هنگام سکته قلبی چه باید کرد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

درد قفسه سینه، درد در بالاتنه، تنگی نفس از علائم شاید حمله قلبی است. هنگام حمله قلبی سریعا با اورژانس تماس بگیرید و داروی درد قفسه سینه مصرف کنید. انجام CPR سریع و صحیح هنگام ایست قلبی شانس زنده ماندن بیمار را چندین برابر می کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

هنگام سکته قلبی چه باید کرد

قلب از مهم‌ترین اندام‌های حیاتی بدن است و سلامتی آن اهمیت بسیار بالایی دارد. معاینه و چکاپ دوره‌ای قلب برای پیشگیری و کشف مشکلات و بیماری‌های قلبی ضروری محسوب می‌شود. یکی از مهم‌ترین و خطرآفرین‌ترین بیماری‌ها و مشکلات قلبی، سکته قلبی است. اگر تجربه سکته قلبی داشتید یا شاهد بروز آن در اطرافیان خود بوده‌اید، شدت این خطر را احساس کرده‌اید. پس بهتر است بدانید که هنگام سکته قلبی چه باید کرد؟

سکته قلبی به‌عنوان یکی از عوامل اصلی مرگ‌ومیر در سطح جهانی شناخته می‌شود و پرشیوع‌ترین بیماری قلبی است. حتی با وجود پیشرفت امروزی علم پزشکی و مراقبت‌های خوب درمانی که منجر به نجات افراد زیادی از مرگ ناشی شده از سکته قلبی می‌شود؛ بازهم آمار مرگ‌ومیر ناشی از این عارضه بسیار بالا است.

مکانیسم سکته قلبی به این صورت است که عضلات قلب اکسیژن را به مقدار لازم دریافت نمی‌کنند و همین کمبود اکسیژن منجر به اختلال در عملکرد قلب خواهد شد.

اگر هرگونه بیماری قلبی دارید یا در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هستید، حتما باید تحت نظر متخصص قلب و عروق باشید. در دکترتو می‌توانید با بهترین دکتر قلب در شهر خود آشنا شوید، با پزشکتان به صورت آنلاین یا تلفنی مشورت کنید و برای چکاپ قلب خود از دکتر قلب نوبت بگیرید.

ثبت نوبت اینترنتی از بهترین پزشکان متخصص قلب برای در شهرهای مختلف ایران:

 دکتر قلب تهران

دکتر قلب شیراز

دکتر قلب اصفهان

دکتر قلب کرجدکتر قلب مشهد

علائم سکته قلبی چیست؟

به نقل از Healthline علائم عمومی حمله قلبی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد قفسه سینه یا احساس ناراحتی در این ناحیه
  • تنگی نفس
  • درد در بازو، شانه یا گردن
  • حالت تهوع
  • تعریق
  • سبکی سر یا سرگیجه
  • خستگی
  • درد بالاتنه
  • مشکل در تنفس.

اگر فردی هر یک از علائم بالا را دارا باشد، باید فوراً با اورژانس تماس بگیرد و به مراکز درمانی مراجعه کند.

بیشتر بخوانید: علائم و راه های تشخیص بیماری قلبی

علائم حمله قلبی
سکته قلبی با درد قفسه سینه همراه است.

سکته قلبی خاموش چیست؟

سکته قلبی خاموش حالتی از سکته قلبی است که یا کلاً بدون علائم است و یا علائم قابل‌شناسایی‌ به همراه ندارد. در این حالت ممکن است فرد تا زمانی که تست تشخیصی ندهد، متوجه سکته قلبی خود نخواهد. هنگام سکته قلبی خاموش اغلب فرد دردی احساس نمی‌کند؛ در نتیجه، متوجه حمله قلبی نمی‌شوند. معمولاً افرادی که سکته خاموش دارند، هیچ علامت یا نشانه‌ای را تجربه نمی‌کنند. فقط پزشکان ممکن است بعداً از طریق آزمایش‌هایی مانند نوار قلب آن را تشخیص دهند.

مدت‌زمان حمله قلبی خاموش می‌تواند متفاوت باشد. در صورت بروز علائم، فرد باید فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشد. هنگامی که جریان خون به قلب برای حدود ۱۵ دقیقه متوقف شود، قلب ممکن است آسیب ببیند. پس از حدود ۳۰ دقیقه، آسیب غیرقابل‌برگشت است. بااین‌حال، این مقیاس‌های زمانی می‌تواند متفاوت باشد.

سکته قلبی خاموش به سکته‌ای گفته می‌شود که علائمی ندارد. اگر حمله قلبی شما علائم داشته باشد مشکلاتی مانند درد قفسه سینه، تنگی نفس، درد در بالاتنه، حالت تهوع و تعریق را تجربه خواهید کرد.

سکته قلبی در خواب

از نظر احتمال وقوع سکته قلبی اینکه فرد خواب باشد یا بیدار تفاوتی ندارد و در هر دو یکسان است. اما رابطه‌ای بین مشکلات خواب و سکته قلبی وجود دارد که به شرح زیر است.

رابطه خواب و نارسایی قلبی یک ارتباط دوطرفه است. ابتلا به نارسایی قلبی به این معنی است که احتمالاً به سایر مشکلات سلامتی از جمله مشکلات خواب نیز مبتلا خواهید شد. به همین ترتیب، مشکلات خواب، از جمله آپنه انسدادی خواب (OSA) و بی‌خوابی، می‌توانند نارسایی قلبی شما را شدیدتر کنند و حتی منجر به سکته قلبی شوند.

چه قلب شما سالم باشد و چه نباشد، خواب خوب شبانه اهمیت زیادی دارد. داشتن استراحت کافی به سلامت قلب شما و همچنین سطح انرژی، مهارت‌های تفکر و سلامت کلی شما کمک می‌کند. اگر بتوانید با مشکلات خواب خود کنار بیایید، ممکن است فشاری که روی قلب خود دارید را کاهش دهید.

سکته قلبی در خواب
مشکلات خواب بر سلامت قلب تاثیر زیادی دارد و خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد.

علائم سکته قلبی قبل از وقوع

اگر هر یک از این علائم هشداردهنده سکته قلبی را تجربه کردید منتظر دریافت کمک نباشید. برخی از حملات قلبی ناگهانی و شدید هستند، اما بیشتر آنها به‌آرامی و با درد یا ناراحتی خفیف شروع می‌شوند. به بدن خود توجه کنید و اگر موارد زیر را تجربه کردید با اورژانس یا مراکز درمانی تماس بگیرید:

  • ناراحتی قفسه سینه: بیشتر حملات قلبی همراه با ناراحتی در مرکز قفسه سینه شروع می‌شوند. این ناراحتی بیش از چند دقیقه طول می‌کشد، یا ممکن است از بین برود و سپس برگردد.
  • ناراحتی در سایر نواحی بالایی بدن: علائم می‌تواند شامل درد یا ناراحتی در یکی یا هر دوی بازوها، کمر، گردن، فک یا معده باشد.
  • تنگی نفس: ممکن است همراه یا بدون ناراحتی قفسه سینه اتفاق بیفتد.

نشانه‌های دیگر علائم احتمالی عبارت‌اند از:

  • عرق سرد
  • حالت تهوع
  • سبکی سر.

درد در قفسه سینه، درد در بازوها و گردن و دردی شبیه به درد معده و تنگی نفس را حتی اگر خفیف باشد، باید جدی گرفت.

سکته قلبی چقدر طول می کشد؟

سکته قلبی در همه افراد یکسان نیست و از نظر زمان و شدت می‌تواند در حالات مختلفی اتفاق بیفتد. در برخی افراد، علائم حمله قلبی ممکن است به‌تدریج بروز کنند و در برخی دیگر به طور ناگهانی. همه افراد تمام علائم حمله قلبی را تجربه نمی‌کنند و علائم ممکن است از نظر شدت و مدت‌زمان متفاوت باشند. حتی اگر فردی درگذشته حمله قلبی را تجربه کرده باشد، در دفعه بعد علائم می‌تواند نسبت به دفعه اول مشابه یا متفاوت باشد.

حملات قلبی در صورت عدم درمان فوری می‌تواند زندگی فرد را تهدید کند. به همین دلیل درک علائم و نشانه‌های بدن فرد هنگام سکته قلبی اهمیت بالایی دارد. به‌طورکلی سکته یا حمله قلبی می‌تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.

حمله قلبی چقدر طول می کشد
علائم و طول سکته قلبی در افراد متفاوت است و می‌تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.

بعد از سکته قلبی چه اتفاقی می افتد؟

قلب در هنگام سکته قلبی آسیب می‌بیند. میزان و شدت خساراتی که این آسیب ایجاد می‌کند به موارد زیر بستگی دارد:

  • چه مقدار از جریان خون به قلب مسدود شده است؟
  • میزان اکسیژن موردنیاز عضله قلب چقدر است؟
  • سرعت درمان.

پس از حمله قلبی، قلب شروع به ترمیم می‌کند. گاهی اوقات روی ناحیه آسیب‌دیده زخم بافتی ایجاد می‌شود. در برخی موارد، قلب برای همیشه ضعیف می‌شود و خون کمتری پمپاژ می‌کند.

هرچند ضربان قلب بالا در طولانی‌مدت می‌تواند باعث حمله قلبی شود، اما از علائم سکته قلبی نیست. همچنین فشارخون می تواند در طول حمله قلبی به دلیل عملکرد ضعیف قلب کاهش پیدا کند یا در اثر استرس افزایش پیدا کند.

تغییرات ضربان قلب هنگام سکته قلبی

ضربان قلب یک فرد ممکن است در طول حمله قلبی افزایش یابد یا ثابت بماند. طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ در ۵۸ بیمارستان، ضربان قلب بالای ۸۰ ضربه در دقیقه بالاترین خطر مرگ‌ومیر در اثر سکته قلبی را به دنبال داشت.

آیا ضربان قلب بالا نشانه حمله قلبی است؟

به گفته medicalnewstoday طبق نظر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) و انجمن قلب آمریکا که افزایش ضربان قلب را به‌عنوان نشانه یا علامت حمله قلبی نمی شناسند؛ ضربان قلب بالا به‌عنوان علائم سکته قلبی شناخته نمی‌شود.

تغییرات فشارخون هنگام سکته قلبی

انجمن قلب آمریکا بیان می‌کند که در طول حمله قلبی، عضله قلب به دلیل کمبود اکسیژن آسیب می‌بیند. این عامل می‌تواند قلب را ضعیف کند که ممکن است منجر به کاهش فشارخون در طول یا پس از حمله قلبی شود. فشارخون پایین می‌تواند گردش خون در قلب را به خطر بیندازد.

استرس در هنگام حمله قلبی نیز می‌تواند فشارخون را افزایش دهد. پس از شروع درمان، متخصصان مراقبت‌های بهداشتی فشارخون را کنترل کرده و در صورت نیاز آن را تثبیت می‌کنند. فشارخون بالا می‌تواند نیاز قلب به اکسیژن را افزایش دهد.

در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصص قلب در شهر خود آشنا شوید، با پزشکتان به صورت آنلاین یا تلفنی مشورت کنید و برای چکاپ قلب خود از دکتر قلب نوبت بگیرید.

آیا شما هم علائم حمله قلبی را دارید؟

برای اطمینان می‌توانید مشاوره بگیرید.

چگونه جلوی سکته قلبی را بگیریم؟

اگر بالای ۴۵ سال سن دارید بهترین راه برای کشف خطر حمله قلبی، مراجعه به دکتر قلب برای بررسی سلامت قلب است. شما همچنین می‌توانید با ایجاد تغییرات مثبت در شیوه زندگی خود با کمک پزشک، خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهید. هرگز برای انجام اقداماتی برای جلوگیری از حمله قلبی دیر نیست، حتی اگر قبلاً دچار آن شده باشید. در اینجا راه‌هایی برای جلوگیری از حمله قلبی وجود دارد.

  • از یک سبک زندگی سالم پیروی کنید. سیگار نکشید و با یک رژیم غذایی سالم وزن خود را حفظ کنید. ورزش منظم داشته باشید و استرس را مدیریت کنید.
  • بیماری‌های زمینه‌ای را مدیریت کنید. برخی بیماری‌ها مانند فشارخون بالا و دیابت می‌توانند خطر حمله قلبی را افزایش دهند. از ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود بپرسید که هرچند وقت یکبار نیاز به معاینه دارید.
  • داروها را طبق دستور مصرف کنید. پزشک شما ممکن است داروهایی را برای محافظت و بهبود سلامت قلب شما تجویز کند.
  • همچنین ایده خوبی است که CPR را به‌درستی یاد بگیرید تا بتوانید به فردی که دچار حمله قلبی شده است کمک کنید. گذراندن یک دوره آموزشی معتبر کمک‌های اولیه، از جمله CPR و نحوه استفاده از دفیبریلاتور خارجی خودکار (AED) را در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ گام موثر برای پیشگیری از بیماری قلبی

پیشگیری از سکته قلبی
بهترین راه برای پیشگیری ارز سکته قلبی داشتن سبک زندگی سالم است.

هنگام سکته قلبی چه باید کرد؟

اینکه در هنگام سکته قلبی چه کار کنید اهمیت زیادی دارد، چون زندگی‌تان به آن بستگی دارد. با انجام اقدامات درست در حین سکته می‌توانید عوارض حمله قلبی را به حداقل برسانید.

۱. تماس با اورژانس

یک فرد به طور متوسط ۳ ساعت قبل از درخواست کمک برای علائم حمله قلبی صبر می‌کند. بسیاری از بیماران سکته قلبی قبل از رسیدن به بیمارستان می‌میرند. هر چه زودتر فرد به اورژانس برسد، شانس زنده ماندن او بیشتر است. درمان فوری پزشکی هنگام سکته قلبی از بایدهای ضروری است و میزان آسیب قلبی را کاهش می‌دهد.

۲. آرامش خود را هنگام سکته قلبی حفظ کنید.

همان‌طور که منتظر مراقبت‌های اضطراری هستید، سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید، لباس‌های آزاد و گشاد تن کنید و استراحت کنید. اگر مشکوک به حمله قلبی هستید، چیزی غیر از دارو نخورید یا ننوشید، و اگر فرد دیگری دچار حمله قلبی شده است، به او اجازه انجام این کار را ندهید.

در چنین مواقع اضطراری‌، وحشت‌زدگی امری طبیعی است، اما حفظ آرامش به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که اطرافیان یا حتی خودتان سریع‌تر کمک دریافت می‌کنید.

۳. داروی درد قفسه سینه مصرف کنید.

اگر برای شما یا فردی که دچار حمله قلبی شده است، داروهای ضد درد قفسه سینه مانند نیتروگلیسیرین تجویز شده است، از آن استفاده کنید. برای کسانی که داروی درد قفسه سینه ندارند، برخی از پزشکان جویدن آهسته ۳۲۵ میلی‌گرم آسپرین را برای کمک به کاهش آسیب قلبی یا جلوگیری از ایجاد لخته خون خطرناک توصیه می‌کنند. اما فقط در صورتی این کار را انجام دهید که آلرژی و حساسیت قبلی به آسپرین نداشته باشید تا به وضعیت پزشکی بدتری منجر نشود.

۴. در صورت لزوم احیای قلبی ریوی را شروع کنید.

درصورتی‌که فردی که در مقابل شما سکته قلبی داشته بیهوش شد و پاسخ نداد، با اورژانس تماس بگیرید و نبض و تنفس را بررسی کنید. اگر نبض وجود ندارد، CPR را شروع کنید. CPR یا احیای قلبی – ریوی یکی از مواردی است که در دوره‌های کمک‌های اولیه آموزش می‌دهند. این عملیات شامل ماساژ قلب و قفسه سینه و تنفس دهان‌به‌دهان است. انجام CPR سریع و صحیح انجام شود شانس زنده ماندن بیمار ۵۰-۷۵٪ خواهد بود. البته بهتر است بدانید که انجام CPR غلط نه تنها فایده‌ای ندارد، بلکه مشکلات بیمار را بیشتر می‌کند. پس اگر کسی در اطرافیانتان یا خانواده‌تان دچار مشکل قلبی است یا احتمال سکته قلبی دارد، حتما CPR را یاد بگیرید.

CPR یا احیای قلبی ریوی
CPR یا احیای قلبی – ریوی: از اصول کمک‌های اولیه در حین ایست قلبی و قطع شدن ضربان قلب است.

درمان سکته قلبی به چه صورت است؟

درمان فوری برای کاهش خطر آسیب جدی به بافت قلب ضروری است که از روش‌ها و داروهای زیر به همین هدف استفاده می‌شود:

  • آسپرین: برای جلوگیری از لخته شدن بیشتر خون.
  • نیتروگلیسیرین: برای کمک به شل شدن عروق و بهبود جریان خون.
  • اکسیژن درمانی: برای افزایش میزان اکسیژن در بدن فرد.
  • مورفین: برای تسکین علائم و درد.
  • داروی رقیق‌کننده خون: برای کمک به رفع انسداد در شریان.

هنگامی که تشخیص داده شد که فردی حمله قلبی داشته، پزشک ممکن است برای حل کردن لخته خون داروهایی را تجویز کند یا با عمل جراحی آنها را از بین ببرد. گاهی نیز باتوجه‌به شرایط بیمار و شدت سکته قلبی ممکن است از هر دو روش با هم استفاده شود.

پزشکان می‌توانند با قراردادن یک لوله فلزی به نام استنت که برای باز نگه‌داشتن انسداد رگ استفاده می‌شود فرد را درمان کنند. آنها احتمالاً داروهای دیگری را نیز برای کاهش خطر حملات قلبی در آینده تجویز خواهند کرد. (استنت یک لوله مشبک سیمی است که جراحان برای باز نگه‌داشتن انسداد رگ، پس از آنژیوپلاستی آن را درون شریان قرار می‌دهند.)

روش‌های غیرفوری و جراحی نیز برای درمان سکته قلبی وجود دارند که کمتر استفاده می‌شوند.

در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصص قلب در شهر خود آشنا شوید، با پزشکتان به صورت آنلاین یا تلفنی مشورت کنید و برای چکاپ قلب خود از دکتر قلب نوبت بگیرید.

بهترین درمان حمله قلبی چیست؟

هنگام سکته قلبی چه‌کارهایی را نباید کرد؟

باز هم می‌گوییم دانستن اینکه در هنگام سکته قلبی چه باید کرد و مهمتر از آن چه کارهایی نباید انجام داد؛ اهمیت زیادی در زنده ماندن یا نماندن بیمار دارد. در این بخش از مطلب می‌خواهیم به شما بگوییم هنگام سکته قلبی چه باید نکرد؟

۱. فقط به مصرف نیتروگلیسیرین تکیه نکنید.

مصرف یک داروی تجویزشده مانند نیتروگلیسیرین که به طور موقت رگ‌های خونی را برای بهبود خون‌رسانی به قلب گشاد می‌کند، سکته قلبی را متوقف نمی‌کند. بعد از مصرف آن نیز باید برای کمک با اورژانس و مراکز درمانی تماس بگیرید.

نیتروگلیسیرین عملکرد چندان قوی برای جلوگیری از حملات قلبی یا بهبود قابل‌توجهی در طول حمله نشان نداده است. این دارو بیشتر برای بیماران مبتلا به آنژین، یک وضعیت کاملاً متفاوت که در آن بیماران در هنگام ورزش درد قفسه سینه یا ناراحتی را تجربه می‌کنند، مفیدتر است.

آنژین قفسه سینه ناشی از عدم تعادل در عرضه و تقاضای خون برای قلب است، اما علت آن تنگ شدن رگ خونی است. برخلاف سکته که به دلیل پدیدآمدن لخته‌ای است که باید شکسته شود. مصرف نیتروگلیسیرین در چنین شرایطی ممکن است به طور موقت رگ خونی تنگ شده را باز کند و ناراحتی را از بین ببرد.

۲. مکرر سرفه نکنید.

درمان‌هایی وجود دارند که جنبه علمی و پزشکی ندارند و فقط در باورهای عامیانه هستند. سرفه‌های مکرر و پشت‌سرهم برای درمان سکته قلبی یکی از این باورهاست که به گفته محققین از نظر علمی ثابت نشده است. در موارد نادری که ضربان قلب به دلیل مکانیسم انعکاسی غیرطبیعی بسیار کند است، سرفه ممکن است به بازیابی ریتم طبیعی قلب کمک کند اما این چیزی نیست که در هنگام سکته قلبی اتفاق می‌افتد.

۳. به قفسه سینه فشار وارد نکنید.

اعمال فشار بر ناحیه قفسه سینه در طول حمله قلبی نیز کمکی نمی‌کند، مگر اینکه ضربان قلب فرد متوقف و فرد بیهوش شده باشد (که به‌عنوان ایست قلبی نیز شناخته می‌شود). هنگامی که ایست قلبی اتفاق می‌افتد، CPR (احیای قلبی ریوی) باید انجام شود.

مصرف قرص نیتروگلیسیرین در هنگام سکته
استفاده از قرص نیتروگلیسیرین به تنهایی جلوی حمله قلبی را نمی‌گیرد. بعد از مصرف قرص زیرزبانی به سرعت به اورژانس بروید.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک به هنگام سکته قلبی

حمله قلبی می‌تواند علائم مختلفی ایجاد کند که شناخته‌شده‌ترین آنها درد قفسه سینه است. عرق کردن، تنگی نفس، حالت تهوع، سرگیجه و خستگی از دیگر علائم احتمالی هستند.

بااین‌حال، مهم است که به یاد داشته باشید که همه افراد تمامی علائم سکته قلبی را تجربه نمی‌کنند و علائم می‌توانند در افراد مختلف از نظر شدت و مدت متفاوت باشند. به‌ویژه در خصوص زنان احتمال ایجاد برخی از علائم حمله قلبی کمتر است.

تماس با اورژانس و مراجعه فوری به مراکز درمانی مهمترین کاری است که یک فرد می‌تواند در هنگام تجربه علائم سکته قلبی انجام دهد. مراقبت فوری پزشکی افرادی را که دچار حمله قلبی می‌شوند بهبود می‌بخشد.

توجه داشته باشید که ماساژ قلب و تنفس مصنوعی (احیای قلبی – ریوی) فقط برای زمانی است که فرد ضربان و نبض نداشته باشد و به‌عبارت‌دیگر ایست قلبی کرده باشد و مستقیماً به رفع سکته قلبی کمکی نمی‌کند. در نتیجه هنگام سکته قلبی نباید CPR انجام داد مگر در صورتی که ضربان قطع شده باشد.

افرادی که در مورد احتمال سکته خود احساس اضطراب می‌کنند باید با متخصص قلب و عروق در دکترتو در مورد تکنیک‌هایی که به آنها کمک می‌کند علائم خود را مدیریت کنند و سطح خطر خود را کاهش دهند صحبت کنند. در دکترتو شما می‌توانید به صورت تلفنی یا آنلاین با دکتر قلب مشورت کنید و برای چکاپ قلب خود از دکتر قلب نوبت بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

حمله قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که رگی که به قلب خون‌رسانی می‌کند و مسئولیت تغذیه سلول‌های قلب را دارد مسدود می‌شود که جریان خون را متوقف می‌کند و میزان اکسیژنی را که به قلب می‌رسد کاهش می‌دهد. فردی که دچار حمله قلبی می‌شود معمولاً هوشیار است و ممکن است از ناراحتی یا درد قفسه سینه یا علائم دیگر شکایت داشته باشد.
ایست قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که قلب شما به دلیل نقص الکتریکی از تپش می‌ایستد. فردی که دچار ایست قلبی شده است بیهوش خواهد بود (نمی‌تواند پاسخ دهد) و نفس نمی‌کشد. این به این دلیل است که قلب این افراد ناگهان ازکارافتاده است و خون دیگر نمی‌تواند به مغز، قلب و ریه‌ها برسد.
ایست قلبی یک فوریت پزشکی مهم است. اگر قلب بلافاصله دوباره احیا نشود، ایست قلبی می‌تواند منجر به آسیب مغزی و سپس مرگ شود. در این شرایط هر ثانیه از زمان اهمیت خیلی زیادی دارد. اگر شاهد ایست قلبی شدید فوراً با اورژانس تماس بگیرید. فشار دادن قفسه سینه و ماسک اکسیژن می‌تواند به زنده ماندن فرد و حفظ سلامتی او کمک کند.

پس از یک حمله قلبی، در خطر ابتلا به یک حمله قلبی دیگر قرار دارید. بسیاری از مردم سکته قلبی بعدی خود را تشخیص نمی‌دهند، زیرا ممکن است با حمله اول متفاوت باشد. یک فرد هرچند بار هم سکته قلبی را تجربه کرده باشد باز هم نسبت به این مشکل قلبی ایمن نمی‌شود و همیشه در معرض خطر آن قرار دارد.

حمله قلبی می‌تواند یک تجربه وحشتناک باشد. طبیعی است که نگران بهبودی و آینده خود باشید. اما شما تنها نیستید؛ روزانه افراد زیادی بر اثر سکته قلبی در بیمارستان بستری می‌شوند. بسیاری از افراد بهبودی کامل پیدا کرده و به فعالیت‌های عادی خود باز می‌گردند. توان‌بخشی قلبی یک راه عالی برای بهبودی پس از حمله قلبی، مدیریت عوامل خطر و بازگشت به زندگی کامل و فعال است.
داشتن یک حمله قلبی خطر ابتلا به حمله قلبی دیگر را افزایش می‌دهد. بد نیست بدانید که این خطر را می‌توان با درمان و مدیریت صحیح تا حد زیادی کاهش داد. پس از حمله قلبی، تیم پزشکی به شما کمک می‌کند تا یاد بگیرید که چگونه سلامت قلب خود را در طول زندگی مدیریت کنید.

بسیاری از افراد بدون توجه به جنسیت، ترکیبی از علائم حمله قلبی را تجربه می‌کنند. بااین‌حال، تفاوت‌های جنسی در شدت، بیولوژی و نتایج حملات قلبی اثر دارد.
یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که درد قفسه سینه شایع‌ترین علامت در مردان و زنان است. در زنان، این درد اغلب به‌عنوان سفتی، فشردگی یا فشار در قفسه سینه توصیف می‌شود، درحالی‌که مردان تمایل دارند آن را به‌عنوان سنگینی روی قفسه سینه توصیف کنند.
انجمن قلب آمریکا بیان کرده که در سکته قلبی زنان علائم زیر را تا حدودی بیشتر از مردان تجربه می‌کنند:
۱. تنگی نفس
۲. حالت تهوع، استفراغ
۳. درد در قسمت بالایی کمر و فک
۴. سرگیجه یا سبکی سر
۵. خستگی مفرط
نکته دیگر اینکه سطوح بالاتری از هورمون استروژن در بدن می‌تواند خطر حمله قلبی را کاهش دهد. در نتیجه، خطر حمله قلبی در زنان بعد از یائسگی، نسبت به قبل از یائسگی بیشتر است. بااین‌حال، زنانی که دچار حمله قلبی می‌شوند، بیشتر در معرض خطر عدم تشخیص و درمان قرار دارند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
کارشناس تولید محتوا و کارآموز طراحی سایت و سئو هستم. خوشحالم که به عنوان نویسنده در تیم خوب دکترتو مشغول به فعالیت هستم. چراکه اینجا می‌تونم برای آگاهی عموم مردم و کمک به سلامت جسمی و روحی همنوعان خودم تلاش کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره هنگام سکته قلبی چه باید کرد

  1. الهه گفت:

    اگه فردی در خواب احساس خفگی و تار ببیند و نفسش بالا نیار و موجودات اهریمنی ببیند و احساس تشگنگی فروان کند احتمال سکته قلبی بوده است؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر علایم اضطراب دارید
      که در اصطلاح بختک می گویند
      و به راحتی درمان می پذیرد
      زیر نظر روانپزشک باشید

  2. ناشناس گفت:

    سلام اگردرخانه تنها باشیم وحس کنیم قفسه سینه درد میکند چه کنیم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از هوای ازاد استفاده کنید
      آب خنک بنوشید
      تمرین تنفسی دریافت اکسیژن استفاده کنید
      و یا در صورت وخیم بودن حال به اورژانس تماس بگبرید