عمل آئورت قلب، همه چیز در مورد ترمیم یا تعویض این دریچه

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عمل آئورت قلب برای درمان تنگی یا نارسایی دریچه آئورت انجام می‌شود. تنها راه درمان این عارضه جراحی است. جراح ممکن است در طول جراحی، دریچه را ترمیم یا تعویض کند. معمولا 2 تا 4 ساعت عمل طول می‌کشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
عمل آئورت قلب

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

عمل آئورت قلب برای درمان مشکلات دریچه آئورت انجام می‌شود. آئورت یکی از چهار دریچه قلب است. این دریچه بین بطن چپ و شریان اصلی بدن یعنی آئورت قرار دارد. اگر پزشک گفته است که دریچه آئورت شما آسیب دیده است و نیاز به این جراحی دارید، در ادامه مطلب همراه ما باشید. به شما توضیح می‌دهیم که جراحی آئورت قلب چگونه است؟ چه افرادی باید این عمل را انجام دهند؟ قبل و بعد از جراحی باید چه نکاتی را رعایت کنید؟ چه خطرات و عوارضی به همراه دارد؟ نتیجه عمل تا چه حد موفقیت‌آمیز خواهد بود؟ جراحی چقدر طول می‌کشد؟

درصورتی‌که دچار بیماری قلبی هستید یا علائمی مانند تنگی نفس و درد قفسه سینه دارید، حتما برای بررسی علت آن و درمان به‌موقع بیماری به دکتر قلب و عروق مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو به لیست بهترین پزشکان قلب و عروق دسترسی داشته باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

عمل آئورت قلب چیست؟

آئورت یکی از چهار دریچه قلب است. این دریچه جریان خون در قلب را کنترل می‌کند. دریچه آئورت بین بطن چپ قلب و شریان آئورت قرار دارد. شریان آئورت بزرگ‌ترین شریان بدن است. خون از طریق این شریان از قلب به سمت شکم و قسمت پایین بدن حرکت می‌کند. دریچه آئورت از بازگشت خون به قلب جلوگیری می‌کند.

زمانی که دریچه آئورت آسیب می‌بیند یا بیمار می‌شود، در جریان خون اختلال ایجاد می‌کند. در این شرایط قلب باید برای خون‌رسانی به اندام‌ها سخت‌تر کار کند. به همین دلیل پزشک برای کاهش علائم مشکل دریچه آئورت، درمان بیماری و افزایش طول عمر بیمار عمل آئورت قلب را توصیه می‌کند. جراحی آئورت قلب از طریق عمل قلب باز انجام می‌شود. اما در برخی شرایط پزشک این روش را برای بیمار مناسب ندانسته و عمل قلب بسته انجام می‌شود.

آئورت قلب گاهی با ترمیم و تعمیر دریچه قلب بهبود پیدا می‌کند. اما در برخی مواقع لازم است دریچه تعویض شود. نقص در دریچه آئورت ممکن است از بدو تولد وجود داشته باشد یا در مراحل بعدی زندگی ایجاد شود.

معمولا برای درمان مشکل دریچه آئورت عمل قلب باز انجام می‌شود.
معمولا برای درمان مشکل دریچه آئورت عمل قلب باز انجام می‌شود.

چه زمانی عمل آئورت قلب انجام می شود؟

عمل آئورت قلب معمولا به دو دلیل انجام می‌شود.

  1. تنگی آئورت: دهانه دریچه آئورت تنگ می‌شود. در این وضعیت جریان خون از قلب مسدود می‌شود.
  2. نارسایی آئورت: دریچه گشاد شده و نشتی دارد. در این وضعیت خون به قلب بازمی‌گردد.

این جراحی به‌منظور ترمیم بزرگی آئورت (آنوریسم آئورت)، بستن سوراخ‌های دریچه و جایگزینی دریچه آئورت انجام می‌شود.

مشکلات دریچه آئورت ممکن است از بدو تولد وجود داشته باشد و مربوط به نقص مادرزادی قلب باشد. اما گاهی بیماری‌ها هم می‌توانند باعث تغییر ساختار این دریچه شوند. از جمله بیماری‌های عامل این عارضه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تب روماتیسمی
  • اندوکاردیت عفونی
  • دژنراسیون دریچه آئورت
  • فشارخون بالا
  • تومور
  • قرارگرفتن در معرض اشعه
  • حمله قلبی
  • اختلالات بافت همبند

برای درمان مشکلات آئورت هیچ دارویی وجود ندارد. به همین دلیل اگر پزشک تشخیص دهد که احتمال بروز عوارض جدی وجود دارد، جراحی آئورت قلب را توصیه می‌کند. در موارد شدید این عارضه ممکن است باعث نارسایی قلبی شود.

به نقل از mayoclinic دررابطه‌با مشکلات مادرزادی دریچه آئورت قلب:

برخی از نوزادان ممکن است با دریچه آئورتی به دنیا بیایند که به‌درستی باز نمی‌شود یا فلپ بافتی کافی ندارد. نقص مادرزادی قلب نیز می‌تواند باعث شود که اندازه یا شکل دریچه اشتباه باشد.

کدام علائم نشانه بیماری دریچه آئورت قلب است؟

برخی علائم می‌توانند نشانه مشکل در دریچه آئورت قلب باشند. در صورت بروز علائم زیر حتما برای بررسی علت آن به متخصص قلب مراجعه کنید.

  • خستگی
  • تورم مچ پا
  • تنگی نفس
  • تپش قلب یا ضربان نامنظم قلب
  • ضعف
  • درد قفسه سینه
  • غش‌کردن
درد قفسه سینه می‌تواند یکی از نشانه‌های آسیب‌دیدگی دریچه آئورت قلب باشد.
درد قفسه سینه می‌تواند یکی از نشانه‌های آسیب‌دیدگی دریچه آئورت قلب باشد.

برای بررسی ضرورت عمل آئورت قلب به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

اگر دچار علائمی مانند تنگی نفس یا خستگی شدید هستید، باید برای بررسی مشکل قلبی به دکتر قلب مراجعه کنید. اگر دریچه آئورت آسیب دیده باشد، تنها گزینه عمل آئورت قلب است. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصصان قلب در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

بهترین روش عمل دریچه آئورت قلب برای تو چیه؟

تا دیر نشده نوبت بگیر

عمل آئورت قلب چگونه انجام می شود؟

عمل آئورت قلب ممکن است به‌صورت عمل قلب باز یا عمل بسته قلب انجام شود. اگر جراحی کم تهاجمی باشد، مدت بستری‌شدن در بیمارستان کاهش پیدا می‌کند. انتخاب روش جراحی به وضعیت بیمار و شدت مشکل بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال افرادی که دچار بیماری ریوی یا کلیوی هستند، نمی‌توانند عمل قلب باز انجام دهند.

معمولا مشکل دریچه آئورت با ترمیم دریچه برطرف می‌شود. اما گاهی نیاز است که دریچه کامل تعویض شود. هر یک از روش‌های جراحی را در ادامه کامل توضیح می‌دهیم.

جراحی ترمیم دریچه آئورت قلب

در بیشتر مواقع برای ترمیم دریچه آئورت عمل قلب باز انجام می‌شود. در این روش بعد از بیهوشی استخوان قفسه سینه از وسط باز می‌شود. به این نوع برش استرنوتومی می‌گویند. برای انجام عمل قلب باز ضربان قلب متوقف می‌شود. به همین دلیل در طول جراحی باید از دستگاه بای پس قلبی ریوی استفاده کرد. این دستگاه به‌جای قلب کار می‌کند و خون را به اندام‌های مختلف بدن می‌رساند. گاهی هم ممکن است پزشک روش کم تهاجمی‌تری را انتخاب کند.

عمل ترمیم دریچه آئورت قلب با تکنیک‌های مختلفی انجام می‌شود. در واقع نوع مشکل دریچه تعیین‌کننده نوع تکنیک است. پزشک احتمالا برای ترمیم دریچه یکی از روش‌های زیر را انجام می‌دهد.

  • پرکردن سوراخ‌ها یا بستن پارگی فلپ‌های دریچه آئورت
  • اضافه‌کردن تکیه‌گاه به پایه یا ریشه دریچه
  • تغییر شکل یا برداشتن مقداری از بافت برای محکم بسته‌شدن دریچه
  • سفت کردن حلقه دور دریچه یا کاشت حلقه مصنوعی (آنولوپلاستی)

به نقل از melbourneheartsurgeon دررابطه‌با جراحی کم تهاجمی ترمیم دریچه آئورت:

در جراحی کم تهاجمی، جراح برش حدود ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر روی استخوان سینه ایجاد می‌کند. از طریق یک برش، ابزار آندوسکوپ و از طریق برش‌های دیگر ابزار جراحی وارد می‌شود.

جراحی والولوپلاستی برای ترمیم دریچه آئورت

گاهی مشکل تنگی دریچه آئورت بوده و این دریچه نمی‌تواند به‌خوبی باز شود. در این شرایط می‌توان جراحی کم تهاجمی والولوپلاستی را انجام داد. در این جراحی برش‌ها کوچک‌تر بوده و دوره نقاهت کوتاه‌تر است.

در عمل والولوپلاستی یک لوله نازک و توخالی به نام کاتتر از طریق کشاله ران وارد رگ خونی می‌شود. سر کاتتر یک بالون وجود دارد. زمانی که کاتتر به قلب می‌رسد، بالون باد شده و تنگی دریچه برطرف می‌شود.

معمولا عمل والولوپلاستی برای نوزادان و کودکان دچار تنگی دریچه انجام می‌شود. در بزرگسالان بعد از این جراحی دریچه دوباره تنگ خواهد شد. اگر بیمار بزرگسال برای عمل قلب باز آماده نباشد یا منتظر تعویض دریچه باشد، به طور موقت عمل والولوپلاستی انجام می‌شود.

در طول جراحی لوله کاتتر از طریق کشاله ران به دریچه آئورت قلب می‌رسد و آن را باز می‌کند.
در طول جراحی لوله کاتتر از طریق کشاله ران به دریچه آئورت قلب می‌رسد و آن را باز می‌کند.

جراحی تعویض دریچه آئورت قلب

گاهی هیچ یک از روش‌های ترمیم دریچه آئورت قلب کارساز نیست. در این شرایط جراح باید دریچه آئورت را تعویض کند. جراح ممکن است این جراحی را به شکل عمل قلب باز یا جراحی کم تهاجمی انجام دهد. در این عمل، دریچه آئورت برداشته می‌شود و یک دریچه مکانیکی یا دریچه بافت بیولوژیکی جایگزین آن می‌شود. در بافت بیولوژیکی از بافت قلب گاو یا انسان استفاده می‌کنند. در برخی عمل‌ها هم ممکن است از دریچه ریوی خود بیمار برای جایگزینی استفاده شود.

هرکدام از این دریچه‌ها مزایا و معایبی دارند. در این مورد باید با پزشک خود صحبت کنید. اگر دریچه مکانیکی جایگزین شده باشد، باید برای جلوگیری از لخته‌شدن خون تا پایان عمر از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده کنید. دریچه‌های بیولوژیکی در طول زمان خراب شده و نیاز به تعویض دارند.

گاهی در عمل آئورت قلب نیاز به تعویض دریچه است. جراح ممکن است از دریچه مکانیکی استفاده کند.
گاهی در عمل آئورت قلب نیاز به تعویض دریچه است. جراح ممکن است از دریچه مکانیکی استفاده کند.

نکات مهم قبل از عمل آئورت قلب

شما قبل از جراحی آئورت قلب با متخصص قلب و عروق جلسه مشاوره خواهید داشت. در این جلسه پزشک در مورد روند عمل، عوارض احتمالی و نکات مراقبتی صحبت می‌کند. تمامی سوالات خود را در این جلسه از پزشک بپرسید. قبل از عمل باید به نکات زیر توجه داشته باشید.

  • اگر دارویی مصرف می‌کنید، به پزشک اطلاع دهید. مصرف برخی داروها چند روز قبل عمل باید قطع شود.
  • ممکن است پزشک برای قبل و بعد عمل داروهایی را تجویز کند. آنها را منظم مصرف کنید.
  • ۸ ساعت قبل عمل نباید چیزی بخورید و بنوشید.
  • اگر به دارویی حساسیت دارید، حتما به پزشک اطلاع دهید.
  • سوابق پزشکی خود را در اختیار جراح قرار دهید.
  • ممکن است نیاز باشد قبل عمل موهای قفسه سینه را بتراشید.

مراقبت‌های بعد ار عمل دریچه آئورت چیه؟

مراقبت های بعد از عمل آئورت قلب

بعد از انجام عمل آئورت قلب باید یک روز یا بیشتر در بخش مراقبت‌های ویژه باشید. اگر عمل قلب باز انجام داده باشید، مدت‌زمان مراقبت در بخش ICU طولانی‌تر می‌شود. مایعات و داروها به‌صورت داخل وریدی تجویز می‌شود. برای تخلیه ادرار باید لوله‌ای در ناحیه مثانه قرار بگیرد. ترشحات و خون هم باید با لوله از قفسه سینه خارج شوند.

شما باید بعد از خارج‌شدن از بخش مراقبت‌های ویژه چند روزی در بیمارستان تحت‌نظر باشید. مدت‌زمان بستری بودن در بیمارستان به شرایط عمومی شما و عوارض جانبی عمل بستگی دارد. در این مدت فشارخون، تنفس و ضربان قلب بررسی می‌شود. پرستار باید علائم عفونت در محل برش را بررسی کند.

به‌مرور باید پیاده‌روی را شروع کنید و هر روز زمان آن را افزایش دهید. تمرینات تنفسی به بهبود سریع‌تر شما کمک می‌کنند. تا چند هفته بهتر است از رانندگی و بلندکردن اجسام سنگین دوری کنید.

معمولا بعد از جراحی آئورت قلب نیاز به معاینات منظم است. باید وضعیت قلب و علائم مربوط به نارسایی دریچه بررسی شوند. پزشک از شما می‌خواهد برای نتایج طولانی‌مدت سبک زندگی خود را تغییر دهید. رژیم غذایی سالم، ترک سیگار، مدیریت استرس، ورزش و کنترل وزن به بهبود وضعیت سلامتی شما کمک می‌کند.

در بخش مراقبت‌های ویژه مایعات و داروها به‌صورت داخل وریدی تجویز می‌شود.

شما باید بعد از عمل آئورت قلب چند روز در بیمارستان بمانید تا وضعیت سلامت قلب بررسی شود.
شما باید بعد از عمل آئورت قلب چند روز در بیمارستان بمانید تا وضعیت سلامت قلب بررسی شود.

عوارض و خطرات عمل آئورت قلب

جراحی آئورت قلب مانند سایر روش‌های عمل قلب خطراتی به همراه دارد. برای کاهش خطرات و عوارض این عمل باید به بهترین جراح قلب مراجعه کنید و عمل در بیمارستانی با تجهیزات کامل انجام شود. از مهم‌ترین عوارض عمل آئورت قلب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • خونریزی
  • لخته‌شدن خون
  • مشکل یا خرابی دریچه جایگزین شده
  • ریتم نامنظم قلب (آریتمی)
  • عفونت
  • سکته
  • مرگ

برای انجام عمل آئورت قلب باید به کدام تیم پزشکی مراجعه کنیم؟

اگر در آزمایش‌ها مشخص شده است که دریچه آئورت قلب آسیب دیده است، باید برای انجام عمل به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. متخصص قلب شما را به جراح قلب ارجاع می‌دهد. برای ارتباط با بهترین دکتر قلب می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر قلب وجود دارد.

هزینه عمل آئورت قلب

عمل آئورت قلب به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. پزشک ممکن است عمل قلب باز یا بسته را توصیه کند. هرکدام از این جراحی‌ها قیمت متفاوتی دارند. همچنین اگر نیاز به تعویض دریچه قلب داشته باشید، قیمت عمل آئورت قلب بیشتر می‌شود. به همین دلیل نمی‌توان قیمت دقیقی برای آن اعلام کرد. بهتر است بعد از مشخص‌شدن نوع جراحی و انجام آزمایشات قبل عمل، در مورد هزینه‌ها با جراح قلب صحبت کنید. میزان تجربه پزشک و نوع بیمارستان نیز در قیمت نهایی تاثیر زیادی دارند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

عمل آئورت قلب برای درمان مشکلات دریچه آئورت انجام می‌شود. این دریچه بین بطن چپ و شریان آئورت قرار گرفته است. گاهی یک بیماری اکتسابی یا نقص مادرزادی باعث می‌شود که دریچه آئورت به‌درستی کار نکند. نارسایی دریچه آئورت زمانی ایجاد می‌شود که دریچه گشاد شده و خون به قلب بازگردد. گاهی هم دریچه دچار تنگی شده و جریان خون از قلب مسدود می‌شود.

جراحی آئورت قلب هم به‌صورت عمل قلب باز و هم عمل قلب بسته قابل‌انجام است. پزشک باتوجه‌به نوع مشکل ممکن است دریچه را ترمیم یا تعویض کند. معمولا ترمیم دریچه مشکل را برطرف می‌کند. اما در برخی مواقع لازم است دریچه مکانیکی یا بیولوژیکی جایگزین دریچه آسیب‌دیده شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد عمل آئورت قلب باید با فوق تخصص قلب و عروق مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصصان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

باتوجه‌به نوع جراحی و مقدار آسیب به دریچه ممکن است این عمل بین ۲ تا ۴ ساعت طول بکشد.

عمل آئورت قلب مانند سایر جراحی‌های قلب خطراتی به همراه دارد. باید مراقب عفونت یا خونریزی محل برش باشید. اگر پزشک مهارت بالایی داشته باشد، احتمال بروز خطراتی مانند خراب‌شدن دریچه، لخته‌شدن خون و سکته خیلی کم می‌شود.

میزان امید به زندگی بعد از تعویض دریچه آئورت به سبک زندگی و سن بیمار بستگی دارد. یک مطالعه دراین‌رابطه نشان داد که ۸۹.۷٪ بیماران دو سال بعد از جراحی، ۵۷٪ ده سال بعد از جراحی و ۲۴٪ بیست سال بعد از جراحی زنده مانده‌اند.

اگر دریچه آئورت گشاد شده باشد، خون به قلب بازمی‌گردد و باعث عملکرد سخت قلب می‌شود. در صورت درمان‌نشدن نشتی دریچه احتمال نارسایی قلب زیاد است. تنها راه درمان این عارضه عمل جراحی است.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره عمل آئورت قلب

  1. مریم گفت:

    سلام
    وقتتون بخیر
    کاش مطالبی که مینوشتید ، جدا از واقعیت ، کمی هم نیمه پر لیوان میدید و به بیمارانی که این مطالب مطالعه میکنن، امیدوارتر میشدن، نه نا امید !!
    وقتی پدر من متوجه بشه که حدود۸۹-۹۰٪ احتمال داره فقط تا دو سال در قید حیات باشه ، نه تنها منصرف میشه، از همین الان هم افسردگی میگیره و شروع به شمارش معکوس میکنه.
    من از شما تقاضا دارم حواستون به بیمارها هم باشه که روحیه و امید براشون از هر چیزی مهمتره . موفق باشید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      درست می فرمایید
      ولی وظیفه ما اموزش دادن است
      مطالب مقالات به این معنا نیست که حتمن همه ی موارد به وقوع می پیوندد
      با ارزوی سلامتی

  2. شهریار گفت:

    میزان مجاز گشادشدن دریچه آئورت چه اندازه هست؟. استاندارد معمول دریچه آئوت دکتر اعلام کردن که ۳ سانت هست؟ تا چند سانت گشاد شدن دریچه آئورت نیاز به جراحی دارد؟ نوع عمل برای سن ۶۰ سال؟ تعویض دریچه یا ترمیم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      پاسخ به همه سوالات تان منوط به شرایط و بررسی عملکرد قلبی و فیزیولوژی بدن بیمار است

  3. معصومه هستم گفت:

    سلام خواستم ببینم من که یک سال پیش دریچه میترال تعویض داشتم الان میتونم ورزش زوربا برم ممنون از لطف شما

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      توصیه می شود ورزش سبک انجام دهید

  4. امیررضا گفت:

    بیمارما پارگی آئورت دارن ودوسال قبل هم عمل باز انجام دادن،الان هم دکترا میگن عمل بیمار بزرگترین ریسکه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله ریسک عمل مجدد بالاست

  5. مامان حانیه گفت:

    من یک سال هست.که سر زایمانم مشکل قلبی دارم..و عمل قلب بازم کردن..تعویض دریچه میترال شدم..و حتی الان هم پیس میکر دارم..الان هم دندان عقلمو میخام بکشم..چکار کنم.ایا مشکلی واسم پیش نمیاد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بعلت استفاده از لیدوکایین و داروهای بی هوشی و بیحسی قبل از هرگونه عمل جراحی ساده یا پیچیده ای باید پزشک از سابقه شما مطلع شود
      ممکن است خطرناک باشد

  6. ناشناس گفت:

    اینکه گفتید ۹۰ درصد بیماران فقط ۲ سال بعد جراحی زنده میمانند کاملا اشتباه است! چرا مطالب غیر موثق میذارید؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      کدام قسمت مقاله ذکر شده؟
      بررسی خواهیم کرد

  7. ارمان گفت:

    اینکه نویسنده مطلب را برای بیمار می نویسد خیلی مهم است وباید روانشناس خوبی بوده واز کلمات مرگ وسکته مغزی حتی در عوارض نیز خوداری نمایید تا بیمار دل سرد از درمان نشود با تشکر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      و ممنونم از نقد و پیشنهاد شما دوست عزیز