وظیفه دریچه قلب چیست و انواع آن کدامند؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

دریچه قلب نقش مهمی در انتقال صحیح خون میان دهلیزها و بطن‌های قلب دارد. قلب انسان ۴ دریچه دارد که شامل دریچه میترال و آُئورت در سمت چپ قلب و دریچه سه لتی و ریوی در سمت راست قلب است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

وظیفه دریچه قلب چیست؟

ترتیب دریچه های قلب از بالا به پایین کدامند؟خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

دریچه قلب نقش بسیار مهمی در تفکیک خون رسانی ایفا می‌کند. قلب انسان چهار حفره دارد که دو حفره در سمت راست (دهلیز و بطن راست) و دو حفره در سمت چپ (دهلیز و بطن چپ) قرار گرفته‌اند. بین این حفره‌ها، دریچه‌های قلب وجود دارد. در واقع این دریچه‌ها هستند که جریان خون را در مسیر درست در داخل قلب و از قلب به سمت اندام‌های بدن هدایت می‌کنند.

ضخامت دریچه قلب به اندازه یک برگ کاغذ است. دریچه‌ها به جداره قلب وصل شده و برای تنظیم و هدایت جریان خون به‌طور مرتب باز و بسته می‌شود. همین فرآیند باز و بسته‌شدن دریچه‌های قلب است که صدای قلب را به ‌وجود می‌آورد. انواع بیماری قلبی اکتسابی و مادرزادی ممکن است در کار دریچه‌ها تداخل ایجاد کنند.

در چنین زمانی احساس نیاز به دکتر متخصص قلب و عروق یا جراح قلب حس می‌شود. که در این زمان می‌توانید به سادگی از بهترین متخصصان قلب در سایت دکترتو نوبت حضوری یا آنلاین دریافت کنید. در این مقاله با ما همراه باشید تا با انواع دریچه‌های قلب، وظیفه‌ی آن‌ها، و انواع بیماری‌های دریچه قلب آشنا شوید.

دریچه قلب چیست و قلب چند دریچه دارد؟

دریچه قلب به انگلیسی Heart Valve، وظیفه هدایت جریان خون را برعهده دارد. عملکرد درست این چهار دریچه در کنار هم درستی عملکرد قلب را تضمین می‌کند. قلب پستانداران چهار دریچه دارد. این دریچه‌ها بین حفره‌های قلبی و بزرگ‌سرخرگ‌ها قرار گرفته‌اند و جهت گردش جریان خون را مشخص می‌کنند. همچنین خون را مرتب بین قلب و ریه به گردش در‌ می‌آورند و اجازه بازگشت خون به عقب را نمی‌دهند. البته ساختار و عملکرد این چهار دریچه قلب با هم متفاوت است.

دریچه میترال (mitral valve) و دریچه تریکاپسید (tricuspid valve) یا سه‌لختی بین دهلیز و بطن‌ها قرار دارند. دو دریچه آئورتی (aortic valve) و ریوی (pulmonic valve) یا دریچه پولمونر هم بین بطن‌ها و بزرگ‌سرخرگ‌هایی واقع شده که خون را از قلب خارج می‌کنند.

به‌دلیل بخش (لت) داسی‌شکل دریچه‌های ریوی و آئورتی، به آن‌ها دریچه‌های نیمه‌هلالی گفته می‌شود. به دریچه میترال که بین دهلیز و بطن چپ و دریچه ریوی که بین دهلیز و بطن راست قلب قرار دارد، دریچه‌های دهلیزی-بطنی می‌گویند.

جریان خون فاقد اکسیژن از دهلیز راست و دریچه سه‌لختی وارد بطن راست قلب می‌شود. سپس با منقبض شدن بطن راست، دریچه سه‌لختی بسته و دریچه ریوی باز می‌شود. خون از دریچه ریوی به سمت شریان ریوی و ریه‌ها فرستاده می‌شود.

جریان خون حاوی اکسیژن برای بازگشت به دهلیز چپ از دریچه میترال عبور می‌کند و برای ورود به آئورت باید از دریچه آئورتی بگذرد. زمانی‌که خون به دریچه آئورت می‌رسد، لت‌های آن باز شده و پس از اینکه خون از دریچه گذشت، دوباره بسته می‌شود.

کار دریچه های قلب چیست؟

چهار دریچه قلب وظیفه هدایت صحیح جریان خون از مسیر درست به اندام‌های بدن را برعهده دارند. پیشتر اشاره کردیم که وظیفه این دریچه‌های یک‌طرفه آن است که جریان خون را به‌صورت منظم بین قلب و ریه حرکت داده و از بازگشت خون به عقب جلوگیری کنند.

هر یک از این دریچه‌ها به‌واسطه‌ی باز و بسته‌کردن لت‌ها یا برگچه‌هایشان، جریان خون را کنترل می‌کنند. یک دریچه قلب سالم باید به شکلی فعالیت کند که میزان انسداد را به حداقل برسد و خون بتواند آزادانه در یک جهت حرکت کند. به‌علاوه اینکه در زمان مورد نیاز سریع و کامل بسته شود تا جریان خون به عقب برنگردد.

وظیفه دریچه سینی چیست؟

دریچه‌های سینی برخلاف دریچه‌های دیگر قلب، ماهیچه ندارند و به دلیل ساختار خاص آنها، با اختلاف فشار میان دو سوی دریچه باز یا بسته می‌شوند.

کار دریچه های قلب چیست؟
عکس دریچه قلب، قلب از چهار حفره تشکیل شده است که بین این حفره‌ها و عروق اصلی رگ دریچه‌هایی وجود دارد.

علائم بیماری دریچه قلب چیست؟

در برخی از موارد افراد مبتلا به بیماری دریچه ممکن است تا سال‌ها نشانه و علائمی نداشته باشند. اما در ادامه علائم شایع بیماری دریچه را آورده‌ایم. در صورت مشاهده این علائم بیماری قلبی، به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید:

  • تنگی نفس و احساس حبس شدن نفس حین فعالیت‌های جسمی یا موقع دراز کشیدن
  • درد قفسه سینه
  • صدای غیرطبیعی قلب که حین معاینه ضربان قلب مشخص می‌شود.
  • ضعف، سرگیجه و گاهی هم غش
  • تورم در اندام تحتانی مثل پا و شکم
  • تپش قلب
  • خستگی
  • ضربان غیرطبیعی.

عوامل دیگری هم وجود دارند که به بیماری قلبی مربوط هستند. این عوامل موجب ایجاد مشکلات و اختلال در وظیفه دریچه می‌شوند:

  • اختلالات خودایمنی مثل آرتریت روماتوئید یا لوپوس
  • سابقه خانوادگی بیماری‌های قلبی
  • فشارخون بالا
  • دیابت
  • چاقی بیش از حد
  • کلسترول بالا
  • ورزش‌نکردن و عدم تحرک بدنی
  • پرتودرمانی
  • مصرف برخی داروهای خاص برای رژیم غذایی.

علائم تنگی دریچه قلب در کودکان و بزرگسالان

از مهم‌ترین علائم این بیماری قلبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد قفسه سینه
  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس با ورزش کردن
  • ضربان قلب نامنظم یا تپش قلب
  • سرگیجه در حین یا بلافاصله پس از فعالیت بدنی
  • خستگی
  • غش کردن

علل بیماری‌ های دریچه قلب چیست؟

موارد مختلفی باعث ابتلا به بیماری دریچه‌های قلب می‌شود. مثلا افرادی که با ماهیچه ضعیف قلبی به‌ دنیا می‌آیند، احتمال نشت خون از دریچه‌های قلبشان بیشتر است. افزایش سن هم موجب می‌شود احتمال بروز استنوز یا تنگی دریچه افزایش یابد. به‌طورکلی می‌توان عوامل زیر را در ابتلا به بیماری دریچه‌ قلب دخیل دانست:

دلایل بیماری دریچه قلبتوضیحات
بالا رفتن سنموجب تغییر شکل و انعطاف‌پذیری دریچه‌های قلب می‌شود. افزون بر آن، نشست کلسیم و سایر رسوبات هم باعث سفت یا ضخیم شدن لت‌های دریچه می‌گردد.
عفونتاحتمال ابتلا به بیماری دریچه‌ای مثل اندوکاردیت را بیشتر می‌کند. زمانی‌که باکتری‌ها وارد جریان خون شده و به قلب حمله می‌کنند، بیماری اندوکاردیت پیش می‌آید. جراحی، دندانپزشکی، مصرف داروی وریدی و عفونت‌های شدید از جمله مواردی هستند که موجب ورود میکروب‌های عامل اندوکاردیت به قلب می‌شوند. احتمال ابتلا به اندوکاردیت در افرادی که از بیماری دریچه رنج می‌برند، به ‌مراتب بالاتر است.
تب روماتیسمی ناشی از عفونت‌های باکتریایی ساده مثل گلودردهای چرکی در دوران کودکی که به درستی درمان نشده‌ است.
سایر بیماری‌هاحمله قلبی
نارسایی قلبی پیشرفته
آترواسکلروز یا گرفتگی رگ قلب
علل بیماری‌ دریچه‌های قلب

علت خراب شدن دریچه های قلب چیست؟

علل مختلفی برای بیماری دریچه‌ای قلب وجود دارد. بیماری مادرزادی، انواع عفونت‌، شرایط دژنراتیو (فرسودگی سلولی با افزایش سن) و شرایط مرتبط با انواع دیگر بیماری‌های قلبی مهم‌ترین آن‌ها هستند.

روش تشخیص بیماری‌ های دریچه‌ های قلبی چگونه است؟

پزشک با معاینه بالینی می‌تواند متوجه اختلال در کارکرد دریچه شود. اما برای تعیین نوع بیماری دریچه باید آزمایش‌های بیشتری انجام شوند مثل:

  • اکوکاردیوگرام
  • نوار قلب
  • تست ورزش
  • عکس اشعه ایکس از قفسه سینه.

پزشک با بررسی شکل و سایز دریچه‌ها و حفره‌های قلب، عملکرد قلب در پمپاژ خون، تنگی مجاری یا پس‌زدن خون توسط دریچه قلب، وجود بیماری دریچه را تأیید یا رد می‌کند.

بهترین روش درمان بیماری دریچه قلب چیه؟

از بهترین دکتر قلب و عروق مشورت بگیر.

روش‌ درمان بیماری دریچه قلب چیست؟

اولین و ساده‌ترین روشی که در روند درمان بیماری توسط پزشک انتخاب می‌شود، دارو درمانی است. داروهای تجویز شده در دسته‌های مختلفی قرار دارند. به‌عنوان مثال مصرف داروهای ادرارآور موجب خروج آب اضافی در بافت‌های بدن و خون و کنترل ریتم منظم قلب می‌شود.

داروهای گشادکننده رگ‌ها، عملکرد قلب را کاهش و جریان خون را افزایش می‌دهند. بتابلوکرها می‌توانند فشارخون را کنترل کرده و به تپش کمتر قلب کمک کنند. اگر هم پزشک ریسک لخته خون را تشخیص دهد، مصرف داروهای ضد انعقادی یا در موارد پیشرفته، عمل قلب باز را تجویز می‌کند.

عمل دریچه قلب مصنوعی چیست؟

زمانی‌که دریچه به‌درستی فعالیت نمی‌کند و درمان هم جواب نمی‌دهد، بهترین گزینه تعویض دریچه قلب با انجام عمل دریچه قلب مصنوعی خواهد بود. نوع دریچه قلب مصنوعی و روش جراحی نقش زیادی در بهبود کوتاه‌مدت بیمار و کیفیت زندگی طولانی فرد ایجاد می‌کند. دریچه‌های قلب مصنوعی انواع مختلفی دارند:

  • مکانیکی
  • مصنوعی بیولوژیک
  • مصنوعی سیلیکونی.

دریچه‌های مکانیکی ماندگارترین نوع دریچه مصنوعی محسوب می‌شوند که تقریبا همه عمر فرد در بدنش می‌مانند. دریچه بیولوژیک از بافت حیوانات ساخته می‌شود و معمولا بین ۱۰ تا ۲۰ سال دوام می‌آورند، به‌علاوه اینکه فرد دیگر نیازی به استفاده طولانی‌مدت از دارو ندارد. دریچه مصنوعی سیلیکونی کاملا متناسب با حفره قلب بیمار و با استفاده از نرم‌افزار کامپیوتری طراحی می‌شود.

قیمت دریچه قلب مصنوعی چقدر است؟

قیمت تعویض دریچه قلب حدود ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است.

عمل دریچه قلب خطرناک است؟

خوشبختانه عمل تعویض دریچه قلب نتایج مثبتی داشته و نسبتا بی‌خطر است. نرخ امید به زندگی بعد از این عمل نیز حداقل ۵ سال بوده است (تا ۵ سال بعد عمل فرد بدون مشکل خواهد بود).

عمل دریچه قلب چقدر طول میکشد؟

این عمل که می‌تواند در عمل قب باز صورت بگیرد، حداقل ۲ تا ۳ ساعت زمان می‌برد. بعد از آن فرد نیاز دارد تا چندین روز استراحت مطلق باشد.

روش‌ درمان بیماری دریچه قلب چیست؟
دریچه‌های مکانیکی ماندگارترین نوع دریچه مصنوعی محسوب می‌شوند که تقریبا همه عمر فرد در بدنش می‌مانند.

جدیدترین روش تعویض دریچه قلب چیست؟ (تعویض دریچه قلب به روش تاوی)

از روش‌های جدید تعویض دریچه قلب، جایگزینی دریچه آئورت ترانس کاتتر (TAVR) یا تعویض دریچه قلب به روش تاوی است. این روش برای درمان تنگی آئورت یا باریک شدن دریچه آئورت کاربرد دارد. روش تاوی جلوی کم شدن جریان خون را می‌گیرد و قلب شما را مجبور می کند تا بیشتر کار کند.

عمل دریچه قلب با لیزر چگونه است؟

TMLR نوعی جراحی است که از لیزر برای ایجاد کانال‌های کوچک در عضله قلب و وارد شدن به اتاقک پایین سمت چپ قلب (بطن چپ) استفاده می‌کند. بطن چپ محفظه پمپاژ اصلی قلب است و به این ترتیب بیماری قلبی بهبود می‌یابد.

متن انگلیسی:
Mild or moderate heart valve disease do not require surgical therapy, but do require close observation with a cardiologist to help manage potential symptoms.
ترجمه فارسی:
بیماری خفیف یا متوسط ​​دریچه قلب نیازی به درمان جراحی ندارد، اما مشاهده دقیق متخصص قلب برای کمک به مدیریت علائم لازم است.

به نقل از سایت medstarhealth

انواع دریچه‌ های قلب کدامند؟

همانطور که قلب خون را پمپاژ می‌کند، در هر ضربان چهار دریچه باز و بسته می‌شوند تا خون را در جهت صحیح جریان دهند. با باز و بسته شدن هر دو دریچه، یک صدا و در مجموع دو صدا تولید می‌شود که به آن ضربان قلب گفته می‌شود. نام چهار دریچه‌های قلب عبارتند از: دریچه آئورت، دریچه میترال، دریچه ریوی قلب و دریچه سه لتی قلب. در ادامه هرکدام از این چهار دریچه قلب را به ترتیب گردش جریان خون آورده‌ و مختصری درموردشان توضیح داده‌ایم.

۱. دریچه سه‌ لختی یا تریکوپسید

دریچه سه‌لختی یا سه‌لتی سه لت دارد که دهلیز راست را از بطن راست جدا می‌کند. این دریچه سه‌لتی به جریان خون اجازه می‌دهد از دهلیز راست وارد بطن راست شود و از بازگشت جریان خون از بطن راست به دهلیز راست جلوگیری کند. انواع بیماری‌های دریچه سه‌لختی عبارت‌اند از:

  • آترزی تریکاپسید
  • برگشت خون تریکاپسید (regurgitation)
  • تنگی مجاری تریکپاسید.

۲. دریچه ریوی یا پولمونر

دریچه پولمونر هم سه لت دارد که بطن راست را از سرخرگ ریوی جدا می‌کند. جریان خون باید از بطن راست و از طریق سرخرگ ریوی به ریه‌ها پمپاژ شود تا در آنجا اکسیژن‌ بگیرد. خون در این مسیر از دریچه ریوی یا پولمونر می‌گذرد. وظیفه‌‌ی دیگر این دریچه، جلوگیری از بازگشت خون از سرخرگ ریوی به بطن راست است. از جمله بیماری‌های دریچه ریوی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنگی مجرای دریچه ریوی
  • برگشت خون دریچه ریوی.

۳. دریچه میترال

دریچه میترال قلب که به دریچه دو لتی هم مشهور است، دهلیز چپ را از بطن چپ جدا می‌کند. این دریچه دو لت دارد و به جریان خون اجازه می‌دهد از دهلیز چپ وارد بطن چپ شود. دیگر وظیفه دریچه میترال این است که از بازگشت جریان خون از بطن چپ به دهلیز چپ جلوگیری کند. بیماری‌های دریچه میترال عبارت‌اند از:

  • پرولاپس دریچه میترال
  • برگشت خون دریچه میترال
  • تنگی مجرای دریچه میترال.
انواع دریچه‌ های قلب کدامند؟
چهار دریچه‌ قلب شامل دریچه آئورت، دریچه میترال، دریچه ریوی قلب و دریچه سه لتی قلب هستند.

۴. دریچه آئورتی

دریچه آئورت سه‌لتی است اما در مواردی که فرد با ناهنجاری مادرزادی یا نارسایی دریچه آئورت متولد شود، شاهد دریچه آئورتی دو لتی خواهیم بود. وظیفه دریچه آئورتی جدا‌کردن بطن چپ از آئورت است. این دریچه به جریان خون اجازه می‌دهد از بطن چپ به‌سمت آئورت و سایر اندام‌های بدن خارج شود. همچنین دریچه آئورتی مانع از بازگشت جریان خون از آئورت به بطن چپ می‌شود. نارسایی دریچه‌های قلب آئورتی عبارت‌اند از:

  • برگشت خون آئورتی یا نارسایی آئورتی
  • تنگی مجرای آئورتی.

قلب دارای چهار دریچه است، خون در ابتدا وارد دهلیز راست می‌شود، از دریچه سه‌لختی وارد بطن راست می‌شود، سپس از دریچه ریوی گذشته و به سمت ریه می‌رود. خون از ریه به دهلیز چپ برمی‌گردد، از دریچه میترال می‌گذرد و وارد بطن چپ می‌شود، سپس از دریچه آئورتی می‌گذرد و از طریق آئورت رهسپار قسمت‌های مختلف بدن می‌شود.

فرق دریچه میترال و آئورت این است که دریچه میترال بین دهلیز چپ و بطن چپ قرار دارد و دریچه آئورت بین بطن چپ و رگ آئورت قرار گرفته است.

ترتیب دریچه های قلب از بالا به پایین کدامند؟

از بالا به پایین، دریچه ریوی، دریچه آئورت، دریچه میترال و در آخر دریچه تریکوسپید قرار گرفته است.

اگر بخواهیم مقایسه اندازه دریچه های قلب را انجام دهیم، به ترتیب اندازه بزرگ به کوچک، دریچه سه لتی، میترال، آئورت و ریوی قرار می‌گیرند.

  • دریچه بین دهلیز و بطن راست چه نام دارد؟ دریچه سه‌ لختی یا تریکوپسید
  • دریچه ای که بین دهلیز چپ و بطن چپ قرار دارد چیست؟ دریچه میترال

یک بار برای همیشه از نارسایی دریچه قلب خلاص شو!

انواع بیماری دریچه قلب چیست؟ (نارسایی دریچه قلب)

وقتی یکی از دریچه‌های قلب به‌درستی کار نکند، یعنی به‌موقع باز و بسته نشود، جریان خون دچار اختلال می‌شود و بیماری‌های دریچه به ‌وجود می‌آید. بیماری دریچه قلب از خطرناک ترین بیماری قلبی به شمار می‌آید و برخی از آنها برای ما بسیار آشنا هستند.

بیماری دریچه انواع مختلفی دارد مانند تنگی دریچه میترال، بیماری دریچه میترال، پرولاپس دریچه میترال، نقص مادرزادی قلب، بیماری دریچه آئورت، تنگی آئورت، اسکلروز آئورت، بیماری دریچه ریوی، و غیره. گاهی بیماری‌های دریچه قلب علائم خاصی ندارد و فرد متوجه بیماری نمی‌شود.

دریچه قلب مکانیکی، دریچه قلب باز، دریچه قلب تنگ، دریچه قلب گشاد یا دریچه قلب شل از مهم‌ترین انواع نارسایی دریچه قلب محسوب می‌شوند. دریچه قلب خوکی نیز از پیوند دریچه قلب با خوک ایجاد می‌شود.

۱. افتادگی دریچه قلب

پرولاپس یا افتادگی دریچه میترال که به آن شلی دریچه میترال یا نرمی دریچه قلب هم می‌گویند، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های دریچه است که معمولا در زنان جوان و میانسال بیشتر از مردان مشاهده می‌شود. البته نوعی نارسایی میترال شدید هم وجود دارد که معمولا در مردان سه برابر بیشتر دیده می‌شود.

از علائم افتادگی دریچه قلب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تپش قلب
  • سرگیجه
  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • احساس اضطراب
  • ناراحتی‌های فکری
  • هراس.

علت اختلال افتادگی دریچه قلب چندان معلوم نیست. اما به‌طورکلی، اختلالات ژنتیکی بافت کلاژن در برخی افراد و بیماری‌های قلبی مادرزادی منجر به افتادگی دریچه می‌شوند.

افتادگی دریچه قلب خطرناک است؟ افتادگی دریچه قلب چه خطراتی دارد؟

بیماری افتادگی دریچه قلب در زنان، مردان و کودکان عوارض خطرناکی دارد. مشکلات ریتمیک قلب یا آریتمی مهم‌ترین آن است. اگر افتادگی دریچه میترال به نارسایی شدید و تورم حفره سمت چپ بالای قلب (دهلیز) منجر شود، ممکن است ضربان قلب نامنظم رخ دهد. افتادگی دریچه قلب در زایمان طبیعی و سزارین نیز به بررسی مستقیم پزشک نیاز دارد.

۱. گشادی دریچه قلب یا نارسایی دریچه‌ های قلب

به این بیماری رگروژیتاسیون یا برگشت خون به عقب می‌گویند. مشکل زمانی روی می‌دهد که دریچه به‌صورت کامل بسته نمی‌شود. در این حالت خون به‌جای اینکه از قلب به شریان‌ها پمپاژ شود، به داخل قلب برمی‌گردد. قلب جهت جبران نشتی خون بیشتر فعالیت می‌کند و جریان خون کمتری به اندام‌ها می‌فرستد.

بازگشت خون به عقب در بیشتر موارد باعث افتادگی دریچه یا پرولاپس می‌شود. در پرولاپس دریچه، لت دریچه‌ها در زمان بسته شدن دچار برآمدگی می‌شوند. علائم گشادی دریچه عبارت‌اند از:

  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • خستگی
  • تپش قلب
  • سرگیجه
  • سردرد
  • غش
  • سرفه.
  • ادم ریوی
  • ورم پا، مچ و شکم (به دلیل احتباس آب).

گشادی دریچه قلب در بارداری چه عوارضی دارد؟

زنان مبتلا به بیماری قلبی گشادی قلب نرخ بالاتری از زایمان زودرس، وزن کم نوزاد هنگام تولد و مرگ جنین را تجربه می‌کنند.

بهترین دارو برای گشادی دریچه قلب کدام است؟

بهترین روش‌ درمان گشادی دریچه قلب، استفاده از دارو است. بتا بلوکرها، دیگوکسین و مسدود کننده‌های کانال کلسیم برای کاهش علائم بیماری دریچه قلب با کنترل ضربان قلب و کمک به جلوگیری از ریتم غیر طبیعی، می‌توانند کمک کننده باشند.

بهترین دارو برای گشادی دریچه قلب کدام است؟
بهترین روش‌ درمان گشادی دریچه قلب، استفاده از دارو است.

۲. تنگی دریچه قلب در بزرگسالان و کودکان

رایج‌ترین نوع تنگی دریچه، تنگی دریچه میترال است. ضخیم‌شدن لت‌های دریچه میترال یا گرفتگی و چسبندگی آن‌ها باعث می‌شود که دریچه نتواند به‌خوبی باز شود. وقتی دریچه کامل باز نشود، خون کافی هم از دریچه خارج نمی‌شود.

در مواردی مشاهده شده که دریچه‌های قلب هم‌زمان به مشکل بازگشت خون و تنگی مجرا دچار شوند. افتادگی دریچه میترال و تنگی دریچه قلب با تشکیل بافت کشسانی همراه است که نشت‌پذیری دریچه را به‌ دنبال دارد. افتادگی دریچه میترال علائمی ندارد و به‌تدریج به مرحله‌ای می‌رسد که نیاز به درمان پیدا می‌کند.

متن انگلیسی:
The most common heart valve abnormality is when the mitral valve doesn’t open and close properly.
ترجمه فارسی:
شایع‌ترین ناهنجاری دریچه قلب، زمانی است که دریچه میترال به درستی باز و بسته نمی‌شود.

به نقل از سایت utswmed

۳. انسداد دریچه قلب

در این بیماری، دریچه به‌صورت کامل بسته می‌شود و امکان عبور جریان خون نیست. بیماری دریچه‌ می‌تواند از بدو تولد و به‌صورت مادرزادی در فرد وجود داشته باشد یا پس از تولد، به‌دلیل عوامل دیگری به‌وجود بیاید. عفونت‌ها و سایر بیماری‌ها و مشکلات سلامتی منجر به ایجاد انواع بیماری دریچه می‌شوند.

۴. آترزی دریچه (بیماری مادرزادی قلب)

در این بیماری مادرزادی، دریچه قلب از دوران جنینی تشکیل نمی‌شود و غشای بافتی بر سر راه جریان خون بین حفره‌های قلب قرار می‌گیرد و موجب انسداد می‌شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر یکی از چهار دریچه قلب به‌درستی به وظیفه‌اش عمل نکند، بیماری دریچه به ‌وجود می‌آید. به غیر از بیماری‌های قلبی مادرزادی که موجب اختلال در وظیفه دریچه می‌شود و علتش مشخص نیست، تغییرات ناشی از سن، عفونت‌ها یا تب روماتیسمی از جمله فاکتورهایی هستند که باعث بروز بیماری‌ دریچه‌های قلب می‌شوند.

بیماران قلبی عروقی یا افرادی که سابقه بیماری قلبی خانوادگی دارند، یا سبک زندگی و تغذیه سالمی ندارند هم در معرض ابتلا به این بیماری هستند. با انتخاب سبک زندگی سالم، ترک دخانیات، رژیم غذایی فاقد چربی مضر و انجام فعالیت‌های ورزشی می‌توان از ابتلا به بیماری دریچه قلب غیرمادرزادی جلوگیری کرد.

اگر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌ها و اختلالات دریچه قلب هستید یا علائم اولیه این بیماری‌ها را در خود مشاهده می‌کنید، بهتر است سریع‌تر تحت نظر متخصص قلب و در موارد شدیدتر دکتر جراح قلب و عروق قرار بگیرید. برای پیدا کردن بهترین متخصص قلب و عروق سری به وب‌سایت دکترتو بزنید. در دکترتو علاوه بر آشنایی با بهترین متخصصان و پزشکان هر حوزه، می‌توانید به‌راحتی نوبت اینترنتی بگیرید و یا از مشاوره آنلاین دکتر قلب وعروق سایت دکترتو استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

کمک می‌کنند تا جریان خون به درستی در رگ‌های اندام بدن تقسیم و جهت یابی شوند.

بهتر است از انواع میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل استفاده کنید. همچنین مصرف نمک، شکر و الکل را کاهش دهید.

معمولا ۲۰ سال یا بیشتر دوام می‌آورند. اگر علائم عفونت دریچه فلزی قلب را مشاهده کردید باید حتما به متخصص قلب مراجعه کنید.

در میان دهلیز راست و بطن راست قرار دارد که به آن دریچه سه لتی هم می‌گویند.

با گذشت زمان، تنگی دریچه آئورت باعث می‌شود که بطن چپ قلب به شدت پمپاژ کند تا خون را از طریق دریچه باریک آئورت خارج کند. تلاش اضافی ممکن است باعث ضخیم شدن، بزرگ شدن و ضعیف شدن بطن چپ شود. در صورت عدم توجه، این شکل از بیماری دریچه قلب ممکن است منجر به نارسایی قلبی شود.

در میان حفره ها و دریچه های قلب، دریچه ریوی بالاتر قرار دارد.

بزرگترین دریچه قلب دریچه سه لتی و کوچکترین آن دریچه ریوی قلب است.

شل شدن دریچه قلب چه عوارضی دارد؟ افراد مبتلا به بیماری قلبی باید از ورزش‌های سنگین که فشار خون و فشار قلبی را بالا می‌برد خودداری کنند. گشادی دریچه قلب و ورزش یا روش‌های مدیریتی قابل کنترل هستند.

دریچه قلب گشاد خطرناک است؟ گشادی دریچه قلب می‌تواند منجر به آریتمی، لخته شدن خون در قلب، نارسایی قلبی و حتی مرگ ناگهانی قلبی شود.

قلب انسان چهار دریچه دارد که دریچه‌های آئورت و میترال در سمت چپ و دریچه سه لختی و ریوی در سمت راست قلب قرار گرفته‌اند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.6از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره دریچه قلب

  1. عامر گفت:

    یک سوال داشتم فرق منفذ با دریچه در چیست چه تفاوتی باهم دارند؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      دریچه به ورودی عروق گفته می شود

  2. ناشناس گفت:

    من یک سوال داشتم چرا فشار در شریان ابهر از ۸۰ پایان نمی شود در حالت نارمل

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      این عدد فشار، میزان فشاری را نشان می دهد که جریان خون از قفلب پمپاژ می شود.