عمل سوزاندن رگ قلب (ابلیشن قلب) راهی برای درمان آریتمی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عمل سوزاندن رگ قلب برای درمان آریتمی (ریتم نامنظم قلب) انجام می‌شود. این عمل تکنیک‌های مختلفی دارد. معمولا کاتتر از طریق کشاله ران به قلب می‌رسد. عمل حدود ۳ تا ۶ ساعت طول می‌کشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

عمل سوزاندن رگ قلب

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

عمل سوزاندن رگ قلب یا ابلیشن قلب یکی از گزینه‌های درمان آریتمی (ریتم نامنظم قلب) است. افراد زیادی به این بیماری قلبی دچار هستند. اگر شما هم دچار آریتمی هستید و دارو به تنظیم ضربان قلب کمک نکرده است، احتمالا پزشک این جراحی را به شما توصیه می‌کند. در ادامه توضیح می‌دهیم که جراحی سوزاندن رگ قلب چگونه انجام می‌شود؟ چه زمانی باید برای این عمل اقدام کرد؟ قبل و بعد از عمل باید چه نکاتی را رعایت کنید؟ خطرات و عوارض این جراحی چیست؟ آیا ابلیشن قلبی روش‌های مختلفی دارد؟ نتایج این عمل تا چه حد موفقیت‌آمیز است؟

درصورتی‌که ضربان قلب شما نامنظم است و داروهای مختلف به درمان بیماری شما کمک نکرده است، باید برای انجام آزمایش‌ها و انتخاب بهترین گزینه درمان به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصصان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

عمل سوزاندن رگ قلب (ابلیشن قلب) چیست؟

عمل سوزاندن رگ قلب روش درمان ریتم نامنظم یا غیرطبیعی قلب است. آریتمی باعث می‌شود، شما احساس بال‌زدن در قفسه سینه داشته باشید. پزشک برای درمان این بیماری داروهایی را تجویز می‌کند. اما زمانی که دارو کارساز نباشد، عمل ابلیشن قلب توصیه می‌شود. ابلیشن قلب گاهی کم تهاجمی بوده و گاهی لازم است به صورت عمل قلب باز انجام شود.

در این جراحی، جراح با انرژی گرما یا سرما زخم‌های کوچکی در قلب ایجاد می‌کند. در نتیجه سیگنال‌های الکتریکی نامنظم مسدود می‌شوند و مشکلات ریتم قلب بهبود پیدا می‌کند. روش‌های مختلفی از ابلیشن قلب وجود دارد که در ادامه مطلب توضیح می‌دهیم. اغلب پزشک برای این عمل از لوله انعطاف‌پذیر و نازک به نام کاتتر استفاده می‌کند.

چه زمانی باید عمل سوزاندن رگ قلب انجام شود؟

عمل سوزاندن رگ قلب برای رفع مشکلات ریتم قلب یا آریتمی قلبی انجام می‌شود. در طول فرایند ضربان قلب، سیگنال‌های الکتریکی مربوط به انقباض قلب باید از مسیر خاصی عبور کنند. اختلال در این مسیر باعث ریتم نامنظم قلب (آریتمی) می‌شود. گاهی ممکن است بعد از بی‌تاثیر بودن داروها پزشک ابلیشن قلب را پیشنهاد دهد. اما در برخی بیماری‌ها این عمل اولین گزینه برای درمان است.

معمولا در موارد زیر جراحی سوزاندن رگ قلب انجام می‌شود.

  • داروهای مختلف در درمان آریتمی تاثیری نداشته‌اند.
  • داروهای مربوط به ریتم نامنظم قلب عوارض جانبی جدی ایجاد کرده‌اند.
  • برخی از انواع آریتمی قلبی که به این درمان پاسخ خوبی می‌دهند؛ از جمله سندروم ولف پارکینسون وایت و تاکی‌کاردی فوق بطنی
  • افزایش خطر ناشی از آریتمی قلبی از جمله ایست قلبی ناگهانی

به نقل از nortonhealthcare دررابطه‌با مزایای عمل سوزاندن قلب:

عمل ابلیشن قلب باعث کاهش طولانی‌مدت تعداد دوره‌های علامت‌دار و شدت علائم آریتمی قلبی می‌شود. معمولا بعد از این عمل مقدار داروها کاهش پیدا می‌کند.

اگر دچار بیماری آریتمی قلبی باشید، پزشک برای درمان ریتم نامنظم قلب ابلیشن قلب را توصیه می‌کند.
اگر دچار بیماری آریتمی قلبی باشید، پزشک برای درمان ریتم نامنظم قلب ابلیشن قلب را توصیه می‌کند.

عمل ابلیشن قلب کدام بیماری ها را درمان می کند؟

برخی از آریتمی‌های قلبی با دارو درمان نمی‌شوند. معمولا از عمل سوزاندن رگ قلب در موارد زیر استفاده می‌کنند.

  • فیبریلاسیون دهلیزی: شایع‌ترین علت عمل ابلیشن قلب این بیماری است. در این شرایط دهلیزها نامنظم می‌تپند. در واقع دهلیز به‌جای انقباض می‌لرزد. در این حالت خون به‌خوبی پمپاژ نمی‌شود و خطر لخته‌شدن خون و سکته افزایش پیدا می‌کند.
  • فلوتر دهلیزی: در این وضعیت پمپاژ خون در دهلیزها سریع انجام می‌شود. در نتیجه ضربان قلب افزایش پیدا کرده و خطر لخته‌شدن خون و سکته بیشتر می‌شود.
  • تاکی‌کاردی فوق بطنی: قلب به طور طبیعی خون را پمپاژ می‌کند. اما بیمار دوره‌هایی از تپش قلب را دارد. اگر تپش قلب طولانی باشد یا مکرر تکرار شود، خطر آسیب قلبی افزایش پیدا می‌کند.
  • تاکی‌کاردی بطنی: در این وضعیت قلب خیلی سریع می‌تپد. در نتیجه زمان کافی برای پرشدن بطن وجود نداشته و فشارخون کاهش پیدا می‌کند.

‌برای بررسی ضرورت عمل سوزاندن رگ قلب به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

اگر دچار آریتمی قلبی هستید یا علائمی مربوط به این بیماری را دارید، باید برای انجام آزمایش‌ها و بررسی گزینه‌های درمان به دکتر قلب و عروق مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دکتر قلب در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

آیا عمل سوزاندن قلب روش مناسبی برای مشکل آریتمی شماست؟

همین الان با متخصص قلب مشورت کن.

عمل ابلیشن قلب (سوزاندن رگ قلب) چگونه انجام می شود؟

عمل سوزاندن رگ قلب معمولا سه تا شش ساعت طول می‌کشد. گاهی در انواع خاصی از آریتمی جراحی طولانی‌تر هم می‌شود. کاتتر از طریق رگ خونی وارد قلب می‌شود. این لوله انعطاف‌پذیر و بسیار باریک است. معمولا جراح کاتتر را از طریق رگ خونی کشاله ران وارد می‌کند. اما گاهی هم ممکن است کاتتر از طریق رگ خونی شانه یا گردن وارد شود.

جراح باید در طول عمل ابلیشن قلب رگ‌های خونی را از طریق اشعه ایکس ببیند. به همین دلیل رنگ (کنتراست) تزریق می‌شود. جراح در بخش الکتروفیزیولوژی (EP) مهارت کافی دارد. حسگرهای سر کاتتر تکانه‌های الکتریکی را ارسال می‌کنند و سیگنال‌های الکتریکی قلب ثبت می‌شود. جراح قلب با این اطلاعات، ناحیه‌ای که باعث آریتمی قلب شده است، شناسایی می‌کند.

پزشک برای ایجاد زخم‌های کوچک در قلب و مسدودکردن ریتم نامنظم قلب می‌تواند از انرژی گرما یا سرما استفاده کند. انرژی فرکانس رادیویی گرما تولید کرده و کریوابلیشن سرما تولید می‌کند.

اگر نیاز به جراحی دیگری مانند جراحی بای پس قلب یا تعویض دریچه داشته باشید، این عمل هم هم‌زمان با آن انجام می‌شود. در این شرایط عمل قلب باز خواهید داشت. به این جراحی روش ماز می‌گویند. بعد از باز شدن قفسه سینه، با انرژی گرما یا سرما بافت اسکار روی قلب ایجاد می‌شود.

عمل سوزاندن رگ قلب معمولا سه تا شش ساعت طول می‌کشد. گاهی در انواع خاصی از آریتمی جراحی طولانی‌تر هم می‌شود.

در این روش کاتتر از طریق رگ خونی شانه یا کشاله ران به قلب می‌رسد.
در این روش کاتتر از طریق رگ خونی شانه یا کشاله ران به قلب می‌رسد.

نکات مهم قبل از عمل سوزاندن رگ قلب

قبل از انجام عمل سوزاندن رگ قلب باید برای بررسی وضعیت قلب و انجام آزمایش‌های لازم به پزشک مراجعه کنید. متخصص قلب احتمالا آزمایش‌های مختلفی تجویز می‌کند. همچنین در مورد روند عمل توضیحات کاملی می‌دهد. حتما در مورد داروهای مصرفی به پزشک اطلاعات کامل دهید. برخی داروها باید قبل عمل ابلیشن قلب قطع شود و مصرف برخی از آنها ادامه دارد.

مهم‌ترین نکات مراقبتی قبل عمل ابلیشن قلب عبارتند از:

  • مصرف داروهای رقیق‌کننده خون مانند آسپرین و وارفارین را طبق نظر پزشک قطع کنید.
  • ۸ ساعت قبل عمل چیزی نخورید و ننوشید.
  • برای انجام این جراحی باید به بیمارستان مراجعه کنید. قبل از انجام عمل لوله‌ای به ساعد شما وصل می‌شود تا داروی آرام‌بخش دریافت کنید.
  • با شخصی هماهنگ کنید که بعد عمل شما را به خانه برساند.
قبل از عمل سوزاندن رگ قلب باید با متخصص قلب در مورد نحوه عمل و مراقبت‌های بعد از آن صحبت کنید.
قبل از عمل سوزاندن رگ قلب باید با متخصص قلب در مورد نحوه عمل و مراقبت‌های بعد از آن صحبت کنید.

مراقبت های بعد از عمل سوزاندن رگ قلب

بعد از عمل سوزاندن رگ قلب به بخش ریکاوری منتقل می‌شوید. در این بخش علائم شما تحت‌نظر خواهد بود. برخی افراد در همان روز مرخص شده و برخی دیگر باید یک شب در بیمارستان بمانند. بعد از جراحی باید شخصی شما را به خانه برساند.

ممکن است بعد از عمل کمی درد داشته باشید. این درد نباید بیشتر از یک هفته طول بکشد. بعد از چند روز می‌توانید فعالیت‌های روزانه را از سر بگیرید. نباید برای یک هفته اجسام سنگین را بلند کنید.

اگر این جراحی به روش عمل قلب باز انجام شده باشد، چند ساعت تا چند روز باید در ICU بمانید. ممکن است پزشک بعد عمل داروی آسپرین یا سایر داروهای رقیق‌کننده خون را تجویز کند. این کار باعث جلوگیری از لخته‌شدن خون بعد جراحی می‌شود.

خطرات و عوارض عمل سوزاندن رگ قلب

هر نوع عمل جراحی تهاجمی یا کم تهاجمی خطرات و عوارضی به همراه دارد. حتما پیش از جراحی سوزاندن رگ قلب با پزشک خود در مورد عوارض این عمل صحبت کنید. از مهم‌ترین عوارض و خطرات عمل ابلیشن قلب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • خونریزی یا عفونت در محل ورود کاتتر
  • آسیب به رگ‌های خونی
  • آسیب به دریچه قلب
  • ظاهرشدن آریتمی جدید یا بدتر شدن بیماری
  • پایین آمدن سرعت ضربان قلب (در این شرایط برای اصلاح نیاز به ضربان‌ساز است.)
  • لخته‌شدن خون در پاها یا ریه‌ها (ترومبوآمبولی وریدی)
  • سکته مغزی
  • حمله قلبی
  • باریک شدن رگ‌های بین ریه‌ها و قلب (تنگی وریدی ریوی)
  • آسیب به کلیه‌ها در طول عمل
  • مرگ (بسیار نادر)
اگر در محل ورود کاتتر دچار هماتوم و درد شدید، حتما به پزشک اطلاع دهید.
اگر در محل ورود کاتتر دچار هماتوم و درد شدید، حتما به پزشک اطلاع دهید.

بعد از عمل ابلیشن قلب چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر بعد از عمل جراحی دچار هر یک از علائم زیر شدید، حتما به پزشک اطلاع دهید.

  • بازگشت آریتمی
  • خونریزی در محل ورود کاتتر
  • درد قفسه سینه
  • سرگیجه یا سبکی سر
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • بی‌حسی یا گزگز ساق پا
  • تورم یا درد در محل برش

برای انجام عمل سوزاندن رگ قلب باید به کدام تیم پزشکی مراجعه کرد؟

اگر دچار ریتم نامنظم قلب هستید، باید برای انتخاب بهترین روش درمان به فوق تخصص قلب و عروق مراجعه کنید. جراحی سوزاندن رگ قلب توسط جراح قلب و عروق انجام می‌شود. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دکتر قلب و عروق در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر قلب وجود دارد.

برای برآورد هزینه عمل سوزاندن رگ قلب همین الان از دکتر مشاوره بگیر

انواع روش سوزاندن رگ قلب

برای انجام عمل سوزاندن رگ قلب روش‌های مختلفی وجود دارد. گاهی ممکن است پزشک روش کم تهاجمی استفاده از کاتتر را پیشنهاد کند. گاهی جراحی ابلیشن قلب نیاز بوده و گاهی باید عمل ترکیبی انجام شود. این روش‌ها به شرح زیر هستند.

  • ابلیشن قلب با کاتتر: این روش رایج بوده و کاتتر از طریق رگ‌های خونی وارد می‌شود. ممکن است برای حرکت کاتتر و انجام عمل روی قلب از سیستم روباتیک استفاده شود.
  • ابلیشن قلب با جراحی: این روش جز عمل قلب باز محسوب می‌شود. می‌توان از لاپاروسکوپی کم تهاجمی در این روش استفاده کرد. معمولا زمانی که نیاز به جراحی برای درمان بیماری قلبی دیگری باشد، این روش هم هم‌زمان انجام می‌شود. اما معمولا این جراحی تهاجمی به‌تنهایی انجام نمی‌شود. به این جراحی، روش ماز می‌گویند.
  • روش ترکیبی: در این روش استفاده از کاتتر با جراحی توراکوسکوپی ترکیب می‌شود. برای انجام این عمل کم تهاجمی باید چند برش روی شکم یا قفسه سینه ایجاد شود. لوله نازک از طریق این برش‌ها وارد شده و به قلب دسترسی پیدا می‌کند. به این روش مینی ماز هم می‌گویند.

نتایج عمل سوزاندن رگ قلب

بعد از جراحی سوزاندن قلب متوجه کاهش علائم ریتم نامنظم قلب یا رفع این علائم می‌شوید. در بیشتر مواقع کیفیت زندگی بعد عمل افزایش پیدا می‌کند. اما احتمال بازگشت آریتمی قلب وجود دارد. در این شرایط ممکن است پزشک پیشنهاد کند، عمل ابلیشن قلب دوباره انجام شود یا روش‌های درمانی دیگر را امتحان کند. برخی از انواع آریتمی قلبی بعد از عمل هم نیاز به مصرف دارو است. در مورد مصرف داروها بعد از این عمل باید با پزشک خود مشاوره داشته باشید.

در بیشتر مواقع کیفیت زندگی بعد عمل افزایش پیدا می‌کند. اما احتمال بازگشت آریتمی قلب وجود دارد.

بعد از عمل سوزاندن رگ قلب علائم آریتمی قلبی کاهش پیدا می‌کند.
بعد از عمل سوزاندن رگ قلب علائم آریتمی قلبی کاهش پیدا می‌کند.

هزینه عمل سوزاندن رگ قلب

عمل سوزاندن رگ قلب با تکنیک‌های مختلفی انجام می‌شود و برای بیماری‌های مختلف مربوط به ریتم نامنظم قلب کاربرد دارد. به همین دلیل نمی‌توان قیمت دقیقی برای آن تعیین کرد. اگر این عمل با استفاده از کاتتر انجام شود، هزینه خیلی کمتر است. اما در روش عمل قلب باز هزینه‌های جراحی و بیمارستان افزایش پیدا می‌کند. شما می‌توانید با استفاده از بیمه هزینه عمل را کاهش دهید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

عمل سوزاندن رگ قلب برای درمان آریتمی انجام می‌شود. برخی از مواقع این بیماری با دارو درمان نشده یا عوارض داروها شدید می‌شود. بنابراین پزشک عمل ابلیشن قلب را توصیه می‌کند. در بیماری آریتمی سیگنال‌های الکتریکی قلب در مسیر درستی حرکت نمی‌کنند. در این عمل یک کاتتر از طریق رگ خونی کشاله ران یا شانه به قلب رسیده و زخم‌هایی روی قلب ایجاد می‌شود. این بافت اسکار مسیر سیگنال‌های الکتریکی را بهبود می‌بخشند و آریتمی درمان می‌شود.

گاهی ممکن است این عمل هم‌زمان با جراحی دیگری مانند تعویض دریچه یا جراحی بای پس انجام شود. در این شرایط نیاز به عمل قلب باز بوده و جراحی تهاجمی‌تر است. بعد از عمل ممکن است عوارضی مانند خونریزی، آسیب به رگ‌های خونی، آسیب به دریچه قلب یا لخته‌شدن خون ایجاد شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جراحی سوزاندن رگ قلب و نکات مراقبتی بعد از عمل باید با دکتر قلب مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دکتر قلب در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

این عمل باتوجه‌به نوع تکنیک بین ۳ تا ۶ ساعت طول می‌کشد. اگر ابلیشن قلب با استفاده از کاتتر انجام شود، ممکن است طول مدت عمل به دو ساعت هم برسد.

سوراخ‌شدن قلب در حین عمل یکی از عوارض ابلیشن قلب است. به‌خصوص در ابلیشن فیبریلاسیون دهلیزی این مورد شایع است.

بله این عمل یکی از گزینه‌های درمان آریتمی قلبی است. برخی از انواع آریتمی با دارو درمان نمی‌شود و باید عمل ابلیشن قلب انجام شود.

بهبودی کامل بافت قلب بعد از این عمل حدود ۶ تا ۸ هفته طول می‌کشد. در این مدت ممکن است گاهی آریتمی قلبی یا تپش قلب را تجربه کنید. اما اگر تپش قلب شدید بود یا بیشتر از این مدت ادامه داشت، حتما به پزشک اطلاع دهید.

شما در طول عمل دردی احساس نمی‌کنید. اگر بیهوش نباشید، ممکن است ناراحتی خفیفی در قفسه سینه احساس کنید. این حالت بعد از خارج‌شدن کاتتر از بین می‌رود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره عمل سوزاندن رگ قلب

  1. سلطانی گفت:

    سلام من یک هفته است عمل رگ اضافه کردم .اما باز تپش قلب دارم علت چیست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      تا دو هفته ریکاوری ممکن است طبیعی باشد
      در صورت ادامه علایم به پزشکتان مراجعه نمایید

  2. ناشناس گفت:

    سلام من یک هفته است عمل رگ اضافه کردم .اما باز تپش قلب دارم علت چیست

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      ممکنه زمان بهبودی بعد از عمل مدتی به طول بیانجامد که بهتره در این خصوص با پزشک معالج مشورت کنید.

  3. ناشناس گفت:

    سلام من رگ قلبم سوزاندم ۲۲روز پیش باز آریتمی دارم باید چیکار کنم دکترم اوز کنم یانه ممنون میشم پاسخ بدید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله با عمل ابلیشن قلب باید اریتمی درمان شود
      احتمالا در کنارش نیاز به دارو های قوی تری دارد
      در صورت عدم بهبود پزشکتان را تغییر دهید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/cardiologist

    2. n گفت:

      سلام دوست عزیز میشه مختصر بگین نحوه عمل چجوریه؟ جایی از بدن برش میخوره یا نه چطور هست کلا لطفا میگین ممنون میشم🙏🏻

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        در روش ابلیشن قلبی، با بهره‌گیری از انرژی رادیوفرکانس یا سرما، این رگ‌های الکتریکی اضافی را پیدا کرده و به طور کامل می‌سوزانند. با حذف رگ‌های اضافی از طریق ابلیشن، دیگر جریان الکتریکی اضافی در قلب جریان پیدا نمی‌کند و آریتمی‌های مربوطه نیز برطرف می‌شوند

  4. فاطمه گفت:

    سلام من ۲۲روز پیش رگ قلبما سوزوندم باز همون ارتیمی را دارم باید چیکار کنم به نظره شما باید دکترما اوز کنم ممنون میشم پاسخ بدید 🙏🙏🙏

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام فاطمه عزیز
      بله با عمل ابلیشن قلب باید اریتمی درمان شود
      احتمالا در کنارش نیاز به دارو های قوی تری دارد
      در صورت عدم بهبود پزشکتان را تغییر دهید

    2. ناشناس گفت:

      عمل سوزندان رگ قلب انجام دادم گاهی خیلی کم نفسم سنگین است البته در بیمارستان مراقبت خوب آزمایش هاخوب انجام شد دکتر گفت ا ماه مراجعه کن ۲ روز انجام دادم جهت اطلاع ۱ بستری بودم بعد از عمل

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از راهنمایی تان

  5. طیبه گفت:

    چند سال پیش ضربان قلبم نامنظم شد که با تحت نظر پزشک متخصص منظم شده ولی حملات عصبی گاهی میگیرم لازمه رگ قلبم بسوزونم. با توجه به اینکه افسردگی دارم ممکنه بعد این عمل حالاتم برگرده ؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      تپش قلب نامنظم شما به علت مشکل قلب شماست که اگر توصیه پزشک معالج سوزاندن رگ قلب باشد این کار را انجام دهید و تپش قلب شما به علت افسردگی مثل قبل باز نمی گردد.

  6. ناشناس گفت:

    سلام
    من دچار حملات پانیک یا همون عصبی میشم ، زمانهایی که تحت فشار باشم حمله بهم دست میده یه متخصص قلب پیشنهاد سوزاندن رگ قلب داد ، انجام بدم ؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      قطعا پس از بررسی های انجام شده پیشنهاد این عمل جراحی به شما داده شده است و بهتره طبق نظر پزشک معالج عمل کنید.

  7. سمیه گفت:

    سلام
    من بعد از یک هفته که از عمل میگذره در محل عمل(ریشه ران)، سفت شدگی بافت وجود داره. طبیعی این سفت شدگی؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      درد کشاله ران تا مدتی طبیعی است و برطرف می شود.

  8. مظفری گفت:

    هزینه سوزاندن رگ را میشه بگید بیمه نیستم
    اگربا بیمه ی سلامت اقدام کنیم هزینه اش چقدرمیشه ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      بسته به بیمارستان دولتی یا خصوصی و دستمزد پزشک دارد. بهتره در بیمارستان دولتی عمل انجام شود.

  9. زهرا گفت:

    سلام کسی میدونه هزینه سوزاندن مسیراضافه درقلب چقده هرکس میدونه بگه ممنون

    1. ناشناس گفت:

      من در تاریخ ۲۲ابان در بیمارستان شهید رجایی انجام دادم با هزینه نه و میلیون و چهارصد

    2. ناشناس گفت:

      من بیمارستان شهید رجایی سوزوندم سال ۱۴۰۰ بود دو تومن ازم گرفتن

      1. ناشناس گفت:

        سلام لطفا میشه بگید بعد چند وقت شهید رجایی بهت نوبت دادن

  10. سامان گفت:

    عالی بود

    1. فاطمه گفت:

      با بیمه شده نه میلیون یا آزاد؟؟