رژیم غذایی ویت واچرز چیست؟ راهنمایی برای شروع رژیم لاغری

آنچه در این مقاله می‌خوانید

رژیم غذایی ویت واچرز یا ww یک برنامه کاهش وزن است که هدف آن تصحیح عادات غذایی و سالم‌خواری است. در این رژیم بهتر است میوه و سبزیجات، پروتئین بدون چربی و غلات کامل بخورید. ویت واچرز برای افراد زیر ۱۸ سالم و خانم‌های باردار و کسانی که اختلالات خوردن دارند مناسب نیست.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

رژیم غذایی ویت واچرز چیست؟ راهنمایی برای شروع رژیم لاغری

رژیم ویت واچرز به انگلیسی weight watchers یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های کاهش وزن در دنیا محسوب می‌شود که میلیون‌ها نفر در دنیا برای کاهش وزن و لاغری سراغ از آن استفاده می‌کنند. ویت واچرز از ابتدا تا به امروز بارها دستخوش تغییراتی شده است و برنامه فعلی آن بر بهبود سلامت کلی بدن و سالم زندگی کردن تأکید دارد. دقت داشته باشید که نباید از هیچ کدام از رژیم‌های غذایی بدون مشورت با دکتر تغذیه استفاده کنید. برای دریافت برنامه غذایی این رژیم می‌توانید به متخصص تغذیه در دکترتو مراجعه کنید یا به صورت آنلاین، متنی و تلفنی با پزشک مشورت کنید.

رژیم غذایی ویت واچرز یا ww چیست؟

اضافه وزن و چاقی بیماری و معضل دنیای مدرن است که توجه افراد را به ‌سمت رژیم لاغری مختلف جلب کرده است؛ از رژیم اتکینز، رژیم جنرال موتورز، رژیم کتوژنیک گرفته تا رژیم خام گیاهخواری و رژیم کانادایی این لیست بی‌انتها است و هر روز هم برنامه غذایی جدیدی به قبلی‌ها اضافه می‌شود.

 در این میان یکی از انواع رژیم های غذایی در دنیا، رژیم ویت واچرز (weight watchers) است. همان طور که از اسم این رژیم مشخص است، ویت واچرز برنامه‌ای برای مراقبت از وزن است و به اختصار به آن WW هم می‌گویند. ویت واچرز نخستین بار در دهه ۱۹۶۰ با تأکید بر سبک زندگی سالم و مواد غذایی سالم ارائه شد و بیشتر بر اهمیت سلامت جسمی، روحی و عمومی بدن تأکید دارد.

این رژیم تاریخ پایان ندارد یعنی پس از رسیدن به وزن ایده‌آل همچنان می‌توان سالم‌خواری را ادامه داد. نسخه جدید weight watchers بر اساس سیستم اسمارت پوینت کار می‌کند که الگوی غذایی کم کالری، کم‌چربی و کم قند و پروتئین بالا دارد. نکته مهم در این رژیم این است که فرد با محدودیت و محرومیت غذایی روبه‌رو نمی‌شود، بلکه هدف انتخاب درست غذا است. با رعایت دستورات رژیم می‌توان طی یک ماه کاهش سه کیلویی را انتظار داشت.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

رژیم ویت واچرز برای چه کسانی مناسب است؟

رژیم غذایی ویت واچرز برای چه کسانی خوب است؟ بهترین رژیم غذایی دنیا هم برای همه مناسب نیست. از آنجایی که ویت واچرز بر مصرف مواد مغذی و غذاهای کم کالری تأکید دارد می‌توان آن را رژیمی مناسب همه دانست به خصوص برای افرادی که بیماری فشار خون، کلسترول بالا، دیابت و حتی بیماری قلبی دارند. شواهد نشان می‌دهند که ویت واچرز گزینه مناسبی برای کاهش وزن در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ است و کنترل قند خون را بهبود می‌بخشد. این رژیم برای افرادی که ممنوعیت مصرف گلوتن دارند و گیاه‌خواران و وگان‌ها هم مناسب است.

چه کسانی نباید از رژیم غذایی ویت واچرز استفاده کنند؟

رژیم غذایی ویت واچرز برای افراد زیر ۱۸ سال و افراد مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی یا پرخوری عصبی ممنوع است. همچنین خانم‌های باردار مجاز به ثبت نام در سیستم ویت واچرز نیستند. اگر رعایت این رژیم باعث اختلال در روند عادی زندگی شود یا نگرانی و دغدغه ایجاد کند، رژیم برای شما نامناسب است و باید متوقف شود.

چه کسانی نباید از رژیم غذایی ویت واچرز استفاده کنند؟
رژیم غذایی ویت واچرز برای افراد زیر ۱۸ سال و افراد مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی یا پرخوری عصبی ممنوع است.

مزایای رژیم غذایی ویت واچرز چیست؟

یکی از برجسته‌ترین مزایای ویت واچرز، انعطاف‌پذیری آن است. رژیم گیرنده مجاز است که غذاهای مورد علاقه‌اش را میل کند و محدودیت گروه غذایی وجود ندارد. این یعنی با داشتن این رژیم با خیال راحت می‌توانید به مهمانی و رستوران بروید و بدون دغدغه غذا بخورید.

برخلاف سایر رژیم‌های غذایی که موقتی هستند، ویت واچرز بیشتر به ‌نوعی آموزش مهارت و عادات غذایی سالم در زندگی است مثل اندازه‌گیری وعده‌ها و پیگیری غذاهایی که می‌خورید. از این رو می‌توانید همچنان این سبک غذایی را پس از پایان رژیم ادامه دهید.

یکی از پیامدهای خوب محاسبه کالری غذاها، کاهش وزن و لاغری در بلندمدت خواهد بود. به ‌علاوه اینکه وقتی میزان غذای مصرفی مشخص شده باشد، به ‌نوعی امکان پرخوری وجود ندارد و فرد میزان غذای کم کالری بیشتر و مقدار غذای پرکالری کمتری مصرف می‌کند.

روند کاهش وزن در ویت واچرز آهسته و پیوسته است که دیگر مزیت این رژیم محسوب می‌شود. برخی رژیم‌های غذایی به خاطر کاهش شدید وزن، عوارض جسمی خطرناکی ایجاد می‌کنند، اما این موضوع درباره ویت واچرز صدق نمی‌کند. علاوه بر تأکید بر کنترل وعده‌های غذایی، این رژیم به فعالیت فیزیکی و ورزش هم اهمیت زیادی می‌دهد.

آیا رژیم ویت واچرز می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟

قبل از شروع رژیم، با متخصص مشورت کن!

در رژیم غذایی ویت واچرز چه غذاهایی باید بخوریم؟

هرچند سیستم اسمارت پوینت ویت واچرز بر مصرف غذاهای کامل و بدون فرآوری مثل سبزیجات، میوه‌ها، و پروتئین فاقد چربی تأکید دارد، با این حال مصرف هیچ ماده غذایی را محدود نمی‌کند. البته مثل هر رژیم غذایی دیگری، ویت واچرز هم به افراد توصیه می‌کنند که به دنبال مصرف خوراکی‌های سالم باشند، اما در عین حال فرد می‌تواند هر غذایی بخورد منوط به اینکه کمتر از میزان مصرف روزانه‌شان در سیستم اسمارت‌پوینت باشد.

این برنامه با ارائه غذاهای زیرو پوینت (Zero Point) افراد را به ‌سمت مصرف غذاهای سالم تشویق می‌کند. غذاهای زیروپوینت عبارت‌اند از:

  • میوه‌ها
  • سبزیجات نشاسته‌ای و غیرنشاسته‌ای
  • پروتئین فاقد چربی
  • عدس و لوبیا
  • لبنیات بدون چربی
  • تخم‌مرغ
  • توفو
  • غذای دریایی و صدف
  • برخی غلات کامل.

ویت واچرز یک برنامه مراقبت از وزن است که هدف آن سالم‌خواری و اصلاح عادات غذایی است. مصرف غذاهایی مانند میوه و سبزیحات، پروتئین بدون چربی، روغن‌های سالم، لبنیات بدون چربی، تخم مرغ و غلات کامل توصیه می‌شود.

اینفوگرافی رژیم غذایی ویت واچرز
رژیم غذایی ویت واچرز چیست؟

غذاهای غیر مجاز در رژیم غذایی ویت واچرز

هرچند که weight watchers محدودیت غذایی ندارد، اما تأکیدش بر حذف غذاهای ناسالم است، غذاهایی مانند:

  • غذاهای حاوی چربی‌های اشباع شده
  • نوشیدنی‌های قندی
  • چیپس‌ سیب‌زمینی
  • گوشت‌های فرآوری شده
  • شیرینی و کیک‌های صنعتی حاوی مواد نگهدارنده
  • کره
  • نوشیدنی‌های الکلی
  • بستنی
  • فست‌فودها.
در رژیم غذایی ویت واچرز چه غذاهایی باید بخوریم؟
ویت واچرز بر مصرف غذاهای کامل و بدون فرآوری مثل سبزیجات، میوه‌ها، و پروتئین فاقد چربی تأکید دارد.

غذاهای مجاز در رژیم ویت واچرز کدامند؟

مصرف مواد غذایی زیر در رژیم WW مجاز است:

  • سبزیجات غیرنشاسته‌ای
  • پروتئین فاقد چربی
  • کمپوت تازه، منجمد و بدون قند
  • کربوهیدرات‌های حاوی فیبر زیاد مثل سیب‌زمینی شیرین، برنج قهوه‌ای، بلغور جو دوسر، لوبیا، و فرآورده‌های غلات کامل
  • چربی‌های سالم مثل روغن زیتون
  • آووکادو
  • آجیل و مغزها.

متن انگلیسی:
The Weight Watchers diet will help you lose 0.5 to 1 kg per week by limiting your energy intake.
ترجمه فارسی:
رژیم ویت واچرز با محدود کردن سطح انرژی دریافتی، شما را به کاهش وزن ۰.۵ تا ۱ کیلوگرم در هفته می‌رساند.

به نقل از سایت en.wikipedia

عوارض و معایب رژیم غذایی ویت واچرز چیست؟

درست است که ویت واچرز مزایای زیادی دارد، اما مواردی هم هستند که از معایب این روش رژیم لاغری به ‌شمار می‌آیند. برای مثال فرد برای دنبال کردن برنامه باید همیشه حواسش به غذاهایی که در طول شبانه‌روز مصرف می‌کند باشد و کوچک‌ترین اشتباه باعث می‌شود که میزان مصرف غذا بیشتر از امتیاز تعیین شده در سایت باشد. این یعنی برای انجام ویت واچرز به تمرکز و دقت بالا نیاز است به‌ علاوه اینکه کار وقت‌گیری هم هست. بنابراین شاید خیلی‌ها نتوانند تا این حد برای رژیم زمان بگذارند.

درست است که باز بودن رژیم و داشتن حق انتخاب جزو مزایای ویت واچرز محسوب می‌شود، اما آزادی در انتخاب غذا می‌تواند عیب هم باشد به ‌خصوص برای افرادی که کنترل اشتهای خود را ندارند، حالا مجبورند که مقدار وعده‌ها را خودشان انتخاب کنند.

دیگر عیب این رژیم استرسی است که فرد به خاطر شمردن امتیازات و رعایت برنامه رژیم متحمل می‌شود. به‌ طوری که ممکن است شرایط تا حدی پیش برود که رژیم باعث اختلال در زندگی اجتماعی فرد شده و مدام ذهنش را درگیر کند. اینجاست که دیگر نمی‌توان ویت واچرز را رژیم سالمی دانست.

با رژیم ww چند کیلو لاغر می‌شوم؟

بایدها و نبایدهای رژیم غذایی ویت واچرز

پیشتر هم اشاره کردیم که ویت واچرز رژیم غذایی آزاد و منعطفی است که محدودیت غذایی ندارد، اما با این حال مصرف غذاهای کامل و فرآوری‌نشده از بایدهای آن به ‌شمار می‌آید مثل مصرف پروتئین فاقد چربی، میوه و سبزیجات تازه. در این رژیم فرد در ازای انتخاب غذا امتیاز می‌گیرد و نوع غذای انتخابی باید به ‌شکلی باشد که از امتیاز تعیین شده بیشتر نرود.

غذاهای سالم امتیاز بیشتری دارند تا رژیم گیرنده وسوسه شود درازای کسب امتیاز بیشتر، غذای سالم‌تر را انتخاب کند. مصرف مرغ بدون پوست، ماهی، تخم‌مرغ، ماست کم‌چرب، سبزیجات غیرنشاسته‌ای مثل کلم، فلفل، بروکلی و مارچوبه، کربوهیدرات‌های سالم مثل بلغور جو دوسر و غلات کامل از بایدهای این سبک سالم‌خواری هستند. از نبایدهای ویت واچرز هم می‌توان به عدم مصرف قند و شکر، چربی اشباع شده، و غذاهای فرآوری شده اشاره کرد. به ‌طور کلی، مسائلی که در رژیم ویت واچرز باید رعایت کنید شامل این موارد می‌شوند:

  • اندازه‌گیری و کالری شماری وعده‌های غذایی
  • مصرف خوراکی‌های با امتیاز مثبت در اولویت است.
  • نوشیدن حداقل روزی ۶ لیوان آب
  • در مواقع گرسنگی به جای خوراکی‌های ناسالم باید سبزیجات مصرف شود.
  • صرفاً غذای سالم باید مصرف شود.
  • حداقل ۲ ساعت قبل از خواب نباید غذایی خورده شود.
  • فاصله بین وعده‌های غذایی باید ۳-۴ ساعت یک بار باشد.
  • مصرف نوشیدنی‌های الکلی و قهوه ممنوع است.
عوارض و معایب رژیم غذایی ویت واچرز چیست؟
عیب این رژیم استرسی است که فرد به خاطر شمردن امتیازات و رعایت برنامه رژیم متحمل می‌شود.

برنامه روزانه ویت واچرز برای کاهش وزن (نمونه رژیم ویت واچرز)

برای وعده صبحانه اسفناج، پنیر کم‌چرب و یک عدد تخم‌مرغ پخته میل کنید. با این صبحانه چهار امتیاز می‌گیرید و امتیاز زیادی برای وعده‌های ناهار و شام ذخیره می‌کنید. وعده ناهار می‌تواند سالاد و جوجه کباب بدون پوست باشد که وعده غذایی کم کالری محسوب می‌شود. بهتر است از کباب گوشت قرمز کمتر استفاده کنید چراکه چربی بالای گوشت قرمز باعث می‌شود امتیاز زیادی در برنامه روزانه از دست بدهید.

روغن زیتون در این سیستم یک امتیاز دارد، پس ترکیب آن با میگو با سالاد اسفناج هم مواد مغذی موردنیاز بدن را تأمین می‌کند هم امتیاز زیادی برایتان ذخیره می‌شود. بهتر است در برنامه روزانه‌تان نوشیدن آب را به ‌عنوان میان وعده بگنجانید، البته توصیه ما این است که پیش از چیدن برنامه روزانه برای این رژیم حتماً با متخصص تغذیه و رژیم مشورت کنید.

وعده‌های غذایینمونه رژیم ویت واچرز
صبحانهیک فنجان آب میوه تازه، غلات صبحانه بدون شکر با شیر بدون چربی، و یک عدد موز خرد شده
ناهاریک عدد سیب‌زمینی تنوری در اندازه متوسط، سالاد کلم با یک قاشق پنیر رنده شده، همراه با سالاد سبزیجات با سس فاقد چربی و روغن، و یک عدد سیب
شامسینه مرغ بدون پوست گریل‌شده با بلغور آب‌پز شده، آب لیمو، و کاهو، (گوشت قرمز)، گل کلم بخارپز، کمپوت هلو با یک عدد بستنی کم‌چرب
میان وعدهیک کاسه ماست کم‌چرب
یک مشت پسته
۳۰۰ میلی‌لیتر شیر بدون چربی.
نمونه رژیم اصلاح سبک زندگی بر اساس ww

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

ویت واچرز (weight watchers) برنامه کاهش وزن محبوبی به خصوص در میان سلبریتی‌ها است که هرساله بر تعداد طرفدارانش اضافه می‌شود. سیستم امتیازی منعطف این رژیم بسیار جذاب است و سبک زندگی متعادل و سالمی را برای فرد به ارمغان می‌آورد. خوبی این رژیم این است که بدون محدودیت غذایی خاصی، با کاهش مصرف کالری دریافتی علاوه بر بهبود سلامت جسم و روان فرد در بلندمدت باعث کاهش وزن و لاغری می‌شود.

بهترین رژیم غذایی که بهترین نتیجه را برایتان رقم بزند برنامه‌ای است که در آن هم از غذا خوردن لذت ببرید و هم در بدنتان احساس سلامتی بکنید. یادتان باشد که مشاوره با بهترین دکتر تغذیه اولویت اصلی برای هر رژیم غذایی محسوب می‌شود. برای دریافت برنامه غذایی این رژیم می‌توانید با دکتر تغذیه آنلاین دکترتو به صورت آنلاین، تلفنی و یا حضوری مشورت کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

اگر فکر می‌کنید بررسی ریز‌به‌ریز غذاهایی که می‌خورید تنها راه کاهش وزن است، بهترین رژیم غذایی ویت واچرز برای شما برنامه سبز رنگ (Green plan) است.

با رعایت برنامه ویت واچرز می‌توان به‌طور متوسط نزدیک به ۳ کیلو در ماه یا یک کیلو به ازای هر دو هفته وزن کم کرد که هدف لاغری واقعی و سالمی محسوب می‌شود.

هدف این برنامه، لاغری پایدار و تدریجی است و بعد از سه هفته نخست طی هر هفته نیم تا یک کیلو کاهش وزن دارد. این برنامه غذایی علاوه بر تأثیرش روی کاهش وزن و لاغری باعث تغییر سبک زندگی افراد به ‌سمت سالم‌خواری می‌شود و در دراز مدت عادات غذایی سالم و پایداری ایجاد می‌کند. برای لاغری مفید باید پرخوری و کم خوری را کنار بگذارید.

در صورت مشاهده نتیجه رژیم از هفته سوم به بعد روی بهبود جسمی و سلامت روان می‌توان نتیجه گرفت که رژیم برای شما جواب داده است.

بر اساس اطلاعاتی که در وب‌سایت این برنامه نوشته شده است فرد هر هفته بین ۰.۲۳ تا ۰.۹ کیلو کاهش وزن خواهد داشت، البته نتیجه رژیم در افراد مختلف فرق می‌کند.

رتبه نخست «بهترین رژیم لاغری» و «بهترین برنامه غذایی تجاری» دنیا در سال ۲۰۲۱ به ویت واچرز و رژیم غذایی فلکسترین رسید. هر چند که رقابت تنگاتنگی بین این رژیم و رژیم مدیترانه ای به‌عنوان محبوب‌ترین و بهترین رژیم لاغری دنیا وجود دارد.

بله، ویت واچرز از محبوبیت بالایی میان سلبریتی‌ها برخوردار است و اوپرا وینفری، مجری مشهور هالیوودی از طرفداران این رژیم است.

شاخص توده بدنی (BMI) نرمال با رژیم غذایی ویت واچرز باید بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ باشد. رقم پایین‌تر از ۱۸.۵ نشانه کمبود وزن و بیشتر از آن هم نشانه اضافه وزن است. شاخص توده بدنی بیشتر از ۳۰ به ‌منزله چاقی محسوب می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن