رژیم اپتاویا، یکی از محبوب ترین رژیم های لاغری

آنچه در این مقاله می‌خوانید

رژیم غذایی اپتاویا یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین رژیم‌های لاغری است. در این رژیم از غذاهای سرشار از پروتئین بدون چربی، سبزیجات و غذاهای بسته‌بندی اپتاویا استفاده می‌شود و کالری دریافتی روزانه آن بسیار کم است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
رژیم اپتاویا، یکی از محبوب ترین رژیم های لاغری

اگر قصد کاهش وزن دارید اما وقت کافی برای تهیه غذاهای رژیمی ندارید، رژیم لاغری طولانی مدت یا رژیم اپتاویا (Optavia Diet) بهترین گزینه برای شما است. در این رژیم غذایی بیشتر از شیک‌ها، وعده‌های غذایی کوچک و غذاهای بسته‌بندی شده استفاده می‌شود. اگر تمایل دارید این رژیم لاغری را امتحان کنید، در ادامه مطلب همراه ما باشید. برای ارتباط با بهترین متخصصان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی نیز وجود دارد.

رژیم اپتاویا چیست؟

رژیم اپتاویا یکی از معروف‌ترین انواع رژیم های غذایی دنیا است و برای لاغری از آن استفاده می‌شود. شرکت بازاریابی Medifast برای اولین بار این رژیم را معرفی کرد. در سال ۲۰۱۸ تحلیلگران گوگل این رژیم را به‌عنوان محبوب‌ترین رژیم غذایی معرفی کردند.

در رژیم اپتاویا ادعا می‌شود که به دلیل عدم تمرکز روی کاهش وزن رعایت رژیم ساده‌تر است. بیشتر وعده‌های غذایی شامل پروتئین بدون چربی و سبزیجات غیر نشاسته‌ای است. غذاهای پرکالری و شیرینی‌ها باید به طور کامل از برنامه غذایی حذف شوند.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

انواع رژیم اپتاویا کدامند؟

در برنامه‌های غذایی رژیم اپتاویا چندین طرح وجود دارد که هر شخص باتوجه‌به شرایط خود یکی از این طرح‌ها را انتخاب می‌کند. در تمامی انواع این رژیم غذاهای بسته‌بندی شده و غذاهای خانگی سبز قرار گرفته‌اند. این شرکت وعده‌های غذایی بسته‌بندی شده‌ای را ارائه می‌دهد که کربوهیدرات کم و پروتئین بالا دارند.

نسخه‌های مختلف رژیم اپتاویا شامل دو طرح کاهش وزن و یک طرح تثبیت وزن هستند:

  • طرح ۵ و ۱ وزن مطلوب: محبوب‌ترین طرح اپتاویا است. در این برنامه باید ۵ وعده غذای بسته‌بندی و یک وعده غذای خانگی سبز در روز بخورید.
  • طرح ۴ و ۲ و ۱ وزن مطلوب: اگر برای انتخاب وعده‌های غذایی به کالری بیشتری نیاز دارید و می‌خواهید برنامه غذایی انعطاف داشته باشد، این طرح مناسب شماست. در این طرح ۴ وعده غذای بسته‌بندی، دو وعده غذای کم‌چرب خانگی و یک میان وعده در روز تعیین شده است.
  • طرح ۳ و ۳ سلامت بهینه: افرادی که می‌خواهند تثبیت وزن داشته باشند، این طرح را دنبال می‌کنند. در این طرح سه وعده غذای بسته‌بندی و سه وعده غذای خانگی سبز تعیین می‌شود.

طرح ۵ و ۱ کالری را به ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ کالری در روز محدود می‌کند؛ بنابراین ممکن است تمام نیازهای غذایی شما برآورده نشود. همچنین برای افراد باردار یا شیرده، کسانی که ۴۵ دقیقه در روز یا بیشتر ورزش می‌کنند، نوجوانان، افراد مسن که کم‌تحرک هستند یا افراد مبتلا به دیابت یا نقرس مناسب نیست.

متن انگلیسی:
Do not use the Optavia diet if you have a serious medical condition such as cardiovascular disease including heart attack, diabetes, cancer, thyroid disease, liver or kidney disease, and eating disorders such as anorexia.
ترجمه فارسی:
در صورت داشتن یک بیماری جدی مانند بیماری قلبی عروقی از جمله حمله قلبی، دیابت، سرطان، بیماری تیروئید، بیماری کبد یا کلیوی و اختلالات خوردن مانند بی‌اشتهایی، از رژیم اپتاویا استفاده نکنید.

به نقل از سایت answers.optavia

مزایای رژیم اپتاویا چیست؟

مهم‌ترین مزیت این رژیم غذایی کاهش وزن زیاد است. افرادی که اضافه‌وزن شدید دارند، می‌توانند با این رژیم غذایی به هدف خود برسند. از مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • راحتی: بیشتر غذاها به‌صورت بسته‌بندی ارسال می‌شوند. فقط برخی وعده‌های غذایی باید کالری شماری شده و میزان کربوهیدرات آنها مشخص شود.
  • بهبود وضعیت قند و کلسترول خون: درست است که بیشتر پزشکان کاهش وزن آهسته را توصیه می‌کنند. اما برخی تحقیقات نشان داده است که کاهش وزن سریع در بهبود وضعیت لیپید و گلیسمی تاثیر مثبت دارد.
  • پشتیبانی در طول برنامه: یک مشاور در طول رژیم به شما کمک می‌کند تا احتمال موفقیت افزایش پیدا کند.
اینفوگرافی رژیم اپتاویا
رژیم اپتاویا چیست؟

رژیم اپتاویا چگونه عمل می کند؟

در رژیم غذایی اپتاویا برای کاهش وزن از غذاهای بسته‌بندی با برند شرکت استفاده می‌شود. طرح‌های مختلفی برای لاغری یا تثبیت وزن وجود دارد که باتوجه‌به طرح انتخابی این وعده‌های غذایی انتخاب می‌شوند.

به وعده‌های غذایی که در خانه تهیه می‌شوند، وعده خانگی سبز می‌گویند. این وعده باید سرشار از پروتئین بدون چربی باشد. هر وعده غذایی باید بین ۱۴۰ تا ۲۰۰ گرم گوشت پخته شده را شامل شود. در هر هفته باید دو وعده ماهی چرب سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ مصرف کنید. غذاهای کم‌چرب و سبز را می‌توانید در هر زمان از روز استفاده کنید.

در رژیم اپتاویا توصیه می‌شود که هر ۲ یا ۳ ساعت یک‌بار غذا بخورید. با طی‌کردن این برنامه و رسیدن به وزن هدف می‌توانید انواع میوه، لبنیات و غلات کامل را به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید. در این طرح شما وارد مرحله تثبیت وزن شده‌اید.

در رژیم اپتاویا شما می‌توانید از راهنمایی‌های یک کوچ هم استفاده کنید. بسیاری از کوچ‌ها از مشتریان قبلی این رژیم هستند. البته مشاوره با این افراد بخش ضروری برنامه رژیمی نیست.

آیا اپتاویا یک رژیم کتوژنیک است؟

رژیم Optavia مانند رژیم کتوژنیک یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات نیست. در رژیم کتو، شما مقدار زیادی چربی، مقدار متوسط ​​پروتئین و کربوهیدرات بسیار کمی می‌خورید که با روند اپتاویا متفاوت است.

آیا رژیم اپتاویا باعث لاغری می شود؟

آیا رژیم اپتاویا به کاهش وزن کمک می‌ کند؟ این رژیم بسیار کم کالری است و از بهترین رژیم های لاغری محسوب می‌شود. افرادی که اضافه‌وزن زیادی دارند، می‌توانند با این برنامه غذایی به‌سرعت وزن خود را کاهش دهند. اگر قصد کاهش وزن دارید، رژیم اپتاویا می‌تواند گزینه خوبی باشد. قبل از شروع این رژیم لاغری بهتر است با متخصص تغذیه مشاوره داشته باشید.

آیا پیروی از رژیم اپتاویا ساده است؟

برای اینکه بهترین نتیجه رو بگیری، با دکتر متخصص مشورت کن!

مواد غذایی مجاز در رژیم اپتاویا کدامند؟

در رژیم غذایی اپتاویا یک تا سه وعده را باید در خانه تهیه کنید. در این وعده‌ها باید غذاهایی برای کاهش وزن استفاده شوند. این وعده‌های غذایی باید کم کالری و بیشتر شامل سبزیجات غیر نشاسته‌ای و پروتئین بدون چربی باشند. بسته به نوع طرح انتخابی بین دو تا پنج وعده نیز از غذاهای بسته‌بندی انتخاب می‌شود. غذاهای مجاز در برنامه غذایی اپتاویا به شرح زیر هستند:

  • غذاهای بسته بندی اپتاویا: به این غذاهای بسته‌بندی شده وعده‌های سوخت‌گیری گفته می‌شود. باتوجه‌به وزن فعلی و وزن هدف وعده غذایی انتخاب می‌شود. بیش از ۵۰ نوع غذا شامل گرانولا، سوپ، شیک، چوب‌شور و کوکی در این برنامه قرار دارد.
  • پروتئین بدون چربی: وعده‌های غذایی خانگی باید شامل ۱۴۰ تا ۲۰۰ گرم پروتئین بدون چربی باشد. منابع پروتئین بدون چربی یا کم‌چرب شامل ماهی قزل‌آلا، گوشت بره، سینه مرغ، میگو و سفیده تخم‌مرغ است.
  • سبزیجات غیر نشاسته‌ای: در روز شما ۲ وعده می‌توانید از سبزیجات غیر نشاسته‌ای استفاده کنید. این سبزیجات به ۳ دسته کم کربوهیدرات، متوسط و کربوهیدرات زیاد تقسیم می‌شوند: کم کربوهیدرات مانند سبزیجات سالاد، کربوهیدرات متوسط مانند گل‌کلم یا کدو و کربوهیدرات زیاد مانند کلم بروکلی یا فلفل.
  • چربی‌های سالم: شما می‌‌توانید حداکثر دو وعده در روز از چربی‌های سالم مانند روغن زیتون یا آووکادو استفاده کنید.
  • چاشنی‌های کم کالری رژیم اپتاویا: مانند خردل، سرکه، لیمو و انواع ادویه.

مواد غذایی غیر مجاز در رژیم اپتاویا کدامند؟

هیچ نوع ماده غذایی در این رژیم به طور کامل ممنوع نیست. اما برخی از مواد غذایی مانند شیرینی‌ها باید تا حد ممکن کاهش پیدا کنند. موادی که در طول رژیم از خوردن آنها منع می‌شوید، عبارتند از:

  • کیک
  • بیسکویت
  • بستنی
  • سس مایونز
  • سس باربیکیو شکری
  • کره
  • جوش شیرین
  • قهوه شیرین
  • مشروبات الکلی
مواد غذایی غیر مجاز در رژیم اپتاویا کدامند؟
هیچ نوع ماده غذایی در این رژیم به طور کامل ممنوع نیست.

عوارض و معایب رژیم اپتاویا چیست؟

متاسفانه این رژیم غذایی معایبی هم دارد. به همین دلیل برخی متخصصان تغذیه این رژیم را توصیه نمی‌کنند. از مهم‌ترین معایب آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمبود مواد مغذی: اگر مدت‌زمان طولانی از این رژیم پیروی کنید، ممکن است به دلیل حذف شدن میوه، غلات کامل و لبنیات و کاهش شدید کالری با کمبود مواد مغذی مواجه شوید.
  • کاهش عملکرد ورزشی: کاهش وزن سریع عملکرد ورزشکاران را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. اگر ورزشکار هستید در دوره استراحت که تمرینات شدید ندارید، این رژیم را دنبال کنید.
  • فشار برای فروش: مشتریان قبلی رژیم اپتاویا می‌توانند به‌عنوان مشاور و نماینده فروش در شرکت کار کنند. فشار برای فروش بیشتر می‌تواند باعث انحراف از واقعیت این رژیم شود.
  • هزینه بالا: این رژیم به دلیل ارسال غذاهای آماده می‌تواند گران باشد. زیرا علاوه بر هزینه غذا باید مالیات و هزینه ارسال را نیز پرداخت کرد.
  • گرسنگی: این برنامه‌های کم کالری باعث گرسنگی شدید می‌شوند. در نتیجه شخص خسته شده و ممکن است خارج از برنامه غذا بخورد.

آیا رژیم اپتاویا به کاهش فشار خون کمک می‌‌کند؟ از دکتر مشاوره بگیر!

نمونه برنامه غذایی رژیم اپتاویا

روش‌های مختلفی برای طراحی برنامه غذایی رژیم اپتاویا وجود دارد. در ادامه یکی از این برنامه‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. چندین وعده غذایی در روز مربوط به غذاهای بسته‌بندی است. متاسفانه در ایران نمی‌توان این غذاهای بسته‌بندی را تهیه کرد. به همین دلیل برای رعایت رژیم غذایی اپتاویا باید با متخصص تغذیه مشاوره داشته باشید.

لازم به ذکر است در این برنامه غذایی هر یک وعده سبزیجات معادل نصف فنجان سبزیجات است:

روزهای هفتهوعده‌های غذایی رژیم اپتاویا
شنبهسه وعده شامل ۲۰۰ گرم ماهی، میگو یا سفیده تخم‌مرغ، دو وعده چربی سالم، سه وعده سبزیجات غیر نشاسته‌ای، یک میان وعده مانند ساقه کرفس یا آدامس بدون قند و سه وعده شیک اپتاویا
یکشنبه۳ وعده شامل ۱۷۰ گرم قزل‌آلا، فیله یا سینه مرغ، یک وعده چربی سالم، سه وعده سبزیجات غیر نشاسته‌ای، سه وعده غذای بسته‌بندی اپتاویا
دوشنبهدو وعده ۱۴۰ گرمی ماهی سالمون، استیک یا گوشت مرغ، سه وعده سبزیجات غیر نشاسته‌ای، یک وعده غذای بسته‌بندی شده اپتاویا، یک میان وعده و سه وعده غذای بسته‌بندی اپتاویا
سه شنبهسه وعده ۲۰۰ گرمی ماهی، میگو یا سفیده تخم‌مرغ، دو وعده چربی سالم، سه وعده سبزیجات غیر نشاسته‌ای، یک میان وعده و سه وعده غذای بسته‌بندی اپتاویا
چهارشنبهدو وعده ۱۴۰ گرمی ماهی سالمون، استیک یا گوشت مرغ، سه وعده سبزیجات غیر نشاسته‌ای، یک میان وعده و سه وعده غذای بسته‌بندی اپتاویا
پنجشنبهسه وعده ۱۷۰ گرمی ماهی قزل‌آلا یا سینه مرغ، یک وعده چربی سالم، سه وعده سبزیجات غیر نشاسته‌ای و سه وعده غذای بسته‌بندی اپتاویا
جمعه۳ وعده ۲۰۰ گرمی ماهی، میگو یا سفیده تخم‌مرغ، دو وعده چربی سالم، سه وعده سبزیجات غیر نشاسته‌ای، یک میان وعده و سه وعده غذای بسته‌بندی اپتاویا
نمونه رژیم اپتاویا (Optavia Diet)

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

رژیم اپتاویا یکی از رژیم‌های معروف و محبوب در سراسر جهان است. افرادی که می‌خواهند مقدار زیادی از وزن خود را کاهش دهند، سراغ این رژیم می‌روند. در این رژیم شما باید یکی از طرح‌های کاهش وزن سریع، کاهش وزن با سرعت متوسط یا تثبیت وزن را انتخاب کنید. براین‌اساس غذاهای بسته‌بندی شده با برند این شرکت ارسال می‌شوند. این غذاها شامل سوپ، شیک و دیگر غذاهای آماده است. افراد در طول رژیم می‌توانند چند وعده هم از غذاهای خانگی استفاده کنند.

مزیت این رژیم کاهش وزن سریع و کنترل قند و فشارخون است. اما از معایب آن می‌توان به هزینه زیاد و احتمال بازگشت وزن اشاره کرد. قبل از شروع رژیم بهتر است با بهترین دکتر تغذیه مشاوره داشته باشید. برای پیداکردن بهترین دکتر تغذیه می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی و مشاوره با دکتر تغذیه آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

رژیم اپتاویا بسیار کم کالری است. به همین دلیل برای بیشتر افراد رعایت آن سخت است. در این رژیم لبنیات، غلات کامل و میوه‌ها حذف می‌شوند. به همین دلیل احساس گرسنگی شدید و خستگی ممکن است باعث صرف‌نظر از رژیم شود.

در این رژیم به دلیل حذف چربی‌ها و افزایش مصرف پروتئین و سبزیجات غیر نشاسته‌ای میزان کلسترول و چربی خون کاهش پیدا می‌کند. برخی از این رژیم‌های کم‌کالری در کاهش فشارخون نیز موثر هستند.

یکی از معایب رژیم‌های کم کالری احتمال بازگشت وزن است. در این رژیم کالری دریافتی روزانه تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. گرسنگی شدید باعث می‌شود شما خارج از برنامه رژیمی غذا بخورید یا حتی دچار اختلال پرخوری عصبی شوید.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن