اندازد و باعث فعالیت بیشتر ژن‌های ضدپیری می‌شود. در مطالعات روی موش صحرایی این رژیم باعث افزایش طول عمر ۳۶ تا ۸۳% شود. پس اگر می‌خواهید عمر طولانی داشته‌باشید این رژیم به درد شما می‌خورد.
مزایای رژیم فستینگ چیست؟

عوارض جانبی رژیم روزه داری فستینگ چیست؟

اولین عیب و عارضه این رژیم، گرسنگی است. در طول بازه‌های گرسنگی ممکن است احساس ضعف داشته‌باشید. اگر هر مشکل پزشکی دارید، قبل از گرفتن این رژیم با پزشک مشورت کنید، به‌خصوص در شرایط زیر:

  • دیابت
  • مشکلات تنظبم قند خون
  • فشارخون پایین
  • اگر دارویی مصرف می‌کنید.
  • وزن پایینی دارید.
  • سابقه اختلالات خوردن دارید.
  •  قصد باردارشدن دارید.
  • خانمی با سابقه آمنوره
  • باردار یا شیرده هستید.

اگر می‌خواهید رژیم فستینگ را بگیرید بهتر است ابتدا با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. در دکترتو شما می‌توانید با بهترین متخصصین تغذیه آشنا شوید، با آنها به‌صورت اینترنتی یا تلفنی مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

عوارض جانبی رژیم روزه داری فستینگ چیست؟
اولین عیب و عارضه این رژیم، گرسنگی است.

نکات برنامه غذایی رژیم فستینگ که باید بدانید

نکات زیر به شما کمک می‌کند تا بتوانید راحت‌تر این رژیم را بگیرید و مزایای رژیم روزه‌داری متناوب را به حداکثر برسانند:

  • به اندازه کافی آب بنوشید: در طول روز مقدار زیادی آب و نوشیدنی‌های بدون کالری مانند چای، قهوه و دمنوش گیاهی بنوشید.
  • حواستان را پرت کنید: سعی کنید کارهایی انجام بدهید که حواس شما را از غذا و گرسنگی پرت کنید، فیلم ببینید، کارهای باقی‌مانده خود را انجام دهید، گل بکارید و هزار مشغله کوچک دیگر که می‌تواند گذراندن دوره فستینگ را راحت‌تر کند.
  • در دوره‌های فستینگ زیاد فعالیت نکنید: البته ورزش‌های سبک مثل یوگا می‌تواند مفید باشد.
  • کالری مصرفی را بشمارید: در بعضی مدل‌های این رژیم شما باید مقدار محدودی کالری مصرف کنید پس بهتر است این مقدار کالری را با غذاهای غنی از مواد مغذی پر کنید. غذاهایی را انتخاب کنید که سرشار از پروتئین، فیبر و چربی سالم هستند. می‌توانید از لوبیا، عدس، تخم‌مرغ، ماهی، آجیل و آووکادو استفاده کنید.
  • غذاهایی با حجم بالا بخورید: غذاهای سیر‌کننده و کم کالری را انتخاب کنید، ذرت بو‌داده، سبزیجات خام و میوه‌هایی با محتوای آب بالا مانند انگور و خربزه انتخاب خوبی هستند.
  • غذها را طعم‌دار کنید: غذای خود را با سیر، سبزی، ادویه، ترشی یا سرکه مزه‌دار کنید. این چاشنی‌ها طعم زیاد و کالری کمی دارند که باعث کاهش احساس گرسنگی می‌شود.
  • انتخاب غذاهای غنی از مواد مغذی بعد از دوره ناشتا: خوردن غذاهای سرشار از فیبر، ویتامین، مواد معدنی و سایر مواد مغذی به ثابت نگه‌داشتن سطح قند خون و جلوگیری از کمبود مواد مغذی کمک می‌کند، در طول این رژیم مفید خواهد بود. یک رژیم غذایی متعادل همچنین به کاهش وزن و سلامت کلی بدن کمک می‌کند.

رژیم فستینگ چه تأثیری روی بدن شما دارد؟

رژیم فستیگ تأثیرات زیر را روی بدن شما دارد:

  • هورمون رشد انسانی: این بازه‌های گرسنگی باعث می‌شود بدن شما تا ۵ برابر بیشتر هورمون رشد ترشح کند که باعث کاهش وزن، افزایش ماهیچه و غیره می‌شود.
  • انسولین: در ابتدای مطلب هم گفتیم که رژیم فستینگ باعث افزایش حساسیت به انسولین می‌شود. همچنین در بازه‌های گرسنگی سطح انسولین به میزان زیاد پایین می‌آید. انسولین پایین باعث می‌شود بدن شما چربی بسوزاند.
  • ترمیم سلولی: وقتی بدن شما وارد بازه‌های گرسنگی می‌شود، فرایندهای ترمیم سلولی آغاز می‌شوند. این یعنی بدن شروع به اتوفاژی می‌کند. به زبان ساده‌تر بدن شما شروع به تجزیه پروتئین پیر و به‌دردنخور داخل سلول‌ها می‌کند.
  • بیان ژن: این رژیم باعث تغییراتی در عملکرد ژن‌های مربوط به طول عمر می‌شود و از شما در برابر بیمار‌ها محافظت می‌کند.

این تغییراتی که رژیم فستینگ در سطوح هورمون‌ها، عملکرد سلول و بیان ژن ایجاد می‌کند باعث می‌شود شما از مزایا سلامتی این رژیم بهره ببرید.

چند روز در هفته رژیم فستینگ بگیریم؟ (رژیم فستینگ چند روزه است؟)

برخی از رژیم‌های روزه‌داری ممکن است شامل روزه‌داری متناوب به صورت روزانه باشد، در حالی که برخی دیگر ممکن است دوره‌های روزه‌داری طولانی‌تری برای چند روز یا بیشتر داشته باشند. مهم است که یک رویکرد روزه داری متناسب با اهداف و سبک زندگی خود پیدا کنید و براساس آن مدت زمان رژیم فستینگ خود را بچینید.

رژیم فستینگ چند روزه است؟
یک رویکرد روزه داری متناسب با اهداف و سبک زندگی خود پیدا کنید و براساس آن مدت زمان رژیم فستینگ خود را بچینید.

فستینگ در رژیم کتوژنیک کاربرد دارد؟ (تفاوت رژیم کتو و فستینگ چیست؟)

یکی از کارهایی که باعث اثربخشی بهتر رژیم کتوژنیک می‌شود، فستینگ در این رژیم است. با این کار می‌توان اثربخشی را چند برابر کرد اما نباید زیاده‌روی کنید. همچنین حتما باید زیر نظر متخصص تغذیه این کار را بکنید. توجه داشته‌باشید که اگر بیشتر از حد طبیعی و نیاز روزه بگیرید احتمال اینکه بدن در خشکسالی بیفتد زیاد است.

هنگامی که بدن شما اصطلاحا وارد حالت خشکسالی می‌شود، هر چیزی که بخورید را با ولع جذب می‌کند و دور ریز خود را صفر می‌کند. با اینکار رژیم گرفتن شما سخت می‌شود و کاهش وزن چندانی رخ نمی‌دهد. از طرفی توجه داشته‌باشید که اگر با رژیم کتو فستینگ می‌کنید، حتما باید آب و الکترولیت‌های مورد نیاز بدن خود را تامین کنید.

افراد به روش‌های مختلفی در این رژیم فستینگ می‌کنند. معمولا ۱۶ تا ۱۸ ساعت می‌توان در رژیم کتو روزه داری کرد. البته توصیه نمی‌شود که این دو رژیم را با هم ادغام کنید زیرا به بدن فشار زیادی وارد می‌شود و می‌تواند آسیب جبران‌ناپذیری به بدن وارد کند. تنها خوبی که دارد این است که میزان چربی آب‌شده بیشتر می‌شود که همین مسئله هم می‌تواند بعدا آسیب‌های خودش را به بدن شما وارد کند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

رژیم فستینگ یا روزه داری متناوب در واقع بک الگوی غذایی است که در آن فرد در بازه‌هایی از روز غذا نمی‌خورد و فقط اجازه مصرف مایعات بدون کالری را دارید و سپس در بازه‌ای از روز می‌تواند دو یا سه وعده از غذاهای سالم را بخورد. این رژیم مزایای زیادی برای سلامت شما دارید، سلامت قلب و مغز را افزایش می‌دهد، مقاومت به انسولین را کاهش می‌دهد و تأثیر خوبی روی کاهش وزن دارد.

این رژیم برای اکثر افراد مناسب است اما اگر بیماری‌های زمینه‌ای و اختلالات خوردن دارید یا اینکه قصد بارداری دارید، باردار هستید یا شیرده هستید باید قبل از شروع این رژیم باید با متخصص تغذیه مشورت کنید. البته باز هم می‌گوییم؛ رژیم غذایی چیزی نیست که به خاطر شهرت آن یا از روی هیجان آن را انتخاب کنید. چون بهترین رژیم دنیا هم برای تعدادی از افراد مناسب نیست.

در قدم اول شما باید با یک متخصص تغذیه یا دکتر داخلی مراجعه کنید تا پزشک بعد از بررسی شرایط شما بهترین و مناسب‌ترین رژیم را برای شما طراحی کند. در دکترتو شما می‌توانید با بهترین دکتر تغذیه یا دکتر متخصص داخلی آشنا شوید، با آنها به‌صورت اینترنتی یا تلفنی مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید. برای دریافت مشاوره آنلاین دکتر متخصص تغذیه و مشاوره آنلاین دکتر متخصص داخلی از این لینک کمک بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

به معنی روزه‌داری است.

معمولا بین ۲ تا ۶ کیلوگرم لاغری را در ماه خواهید داشت.

تاثیر فستینگ در لاغری با گرسنگی بیشتر از ۱۲ ساعت مشخص می‌شود.

بله. آب، قهوه، چای و سایر نوشیدنی های بدون کالری مشکلی ندارند. قهوه می‌تواند در طول روزه داری مفید باشد، چون حس گرسنگی را کاهش می‌دهد.

نه. اگر سبک زندگی سالمی دارید، نخوردن صبحانه ضرری برای شما ندارد.

بله. البته در این زمینه باید به دستورالعمل مکمل یا مولتی‌ویتامین توجه کرد.

خیر، یک سبک زندگی سالم هیچ وقت مضر نخواهد‌بود. البته ممکن است کمی احساس ضعف کنید. در این صورت به شراغ تمرینات سبک‌تر بروید.

همه‌ی رژیم‌های لاغری باعث کاهش حجم ماهیچه‌ها می‌شوند، اما ای کاهش در رژیم فستنیگ کمتر است.

اپلیکیشن‌های بسیاری برای رژیم‌های لاغری طراحی شده‌اند که با کمک آنها می‌توانید به رژیم خود برسید و نمونه‌ی رژیم هم در دست داشته‌باشید. این اپلیکیشن‌ها بسیار مفید هستند و می‌توانند میزان کالری دریافتی شما را بشمارند. با کمک آنها می‌توانید به خوبی رژیم خود را حفظ کنید و هر چیزی را که می‌خورید در این اپلیکیشن‌ها ثبت داشته‌باشید. کالری شماری و کالری سوزی در این اپلیکیشن‌ها به شما کمک می‌کنند که در بهترین حالت رژیم خود را پیش ببرید.

هر رژیمی که فرد می‌گیرد متناسب با بدن او وزن کاهش پیدا می‌کند. در رژیم‌های لاغری نمی‌توان یک نسخه برای همه پیچید. معمولا در این رژیم‌های غذایی هر کسی به میزانی وزن کم می‌کند اما یک میانگین کلی هم وجود دارد که دید ما را باز می‌کند که با چه میزان کاهش وزن احتمالا مواجه خواهیم‌شد.
در رژیم فستینگ معمولا ۷٪ وزن بدن کاهش پیدا می‌کند که می‌تواند از ۶ تا ۷ کیلوگرم و بیشتر متغیر باشد.

در ماه رمضان یکی از مهم‌ترین اثراتی که روزه داری بر روی بدن دارد این است که شما معده و سیستم گوارشی را از بسیاری از انگل‌ها می‌توانید نجات دهید. البته که با رژیم روزه داری در ماه رمضان چندان نمی‌توان وزن کم کرد. مگر اینکه برای افطار و سحری خود برنامه‌ی رژیمی بریزید.

این رژیم معمولا دو روز در هفته را به مدت ۲۴ ساعت به شما برنامه‌ی روزه داری می‌دهد و نمی‌توانید غذایی بخورید. اما در ۵ روز دیگر هفته می‌توانید غذا بخورید و روزه نگیرید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره رژیم فستینگ

  1. آذر هستم گفت:

    سلام من دررژیم کتو بودم واز هفته قبل دکتر رژیم کتوژنیک بافستینگ بهم داده ولی از دیروز تا الان سردرد دارم وفشار هم پایین هست می خواهم ببینم رژیم رو ادامه دهم ی نه در ضمن من میگرن عصبی دارم …
    باتشکر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      رژیم را ادامه دهید
      دارو ها را سر تایم مصرف کنید

  2. نرگس گفت:

    با عرض سلام چطوری فاصله بدیم بین فستینگ که هم استپ نکنیم هم باز هم ادامه بدیم و کم کنیم؟؟؟

  3. زهرا گفت:

    من ۴۸ سالمه ویک دختر ۱۵ ساله دارم العان یک هفته هستش که رژیم ۱۶/۸رو شروع کردیم وخیلی راضی هستیم وحس خوبی داریم انشاءالله بتونیم ادامه بدیم وبه وزن دلخواهمون برسیم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      تندرست باشید دوست عزیز

  4. سارا گفت:

    سلام ،ممنون از اطلاعاتی که برای ما گذاشتین،من ۴۱ ساله از ۲۰ سالگی یادمه این مدل رژیم میگرفتم،عادت شد برام تا الان،هم ورزش میکنم و اینکه اصولی پیش میرم..برام جالب بود وقتی از این رژیم شنیدم ..چاق نمیشم تناسب اندام دارم..بازم ازتون تشکر میکنم برای اطلاعات کاملتون♥️

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی تان
      سالم باشید

  5. ناشناس گفت:

    سلام ،ممنون از اطلاعاتی که برای ما گذاشتین،من ۴۱ ساله از ۲۰ سالگی یادمه این مدل رژیم میگرفتم،عادت شد برام تا الان،هم ورزش میکنم و اینکه اصولی پیش میرم..برام جالب بود وقتی از این رژیم شنیدم ..چاق نمیشم تناسب اندام دارم..بازم ازتون تشکر میکنم برای اطلاعات کاملتون♥️

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی تان

  6. مريم گفت:

    سلام . من ٨۶ کیلو هستم و رژیم ١۶:٨ گرفتم. اگر در طول رژیم ،موردی پیش بیاد که مجبور بشیم فقط یک روز ، رژیم رو بشکنیم ( مثلا شب به مهمانی دعوت بشیم و مجبور بشیم ساعت ١١ شام بخوریم ! ) آیا کل ماجرا بهم میریزه ؟! و اثر رژیم از بین میره ؟
    یا میشه بعدن جبرانش کرد ؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      دریافت کالری بیش از کالری مصرفی موجب اضافه وزن می شود. کالری دریافتی از غذا را باید با فعالیت بسوزانید تا اضافه وزن ایجاد نشود.

    2. شهناز گفت:

      من هم سوال مریم را دارم لطفا پاسخها را هم نمایش دهید سپاس از شما

    3. علي گفت:

      نه هیچ مشکلی نداره مهم ١۶ ساعت هیچی نخوردنه فقط ۶ ماهه تو رژیمم ساعت خاصی ام نذاشتم واسش فقط ١۶ ساعت چیزی نخوردم ٢۵ کیلو ام کم کردم

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        بسیار عالی ست
        تندرست باشید

  7. شیرین گفت:

    سلام وقتی ک فست هستیم فعالیت داشتن یا نداشتن مهمه ؟!مثلا اگ ۱۶ساعت رو خواب باشیم تاثیر داره یا نه؟!

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      هر رژیمی به همراه فعالیت تاثیرگذارتر خواهد بود.

  8. ناشناس گفت:

    باعرظه سلام من ۵۴ سالمه دارو رماتیس مصرمکنم ایه این رژیم برایه من ظرر نداره

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      به علت مصرف داروهای روماتیسمی سطح ایمنی شما کاهش یافته و با این رژیم ممکنه مشکلاتی برای شما بوجود آید. برای داشتن رژیم بهتره با متخصص تغذیه مشورت کنید.

  9. ناشناس گفت:

    چه اصراری دارین رژیم فستینگ و به روزه داری ربط بدین.اگه بخوام مختصر و مفید بگم،فستینگ یه رژیم غذایی مفید برای بدن شناخته شده و روزه داری بواسطه نیاشامیدن اونم ساعات نسبتا زیاد مضر هست،خصوصا برای کلیه ها..

  10. صنم گفت:

    من با رژیم فستینگ که البته شامل خوردن یک وعده در روز برام بود بدون شمارش کالری ۷/۵کیلو کاهش وزن تو دوماه داشتم الانم مشکلی ندارم و واسم ی سبک از عذا خوردن شده که ازش راضیم چندروز اولش یکم ضعف میکردم ولی بعدش عادت کردم خانم هستم ولی اینم بدونید هرکسی باید ببینه باچه سبک رژیمی راحتتره، قبلا هرچیزی رو وزن میکردم ولی خسته شدم الان با این سبک خوردن احساس راحتی دارم البته من برای جلوگیری از ریژش مو زینک پلاس روزانه، هفته ای آمپول بیوتین وتازگی جهت کاهش افتغدگی پوست به خصوص صورت روزانه پودر کلاژن میخورم قصد دارم آهن هم اضافه کنم به هرحال تو این رژیمها باید حواست به عوارضشم باشه

    1. ناشناس گفت:

      شما سرتون گیج نمیره یا چشاتون سیاهی نمیره؟ من دو روز شروع کردم و ضعف زیادی دارم باید برای این ضعفم چی کار کنم؟(البته قبلا هم رژیم گرفتم و لاغر لاغر شدم ولی دوباره رعایت نکردم و اضافه وزن پیدا کردم)
      و اینک قرص زینک میخورین نتیجه میده؟ریزش مو ندارین؟