عمل قلب باز برای بیماران دیابتی چه خطرات و مراقبت هایی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عمل قلب باز برای بیماران دیابتی در درمان مشکلات قلبی، فشارخون بالا و مسدود شدن شریان قلب کاربرد دارد. برخی عوارض جراحی قلب باز عفونت زخم، مشکلات کلیوی و تاخیر در بهبود زخم هستند که برای افراد دیابتی بیشتر است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
عمل قلب باز برای بیماران دیابتی چه خطرات و مراقبت هایی دارد؟

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

عمل قلب باز برای بیماران دیابتی یکی از چالش‌های جراحان قلب است. افراد دیابتی بیشتر در معرض بیماری قلبی قرار می‌گیرند. اگر شما هم دچار دیابت هستید و باید عمل قلب باز انجام دهید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم چه زمانی انجام این عمل برای بیمار دیابتی ضروری است و چرا عوارض جراحی قلب باز برای بیماران دیابتی بیشتر است؟درصورتی‌که علائم مربوط به بیماری قلبی را تجربه می‌کنید، حتما برای انجام آزمایش‌ و درمان به‌موقع به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دکتر قلب در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

آیا عمل قلب باز برای بیماران دیابتی انجام می شود؟

در افراد دیابتی میزان گلوکز خون بیش از حد طبیعی افزایش پیدا می‌کند. این بیماری مزمن هیچ روش درمان دائمی ندارد. اما با مصرف دارو و تغییر سبک زندگی می‌توان آن را کنترل کرد. معمولا در بیماران دیابتی احتمال بروز بیماری قلبی یا تاثیر منفی روی عروق خونی بیشتر است. در دنیای امروز هم دیابت و هم بیماری قلبی جز مشکلات رایج هستند.

بیماران دیابتی بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی، فشارخون بالا، باریک شدن شریان (آترواسکلروز)، آسیب عصبی و مشکلات کلیوی قرار دارند. در این بیماران مشکل مسدودشدن شریان‌ها بیشتر است. در این شرایط پزشک جراحی بای پس قلبی یا آنژیوپلاستی را توصیه می‌کند. جراحی بای پس قلبی معمولا تحت جراحی قلب باز انجام می‌شود. در عمل قلب باز قفسه سینه برش خورده و جراح از این طریق به قلب دسترسی پیدا می‌کند.

آیا عمل قلب باز برای بیماران دیابتی انجام می شود؟
معمولا در بیماران دیابتی احتمال بروز بیماری قلبی یا تاثیر منفی روی عروق خونی بیشتر است.

چه زمانی لازم است عمل قلب باز برای افراد دیابتی انجام شود؟

در بیماران دیابتی، یکی از عوارض قند خون بالا احتمال بروز بیماری قلبی است. تحقیقات نشان داده است که حدود ۱۵ تا ۳۰٪ افرادی که تحت عمل قلب باز از جمله عمل بای پس عروق کرونر قرار می‌گیرند، به دیابت مبتلا هستند. در بیماران دیابتی معمولا مشکل عروق کرونر شدیدتر و عروق درگیر بیشتر هستند.

اگر پزشک تشخیص دهد که فرد مبتلا به دیابت دچار بیماری عروق کرونر گسترده است یا چند رگ خونی مسدود شده است، احتمالا عمل قلب باز را پیشنهاد می‌دهد. گاهی ممکن است متخصص قلب به‌جای عمل قلب باز روش‌های کم تهاجمی مانند آنژیوپلاستی را انجام دهد. اما تحقیقات در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که عمل قلب باز برای بیماران دیابتی در طولانی‌مدت خطر حمله قلبی و مرگ را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

بیماری قلبی عروقی جز عوارض اصلی دیابت و علت اصلی مرگ زودهنگام افراد مبتلا به این بیماری است. حدود ۶۵٪ از افراد دیابتی بر اثر بیماری قلبی و سکته می‌میرند. بزرگسالان مبتلا به دیابت، ۲ تا ۴ برابر بیشتر از افراد بدون دیابت در معرض ابتلا به بیماری قلبی یا سکته هستند.

برای بررسی ضرورت عمل قلب باز برای بیماران دیابتی به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

در بیماران دیابتی به‌ویژه افراد مبتلا به دیابت نوع دوم احتمال بروز بیماری قلبی بیشتر است. اگر مبتلا به دیابت هستید و علائمی مانند درد قفسه سینه یا نارسایی قلبی دارید، حتما به دکتر قلب و عروق مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشک متخصص قلب و عروق وجود دارد.

ریسک عمل قلب باز برای بیماران دیابتی چقدر است؟

همین الان بهترین جراح را پیدا کن!

عمل قلب باز برای بیماران دیابتی چگونه است؟

مراحل عمل قلب باز برای بیماران دیابتی همانند سایر افراد انجام می‌شود. بیمار پس از بیهوشی کامل تحت عمل قلب باز قرار می‌گیرد. تنها تفاوت این است که پزشک برای کنترل سطح خون در طول جراحی به بیمار انسولین تزریق می‌کند.

در این عمل باید استخوان قفسه سینه برش بخورد تا پزشک به قلب دسترسی داشته باشد. اگر نیاز به توقف ضربان قلب باشد، در طول عمل از دستگاه بای پس قلبی ریوی استفاده می‌شود. این دستگاه به‌جای قلب کار کرده و به اندام‌ها خون‌رسانی می‌کند. گاهی هم جراح درحالی‌که قلب می‌تپد، جراحی را انجام می‌دهد.

مشکل رایج در بیماران دیابتی مسدودشدن شریان‌ها است. به همین دلیل معمولا عمل قلب باز در این بیماران از نوع عمل بای پس قلب است. جراحی بای پس چندین نوع مختلف دارد. طبق تحقیقات بهترین گزینه برای افراد دیابتی که نیاز به جراحی بای پس عروق کرونر دارند، استفاده از دو شریان قفسه سینه به‌جای ورید اصلی پا است.

به این روش جراحی، پیوند دوطرفه شریان توراسیک داخلی (BITA) می‌گویند. بازیابی کامل جریان خون و بهبود نتایج در این روش نسبت به روش‌های دیگر برای بیماران دیابتی بیشتر است. زمانی که پیوند از ورید پا گرفته می‌شود، احتمال باریک شدن یا بسته‌شدن شریان در طولانی‌مدت وجود دارد. اما استفاده از شریان قفسه سینه نتایج جراحی را تا مدت زیادی حفظ می‌کند. در نتیجه شخص به جراحی‌های تکراری کمتر نیاز دارد.

۱. عمل قلب باز برای بیماران دیابتی چند ساعت طول میکشه؟

مدت زمان جراحی قلب باز برای بیماران دیابتی به طور متوسط بین ۳ تا ۶ ساعت طول می‌کشد.

متن انگلیسی:
Patients with type 1 diabetes have a safer surgery with a higher recovery rate.
ترجمه فارسی:
بیماران مبتلا به دیابت نوع یک، عمل جراحی بی‌خطرتر با درصد بهبود بالاتری دارند.

به نقل از سایت verywellhealth

۲. درصد موفقیت عمل قلب باز در بیماران مبتلا به دیابت چقدر است؟

بعد از عمل قلب باز چند سال زنده می مانیم؟ عمل جراحی در افراد دیابتی روش ایمن و موثری تلقی می‌شود و بیماران طول عمر بعد از عمل قلب باز به نسبت بالایی دارند. اما مطالعات نشان داده است که میزان مرگ و میر ناشی از جراحی قلب باز در بیماران دیابتی در مقایسه با بیماران غیر دیابتی کمی بیشتر است. با این حال، پیشرفت در تکنیک‌های جراحی، مدیریت بعد از عمل و مراقبت از دیابت در طول سال‌ها نتایج را بهبود بخشیده است.

بیشترین علت به هوش نیامدن بعد از عمل قلب باز می‌تواند به دلیل عفونت بعد از عمل قلب باز باشد. به همین دلیل مراقبت‌های بعد از عمل باید بسیار جدی گرفته شود.

۳. افراد دیابتی بعد از عمل قلب باز چند روز بستری می شوند؟

مدت زمان بیهوشی بعد از عمل قلب باز بریا افرادی که دیابت دارند معمولا بین ۷ تا ۱۰ روز در نظر گرفته می‌شود.

جراحی قلب باز برای بیماران دیابتی چگونه انجام میشود؟

نکات مهم قبل عمل قلب باز برای بیماران دیابتی

اگر شما مبتلا به دیابت هستید و پزشک جراحی قلب باز را توصیه کرده است، باید برای کاهش عوارض و خطرات جراحی مواردی را از قبل رعایت کنید. از جمله:

  • تمامی داروهای مصرفی خود را به پزشک اطلاع دهید.
  • تا چند هفته قبل از جراحی روی کنترل دیابت تمرکز کنید.
  • اگر از داروی متفورمین استفاده می‌کنید، حتما به پزشک اطلاع دهید. گاهی ممکن است نیاز باشد ۴۸ ساعت قبل و بعد از جراحی این دارو قطع شود. زیرا خطر اسیدوز لاکتیک را افزایش می‌دهد.
  • اگر انسولین استفاده می‌کنید، حتما در مورد میزان مصرف انسولین در شب قبل یا روز جراحی با متخصص قلب صحبت کنید. توجه داشته باشید که در دیابت نوع ۱ و ۲ تنظیم انسولین متفاوت است.
  • ممکن است پزشک پیشنهاد دهد که قبل از جراحی با یک متخصص تغذیه مشاوره داشته باشید. برنامه غذایی مناسب و فعالیت بدنی به تنظیم قند خون قبل از جراحی کمک می‌کند.

اگر قبل از جراحی قلب باز، قند خون خیلی بالا باشد، احتمال دارد جراح، عمل را به تعویق بیندازد.

مراقبت های بعد از عمل قلب باز برای بیماران دیابتی

یکی از مشکلات بیماران دیابتی بعد از جراحی کنترل قند خون است. بعد از جراحی قلب باز برای بیماران دیابتی به دلیل بروز مشکلات زیر احتمال اختلال در سطح قند خون وجود دارد:

  • مشکلات تغذیه‌ای
  • استفراغ
  • استرس بعد از جراحی
  • کاهش فعالیت
  • درد و ناراحتی
  • تاثیر برخی داروها روی قند خون

دوره نقاهت بعد از عمل قلب باز برای بیماران دیابتی طولانی‌تر است. اگر مبتلا به دیابت هستید، احتمالا بعد از جراحی باید مدت‌زمان بیشتری در بیمارستان بمانید. درصورتی‌که بعد از عمل قلب هیچ عارضه‌ای نداشته باشید، ممکن است بعد از یک هفته از بیمارستان مرخص شوید.

حتما قبل از ترخیص از بیمارستان در مورد مصرف داروها، دوز مصرفی، رژیم غذایی و برنامه توان‌بخشی با متخصص قلب و عروق مشورت کنید. رعایت موارد زیر بعد از جراحی قلب باز برای بیماران دیابتی ضروری است:

  • از بلندکردن اجسام سنگین و خم‌شدن خودداری کنید.
  • از رانندگی یا ورزش‌هایی مانند گلف و تنیس که نیاز به حرکت سریع شانه دارند، به مدت ۶ تا ۸ هفته خودداری کنید.
  • برنامه ورزشی و فعالیت‌های بدنی را تحت‌نظر پزشک شروع کنید. باتوجه‌به سطح آمادگی بدن پزشک ورزش را ۵ دقیقه در روز به مدت ۵ روز در هفته توصیه می‌کند. به‌مرور ورزش به ۲۰ دقیقه در روز می‌رسد.
  • حتما برای کنترل قند خون داروهای دیابت را منظم مصرف کنید و سبک زندگی سالمی داشته باشید.

برای جلوگیری از علائم عفونت بعد از عمل قلب باز، از باتجربه‌ترین متخصص نوبت بگیر!

عوارض و خطرات عمل قلب باز برای بیماران دیابتی

عمل باز قلب چه خطراتی دارد؟ جراحی قلب به‌ویژه عمل قلب باز عوارض و خطراتی به همراه دارد. عوارض عمل قلب باز برای بیماران دیابتی ممکن است گاهی بیشتر شود. از مهم‌ترین عوارض عمل قلب باز در بیماران دیابتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عفونت در حین یا بعد از جراحی از مهمترین خطرات عمل قلب باز
  • تاخیر در روند بهبود زخم‌های جراحی
  • عدم تعادل مایعات و الکترولیت‌ها
  • مشکلات کلیوی
  • افزایش احتمال سکته و حمله قلبی
  • ابتلا به سل یا ذات‌الریه و ترشحات بعد از عمل قلب باز
  • مشکلات در انتخاب روش بیهوشی
  • بی قراری بعد از عمل قلب باز و عمل جراحی در افراد دیابتی
  • کتواسیدوز دیابتی (بالارفتن کتون‌ها یا اسیدهای بدن)
  • عفونت خون (سپسیس)
  • سندروم غیرکتوتیک هیپراسمولار هیپرگلیسمی (کمای دیابتی)

با اقدامات پیشگیرانه می‌توان عوارض و خطرات جراحی قلب باز برای بیماران دیابتی را کاهش داد. شما نباید به دلیل نگرانی از این عوارض عمل قلب باز را به تاخیر بیندازید.

مزایای عمل قلب باز برای بیماران دیابتیمعایب جراحی قلب باز برای افراد دیابتی
بهبود عملکرد قلبخطر ایجاد عفونت پس از جراحی قلب
افزایش امید به زندگیتأخیر در بهبود زخم
بازگرداندن سطح انرژی، کاهش وابستگی به داروهاتشکیل لخته خون، سکته مغزی یا حمله قلبی
مقایسه عوارض و فواید جراحی قلب باز افراد دیابتی

۱. علائم عفونت بعد از عمل قلب باز در بیماران مبتلا به دیابت

عفونت و عوارض بعد از عمل قلب باز در بیماران دیابتی می‌تواند با علائم زیر همراه باشد:

  • تب بی دلیل یا مداوم که با دارو برطرف نمی‌شود
  • محل برش ممکن است قرمز، متورم، در لمس گرم و با چرک همراه باشد
  • درد مداوم در نزدیکی محل جراحی (برخی افراد مصرف آناناس بعد از عمل قلب باز را برای بهبود آن مناسب دانستند)
  • افزایش ضربان قلب
  • ذات الریه یا عفونت‌های جریان خون
  • احساس خستگی یا ضعف غیرمعمول، حتی پس از استراحت کافی
  • تنگی نفس، تشدید سرفه، یا شروع درد قفسه سینه
  • تکرر ادرار، درد هنگام ادرار کردن، یا ادرار خون آلود
  • تهوع، استفراغ، اسهال یا درد شکمی
اینفوگرافی جراحی قلب باز برای بیماران دیابتی
با اقدامات پیشگیرانه می‌توان عوارض و خطرات جراحی قلب باز برای بیماران دیابتی را کاهش داد.

۲. آیا احتمال مرگ بر اثر عمل قلب باز در بیماران دیابتی وجود دارد؟

یکی از نگرانی‌های بیماران قبل از جراحی این است که «آیا عمل قلب باز باعث مرگ میشود؟» جراحی قلب باز در افراد دیابتی باعث افزایش مرگ‌ومیر نمی‌شود و احتمال مرگ در عمل قلب باز به نسبت پایین است. اما بروز برخی بیماری‌ها و عوارض در بیماران دیابتی بیشتر است. به‌عنوان‌مثال عوارض کلیوی بعد از عمل قلب باز در افراد دیابتی حدود ۵ برابر بیشتر از افراد غیردیابتی است.

۳. در صورت بروز چه عوارضی بعد از عمل قلب باز به دکتر مراجعه کنیم؟

بیماران دیابتی بعد از عمل قلب باز باید بیشتر از سایر بیماران به نشانه‌های عوارض جراحی توجه داشته باشند. در صورت بروز علائم زیر به‌ویژه ۱۴ روز بعد از عمل حتما به پزشک مراجعه کنید.

  • ضربان قلب سریع
  • قرمزی پوست، خونریزی یا ترشحات چرکی در ناحیه زخم
  • تب بیشتر از ۳۸ درجه سانتی‌گراد

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

عمل قلب باز برای بیماران دیابتی در موارد زیادی انجام می‌شود. افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی، فشارخون بالا و باریک شدن شریان‌ها قرار دارند. به‌خصوص در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ احتمال بروز بیماری‌های قلبی بیشتر است. جراحی قلب باز برای بیماران دیابتی ممکن است عوارض بیشتری داشته باشد. زخم قفسه سینه در افراد دیابتی دیرتر بهبود پیدا می‌کند. احتمال بروز عفونت زخم، عفونت خون یا مشکلات کلیوی در این بیماران بیشتر است.

معمولا بیماری قلبی در این افراد به دلیل مسدودشدن شریان‌ها ایجاد می‌شود؛ بنابراین عمل بای پس قلبی در افراد دیابتی آمار بالاتری دارد. معمولا در عمل بای پس قلب برای ایجاد مسیر جدید از دو شریان قفسه سینه به‌جای شریان پا استفاده می‌کنند. اگر بعد از عمل دچار عوارض نشوید، دوره نقاهت حدود ۸ هفته می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد عمل قلب باز در بیماران دیابتی و عوارض و خطرات این جراحی بهتر است با فوق تخصص قلب یا در صورت نیاز با دکتر جراح قلب مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصصان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین حضوری امکان مشاوره با دکتر قلب و عروق آنلاین و دکتر جراحی قلب وعروق آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

معمولا افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی قرار دارند. درد قفسه سینه و نارسایی قلبی در این بیماران بیشتر دیده می‌شود.

آیا عمل قلب باز خطرناک است؟ عمل قلب باز برای چه کسانی خطرناک است؟ در بیماران دیابتی دوره نقاهت بعد از عمل قلب باز کمی طولانی‌تر می‌شود. احتمال بروز برخی خطرات و عوارض مانند عفونت زخم، عفونت خون، تاخیر در بهبود زخم، مشکلات کلیوی، سکته، کتواسیدوز دیابتی و کمای دیابتی بیشتر است.

اگر عوارضی بعد از عمل جراحی ایجاد نشود، به طور معمول شما باید یک هفته در بیمارستان بمانید. حدود ۸ هفته بعد از عمل می‌توانید فعالیت‌های عادی زندگی مانند رانندگی را شروع کنید.

اگر مشکل قلبی شما شدید باشد، احتمالا تنها راه درمان جراحی قلب است. اما شما می‌توانید با مصرف منظم داروها و سبک زندگی فعال و سالم از تشدید دیابت و ابتلا به بیماری قلبی جلوگیری کنید. به طور منظم قند خون را چک کنید. غذاهای سالم بخورید و داروها را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره عمل قلب باز برای بیماران دیابتی

  1. شاپرک گفت:

    سلام وقت بخیر ،چه رژیم غذایی برای بیمار دیابتی که جراحی قلب باز داشته پیشنهاد میشه .

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با توجه به شرایط خاص شما باید زیر نظر متخصص تغذیه باشید
      ولی بطور کلی
      مصرف قند و نمک را به حداقل برسانید
      مصرف گیاه و سبزیجات مخصوصا کاهو را زیاد کنید
      از ورزش های سبک استفاده کنید

  2. یاسر گفت:

    بااینکه دکترمیدونسته بیمارقند۴۰۰وگاهی به ۸۰۰می رسیده عمل جراحی قلب بازوانجام میده وبیماربعدازیک هفته فوت مبکنه ودکتربابت این جراحی مبلغ ۲۰۰م پول می گیره اسم دکتر نمی نویسم ولی اکرلازم باشه این کار انجام میدم