عمل گشادی دریچه قلب راهی برای درمان مشکلات دریچه

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عمل گشادی دریچه قلب برای درمان مشکل بازگشت خون به عقب انجام می‌شود. این عارضه در صورت درمان نشدن ممکن است باعث نارسایی قلب شود. معمولا جراحی ۲ تا ۴ ساعت طول می‌کشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
عمل گشادی دریچه قلب

عمل گشادی دریچه قلب یکی از روش‌های درمان مشکلات دریچه‌های قلب است. گاهی ممکن است یکی از چهار دریچه قلب به‌درستی باز و بسته نشود و دچار نشتی شود. این جراحی به بهبود وضعیت دریچه کمک می‌کند. اگر شما هم دچار مشکل گشادی دریچه قلب هستید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که جراحی گشادی دریچه قلب چگونه انجام می‌شود؟ این عمل چه مراحلی دارد؟ عوارض و خطرات آن چیست؟ قبل و بعد از جراحی چه نکات مراقبتی را باید رعایت کرد؟ این عمل چقدر طول می‌کشد و تا چه حد خطرناک است؟

درصورتی‌که دچار بیماری قلبی هستید یا علائم مشکوکی دارید، حتما برای انجام آزمایش‌ها و بهترین روش درمان به دکتر قلب و عروق مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصصان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

عمل گشادی دریچه قلب چیست؟

دریچه‌های قلب به خون‌رسانی در جهت درست قلب کمک می‌کنند. زمانی که یکی از چهار دریچه قلب به‌درستی کار نکند، احتمال بازگشت خون وجود داشته و مشکلات قلبی به دنبال دارد. گشادشدن دریچه قلب یکی از مشکلات دریچه‌های قلب است. در این وضعیت دریچه شل شده یا تغییر شکل داده است. در نتیجه فلپ‌های دریچه درست باز و بسته نمی‌شود و خون به عقب نشت می‌کند. چهار دریچه قلب عبارتند از:

  • دریچه میترال
  • دریچه سه لتی
  • دریچه ریوی
  • دریچه آئورت

یکی از گزینه‌های درمان این مشکل، عمل گشادی دریچه قلب است. دریچه قلب باید تعمیر شود. در برخی موارد آسیب به دریچه زیاد بوده و نیاز به تعویض دریچه است. پزشک برای جراحی می‌تواند از تکنیک عمل قلب باز یا عمل بسته قلب استفاده کند. سن و سلامتی بیمار و نوع و شدت بیماری دریچه در انتخاب نوع جراحی تاثیر دارند.

اگر پزشک تشخیص دهد که دریچه قلب گشاد است، با تکنیک‌های مختلف جراحی فلپ‌های دریچه سفت می‌شوند.
اگر پزشک تشخیص دهد که دریچه قلب گشاد است، با تکنیک‌های مختلف جراحی فلپ‌های دریچه سفت می‌شوند.

چه زمانی عمل گشادی دریچه قلب انجام می شود؟

زمانی که یکی از دریچه‌های قلب به‌درستی کار نکند، ممکن است خون به عقب نشت کند و قلب نتواند به اندازه کافی خون‌رسانی کند. اگر پزشک تشخیص دهد که علت مشکل قلبی، گشادی دریچه قلب است، احتمال دارد این جراحی را پیشنهاد دهد. عمل گشادی دریچه قلب روی هرکدام از دریچه‌ها انجام می‌شود. گاهی هم برای درمان نارسایی دریچه‌ها چندین جراحی روی آنها نیاز است.

اگر علائم بیماری خفیف باشد، احتمالا پزشک در ابتدا نظارت بر بیماری دریچه قلب را توصیه کند. تغییر سبک زندگی و مصرف برخی داروها به کنترل بیماری کمک می‌کنند. اما در برخی شرایط حتی اگر شخص علامتی نداشته باشد، انجام جراحی ضروری است.

نشتی دریچه قلب با گذشت زمان بیشتر شده و قلب سخت‌تر کار می‌کند. اگر علائم زیر را دارید، حتما برای بررسی گشادی دریچه قلب به پزشک مراجعه کنید.

  • تنگی نفس
  • سرگیجه
  • درد قفسه سینه
  • تپش قلب
  • خستگی
  • افزایش وزن به دلیل احتباس مایعات
  • تورم مچ پا یا شکم
  • نارسایی قلب
  • ضربان قلب نامنظم
  • سکته مغزی
  • حمله قلبی

زمانی که یکی از دریچه‌های قلب به‌درستی کار نکند، ممکن است خون به عقب نشت کند و قلب نتواند به اندازه کافی خون‌رسانی کند.

برای بررسی ضرورت عمل گشادی دریچه قلب باید به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

اگر علائمی مانند تنگی نفس و خستگی دارید یا در آزمایش‌ها مشخص شده است که دریچه قلب نشتی دارد، باید برای بررسی ضرورت عمل گشادی دریچه قلب به دکتر قلب مراجعه کنید. در صورت نیاز به جراحی پزشک شما را به جراح قلب ارجاع می‌دهد. شما می‌توانید برای ارتباط با بهترین پزشکان از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

می‌دونی مراقبت‌های لازم قبل و بعد از عمل گشادی دریچه قلب چیه؟

همین حالا  از متخصص قلب و عروق مشاوره بگیر.

عمل گشادی دریچه قلب چگونه انجام می شود؟

برای انجام عمل گشادی دریچه قلب باید بیهوش شوید. اگر پزشک عمل قلب باز را توصیه کرده باشد، در طول عمل از دستگاه بای پس قلبی ریوی استفاده می‌شود. این دستگاه در طول عمل به اندام‌ها خون‌رسانی می‌کند. زیرا ضربان قلب باید در جراحی متوقف شود. در طول عمل قلب باز استخوان قفسه سینه برش داده می‌شود.

اگر عمل بسته قلب انجام شود، برش‌ها کوچک و جراحی کم تهاجمی خواهد بود. برش‌ها معمولا در پهلو بوده و پزشک از طریق فضای بین دنده‌ها به قلب دسترسی پیدا می‌کند. بعد از دسترسی به قلب جراح باید دریچه قلب را تعمیر یا تعویض کند. مراحل این دو جراحی به شرح زیر است.

عمل گشادی دریچه قلب ممکن است به صورت جراحی باز یا بسته انجام شود. در این جراحی باید دریچه ترمیم یا تعویض شود.
عمل گشادی دریچه قلب ممکن است به صورت جراحی باز یا بسته انجام شود. در این جراحی باید دریچه ترمیم یا تعویض شود.

۱. جراحی ترمیم دریچه قلب

در بیشتر مواقع جراح تعمیر و ترمیم دریچه قلب را توصیه می‌کند. زیرا عوارض این جراحی نسبت به تعویض دریچه کمتر است و در عملکرد قلب اختلالی ایجاد نمی‌شود.

باتوجه‌به نوع مشکل ممکن است جراح برای درمان گشادی دریچه قلب، سوراخ دریچه را ببندد، فلپ‌های دریچه را مجدد متصل کند یا حلقه دور دریچه را سفت کند.

سفت کردن حلقه دور دریچه قلب یا آنولوپلاستی یکی از روش‌های رایج در عمل گشادی دریچه قلب است. در این تکنیک، جراح حلقه دور دریچه قلب را اندازه می‌گیرد و سپس نواری را به این حلقه می‌دوزد.

به نقل از healthline دررابطه‌با عمل آنولوپلاستی:

برای ترمیم و درمان بیماری دریچه میترال و سه لتی تقریبا همیشه از روش جراحی آنولوپلاستی استفاده می‌شود. میزان بقای یک‌ساله بعد از این عمل بالای ۹۵٪ است.

۲. جراحی تعویض دریچه قلب

اگر دریچه قلب با هیچ یک از روش‌های ترمیمی قابل‌اصلاح نباشد، گزینه تعویض دریچه باقی می‌ماند. در این روش جراحی گشادی دریچه قلب باید دریچه قلب برداشته شود. یک دریچه مکانیکی یا دریچه ساخته شده از بافت قلب گاو یا انسان جایگزین آن می‌شود. حتما با پزشک در مورد خطرات و عوارض دریچه مصنوعی مشاوره داشته باشید. اگر پزشک از دریچه مکانیکی استفاده کند، تا پایان عمر باید داروهای رقیق‌کننده خون مصرف کنید تا از لخته‌شدن خون جلوگیری شود.

گاهی دریچه قلب قابل ترمیم نبوده و باید یک دریچه مکانیکی جایگزین آن شود.
گاهی دریچه قلب قابل ترمیم نبوده و باید یک دریچه مکانیکی جایگزین آن شود.

نکات مهم قبل از عمل گشادی دریچه قلب

قبل از جراحی گشادی دریچه قلب باید با جراح قلب مشاوره داشته باشید. آزمایش‌ها و معایناتی برای بررسی سلامت قلب و سلامت کلی بدن انجام می‌شود. پزشک شما را از نحوه انجام عمل و عوارض و خطرات آن مطلع می‌کند. قبل از عمل گشادی دریچه قلب حتما به موارد زیر توجه کنید.

  • اگر دارویی مصرف می‌کنید، به پزشک اطلاع دهید. ممکن است نیاز باشد، مصرف دارو قبل جراحی قطع شود.
  • اگر به داروی خاصی آلرژی دارید، به پزشک اطلاع دهید.
  • از شب قبل جراحی نباید چیزی بخورید و بنوشید.
  • اگر ضربان‌ساز یا هر وسیله قلبی دیگری کاشته‌اید، به پزشک اطلاع دهید.
  • گاهی پزشک برای جلوگیری از عفونت، یک صابون مخصوص معرفی می‌کند تا بدن خود را با آن بشویید.
  • ممکن است نیاز باشد موهای ناحیه قفسه سینه را شیو کنید.

جدیدترین روش برای عمل گشادی دریچه قلب چیست؟ به دنبال راه بهتری هستی؟

مراقبت های بعد از عمل گشادی دریچه قلب

بعد از عمل گشادی دریچه قلب باید یک روز یا بیشتر در بخش مراقبت‌های ویژه باشید. در بخش ICU مایعات و داروها به‌صورت داخل وریدی تجویز می‌شوند. برای تخلیه ادرار لوله‌ای در مثانه قرار می‌گیرد. مایعات و خون نیز باید از طریق لوله‌ای از قفسه سینه تخلیه شوند. برای مراقبت بیشتر لازم است چند روز در بیمارستان بمانید. زمان مرخصی به عوارض جانبی عمل و وضعیت شما بستگی دارد. قبل از ترخیص از بیمارستان باید وضعیت عفونت در ناحیه برش، فشارخون، تنفس و ضربان قلب بررسی شوند.

بعد از ترخیص باید به‌تدریج پیاده‌روی را شروع کرده و افزایش دهید. برخی تمرینات تنفسی به بهبودی سریع‌تر بیماری کمک می‌کنند. ناحیه جراحی را تمیز و خشک نگه دارید. اگر بخیه‌ها یا منگنه‌های جراحی باقی مانده است، پزشک آنها را در جلسه ویزیت بعدی می‌کشد.

بعد از ترخیص باید به‌تدریج پیاده‌‎روی را شروع کرده و افزایش دهید.

بعد از جراحی گشادی دریچه قلب، پزشک باید ضربان قلب شما را بررسی کند.
بعد از جراحی گشادی دریچه قلب، پزشک باید ضربان قلب شما را بررسی کند.

عوارض و خطرات عمل گشادی دریچه قلب

هر نوع جراحی به‌ویژه عمل قلب عوارض و خطراتی به دنبال دارد. دررابطه‌با خطرات احتمالی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • خونریزی
  • عفونت زخم
  • ذات‌الریه
  • لخته خون که باعث حمله قلبی، سکته مغزی یا مشکلات ریوی می‌شود.
  • حمله قلبی
  • اختلال در عملکرد دریچه و تاثیر روی دریچه جایگزین
  • ریتم نامنظم قلب (آریتمی)
  • پانکراتیت
  • سکته
  • مرگ

در صورت بروز چه عوارضی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر بعد از عمل گشادی دریچه قلب دچار هر یک از علائم زیر شدید، سریعا به پزشک خود مراجعه کنید.

  • تب بیشتر از ۳۸ درجه سانتی‌گراد یا تب همراه لرز
  • قرمزی، تورم یا خونریزی محل برش
  • افزایش درد اطراف محل برش
  • مشکل در تنفس
  • افزایش تورم در پاها و شکم
  • کبودی شدید
  • حالت تهوع و استفراغ مداوم
  • نبض سریع یا نامنظم
  • ضعف در زانوها و پاها
اگر دچار مشکل در تنفس یا درد قفسه سینه شدید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
اگر دچار مشکل در تنفس یا درد قفسه سینه شدید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

برای انجام جراحی گشادی دریچه قلب به کدام تیم پزشکی مراجعه کنیم؟

اگر دچار علائم بیماری قلبی هستید، باید برای انجام آزمایش‌ها و روش‌های درمان به فوق تخصص قلب و عروق مراجعه کنید. درصورتی‌که نیاز به جراحی باشد، پزشک شما را به جراح قلب ارجاع می‌دهد. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر قلب وجود دارد.

هزینه عمل گشادی دریچه قلب

عمل گشادی دریچه قلب با روش‌های مختلفی انجام شده و ممکن است پزشک آن را به‌صورت عمل باز یا بسته انجام دهد. به همین دلیل نمی‌توان قیمت دقیق این جراحی را اعلام کرد. بهتر است بعد از معاینات و آزمایش‌ها هزینه عمل جراحی را از پزشک بپرسید. اگر تحت پوشش بیمه هستید، مقداری از هزینه عمل کاهش پیدا می‌کند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

عمل گشادی دریچه قلب برای ترمیم یا تعویض دریچه مشکل‌دار انجام می‌شود. این جراحی ممکن است به‌صورت عمل قلب باز یا بسته باشد. در بیشتر مواقع دریچه قلب قابل‌ترمیم است. جراح در طول عمل سوراخ دریچه را می‌بندد یا حلقه دور دریچه را سفت می‌کند. گاهی تنها گزینه برای درمان تعویض دریچه قلب است. در این شرایط از دریچه مکانیکی یا دریچه از جنس بافت قلب گاو یا انسان استفاده می‌شود.

جراحی گشادی دریچه قلب مانند هر جراحی قلب دیگری ممکن است خطرات و عوارضی داشته باشد. از مهم‌ترین عوارض آن می‌توان به خونریزی، عفونت، لخته‌شدن خون و مشکل در عملکرد دریچه قلب اشاره کرد. معمولا دو هفته بعد عمل می‌توان فعالیت‌های روزمره را شروع کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد عمل گشادی دریچه قلب و نکات مراقبتی بعد عمل با متخصص قلب و عروق مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دکتر قلب ارتباط برقرار کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

جراحی گشادی دریچه قلب حدود ۲ تا ۴ ساعت طول می‌کشد. ممکن است در برخی روش‌های جراحی نیاز به زمان بیشتری باشد.

این جراحی همانند سایر روش‌های عمل قلب ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد. احتمال مرگ در این جراحی کمتر از ۲٪ است. در صورت درمان‌نشدن گشادی دریچه قلب می‌تواند خطرات بیشتری به همراه داشته باشد.

حداقل یک هفته باید از فعالیت شدید دوری کنید. بعد از یک یا دو هفته می‌توانید فعالیت‌های خود را از سر بگیرید. اگر شغل شما فعالیت بدنی سنگینی دارد، باید بیشتر صبر کنید.

گشادی دریچه قلب در مراحل اولیه علامتی ندارد. اما بازگشت خون می‌تواند به‌مرور باعث ضعف، تنگی نفس، لخته‌شدن خون، نارسایی قلبی و حتی ایست قلبی شود؛ بنابراین باید به‌محض بروز علائم به متخصص قلب مراجعه کنید.

دریچه میترال یکی از دریچه‌های قلب است و می‌توان با این جراحی مشکل آن را برطرف کرد. معمولا برای درمان گشادی دریچه میترال عمل آنولوپلاستی انجام می‌شود.

اگر این عارضه درمان نشود، گشادی دریچه بیشتر شده و خطر نارسایی قلبی افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل در صورت تنگی نفس، درد قفسه سینه و خستگی باید به متخصص قلب مراجعه کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.6از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره عمل گشادی دریچه قلب

  1. حسین گفت:

    سلام
    وقت بخیر 🌹

    بنده ۲۲ سال هستم ‘ به دکتر قلب مراجعه کردم و در اکو و نوار قلب تشخیص دادن که دریچه های قلبم گشاده و مادرزادی هست.. آیا خطرات جدی به دنبال دارد یا اینکه هر سال جهت احتیاط چک شوند…؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اگر کنترل نشود ممکن است خطرناک باشد
      گشاد شدن دریچه قلبی می‌تواند موجب اختلال در ضربان قلب، ریتم نامنظم، فیبریلاسیون دهلیزی، حمله قلبی و آنژین یا درد قفسه سینه شود.

  2. ساناز گفت:

    سلام من مادرم یک دریچه ی قلبش گشاده باید جراحی کنه دکتر گفته ۶ماه وقت داره فشار خون بالا و دیابتی هم هس چ خطراتی داره جراحیش اگر جراحی نکنه چی میشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خطرات عمل نکردن احتمالا بیشتر از عمل کردن است
      ابتدا باید قند خون کنترل شود تا برای بی هوشی اسیبی نبینند
      با ارزوی سلامتی

  3. ناشناس گفت:

    با سلام و خسته نباشید
    مادر من مشکل دریجه قلب دارد که میخواستیم نوبت بگیریم برای عمل باز قلبشون ولی متاسفانه دکتر گفت که ضربان قلبشون پایینه ۲۵ هست خطرناکه عمل بشه براشون دارو نوشته میخواسته ببینم مادرم با مصرف این داروها بهتر میشه یعنی امکانش هست ضربان قلبشون بهتر بشه؟
    ممنون میشم جواب بدید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله
      و
      به همین منظور دارو تجویز شده است
      تحرک و‌رژیم غذایی را هم جدی بگیذید
      و
      هر دو ماه بطوری کامل چک‌آپ شوند

  4. محمد قربانزاده گفت:

    سلام من دریچه اورتم از حد متوسط هم گشاد هست هیچ داروی هم مصرف نمیکنم مشکلم تنگی نفس هست به نظرتان چه کار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      یکی از دلایل مشکلات تنفسی تان، مشکل قلبی است
      حتمن و هرچه سریعتر باید درمان شوید

  5. ناشناس گفت:

    سلام من دریچه اورتم از حد متوسط هم گشاد هست هیچ داروی هم مصرف نمیکنم فقط تنگی نفس دارم به نظرتان چه کار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      یکی از دلایل مشکلات تنفسی تان، مشکل قلبی است
      حتمن و هرچه سریعتر باید درمان شوید

  6. رومینا گفت:

    سلام .‌ممنون از اطلاعات مفیدتون .
    من ۴۶سالم هست و دردی ندارم .ولی یک‌کم تو‌سطح شیب دار اگه راه برم یا پله بالا پایین کنم دچار نفس تنگی لحظه ای میشم و نفس نفس میزنم . و بعضی وقتها بندرت حس میکنم یه دفعه پمپاژ خون صورت میگیره بدون هیچ درد یا علامتی .خودم همچین حس میکنم خون جمع شده یدفعه ..‌
    ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام رومینا عزیز
      حتمن برای سلامت قلب تان نیاز به اکو و عکسبرداری دارید
      احتمال بزرگ شدگی قلب و نارسایی خفیف وجود دارد

  7. نسترن گفت:

    سلام خوبی ببخشید من چند سال دریچه قلبم شل شده خیلی درد دارم باتپش قلب زیاد باید چکار کنم دارو هم مصرف میکنم ولی تپش قلبم آروم نمیشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام نسترن عزیز
      در صورت عدم بهبود با دارو توصیه میشود عمل ابلیشن انجام شود
      عمل ابلیشن قلب نوعی عمل فرسایش قلبی است، که از انرژی گرمایی یا سرمایی برای ایجاد زخم‌های جزئی یا ضربه‌های سطحی و کوچک به قلب استفاده می‌کند. این عمل می‌تواند به کنترل علائم و عوارض ناشی از آریتمی قلب یا ضربان نامنظم قلب کمک شایانی بکند.

  8. ناشناس گفت:

    سلام خوبی ببخشید من چند سال دریچه قلبم شل شده خیلی درد دارم باتپش قلب زیاد باید چکار کنم دارو هم مصرف میکنم ولی تپش قلبم آروم نمیشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام نسترن عزیز
      در صورت عدم بهبود با دارو توصیه میشود عمل ابلیشن انجام شود
      عمل ابلیشن قلب نوعی عمل فرسایش قلبی است، که از انرژی گرمایی یا سرمایی برای ایجاد زخم‌های جزئی یا ضربه‌های سطحی و کوچک به قلب استفاده می‌کند. این عمل می‌تواند به کنترل علائم و عوارض ناشی از آریتمی قلب یا ضربان نامنظم قلب کمک شایانی بکند.

  9. فاطمه گفت:

    با عرض سلام،بعد از جراحی گشادی رگ آئورت چه قرص هایی باید مصرف شود؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام فاطمه عزیز
      ۱- در این بیماران توصیه می شود آسپیرین با دوز ۷۵ تا ۱۰۰ میلی گرم تا پایان عمر مصرف شود.
      ۲- قرص پلاویکس ۷۵ میلی گرم در روز تا ۶ ماه توصیه می شود.
      ۳- قرص وارفارین با آزمایش INR در حد ۲.۵ تا ۳ ماه بهتر است مصرف شود.

      ولی دوز دارو ها باید با تجویز مستقیم متخصص باشد

  10. ناشناس گفت:

    سلام دگتر تو خیلی ممنون از اطلاعاتی که بما میدهید جواب خیلی از سعوالهایم را پیدا کردم متشکرم که به فکر مردم هستید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممنونم از همراهی شما
      با ارزوی سلامتی