نقص مادرزادی قلب چیست و چگونه درمان می شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

قلب در ۶ هفته ابتدایی بارداری شکل می‌گیرد و اگر در این زمان درست تکامل پیدا نکند، نوزاد دچار نقص مادرزادی قلب می‌شود. نقص مادرزادی قلبی علائمی مانند تنگی نفس، تورم در پاها و غیره و تنفس سریع و کبود شدن رنگ دارد. برخی از مشکلات قلبی بسیار خطرناک هستند و نیاز به عمل قلب باز دارند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 14 دقیقه
نقص مادرزادی قلب چیست و چگونه درمان می شود؟

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

ادامه این پادکست را می‌توانید در این بخش گوش دهید:

نقص مادرزادی قلب به دسته‌ای از بیماری‌های گفته می‌شود که در دوران جنینی ایجاد می‌شوند. این نقص‌ها به دلیل عدم رشد و تکامل صحیح قلب در دوران جنینی هستند و باعث ایجاد مشکلات مختلفی بعد از تولد نوزاد می‌شوند. داشتن اطلاعات لازم در مورد نقص مادرزادی قلب و مشاوره با یک متخصص قلب و عروق آگاهی شما را نسبت به این بیماری افزایش خواهد داد. شما می‌توانید از طریق دکترتو با دکتر متخصص قلب و عروق و فوق تخصص قلب کودکان ارتباط تلفنی، آنلاین و متنی برقرار کنید و اطلاعات لازم را از آنها دریافت نمایید. همچنین در صورت نیاز می‌توانید از بخش نوبت مطب، وقت ملاقات حضوری دریافت نمایید.

نقص مادرزادی قلب چیست؟

هنگامی که قلب یا رگ‌های خونی نزدیک قلب به طور طبیعی قبل از تولد رشد نمی‌کنند، یکی از انواع بیماری قلبی به نام نقص مادرزادی قلب به انگلیسی Congenital heart defect یا chd رخ می‌دهد. بیشتر نقایص قلبی یا باعث جریان خون غیرطبیعی در قلب می‌شوند یا جریان خون را در قلب یا عروق مسدود می‌کنند و می‌توانند عملکرد قلب را مختل کنند.

برخی از این نقص‌های مادرزادی قلبی در کودکان ساده هستند و نیازی به درمان خاصی ندارند. در حالی که برخی از آنها پیچیده‌تر هستند و نیاز به درمان فوری دارند. گاهی ممکن است کودک در یک دوره چند ساله نیاز به چندین عمل قلب برای اصلاح نقص قلبی مادرزادی داشته باشند.

نقایص مادرزادی قلب در نزدیک به ۱ درصد از نوزادان رخ می‌دهد و اکثر جوانان مبتلا به نقایص مادرزادی قلب تا بزرگسالی زندگی می‌کنند. در بیشتر موارد، علت بروز بیماری قلبی مادرزادی ناشناخته است. گاهی اوقات یک عفونت ویروسی در مادر باعث این بیماری می‌شود. برخی از نقایص مادرزادی قلب نتیجه مصرف الکل یا مواد مخدر در دوران بارداری هستند. همچنین این بیماری می‌تواند ژنتیکی (ارثی) باشد.

متن انگلیسی:
Congenital heart defects (CHD) are conditions that are present at birth and can affect the structure and function of a baby’s heart.
ترجمه فارسی:
نقص مادرزادی قلب (CHD) شرایطی است که در بدو تولد وجود دارد و می‌تواند بر ساختار قلب نوزاد و نحوه عملکرد آن تأثیر بگذارد.

به نقل از سایت cdc

علائم بیماری مادرزادی قلبی در نوزادان چیست؟

نقایص مادرزادی جدی قلب معمولاً بلافاصله پس از تولد یا در چند ماه اول زندگی مشاهده می‌شوند. علائم ناراحتی قلبی در نوزادان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سیانوز: تغییر رنگ لب‌ها، زبان یا ناخن دست به خاکستری یا آبی کم رنگ
  • تنفس سریع و سطحی
  • اِدِم و تورم در اندام‌های انتهایی مانند پاها یا در قسمت شکم و اطراف چشم
  • این کودکان ممکن است در هنگام شیر خوردن دچار تنگی نفس شوند. همین موضوع می تواند باعث کاهش وزن یا وزن‌گیری ضعیف آنها شود.

برخی از بیماری‌های قلبی مادرزادی (CHD) که جدیت کمتری دارند و علائم زیادی ایجاد نمی‌کنند ممکن است تا اواخر دوران کودکی تشخیص داده نشوند. علائم و نشانه‌های نقص مادرزادی قلب در کودکان بزرگ‌تر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • این کودکان هنگام ورزش یا فعالیت به‌راحتی دچار تنگی نفس می‌شوند.
  • ورزش یا فعالیت آنها را خیلی سریع خسته می‌کند.
  • ممکن است در حین ورزش یا فعالیت غش کنند.
  • تورم در دست یا مچ پا در این کودکان دیده می‌شود.

آیا شما هم علائم نقص مادرزادی قلب را دارید؟

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیرید!

علائم تشکیل نشدن قلب جنین، اگر قلب جنین تشکیل نشود چه علائمی دارد؟

تشکیل نشدن قلب جنین چه علائمی دارد؟ در بیشتر موارد علائم جنین بدون قلب تنها از طریق سونوگرافی یا سایر آزمایش‌های غربالگری قبل از تولد شناسایی می‌شود زیرا ممکن است علائم خاصی را در مادر ایجاد نکند. برخی از نشانه‌های قابل مشاهده شامل پوست آبی یا رنگ پریده، تنفس سریع، تغذیه نامناسب، افزایش وزن کم و ضربان قلب سریع یا نامنظم هستند.

علائم نقص مادرزادی دریچه قلب

بیماری های قلبی مادرزادی می‌توانند علائم شدیدی به خصوص در نوزادان و کودکان داشته باشد. مهم‌ترین علائم بیماری قلبی در نوزادان با دریچه قلب ناسالم عبارت است از:

  • ضربان قلب سریع
  • تورم پاها، شکم یا اطراف چشم
  • رنگ آبی در پوست یا لب (سیانوز)
  • خستگی و تنفس سریع هنگام شیر خوردن نوزاد
اینفوگرافی نقص مادرزادی قلب
بیماری‌های قلبی مادرزادی می‌توانند علائم شدیدی به خصوص در نوزادان و کودکان داشته باشد.

علل نقص مادرزادی قلب چیست؟

۶ هفته اول بارداری، زمانی است که قلب کودک شروع به شکل‌گیری می‌کند و ما شاهد اولین تپش‌های قلب جنین هستیم. رگ‌های خونی اصلی قلب هم در همین زمان این زمان حساس شروع به رشد می‌کنند.

نقایص مادرزادی قلب در این مرحله از رشد جنین شروع تشکیل می‌شوند. پزشکان دقیقاً نمی‌دانند چه چیزی باعث ایجاد بسیاری از این نقص‌ها می‌شود. برخی از عواملی که ممکن است در ایجاد نواقص مادرزادی قلبی نقش داشته باشند عبارتند از:

  • ژنتیک
  • داشتن برخی بیماری‌ها و اختلالات پزشکی
  • مصرف برخی داروها
  • عوامل محیطی یا سبک زندگی، مثل سیگار کشیدن.

۱. علت تشکیل نشدن قلب جنین، چرا قلب جنین تشکیل نمیشه؟

چرا قلب بچه تشکیل نمیشه؟ معمولا دلیل تشکیل نشدن قلب جنین یا علت دیر تشکیل شدن قلب جنین مشخص نیست اما خطر زیادی دارد. در بیشتر موارد مشاهده شده اگر مادر، پدر یا خواهر و برادر نوزاد دارای نقص مادرزادی قلبی باشند، سابقه خانوادگی بیماری بر قلب تأثیر می‌گذارد.

۲. احتمال بروز نقص‌ های مادرزادی قلب در دختران بیشتر است یا در پسران؟

بر اساس گزارش پزشکان شیوع بیماری قلبی نوزاد تازه متولد شده یا مشکلات قلبی نوزادان در زنان و دختران بیشتر است.

احتمال بروز نقص‌ های مادرزادی قلب در دختران بیشتر است یا در پسران؟
پزشکان دقیقاً نمی‌دانند چه چیزی باعث ایجاد بسیاری از این نقص‌ها می‌شود.

۳. عوامل خطر نارسایی قلبی مادرزادی چیست؟

بیشتر بیماری‌های قلبی مادرزادی ناشی از تغییراتی است که در اوایل رشد قلب کودک قبل از تولد رخ می‌دهد. علت دقیق اکثر نقایص مادرزادی قلب ناشناخته است، اما برخی از عوامل خطر شناسایی شده‌اند. عوامل خطر برای نقص مادرزادی قلب عبارتند از:

  • سرخجه (سرخک آلمانی): ابتلا به سرخجه در دوران بارداری می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در رشد قلب کودک شود. آزمایش خونی که قبل از بارداری انجام می‌شود می‌تواند مشخص کند که آیا شما در برابر سرخجه مصون هستید یا خیر. کسانی که مصون نیستند می‌توانند واکسن دریافت کنند.
  • دیابت: کنترل دقیق قند خون قبل و در طول بارداری می‌تواند خطر ابتلا به نقص مادرزادی قلب را در نوزاد کاهش دهد. دیابتی که در دوران بارداری ایجاد می‌شود (دیابت بارداری) به‌طورکلی خطر نقص قلبی نوزاد را افزایش نمی‌دهد.
  • داروها: برخی از داروهای مصرف‌شده در دوران بارداری ممکن است باعث آنومالی قلبی مادرزادی شود. برخی از این داروها عبارت‌اند از:
    • تالیدومید
    • مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین
    • استاتین‌ها
    • داروی آکنه
    • ایزوترتینوئین یا همان راکوتان
    • برخی از داروهای صرع
    • برخی داروهای ضد اضطراب.
  • مصرف الکل در دوران بارداری: مصرف الکل در دوران بارداری خطر بیماری قلبی ارثی را افزایش می‌دهد.
  • سیگار کشیدن: اگر سیگار می‌کشید، آن را ترک کنید. سیگار کشیدن در دوران بارداری خطر بیماری مادرزادی قلبی را در نوزاد افزایش می‌دهد.
  • سابقه خانوادگی و ژنتیک: نقایص مادرزادی قلب گاهی اوقات در خانواده ایجاد می‌شوند و ممکن است با یک سندروم ژنتیکی همراه باشند. بسیاری از کودکان با کروموزوم ۲۱ اضافی (سندرم داون) دارای نقص مادرزادی قلبی هستند. حذف بخشی از کروموزوم ۲۲ نیز باعث نقص قلبی می‌شود.

روش تشخیص بیماری مادرزادی قلبی (CHD) چگونه است؟

اگر کودک دارای تاخیر در رشد یا تغییر در رنگ لب‌ها، زبان یا ناخن‌ها باشد، پزشک ممکن است به تشخیص نقص مادرزادی قلب مشکوک شود. دکتر قلب ممکن است هنگام گوش دادن به قلب کودک با گوشی پزشکی صدای قلب (سوفل) را بشنود.

اکثر سوفل‌های قلبی بی دلیل هستند، به این معنی که هیچ نقص قلبی وجود ندارد و سوفل برای سلامت کودک شما خطرناک نیست. با این حال، برخی از سوفل‌ها ممکن است به دلیل تغییرات جریان خون به قلب ایجاد شوند. به‌طور‌کلی آزمایش‌های تشخیص نقص مادرزادی قلب عبارتند از:

  • پالس اکسیمتری: این وسیله سنسوری است که روی نوک انگشت قرار می‌گیرد و میزان اکسیژن خون را ثبت می‌کند. اکسیژن بسیار کم ممکن است نشانه‌ای از مشکل قلبی یا ریوی باشد.
  • الکتروکاردیوگرام (ECG): نوار قلب آزمایشی غیرتهاجمی است که فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می‌کند. الکتروکاردیوگرام می‌تواند به تشخیص ریتم نامنظم قلب (آریتمی) کمک کند .
  • اکوکاردیوگرافی: اکو قلب نشان می‌دهد که چگونه خون در قلب و دریچه‌های قلب حرکت می‌کند. اکوکاردیوگرام می‌تواند برای جنین هم انجام شود.
  • اشعه ایکس قفسه سینه: عکس اشعه ایکس قفسه سینه وضعیت قلب و ریه‌ها را نشان می‌دهد. این آزمایش می‌تواند نشان دهد که آیا قلب بزرگ شده است یا اینکه ریه‌ها حاوی خون اضافی یا مایعات دیگری هستند. این علائم می‌توانند نشانه‌های نارسایی قلبی باشند.
  • کاتتریزاسیون قلبی: در این آزمایش، یک لوله نازک و انعطاف‌پذیر (کاتتر) در یک رگ خونی، معمولاً در ناحیه کشاله ران، وارد شده و به سمت قلب هدایت می‌شود. کاتتریزاسیون می‌تواند اطلاعات دقیقی در مورد جریان خون و نحوه عملکرد قلب ارائه دهد. برخی از درمان‌های قلبی را می‌توان در طول کاتتریزاسیون قلبی انجام داد.
  • ام آر آی: ام آر آی قلب چیست؟ این آزمایش ممکن است برای تشخیص و ارزیابی نقایص مادرزادی قلب در نوجوانان و بزرگسالان انجام شود. MRI قلب تصاویر سه بعدی از قلب ایجاد می‌کند که امکان اندازه‌گیری دقیق حفره‌های قلب را فراهم می‌کند.

بهترین روش درمان نارسایی قلبی مادرزادی چیست؟

بهترین راه درمان نقص مادرزادی قلب چیست؟

درمان نقایص مادرزادی قلب در کودکان به نوع خاص بیماری قلبی و شدت آن بستگی دارد. گاهی اوقات، یک نقص مادرزادی قلب ممکن است هیچ اثر طولانی مدتی بر سلامت کودک نداشته باشد و نیازی به درمان نداشته باشد. سایر نقایص مادرزادی قلب، مانند یک سوراخ کوچک در قلب، ممکن است با افزایش سن کودک بسته شود.

نقایص جدی مادرزادی قلب بلافاصله پس از تشخیص نیاز به درمان دارند. به طور کلی درمان بیماری های قلبی شامل داروها، عمل‌های قلبی یا جراحی یا پیوند قلب است.

متن انگلیسی:
Some congenital heart defects can be repaired using thin, flexible tubes (catheters) without the need for open-heart surgery.
ترجمه فارسی:
برخی از نقایص مادرزادی قلب را می‌توان با استفاده از لوله‌های نازک و انعطاف‌پذیر (کاتتر)، بدون نیاز به جراحی قلب باز، ترمیم کرد.

به نقل از سایت mayoclinic

۱. دارو درمانی برای درمان نقص های مادرزادی قلب

ممکن است برای درمان علائم یا عوارض نقص مادرزادی قلب، دارو تجویز شود. آنها ممکن است به تنهایی یا با یک روش درمان دیگر استفاده شوند. داروهای مفید برای درمان نقایص مادرزادی شامل موارد زیر است:

  • داروهای فشار خون: به عنوان مثال می‌توان به مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین، مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین و مسدودکننده‌های بتا اشاره کرد.
  • قرص‌های ادرار آور: این نوع دارو با کاهش میزان مایعات بدن فشار وارد بر قلب را کاهش می‌دهد.
  • داروهای ریتم قلب: این داروها که ضد آریتمی نامیده می‌شوند، به کنترل ضربان قلب نامنظم (آریتمی) کمک می‌کنند.

۲. جراحی بیماری های مادرزادی قلب برای نقص مادرزادی قلب کودکان و بزرگسالان

اگر فرزند شما یک نقص مادرزادی قلبی شدید دارد، ممکن است پزشک انجام عمل قلب باز نوزادان و بزرگسالان را توصیه کند:

  • کاتتریزاسیون قلبی: برخی از نقایص مادرزادی قلب را می‌توان با استفاده از لوله‌های نازک و انعطاف‌پذیر (کاتتر) بدون نیاز به جراحی قلب باز ترمیم کرد. به عنوان مثال، کاتتریزاسیون قلبی ممکن است برای رفع سوراخ‌های قلب یا نواحی باریک استفاده شود. در طول کاتتریزاسیون قلبی، متخصص قلب و عروق یک یا چند کاتتر را در یک رگ خونی، و قلب وارد می‌کند. ابزارهای کوچکی از طریق کاتتر به قلب منتقل می‌شوند تا نقص را ترمیم کنند. برخی از روش‌های کاتتر باید به صورت مرحله‌ای در طی چند سال انجام شوند.
  • جراحی قلب: ممکن است کودک برای ترمیم نقص مادرزادی قلب نیاز به جراحی قلب باز یا جراحی قلب کم تهاجمی داشته باشد. نوع جراحی قلب به نوع نقص بستگی دارد.
  • پیوند قلب: اگر بیماری قلبی ارثی قابل ترمیم نباشد، ممکن است نیاز به پیوند قلب باشد.
  • مداخله قلبی جنین: به ندرت، اگر یک نقص جدی قبل از تولد تشخیص داده شود، می‌توان در دوران بارداری روشی را برای اصلاح مشکل یا کمک به کاهش عوارض نقص قلب کودک انجام داد. مداخله قلبی جنین به‌ندرت انجام می‌شود و فقط در شرایط بسیار خاص امکان‌پذیر است.

برخی از کودکان مبتلا به ناهنجاری‌های مادرزادی قلبی در طول زندگی خود نیاز به اعمال و جراحی‌های زیادی دارند. پس از جراحی نقص مادرزادی قلب، کودک نیاز به معاینات منظم توسط فوق تخصص قلب دارد.

جراحی بیماری های مادرزادی قلب برای نقص مادرزادی قلب کودکان و بزرگسالان چگونه است؟
برخی از نقایص مادرزادی قلب را می‌توان با استفاده از لوله‌های نازک و انعطاف‌پذیر (کاتتر) بدون نیاز به جراحی قلب باز ترمیم کرد.

درمان خانگی نقص مادرزادی قلب

اگر فرزند شما دارای نقص مادرزادی قلبی است، ممکن است برای حفظ سلامت قلب و جلوگیری از عوارض، تغییرات سبک زندگی توصیه شود. رعایت موارد زیر به بهبود علائم و مدیریت صحیح این بیماری در شما یا فرزند و اطرافیانتان کمک می‌کند.

۱. محدودیت های ورزش و فعالیت برای chd در نوزادان و بزرگسالان

برخی از کودکان مبتلا به نقص مادرزادی قلب ممکن است نیاز به محدود کردن ورزش یا فعالیت‌های ورزشی داشته باشند. با این حال، بسیاری دیگر با نقص مادرزادی قلب می‌توانند در چنین فعالیت‌هایی شرکت کنند. پزشک کودک شما می‌تواند به شما بگوید که کدام ورزش‌ها و انواع ورزش برای کودک شما بی‌خطر هستند یا خیر.

۲. آنتی بیوتیک برای بیماری های مادرزادی قلب

گاهی اوقات، نقص مادرزادی قلب می‌تواند خطر عفونت در دیواره داخلی قلب یا دریچه‌های قلب (اندوکاردیت عفونی) را افزایش دهد. آنتی بیوتیک‌ها ممکن است قبل از اقدامات دندانپزشکی برای جلوگیری و درمان عفونت قلبی توصیه شود، به ویژه برای افرادی که دارای دریچه مکانیکی قلب هستند.

۳. دریافت حمایت از دیگران برای بهبود مشکلات مادرزادی قلب

ممکن است متوجه شوید که صحبت کردن با افراد دیگری که چنین شرایطی را تجربه کرده‌اند باعث آرامش و دلگرمی شما می‌شود. از دکتر قلب فرزندتان بپرسید که آیا گروه‌های حمایتی در منطقه شما وجود دارد یا خیر.

زندگی با یک نقص مادرزادی قلب می‌تواند باعث شود برخی از کودکان احساس استرس یا اضطراب کنند. صحبت با یک درمانگر یا مشاور ممکن است به شما و فرزندتان کمک کند تا راه‌های جدیدی برای مدیریت استرس و اضطراب بیاموزید.

درمان خانگی نقص مادرزادی قلب چیست؟
اگر فرزند شما دارای نقص مادرزادی قلبی است، ممکن است برای حفظ سلامت قلب و جلوگیری از عوارض، تغییرات سبک زندگی توصیه شود.

شایع ترین بیماری های مادرزادی قلبی در نوزادان و بزرگسالان (انواع بیماری های مادرزادی قلب)

انواع مختلفی از بیماری قلبی وجود دارد که بسیاری از آنها ارثی وجود دارد. بیشتر آنها بر روی دیواره‌ها، دریچه‌ها یا رگ‌های خونی قلب شما تأثیر می‌گذارند. همانطور که گفتیم برخی از آنها جدی هستند و ممکن است به چندین عمل جراحی و درمان نیاز داشته باشند. در ادامه تمامی انواع این بیماری را بررسی خواهیم کرد.

انواع اصلی نقص ژنتیکی قلبعلائم و ویژگی‌های آنها
تغییر اتصالات موجود در قلب یا عروق خونیاتصالات تغییر‌یافته باعث می‌شود خون در جایی که معمولاً جریان ندارد جریان پیدا کنند. سوراخ‌های دیواره بین حفره‌های قلب یکی از نمونه‌های این نوع نقص مادرزادی قلب است.
یک اتصال تغییر‌یافته می‌تواند باعث مخلوط‌شدن خون بدون اکسیژن با خون غنی از اکسیژن شود. این اتفاق، مقدار اکسیژن خون را کاهش می‌دهد. تغییر در جریان خون، قلب و ریه‌ها را مجبور می‌کند تا سخت‌تر کار کنند.
مشکلات مادرزادی دریچه قلبهمانطور که گفتیم بین حفره‌های قلب و رگ‌های خونی دریچه‌هایی قرار دارد که خون را در مسیر درست هدایت می‌کند. مشکلات دریچه قلب شامل دریچه‌هایی است که باریک هستند و به طور کامل باز نمی‌شوند (تنگی) یا دریچه‌هایی که به طور کامل بسته نمی‌شوند.
ترکیبی از نقایص مادرزادی قلببرخی از نوزادان با چندین نقص مادرزادی قلبی متولد می‌شوند که بر ساختار و عملکرد قلب تاثیر می‌گذارد. مشکلات قلبی بسیار پیچیده ممکن است باعث تغییرات قابل‌توجهی در جریان خون یا حفره‌های توسعه‌نیافته‌ی قلب شوند. تترالوژی فالوت نمونه‌ای از این دسته نقص مادرزادی قلب است.
انواع بیماری های مادرزادی قلب

۱. سوراخ در قلب (نقص سپتال) از مشکلات مادرزادی قلب

این بدان معناست که شما با سوراخی در دیوار یا سپتوم قلب متولد شده‌اید. سپتوم دیواره‌ای است که سمت چپ و راست قلب شما را از هم جدا می‌کند. این سوراخ اجازه می‌دهد تا خون در طرف قلب با یکدیگر مخلوط شوند.

۲. بیماری قلبی مادرزادی نقص سپتوم دهلیزی (ASD)

ASD سوراخی در دیواره بین حفره‌های فوقانی یا دهلیز راست و چپ قلب شما است. یک سوراخ در این نقطه اجازه می‌دهد تا خون دهلیز چپ با خون دهلیز راست مخلوط شود. برخی از نقایص سپتوم دهلیزی خودبه‌خود بسته می‌شوند. با این حال، برخی دیگر نیاز به ترمیم یا عمل جراحی بزرگ خواهند داشت.

۳. نقص دیواره بین بطنی (VSD) از مشکلات مادرزادی قلب

avsd چیست؟ VSD سوراخی در بخشی از سپتوم شماست که حفره‌های پایینی قلب یا بطن‌ها را از هم جدا می‌کند. اگر VSD دارید، خون به جای پمپاژ به بدن به ریه‌های شما باز می‌گردد. نقص دیواره بین بطنی کوچک ممکن است خود‌به‌خود بسته شود. اما اگر اندازه آن بزرگتر باشد، ممکن است برای ترمیم آن نیاز به جراحی داشته باشید.

۴. نقص کامل کانال دهلیزی بطنی (CAVC)

این بیماری جدی‌ترین نقص سپتوم است. CAVC وضعیتی است که در آن هر چهار حفره قلب تحت تاثیر قرار می‌گیرند. نقص کامل کانال دهلیزی بطنی از رفتن خون غنی از اکسیژن به مکان‌های مناسب در بدن شما جلوگیری می‌کند. دکتر قلب می‌تواند این بیماری را با پچ ترمیم کند. اما برخی افراد برای درمان آن به بیش از یک عمل جراحی نیاز دارند.

نقص کامل کانال دهلیزی بطنی (CAVC) چیست؟
این بیماری جدی‌ترین نقص سپتوم است.

۵. نقص دریچه قلب، علت گرفتگی رگ قلب نوزاد

دریچه قلب جریان خون را از طریق بطن‌ها و شریان‌های قلب شما کنترل می‌کند. برخی از نقایص جزئی قلب می‌توانند دریچه‌های قلب را درگیر کند. برخی از این آنومالی‌های قلبی مادرزادی (بیماری نقص مادرزادی) عبارتند از:

  • تنگی مجرا: زمانی که دریچه‌های شما باریک یا سفت می‌شوند و باز نمی‌شوند یا اجازه نمی‌دهند خون به راحتی عبور کند.
  • نارسایی دریچه تریکوسپید جنین: در این نقص، دریچه‌های قلب شما محکم بسته نمی‌شوند، که باعث می‌شود خون از دریچه‌ها به عقب نشت کند.
  • آترزیا: این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که دریچه شما درست شکل نگرفته باشد یا منفذی برای عبور خون شما نداشته باشد. آترزیا باعث مشکلات قلبی پیچیده‌تر می‌شود.
  • ناهنجاری ابشتین: این بیماری یک نقص در دریچه تریکوسپید است که ممکن است از بسته شدن محکم آن جلوگیری کند. نوزادانی که مبتلا به ابشتاین هستند اغلب دارای نقص تیغه بین دهلیزی (ASD) هم هستند.
  • تنگی دریچه ریوی: این نقص مادرزادی قلب شایع‌ترین نقص دریچه در نوزادان است. نوزادان مبتلا به موارد شدید اغلب دارای بطن راست هستند. این بیماری معمولا با تکنیک کاتتر درمان می‌شود (در ادامه این روش را بررسی خواهیم کرد).

در مواردی هم ممکن است دریچه قلب گشاد شود. آیا گشادی دریچه آئورت قلب خطرناک است؟ بله زیرا زمینه ابتلا به سایر بیماری‌های قلبی مانند آریتمی و آنژین صدری را فراهم می‌کند.

۶. تترالوژی فالوت، بیماری قلبی مادرزادی

یکی از مشکلات مادرزادی قلبی تترالوژی فالوت است که ترکیبی از ۴ نقص است، از جمله:

  • نقص دیواره بین بطنی بزرگ (VSD)
  • دیواره ضخیم در اطراف بطن راست
  • قرارگیری آئورت بالای سوراخ دیواره بطن
  • دریچه ریوی سفت که مانع از جریان آسان خون از قلب به ریه‌ها می‌شود.

نوزادی که با تترالوژی فالوت متولد می‌شود، ممکن است بلافاصله پس از تولد برای رفع مشکلات نیاز به جراحی قلب باز داشته باشد.

۷. مجرای شریانی باز شده (PDA) از علائم مشکلات قلبی در نوزادان

به زبان ساده، این بیماری به معنای سوراخی در آئورت است که بسته نمی‌شود. در دوران بارداری، این سوراخ به خون کودک شما اجازه می‌دهد تا ریه‌های او را دور بزند و از بند ناف شما اکسیژن دریافت کند. پس از تولد، آنها شروع به دریافت اکسیژن از ریه‌های خود می‌کنند و سوراخ باید بسته شود. اگر سوراخ پس از تولد بسته نشود، به عنوان نقص مجرای شریانی شناخته می‌شود.

مجرای شریانی باز شده (PDA) از علائم مشکلات قلبی در نوزادان چیست؟
در دوران بارداری، این سوراخ به خون کودک شما اجازه می‌دهد تا ریه‌های او را دور بزند و از بند ناف شما اکسیژن دریافت کند.

۸. تنه شریانی نوعی نارسایی قلبی مادرزادی

این نقص مادرزادی قلب زمانی ایجاد می‌شود که کودک شما به جای دو شریان اصلی که خون را به بقیه بدنش می‌رسانند، با یک شریان اصلی متولد می‌شود. نوزاد دارای علائم نارسایی قلبی برای ترمیم نقص به جراحی نیاز خواهند داشت و ممکن است در مراحل بعدی زندگی نیاز به اقدامات بیشتری داشته باشند.

۹. جابجایی شریان های بزرگ

این بدان معنی است که حفره‌های راست و چپ قلب کودک شما معکوس است. در ابتدا خون این نوزادان هنوز به طور طبیعی جریان دارد، اما با گذشت زمان بطن راست آنها به خوبی کار نمی‌کند، زیرا باید با شدت بیشتری پمپاژ کند.

۱۰. نقص بطن منفرد از بیماری های مادرزادی قلب

نوزادان گاهی اوقات با یک محفظه کوچک پایینی قلب یا با کمبود یک دریچه به دنیا می‌آیند. انواع مختلف نقایص تک بطنی عبارتند از:

  • سندرم قلب چپ هیپوپلاستیک: کودک دارای آئورت توسعه نیافته و یا بطن توسعه نیافته است.
  • آترزی ریوی (سپتوم بطنی دست نخورده): کودک فاقد دریچه ریوی است که جریان خون را از قلب به ریه‌ها کنترل می‌کند.
  • آترزی سه لتی: کودک دریچه سه لتی ندارد، این دریچه بین بطن و دهلیز راست است.

بدترین نوع بیماری قلبی مادرزادی چیست؟

تترالوژی فالوت جدی‌ترین نوع بیماری نقص قلبی است که در آن ترکیبی از انواع نقایص قلبی رخ می‌دهد.

عوارض نقص مادرزادی قلب چیست؟

عوارض بالقوه بیماری قلبی مادرزادی (CHD) عبارتند از:

  • نارسایی احتقانی قلب: این عارضه جدی ممکن است در نوزادانی که نقص قلبی قابل‌توجهی دارند ایجاد شود. علائم نارسایی شامل تنفس سریع، اغلب همراه با نفس‌های سخت است.
  • عفونت‌های قلبی: نقص مادرزادی قلب می‌تواند خطر عفونت قلب (اندوکاردیت) را افزایش دهد که ممکن است منجر به مشکلات جدید دریچه قلب شود.
  • ریتم نامنظم قلب (آریتمی): نقص مادرزادی قلب یا جای زخم ناشی از جراحی قلب ممکن است باعث تغییراتی در ریتم قلب یا آریتمی قلبی شود.
  • رشد و توسعه کندتر (تاخیر در رشد): کودکانی که دارای نقایص مادرزادی قلبی جدی‌تر هستند، اغلب نسبت به کودکانی که نقص قلبی ندارند، کندتر رشد می‌کنند. آنها ممکن است کوچک‌تر از سایر کودکان هم سنشان باشند. اگر سیستم عصبی تحت تاثیر قرار گرفته باشد، کودک ممکن است دیرتر از سایر کودکان راه رفتن و صحبت کردن را یاد بگیرد.
  • سکته مغزی: اگرچه غیرمعمول است، اما برخی از کودکان مبتلا به نقایص مادرزادی قلبی در معرض خطر سکته مغزی هستند زیرا لخته‌های خون از سوراخی در قلب عبور می‌کنند و به سمت مغز می‌روند.
  • اختلالات سلامت روان: برخی از کودکان مبتلا به نقایص مادرزادی قلب ممکن است به دلیل تاخیر در رشد، محدودیت‌های فعالیت یا مشکلات یادگیری، دچار اضطراب یا استرس شوند. اگر در مورد سلامت روان فرزندتان نگران هستید، با یک روانپزشک مشاوره نمایید.
  • افزایش وزن ضعیف.
عوارض نقص مادرزادی قلب چیست؟
نقص مادرزادی قلب می‌تواند خطر عفونت قلب (اندوکاردیت) را افزایش دهد که ممکن است منجر به مشکلات جدید دریچه قلب شود.

راهی برای جلوگیری از بیماری مادرزادی قلبی وجود دارد؟

ما علت ایجاد اکثر نقایص مادرزادی قلب را هنوز نمی‌دانیم و به همین خاطر گاهی امکان پیشگیری از آنها وجود نداشته باشد. اگر خطر به‌دنیا‌آوردن فرزندی با نقص مادرزادی قلبی دارید، آزمایش ژنتیک و غربالگری ممکن است در دوران بارداری کمک‌کننده باشد.

با انجام کارهای زیر می‌توانید به‌طورکلی خطر ایجاد نقایص مادرزادی در جنین را کاهش داده و جلوگیری از بیماری قلبی جنین را به بهترین وجه انجام دهید:

  • انجام مراقبت‌های لازم در دوران بارداری: معاینات منظم با دکتر زنان در دوران بارداری برای سلامت مادر و کودک ضروری است.
  • مولتی ویتامین با اسید فولیک مصرف کنید. مصرف روزانه ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک باعث کاهش نقایص مادرزادی در مغز و نخاع می‌شود. این عامل ممکن است به کاهش خطر نقص قلبی هم کمک کند.
  • مشروب نخورید و سیگار نکشید.
  • واکسن سرخجه (سرخک آلمانی) بزنید. ابتلا به سرخجه در دوران بارداری می‌تواند روی رشد قلب جنین تاثیر بگذارد. زدن واکسن سرخچه قبل از بارداری ضروری است.
  • قند خون را کنترل کنید. اگر دیابت دارید، کنترل خوب قند خون می‌تواند خطر نقص مادرزادی قلب را کاهش دهد.
  • بیماری‌های مزمن را مدیریت کنید. اگر بیماری زمینه‌ای دیگری مانند فنیل کتونوری دارید، با پزشک خود در مورد درمان و مدیریت آن صحبت کنید.
  • قبل از مصرف هر دارویی با دکتر خود مشورت کنید. برخی از داروها می‌توانند باعث نقص مادرزادی شوند. لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید، از جمله داروهایی که بدون نسخه خریداری می‌شوند را به دکتر خود گزارش دهید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

امید به درمان نوزادان مبتلا به نقص مادرزادی قلب، به نوع نقص بستگی دارد. در بسیاری از موارد، کودکان مبتلا به نقص مادرزادی قلبی به زندگی عادی ادامه می‌دهند. در بیشتر موارد، افراد مبتلا به نقص قلبی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت قلب و مشکلات دریچه‌های قلب هستند. این افراد برای جلوگیری از اندوکاردیت (عفونت غشای قلب) ممکن است در هنگام انجام برخی روش‌های دندانپزشکی یا جراحی نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک داشته باشند.

به‌طورکلی، برخی از نقایص مادرزادی قلب به‌راحتی قابل درمان هستند و حتی برخی از آنها نیاز به درمان نیز ندارند. با این حال، برخی دیگر بسیار پیچیده هستند و ممکن است نیاز به جراحی باز قلب داشته باشند. در هر صورت تعیین نحوه درمان این بیماری به عهده فوق تخصص قلب یا متخصص جراح قلب است. 

اگر نیاز به مراجعه به متخصص قلب و عروق دارید، جهت دریافت نوبت، به سایت دکترتو مراجعه کنید. در سایت دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان و فوق تخصصان قلب کودکان و بزرگسالان در شهر خود آشنا شوید، از مشاوره دکتر قلب و عروق آنلاین استفاده کنید و برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

مخفف نام بیماری‌های قلبی مادرزادی به انگلیسی است.

در دکستروکاردیا، قلب به جای موقعیت طبیعی خود در سمت چپ، در سمت راست قفسه سینه قرار می‌گیرد. دکستروکاردی به‌خودی‌خود مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما با ایجاد بیماری‌های دیگر، می‌تواند اثرات جدی بر قلب، ریه و سایر اندام‌های حیاتی داشته باشد.

دلایل مختلفی برای کاهش ضربان قلب در نوزاد تازه متولد شده می‌تواند وجود داشته باشد، از جمله نارس بودن، خفگی هنگام تولد، عفونت، نقایص مادرزادی قلب و برخی داروها.

ممکن است ابتدا در طی یک سونوگرافی معمولی از نوزاد در رحم مشکوک به بیماری مادرزادی قلب، بیماری او تشخیص داده شود. سپس سونوگرافی تخصصی که اکوکاردیوگرافی جنین نامیده می‌شود، در حدود هفته ۱۸ تا ۲۲ بارداری انجام می‌شود تا تشخیص دقیق را تایید کند.

بیماری‌های زیر خطر ابتلای جنین به بیماری نقص قلبی را افزایش می‌دهند:
۱. دیابت
۲. سرخجه (سرخک آلمانی)
۳. عفونت ویروسی مادر.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
من رضا قشلاقی رحیمی 22 سالمه و دانشجوی رشته مهندسی IT هستم. به فعالیت در زمینه رشته درسیم علاقمندم و دوس دارم هرچه سریعتر تجربه بیشتری رو کسب کنم. دلیل انتخاب دکتر تو بیشتر بخاطر حرفه‌ای شدن توی بخش سئو هست و خوشحالم که با این تیم حرفه‌ای و منظم دارم همکاری می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره نقص مادرزادی قلب

  1. مسعود گفت:

    سلام در سونوگرافی ۵ ماهگی بارداری دکتر بیماری جابجایی دو شریان اصلی قلب (DTGA) تشخیص داده باید چیکار کنیم ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      یک ماه بعدش سونو را تکرار کنی‌د

  2. سهیل گفت:

    سلام پسرم ۲۱سالشه ناراحتی قلب سه لتی ائورت داره در چه سنی باید عمل بشه و چند ماه یکبار اکو بگیره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با توجه به میزان درگیری نیاز به جراحی دارند
      و ماهیانه و پس هر سه ماه نیاز به اکو دارند

  3. صبحان گفت:

    سلام من پسرم ۵ماهشه آنژیو گرافی نیاز داره میخواستم بدونم که درد می‌کشه چون شبها بی تابی میکنه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      کودک باید تحت بیهوشی سبک (آرام بخش‌ها) قرار گیرد
      بنابراین دردی حس نمی کند

  4. مصطفی قربانی گفت:

    سلام من ۴۱سالمه عصب اضافه قلب و گشادی دریچه قلبی دارم.. ایا میتوانم کارافتادکی بگیرم ده سال هم بیمه تامین اجتماعی دارم

  5. عرفان گفت:

    سلام من ۵ ماه چشمم قرمز بود و درد میکرد فکر کردم حساسیت است الان چند روزی چشم راستم کم دید شده قطره رابت متازون استفاده میکنم ولی فرقی نکرده قرص نرم اسکین مصرف کردم ممکن علتش ان باشد